abonnement Unibet Coolblue
pi_60151093
Hallo allen,

Het platte dak van onze nieuw aangekochte woning is in slechte staat, waardoor het vervangen moet worden. Nu ligt er bitumen.
Op het internet is allerlei verschillend materiaal te vinden: EPDM, pvc, derbigum... En dan nog de dikte en vorm van isolatie... het stijgt ons een beetje boven het hoofd. We zoeken materiaal dat de warmte in de zomer goed tegen kan houden.

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet, Ratpack
Voetbal?
pi_60151500
Ik snap dat de keuze van het kiezen van een goede dakbedekking niet makkelijk is. Maar er zijn in principe drie soorten kunstof dakbedekking, namelijk PVC, CSM en EPDM. Nu ligt de keuze van je dakbedekking aan de eisen die je stelt. Zo wordt PVC heel vaak gebruikt als er hoge esheische eisen worden gesteld. CSM is goed bestand tegen agressieve materialen en als je voor hoge duurzaamheid gaat dan zal ik voor EPDM gaan. Zeker als er sprake is van een eenvoudige dakvorm met weinig onderbrekingen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

gr.

Michel
It's not so important who starts the game but who finishes it.
  woensdag 16 juli 2008 @ 20:16:30 #3
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_60151753
tvp. * Beelzebufo heeft ook een plat dak dat aan bedekken toe is
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_60155285
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 19:48 schreef ratpack het volgende:
We zoeken materiaal dat de warmte in de zomer goed tegen kan houden.


Gewoon je dak laten bedekken met wat voor jou het beste is (qua waterdicht en duurzaamheid) en daarop leg je houten tuinvlonders als je de warmte wil tegenhouden.

<-- heeft een huis met 3 platte daken op 3 levels.
pi_60159679
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 19:48 schreef ratpack het volgende:
Hallo allen,

Het platte dak van onze nieuw aangekochte woning is in slechte staat, waardoor het vervangen moet worden. Nu ligt er bitumen.
Op het internet is allerlei verschillend materiaal te vinden: EPDM, pvc, derbigum... En dan nog de dikte en vorm van isolatie... het stijgt ons een beetje boven het hoofd. We zoeken materiaal dat de warmte in de zomer goed tegen kan houden.

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet, Ratpack
Over de type dakbedekking, ik heb ervaring met EPDM en bitumen, en dat is beide goed bevallen. Wat gewoon enorm belangrijk is, is dat de dakopstanden, de doorvoeren, de onderlaag, de afschotrichting en de verdere afvoer van het water goed wordt uitgevoerd.
Elke dakbedekking tegenwoordig is meer dan voldoende waterdicht.
Echter als jij het water niet afvoert van het dak, maar door een verkeerde onderlaag, verkeerd afschot, verstopte afvoer of te lage opstand het water laat staan op het dak, dan krijg je kans op lekkages.

Plak dus ook nooit zomaat klakkeloos een nieuwe laag over de oude dakbedekking heen, maar kijk goed hoe het water wordt afgevoerd als het regent.

Wat betreft het tegenhouden van warmte in de zomer, hiervoor moet je niet kijken naar het type dakbedekking, maar naar de isolatielaag eronder.
pi_60190241
Dank voor jullie reacties!

Wat zijn ervaringen met isolatie? Wij willen dus vooral hitte weghouden...

Groet Ratpack
Voetbal?
pi_60191563
denk bij de isolatie dat als het direct onder de dakbedekking zit BELOOPBAAR moet zijn en onder afschot (1,6% minimaal) moet liggen.
It's not so important who starts the game but who finishes it.
pi_60194364
Net even gebeld met de branchevereniging, zij hebben het over PUR of PIR als isolatiemateriaal. Schrok wel van de prijzen all in per m2: 100 euro. Komen wij toch algauw op 6000 euro uit!
Voetbal?
pi_60201758
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 18:23 schreef ratpack het volgende:
Net even gebeld met de branchevereniging, zij hebben het over PUR of PIR als isolatiemateriaal. Schrok wel van de prijzen all in per m2: 100 euro. Komen wij toch algauw op 6000 euro uit!
Voor alleen dakbedekking plus plakken van opstanden e.d vind ik dit schandalig hoog! Als het inclusief aanbrengen nieuw daklaag inclusief isolatie is dan is het wel weer een reele prijs(dus voor dak en dakbedekking bij elkaar opgeteld )
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_60234566
Ja het gaat dus over isolatie en bedekking eroverheen...
Voetbal?
pi_60235560
Let op: isolatiesubsidie!

