abonnement Unibet Coolblue
pi_60013835
Een band plakken lukt me nog wel, maar nu heb ik mn band al zo vaak geplakt dat er geen beginnen meer aan is. Dus daarom heb ik een nieuwe binnenband gekocht. M'n oude binnenband eruit halen lukt nog wel (gewoon doorknippen), maar een nieuwe erin zetten?? Moet ik het hele voorwiel uit mn fiets halen? Heeft iemand een idee hoe dat moet? Ik heb al op google gezocht, maar kon daar alleen wielrennerfietsen vinden!

Gr,
Nienster
  donderdag 10 juli 2008 @ 10:23:20 #2
97685 YoWilly
No shit....sherlock
pi_60013942
Als het je achterwiel betreft kan je je voorwiel gewoon laten zitten!

Verwijder het wiel van de fiets.
Ingeval van een lekke band aan het achterwiel, schakel dan de ketting naar de kleinste bladen zowel vóór als achter. Dan is het wiel makkelijker te verwijderen. Bij een voorwiel is het een kwestie van de moer losdraaien. Til de fiets een stukje op aan het stuur en je wiel valt er vanzelf uit.

De binnenband uit de buitenband halen:
Wip met de bandenlichters de buitenband over de velg. Haal vervolgens de complete binnenband uit de buitenband. Let op het ventiel.

Zoek het lek:
Pomp de binnenband op en voel met je vingers of luister met je oor langs de band. In de meeste gevallen vind je zo het lek. Lukt het zo niet, pak dan een bak met water.

Plakken:
Laat de band leeglopen en schuur goed rond het lek. Breng solutie dun aan en laat het even drogen. Houd de lijmkant schoon en druk het plakkertje stevig tegen de band.
Laat dit even drogen.

Check buitenband en velg:
Voel met je vingers aan de binnenkant van de buitenband of er geen oneffenheden in voorkomen en verwijder deze zonodig. Doe hetzelfde met de velg.

Band op de velg:
Steek het ventiel door de velg en pomp de band een klein beetje op en leg hem op het velgbed. Duw de buitenband op de velg, beginnend bij het ventiel. Probeer de hieldraad overal in het diepe gedeelte van de velg te leggen. Op deze manier maak je ruimte en kun je het laatste stukje band met de handen over de velgrand duwen.
Binnenband oppompen.

Klaar!
Plaats het wiel weer op zijn plaats.

Zorg dat het wiel goed is vastgezet en fietsen maar.

[ Bericht 47% gewijzigd door YoWilly op 10-07-2008 10:28:54 ]
Don't get shot....It hurts!!
pi_60014040
Best ernstig dat je op een internetforum een topic moet openen om te leren hoe je een fucking fietsband verwisseld. Jezus.
pi_60014683
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 10:27 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
Best ernstig dat je op een internetforum een topic moet openen om te leren hoe je een fucking fietsband verwisseld. Jezus.
Beter dat je het op een forum vraagt, dan dat je het door de fietsenmaker laat doen. Scheelt een boel geld


Bedankt YoWilly voor de snelle reactie!! Nu kan ik aan de slag!
pi_60016570
Pak een steeksleutel (niet nodig als er zo'n klem geval op zit natuurlijk) voorwiel eruit.

