abonnement Unibet Coolblue
pi_59629627
Ik ben als blanke dude wel eens benieuwd naar de normen en waarden die voor marokaanse mensen belangrijk zijn en hoe ze vanuit cultureel oogpunt in de maatschappij staan.
Als outsider zie en hoor ik vaak alleen maar negatieve dingen zowel in het nieuws als bijvoorbeeld in de tram.
Ik betrap mijzelf elke keer dan weer op lichte racistiche vooroordelen waar ik absoluut van af wil , omdat ze kortzichtig zijn en het niet een volledig beeld is maar een mening gevormd door persoonlijke ervaringen en de media

Dus de vraag is waarom zie ik zovaak met name marokaanse jongeren die op een niet sociale en enigsinds agressieve manier , waardoor komt dit gedrag vandaan ?en benaderen het gezag en de autochtone mensen de marokaanse jongeren verkeerd, of komt de frustratie bij deze groep mensen door andere oorzaken?

Help mij en vele andere mensen om van hun vooroordelen af te komen en de marokaanse gemeenschap beter te begrijpen want ik vind de ideeen en vooroordelen absoluut niet tof en leidt uiteindelijk ook nergens toe behalve meer haat vice versa!
pi_59629795
Allicht zou je kunnen beginnen met het besef dat niet elke Marokkaan dezelfde normen en waarden heeft, net als niet elke Nederlander dezelfde normen en waarden heeft. Sterker nog, niet elk mens heeft dezelfde normen en waarden. . "Dé Nederlander" is tolerant, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Ik denk dat je hiermee al een heel eind komt met het zelf beoordelen van je vooroordelen jegens een grote groep mensen.
Echte liefde!
En ik zag dat het goed was.
  maandag 23 juni 2008 @ 17:09:17 #3
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_59629874
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:05 schreef Insomaniac het volgende:
Allicht zou je kunnen beginnen met het besef dat niet elke Marokkaan dezelfde normen en waarden heeft, net als niet elke Nederlander dezelfde normen en waarden heeft. Sterker nog, niet elk mens heeft dezelfde normen en waarden. . "Dé Nederlander" is tolerant, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Ik denk dat je hiermee al een heel eind komt met het zelf beoordelen van je vooroordelen jegens een grote groep mensen.
En dat.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 23 juni 2008 @ 17:11:35 #4
144084 Schuttingbeer
IBTL Special Ops
pi_59629919
quote:
Op maandag 23 juni 2008 16:58 schreef fm07 het volgende:
Blah
Gaat! en koop en lees dit boek:

Islam en het dagelijks leven - M. Buitelaar
ISBN - 978 90 450 1481 4
Wie, ik?
pi_59629935
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:10 schreef Anniie het volgende:

[..]


Dat ik het woordje marokkaan verkeerd gespelt had weet ik nou wel , was je vroeger op school maar zo bijdehand geweest hé?
  maandag 23 juni 2008 @ 17:13:09 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_59629955
de berbercultuur is er eentje waarin kinderen door de buurt worden opgevoed. Er wordt uit gegaan van een hoge mate van sociale controle waarbij de buurman, de groenteman op de hoek, de oma die op het pleintje zit, de jongeren aanspreken en corrigieren op hun slechte gedrag. Hierdoor kunnen kinderen eigenlijk het grootste deel van hun dag buiten spenderen.

In dit land wordt er echter meer waarde gehecht aan individualisatie en individuele vrijheid waardoor mensen met deze cultuurinstelling totaal niet gecorrigieert worden. Wij zien dat immers als taak van de ouders. Hierdoor worden grote groepen marokkaanse "kansjongeren" totaal niet opgevoed.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_59630050
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:13 schreef SpecialK het volgende:
de berbercultuur is er eentje waarin kinderen door de buurt worden opgevoed. Er wordt uit gegaan van een hoge mate van sociale controle waarbij de buurman, de groenteman op de hoek, de oma die op het pleintje zit, de jongeren aanspreken en corrigieren op hun slechte gedrag. Hierdoor kunnen kinderen eigenlijk het grootste deel van hun dag buiten spenderen.

