abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 juli 2008 @ 08:37:38 #1
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_59834104
Het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving heeft voor het eerst een diepgravende studie uitgevoerd naar de etniciteit van zedendelinquenten. Ze hebben dat gedaan op basis van een analyse van landelijke politiecijfers. Daarbij werd gekeken naar het geboorteland van de ouders om de etniciteit te bepalen.

De politie registreerde in 2002 in totaal 239.165 verdachten van strafbare feiten, in ongeveer 2 procent van de gevallen was sprake van een zedendelict. De helft van de verdachten van zedendelicten was auotochtoon, de andere helft allochtoon. Algemene conclusie is dat autochtone Nederlanders zich vooral schuldig maken aan kindermisbruik, terwijl Antillianen en Marokkanen zich relatief vaak schuldig maken aan aanrandingen en verkrachtingen.

Antilliaanse mannen worden bijvoorbeeld zes keer vaker verdacht van een zedendelict dan Nederlandse mannen. bij Surinaamse mannen is dat vier keer zoveel. Er zijn amper registraties van vrouwelijke zedendelinquenten.

Opvallend is dat zedenverdachten uit Nederland, het Midden-Oosten, Indonesië en Azië slechts zelden ook andere delicten op hun naam hebben. Bij Antillianen en Marokanen maakt een zedenmisdrijf veelal onderdeel uit van een criminele loopbaan. De onderzoekers willen dat er nader onderzoek komt naar de verklaring voor de cijfers. Zelf wagen ze zich daar niet aan.

'Er zijn onderzoeken die de oorzaken van criminaliteit verklaren vanuit de cultuur. Anderen wijzen op de sociaal-economische situatie van verdachten. Weer anderen voegen daar de straatmentaliteit en groepsdruk aan toe', zegt één van de onderzoekers in de dagbladen van Wegener.

Het artikel is voorzien van een staatje, waarop vooral opvalt dat mensen uit 'overig afrika' bovenmatig verdacht worden van verkrachting. Deze groep scoort bijna nog hoger dan Antillianen. Bij Marokkanen is het vooral het aantal aanrandingen dat ver boven het gemiddelde uitsteekt, maar Antillianen en Midden-Oosten scoren nog groter.

Op eigenlijk alle terreinen scoren autochtone Nederlanders ver onder het gemiddelde. De minste verkrachtingen, aanrandingen en overige zedenmisdrijven. Onder die laatste categorie valt onder meer kindermisbruik. Toch kiest de krant ervoor te koppen met de zin 'Dader kindermisbruik blank'. Antaillianen scoren in alle categorien, behalve verkrachting, het hoogst. Opvallend is dat Indonesiers relatief hoog scoren op het gebied van schennis, maar verder zo'n beetje op 'autochtoon' niveau zitten.

Het gaat om cijfers gerelateerd aan het aantal verdachten per tienduizend inwoners.

Ik kan het artikel nog niet online vinden, vandaar dat ik er even een weergave van heb gemaakt. Dit soort onderzoeken wijst volgens mij uit dat de tijd van politiek correct wetenschappelijk onderzoek in ieder geval wel voorbij is. Wat in ieder geval in het artikel ontbreekt is een soort van internationale maatstaf. Dit soort cijfers zeggen relatief weinig als je het niet kunt relateren. Het feit dat per tienduizend Antillianen er bijna elf in 2005 werden verdacht van verkrachting is misschien veel meer dan andere groepen in de bevolking, maar zegt in absolute zin nog niet veel.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_59834113
Dat er bevolkingsgroepen zijn die relatief meer misdaden plegen geloof ik best, ik geloof alleen niet in de 'oplossingen' van WIlders en consorten; disciminatie.
  woensdag 2 juli 2008 @ 08:50:31 #3
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_59834221
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 08:39 schreef Xith het volgende:
Dat er bevolkingsgroepen zijn die relatief meer misdaden plegen geloof ik best, ik geloof alleen niet in de 'oplossingen' van WIlders en consorten; disciminatie.
Het artikel spreekt niet over oplossingen en bevat ook geen citaten van Wilders en consorten. Ik zie ook niet in hoe discriminatie een mogelijke oplossing zou kunnen zijn trouwens. Wel typisch voor de sfeer in Nederland dat in het eerste de beste antwoord de naam van Wilders valt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Dwersdriever op 02-07-2008 09:05:10 ]
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_59834327
Is er een bron?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 2 juli 2008 @ 09:04:29 #5
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_59834333
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:03 schreef paddy het volgende:
Is er een bron?
Staat in de posting. De dagbladen van Wegener. Gelderlander, Brabants Dagblad, etc.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  woensdag 2 juli 2008 @ 09:09:58 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59834407
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 08:50 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Het artikel spreekt niet over oplossingen en bevat ook geen citaten van Wilders en consorten. Ik zie ook niet in hoe discriminatie een mogelijke oplossing zou kunnen zijn trouwens. Wel typisch voor de sfeer in Nederland dat in het eerste de beste antwoord de naam van Wilders valt.
Het is een onderzoek, geen politieke partij.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 2 juli 2008 @ 09:32:07 #7
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59834794
Interessant artikel. Had verwacht dat een dergelijk onderzoek echt not-done zou zijn.
Leuk om te weten dat wat beterft de zedendeliquenten, allochtonen flink oververtegenwoordigd zijn.
pi_59835044
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:32 schreef JaZekerZ het volgende:
Interessant artikel. Had verwacht dat een dergelijk onderzoek echt not-done zou zijn.
Leuk om te weten dat wat beterft de zedendeliquenten, allochtonen flink oververtegenwoordigd zijn.
Waarom not done? mdat de linkse kerk de scepter zwaait in de wetenschap ofzo?