Als je isolatie toepast, dan moet alle dakbedekking (kiezel ?) en bitumen eraf.
Eventueel dak repareren, dan isolatieplaten, en een afdeklaag naar keuze erop.
Dan alle doorvoeren, randen etc opnieuw maken.
Daar zit veel tijd in, en hoe beter het isolatiemateriaal, hoe meer je op tijd bespaart.

Ik heb een aantal jaar geleden de boel laten isoleren, en er zijn inderdaad ettelijke duizenden euro's voor nodig, afhankelijk van de grootte en uitvoering.
Voor die klus heb ik een energieonderzoek laten uitvoeren door gemeente/energiebedrijf.
De regeling was, dat als je aanbevelingen uit het rapport overnam, je de kosten voor het rapport terugkreeg (~300), en voor behoorlijk wat subsidie (extra, bovenop de gemeentelijke subsidies) in aanmerking kwam.
Dit gold ook voor dubbel glas etc.

Misschien heb je hier wat aan.
pi_60249917
Pjhu, klinkt interessant! Geldt dit ook voor een oude woning van 1909, die verder niet bijster goed is geisoleerd? Weet je waar ik hierover informatie kan vinden?
Voetbal?
pi_60255325
Ik heb het even nagezocht. Het is natuurlijk langer geleden dan ik dacht (het was in 2001), en de regelingen zullen nu wel niet meer bestaan.
Misschien wel gelijksoortige, neem even contact op met de gemeente en je energiebedrijf!

Het onderzoek heette EnergiePrestatieAdvies (EPA)
Bij uitvoering van (een aantal) aanbevelingen kwam je in aanmerking voor 25% extra subsidie en kreeg je de kosten voor het EPA onderzoek terug. (~Hfl. 300)

Ik zou gewoon de prijzen in guldens toen vertalen naar Euro's nu
De werkzaamheden zijn gedaan bij de buren en bij mij tegelijkertijd. Dat scheelde behoorlijk in kosten ( 1 lift, 1 container en een groter oppervlak.

Bij mij is er toen 32,5 m2 Base Mac460A10 en 470A24 (PUR basis) aangebracht.
Het was 50 mm dik, met isolatiewaarde Rd = 1,92 m2 K/W .
Het werk was inclusief een nieuwe lichtkoepel, randen, waterafvoer en loodslabben bij schoorstenen.

Plat Dakisolatie "omgekeerd"
subsidie: Hfl. 21.28 (+ 25%) = Hfl. 26.60


Ik heb ongeveer Hfl. 1.000 subsidie gekregen op isolatiewerkzaamheden van rond de Hfl. 9.000

Helpt dit?
pi_60307425
@ratpack:

ik ben zelf werkzaam bij een van nederlands grootste dakdekkersbedrijf. Als je wilt dan kunnen we na de bouwvakakantie een kijkje komen nemen om te zien wat er gedaan moet worden. Zelf heb ik niet zoveel kaas gegeten van het dakdekken zelf. Wel heb ik begrepen dat er over de bestaande dakbedekking een nieuwe laag geplaatst kan worden.

Laat maar weten of ik voor je kan beteken .
pi_60307824
quote:
Op maandag 21 juli 2008 18:59 schreef ratpack het volgende:
Pjhu, klinkt interessant! Geldt dit ook voor een oude woning van 1909, die verder niet bijster goed is geisoleerd? Weet je waar ik hierover informatie kan vinden?
De overheid stimuleert woningen om energiezuinig te worden (enerzijds energierekening anderszijds CO2 besparing ). Ik zou zelf contact opnemen met senternovem.nl , deze voorziet subsidie vanuit de overheid. Waarschijnlijk zul je als een andere poster in dit topic bij een EPA advies uitkomen.
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:30 schreef suri het volgende:
@ratpack:

ik ben zelf werkzaam bij een van nederlands grootste dakdekkersbedrijf. Als je wilt dan kunnen we na de bouwvakakantie een kijkje komen nemen om te zien wat er gedaan moet worden. Zelf heb ik niet zoveel kaas gegeten van het dakdekken zelf. Wel heb ik begrepen dat er over de bestaande dakbedekking een nieuwe laag geplaatst kan worden.

Laat maar weten of ik voor je kan beteken .
Ik zou nooit dakbedekking op dakbedekking leggen, tenzij je de volgende keer het pand wilt slopen. Anders alles netjes verwijderen en bekijken of de platen goed zijn, rotte platen vervangen.
pi_60385786
Waarom geen dakbedekking op dakbedekking dan? Er zijn verder nooit lekkages geweest.
Voetbal?
  maandag 28 juli 2008 @ 10:32:57 #17
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_60391365
www.dakelarij.nl , staat een heleboel info op.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')