abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 19 juli 2008 @ 10:43:40 #1
8372 Bastard
Persona non grata
pi_60204283
"Karma" we hebben het woord misschien allemaal wel eens gehoord. Kort gezegd is het een ingewikkeld begrip wat neerkomt op actie geeft reactie. Sommige mensen zijn er bewust mee bezig, de ander zal het aan zijn reet oxideren en doet er niets mee... hoeft ook niet.

Wat is het? Ik heb het volgende uit de Wiki gecopieerd:
quote:
Karma is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons terug komt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden. Het gevolg van een daad wordt 'vipāka' genoemd.

Karma en haar gevolg wordt gezien als een natuurlijk principe, een wet van "actie en reactie". Er is dus geen God aan het werk die straft of beloont. Een goede daad heeft van nature gunstige gevolgen voor degene die de handeling verricht, en slechte daden hebben van nature slechte en onplezierige gevolgen.

In de religies die van reïncarnatie uitgaan (boeddhisme, hindoeisme, jainisme) strekt het begrip karma zich uit over het huidige en alle vroegere en latere levens. Het resultaat van de daden die men nú doet, kan in dít leven óf in een volgend leven terugkomen. Hetgeen ons overkomt is het resultaat van een actie die we in het huidige of een vorig leven uitgevoerd hebben, en we zijn in staat om nieuwe daden te verrichten die het resultaat van oude daden beïnvloedt. Ieder individu is door zijn daden zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven, vreugde en pijn. Slechte daden (slecht karma) houden de cyclus van geboorte, ouderdom en dood in stand. Het doel van religie is bevrijding (nirvana) uit die gevaarlijke cyclus (samsara).

Karma in het Boeddhisme
De Boeddha onderwees het belang van daden of handelingen. Hij noemt zijn eigen leer dan ook soms een 'leer van daden' (kiriyavada). Hij onderwees dat er verschillende soorten handelingen of daden (karma) bestaan.

Het belangrijkste onderscheid wat hij maakt is het onderscheid tussen goede daden en slechte daden. Goede daden leiden tot goede gevolgen, kwade daden leiden tot slechte gevolgen. Een ander belangrijk onderscheid dat hij maakte is de manier waarop we daden uitvoeren: de Boeddha zei dat we dit op drie manieren doen: door middel van het lichaam (lichamelijke daden), spraak (verbale daden) en geest (mentale daden). Van deze drie daden, zei hij dat de mentale daden het belangrijkste en het meest zwaarwegend zijn.

In een meer gedetailleerde lering over wat nu precies goede en slechte daden zijn, geeft de Boeddha een lijst van tien soorten daden die ieder een goede en slechte variant hebben. Hij zegt ook dat verlangen, haat en onwetendheid de drie hoofdoorzaken van slechte daden zijn, en dat het tegenovergestelde van deze drie dingen (geen verlangen, geen haat, en de aanwezigheid van kennis en inzicht) de drie hoofdoorzaken van goede daden zijn.

Van belang is ook dat de Boeddha zijn volgelingen niet gebood dat ze moesten geloven dat karma werkelijk bestaat en invloed heeft op het volgende leven: dat geloof liet hij van hunzelf afhangen. Wat hij wel deed is de vier zekerheden onderwijzen. Deze komen erop neer dat iemands daden belangrijker zijn dan zijn geloof; als men goede daden verricht, maakt het niet uit of men nu gelooft in een volgend leven of niet.
In het westen kennen we ook al tijden het karma, ook al zou je dat niet zo snel denken maar kijk eens naar de volgende spreekwoorden:

  • Wie goed doet, goed ontmoet.
  • Boontje komt om zijn loontje.
  • Wat je zaait zul je oogsten.
  • Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in.
  • Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.

    Er zijn mensen die denken dat karma wordt toegediend door een christelijk soort god die de goeden beloont en boosdoeners straft. In werkelijkheid maakt iedereen zijn eigen karma: we zijn ons karma. We belonen en straffen onszelf; elke gebeurtenis en iedere omstandigheid waarin we ons bevinden is het gevolg van oorzaken die we in het verleden hebben gelegd. Dagelijks zien we hoe liefdevolle gedachten en daden ons gelukkig en gezond maken; laagstaande en zelfzuchtige gedachten en daden maken ons en de mensen om ons heen ziek en neerslachtig, waardoor ze zich boos of angstig van ons afwenden. H.P. Blavatsky gaf hiervan een fraaie omschrijving:

