index       cultuur & historie
PI Oorlog in Kroatie
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4
Topicgallery™ :
Marouska
DON"T PANIC!!!!
maandag 26 oktober 2009 @ 16:33 (#76) 

quote:
Op maandag 26 oktober 2009 00:27 schreef Originele_Naam het volgende:
Ach binnenkort gaan we de oorlog eindelijk eens beslechten Eens en voor altijd duidelijk de grenzen afbakenen van verschillende groeperingen.

Trouwens op google video kan je de documentaire The Death of Yugoslavia vinden, is een docu van 5 uur door de BBC gemaakt. Na de docu begrijp je de situatie wat beter op de Balkan. Zeker een aanrader als je meer wilt weten over de regio.
Yes, oorlog!

Zieke ziel.

"Frei sein, high sein, ein bisschen Terror must dabei sein..."

Originele_Naam
Life is a Game
maandag 26 oktober 2009 @ 16:55 (#77) 

quote:
Op maandag 26 oktober 2009 16:33 schreef Marouska het volgende:

[..]

Yes, oorlog!

Zieke ziel.
Misschien voor jouw onbegrijpelijk, maar de situatie die er nu is, is voor veel mensen ondraagelijker. Volkeren die elkaar haten en daardoor een bloedige burgeroorlog hebben lopen voeren zijn door het Dayton akkoord gedwongen om weer bij elkaar in 1 land te gaan zitten. Dit zorgt voor een land dat onbestuurbaar is en waar mensen elkaar haten. Als de Navo interventie er niet was gekomen hadden de extremisten elkaar wel tot de laatste man afgeslacht en was het duidelijk wie de oorlog had gewonnen. Nu is het zo dat niemand de oorlog heeft gewonnen en de volkeren elkaar nog steeds haten en elkaars bloed kunnen drinken. Zodra de internationale gemeenschap zijn teugels laat vieren over het gebied breekt weer de hel los. Uiteindelijk zal 1 partij de andere afslachten en zal er voor de komende honderd jaar rust zijn in dit deel van de Balkan. Tot die tijd blijft het een zwerende wond.

ultra_ivo
[ FOK!fotograaf ] maandag 26 oktober 2009 @ 17:08 (#78) 
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 16:55 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

Misschien voor jouw onbegrijpelijk, maar de situatie die er nu is, is voor veel mensen ondraagelijker. Volkeren die elkaar haten en daardoor een bloedige burgeroorlog hebben lopen voeren zijn door het Dayton akkoord gedwongen om weer bij elkaar in 1 land te gaan zitten. Dit zorgt voor een land dat onbestuurbaar is en waar mensen elkaar haten. Als de Navo interventie er niet was gekomen hadden de extremisten elkaar wel tot de laatste man afgeslacht en was het duidelijk wie de oorlog had gewonnen. Nu is het zo dat niemand de oorlog heeft gewonnen en de volkeren elkaar nog steeds haten en elkaars bloed kunnen drinken. Zodra de internationale gemeenschap zijn teugels laat vieren over het gebied breekt weer de hel los. Uiteindelijk zal 1 partij de andere afslachten en zal er voor de komende honderd jaar rust zijn in dit deel van de Balkan. Tot die tijd blijft het een zwerende wond.
Dan hoor ik toch heel andere dingen als ik ter plekke ben. De meeste mensen hebben schoon genoeg van het vechten. Op wat heethoofden na.

Marouska
DON"T PANIC!!!!
maandag 26 oktober 2009 @ 17:13 (#79) 

quote:
Op maandag 26 oktober 2009 16:55 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

Ik ben er geboren en deels getogen en mijn ouders wonen er sinds m'n achttiende weer. Dus ik weet prima hoe de situatie is en ik vind het erg meevallen met de haat. Maar dat is misschien omdat mijn ouders zich in normale kringen begeven en ondanks alle ellende besloten hebben hun oude vrienden van vroeger weer te omarmen en de oorlog achter zich te laten, en niet omgaan met oorlogshitsige mensen die 'volk' belangrijker vinden dan echte mensenlevens.

"Frei sein, high sein, ein bisschen Terror must dabei sein..."

