abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 23 juli 2008 @ 15:42:30 #1
165237 Leef
Sunny side up!
pi_60296965
Van mijn werkgever heb ik een budget van 150 euro gekregen om een paar stevige wandelschoenen te kopen voor mijn werk.

Maar ik heb geen idee wat of hoe, waar ik op moet letten, wat goed en slecht is, waar het goedkoop is, waar ik getild word...?

Ik heb simpelweg schoenen nodig die

- Lekker zitten
- Waarop ik per week zo'n 50-100 Km op kan wandelen (dus niet hardlopen)
- Door de stad (dus niet door het bos of de bergen)
- Die lang meegaan
- Die waterdicht zijn

Uiterlijk kan me weinig schelen, als het maar niet al te bizar is..

Heeft iemand tips of goeie ervaringen?
pi_60297139
schoenen zijn van die dingen die je zelf moet passen om te weten of ze lekker zitten.
Ik zou gewoon naar een goede buitensport zaak gaan (zoals bv bever zwerfsport) en je daar een lekker passend paar laten aanmeten.
Als het goed is weten ze er daar veel vanaf en kunnen ze jou helpen met al jouw wensen.
  Licht Ontvlambaar woensdag 23 juli 2008 @ 15:54:32 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_60297216
Beversport of iets dergelijks inderdaad

Ik heb zelf een paar van Zamberlan, kosten iets van 120 euro. Zijn in principe waterdicht, al hebben de ze buien tijdens de 4daagse vorige jaar niet gehouden, maar goed daar hielp letterlijk niks tegen

Bepaal voor jezelf of je lage, halfhoge of hoge schoenen wilt... Ik heb het liefst lage of half hoge, hoge kan ik echt niet me overweg.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_60297341
ja lol die buien van vorig jaar was idd niks aan te houden geloof dat ik nog nooit zo nat heb rondgelopen.

maar OT ook een merk kan persoons gebonden zijn want ik vind zamberlan dus helemaal niet fijn zitten. En op lange afstanden kan ik dus weer helemaal niks op lage of half hoge schoenen.
maar in zo'n winkel kunnen ze je alle voor en nadelen precies uitleggen.
en als je waterdicht wil kijk dan naar of de schoenen gore-tex hebben. Dat scheelt heel veel.
  Licht Ontvlambaar woensdag 23 juli 2008 @ 16:06:25 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_60297525
Daarom is het zo belangrijk dat je veel verschillende schoenen aantrekt Ik heb die 'Nijmegen' van Reebok eens geprobeerd... Niet eens de tweede schoen aangetrokken