In dit land wordt er echter meer waarde gehecht aan individualisatie en individuele vrijheid waardoor mensen met deze cultuurinstelling totaal niet gecorrigieert worden. Wij zien dat immers als taak van de ouders. Hierdoor worden grote groepen marokkaanse "kansjongeren" totaal niet opgevoed.
Kijk dit vind ik nu een zinvolle reactie, je ziet die gasten altijd laat buiten bij metro-haltes of op pleintjes spelen 10 jarigen soms tot 10 uur ofzo nou toen ik en denk de meesten wel klein waren lagen we allang op een oor maja als je dat dan leest is het beter te begrijpen
pi_59630065
Ik vind het nogal makkelijk om dit topic gelijk de kop in te drukken omdat niet alle Marokkanen zo zijn. Ik vind het toch wel opvallend dat er heel veel Marokkanen zijn die zich zo gedragen. Met Marokkanen heb ik geregeld problemen gehad, waar ik met Turken nog nooit een probleem heb gehad. Hoe kan je dit verschil verklaren?

Of het nou komt door de cultuur dat weet ik niet. Het zou ook heel goed mogelijk kunnen zijn dat het komt door het mileu waarin veel Marokkanen opgroeien. Ze wonen vaak in de wat slechtere buurten waar het simpelweg goedkoper wonen is. Dat zou één van de verklaringen kunnen zijn.

Dus in plaats van dat iedereen gelijk dit topic wegklikt, omdat reageren hierin als racisme gezien kan worden kan een beetje meedenken geen kwaad lijkt me.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_59630174
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:11 schreef Schuttingbeer het volgende:

[..]

beeeeh

K moet geen boek gek wil persoonlijke ervaringen van mensen horen!
pi_59630233
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:12 schreef fm07 het volgende:

[..]

Dat ik het woordje marokkaan verkeerd gespelt had weet ik nou wel , was je vroeger op school maar zo bijdehand geweest hé?
Jaaa.. dan had ik 't nu veel verder geschopt!

On topic: Ik ken een paar marokkanen en ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik moet eerlijk zeggen dat ze vrij irritant kunnen zijn maar dat vind ik ook van veel nederlanders.
pi_59630284
En die hangen ook tot laat op straat. Ik heb in ieder geval een tijd een paar (nederlandse) hangkleuters voor mijn deur gehad..
pi_59632068
Topics zijn gemerged en alle dubbelposts of posts over fouten in de TT weggehaald.
fm07 je kan gewoon vragen om een wijziging van de TT volgende keer, je hoeft daar niet een nieuw topic voor te openen.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_59632182
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:05 schreef Insomaniac het volgende:
Allicht zou je kunnen beginnen met het besef dat niet elke Marokkaan dezelfde normen en waarden heeft, net als niet elke Nederlander dezelfde normen en waarden heeft. Sterker nog, niet elk mens heeft dezelfde normen en waarden. . "Dé Nederlander" is tolerant, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Ik denk dat je hiermee al een heel eind komt met het zelf beoordelen van je vooroordelen jegens een grote groep mensen.
Wat zij zegt, plus dat in je OP het woord 'Marokkaan' net zo makkelijk vervangen kan worden door oa 'Nederlander'. Ik zie ook genoeg Nederlanderse jongeren die zich a-sociaal en agressief gedragen en die geen respect tonen jegens ouderen. Heeft dus imo geen barst met de afkomst van die jongeren te maken.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_59632213
quote:
Op maandag 23 juni 2008 18:52 schreef Misstique het volgende:
Topics zijn gemerged en alle dubbelposts of posts over fouten in de TT weggehaald.
fm07 je kan gewoon vragen om een wijziging van de TT volgende keer, je hoeft daar niet een nieuw topic voor te openen.
Ik zag de spelfouten en heb ze gecorrigeerd (samen met Annie ) hoe moet je dan de naam van je topic veranderen , ik zag alleen de tekst die gewijzigd kon worden trouwens wat betekend TT?Zal er i.i.g. op leten excuus
  maandag 23 juni 2008 @ 21:05:07 #15
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_59635681
TT is topictitel en die kan alleen door moderators en up veranderd worden. Dat kun jij dan wel weer aanvragen via een TR (topicreport, driehoekje met ! boven in je scherm) of via het Feedbacktopic in het betreffende subforum.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_59672083
Ik denk dat je dit niet op FOK forum moet vragen maar ga bijv naar marokko.nl
Als ik iets over de Turkse cultuur wil weten ga ik ook niet naar een forum waar 99% Engelsen zitten.
X
pi_59672489
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 11:37 schreef Alulu het volgende:
Ik denk dat je dit niet op FOK forum moet vragen maar ga bijv naar marokko.nl
Als ik iets over de Turkse cultuur wil weten ga ik ook niet naar een forum waar 99% Engelsen zitten.
I agree maar Forum Fok is toch (naar ik mag aannemen) een gemiddelde doorsnee van de bevolking , met andere woorden komen toch ook marokkaanse mensen hier?
  woensdag 25 juni 2008 @ 13:29:18 #18
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_59674877
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:16 schreef fm07 het volgende:

[..]

Kijk dit vind ik nu een zinvolle reactie, je ziet die gasten altijd laat buiten bij metro-haltes of op pleintjes spelen 10 jarigen soms tot 10 uur ofzo nou toen ik en denk de meesten wel klein waren lagen we allang op een oor maja als je dat dan leest is het beter te begrijpen
Waarom vind je dat wel een zinvolle reactie en de eerste reactie in het topic niet?

In jouw openingspost behandel je in feite drie verschilende zaken:

1) Jouw eigen manier van denken m.b.t. jouw beeldvorming van de Marokkaanse cultuur
2) De normen en waarden binnen de Marokkaanse cultuur. Je geeft aan hier meer over te willen weten.
3) Fout gedrag van Marokkanen. Waarbij je de vraag stelt waar dit gedrag vandaan komt.

In de eerste reactie op jouw post wordt er door Insomniac ingegaan op punt 1 & 2. Zij geeft namelijk aan dat jij wellicht jouw manier van denken zou kunnen aanpassen. Dit even er vanuit gaande dat jouw openingspost serieus is bedoeld.

Ook Marokkanen hebben geen collectief brein waardoor ze allemaal hetzelfde denken, dezelfde normen en waarden delen en hetzelfde gedrag vertonen. Fictief voorbeeld: stel er zouden in totaal 5000 verschillende gedragingen en waarden bestaan. Cultuur zou dan betekenen dat er binnen een groep iets meer leden zijn dan buiten die groep, die een aantal van deze gedragingen en waarden zou delen. Welke en hoeveel gedragingen en waarden per individu worden gedeeld zal onderling weer sterk verschillen. Misschien een open deur, maar wel cruciaal wanneer je in jouw denken mensen 'eerlijk' wil behandelen. Iets wat jij suggereert in jouw openingspost.

Als ik Insomniac goed begrijp, zegt zij kort samengevat eigenlijk: Je hoeft de Marokkaanse cultuur niet te begrijpen om van jouw vooroordelen af te komen.

Waarbij ik zelf nog even wil toevoegen dat het ten eerste niet volledig duidelijk is in hoeverre het asociaal en crimineel gedrag onderdeel uitmaakt van deze cultuur. Ten tweede draagt niet elk lid van een groep alle aspecten van de cultuur die als de zijne wordt bestempelt. Het verkrijgen van inzichten in een cultuur zou MOGELIJK wel in zekere mate kunnen verklaren waarom bepaalde (foute) gedragingen vaker voorkomen binnen een specifieke cultuur. Maar dan nog maakt dat 1) die foute gedragingen niet opeens goed en 2) dan nog zegt dat, zoals ik net al aangaf, niks over de individuele leden van een groep.

De post die jij als 'wel zinvol' bestempelt gaat in op de derde vraag die jij stelt, de vraag mbt het verband tussen enkele culturele aspecten en het asociaal fout gedrag. Ik heb verder geen idee of de genoemde oorzaken de daadwerkelijke oorzaken zijn voor het feit dat Marokkanen relatief vaker bepaald fout gedrag vertonen. Het klinkt in mijn oren plausibel, maar of het echt zo is, je ne sais pas.
Krekker is de bom!
  woensdag 25 juni 2008 @ 13:35:57 #19
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_59675067
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:17 schreef Karammel het volgende:
Ik vind het nogal makkelijk om dit topic gelijk de kop in te drukken omdat niet alle Marokkanen zo zijn. Ik vind het toch wel opvallend dat er heel veel Marokkanen zijn die zich zo gedragen. Met Marokkanen heb ik geregeld problemen gehad, waar ik met Turken nog nooit een probleem heb gehad. Hoe kan je dit verschil verklaren?

