Yep. Verschil tussen vluchters en pelotonquote:Op zaterdag 5 juli 2008 13:35 schreef Ringo het volgende:
Het tijdsverschil tussen kopman en peloton?
2.5 a 3 uur...quote:Op zaterdag 5 juli 2008 14:02 schreef Leonos het volgende:
En hoelang gaan ze nog doen over 130 km? Moet eigenlijk even naar de slijter
Pelotonquote:
Inderdaad,quote:Op zaterdag 5 juli 2008 15:12 schreef Leonos het volgende:
Het kleine groepje wat vooraan rijd worden de koplopers genoemd.
shit ik dacht altijd peletonquote:Op zaterdag 5 juli 2008 15:06 schreef Susi het volgende:
[..]
Peloton
Dat is zegmaar de grootste groep rijders. Als de wedstrijd begint begint iedereen natuurlijk samen en tegelijk, en vanuit die groep, het peloton, rijden wielrenners weg of vallen ze er van af.
Truien met kleurtjes, de nieuwe wintermode zeg maar...quote:Op zaterdag 5 juli 2008 15:56 schreef Pappie_Culo het volgende:
Bij voetbal rennen ze achter de bal aan... Waar zitten ze hier nou eigenlijk achteraan?
Mij ook.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:20 schreef Pappie_Culo het volgende:
Okee, dus trappen is een onlosmakelijk onderdeel van het wielrennen... Staat genoteerd.
Hmmm. Ik kom terug voor meer. Deze sport intrigeert me.
Geen wintermode, wel klassementen.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 15:59 schreef Cootz het volgende:
[..]
Truien met kleurtjes, de nieuwe wintermode zeg maar...
De finish is bijna altijd "rond" 17.00 's middags. plus of min een halfuur.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 14:09 schreef Leonos het volgende:
Ah, dan zijn de winkels nog open
JA idd. Maarten heeft het maar zwaar somsquote:Op zaterdag 5 juli 2008 21:45 schreef maril het volgende:
Je zal tijdens de koers op tv zo iemand naast je hebben zitten.
indien je serieus bent:quote:Op zaterdag 5 juli 2008 22:42 schreef Jappiie het volgende:
Wat nou als je dus een ''kopgroep'' hebt en daarna 1 persoon en daarna een groep.
Noem je die ene persoon dan een peloton?
Nee, een neef van tante Fi-Nish.quote:
T was serieusquote:Op zaterdag 5 juli 2008 23:23 schreef PogueMahone het volgende:
[..]
indien je serieus bent:
nee, dat is een achtervolger. Het peloton is de grootste groep.
Indien je niet serieus bent:
Dat kan als er een renner in een groep ervoor in de laatste 3 kilometer is gevallen waardoor die na Dumoulin over de streep kwam. Maar bij valpartijen in de laatste 3 kilometer, dacht dat het 3 km was kan ook een andere waarde zijn, krijgen vallers de tijd van de groep waar ze normaliter in zouden finishen. En daarmee zou die nu voor Samuel staan.quote:Op zondag 6 juli 2008 10:18 schreef HowardHughes het volgende:
Misschien een interessante vraag voor meerdere mensen, ik weet het antwoord in ieder geval niet.
Mijn adoptierenner, Samuel Dumoulin, kwam gisteren als 164e over de streep.
In het algemeen klassement neemt hij echter de 165e plek in.
Hoe kan dit?
Ow ja, het staat hier.
*Vorig jaar mijn adoptierennerquote:http://romain.feillu.free.fr
Tour de France. 1ère étape: Brest-Plumelec
Bonjour,
Le départ de cette première étape à été très rapide. J'étais stressé comme beaucoup de coureurs. La première échappée était la bonne, nous avions Geoffroy Lequatre devant. Derrière, j'étais à fond, j'avais le goût du sang dans la bouche comme d'autres coureurs. Le peloton était emmené par les Lotto, le Crédit Agricole et les Liquigas. Ça roulait vite (43 km/heure de moyenne). Le vent était souvent de côté donc il fallait être bien placé.
Dans le final, j'étais bien placé. J'étais dans les 35/40 premiers coureurs dans les 50 derniers kilomètres. Les sensations étaient bonnes dans la bosse, j'avais Nicolas Jalabert et Eduardo Gonzalo avec moi. Le final était très sinueux et ça roulait très vite.
Dans la dernière bosse je suis en 35e position, puis j'attaque à un peu plus d'un kilomètre de l'arrivée, je me fais rattraper par Schumacher et je ne suis pas assez fort pour le suivre.
A mon retour dans le peloton Steegmans touche ma roue, ce qui a entraîné un ennui mécanique, je suis également victime d'une crevaison.
Je suis content, rassuré et confiant pour la suite. La journée à été bonne pour l'équipe Agritubel avec Geoffroy devant...
Bonne soirée et à demain...
Dat klinkt ergens wel logisch.quote:Op zondag 6 juli 2008 10:28 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Dat kan als er een renner in een groep ervoor in de laatste 3 kilometer is gevallen waardoor die na Dumoulin over de streep kwam. Maar bij valpartijen in de laatste 3 kilometer, dacht dat het 3 km was kan ook een andere waarde zijn, krijgen vallers de tijd van de groep waar ze normaliter in zouden finishen. En daarmee zou die nu voor Samuel staan.
M'n Frans mag dan niet geweldig zijn, maar volgens mij lees ik dat ie een lekke band had in de laatste kilometerquote:Op zondag 6 juli 2008 10:30 schreef Wackyduck het volgende:
Feillu* is gevallen, van zijn weblog
[..]
*Vorig jaar mijn adoptierenner
http://www.letour.fr/2008/TDF/RIDERS/fr/coureurs/124.html
Ja, ik had later pas die weblog erbij gezet, eerst de uitslag gezien en die quote er later tussen gezet.quote:Op zondag 6 juli 2008 11:03 schreef Gitanki het volgende:
[..]
