abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 26 juli 2008 @ 11:30:36 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_60357980
Hallo,

Al jaren hebben wij in huis hier een badkamer die doormiddel van een standaard badkamerventilator; zo'n ding wat half onder het plafond steekt en een takkeherrie maakt als hij aanstaat.

Binnenkort willen wij onze badkamer een beetje renoveren; ander plafond, leuke verlichting d.m.v. spots, badkamermeubel en de afzuiging van de badkamer en de wc aan te pakken , nu heb ik enkele vragen betreffende het maken van mechanische ventilatie.

Wij hebben daarvoor een Stork Air woonhuisventilator met 4 aansluitpunten aangeschaft. Nabij de badkamer zetten wij een driestandenschakelaar.

,

Nu vroeg ik mij de volgende zaken af :
- Bestaat er zoiets als een beste plaats voor een afzuigpunt, of wordt de lucht in de hele badkamer toch wel ververst als je de ventilatie maar lang genoeg laat draaien ?

- Om trek te kunnen creëren moet er op een andere plek, tegenovergesteld aan de plek waar je afzuigpunt zit, een toevoerpunt zitten.

Is het voldoende om een rooster in de badkamer deur te maken of de deur iets korter enkele mm's te maken zodat er lucht de badkamer ingezogen word ?

Groetjes,
Vonkie
pi_60358509
deur iets verhogen moet voldoende zijn, en anders inderdaad een rooster.
beste plek zou ik zo niet weten. lijkt me in ieder geval niet direkt bij de douche, misschien te vochtig ofzo.
daarnaast kregen wij bij de bouwinspectie te horen dat we spirello buizen moesten gebruiken en geen plastic (brandgevaar) of flexibele buizen. De flexibele buizen kunnen stuk gaan bij het evt. doorblazen van de buizen in het geval van verstopping.
pi_60359485
Als het kan, moet je de trek door/langs het punt laten gaan waar het meeste vocht/geur vrij komt.

Met een kleine kier onder de deur loop je een risico op koude tocht over de vloer, wat zeker in een badkamer minder comfortabel is.
Als je normaal niet met je blote (nog vochtige) voeten vlak bij die kier zal staan, zal je er niet snel last van hebben.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 14:44:48 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60360876
Ik zou het aanzuigpunt in de buurt zetten waar je het meeste vocht verwacht.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60360900
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 14:44 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik zou het aanzuigpunt in de buurt zetten waar je het meeste vocht verwacht.
langs het afvoerputje dan
  FOK!fotograaf zaterdag 26 juli 2008 @ 20:17:27 #6
17893 Forno
pi_60366351
Het groter maken van de kier onder je badkamerdeur, heeft in een nieuwbouwhuis niet veel effect. Want de ventilatieroosters zijn berekend op een bepaalde afzuigcapaciteit. Meer afzuigen betekent meer ventilatierooster. Hoeveel is een kwestie van een simpele berekening.

In een oud huis, voor de hele kierdichting-hype in de jaren '90, had een huis standaard genoeg ventilatie. Aan afdichting werd simpelweg weinig waarde gehecht. Afzuiging was er ook nog niet. Denk dat het wel moet lukken. Maar..... heb je als milieubewust persoon, netjes alle kieren afgedicht, kan zou ik toch voor een paar ventilatieoosters gaan. Trek je je huis niet vacuum.

De plaats van het afzuigpunt maakt in zulke kleine ruimtes nauwelijks uit. Vaak is het de kortste route naar de leidingschacht. Belangrijker is dat het afzuigding dag en nacht aanstaat.
  zondag 27 juli 2008 @ 16:40:09 #7
13969 JAG
Judge Advocate General
pi_60379720
Ik heb ook mechanische afzuiging in mijn badkamer, en het afzuigpunt zit tussen de douche en de wasbak in. Er is geen extra luchtoevoer, de kieren rond de beide dueren (1 naar de gang en 1 naar een slaapkamer) zijn blijkbaar voldoende. Werkt ook afdoende, de spiegel beslaat nooit, hooguit het bovenste randje.

Het betret hier een nieuwbouw (dit jaar opgeleverd) appartement BTW
There are 10 types of people in this world: those that understand binary and those that don't
  zondag 27 juli 2008 @ 17:36:11 #8
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_60380594
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:17 schreef Forno het volgende:
In een oud huis, voor de hele kierdichting-hype in de jaren '90, had een huis standaard genoeg ventilatie. Aan afdichting werd simpelweg weinig waarde gehecht. Afzuiging was er ook nog niet. Denk dat het wel moet lukken. Maar..... heb je als milieubewust persoon, netjes alle kieren afgedicht, kan zou ik toch voor een paar ventilatieoosters gaan. Trek je je huis niet vacuum.
Met die kierdichting-hype (of plicht, bij nieuwe huizen) is volgens mij ook bepaald dat een huis voldoende moet kunnen ventileren. Dus als je het volgens de regeltjes hebt gedaan, heb je naast je dichtgestopte kieren een ventilatie rooster laten inbouwen, .

In elk geval lijkt het me dat je je huis ongezond dicht hebt zitten als er niet voldoende luchtverversing is om de afzuiging van een badkamertje (of keuken) op orde te krijgen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  FOK!fotograaf zondag 27 juli 2008 @ 18:55:52 #9
17893 Forno
pi_60381815
quote:
Op zondag 27 juli 2008 17:36 schreef Frezer het volgende:

[..]