Originele_Naam
Life is a Game
dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:48 (#80) 

Laat ik het zo stellen, de heethoofden die de vorige oorlog hebben gevoerd voelen nog steeds haat tegenover elkaar. De normale mensen niet, maarja die hebben de oorlog de vorige keer ook niet gewenst. De heethoofden bestaan aan allebei de kanten nog steeds. Denk aan de Ustashe, Mujahedien, en Cetniks deze groeperingen zulke elke gelegenheid weer aanpakken om te kunnen vechten. Kijk maar naar het recente voorbeeld hoe de 3 partijen in Bosnie het weer niet eens kunnen worden over noodzakelijke hervormingen die het land bovenop zullen helpen. Dit alleen om elkaar te verneuken.

ultra_ivo
[ FOK!fotograaf ] dinsdag 27 oktober 2009 @ 19:37 (#81) 
Dus is het belangrijk de heethoofden te isoleren en de gewone bevolking te steunen.

Originele_Naam
Life is a Game
woensdag 28 oktober 2009 @ 03:06 (#82) 

quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 19:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Dus is het belangrijk de heethoofden te isoleren en de gewone bevolking te steunen.
makkelijker gezegd dan gedaan

ultra_ivo
[ FOK!fotograaf ] woensdag 28 oktober 2009 @ 06:52 (#83) 
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 03:06 schreef Originele_Naam het volgende:

[..]

makkelijker gezegd dan gedaan
In Pakrac is ons dat redelijk gelukt. Dat kostte wel behoorlijk wat mankracht.

EricT
vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:23 (#84) 

Die docu the Death of Yugoslavia is zeker een aanrader

Lawamena hitihala Lawamena haulala

Augustus_Thijs
Imperium Romanum
donderdag 5 november 2009 @ 20:12 (#85) 

verkapte tvp,
afgelopen zomer ook in kroatie geweest, en vooral in de buurt van Knin nog inderdaad best veel sporen te zien. Vind het wel een vreemde gewaarwording. In split lig je mooi aan de zee, drukte, toerisme, ijsjes eten. En 50km het land in, liggen er gewoon spookdorpen, met de kogelgaten nog in de muren, en teksten als 'nooit meer vergiffenis'.. Toch wel indrukwekkend.

PLAE@
Founded by fuckers
vrijdag 6 november 2009 @ 10:09 (#86) 

Heb de BBC docu gedownload, lijkt me tot nu toe erg goed.
Had 'm binnen een dag binnen.
http://www.mininova.org/search/?search=death%20of%20yugoslavia

Augustus_Thijs
Imperium Romanum
zondag 8 november 2009 @ 12:26 (#87) 

Heb 'm gister gedownload. Nu 2 afleveringen van bekeken, bevalt me tot nu toe idd erg goed

Originele_Naam
Life is a Game
zondag 8 november 2009 @ 16:33 (#88) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 12:26 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Heb 'm gister gedownload. Nu 2 afleveringen van bekeken, bevalt me tot nu toe idd erg goed
geeft wat nieuwe inzichten in de wereld of niet?

IHVK
souffleur
[ Moderator ] zondag 8 november 2009 @ 21:38 (#89) 

wat mij opvalt dat in Nederland al die mensen die daar oorlog hadden alhier prima met elkaar kunnen opschieten. Moslim, Kroatisch, Servisch, maakt allemaal geen bal uit.

Dat is voor mij al een teken eigenlijk dat een nieuwe oorlog helemaal niet 'onontkoombaar' is. Gewoon met een juiste beleid en de juiste mensen aan de top is het best makkelijk te vermijden.

De fabeldichter kon mooi fabels maken.
Maar in werkelijkheid
kwam de haas vóór de schildpad aan
Abdellatif Laâbi

TitusPullo
zondag 8 november 2009 @ 21:53 (#90) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 21:38 schreef IHVK het volgende:
Dat is voor mij al een teken eigenlijk dat een nieuwe oorlog helemaal niet 'onontkoombaar' is. Gewoon met een juiste beleid en de juiste mensen aan de top is het best makkelijk te vermijden.
Helaas beschikken mensen die kwaad in de zin hebben vaak over middelen die het numeriek overwicht van hun tegenstanders nutteloos maken.

Uw praktijk is de onverbiddelijke karikatuur van uw beginsel, gij hinkers op twee gedachten, meters met twee maten, gij bigamisten der wiskunde.

Originele_Naam
Life is a Game
vrijdag 20 november 2009 @ 17:41 (#91) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 21:38 schreef IHVK het volgende:
wat mij opvalt dat in Nederland al die mensen die daar oorlog hadden alhier prima met elkaar kunnen opschieten. Moslim, Kroatisch, Servisch, maakt allemaal geen bal uit.

kijk beter mijn beste. in rotterdam heb je moslim, servische en kroatische cafe's

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4
index       cultuur & historie
Oorlog in Kroatie
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500