Gore-tex idd... Vorige jaar heb ik van de nood een deugd gemaakt en weer eens ongegeneerd door de plassen lopen stampen, ik was toch al nat tot op de draad
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_60297628
Mijn vriendin heeft lowa's, ikzelf Meindl's, en beiden lopen heerlijk, tenminste volgens de gebruikers.. Loop inderdaad even een speciaalzaak in, zoals een Bever of andere outdoorwinkel, en reken wel op 100+ euro voor een paar goede, mijn schoonmoeder heeft een stel van die Meindl "klonen" van de ANWB, en die heeft ze uiteindelijk toch maar ingeruild voor een stel Lowa's dacht ik, dus goed passen en laten adviseren is de truc.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 23 juli 2008 @ 16:16:00 #7
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_60297782
Ik heb destijds gewoon een paar legerkisten gekocht.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_60297840
Laat je geen zware bergschoenen aansmeren in ieder geval. Als je alleen in Nederland wil lopen, stad, eventueel bos en hooguit een dagrugzakje, kun je toe met categorie A schoenen of eventueel A/B schoenen. A-schoenen zijn eigenlijk altijd wel laag, A/B schoenen soms tot boven de enkel. GTX is niet verstandig als je snel warme zweetpoten hebt, want al houdt het GoreTex de regen buiten: het zorgt ook dat je zweet niet zo makkelijk weg kan als wanneer dat membraan er niet tussen had gezeten. Sowieso, droge voeten hebben en houden is fijn als je weken achter elkaar op je schoenen staat, maar bij dagtochten waarbij je natte schoenen 's avonds kan drogen is het niet zo'n must.
Tot slot: neem ruim de tijd voor het passen, ga op een rustige doordeweekse dag if possible, niet op een drukke koopavond. Doe het passen niet 's ochtends vroeg, maar 's middags, als je voeten al wat werk hebben gedaan: ze zwellen gedurende de dag wat op. het zou naar zijn als je de koop baseert op kleine ochtendpootjes, en je ontdekt later dat je eerst niet de voorkant van je schoenen raakte, maar na een lange dag wandelen wel ineens.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_60298063
@ gripper Wat jij zegt over gore-tex klopt idd maar ikzelf heb er nooit last van gehad. Ik loop nu al jaren op hoge schoenen met gore-tex en heb zelfs bij hoge temperaturen (30 graden +) eigenlijk geen last van zweetvoeten. Het heeft ook te maken of je schoenen soms ook van binnen schoon maakt zodat het gore-tex niet verstopt raakt. En wat voor sokken je draagt.
En als het een goede winkel is kan ik me niet voorstellen dat ze een hoge c of d categorie schoen aanbevelen voor stad gebruik.
  woensdag 23 juli 2008 @ 16:30:35 #10
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_60298155
Inderdaad, een goede winkel zal wel raad weten met je vragen. Een niet te hoge categorie, A is inderdaad zeer waarschijnlijk voldoende; denk eventueel ook aan sokken, neem de soort sokken mee die je aanhebt, en bedenk dat je voeten groter worden in de loop van de dag, dus je kunt beter aan het eind van de dag passen.

En, houd niet te sterk vast aan die 150 euro… liever twee tientjes meer voor schoenen die een stuk fijner zitten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_60298202
In mijn loopervaring zijn de drie bekende grote merken absoluut de beste keus.
Dit zijn Lowa, Hanwag en Meindl.

Deze, en andere merken, hebben een breed scala aan verschillende schoenen voor verschillende activiteiten. Hoewel het meest voorkomende type de hoge categorie B en C bergschoen is, lijkt het me niet dat jij deze nodig hebt. Dit ligt natuurlijk geheel aan het terrein waarop je voornamelijk loopt. Loopt je veel door de natuur, zand, bos, nat gras dan is een hoge B of C schoen met evt. GoreTex prettig. Loop je voornamelijk over bospaden en droge, harde ondergronden, dan is een lage, lichtere schoen waarschijnlijk de betere keus.

Een goede buitensportzaak (bijv. Bever) kan je hierover uitgebreid voorlichten.
  woensdag 23 juli 2008 @ 16:36:48 #12
130803 Gripper
Get a grip
pi_60298302
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 16:32 schreef Technoviking het volgende:
In mijn loopervaring zijn de drie bekende grote merken absoluut de beste keus.
Dit zijn Lowa, Hanwag en Meindl.
Dat zijn inderdaad prima merken, maar ze moeten de TS wel lekker zitten. Elke fabrikant gebruikt andere leesten: meindl voor brede voeten, hanwag voor smalle voeten (met name smalle hielen) en lowa voor smalle hielen met brede voorvoeten.

gri-sport, la sportiva en raichle zijn ook prima merken, doen in ieder geval niet onder voor de hierboven al genoemde 3. Ergens moet er wel iets tussen zitten wat je past

Tot slot: selecteer op "lekker lopen", niet op kleur, en al helemaal niet op prijs.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_60299475
TVP enzo.
  woensdag 23 juli 2008 @ 22:42:40 #14
165237 Leef
Sunny side up!
pi_60307825
Thanks voor de informatie! Over een onderwerp waar ik nog niks van wist.

Ik ga wel naar de Beversport bij het Max Euweplein (A'dam), en vraag naar een A/A+ klasse wandelschoen van een van de als "goed" genoemde merken.
Meer dan 150 euro ga ik niet besteden, want dat heb ik gewoon niet, maar ik ga zeker geen schoen kopen die me niet lekker zit.