Met die kierdichting-hype (of plicht, bij nieuwe huizen) is volgens mij ook bepaald dat een huis voldoende moet kunnen ventileren. Dus als je het volgens de regeltjes hebt gedaan, heb je naast je dichtgestopte kieren een ventilatie rooster laten inbouwen, .

In elk geval lijkt het me dat je je huis ongezond dicht hebt zitten als er niet voldoende luchtverversing is om de afzuiging van een badkamertje (of keuken) op orde te krijgen.
Een bestaand huis hoeft niet te voldoen aan alle huidige eisen. Het bouwbesluit maakt een onderscheid tussen nieuwbouw en bestaande bouw. Brandveiligheid is altijd van toepassing bijvoorbeeld. Ventilatie niet. Hoewel sommige gemeenten zoiets wel aanpakken, bijvoorbeeld met een renovatieplan voor een wijk. Pas als je je huis gaat verbouwen, of delen daarvan, dan moet je na verbouwing aan de huidige eisen voldoen.

Stel, je gaat je badkamer verbouwen, dan moet je zorgen voor voldoen luchttoe- en afvoer. Stel je hebt op een zaterdag alle deuren met tochtstripjes dichtgeplakt, neen, dan hoef je niet perse ventilatieroosters aan te brengen. Is namelijk net zo snel weer ongedaan te maken. Verstandig is het inderdaad niet, prettig ook niet.
pi_60395139
Ik ga met Martijn mee. Zeker bij L-vormige badkamers kan een dode hoek ontstaan waar de lucht stil blijft staan.
Dat is iets wat je niet wilt, zeker niet als dat je douchehoek is.
  Moderator woensdag 30 juli 2008 @ 19:53:59 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_60450908
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 12:08 schreef het_fokschaap het volgende:
deur iets verhogen moet voldoende zijn, en anders inderdaad een rooster.
beste plek zou ik zo niet weten. lijkt me in ieder geval niet direkt bij de douche, misschien te vochtig ofzo.
daarnaast kregen wij bij de bouwinspectie te horen dat we spirello buizen moesten gebruiken en geen plastic (brandgevaar) of flexibele buizen. De flexibele buizen kunnen stuk gaan bij het evt. doorblazen van de buizen in het geval van verstopping.
Wij waren ook van plan om spirello buis en/of platte kokers (die geschikt zijn voor ventilatie) te gebruiken om in ons ventilatie systeem toe te passen.
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 13:11 schreef LPC-JP het volgende:
Als het kan, moet je de trek door/langs het punt laten gaan waar het meeste vocht/geur vrij komt.

Met een kleine kier onder de deur loop je een risico op koude tocht over de vloer, wat zeker in een badkamer minder comfortabel is.
Als je normaal niet met je blote (nog vochtige) voeten vlak bij die kier zal staan, zal je er niet snel last van hebben.
De badkamer is niet zo heel erg groot; qua vloeroppervlak misschien een 4 of 5 m².
Grofweg sta bij ons als je onder de douche staat een goede meter van de deur af, dan is natuurlijk wel de kans aanwezig dat het hinderlijk kan gaan tochten
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:17 schreef Forno het volgende:
Het groter maken van de kier onder je badkamerdeur, heeft in een nieuwbouwhuis niet veel effect. Want de ventilatieroosters zijn berekend op een bepaalde afzuigcapaciteit. Meer afzuigen betekent meer ventilatierooster. Hoeveel is een kwestie van een simpele berekening.

In een oud huis, voor de hele kierdichting-hype in de jaren '90, had een huis standaard genoeg ventilatie. Aan afdichting werd simpelweg weinig waarde gehecht. Afzuiging was er ook nog niet. Denk dat het wel moet lukken. Maar..... heb je als milieubewust persoon, netjes alle kieren afgedicht, kan zou ik toch voor een paar ventilatieoosters gaan. Trek je je huis niet vacuum.

De plaats van het afzuigpunt maakt in zulke kleine ruimtes nauwelijks uit. Vaak is het de kortste route naar de leidingschacht. Belangrijker is dat het afzuigding dag en nacht aanstaat.
Het betreft een bestaande woning, van het bouwjaar 50 - 60, ik denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen word of de kier die er momenteel zit boven de deur voldoende is ja of nee, je kunt makkelijker achteraf een rooster in je deur zagen dan datzelfde gat achteraf weer dicht maken
De ventilatiebox zal altijd blijven lopen op de laagste stand om de afzuiging in de ruimte te kunnen garanderen.

Het lijkt mij niet zo'n goed idee om het afzuigpunt recht boven de douche of bad te maken; als je daar in je niksie onder de douche (ja wij staan normaal gesproken ook zonder kleren onder de douche) staat of in bad ligt kon dat best wel eens koud aanvoelen
pi_60463437
Kans op tocht heb je zeker. Dat kan ik je wel garanderen.

Maar het is juist wel het idee dat de lucht toevoer onderaan de deur zit (ik neem tenminste aan dat het ventiel bovenaan komt), dan heb je namelijk het meeste effect van de luchtstroming die ontstaat.
Anders heb je boven je hoofd een goede luchtstroming, maar staat de lucht beneden nog stil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')