Kom op zeg.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 10 juli 2008 @ 16:02:48 #6
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60021952
Zo'n band kan toch ook rekken? Zou je hem er niet gewoon omheen kunnen krijgen door hem een beetje uit te rekken? Of zie ik nu iets over het hoofd? Als het tenminste alleen om de binnenband gaat (Overigens zelf nog nooit een voorband hoeven verwisselen)
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_60022866
Hoe plak jij je band dan? Dan moet je buitenband er toch ook (voor een gedeelte) af? Als dat lukt dan lijkt mij dat je er ook wel een nieuwe binnenband op kunt leggen.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_60023084
De mensen die denken dat je een binnenband kunt wisselen zonder het wiel uit je fiets te halen, zijn zeker dezelfde mensen die denken dat een kettingslot om je zadelpen heen hangen en dan aan een hek vastmaken een goed idee is?
pi_60023360
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:50 schreef Antaresje het volgende:
De mensen die denken dat je een binnenband kunt wisselen zonder het wiel uit je fiets te halen, zijn zeker dezelfde mensen die denken dat een kettingslot om je zadelpen heen hangen en dan aan een hek vastmaken een goed idee is?
Oeps.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  donderdag 10 juli 2008 @ 17:53:12 #10
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60024393
Ow nee, grapje, dat zou alleen kunnen als je as maar aan een kant vast zou zitten
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_60024782
een kan loshalen is genoeg even uit elkaar treken band ertussen door en klaar, scheelt ketting loshalen bij achterwiel
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_60025012
Bij de voorband is het wiel eruit halen het handigst. Alles eraf, nieuwe band er netjes omheen, beetje lucht erin, dan zet je het wiel in de buitenband en zorg je dat de buitenband aan een kant om de binnenband heenvalt en in de velg, en dan duw je de buitenband aan de andere kant in de velg. Alleen het laatste stukje kost kracht.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_60025854
lijk me verstandig om eens een oude afgedankte fiets op de kop te tikken en deze geheel slopen en weer in elkaar te zetten zonder onderdelen over te houden. Daar leer je van doen en nog eens doen is beter dan op Internet kijken hoe het moet, vandaag gelezen morgen vergeten.
Werken er aan, leer je het meestevan,deden vroeger ook.
pi_99174098
quote:
13s.gif Op donderdag 10 juli 2008 10:27 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
Best ernstig dat je op een internetforum een topic moet openen om te leren hoe je een fucking fietsband verwisseld. Jezus. :{
Beetje laat maar toch, ik zat ook op Google te zoeken hoe ik dat nu het beste kan doen als a-techneut en het antwoord bespaart me gesjouw naar de fietsenmaker, een hoop getob en/of gevraag. Er is dus m.i. helemaal niks mis met een dergelijk topic openen, in tegenstelling tot dergelijke onverdraagzame reacties :Y .
pi_99174134


[ Bericht 100% gewijzigd door Sietsman op 07-07-2011 22:28:17 ]
pi_99174472
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2008 16:50 schreef Antaresje het volgende:
De mensen die denken dat je een binnenband kunt wisselen zonder het wiel uit je fiets te halen, zijn zeker dezelfde mensen die denken dat een kettingslot om je zadelpen heen hangen en dan aan een hek vastmaken een goed idee is?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  vrijdag 8 juli 2011 @ 22:48:18 #17
243274 zuluman
www.indlu.nl
pi_99224508
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:32 schreef densmee het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
LOL....ik heb ook een cannondale met een lefty...ideaal als je je binnenband moet verwisselen.
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_99224882
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 22:48 schreef zuluman het volgende:

[..]

LOL....ik heb ook een cannondale met een lefty...ideaal als je je binnenband moet verwisselen.
duur fietsje om de band makkelijk te kunnen wisselen.
kun je hem heel wat keren naar de fietsenmaker brengen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_99234377
@Klaas.Kopkaas. Niet iedereen heeft 2 rechterhanden..ook al kun je je voor zoiets simpel,haast niet voorstellen.. :D ;)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_99249731
@ Rubje Zoiets simpels! Het voorwiel is zelfs voor deze mensen te doen. Maar ik vermoed dat 50% van de Nederlanders niet in staat zijn een nieuwe binnenband om het achterwiel te leggen en de hele zaak, inclusief ketting en remmen weer correct te monteren, zonder hulp (8>
pi_99250027
Dat deed ik al toen ik 10 was _O- _O- _O-
pi_99250818
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 18:35 schreef janjansendekinderen het volgende:
Dat deed ik al toen ik 10 was _O- _O- _O-
Goed zo, toen ik 10 was had ik daar een goeie vader voor en hoefde ik dergelijke karweitjes ( kinderarbeid ! ) niet zelf op te knappen :s)

[ Bericht 1% gewijzigd door Sietsman op 09-07-2011 19:10:38 ]
pi_99251443
Erg makkelijk om anderen uit te lachen, lees eerst eens waar je op reageerd.
Het topic is gestart in 2008.
En voor veel vrouwen is het al heel wat dat ze het zelf willen kunnen doen.
Aan de andere kant zouden mensen beter eerst eens bij de fietsenmaker kunnen informeren wat het kost om een band te vervangen, dan blijkt vaak dat de kosten enorm mee vallen en je je eerder afvraagt of je voor dat geld zelf die moeite wel moet nemen om het zelf te doen ipv te laten doen.
pi_99259259
@Klipper. Helemaal waar alleen zit er helaas bij mij geen fietsenmaker in de buurt anders had ik de fiets er gelijk heen gesjouwd en wat dat domme lachen betreft, ik zit er niet mee . Ach ik ben er bijna zeker van dat de auteur niet kan tippen aan mijn beroep en opleiding, hoe handig hij als tienjarige schijnbaar noodgedwongen al moest zijn :W . Iemand die op zo'n goedkope wijze bijdehand probeert te zijn is juist zelf belachelijk _O- _O- _O- _O- .........................

[ Bericht 0% gewijzigd door Sietsman op 09-07-2011 23:08:58 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')