abonnement Unibet Coolblue
pi_60314700
Even een korte klusvraag.. Ben kozijnen aan het schilderen, heb eerst de oude laag verf afgebrand, geschuurd, gegrondverfd en daarna de eerste laag aangebracht zonder eerst te schuren. Nu moet er nog een tweede laag overheen, is het echt nodig om eerst te schuren? Als 't even kan wil ik het zonder schuren doen want het is echt een kozijn met allerlei randjes, hoekjes enzovoort. De verf is trouwens zijdeglans op terpentinebasis, mocht dat nog iets uitmaken..
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_60314780
Is niet echt nodig maar voor het beste resultaat wel. Je moet het dan ook licht afschuren he dus niet dat het weer blank is.
pi_60314816
Hmm.. misschien moet ik gewoon alleen even de 'grote vlakken' doen en alle hoekjes en randjes gewoon laten voor wat ze zijn? Argh.. wat een dilemma!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_60314895
Hoe lang zit er tussen de eerste en de tweede laag?
  donderdag 24 juli 2008 @ 10:38:00 #5
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_60315053
Lichies opschuren met fijn schuurpapier. Dan hecht de bovenste laag zich beter aan de onderste laag..:s)
pi_60315149
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 10:30 schreef bbtb77 het volgende:
Hoe lang zit er tussen de eerste en de tweede laag?
Eerste laag gister gedaan, 20 uur dus ofzo
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_60315288
Dan is de eerste laag nog niet 100% uitgehard, dus zou je eventueel het schuren kunnen laten (chemische hechting ipv mechanische hechting)
pi_60315668
Hmm, ik heb toch maar even het schuurding over de grote vlakken gehaald. Nu ff wachten met verven tot de zon een beetje gedraaid is, verven in de volle zon = niet fijn
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 24 juli 2008 @ 11:17:24 #9
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_60315860
Als je toch moet wachten schuur dan de rest ook ff , voor het geheel.

Ik ben schilder dus ik vat dat soort dingen serieus op.
pi_60316008
Als je het dan toch doet: Doe het dan goed, anders heeft het helemaal geen zin...
  donderdag 24 juli 2008 @ 11:27:47 #11
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_60316066
Wat bbtb77 zegt is wel waar, de lak lost de ondergrond een beetje op waardoor hij wel vast zit.

Mjah eigenlijk mag ik dat niet als advies geven.
pi_60316642
Vergeet niet schoon te maken na het schuren
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_60317082
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 11:27 schreef fransbreda het volgende:
Wat bbtb77 zegt is wel waar, de lak lost de ondergrond een beetje op waardoor hij wel vast zit.

Mjah eigenlijk mag ik dat niet als advies geven.
Tot hoelang na het schilderen is dat te doen?
Dat gaat me een partij rotzooi schelen... .
pi_60318466
Ik ben lekker eigenwijs en heb de randjes toch gewoon gelaten voor wat ze waren, maar jullie hebben wel gelijk hoor..

Schoonmaken voor en na het schuren netjes gedaan en het kozijn zelf heeft nu z'n tweede laagje, ziet er mooit uit, al zeg ik het zelf. Nu alleen de deuren nog, maar heb mezelf even drink/Fok!-pauze gegund.

En wat Veldmuis vraagt wil ik ook graag weten.. heb nog meer kozijnen hier in huis
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 21:58:27 #15
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_60516787
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 13:23 schreef Naamah het volgende:
Ik ben lekker eigenwijs en heb de randjes toch gewoon gelaten voor wat ze waren, maar jullie hebben wel gelijk hoor..

Schoonmaken voor en na het schuren netjes gedaan en het kozijn zelf heeft nu z'n tweede laagje, ziet er mooit uit, al zeg ik het zelf. Nu alleen de deuren nog, maar heb mezelf even drink/Fok!-pauze gegund.

En wat Veldmuis vraagt wil ik ook graag weten.. heb nog meer kozijnen hier in huis
Ik heb ook een hoop kozijnen, wil het ook weten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_60517271
FRANS!
pi_60517331
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 13:23 schreef Naamah het volgende:
Ik ben lekker eigenwijs en heb de randjes toch gewoon gelaten voor wat ze waren,
Als je dan toch half schuurt kan je beter de randjes licht opruwen dan de grote vlakken. De verf loopt makkelijker weg van de randen dan de grote oppervlakten.
pi_60517673
Het is mooi geworden trouwens! Nu de rest nog
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 3 augustus 2008 @ 18:04:00 #19
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_60530835
Een dag of 2-3 zou ik maximaal aanhouden.
Moderne verf plakt vrij aardig hoor, dat komt niet zomaar los, als je na t gronden niet schuurt.

Zolang je ondergrond stof en vetvrij is zal de afwerklaag ook wel vastzitten.
Vaak komen er nog schuurkrassen van de ondergrond door je laag heen en schuren "wij" eigenlijk alleen om vuil uit de grondlaag te halen.

Maar voor die chemische hechting zou ik het binnen 1 á 2 dagen overschilderen.
Ook afhankelijk van het type grondverf, nieuwe thix producten bv is een wat dikkere laag dus wat meer tijd.

Ik heb nog een week vakantie , wil nog niks van verf weten eigenlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')