    Maar er is werkelijk geen ongeval in ons leven, geen ongeluksdag en geen tegenspoed, die niet kan worden herleid tot onze eigen daden in dit of in een ander leven. Als men de wetten van harmonie overtreedt . . . moet men erop zijn voorbereid tot de chaos te vervallen die men zelf heeft voortgebracht . . . . Karma-Nemesis is niets anders dan het (geestelijke) dynamische gevolg van oorzaken die zijn voortgebracht en krachten die tot activiteit zijn gekomen door onze eigen daden.
    De Geheime Leer 1:714-5

    = Zijn hier mensen bewust bezig met het idee van karma? Of geloof je er juist helemaal niet in.. waarom dan niet? Kun je een voorbeeld geven hoe karma vlgs jou werkt?
  • The truth was in here.
    pi_60204402
    Ik sta er niet altijd bij stil hoe ik met mensen omga. Vaak gaat het vanzelf als er goed contact is en bij vreemden is het van afstand. Merk wel dat de gezelligheid kan stijgen als er in een groep mensen geen mensen zijn die chagerijnig zijn. Is er 1 chagerijnig dan werkt dat uit in de hele groep.

    Een tijd was ik pessmistisch en zwaar negatief en toen schold ik wel vaker op mensen en kon ik niets verteren, op dat moment werd ik ook irritant behandeld alsof mensen mij ook niet meer kon verdragen.

    Op gebied van positief inzien van het leven, dat maakt de dag draaglijker en gaat de dag sneller voorbij. Ga ik alles zwart inzien dan maak ik het mezelf moeilijk en wordt het leven niet meer leefbaar.
    Genieten is toegestaan!!!
      zaterdag 19 juli 2008 @ 11:03:21 #3
    191823 ludicrous_monk
    Met de grappige habijt
    pi_60204563
    Karma is, net zoals alle religieuze ideeen, puur een concept dat je (virtuele) antwoorden kan geven over dingen die je niet weten of begrijpen kan. Het aardige aan het boeddhisme, en dan vooral het Zen-boeddhisme is de aanwezigheid van het karma. Het is misschien nog wel een van de meest eenvoudige en daardoor aantrekkelijke religies, omdat je alles wat je niet begrijpt kan verklaren door te zeggen: 'het was karma', het had zo moeten zijn. Het boeddhisme is misschien een van de makkelijkst te accepteren levensvisies, en, als je zo'n oplossing voor het onbekende zoekt, een ideaal uitgangspunt.

    Ikzelf kijk nog wel eens terug op een serie gebeurtenissen die op het moment zelf misschien niet perfect leken te verlopen, maar in retrospect lijkt het allemaal toch tot een mooi geheel te zijn georchestreerd, alsof het door iemand van te voren was bedacht. Dat is het idee van karma.
    "The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
    pi_60204698
    En dat kan dan leiden tot inzichten die je in het vervolg kunnen helpen. Dus dan ben je niet meer afhankelijk van wat je overkomt maar heb je keus in hoe om te gaan met zaken.
    Dat in samenhang met je basiskarakter. Het blijft een strijd om zaken die je zelf bent of zelf doet zo te keren dat het jou en anderen dient ipv tegenwerkt. Daarvoor moet je eerlijk tegen jezelf zijn en die dingen die je overziet die op zijn plaats zijn gevallen interpreteert als gevolgen van je eigen handelen en niet externaliseerd als in: het is altijd de "schuld" van een ander.
    Ja, dingen zijn vaak onrechtvaardig, maar je reacties zijn jouw keus die wordt ingegeven door wie je op een gegeven moment bent, ook mede afhankelijk van je levensfase. Als het goed is zit daar wel een ontwikkeling in. Is die er niet, dan zullen altijd dezelfde dingen op je pad blijven komen en kun je ervoor kiezen om anders te reageren of niet. Daar heb je dan een heel leven voor om dat uit te vogelen.
    Umuntu Ngumuntu Ngabantu
    "Those who look before they leap, never leap".
    http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
    pi_60209458
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2008 10:43 schreef Bastard het volgende:
    elke gebeurtenis en iedere omstandigheid waarin we ons bevinden is het gevolg van oorzaken die we in het verleden hebben gelegd.
    Dus de joden hadden de holocaust aanzichzelf te danken? Das ook niet aardig.

    Ik vind dat karma idee vanaf een bepaald punt best wel eng en onrechtvaardig. De documentaire blindsight geeft dat mooi weer. Gaat over een groepje blinde tibetaanse kinderen die de mount everest gaan beklimmen.Die kinderen worden in eigen land nauwelijks geholpen en door de samenleving in principe verstoten. Waarom? Nou, ze waren in een vorig leven vast moordenaars en verkrachters, anders waren ze niet blind.

