"Karma" we hebben het woord misschien allemaal wel eens gehoord. Kort gezegd is het een ingewikkeld begrip wat neerkomt op actie geeft reactie. Sommige mensen zijn er bewust mee bezig, de ander zal het aan zijn reet oxideren en doet er niets mee... hoeft ook niet.
Wat is het? Ik heb het volgende uit de Wiki gecopieerd:
quote:
Karma is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons terug komt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden. Het gevolg van een daad wordt 'vipāka' genoemd.
Karma en haar gevolg wordt gezien als een natuurlijk principe, een wet van "actie en reactie". Er is dus geen God aan het werk die straft of beloont. Een goede daad heeft van nature gunstige gevolgen voor degene die de handeling verricht, en slechte daden hebben van nature slechte en onplezierige gevolgen.
In de religies die van reïncarnatie uitgaan (boeddhisme, hindoeisme, jainisme) strekt het begrip karma zich uit over het huidige en alle vroegere en latere levens. Het resultaat van de daden die men nú doet, kan in dít leven óf in een volgend leven terugkomen. Hetgeen ons overkomt is het resultaat van een actie die we in het huidige of een vorig leven uitgevoerd hebben, en we zijn in staat om nieuwe daden te verrichten die het resultaat van oude daden beïnvloedt. Ieder individu is door zijn daden zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven, vreugde en pijn. Slechte daden (slecht karma) houden de cyclus van geboorte, ouderdom en dood in stand. Het doel van religie is bevrijding (nirvana) uit die gevaarlijke cyclus (samsara).
Karma in het Boeddhisme
De Boeddha onderwees het belang van daden of handelingen. Hij noemt zijn eigen leer dan ook soms een 'leer van daden' (kiriyavada). Hij onderwees dat er verschillende soorten handelingen of daden (karma) bestaan.
Het belangrijkste onderscheid wat hij maakt is het onderscheid tussen goede daden en slechte daden. Goede daden leiden tot goede gevolgen, kwade daden leiden tot slechte gevolgen. Een ander belangrijk onderscheid dat hij maakte is de manier waarop we daden uitvoeren: de Boeddha zei dat we dit op drie manieren doen: door middel van het lichaam (lichamelijke daden), spraak (verbale daden) en geest (mentale daden). Van deze drie daden, zei hij dat de mentale daden het belangrijkste en het meest zwaarwegend zijn.
In een meer gedetailleerde lering over wat nu precies goede en slechte daden zijn, geeft de Boeddha een lijst van tien soorten daden die ieder een goede en slechte variant hebben. Hij zegt ook dat verlangen, haat en onwetendheid de drie hoofdoorzaken van slechte daden zijn, en dat het tegenovergestelde van deze drie dingen (geen verlangen, geen haat, en de aanwezigheid van kennis en inzicht) de drie hoofdoorzaken van goede daden zijn.
Van belang is ook dat de Boeddha zijn volgelingen niet gebood dat ze moesten geloven dat karma werkelijk bestaat en invloed heeft op het volgende leven: dat geloof liet hij van hunzelf afhangen. Wat hij wel deed is de vier zekerheden onderwijzen. Deze komen erop neer dat iemands daden belangrijker zijn dan zijn geloof; als men goede daden verricht, maakt het niet uit of men nu gelooft in een volgend leven of niet.
In het westen kennen we ook al tijden het karma, ook al zou je dat niet zo snel denken maar kijk eens naar de volgende spreekwoorden:
Wie goed doet, goed ontmoet.
Boontje komt om zijn loontje.
Wat je zaait zul je oogsten.
Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in.
Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.
Er zijn mensen die denken dat karma wordt toegediend door een christelijk soort god die de goeden beloont en boosdoeners straft. In werkelijkheid maakt iedereen zijn eigen karma: we zijn ons karma. We belonen en straffen onszelf; elke gebeurtenis en iedere omstandigheid waarin we ons bevinden is het gevolg van oorzaken die we in het verleden hebben gelegd. Dagelijks zien we hoe liefdevolle gedachten en daden ons gelukkig en gezond maken; laagstaande en zelfzuchtige gedachten en daden maken ons en de mensen om ons heen ziek en neerslachtig, waardoor ze zich boos of angstig van ons afwenden. H.P. Blavatsky gaf hiervan een fraaie omschrijving:
Maar er is werkelijk geen ongeval in ons leven, geen ongeluksdag en geen tegenspoed, die niet kan worden herleid tot onze eigen daden in dit of in een ander leven. Als men de wetten van harmonie overtreedt . . . moet men erop zijn voorbereid tot de chaos te vervallen die men zelf heeft voortgebracht . . . . Karma-Nemesis is niets anders dan het (geestelijke) dynamische gevolg van oorzaken die zijn voortgebracht en krachten die tot activiteit zijn gekomen door onze eigen daden.
– De Geheime Leer 1:714-5
= Zijn hier mensen bewust bezig met het idee van karma? Of geloof je er juist helemaal niet in.. waarom dan niet? Kun je een voorbeeld geven hoe karma vlgs jou werkt?