Halfhoog lijkt me het beste bij me te passen, maar daar komen we nog wel achter.

Ik ga laat in de middag passen, op een rustige, doordeweekse dag.

Waterdicht zou fijn zijn (het regent wel eens in Amsterdam) maar Goretex lijkt me dan weer een beetje overkill..
pi_60308257
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 16:36 schreef Gripper het volgende:

[..]

Dat zijn inderdaad prima merken, maar ze moeten de TS wel lekker zitten. Elke fabrikant gebruikt andere leesten: meindl voor brede voeten, hanwag voor smalle voeten (met name smalle hielen) en lowa voor smalle hielen met brede voorvoeten.

gri-sport, la sportiva en raichle zijn ook prima merken, doen in ieder geval niet onder voor de hierboven al genoemde 3. Ergens moet er wel iets tussen zitten wat je past

Tot slot: selecteer op "lekker lopen", niet op kleur, en al helemaal niet op prijs.
Gek genoeg pasten een stel Meind's mij het beste, terwijl ik toch vrij smalle voeten heb?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_60310440
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:57 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Gek genoeg pasten een stel Meind's mij het beste, terwijl ik toch vrij smalle voeten heb?
ja klopt, het is ook onzin dat ALLE Meindl's breed zijn en ALLE Lowa's smal zijn.. Is meer een richtlijn, Meindl is commercieel genoeg om ook smallere schoenen te maken (sinds een paar jaar steeds meer). Die smalle Meindls zie je dan ook vooral bij A-schoenen en minder bij hoge modellen (zegmaar voor het brede publiek).

verder is alles al gezegd hier geloof ik gewoon naar een goede buitensport winkel gaan en als je het goed wilt doen neem je een paar uur de tijd om een model een tijd aan te houden in de winkel. Maar echt passen die je pas als je ze gekocht hebt en er >50km mee gelopen hebt.

Verder zou ik geen GoreTex nemen, ongeacht of je wel of niet snel zweetvoeten hebt, tenzij je echt vaak door water(beekjes) gaat lopen. Probleem is namelijk dat het na 2 of 3 jaar toch lek gaat en het is 's zomers een stuk warmer.. Maar das meer persoonlijk eigenlijk .

Let trouwens bij een A schoen goed op de bovenkant van de schoen: zorg dat het van (stevig) leer is en vermijd teveel syntetisch materiaal (nordic walkers). Voor stevige wandelingen zijn die schoenen veel te slap (hoewel ze er vaak leuker uitzien om beginnende Nordic Walker Truus te verleiden met de mooie kleurtjes..)

[ Bericht 9% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2008 00:31:55 ]
pi_60313361
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 00:26 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Let trouwens bij een A schoen goed op de bovenkant van de schoen: zorg dat het van (stevig) leer is en vermijd teveel syntetisch materiaal (nordic walkers). Voor stevige wandelingen zijn die schoenen veel te slap (hoewel ze er vaak leuker uitzien om beginnende Nordic Walker Truus te verleiden met de mooie kleurtjes..)
Een echte fan

Nou je er toch over begint, wanneer gaan we weer eens een stuk Nordic walken op onze ultra-flex high density ubergripsole softshell nordic hiking shoes?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_60316531
Voor de echte kenners een vraagje. (Mag toch wel even in dit topic?)

Heeft dit nog zin om te laten repareren:









Of zal ik nieuwe kopen?

[ Bericht 21% gewijzigd door Technoviking op 24-07-2008 12:08:32 ]
pi_60317339
Nieuwe kopen, repareren wordt net zo duur. De tussenzool is hartstikke kapot, de loopzool is nog lang niet versleten. Ik ben dus heel benieuwd hoe je dit hebt gedaan, zo oud zien ze er niet uit... Garantie nog niet verlopen, dus abnormaal gebruik of productiefout? Je kunt het beste eens bij de winkel waar ze vandaan komen informeren of ze dit vaker gezien hebben!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_60317455
Ik heb ze een jaar of 4 en gebruik ze een keer of 3 per jaar voor hiking&trekking en af en toe naar muziekfestivals e.d.

