abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport dinsdag 29 juli 2008 @ 20:52:40 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_60427970

Hier alweer deel 119 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Vorig topic.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje van de Twentse stad Almelo naar het Vechtdal. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting in Mariënberg op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zoals Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios".


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met de problemen dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen) en dat reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede kunnen reizen.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_60428006
TGV
TVP
  dinsdag 29 juli 2008 @ 20:54:16 #3
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  Moderator dinsdag 29 juli 2008 @ 20:56:47 #4
155227 crew  Guppy
dus
pi_60428074
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 20:27 schreef Dr_Flash het volgende:

Beide dus he
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_60428087
Dienstmededeling voor overige mede-lezers: Dichterbijer volgt nog steeds uwe belevenissen
pi_60428118
Tvp-fototje van vroegah


Arriva wadloper 3222 als stoptrein Leeuwarden - Sneek verlaat hier net Leeuwarden. vrijdag 11 augustus 2006
pi_60428136
* petre86 is levend uit TGV&Thalys gekomen maar gaat morgen voor een kleine week naar Berlijn. Foto's komen dus nog..
dag
pi_60428229
doet de NS (Hispeed) ook aan lastminutestuff naar interessante bestemmingen? (lees: bestemmingen die niet in België, Frankrijk, Rúhrgebied, Oost-Duitsland en Oostenrijk liggen?)
pi_60428658
Bij NS Hispeed kan je alleen tickets krijgen naar rechtstreekse bestemmingen waar hun of CNL op rijdt, verder niet.

Ja NS Hispeed is kut
pi_60428674
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 20:59 schreef petre86 het volgende:
* petre86 is levend uit TGV&Thalys gekomen maar gaat morgen voor een kleine week naar Berlijn. Foto's komen dus nog..
Cool!, ga je via Emmerich de grens over?, zwaai ff dan, ik sta vanaf een uur of 8 / half 9 tussen Zevenaar grens en Emmerich langs het spoor met camera
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:29:57 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_60428814
ping
triiiiiiiing
tring tring tring
...
triiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing
psssj
"hc, ATB"
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_60428852
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:23 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Cool!, ga je via Emmerich de grens over?, zwaai ff dan, ik sta vanaf een uur of 8 / half 9 tussen Zevenaar grens en Emmerich langs het spoor met camera
ik ga niet per Zug nach Berlin leider. Dus dat wordt alleen in Berlijn zelf foto's schieten
dag
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:33:27 #13
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_60428907
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:29 schreef Duvel het volgende:
ping
triiiiiiiing
tring tring tring
...
triiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing
psssj
"hc, ATB"
Hehe, hoor dit regelmatig op de lijn R'dam - HvH maar wat zijn nou de exacte betekenissen van 'ping', 'tring' en 'tring tring tring'?
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:37:57 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_60429011
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:33 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Hehe, hoor dit regelmatig op de lijn R'dam - HvH maar wat zijn nou de exacte betekenissen van 'ping', 'tring' en 'tring tring tring'?
ping = codewisseling ATB
triiiiiiiiing = remopdracht aan de machinist (niet opvolgen leidt tot noodremming)
tring tring tring = bij remopdracht opgelegde snelheid bereikt, remmen mogen worden gelost
Zo ongeveer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:38:26 #15
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_60429025
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:31 schreef petre86 het volgende:

[..]

ik ga niet per Zug nach Berlin leider.
Ik ga volgende week ook die kant op, en lekker wel per Zug.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:45:23 #16
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_60429193
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 21:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

ping = codewisseling ATB
triiiiiiiiing = remopdracht aan de machinist (niet opvolgen leidt tot noodremming)
tring tring tring = bij remopdracht opgelegde snelheid bereikt, remmen mogen worden gelost
Zo ongeveer.
Bedankt
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:03:15 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_60429699
Hey, een nieuw deel. Wat liev



TVP'tje
pi_60430035
Ik zat vandaag in treinstel 527, ik vraag me nog af het deze kerst zal halen of zal het dan al dienen als scheermesjes?
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:37:35 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_60430687
Poeh, ik heb ergens een lijstje gezien (in HOV-RN van juni als ik het goed heb), daar stonden wat gegokte afvoerdata in...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 29 juli 2008 @ 23:03:56 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_60431495
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 29 juli 2008 @ 23:50:13 #21
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_60432599
ff verder op de TT
Zijn er nog test ritten of ie nu in bedrijf ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_60432675
TVP



Dr_Flash, wanneer ga jij die kant op?

Verder niet super veel foto's gemaakt (toch niet echt mijn ding, hou het meer bij kijken)
Maar zal later nog wel wat info en foto's posten

Edit
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 23:50 schreef SpeedyRich het volgende:
ff verder op de TT
Zijn er nog test ritten of ie nu in bedrijf ?
Zijn nog aan het testen etc, mooie site met info:
http://www.hsl-zuid.nl

Op Somda staat ook wel vaak de tijden en info.

[ Bericht 12% gewijzigd door sander89 op 30-07-2008 00:01:29 ]
............................
  woensdag 30 juli 2008 @ 08:29:23 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_60436280
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 23:53 schreef sander89 het volgende:
TVP

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dr_Flash, wanneer ga jij die kant op?
Voorlopig niet Maar zaterdagavond aanstaande pak ik wel Rostock Seehafen Nord mee volgens plan. En we gaan er niet over de AUtobahn naartoe, maar via de toeristische route (die uiteraard allerlei schattige nevenlijntjes kruist, vlak bij stationnetjes )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_60436894
Wow! Dat emplassement Sassnitz is wel behoorlijk groot! Eigenlijk wel de moeite waard om een x te gaan kijken denk ik.
  woensdag 30 juli 2008 @ 09:59:43 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_60437635
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 09:16 schreef ghizzer het volgende:
Wow! Dat emplassement Sassnitz is wel behoorlijk groot! Eigenlijk wel de moeite waard om een x te gaan kijken denk ik.
Nou. Poe hee. Ik zie op Google Earth toch zeker wel een spoortje of 3-4 liggen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')