M'n Frans mag dan niet geweldig zijn, maar volgens mij lees ik dat ie een lekke band had in de laatste kilometer
quote:Op dinsdag 8 juli 2008 15:22 schreef Leonos het volgende:
Wat is er vandaag aan de hand? Iedereen rijd alleen ofzo?
quote:
Mancebo rijdt voor een klein portugees ploegje na zijn betrokkenheid in de operacion puerto en Thotsnich ken ik niet. Totschnig wel maar die is gestoptquote:Op dinsdag 8 juli 2008 18:04 schreef XVII het volgende:
Ben er een tijdje uitgeweest, maar wat is er met bijvoorbeeld Mancebo en Thotsnich gebeurt? Waarom doen die niet mee.
welke puntentelling? die van de groene trui of de bollen trui? verder zijn er geen puntentellingen witte trui en gele trui is op basis van tijdsverschillen die er ontstaan.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 20:06 schreef Papadoupoulos het volgende:
Ik ben ook dom, maar aangezien mijn dagen rustig zijn de komende tijd lijkt het me wel wat de Tour de France te gaan volgen. Ik heb me echter nooit in de sport verdiept en snap dus weinig van de puntentellingen. Iemand die weet hoe dit in z'n werk gaat of een site waar het op vermeldt staat? Bedankt.
Ik denk niet dat hij het tot het einde gaat volhouden, daar is hij niet sterk genoeg voor in het hooggebergte. Ik denk dat Evans en Mentsjov allebei nog een grote kans maken op de eindoverwinning, misschien Valverde of Cunego nog maar die schat ik iets minder in!quote:Op dinsdag 8 juli 2008 20:06 schreef Leonos het volgende:
Wie is op dit moment de grote favoriet die de tour gaat winnen en wie ik moet volgen?
Ik gok op Schumacher
quote:Op dinsdag 8 juli 2008 16:56 schreef Leonos het volgende:
Ik vind het eigenlijk leuker als ze met ze alle fietsen.
Ok, ik weet dat de bolletjestrui voor de winnaar van het bergklassement is. Waar is dan de witte en de groene trui voor? Ik geloof dat de groene voor de beste sprinter is? Zoals je merkt, ik weet er echt de ballen van.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 20:31 schreef Bartoli het volgende:
[..]
welke puntentelling? die van de groene trui of de bollen trui? verder zijn er geen puntentellingen witte trui en gele trui is op basis van tijdsverschillen die er ontstaan.
quote:Op dinsdag 8 juli 2008 18:14 schreef Bartoli het volgende:
[..]
Mancebo rijdt voor een klein portugees ploegje na zijn betrokkenheid in de operacion puerto en Thotsnich ken ik niet. Totschnig wel maar die is gestopt
Ok, beide bedanktquote:Op dinsdag 8 juli 2008 18:12 schreef Sheepcidus het volgende:
Manceobo was ff gestopt na Puerto en zit nu in een non-protour ploeg zonder wildcard en Totschnig is gestopt.
Meestal gaat groen naar sprinters doordat die vooraan eindigen in de etappe en je minder punten krijgt in de etappes die niet vlak zijn, dit jaar is het aantal echte massasprints wat lager dus misschien krijgt iemand zoals Kirchen de groene trui. De eerste 25 renners krijgen dus punten bij de finish bij een vlakke etappe, eerste 15 bij hooggebergte/tijdrit en eerste 20 bij laaggebergte. Ook heb je elke etappe(behalve in de tijdrit) 3 tussensprints daar krijgen de eerste 3 renners punten.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:38 schreef Papadoupoulos het volgende:
[..]
Ok, ik weet dat de bolletjestrui voor de winnaar van het bergklassement is. Waar is dan de witte en de groene trui voor? Ik geloof dat de groene voor de beste sprinter is? Zoals je merkt, ik weet er echt de ballen van.
Maar ik weet dus niet wanneer een renner punten krijgt en wanneer niet, dus dat mag iemand me uitleggen.
Je kunt blij zijn dat dit niet de Giro of Vuelta is, met hun vage combinatieklassementenquote:Op dinsdag 8 juli 2008 22:38 schreef Papadoupoulos het volgende:
[..]
Ok, ik weet dat de bolletjestrui voor de winnaar van het bergklassement is. Waar is dan de witte en de groene trui voor? Ik geloof dat de groene voor de beste sprinter is? Zoals je merkt, ik weet er echt de ballen van.
Maar ik weet dus niet wanneer een renner punten krijgt en wanneer niet, dus dat mag iemand me uitleggen.
quote:Best Teammate:
1977 – Joseph Bruyère (Bel)
1984 – Bernard Bourreau (Fra)
1985 – Thierry Claveyrolat (Fra)
1986 – Bruno Leali (Ita)
Fair Play Award:
1986 – Joop Zoetemelk (Ned)
1994 – Dzamolidine Abduzhaparov (Uzb)
Most Friendly Rider:
1977 – Dietrich Thurau (Ger)
1980 – Vicente Belda (Esp)
1985 – Czeslaw Lang (Pol)
1986 – Peio Ruiz Cabestany (Esp)
1987 – Frédéric Brun (Fra)
Europe Sans Frontières
In the Tour de France of 1992, the route crossed a European border seven times. Everytime the riders had to pass one of them, a special intermediate sprint was held. Winner of the classification of seven sprints was Russian rider Viatcheslav Ekimov.
Le Centenaire
In 2003, the Tour de France celebrated its 100th anniversary. A special classification was made up adding the classifications in all of the six cities that hosted a stage finish in the first Tour in 1903. Winner of this classification was Stuart O‘Grady (Aus).
Prix de l’Europe Elargie
Also in 2003, a special classification was only open for riders from the 10 countries that were to join the European Union in 2004. Czech René Andrle won this prize
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 9 juli 2008 12:04 schreef pau777 het volgende:
Ik snap ook nooit zo van die punten en die truien wanneer ze worden uitgedeeld.
Hoe zit dat dan met teams en individuele renners??
Jawelquote:Op woensdag 9 juli 2008 12:31 schreef Leonos het volgende:
Is er vandaag geen etappe?
Dan zouden klassementsrenners ook mee moeten gaan sprinten, veel te veel gedrang en dus te gevaarlijk.quote:Op woensdag 9 juli 2008 12:32 schreef Game_Error het volgende:
ik heb ook nog wel een beetje een domme vraag, als er een massasprint van het peleton naar de finish is zie je dat ze allemaal de zelfde tijd toe bedeeld krijgen, terwijl het soms wel 10 sec kan schelen voordat ze allemaal over de finish zijn? is dit niet belangrijk om preciezer te meter voor het klassement? en dat moet toch ook makkelijk kunnen, in schaatsen en F1 bijvoorbeeld kunnen ze het ook...
Leiders van het teamklassement hebben tegenwoordig gele rugnummers.quote:Op woensdag 9 juli 2008 11:27 schreef PogueMahone het volgende:
Vroeger had je ook nog de rode trui (alleen tussensprints telden), groene petjes (teamklassement) en de lapjestrui (combinatieklassement) en allerlei kleine awards:
[..]
