abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 3 juli 2008 @ 01:26:45 #1
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_59856451
Als de vlinder vandaag uitsterft, dan sterft de mens over zeven jaar uit.
Zo luidt een bekend citaat (in iets andere woorden waarschijnlijk).

Nu las ik een aantal maanden geleden al dat we dit jaar weinig vlinders zouden zien... onlangs dacht ik er aan terug toen het me opviel dat ik amper een vlinder zag.

Dinsdag zag ik over de hele dag 1 koolwitje (oostoever Paterswoldsemeer, Groningen)
Woensdag zag ik er twee (maar dat kan dezelfde zijn geweest). (Noordwestoever Hoornseplas, Groningen)

Nu vraag ik me af of het overal zo slecht is als hier, dus wie mee wil doen aan deze vlindertelling is van harte welkom.

Noem (indien je het soort kent) de vlinder en de locatie incl. provincie.
Ik hoop op wat betere resultaten dan ik. (evt noem ook de tijd dat je buiten was). In mijn gevallen zo'n 5 uur per dag. Enne... motvlinders/ nachtvlinders doen niet mee.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
pi_59856510
Ik zag er vandaag een met 2 van die vleugels. Ik zoek even een plaatje erbij, moment.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_59856517
Hier leek ie verdacht veel op:

Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_59856802
Dat is normaal in deze tijd van het jaar. Neemt niet weg dat er steeds minder vlinders voor komen in NL...
quote:
Afhankelijk van de periode waarin je vlinders gaat kijken, zijn er verschillende soorten te zien. Als het in maart alweer wat warmer wordt, kun je al de eerste vlinders zien vliegen. Dit zijn soorten die als vlinder hebben overwinterd zoals dagpauwoog, citroenvlinder, gehakkelde aurelia en kleine vos. Juni is meestal een slechte vlindermaand omdat de meeste soorten dan eitje, rups of pop zijn. In juli en augustus vliegen er juist heel veel verschillende soorten. In september en oktober zijn er al soorten uitgevlogen maar op zonnige herfstdagen zijn de 'laatvliegers' zoals de atalanta vaak in grote aantallen te zien. Alles bij elkaar heb je de grootste kans om veel vlinders te zien in de perioden half mei tot eind mei en van begin juli tot half september.
Bron: vlinderskijken

Eind april/begin mei erg veel vlinders gezien die ik normaal niet zie, oa het oranjetipje en een of ander klein blauw vlindertje. Het worden er nu steeds meer, ik heb al weer een paar blauwtjes gespot
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_59856846
Hier een hoop witjes altijd, schijnt een drama te zijn voor de landbouw. Koolwitje, geloof ik? En natuurlijk nachtvlinders, ik heb de deur open staan nu Zet ze altijd netjes buiten zo voorzichtig mogelijk.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_59856909
ik heb alleen een platgeslagen reuzenvlinder gespot.
underground forever baby
  donderdag 3 juli 2008 @ 03:37:20 #7
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_59857361
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 01:35 schreef Paaskonijn het volgende:
Hier leek ie verdacht veel op:

[ afbeelding ]
Waarschijnlijk een dagpauwoog (indien de vleugels voornamelijk bruin waren, behalve de 'vlekken/ stippen)'
Thanks, en waar zag je deze vlinder?
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
  donderdag 3 juli 2008 @ 03:41:48 #8
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_59857371
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 02:08 schreef minthy het volgende:
Dat is normaal in deze tijd van het jaar. Neemt niet weg dat er steeds minder vlinders voor komen in NL...
[..]

Bron: vlinderskijken

Eind april/begin mei erg veel vlinders gezien die ik normaal niet zie, oa het oranjetipje en een of ander klein blauw vlindertje. Het worden er nu steeds meer, ik heb al weer een paar blauwtjes gespot
Thanks voor deze informatie!
Toch zijn we de laatste jaren nogal verwend met veel vlinders vanaf mei. De beste vlinderperiode is in mijn beleving in augustus, maar ik heb voorgaande jaren ook veel foto's genomen in juni en juli. En dit jaar lijkt het hier amper op. Ik hoop de komende twee maanden meer waar te nemen, het liefst met een paar exotische soorten.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
pi_59857373
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 03:37 schreef Paginabeheerder het volgende:

[..]