Of het nou komt door de cultuur dat weet ik niet. Het zou ook heel goed mogelijk kunnen zijn dat het komt door het mileu waarin veel Marokkanen opgroeien. Ze wonen vaak in de wat slechtere buurten waar het simpelweg goedkoper wonen is. Dat zou één van de verklaringen kunnen zijn.

Dus in plaats van dat iedereen gelijk dit topic wegklikt, omdat reageren hierin als racisme gezien kan worden kan een beetje meedenken geen kwaad lijkt me.
Dit topic wordt niet hiermee de kop in gedrukt. Topicstarter behandelt in zijn openingspost simpelweg meerdere punten. De mensen die dus aangeven dat niet alle Marokkanen zo zijn gaan in het deel van de openingspost waarin TS het heeft over zijn vooroordelen.

Zie ook mijn voorgaande post.
Krekker is de bom!
pi_59677467
quote:
Op maandag 23 juni 2008 17:13 schreef SpecialK het volgende:
de berbercultuur is er eentje waarin kinderen door de buurt worden opgevoed. Er wordt uit gegaan van een hoge mate van sociale controle waarbij de buurman, de groenteman op de hoek, de oma die op het pleintje zit, de jongeren aanspreken en corrigieren op hun slechte gedrag. Hierdoor kunnen kinderen eigenlijk het grootste deel van hun dag buiten spenderen.

In dit land wordt er echter meer waarde gehecht aan individualisatie en individuele vrijheid waardoor mensen met deze cultuurinstelling totaal niet gecorrigieert worden. Wij zien dat immers als taak van de ouders. Hierdoor worden grote groepen marokkaanse "kansjongeren" totaal niet opgevoed.
maar dit lijkt het toch niet helemaal te verklaren, in bijvoorbeeld buurten met een grote marokkaanse populatie zou je denken dat deze instelling meegenomen zou worden, maar daar zijn ook problemen met mocro's.. of hebben mocro's hier gewoon gen boodschap (meer) aan?
  woensdag 25 juni 2008 @ 16:03:46 #21
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_59678942
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 15:07 schreef Yorrit het volgende:

[..]

maar dit lijkt het toch niet helemaal te verklaren, in bijvoorbeeld buurten met een grote marokkaanse populatie zou je denken dat deze instelling meegenomen zou worden, maar daar zijn ook problemen met mocro's.. of hebben mocro's hier gewoon gen boodschap (meer) aan?
Men woont hier (itt in de berberdorpjes) op 3 hoog en spendeert ivbm het niet altijd perfecte weer aanzienlijk minder tijd op straat itt tot die spijbelende hangjongeren.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 25 juni 2008 @ 20:24:52 #22
215531 tenenkaas
Never give up, Never back down
pi_59685488
dit zal vast wel heel discriminerend klinken, of als 1 groot vooroordeel maargoed komt ie:

ik ben 3 keer in me leven goed bedreigt door een groep marokkanen, zij dreigden met messen honkbalknuppels, ik was een ventje van 12 jaar en was bang als een muis in een kamer vol muizenvallen. Nog nooit heb ik problemen gehad met Nederlandse groepen jongens, mijn visie is omdat de marokkaanse cultuur, heel gericht is op status en macht. Een jongen mag zich niet zwak opstellen en al helemaal niet in een groep, hierdoor ontstaat een macho cultuur wat ver kan doordraaien. Een marokkaanse jongen die ik ken heeft dit ook tegen mij gezegd, ''ik wil niet zwak lijken dus hou ik alles voormezelf''. Dit heeft hij mij in goed vertrouwen gezegd omdat wij respect voor elkaar hebben. En het klopt ook dat hij zich groot wil houden, in de kleedkamer van voetbal word regelmatig gejat en vernielt door de jongen in kwestie en zijn vrienden.
Het schijnt een hele gastvrije cultuur te zijn maar dat viel in praktijk vies tegen, mijn nieuwe buren zijn marokaans, wij hadden ze uitgenodigd om een vorkje mee te prikken om elkaar een beetje te leren kennen. Nou we werden voor rotte vis uitgemaakt en als afsheid een dichtslaande deur.
Ik ben grotendeels van mening dat hun cultuur niet vloeiend samengaat met de nederlandse cultuur, overigens word er wel vaak over 1 groep gessproken terwijl er gekeken moet worden naar het individu.
wit-rood-wit zit in ons bloed,
we zijn de beste en zo goed,
ik spring me hele leven lang,
voor AJAX AMSTERDAM!
  zondag 29 juni 2008 @ 18:50:22 #23
220080 MrKuchkuch
Ugge Ugge Ugge
pi_59776081
Ik kan een hele lange post maken maar een samenvatting:
De Nederlandse en Marokkaanse cultuur botsen. Het gaat niet samen. Voor mensen die dit bestrijden: stel je eens voor als er een indiannestam in een rijtjeshuis komt wonen. Dat begrijp je ook wel dat dat niet gaat werken. Dit is alleen op een andere schaal en andere verschillen. De bewijzen dat het niet samen gaat liggen voor het oprapen; zowel in het dagelijks leven (overlast, onbeschoftheid) als in de statistieken (hogere criminaliteitscijfers).
Het verhaal zoals hierboven reeds gepost over de verschillen in opvoeding kloppen ook. Eer speelt een veel belangrijkere rol dan in onze cultuur. Dat houdt bijvoorbeeld in dat je loyaal aan je groep(je) bent en altijd tegen het gezag. Dan bedoel ik niet alleen politie etc maar ook docenten op school en de buschauffeur. Ben je niet loyaal, dan lig je eruit. Problemen worden snel met geweld opgelost.

Er zijn vele publicaties over culturele problemen. Over bijvoorbeeld criminaliteit.
Leestip:
Het Marokkanendrama
Fleur Jurgens
In opdracht van politie en wetenschap
ISBN 978 90 290 7992 1
pi_59777998
mja ik denk veel over dit soort dingen mrkuchkuch, en zelf raad ik aan om in je gedrag Islam als voorbeeld te hebben. Wat je misschien niet weet is dat onze cultuur ook gebaseerd is op een religie, nl Christendom, en dat het een domme religie is. Maar dat heb je niet door als je er middenin leeft. En door de bomen zie je het bos niet van de andere cultuur, je hebt ervaring nodig om het kaf v/h koren te scheiden, en de Islam te zien en hoe daar het goeie uit te krijgen is, maar wat mij betreft komt het erop neer dat wij er goed aan zouden doen om dus de Islam als voorbeeld in ons gedrag te nemen. Als je 'ns wist wat voor effect dat allemaal heeft.
Oh je kan beter mijn site lezen als zo'n uilskuiken als Fleur Jurgens, die zo'n wetenschappelijk stuk schrijft over criminaliteit, daar heb je natuurlijk geen fluit aan. Al is het alleen al omdat het een vrouw is, en het probleem bij de mannen ligt. En het is uiteraard politiek correct, zo in opdracht v/d overheid. Dus daar kan je beter de open haard mee aansteken.
Multiculti.org
over de multiculti samenleving
  zondag 29 juni 2008 @ 20:26:26 #25
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_59778029
quote:
Op maandag 23 juni 2008 16:58 schreef fm07 het volgende:
Ik ben als blanke dude wel eens benieuwd naar de normen en waarden die voor marokaanse mensen belangrijk zijn en hoe ze vanuit cultureel oogpunt in de maatschappij staan.
Als outsider zie en hoor ik vaak alleen maar negatieve dingen zowel in het nieuws als bijvoorbeeld in de tram.
Ik betrap mijzelf elke keer dan weer op lichte racistiche vooroordelen waar ik absoluut van af wil , omdat ze kortzichtig zijn en het niet een volledig beeld is maar een mening gevormd door persoonlijke ervaringen en de media

Dus de vraag is waarom zie ik zovaak met name marokaanse jongeren die op een niet sociale en enigsinds agressieve manier , waardoor komt dit gedrag vandaan ?en benaderen het gezag en de autochtone mensen de marokaanse jongeren verkeerd, of komt de frustratie bij deze groep mensen door andere oorzaken?

Help mij en vele andere mensen om van hun vooroordelen af te komen en de marokaanse gemeenschap beter te begrijpen want ik vind de ideeen en vooroordelen absoluut niet tof en leidt uiteindelijk ook nergens toe behalve meer haat vice versa!
dhimmi
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')