Maarja opzich niet echt verrassend natuurlijk, het lijkt me logisch dat de groepen die de overige criminaliteitsstaatjes aanvoeren dat hier ook doen.
Nu nog een oplossing.

Wat betreft de opmerking op de titel van het artikel door TS:
Het kan natuurlijk best dat meer dan 50% van de zaken van kindermisbruik door blanken wordt gepleegd, dan klopt de titel dus.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 2 juli 2008 @ 09:47:51 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59835111
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:44 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Waarom not done? mdat de linkse kerk de scepter zwaait in de wetenschap ofzo?
Volgens mij werd jarenlang beweert dat de politie dergelijke cijfers niet bijhield.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 2 juli 2008 @ 09:51:55 #10
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59835179
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:44 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Waarom not done? mdat de linkse kerk de scepter zwaait in de wetenschap ofzo?

Wat een klets. Dat heeft niets met politieke kleur maar met politieke correctheid te maken. Zoals vriend Papier al aanhaalt is het jarenlang 'onzichtbaar' geweest.
pi_59835231
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:44 schreef DroogDok het volgende:

Wat betreft de opmerking op de titel van het artikel door TS:
Het kan natuurlijk best dat meer dan 50% van de zaken van kindermisbruik door blanken wordt gepleegd, dan klopt de titel dus.
quote:
Op eigenlijk alle terreinen scoren autochtone Nederlanders ver onder het gemiddelde. De minste verkrachtingen, aanrandingen en overige zedenmisdrijven. Onder die laatste categorie valt onder meer kindermisbruik.
Binnen de autochtone groep komt relatief veel kindermisbruik voor, maar 'overige zedenmisdrijven' (niet nader uitgespecificeerd in kindermisbruik en overige) komt nog steeds minder voor dan bij de andere groepen.
Het mooi kotsende meisje.
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:00:31 #12
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59835354
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:51 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

vriend Papier
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:01:57 #13
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59835387
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 10:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]


  woensdag 2 juli 2008 @ 10:05:55 #14
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_59835467
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:32 schreef JaZekerZ het volgende:
Interessant artikel. Had verwacht dat een dergelijk onderzoek echt not-done zou zijn.
Leuk om te weten dat wat beterft de zedendeliquenten, allochtonen flink oververtegenwoordigd zijn.
Waar haal je dat vandaan:
quote:
De helft van de verdachten van zedendelicten was auotochtoon, de andere helft allochtoon.
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:08:51 #15
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59835539
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 10:05 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Waar haal je dat vandaan:
[..]


