abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 juli 2008 @ 13:21:10 #1
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_60223615
Je bent Nederlander, je bent opgegroeid in dit taalgebied, bent gewend om je uit te drukken in het Nederlands, kent de kleinste nuances erin, kunt spelen met woorden en bent gewend om je diepste gevoelens er in uit te drukken.
Maar zodra je een liedje gaat schrijven moet het allemaal opeens in het Engels

Waarom doen ze dat toch? Ik zie met enige regelmaat kleine Nederlandse bandjes zingen, en hoor ook nog wel eens wat cd's van Nederlandse bands. Maar als je naar de teksten gaat luisteren van die jongens is het weinig hoogstaand allemaal. Meestal is het een tekst waarvan je vaag het gevoel hebt dat je hem al honderd keer eerder hebt gehoord. Meestal is dat ook zo omdat ze allemaal op dezelfde standaard zouteloze manier schrijven.

Logisch ook, ze zijn er niet mee opgegroeid, en dus is de voornaamste bron van informatie de TV en liedjes van anderen. Het gevolg is dat de zinnen die daar uit komen ook nooit oprecht mooi zijn. Het is maar zeer zelden dat een zin van zo'n bandje blijft hangen omdat ie zo mooi is, of omdat ie een beetje wringt, of omdat er een leuk trucje mee is uitgehaald. Zouteloosheid troef.


Mijn vraag: Waarom nou toch? Waarom niet schrijven in de taal waar je bekend mee bent, waar je woordenschat vele malen groter is, waar je af kan wijken van het gebruikelijke, waarbij je kan spelen met tekst en woorden?
pi_60223684
Gewoon allemaal di-rect naapers he
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
pi_60223804
Omdat Nederlandse muziek Frans Bauer muziek hoort te zijn en geen Krezip
  zondag 20 juli 2008 @ 13:31:19 #4
138595 Bafnek
DE Bafnek
pi_60223828
Het spreekt een groter publiek aan.
kaasboer
  zondag 20 juli 2008 @ 13:32:13 #5
71115 Rnej
I walk the line
pi_60223841
engels is gewoon een betere taal om te rijmen / goed te laten klinken in een ritme ..

nederlands klinkt gewoon zuur...
  zondag 20 juli 2008 @ 13:32:14 #6
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_60223843
Omdat de nederlandse taal bij sommige muzieksoorten echt tenenkrommend slecht is.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  zondag 20 juli 2008 @ 13:33:35 #7
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_60223871
quote:
Op zondag 20 juli 2008 13:30 schreef Devrim_ het volgende:
Omdat Nederlandse muziek Frans Bauer muziek hoort te zijn en geen Krezip
Ja, op de een of andere manier is het zo gegroeid dat Nederlandstalige teksten alleen zijn voorbehouden aan levensliederen, kleinkunstenaars en rappers. De rest van de muziekwereld lijkt er zijn neus voor op te halen en schrijft liever in het Engels. Omdat het zo hoort, of misschien omdat je dan makkelijker wegkomt met slechte teksten?
  zondag 20 juli 2008 @ 13:39:34 #8
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_60223998
quote:
Op zondag 20 juli 2008 13:32 schreef Rnej het volgende:
engels is gewoon een betere taal om te rijmen / goed te laten klinken in een ritme ..

nederlands klinkt gewoon zuur...
Vreemd, want het lukt de artiesten die wél in het Nederlands liedjes schrijven prima om te rijmen en mooie teksten te schrijven. En in de rap (toch bij uitstek ritmisch) geeft het ook geen problemen.

Ik kan me daarentegen maar weinig Engelse teksten (door Ned. bandjes) herinneren die ik nu echt mooi of bijzonder vond.
pi_60226003
Misschien komt het doordat het grootste gedeelte van de muziek en films dat hier uitkomt in het Engels zijn. Daardoor kunnen ze het gevoel hebben gekregen dat Engels de taal van kunst en vermaak is o.i.d.

led nie op de spelvaudten!
pi_60229798
Engels klinkt interessant, waardoor het makkelijker is om door te breken. Wat de artiesten vaak vergeten is dat hun accent om te huilen is, en de teksten erg simplistisch Denk aan bijvoorbeeld Kane, Di-rect, Anouk, Krezip, et cetera...
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
pi_60229844
Persoonlijk breek ik mn bek over Nederlands bij zingen terwijl Engels me makkelijker afgaat..
Respect voor de spaarzame goede nederlandstalige bandjes, maar mij lukt het niet om een Nederlandstalige tekst lekker vloeiend te krijgen.

Mijn reden dus: zingen in het Engels is makkelijker.
plus, ik heb muziek leren kennen door muziek te luisteren... veelal engelstalig inderdaad.. je leert een soort "jargon" om je teksten in uit te drukken door de muziek die je luistert.
pi_60229931
quote:
Op zondag 20 juli 2008 18:56 schreef MarMar het volgende:
Persoonlijk breek ik mn bek over Nederlands bij zingen terwijl Engels me makkelijker afgaat..
Respect voor de spaarzame goede nederlandstalige bandjes, maar mij lukt het niet om een Nederlandstalige tekst lekker vloeiend te krijgen.

