quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 00:50 schreef eentwee het volgende:[..]
Tja, dat is net zoiets als vragen waarom niet elke auto een Ferrari of Porsche is. Tijdritfietsen zijn compromisloze hardrijdmachines; ongeschikt in een peloton want moeilijker bestuurbaar en de houding is niet lang vol te houden (zeer diep/aerodynamisch). Opoefietsen zijn er niet op gemaakt om heel hard te gaan en bij de snelheden die daarop worden gehaald is aerodynamica behoorlijk onbelangrijk. Hoge velgen of zelfs dichte wielen zijn aerodynamisch, maar dan moet het niet te hard waaien want dan wordt de fiets onbestuurbaar. Nog een aspect: gewicht. En dichte wielen of vierspaaks carbon wielen zijn (veel) duurder dan gewone wielen. Daarnaast: carbon wielen/spaken kunnen ook gewoon kapot, sommige zijn dan zelfs levensgevaarlijk (bepaalde Spinergy's werken als cirkelzagen bij breuken en zijn verboden in officiële wedstrijden om afgehakte ledematen en vingers te voorkomen).
4 spaakswielen zijn ook gewoon zwakker als 32 spaakswielen volgens mij.
Als aerodynamica ed niet veel uitmaakt (stadsfietsen ed.) is een kruisspaak wiel nog het beste.
En de prijs is natuurlijk een zeer belangrijk punt
Spinergy's kosten honderden zo niet duizenden euro's per stuk. Voor de prijs van 'eenvoudige' spinergy's koop je 4 opoefietsen.