Waarschijnlijk een dagpauwoog (indien de vleugels voornamelijk bruin waren, behalve de 'vlekken/ stippen)'
Thanks, en waar zag je deze vlinder?
In de tuin!
Spectaculair dat het was, mên o mên
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  Trouwste user 2022 donderdag 3 juli 2008 @ 03:42:26 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_59857374
Ik sla ze dood

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 3 juli 2008 @ 03:43:49 #11
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_59857381
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 02:13 schreef Morwen het volgende:
Hier een hoop witjes altijd, schijnt een drama te zijn voor de landbouw. Koolwitje, geloof ik? En natuurlijk nachtvlinders, ik heb de deur open staan nu Zet ze altijd netjes buiten zo voorzichtig mogelijk.
Koolwitjes inderdaad.... tot dit jaar zeiden ze me niet zoveel, maar ik ben nu blij er zo nu en dan eentje te zien.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
  donderdag 3 juli 2008 @ 03:51:12 #12
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_59857409
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 03:42 schreef Paaskonijn het volgende:

[..]

In de tuin!
Spectaculair dat het was, mên o mên
Mwah, een paar jaar geleden was het just another thing, maar inderdaad... ik zou graag weer een dagpauwoog zien. Het is niet langer als groente uit de supermarkt (altijd aanwezig).... en zouden er geen bijen, wespen en hommels meer zijn... dan was er niets wat het verlies van vlinders nog kon opvangen.
Een beetje meer kennis over de natuur zou geen kwaad kunnen... want met het verdwijnen van vlinders worden minder eenjarige planten bevrucht, waardoor er minder planten (die door stuifmeelbevruchting) kunnen voortplanten... En dus minder voedsel voor insecten die dit proces in standhouden volgend jaar. Dat kan het begin zijn van een negatieve spiraal.

Dus als je te idioot bent om de natuurlijke cyclussen te herkennen, zeg dan gewoon niets en probeer je vmbo diploma dan tenminste nog te halen.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
  donderdag 3 juli 2008 @ 03:53:05 #13
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_59857414
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 03:42 schreef tong80 het volgende:
Ik sla ze dood


Heel goed, nog een stomme coment en je komt in aanmerking tot de meest retarded persoon van FOk.
Joh, ben jij even stoer.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
  donderdag 3 juli 2008 @ 03:56:04 #14
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_59857422
Ik zag een bruine. En nee niet dat pauw ding.
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  donderdag 3 juli 2008 @ 03:56:29 #15
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_59857423
En ging dat gelul niet over bijen en 4 jaar?
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  Trouwste user 2022 donderdag 3 juli 2008 @ 04:00:24 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_59857430
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 03:53 schreef Paginabeheerder het volgende:

[..]

Heel goed, nog een stomme coment en je komt in aanmerking tot de meest retarded persoon van FOk.
Joh, ben jij even stoer.


Ik haat alles dat vliegt.

Houdt me uit m'n slaap

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 3 juli 2008 @ 04:05:40 #17
84524 Morwen
I got life
pi_59857444
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 03:51 schreef Paginabeheerder het volgende:

[..]

Mwah, een paar jaar geleden was het just another thing, maar inderdaad... ik zou graag weer een dagpauwoog zien. Het is niet langer als groente uit de supermarkt (altijd aanwezig).... en zouden er geen bijen, wespen en hommels meer zijn... dan was er niets wat het verlies van vlinders nog kon opvangen.
Een beetje meer kennis over de natuur zou geen kwaad kunnen... want met het verdwijnen van vlinders worden minder eenjarige planten bevrucht, waardoor er minder planten (die door stuifmeelbevruchting) kunnen voortplanten... En dus minder voedsel voor insecten die dit proces in standhouden volgend jaar. Dat kan het begin zijn van een negatieve spiraal.