Mijn reden dus: zingen in het Engels is makkelijker.
plus, ik heb muziek leren kennen door muziek te luisteren... veelal engelstalig inderdaad.. je leert een soort "jargon" om je teksten in uit te drukken door de muziek die je luistert.
Dat is het punt, door dat jargon krijg je vrij oppervlakkige teksten, doordat de woordenschat van veel Nederlanders die denken Engels te kunnen spreken gewoon klein is. En ik kan het natuurlijk niet beoordelen omdat ik je nooit heb horen zingen, maar ik betwijfel of je Engels kunt zingen zonder een raar accent
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
pi_60230036
In het algemeen durf ik wel te beweren dat is omdat:
-Het minder opvalt dat de tekst dramatisch zwak is, als het in het Nederlands is dan is dat veel dichterbij en kom je er niet zo makkelijk mee weg
-Ze denken er een wereldband mee te kunnen worden
-Je hoeft qua muziek minder origineel te zijn maar kunt gewoon een buitenlands genre overnemen. Als de taal anders is, moet je sowieso een draai aan het genre geven omdat de andere structuur van de taal zich er niet zomaar in laat passen. Je moet best creatief zijn om een genre dat is ontstaan in een andere taal te laten rijmen met de Nederlandse taal.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_60330954
Als je wilt doorbreken in het buitenland gebeurt dat toch makkelijker als je in een taal spreekt die voor veel mensen toegankelijk is.
Maar Nederlandse teksten vind ik soms ook wel wat hebben.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 19:57:34 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_60348199
quote:
Op zondag 20 juli 2008 19:07 schreef Weltschmerz het volgende:
In het algemeen durf ik wel te beweren dat is omdat:
-Het minder opvalt dat de tekst dramatisch zwak is, als het in het Nederlands is dan is dat veel dichterbij en kom je er niet zo makkelijk mee weg
-Ze denken er een wereldband mee te kunnen worden
-Je hoeft qua muziek minder origineel te zijn maar kunt gewoon een buitenlands genre overnemen. Als de taal anders is, moet je sowieso een draai aan het genre geven omdat de andere structuur van de taal zich er niet zomaar in laat passen. Je moet best creatief zijn om een genre dat is ontstaan in een andere taal te laten rijmen met de Nederlandse taal.
Kan ik me ook wel in vinden

Met Engelse taal houd je sowieso de weg open om ook in het buitenland te kunnen verkopen
  vrijdag 25 juli 2008 @ 21:01:33 #16
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_60349490
Hoop op doorbraak in het buitenland.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 21:20:12 #17
123170 alors
zlata1234
pi_60349859
Ik denk ook dat het juist zo is dat Engels fijner is omdat het wat verder weg staat, als in niet je moedertaal, maar tegelijk een universele taal is. In het Engels kun je veel zeggen en tegelijkertijd toch weinig concreets, terwijl Nederlands bijna altijd een hele directe taal is.
Veel Engelse woorden kunnen veel breder worden geïnterpreteerd en kunnen daardoor ook over meerdere onderwerpen gaan. Dat zorgt voor een breder publiek.

Verder natuurlijk de eerder genoemde redenen
know'm sayin?
×
word? word.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 21:26:35 #18
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_60350011
Nederlandstalige muziek vind ik vaak prachtig. Jammer dat het amper gemaakt wordt.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 26 juli 2008 @ 00:21:43 #19
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_60353706
Er zijn uitzonderingen, maar meestal is de uitspraak niet om aan te horen. Om een voorbeeld te noemen: Leaf is tenenkrommend slecht.

Als je net doet of je Amerikaans of Brits bent heb je een grotere kans op succes in niet-Angelsaksische landen... (zie: Madcon, etc.) Dat kan een reden zijn.

Wel grappig dat bands als Kane denken dat ze een kans hebben in de Verenigde Staten. Natuurlijk, als muzikant moet je in jezelf geloven, maar realiteitszin is altijd een pré.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 05:28:46 #20
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_60356070
De meeste mensen groeien toch op met Engelstalig muziek? Vraag maar eens aan die Nederlandse bands die in het Engels zingen wat hun favoriete bands zijn.
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
  zaterdag 26 juli 2008 @ 08:17:06 #21
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_60356301
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 05:28 schreef Ruzbeh het volgende:
De meeste mensen groeien toch op met Engelstalig muziek?
Dus?
pi_60361783
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 23:07 schreef .Sanne het volgende:
Als je wilt doorbreken in het buitenland gebeurt dat toch makkelijker als je in een taal spreekt die voor veel mensen toegankelijk is.
Maar Nederlandse teksten vind ik soms ook wel wat hebben.
Niet als de teksten vrij slecht zijn en de zanger(es) een vreselijk accent heeft.
ROBODEMONS..................|:(
pi_60361966
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 21:20 schreef alors het volgende:
Ik denk ook dat het juist zo is dat Engels fijner is omdat het wat verder weg staat, als in niet je moedertaal, maar tegelijk een universele taal is. In het Engels kun je veel zeggen en tegelijkertijd toch weinig concreets, terwijl Nederlands bijna altijd een hele directe taal is.
Veel Engelse woorden kunnen veel breder worden geïnterpreteerd en kunnen daardoor ook over meerdere onderwerpen gaan. Dat zorgt voor een breder publiek.

Verder natuurlijk de eerder genoemde redenen

en nederlanders schamen zich voor hun taal.
in andere niet engelstalige landen is het veel normaler om in de eigen taal te zingen..
maar die gebieden zijn ook meestal wel wat groter dan het nederlandse taalgebied.
pi_60361984
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 16:00 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Niet als de teksten vrij slecht zijn en de zanger(es) een vreselijk accent heeft.
ken van beiden voorbeelden waarbij het wel gelukt is
pi_60361996
Omdat je anders zo klinkt als Blof, Van Dik Hout, de Heideroosjes of Volumia.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')