    Het lijkt in eerste instantie een mooi idee, rechtvaardigen krijgen geluk en voorspoed, de gemenerikken ongeluk en tegenslag. Praktijk wijst echter uit dat het niet zo zit in de wereld. Tja, of je moet vorige levens erbij halen wat je niet kan controleren en dan krijg je een samenleving waar gehandicapten en zieke kinderen geen liefde verdienen, omdat ze het toch aanzichzelf te danken hebben en vast hele erge dingen hebben gedaan.
    pi_60210081
    Voor gezonden zal het eerder opgaan, in geval van zieken kun je ook in ziekte er wat van maken, in geval van leven in een derde wereldland kun je zelfs iets ervan maken in je omgeving met anderen In geval van politieke figuren die oorlog voeren, de halve wereldbevolking is tegen ze, kun je zien als negatief karma, maar dan hebben ze daar waarschijnlijk schijt aan.
    Genieten is toegestaan!!!
    pi_60210121
    die de goeden beloont en boosdoeners straft.
    Zat goede mensen die arm en werkloos bij de voedselbank rondlopen,
    en zat dieven en moordenaars die een prachtig leuk rijk leven hebben.


    Karma? Stuff it where the sun dont shine.
    Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
      zaterdag 19 juli 2008 @ 20:08:08 #8
    79143 Darkwolf
    To the moon I howl
    pi_60213742
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2008 16:17 schreef Dutch_Nelson het volgende:
    die de goeden beloont en boosdoeners straft.
    Zat goede mensen die arm en werkloos bij de voedselbank rondlopen,
    en zat dieven en moordenaars die een prachtig leuk rijk leven hebben.


    Karma? Stuff it where the sun dont shine.
    Geheel met je eens.
    Karma is een typisch iets waar je je helemaal ziek over kan gaan zitten denken totdat je door draait.
    Ook nog een mooie: neem Hitler, hoe zit het daar dan mee?
    Precies, volgens het model van karma zal deze dan in het volgende leven de vruchten plukken en ga zo maar weer verder.
    Het hele proces is mij veel en veel te complex met veel haken en ogen.
    Mooie voorbeelden trouwens.
      maandag 21 juli 2008 @ 10:57:28 #9
    45180 Dennis_enzo
    Geen usericon nee
    pi_60240420
    Wie een kuil graaft voor een ander, is een arbeider.
    Ook geen sig dus
    pi_60410203
    Ik was hierover ook nog een tijdje, over aan het nadenken... Hoorde het veel, maar wist eigenlijk niet wat het eigenlijk was.
      dinsdag 29 juli 2008 @ 07:07:51 #11
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_60411724
    quote:
    Op dinsdag 29 juli 2008 01:59 schreef F04 het volgende:
    Ik was hierover ook nog een tijdje, over aan het nadenken... Hoorde het veel, maar wist eigenlijk niet wat het eigenlijk was.
    Misschien is het je nu iets duidelijker geworden?
    The truth was in here.
      dinsdag 29 juli 2008 @ 12:15:34 #12
    130154 BarraCupraCuda
    yeah im talking to you!
    pi_60416428
    * BarraCupraCuda geloofd in karma
    Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
    The only easy day is yesterday
    stay frosty
    pi_60418704
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2008 15:46 schreef Metallinos het volgende:

    [..]

    Dus de joden hadden de holocaust aanzichzelf te danken? Das ook niet aardig.

    Houdt eens ff op over de Joden want daar wil ik de komende tijd ff niks meer over horen met hun hele houding t.o.v. de Palestijnen.
      dinsdag 29 juli 2008 @ 13:59:47 #14
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_60418936
    Het 'probleem' dat ik heb met karma is eigenlijk dat als karma bestaat er iets moet zijn die de karma 'beheert' zullen we maar zeggen. Ik bedoel dus dat bijvoorbeeld Hitler er heilig van overtuigd was dat hij voor de goede zaak streed maar er kwam toch een hele reut slechte karma op hem af (is het idee, toch?) dus wie of wat besluit dat er slechte karma op je bord komt? Je hogere zelf, een groep wijze geesten, de Bijbelse God of een Celestiale ambtenaar aan de hand van een Excel-sheet? (:P).

    Je zal wel iets van een sort van persoonlijke karma hebben die je uitstraalt aan de hand van je eigen emoties misschien. Maar ik heb wel het vermoeden dat als er iets is qua hogere machten het totaal onpartijdig is niet de aardse waarden van goed en slecht aanhouden (zeker aangezien die waarden per persoon op aarde verschilt)

    Dus nee, een Karma die uitgedeeld wordt door een andere entiteit dan jezelf geloof ik niet zozeer in maar persoonlijke karma weer wel, daarom heb je ook criminelen die haske rijk en gelukkig zijn en eerlijke goede mensen die haske doodongelukkig door het leven kruipen. Het is allemaal een kwestie van perceptie. Denk ik.
    Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
    'Goatboy is hurt by your indifference'
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
    [b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')