Dat is inderdaad de achterliggende gedachte, waar later de regel aan werd toegevoegd dat binnen 3 km van de finish tijdsverschillen niet tellen wanneer deze veroorzaakt zijn door valpartijen of materiaalpech.quote:Op woensdag 9 juli 2008 12:48 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Jawel
[..]
Dan zouden klassementsrenners ook mee moeten gaan sprinten, veel te veel gedrang en dus te gevaarlijk.
aha, opzich wel logisch eigenlijkquote:Op woensdag 9 juli 2008 16:45 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de achterliggende gedachte, waar later de regel aan werd toegevoegd dat binnen 3 km van de finish tijdsverschillen niet tellen wanneer deze veroorzaakt zijn door valpartijen of materiaalpech.
Je moet dus wél in dezelfde aaneengesloten groep aankomen als de sprinters, anders worden de tijdsverschillen (door lossen of een breuk in het peloton) wel geteld.
En zodat ze niet in de natuur achterblijven. Ze worden namelijk niet opgeruimd.quote:Op donderdag 10 juli 2008 14:29 schreef Chiappucci het volgende:
Het is de bedoeling dat de renners de drinkbussen zo veel mogelijk naar het publiek gooien, zodat deze er een mooi collectors-item aan hebben.
Hmm dat is wel vreemd eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat er aardig wat troep achterblijft. Niet alleen die drinkbussen, maar ook al die zooi die de reclamekaravaan over de mensen heengooit.quote:Op donderdag 10 juli 2008 14:58 schreef Kiev het volgende:
[..]
En zodat ze niet in de natuur achterblijven. Ze worden namelijk niet opgeruimd.
Dat is inderdaad het grootste bezwaar van veel (milieu)organisaties aan de tour. Maar om nu elke dag 200 km met prikstokken al het overgebleven afval op te gaan rapen, dat is eigenlijk ook geen doen...quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:01 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hmm dat is wel vreemd eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat er aardig wat troep achterblijft. Niet alleen die drinkbussen, maar ook al die zooi die de reclamekaravaan over de mensen heengooit.
Je krijgt niet direct geld, maar je wordt vaak uitgenodigd voor talloze criteria die toch vaak makkelijk 5k+ per renner per criterium bieden.quote:Op donderdag 10 juli 2008 18:36 schreef Leonos het volgende:
En daar schijn je veel geld voor te krijgen om laatste te zijn.
Wanneer komt de samenvatting van vandaag op tv?
Als je allen het laatste uur kijkt, zie je het inderdaad niet.quote:Op donderdag 10 juli 2008 22:27 schreef Game_Error het volgende:
oh, ik heb het echt nog nooit gezien, en ik kijk toch wel eens etappes, wordt dat eruit geknipt?
Dat dus.quote:Op donderdag 10 juli 2008 22:33 schreef Sheepcidus het volgende:
Blijkbaar geldt dat alleen in vlakke etappes.
Het is ook niet zo dat de camera's er vol op gericht worden..quote:Op donderdag 10 juli 2008 22:27 schreef Game_Error het volgende:
oh, ik heb het echt nog nooit gezien, en ik kijk toch wel eens etappes, wordt dat eruit geknipt?
Het is ook de bedoeling dat je als regisseur dan wegschakelt maar dat gebeurde gisteren eens veel te laatquote:Op vrijdag 11 juli 2008 06:05 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het is ook niet zo dat de camera's er vol op gericht worden..
Je ziet soms renners langs de kant stoppen. Dan weet je dat ze ff de bloemen water moeten geven.
Er is ook een ongeschreven wet dat men dan niet demareert uit de groep.
Dan moet je wel een verdomd goed evenwichtsgevoel hebben als je met 90 van een berg naar beneden rijdt en dan een haarspeldbocht door moet op één wiel.. of welke bocht dan ook eigenlijk.quote:Op maandag 14 juli 2008 09:45 schreef aceHigh het volgende:
Als de renners van een berg afdalen zie je ze helemaal voor op de fiets hangen om extra snelheid te maken. Nu ken ik iemand die beweerd dat er vroeger mensen waren die zover naar voor hingen dat ze enkel nog met het voorwiel de weg aanraakte. Was dit serieus zo of??
kan kloppen. er zijn er die zo over het stuur gebogen hingen dat ze bijna met de neus op het wiel zaten. Er zijn er ook die achter het zadel gingen hangen en zo bijna hun kont schuurde aan het achterwiel.quote:Op maandag 14 juli 2008 09:45 schreef aceHigh het volgende:
Als de renners van een berg afdalen zie je ze helemaal voor op de fiets hangen om extra snelheid te maken. Nu ken ik iemand die beweerd dat er vroeger mensen waren die zover naar voor hingen dat ze enkel nog met het voorwiel de weg aanraakte. Was dit serieus zo of??
De kermiskoersen en andere optredens leveren inderdaad een boel geld op.quote:Op donderdag 10 juli 2008 18:36 schreef Leonos het volgende:
En daar schijn je veel geld voor te krijgen om laatste te zijn.
Wanneer komt de samenvatting van vandaag op tv?
GPS. Er zit een motor met GPS voor elk van de belangrijke groepen en die meten het tijdsverschil. Natuurlijk mede ingegeven door de snelheid op dat moment.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 10:43 schreef Trannellius het volgende:
De 27e is de laatste etappe.
Hoe worden tijdsverschillen gemeten? Ik nam altijd aan dat het de afstand tussen twee groepen was, gedeeld door het snelheidsverschil. Maar stel nou dat een renner in de afdaling zit, en erachter een groep nog in de beklimming, dan zou toch het verschil onwijs gaan fluctueren?
Dit is meen ik het eerste jaar dat de Tour GPS gebruikt, niet ? Want voorgaande jaren zag ik altijd nog de gele motards met hun krijtborden, die zijn van de aardbodem verdwenen ?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 10:49 schreef TheArt het volgende:
[..]
GPS. Er zit een motor met GPS voor elk van de belangrijke groepen en die meten het tijdsverschil. Natuurlijk mede ingegeven door de snelheid op dat moment.
Klopt volgens mij niet. Als een kopgroep een versnelling maakt, zie je dat meteen terug in het tijdsverschil, en met jouw methode is dat niet zo.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 11:06 schreef DutchSL het volgende:
Volgens mij wordt het tijdsverschil gewoon gemeten van Groep A komt op Punt X (bepaald GPS coordinaat), groep B komt Y seconden later op dat punt X, Y is het tijdsverschil.