En de verdeling in de totale bevolking is ook precies 50-50

heb het even uitgezocht voor je:

totaal: 16405399
Allochtoon: 3215416
Autochtoon: 13189983

Dus 50% van de zedendelinquenten wordt door 20% van de bevolking geleverd

[ Bericht 17% gewijzigd door JaZekerZ op 02-07-2008 10:17:54 ]
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:10:05 #16
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_59835568
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:44 schreef DroogDok het volgende:
Wat betreft de opmerking op de titel van het artikel door TS:
Het kan natuurlijk best dat meer dan 50% van de zaken van kindermisbruik door blanken wordt gepleegd, dan klopt de titel dus.
Dat zou inderdaad best kunnen, maar het artikel bevat daar geen concrete cijfers over en de begeleidende infographic bevat geen uitgesplitste cijfers over kindermisbruik. Het is vreemd om juist dat als uitgangspunt voor het bericht te nemen om dit vervolgens niet te onderbouwen met concrete cijfers, terwijl je dat voor allerhande andere misdrijven wel doet.

Wat indirect wel uit de cijfers valt af te leiden is dat kindermisbruik schijnbaar maar een zeer klein percentage van de zedendelicten uitmaakt. Ik ben benieuwd of de onderzoekers het complete rapport nog online plaatsen, zodat we wat meer inzicht kunnen krijgen in de cijfers dan de interpretatie van een journalist.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:13:50 #17
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_59835651
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 10:08 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

En de verdeling in de totale bevolking is ook precies 50-50
Tis nog vroeg...

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar dit rapport, misschien dat hiermee een gerichter aanpak ter voorkoming van zedendelicten opgezet kan worden.
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:19:18 #18
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59835793
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 10:13 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Tis nog vroeg...

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar dit rapport, misschien dat hiermee een gerichter aanpak ter voorkoming van zedendelicten opgezet kan worden.
Dat zal niet gaan op etniciteit, omdat je in dat geval discriminatoire maatregelen moet nemen. Die schijnen alleen maar te mogen als het aankomt op het krijgen van een baan bij de politie e.d. (de zogenaamde maar ozo verkeerde positieve discriminatie dus)
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:28:23 #19
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_59836008
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 10:19 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Dat zal niet gaan op etniciteit, omdat je in dat geval discriminatoire maatregelen moet nemen. Die schijnen alleen maar te mogen als het aankomt op het krijgen van een baan bij de politie e.d. (de zogenaamde maar ozo verkeerde positieve discriminatie dus)
Ik heb het ook meer over de methodieken ter voorkoming van dergelijke zaken, niet persé of het strafrecht.
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:32:32 #20
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_59836096
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 10:28 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Ik heb het ook meer over de methodieken ter voorkoming van dergelijke zaken, niet persé of het strafrecht.
Bij preventieprojecten is het inderdaad heel normaal op speciale projecten op te starten voor specifieke doelgroepen. Discriminatie in het strafrecht lijkt me onwenselijk, maar ik ken genoeg specifieke projecten voor Antilliaanse jongeren die dreigen af te glijden naar de criminaliteit.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:35:13 #21
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_59836159
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:32 schreef JaZekerZ het volgende:

Leuk om te weten dat wat beterft de zedendeliquenten, allochtonen flink oververtegenwoordigd zijn.
Interessante woordkeuze...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:38:38 #22
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_59836237
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 08:39 schreef Xith het volgende:
Dat er bevolkingsgroepen zijn die relatief meer misdaden plegen geloof ik best, ik geloof alleen niet in de 'oplossingen' van WIlders en consorten; disciminatie.
Jup
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:51:17 #23
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_59836545
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 10:28 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Ik heb het ook meer over de methodieken ter voorkoming van dergelijke zaken, niet persé of het strafrecht.
Ah, bedoel je het zo. Overigens is één van de doelen van het strafrecht het voorkomen van dergelijke zaken, maar dat terzijde.

Ik vraag me af in welke mate kansjongeren van specifieke doelgroepen ook effectief benaderd kunnen worden. Maar dat is een interessante kwestie en minstens wat onderzoekjes waard..

Overigens doelde ik meer op het bekijken van andere omgevingsfactoren dat de etniciteit. Misschien kan uit onderzoek blijken dat het aan andere zaken ligt die niet tot ras terug te herleiden zijn.

(Wellicht) absurd voorbeeld: 95% van de antilianen wonen in prefab huizen. 80% van de zedendelicten worden gepleegd door mensen uit prefab huizen
pi_59836716
Wat zijn prefab huizen?
pi_59836880
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 10:59 schreef nummer_zoveel het volgende:
Wat zijn prefab huizen?
compleet irrelevant...
het gaat om het doorredeneren wat de user boven jou volgens mij laat zien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')