Dus als je te idioot bent om de natuurlijke cyclussen te herkennen, zeg dan gewoon niets en probeer je vmbo diploma dan tenminste nog te halen.
Laat gaan, ik kom soms weleens in de vlindertuin van de dierentuin van Emmen en ik haat die hitte maar ik ben steeds weer zo onder de indruk van die fladderende wondertjes. Dat er 1 op je komt zitten.....alsof je een stukje van hun schoonheid en ongrijpbaarheid kan vatten.......voor eventjes.

Zo kwetsbaar, zo vluchtig maar mooier dan een nieuw kledingsstuk of wat er dan ook te koop is.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  donderdag 3 juli 2008 @ 04:07:08 #18
84524 Morwen
I got life
pi_59857446
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 04:00 schreef tong80 het volgende:

[..]



Ik haat alles dat vliegt.

Houdt me uit m'n slaap

Vlinders die je uit je slaap halen
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  donderdag 3 juli 2008 @ 04:22:10 #19
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_59857477
Ik schijt 7 kleuren in de vlindertuin
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  donderdag 3 juli 2008 @ 09:05:36 #20
105263 Litso
Interlectueel.
pi_59858503
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 04:22 schreef Queen_Bee het volgende:
Ik schijt 7 kleuren in de vlindertuin
Ik ken wel meer mensen die als de dood zijn voor vlinders
Vreemd, er zijn insecten waarvan ik dat kan begrijpen, maar vlinders heb ik echt helemaal niks op tegen. De vlindertuin vond ik prachtig

En paaskonijn, ga ergens anders klieren
(en Tong ook, maar daar durf ik niet chagrijnig tegen te kijken )
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  donderdag 3 juli 2008 @ 12:48:16 #21
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_59863516
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 09:05 schreef Litso het volgende:

[..]

Ik ken wel meer mensen die als de dood zijn voor vlinders
Vreemd, er zijn insecten waarvan ik dat kan begrijpen, maar vlinders heb ik echt helemaal niks op tegen. De vlindertuin vond ik prachtig

En paaskonijn, ga ergens anders klieren
(en Tong ook, maar daar durf ik niet chagrijnig tegen te kijken )
Nu ja, ik ging als opdonder naar de vlindertuin hè, en dan ineens zo een reusachtige vlinder die op je neerdaalt - janken. Dan ben je een beetje in paniek en ineens zijn er aaaaallemaaaal vlinders om je heen die je niet met rust laten

.
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  donderdag 3 juli 2008 @ 12:48:48 #22
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_59863526
Maar ik hoef verder ook geen enkel insect in mijn buurt als het even kan
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_59865218
Ik heb er een heeeeeleee zooi gezien in:

http://www.bio.uu.nl/bott(...)euws/vlinderso8.html
pi_59865423
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 03:51 schreef Paginabeheerder het volgende:

[..]

Mwah, een paar jaar geleden was het just another thing, maar inderdaad... ik zou graag weer een dagpauwoog zien. Het is niet langer als groente uit de supermarkt (altijd aanwezig).... en zouden er geen bijen, wespen en hommels meer zijn... dan was er niets wat het verlies van vlinders nog kon opvangen.
Een beetje meer kennis over de natuur zou geen kwaad kunnen... want met het verdwijnen van vlinders worden minder eenjarige planten bevrucht, waardoor er minder planten (die door stuifmeelbevruchting) kunnen voortplanten... En dus minder voedsel voor insecten die dit proces in standhouden volgend jaar. Dat kan het begin zijn van een negatieve spiraal.

Dus als je te idioot bent om de natuurlijke cyclussen te herkennen, zeg dan gewoon niets en probeer je vmbo diploma dan tenminste nog te halen.
Oké wtf lul jij nou weer over je domme dagpauwoog geval?
Ik zag toch dat het beest wit was, moet je niet aanzetten met een beest met ook nog bruine vlekken erop.
En ja witte vlinders zie je gewoon in je tuin vliegen.
Tevens was mijn plaatje gewoon een kleurplaat hoewel hij er wel op leek aangezien hij wit was
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 03:49:42 #25
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_59880740
Een boel crap hierboven, maar laten we even teruggaan naar de vlindertellingen.

Het gaat even niet om foute tellingen...of verkeerde herkenningen.
Hoeveel vlinders zag jij, en wanneer en waar... indien mogelijk met het vlindersoort benoemd.

De rest is crap.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')