Ik ben er eigenlijk altijd best zuinig op geweest. Veters eruit, goed schoonborstelen, af en toe waxen. Het leek ineens alsof de zool gewoon weggerot was. Het begon met een barst in het buitenmateriaal onder de hak en is heel snel volledig uitgescheurd.
Ik kan met m'n vinger die hele zool kapot pulken, zit niets aan stevigheid nog in of aan. Een soort kunststof-rot?

Ik heb er overigens geen bonnetje meer van, en die zaak waar ik ze kocht is failliet. Zou ik na zoveel jaar nog garantie kunnen claimen bij Meindl?
pi_60317469
idd nieuwe kopen want die tussenzool zorgt voor de demping tijdens het lopen. Dat kunnen ze bijna niet meer repareren.
Idd wel nieuwsgierig hoe je dit gedaan hebt want loopzolen kapot (glad) is normaal na veel gebruik maar dit heb ik nog nooit gezien.
pi_60317606
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 12:42 schreef Technoviking het volgende:
Ik heb ze een jaar of 4 en gebruik ze een keer of 3 per jaar voor hiking&trekking en af en toe naar muziekfestivals e.d.

Ik ben er eigenlijk altijd best zuinig op geweest. Veters eruit, goed schoonborstelen, af en toe waxen. Het leek ineens alsof de zool gewoon weggerot was. Het begon met een barst in het buitenmateriaal onder de hak en is heel snel volledig uitgescheurd.
Ik kan met m'n vinger die hele zool kapot pulken, zit niets aan stevigheid nog in of aan. Een soort kunststof-rot?

Ik heb er overigens geen bonnetje meer van, en die zaak waar ik ze kocht is failliet. Zou ik na zoveel jaar nog garantie kunnen claimen bij Meindl?
hmm das idd apart. Ik zou in ieder geval Meindl een email sturen met deze foto's. vaak veranderen ze wel wat kleine dingen aan de modellen. Misschien kunnen ze daaruit afleiden wat de leeftijd ongeveer is en valt er wat te regelen want dit zou volgens mij niet mogen gebeuren.
pi_60349009
Ik heb hier een paar staan die er verdomt veel op lijken, tussenzool is vergaan dus onder de voorkant, repareren kost ongeveer 80 euro maar als de boven en binnen kant nog goed is, is het wel waard.
pi_60375010
Ik heb een e-mail gestuurd naar Meindl en ben even langs geweest bij Bever sport. Het schijnt redelijk normaal te zijn dat de zool er na een aantal jaren ineens de brui aangeeft.

Ze kunnen gerepareerd worden, dit kost ongeveer 100 euro, dus ik denk dat ik nieuwe ga kopen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 27 juli 2008 @ 12:09:16 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60375377
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 15:42 schreef Leef het volgende:
- Lekker zitten
- Waarop ik per week zo'n 50-100 Km op kan wandelen (dus niet hardlopen)
- Door de stad (dus niet door het bos of de bergen)
- Die lang meegaan
- Die waterdicht zijn
Door de stad 50-100km per week lopen.... dat is echt niet veel.
Dan zou ik gewoon trainers kopen voor véél minder dan 150 euro.
Okee, die zijn niet waterdicht, maar wil je dat echt? Want waterdichte schoenen (ook goede) zijn altijd een stuk warmer.

De echte hikingboots (en dan heb ik het nog nieteens over zware bergschoenen) zijn altijd een stuk zwaarder en stugger en lopen voor in de stad gewoon minder comfortabel dan (goedkope) trainers. Dat soort schoenen zijn bedoeld voor offroad.

Ikzelf kom ook wel uit op 50-100km per week lopen door de stad alleen al met boodschappen doen en s'avonds een rondje om te ontspannen en ik gebruik daarvoor altijd goedkope trainers (£30-£40 ofzo). Voor als ik serieus ga wandelen (Schotse hooglanden e.d.) heb ik leren Raichles met GoreTex (£130) maar die zijn gewoon een stuk zwaarder en minder comfortabel voor in de stad.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')