Dat kan wel, maar dan moet er nog een toevoeging bij. Groep A komt km 100 voorbij met een bepaalde snelheid. Tussen groep A en Groep B zit een bepaalde afstand. Je weet de snelheid van groep B, dus kan je de tijd bepalen tot wanneer groep B voorbij km 100 komt. Als je de computer dit elke keer opnieuw laat uitrekenen krijg je dus elke keer een nieuwe waarde. Versneld groep b nu dan wordt dat gelijk meegenomen en zal de tijd tot km 100 kleiner worden. Versneld groep A dan wordt de afstand tussen A en B groter, maar B heeft nog dezelfde snelheid en zal er daardoor langer over doen om dat punt te behalen.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 11:16 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Klopt volgens mij niet. Als een kopgroep een versnelling maakt, zie je dat meteen terug in het tijdsverschil, en met jouw methode is dat niet zo.
Nee deze heeft wel de naam de Rode Lantaarn, dit is een spotnaam.quote:Op maandag 14 juli 2008 21:57 schreef Fixers het volgende:
[..]
En krijgt de laatste renner in de koers nog een symbool mee?
Ik gebruik ook eigenlijk bijna alles van DutchSl. Alleen als dan Groep A gaat klimmen en Groep B niet dan wordt de afstand hard kleiner, maar het tijdsverschil hoeft niet kleiner te worden. Je moet een verschil kunnen vinden tussen een groep renners die langzamer gaan omdat ze klimmen of omdat ze op het vlakke langzamer rijden.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 13:35 schreef N.i.c.k het volgende:
@one of the few
Eerlijk gezegd komt je verhaal me niet zo plausibel over. Heb je een bepaalde bron ?
Ik geloof niet zo in je omrekeningsfactor. Als die er wel is dan verklaart dat m.i. inderdaad de vaak merkwaardige tijdsverschillen die worden aangegeven.
Maar ik denk eerder dat DutchSl het juist heeft en dat met een of andere berekening van iedere GPS coordinaat de doorkomsttijd van A vergeleken wordt met B.
Em, nee volgens mij zeg je juist iets fundamenteels anders dan DutchSl.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 14:24 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik gebruik ook eigenlijk bijna alles van DutchSl. Alleen als dan Groep A gaat klimmen en Groep B niet dan wordt de afstand hard kleiner, maar het tijdsverschil hoeft niet kleiner te worden. Je moet een verschil kunnen vinden tussen een groep renners die langzamer gaan omdat ze klimmen of omdat ze op het vlakke langzamer rijden.
Ik omschreef het een beetje vaag. maar met pythagoras kan je heel makkelijk een snelheid omhoog omrekenen naar een snelheid verticaal en horizontaal. Ik heb er geen bron voor, eigenlijk lijtk het me gewoon klassieke mechanica. de signalen tussen de zenders en satalieten zijn moeilijker te berekenen, maar voor groep A en B nemen we even aan dat die gelijk zijn.
Je wil het verschil weten wanneer een groepje langzamer gaat rijden doordat ze op een berg fietsen of dat ze langzamer fietsen doordat ze moe worden etc.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 15:10 schreef sbientje het volgende:
waarom zou je de snelheid langs de weg willen ontbinden in een verticale en een horizontale snelheid? de klim wordt toch ook gemeten langs de weg, en niet uitgedrukt in een hoogte en een 'breedte' ?
Je hebt gelijk betreft de COS regel. mijn basis idee komt niet 100% overeen met DutchSl, maar het idee.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 17:29 schreef N.i.c.k het volgende:
[..]
Em, nee volgens mij zeg je juist iets fundamenteels anders dan DutchSl.
Daarbij denk ik niet dat je Phytagoras bedoelt maar de COS-regel. Maar dan zie ik nog niet in wat je dan uitrekent. dan reken je uit welke afstand ze af hebben gelegd in horizontale zin. Dat lijkt me niet goed mogelijk aangezien een tourmalet bv. hartstikke onregelmatig is, reken daarbij bochten e.d. Dat zou net zo praktisch uitvoerbaar zijn als 200.000 ijkpunten nemen aan de kant van de weg.
goed, ik heb de vraag in 100 tekens gewrongen en naar Mart gestuurd. Misschien weet kees jongkind er iets van te brouwen
Nee hoor, doen ze al een paar jaar.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 10:57 schreef N.i.c.k het volgende:
[..]
Dit is meen ik het eerste jaar dat de Tour GPS gebruikt, niet ? Want voorgaande jaren zag ik altijd nog de gele motards met hun krijtborden, die zijn van de aardbodem verdwenen ?
Je ziet nu ook continu het tijdverschil linksbovenin waar voorgaande jaren onder in beeld nog zo nu en dan een totaaloverzicht kwam. (dat mis ik overigens wel).
Rabobank denk ik ja sinds 1996. Als ik de voorgangers Novell en Wordperfect niet mee tel.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 18:06 schreef TLC het volgende:
Welke ploeg die deelneemt aan de Tour is eigenlijk de langst bestaande ploeg ?
Volgens mij is dat Rabobank... maar wie weet het zeker ?
Ja ?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 18:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee hoor, doen ze al een paar jaar.
De krijtborden rijden nog rond, die geven de info aan de renners.
Lotto en Lampre rijden al wat langer mee. Lotto volgens mij al sinds 1985 Lampre sinds '93 volgens mij. Dat zijn de sponsors die zijn gebleven.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 18:06 schreef TLC het volgende:
Welke ploeg die deelneemt aan de Tour is eigenlijk de langst bestaande ploeg ?
Volgens mij is dat Rabobank... maar wie weet het zeker ?
Merci beaucoup, au revoir...quote:Op dinsdag 15 juli 2008 10:43 schreef Trannellius het volgende:
De 27e is de laatste etappe.
Lotto is er een paar jaartjes tussenuit geweest dacht ik.quote:
Dank dank voor de antwoorden !quote:Op dinsdag 15 juli 2008 18:54 schreef RamonNL het volgende:
[..]
Lotto en Lampre rijden al wat langer mee. Lotto volgens mij al sinds 1985 Lampre sinds '93 volgens mij. Dat zijn de sponsors die zijn gebleven.
En dan heb je nog ploegen als
Telekom -> T-Mobile -> High Road -> Columbia
Mapei -> Quickstep
Banesto -> iBanesto.com -> Caisse d'Epargne
in feite dezelfde ploegen. Banesto alle 3 actief sinds begin jaren 90. Intern uiteraard een hoop veranderd, maar dat geld voor Rabobank ook.
Maar Lotto is dus de oudste 1985
ASO is de franse organisator van de Tour de France.quote:Op donderdag 17 juli 2008 21:37 schreef TLC het volgende:
# wat is nu precies het verschil tussen de UCI en ASO ? wie doet wat ?
De groene trui is voor de leider in het puntenklassement.quote:# waarom draagt Cavendish (3 zege's) niet het groen maar Freire (geen -!- zeges) wel ?
Onwaarschijnlijk, maar mogelijk. Alle ploegen liggen nu behoorlijk overhoop met de UCI vanwege de Pro Tour, dus wat de toekomst gaat bieden... zeg het maar. Het is echter wel zo dat de (franse) Tourdirectie de voorkeur geeft aan Franse ploegen.quote:# het afstappen van Saunier heeft misschien tot gevolg dat ze volgend jaar niet meer welkom zijn in de Tour, terwijl ook deelnames van Liquigas en Barloworld mij twijfelachtig lijken ; vergroot dit de kansen aanzienlijk dat de Skill ploeg volgend jaar als tweede Nederlandse ploeg deelneemt aan de Tour de France ?
De UCI is de organisatie die de regels bepaalt voor de wielersport in zijn algemeen.quote:Op donderdag 17 juli 2008 21:37 schreef TLC het volgende:
[..]
Dank dank voor de antwoorden !
Oh en nog iets ;
# wat is nu precies het verschil tussen de UCI en ASO ? wie doet wat ?
# waarom draagt Cavendish (3 zege's) niet het groen maar Freire (geen -!- zeges) wel ?
# het afstappen van Saunier heeft misschien tot gevolg dat ze volgend jaar niet meer welkom zijn in de Tour, terwijl ook deelnames van Liquigas en Barloworld mij twijfelachtig lijken ; vergroot dit de kansen aanzienlijk dat de Skill ploeg volgend jaar als tweede Nederlandse ploeg deelneemt aan de Tour de France ?
Ik weet niet precies hoe dat bepaald wordt. Ik weet wel dat Lampre de hekkensluiter is. Met een prijzengeld van maar liefst 7.000 euro. Dit moet door alle renners gedeeld worden...quote:Op dinsdag 15 juli 2008 19:57 schreef northernlight81 het volgende:
Als ik naar die budgetten van wielerploegen kijk is dat meestal tussen de 7,5 en 15 miljoen euro (10 miljoen voor Rabo), als Wikipedia klopt dan.
Zie ik dan het geldklassement:
1. Saunier Duval 50.970 euro
2. Columbia 50.680 euro
3. Caisse d’Epargne 33.970 euro
4. Cofidis 24.550 euro
5. Gerolsteiner 22.360 euro
9. Rabobank 13.890 euro
Wat verdienen ze eigenlijk per dag met een groene of gele trui en wat krijgen de winnaars? Ik vind dit nou niet echt grandioze bedragen. Die budgetten ook niet trouwens, als je dan ziet dat Toyota F1 een budget van meer dan 400 miljoen euro heeft.
Het prijzengeld word aan het eind van de tour uitgedeeld dus ik denk dat alleen de gewonnen prijzen van Ricco' zullen worden ingetrokken aangezien hij tot nu toe als enige betrapt is. Of het herveldeeld word: geen idee.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 00:21 schreef Ender_W het volgende:
Zomaar een vraagje over het prijzengeld. Riccardo Ricco wordt nu uit de uitslagen gehaald. Wordt dat prijzengeld nu ook van Saunier Duval afgenomen? Lijkt me wel toch? En hoe zit het dan met het prijzengeld van Piepoli. Mogen ze dat wel houden? Of moeten ze dat terug geven zodat het kan worden herverdeelt tussen de andere ploegen?
Stoppen ze onder hun shirt, tegen de wind in de afdaling.quote:Op zondag 20 juli 2008 15:04 schreef Leonos het volgende:
Wat moeten ze met die kranten die ze krijgen? Lijkt me niet dat ze die gaan lezen?
Dat kan ook. Zo'n krantje prop je soms wat makkelijker onder je shirt dan dat gedoe met een jasje.quote:Op zondag 20 juli 2008 15:08 schreef Leonos het volgende:
Kunnen ze ook niet gewoon een jasje aandoen zoals die andere van net? (Waarbij het niet echt lukte )
Ze maken de kruiswoordpuzzels.quote:Op zondag 20 juli 2008 15:04 schreef Leonos het volgende:
Wat moeten ze met die kranten die ze krijgen? Lijkt me niet dat ze die gaan lezen?
Kunnen ze lekker scheuren in de afdaling!quote:Op zondag 20 juli 2008 15:04 schreef Leonos het volgende:
Wat moeten ze met die kranten die ze krijgen? Lijkt me niet dat ze die gaan lezen?
De echte klimmers nemen zo min mogelijk gewicht mee naar boven. Zelfs een extra jasje vinden ze dan al teveel. Ze gooien hun bidons weg of nemen er hooguit één mee. en hun fietsen voldoen ook maar nèt aan het geregelementeerde 6,8 kilogram. Ze gaan zelfs zover dat ze zoveelmogelijk vet van hun lichaam aftrainen en voor de grote beklimmingen nog even urineren. Alles om maar gewicht kwijt te raken.quote:Op zondag 20 juli 2008 15:08 schreef Leonos het volgende:
Kunnen ze ook niet gewoon een jasje aandoen zoals die andere van net? (Waarbij het niet echt lukte )
Misschien voor de mecanieker ? Als iedereen hem in dezelfde versnelling laat staan bij het wisselen, legt de mecanieker de ketting standaard om het goede tandwiel ?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 12:35 schreef vollebollegijs het volgende:
Maarten Ducrot had het zojuist over het verwisselen van de wielen van een fiets, heeft iemand enig idee waarom de fiets in het zwaarste verzet moet staan om het wiel zo snel mogelijk te verwisselen? Of is dit een te technische vraag voor dit topic?
Hm, Ducrot had het meer over het wiel dat dan beter erin 'geklikt' kon worden Maar denk toch dat het nu iets te technies wordtquote:Op dinsdag 22 juli 2008 12:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Misschien voor de mecanieker ? Als iedereen hem in dezelfde versnelling laat staan bij het wisselen, legt de mecanieker de ketting standaard om het goede tandwiel ?
Stel, Pietje heeft hem in zijn 4, Jantje in zijn 2, Klaasje in zijn 3, dan zou de mecanieker bij iedereen moeten vragen, zodat de ketting om het juiste tandwiel te leggen ?
Gastquote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:13 schreef spy08 het volgende:
Ik heb er ook 1: Hoeveel etappes is die Tour nou want begin me er aardig aan te irriteren elke avond met dat gelul over een stel fietsers die in gay-pakjes rondrijden. Je kan de tv niet aanzetten en het Sport-journaal begint met: Tour...
Het is maar een idee mijnerzijds.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:10 schreef vollebollegijs het volgende:
[..]
Hm, Ducrot had het meer over het wiel dat dan beter erin 'geklikt' kon worden Maar denk toch dat het nu iets te technies wordt
Dat is ook zo, ik doe het ook als ik m'n achterwiel eruit moet halen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:50 schreef drWho het volgende:
Met de kleinste versnelling heb je achter het kleinste tandwiel, dus makkelijker om de ketting er om heen te leggen. Dacht ik.
ik denk ik meld het even.....quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:29 schreef Gitanki het volgende:
Ik heb er eentje van Phonak (omdat ik die kleuren toen wel leuk vond) en daar kreeg ik wel leuke reacties op toen Landis was betrapt
En een Bianchi shirtje, ook vanwege de mooie kleur.
Bij de meesten zal dat wel het geval zijn inderdaad, of ze hebben een shirtje van de club waarbij ze fietsen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:30 schreef sbientje het volgende:
maar het is dus zo dat je fan bent van een wielerploeg, en er dan maar een outfit van koopt en daarin gaat wielrennen?
is stiekem eigenlijk nog kanslozer dan voetballen in een Kaka-shirt
Ja sommige zijn echte fans! Ook zijn het shirtjes van de hoogste (vaak ook duurste) kwaliteit.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:30 schreef sbientje het volgende:
maar het is dus zo dat je fan bent van een wielerploeg, en er dan maar een outfit van koopt en daarin gaat wielrennen?
is stiekem eigenlijk nog kanslozer dan voetballen in een Kaka-shirt
quote:Op dinsdag 15 juli 2008 19:57 schreef northernlight81 het volgende:
Als ik naar die budgetten van wielerploegen kijk is dat meestal tussen de 7,5 en 15 miljoen euro (10 miljoen voor Rabo), als Wikipedia klopt dan.
Zie ik dan het geldklassement:
1. Saunier Duval 50.970 euro
2. Columbia 50.680 euro
3. Caisse d’Epargne 33.970 euro
4. Cofidis 24.550 euro
5. Gerolsteiner 22.360 euro
9. Rabobank 13.890 euro
Wat verdienen ze eigenlijk per dag met een groene of gele trui en wat krijgen de winnaars? Ik vind dit nou niet echt grandioze bedragen. Die budgetten ook niet trouwens, als je dan ziet dat Toyota F1 een budget van meer dan 400 miljoen euro heeft.
quote:"Geld is echter niet alles", reageerde de winnaar van Milaan-Sanremo op het aanbod tegenover Blick. "Wie weet hoe het er in de ploeg aan toegaat. De sponsoren zien louter het bedrijf, de renner wordt een speculatieobject. Een goede omgeving en de mogelijkheden me verder te ontwikkelen zijn veel belangrijker dan het snelle geld."
Rabobank had gewoon contador moeten halen. Hij wou zelf ook naar rabobank. Dan heb je een renner waar je zeker van weet dat hij wel een tour kan winnen en is ook nog erg jong.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 22:02 schreef northernlight81 het volgende:
Rabo had hem ook al 1,5 miljoen geboden. Populaire renner ( en terecht). Verder zal CSC hem ook wel een aardig tegenbod hebben gedaan. Is trouwens alleen nog Saxo vanaf volgend jaar, CSC stopt ook.
Nu ook al die Oostenrijker Bloemkohl. Kohl gisteren: "Rabo koos ervoor om Ten Dam, Eltingh, Dekker, ..... , over te laten komen. Zes Nederlandse renners maakten de overstap naar de ProTour ploeg van Rabo, en ik zat daar niet bij. Dus ging ik naar telekom"....quote:Op dinsdag 22 juli 2008 22:15 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Rabobank had gewoon contador moeten halen. Hij wou zelf ook naar rabobank. Dan heb je een renner waar je zeker van weet dat hij wel een tour kan winnen en is ook nog erg jong.
Zulke dingen zijn inderdaad een zekerheid.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 22:15 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Rabobank had gewoon contador moeten halen. Hij wou zelf ook naar rabobank. Dan heb je een renner waar je zeker van weet dat hij wel een tour kan winnen en is ook nog erg jong.
En Mentsjov heeft toch prima uitgepakt? De enige rondes ooit gewonnen door Rabo.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 22:49 schreef DutchSL het volgende:
Contador koos zelf voor Bruyneel, maar dat kwam pas laat op gang, dat met Rabo is volgens mij ook nooit echt concreet geworden.
Overigens wilde Rabobank oorspronkelijk Valverde halen toen die bij Kelme wegging, maar koos die voor Illes Balears waarop ze achter Caucchioli gingen, ook dat lukte niet (maar zoiets heeft niemand het ooit over, alleen de sterke renners die niet kwamen worden onthouden) en daarna werd het Menchov.
Menchov doet het idd niet slecht.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 22:52 schreef pfaf het volgende:
[..]
En Mentsjov heeft toch prima uitgepakt? De enige rondes ooit gewonnen door Rabo.
Tsja, je kunt niet altijd alles voorspellen. En je kunt ook niet iedereen onder contract houden. Het heeft idd niet goed uitgepakt, maar om het nu een blunder(tje) te noemen vind ik weer overdreven. Je weet ook niet hoe Kohl toen presteerde t.o.v. de anderen uit de opleidingsploeg.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 22:59 schreef Klopkoek het volgende:
Maar dat ze Kohl hebben laten gaan is toch wel een klein blundertje he?
Officieel moet je het vanaf het punt waar je de bocht uitvloog verder.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 23:35 schreef Fixers het volgende:
Ik zie net in de avond uitzending die John Lee het ravijn in fietsen, keer op keer op keer op keer. Vraag ik me af als je zo'n doorschieter hebt en je komt redelijk ongeschonden aan op de weg terug op het parcour na de haarspeldbocht die je dus gemist hebt. Mag je dan reglemantair afsnijden of moet je eerst omhoog klauteren en verder fietsen vanwaar je het parcour af bent geschoten?
Kohl vloog zelfs over Schumacher heen en verloor daar een halve minuut..quote:Op dinsdag 22 juli 2008 23:23 schreef DutchSL het volgende:
Kohl presteerde toen niet beter dan pakweg een Eltink... en tot voor deze Tour heeft niemand het ooit een groot gemis gevonden, een keer een leuke Dauphine en Moerenhout-nivo Vuelta en dat was het wel. Dit kan nu eenmaal gebeuren. Buitenlanders als Vastaranta, Kozontchuk, Walker waren veel beter bij de beloften dan Kohl (wel andere types) en maakten het dan weer niet waar.
Dikke kans ook dat als ze Kohl nu zouden halen dat hij nooit meer iets presteert uit deze orde, net als Luttenberger of Ardila. Als Oliver Zaugg niet geblesseerd was geworden was Kohl gewoon knecht geweest. En nu nog moest hij op Schumacher wachten op Superbesse dus bij Gerolsteiner hadden ze het ook niet echt gedacht
Ik meen me nog te herinneren dat de Giro van - ik dacht vorig jaar of tweej aar geleden - een renner (Mori geloof ik) twee keer onderuit ging in één afdaling en één keer ook een stuk van de afdaling 'afsneed'. Hij reed vervolgens gewoon vanaf het onderste punt verder en heeft ook geen tijdstraf gekregen voor zover ik weet.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 23:39 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Officieel moet je het vanaf het punt waar je de bocht uitvloog verder.
Als je zelf nu een stuk lager op het parcours uitkomt zonder duidelijke opzet, dan is dat geen groot probleem lijkt me.
zoals bij Armstrong toen hij Beloki moest ontwijken en toen een stuk afsneed.
Klopt, Manuele Mori viel daar samen met ... Emanuele Sella, die toen 4e in het klassement stond door mee te glippen in ontsnappingen en sterk te klimmen (zo gek was het allemaal niet dit jaar als je vele minuten kado krijgt en bij mindere klimmers zit..) maar geblesseerd uit moest rijden. Het was overigens de rit waar Addy Engels 2e werd achter Joan Horrach.quote:Op woensdag 23 juli 2008 00:42 schreef Corkscrew het volgende:
[..]
Ik meen me nog te herinneren dat de Giro van - ik dacht vorig jaar of tweej aar geleden - een renner (Mori geloof ik) twee keer onderuit ging in één afdaling en één keer ook een stuk van de afdaling 'afsneed'. Hij reed vervolgens gewoon vanaf het onderste punt verder en heeft ook geen tijdstraf gekregen voor zover ik weet.
Remmen voor de bocht uiteraard!quote:
Dat was een duidelijk geval van afsnijden.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 23:38 schreef Wombcat het volgende:
Je mag eigenlijk niet afsnijden, maar dit wordt dan wel oogluikend toegestaan (denk aan Armstrong die door het veld reed nadat Beloki was gevallen).
Voor wielrennen heb je wel weer een speciale outfit nodig als het serieuzer aanpakt.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:30 schreef sbientje het volgende:
maar het is dus zo dat je fan bent van een wielerploeg, en er dan maar een outfit van koopt en daarin gaat wielrennen?
is stiekem eigenlijk nog kanslozer dan voetballen in een Kaka-shirt
Grootste versnelling = achter het kleinste tandwielquote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:50 schreef drWho het volgende:
Met de kleinste versnelling heb je achter het kleinste tandwiel, dus makkelijker om de ketting er om heen te leggen. Dacht ik.
het kleinste kettingwiel achter zit aan de buitenkant van je pignon dus het is makkelijker om naar dat verzet te schakelen zodat je zonder je handen te gebruiken voor die ketting al je wiel kunt wisselen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 12:35 schreef vollebollegijs het volgende:
Maarten Ducrot had het zojuist over het verwisselen van de wielen van een fiets, heeft iemand enig idee waarom de fiets in het zwaarste verzet moet staan om het wiel zo snel mogelijk te verwisselen? Of is dit een te technische vraag voor dit topic?
quote:Op woensdag 23 juli 2008 11:29 schreef sbientje het volgende:
ja dat bedoel ik, het zijn niet alleen afgetrainde jonge mannen maar ook gewoon oude mennekes met bierbuiken die in zo'n raboshirt rondrijden na een uurtje stoppen bij het cafe en daar op het terras een paar biertjes drinken.. Nou ja, het is ook wel weer schattig
Zal wel hetzelfde zijn als in de racerij. Als Armstrong was gaan demareren precies op dat moment en duidelijk voor de groep waar hij in zat weer uitkwam had hij waarschijnlijk moeten wachten, maar nu kwam hij precies in het groepje terug waar hij zat en heeft hij dus nooit voordeel kunnen hebben.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 23:39 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Officieel moet je het vanaf het punt waar je de bocht uitvloog verder.
Als je zelf nu een stuk lager op het parcours uitkomt zonder duidelijke opzet, dan is dat geen groot probleem lijkt me.
zoals bij Armstrong toen hij Beloki moest ontwijken en toen een stuk afsneed.
Zodat het hele peloton door de vertrekplaats kan paraderen. Op die manier komen d'r nog een hoop mensen naar kijken, en een hoop mensen = goeie reclame inkomsten voor de tour organisatie.quote:
Beide vielen toen twee keer toch?quote:Op woensdag 23 juli 2008 01:18 schreef DutchSL het volgende:
[..]
Klopt, Manuele Mori viel daar samen met ... Emanuele Sella, die toen 4e in het klassement stond door mee te glippen in ontsnappingen en sterk te klimmen (zo gek was het allemaal niet dit jaar als je vele minuten kado krijgt en bij mindere klimmers zit..) maar geblesseerd uit moest rijden. Het was overigens de rit waar Addy Engels 2e werd achter Joan Horrach.
En een rollende start is veiliger natuurlijk.. dus je moet sowieso een stukje rijden, dan kun je er beter quasi een 'presentatie' voor het publiek van maken. Misschien is het ook wel historisch zo bepaald, dat weet ik niet.quote:Op woensdag 23 juli 2008 13:17 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Zodat het hele peloton door de vertrekplaats kan paraderen. Op die manier komen d'r nog een hoop mensen naar kijken, en een hoop mensen = goeie reclame inkomsten voor de tour organisatie.
Dat zou ik ook graag willen wetenquote:Op donderdag 24 juli 2008 09:30 schreef eortuw het volgende:
-Waar kan ik de tijd vinden die individuele renners nodig hadden om de diverse bergen van gisteren te beklimmen?
Voor kleine overtredingen (stayeren achter / hangen aan auto's meestal) worden tijd- en puntenstraffen uitgedeeld.quote:-Waarom staan er zes renners in het puntenklassement (ook op de officiele toursite) op -5 punten?
Dat weet ik, maar ik vroeg me af voor welk precies vergrijp. Want volgens mij worden er voor stayeren toch meestal tijdstraffen uitgedeeld? Het is sowieso een beetje een zinloze straf in het geval van deze atleten, maar goed.quote:Op donderdag 24 juli 2008 10:13 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Voor kleine overtredingen (stayeren achter / hangen aan auto's meestal) worden tijd- en puntenstraffen uitgedeeld.
Voor stayeren krijg je zowel tijdstraf als puntenaftrekquote:Op donderdag 24 juli 2008 12:53 schreef eortuw het volgende:
Dat weet ik, maar ik vroeg me af voor welk precies vergrijp. Want volgens mij worden er voor stayeren toch meestal tijdstraffen uitgedeeld?
Inderdaad, renners die niet voor het algemeen- of puntenklassement rijden boeit zo'n straf niks.quote:Het is sowieso een beetje een zinloze straf in het geval van deze atleten, maar goed.
Piepoli was op het moment van de test van Ricco nog niet uit de TDF gestapt. Ook hij is gecontroleerd en waarschijnlijk positief bevonden. Dit is nog niet officieel bekend gemaakt, maar bekend is wel dat hij voor moet komen bij de rechter. Als bewezen is dat Piepoli doping gebruikt heeft, dan wordt hem vast en zeker zijn ritoverwinning op Hautacam afgenomen. En terecht!quote:Op donderdag 24 juli 2008 13:10 schreef homerjay het volgende:
Het verbaasd me wel dat Piepoli nog niet betrapt is. Ik neem aan dat ze na zijn ritwinst dezelfde test als bij Ricco hebben afgenomen. Of zouden ze van uitstappers geen testen meer publiceren. Dat zou wel oneerlijk zijn, omdat dan de rituitslag blijft staan.
Tja, dat is net zoiets als vragen waarom niet elke auto een Ferrari of Porsche is. Tijdritfietsen zijn compromisloze hardrijdmachines; ongeschikt in een peloton want moeilijker bestuurbaar en de houding is niet lang vol te houden (zeer diep/aerodynamisch). Opoefietsen zijn er niet op gemaakt om heel hard te gaan en bij de snelheden die daarop worden gehaald is aerodynamica behoorlijk onbelangrijk. Hoge velgen of zelfs dichte wielen zijn aerodynamisch, maar dan moet het niet te hard waaien want dan wordt de fiets onbestuurbaar. Nog een aspect: gewicht. En dichte wielen of vierspaaks carbon wielen zijn (veel) duurder dan gewone wielen. Daarnaast: carbon wielen/spaken kunnen ook gewoon kapot, sommige zijn dan zelfs levensgevaarlijk (bepaalde Spinergy's werken als cirkelzagen bij breuken en zijn verboden in officiële wedstrijden om afgehakte ledematen en vingers te voorkomen).quote:Op zaterdag 26 juli 2008 00:06 schreef JohnDDD het volgende:
Vragen over wielen:
Als tijdritfietsen vaak dichte wielen hebben en dat een voordeel oplevert, waarom hebben normale fietsen (zowel racefietsen als opoefietsen) dan open wielen?
En als die fietsen bij open wielen vaak maar vier grote dikke spaken per wiel hebben van carbonmateriaal, waarom hebben wij dan in onze fietsen van die suffe spaken zitten die kunnen breken of eruit vallen?
Ze rijden rustig tot aan Parijs, beetje showen enzo.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:45 schreef FastFox91 het volgende:
Klopt het dat de renners de laatste dag niet meer echt strijden?
Nee klopt niet helemaal. Je mag natuurlijk ook gewoon een aanval doen in de laatste rit op de Champs Elysees. Vino deed het drie jaar terug om via bonificatiesecondes en ritwinst vijfde te worden in plaats van zesde.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:45 schreef FastFox91 het volgende:
Klopt het dat de renners de laatste dag niet meer echt strijden?
Het is vlak en grootste deel is al aan 't feestvieren.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:25 schreef Dutchsporter het volgende:
Waarvoor wordt het op de laatste dag bijna altijd een massasprint?
Eerder het omgekeerde.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:20 schreef Modus het volgende:
Het is een vlakke etappe en daar zal een Evans nooit 1 minuut weg kunnen rijden van Sastre, mede door het ploegwerk.
Inderdaad, daarom is Philippe Gilbert ook een held De Discovery's waren so pissed off dat er nog eentje op zijn bek gingquote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:54 schreef sbientje het volgende:
tis ook wel een beetje een gentlemen's agreement toch, dat er op de laatste dag niet meer echt gestreden wordt?
In België is het land tenminste niet overal vlak. Veel wielrenners wonen ook in Limburg.quote:Op zondag 27 juli 2008 15:52 schreef Klopkoek het volgende:
Van mij ook even een domme vraag: waarom wonen zoveel Nederlanse wielrenners in België?
Belasting kan niet de enige reden zijn, dan zouden ook vele andere sporters van andere sporten in belgië wonen.
Je kan veel meer in de heuvels trainen.quote:Op zondag 27 juli 2008 15:52 schreef Klopkoek het volgende:
Van mij ook even een domme vraag: waarom wonen zoveel Nederlanse wielrenners in België?
Belasting kan niet de enige reden zijn, dan zouden ook vele andere sporters van andere sporten in belgië wonen.
4 spaakswielen zijn ook gewoon zwakker als 32 spaakswielen volgens mij.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 00:50 schreef eentwee het volgende:
[..]
Tja, dat is net zoiets als vragen waarom niet elke auto een Ferrari of Porsche is. Tijdritfietsen zijn compromisloze hardrijdmachines; ongeschikt in een peloton want moeilijker bestuurbaar en de houding is niet lang vol te houden (zeer diep/aerodynamisch). Opoefietsen zijn er niet op gemaakt om heel hard te gaan en bij de snelheden die daarop worden gehaald is aerodynamica behoorlijk onbelangrijk. Hoge velgen of zelfs dichte wielen zijn aerodynamisch, maar dan moet het niet te hard waaien want dan wordt de fiets onbestuurbaar. Nog een aspect: gewicht. En dichte wielen of vierspaaks carbon wielen zijn (veel) duurder dan gewone wielen. Daarnaast: carbon wielen/spaken kunnen ook gewoon kapot, sommige zijn dan zelfs levensgevaarlijk (bepaalde Spinergy's werken als cirkelzagen bij breuken en zijn verboden in officiële wedstrijden om afgehakte ledematen en vingers te voorkomen).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |