Hm, dankje. Heb iig al een beter beeld gekregen nu. Ik had me al een beetje een beeld gevormd, mede wat ik op een site heb zien staan, maar dat was nogal zakelijk geschreven. Een jongen bij ons in de straat heeft het ook in die 10 dagen gehaald. Maar hoe kan je voor jezelf nagaan of "het wat voor je is". Ik kan wel denken dat het zo is, maar is dat ook ergens op gebaseerd zeg maar? Heeft het met je algemene leerstijl te maken waar je het mee kan vergelijken ofzo. Want in ideale omstandigheden kan ik wel zeggen dat het wat voor mij is, maar praktijk moet het natuurlijk uitwijzen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 17:40 schreef BRooster het volgende:
Ik heb mijn autorijbewijs ook in 10 dagen gehaald.
Voordeel: Na 10 dagen rijbewijs
Echte nadelen: Duurder, vrij gelijke weersomstandigheden, erg intensief.
Zelf rij je 4 uur per dag en zit je 4 uur achterin terwijl iemand anders rijdt. Ik had ook een tussentijdse toets na 7 dagen en daarmee vrijstelling gehaald voor de bijzonder verrichtingen (toen reed ik al goed genoeg voor het examen..). Je moet bij jezelf een beetje nagaan of je denkt dat je het trekt om 10 dagen lang 8 uur in een auto te zitten. Mij is het goed bevallen maar er zijn veel mensen die er beter niet aan kunnen beginnen.
Overigens deed ik het in de zomervakantie omdat ik toch niet op vakantie ging dat jaar. Meestal was het overdag 25 tot 30 graden, maar ook een paar keer flinke wind en regen meegemaakt. Maar uiteraard les je dan niet in het donker of met sneeuw/hagel.
Wat ik wel een voordeel vond is dat je echt bezig bent. Je leert iets nieuws en meteen ben je een hele tijd met het oefenen bezig totdat het echt goed gaat. Op deze manier ging het bij mij veel beter dan 1x per week 1 uur lessen, omdat je dan vooral in het begin toch even moet 'inkomen' en je les dan alweer bijna halverwege is.. Bij zo'n stoomcursus heb je de tijd om het echt onder de knie te krijgen, vind ik zelf. Aan de andere kant: als iets niet lukt zul je toch door moeten gaan, als je gefrustreerd wordt omdat iets maar niet wil lukken kan dat dus wel een hoop voor je verpesten.
Het meest ideale lijkt mij om 2 of 3 keer per week 2uur achter elkaar te lessen. Als dat niet zou kunnen zou ik het zo weer doen in 10 dagen.
Zo, dat klinkt ideaal. En weet indd. van de proeflessen. Dan maakt de rijschool ook een inschatting hoelang je er over kan doen en of die 10 daagse wat voor je is.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 17:58 schreef TheThirdMark het volgende:
Bij de meeste zaken kan je wel een proefles nemen. Kijk of het rijden je bevalt.
Ligt het je ook een beetje voor je eigen gevoel: dan kan je die 10daagse cursus wel doen.
Ikzelf heb het 2x in de week gedaan met lessen van 1.5uur (veel beter dan 1uurs lessen).
Toen was ik er ook met 6weken vanaf.
Dat klinkt echt heel goed. Ideaal zelfs. Zeker door die pauze tussendoor. Als je 's morgens ff niet gaat, dan kan je ff bijkomen zeg maar. Maar ik vragen hoeveel je ongeveer kwijt was? Weet wel dat het van rijschool scheeld, maar dan heb ik beetje een beeld. Was het die 4 uur niet vermoeiend? Ondanks die pauze?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 19:14 schreef Exhar het volgende:
Ook in 10 dagen het pasje (papiertje...) gehaald, perfect!
Kostte me niets meer dan een 'normale' cursus. Ik reed 4 uur per dag, 2 uur 's ochtends, 2 uur pauze (=thuis zitten) en 2 uur 's middags. In totaal heb ik 30 uur les gehad, en binnen 15 dagen had ik mijn rijbewijs. Enige voordeel wat ik had, ik had mijn theorie al vóór ik ging lessen. Daardoor kon er zonder dubbel risico een praktijkexamen geboekt worden (zakken voor theorie en daardoor niet mogen afrijden was geen issue).
Van te voren een intake les van 2 uur gehad, rondje rijden. Aan de hand daarvan werd er geschat dat ik 30 lessen nodig zou hebben, klopte precies
Klopt helemaal. Er zijn trouwens sowieso maar weinig mensen die echt kunnen rijden net nadat ze geslaagd zijn. Het echte rijden leer je pas wanneer je alleen in de auto zit. Tijdens de lessen en het examen kijken ze alleen maar of je ''mooi'' kunt rijden.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 18:44 schreef eer-ik het volgende:
Ik heb het gedaan en vond het briljant.
Heb in de eerste 2 weken van Januari gereden, en heb daarin behoorlijk divers (eigenlijk alles behalve echt warm weer) gehad tijdens de lessen.
Heb met de meest gare omstandigheden gereden, klein slipcursusje gehad nog tijdens de lessen, beviel mij echt prima. Dat je na 10 dagen niet kan rijden is bullshit, anders zou je je roze papiertje (stuk plastic tegenwoordig) niet krijgen. Bij het CBR maken ze echt geen onderscheid tussen 10-daagse cursus mensen en 'normale' rijlesmensen. Je moet het daarna misschien wat vaker blijven doen om op niveau te blijven, maar als je een beetje normaal persoon bent verleer je echt niet direct alles weer.
Ik was 1400 kwijt (ongeveer, kan 50 euro schelen). 4 uur was niet vermoeiend, juist doordat je een pauze hebt. Blokken van 2 uur zijn net lekker, ik heb 2/3 blokken van 3 uur gehad, en die zijn net té.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 20:10 schreef vencodark het volgende:
[..]
Dat klinkt echt heel goed. Ideaal zelfs. Zeker door die pauze tussendoor. Als je 's morgens ff niet gaat, dan kan je ff bijkomen zeg maar. Maar ik vragen hoeveel je ongeveer kwijt was? Weet wel dat het van rijschool scheeld, maar dan heb ik beetje een beeld. Was het die 4 uur niet vermoeiend? Ondanks die pauze?
Eerste keer alleen rijden was echt even wennen... Van een diesel naar een benzine auto was in mijn geval geen succes, met als gevolg het nodige getoeter achter mequote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:08 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Er zijn trouwens sowieso maar weinig mensen die echt kunnen rijden net nadat ze geslaagd zijn. Het echte rijden leer je pas wanneer je alleen in de auto zit. Tijdens de lessen en het examen kijken ze alleen maar of je ''mooi'' kunt rijden.
Na 100.000KM kan je jezelf pas een keer bestuurder gaan noemen. In ieder geval, dat zei mijn instructeur. En daar heeft hij imo ook wel gelijk in.
Het grote voordeel boven een 10daagse cursus, in mijn opinie dan, is dat er wat meer tijd tussen zit om alles te laten bezinken. Staat tegenover dat je wel weer een paar minuten kwijt bent de eerste paar lessen om alles weer even snel voor je op een rij te zetten.
Hierom zei ik ook al dat ik de 1.5uurs lessen stukken beter vind dan 1uurs lessen. Met al het geouwehoer rondom het instappen, instellen, wegrijden, rijden, stukje theorie, beetje oefenen en plannen voor de volgende keer hou je met een 1.5uurs les toch dik een uur over om te rijden. Waar je bij de 1uurs lessen eigenlijk maar 40minuten echt rijd.
lessen 1.5uur FTW! lol.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:41 schreef Exhar het volgende:
[..]
Ik was 1400 kwijt (ongeveer, kan 50 euro schelen). 4 uur was niet vermoeiend, juist doordat je een pauze hebt. Blokken van 2 uur zijn net lekker, ik heb 2/3 blokken van 3 uur gehad, en die zijn net té.
In heb begin had ik behoorlijk last van m'n enkels (...) dus 2 uurtjes rust is érg lekker
Verder, ik kreeg tijdens de les, maar vooral aan het einde feedback over wat anders / beter moest. 's Middags kon ik hier dan meteen op letten, en evt. had ik 's avonds nog om het in te prenten voor de volgende dag. Werkte voor mij erg goed!
Verder wist ik nog voor ik begon met lessen wanneer ik moest afrijden (om 08:00 's ochtends ) wat een hele goede motivator is ('t is wel 150 euro oid wat je betaald...)
[..]
Eerste keer alleen rijden was echt even wennen... Van een diesel naar een benzine auto was in mijn geval geen succes, met als gevolg het nodige getoeter achter me
1uurs lessen zijn echt beroerd. Helemaal als je taxi-ritten doet (andere cursisten ophalen / wegbrengen voor/na hun les). Dan hou je heel erg weinig tijd over om echt de dingen te oefenen waar je niet goed in bent... Afrader dus!
Dus jij woont 350 KM enkele reis van je werk vandaanquote:Op dinsdag 8 juli 2008 23:55 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
lessen 1.5uur FTW! lol.
Maar last van je enkels? Moet ik er wel bij vermelden dat ik al vanaf mijn 12e ofzo al op Tractors rond reed en natuurlijk een Schakelbrommer had .
Dan is het rijden sowieso niet zo heel vreemd.
Mijn rit naar huis vanaf het examen was in de 1800 diesel van het lessen. Mijn eerste rit in het bezit van mijn officiele rijbewijs en dus 100% zelfstandig rijdend was in een Metsubsidie Genant 2.5 V6.
Leuk verschil hoor Daarna wel meteen zo'n 3500km per week gereden (leuk man, woon werk verkeer).
115km enkel naar de zaak. Materiaal ophalen was ook vaak 80km. Dan vaak nog terug omdat er weer eens iets niet klopte en dan zit je sneller dan je denkt op 350km.quote:Op woensdag 9 juli 2008 19:09 schreef IbeBen het volgende:
[..]
Dus jij woont 350 KM enkele reis van je werk vandaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |