abonnement Unibet Coolblue
pi_59509919
Hallo iedereen ik heb een belangrijke vraag.

Sinds enige tijd zit ik in de ziektewet ivm overspannenheid en zit zodoende thuis , nu is het zo dat ik in de zomer op vakantie wil, mijn werkgever geeft aan dat dit niet bevorderlijk zou zijn voor mijn reintegratie en ik mag van hem dus ook niet op vakantie. De arbo-arts van ons bedrijf zit zodanig onder plak blijkbaar dat deze dit ook niet toestaat, terwijl de vakantie schriftelijk al toegestaan was, toen ik nog niet ziek was.

Mijn vraag is dus, hoe kan ik hiermee omgaan en kan mijn werkgever mij verbieden op vakantie te gaan als dit in zijn ogen het herstel zou belemmeren?

dank voor jullie reacties alvast

pi_59509980
Als je ziek bent, kun je ook niet op reis, simpel.

Een vakantie brengt ook een hoop stress mee en als je al overspannen bent, is dit niet bevorderlijk.

Het beste wat je kunt doen, is je eigen weer beter melden
pi_59509997
Een beetje vreemd is het wel, om op vakantie te gaan als je ziek bent. Blijkbaar ben je daar wel toe in staat, waarom kan je dan geen simpel werk doen ?
Ik heb geen idee hoe dit wettelijk geregeld is. Stiekeme TVP dus.
  donderdag 19 juni 2008 @ 09:23:33 #4
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_59510052
Onzin, als je overspannen bent dan hoef je toch ook niet de hele dag thuis te gaan zitten van de ARBO? Een vakantie zou in mijn ogen juist bevorderlijk kunnen zijn voor je state of mind zeg maar. Een ex-collega van me mocht ook gewoon op vakantie toen ze overspannen was. Weet echter niet hoe het precies met de regeltjes zit.
pi_59510073
Ik zou thuis blijven of me beter melden, zo maak je geen vrienden onder je collegas en zullen ze je weer overspannen maken als je terugkomt...

En als die overspannenheid van je werk komt zou ik ander werk gaan zoeken....
  donderdag 19 juni 2008 @ 09:27:41 #6
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_59510130
quote:
Vakantie tijdens ziekte

De werkgever is verplicht de werknemer in de gelegenheid te stellen vakantie op te nemen. Als een werknemer ziek is, ontstaat echter nogal eens een verschil van mening over de vraag of de werknemer vakantie kan opnemen.

Het kan voorkomen dat een werknemer al een vakantie heeft geboekt en vlak voor zijn vakantie ziek wordt. Kan de werkgever dan verhinderen dat de werknemer op vakantie gaat?

En als de werknemer op vakantie gaat, gelden de dagen dat hij op vakantie gaat als vakantiedagen of niet? De werknemer wil nog wel eens het standpunt innemen dat hij ziek is en dat de periode dat hij op vakantie is niet in mindering mag worden gebracht op zijn vakantiedagen.

Het probleem is dat een wettelijke regeling op dit punt ontbreekt en dat gekeken moet worden naar wat redelijk is.

Goed werknemerschap
Een werkgever zal moeten toestaan dat de zieke werknemer op vakantie gaat, als vaststaat dat het herstel niet wordt belemmerd door de vakantie. Hiervoor zal de werkgever advies moeten inwinnen bij de arbo-arts. Deze zal doorgaans geen bezwaar maken tegen het opnemen van vakantie.

Wel zal de werkgever van mening zijn dat deze periode geldt als vakantie. Het argument van de werknemer dat hij ziek is en om deze reden niet zijn vakantiedagen hoeft op te nemen, kan onredelijk zijn ten opzichte van collega's die niet ziek zijn en op vakantie gaan.

Als de werknemer in staat is om op vakantie te gaan, dan moeten deze dagen worden verrekend met zijn vakantiedagen. Een ander standpunt kan in strijd zijn met goed werknemerschap.
Bron: Intermediair

Inderdaad wel netjes om dan voor de periode dat je op vakantie bent vrije dagen in te leveren.
pi_59510133
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=69845
quote:
Goed werknemerschap
Een werkgever zal moeten toestaan dat de zieke werknemer op vakantie gaat, als vaststaat dat het herstel niet wordt belemmerd door de vakantie. Hiervoor zal de werkgever advies moeten inwinnen bij de arbo-arts. Deze zal doorgaans geen bezwaar maken tegen het opnemen van vakantie.
De arbo-arts moet de werkgever dus adviseren. In jouw geval adviseert hij blijkbaar dat het herstel belemmerd wordt door een vakantie...

Kijk ook nog even hier:
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h422.htm
4.2.2.7. Ziekte en vakantie
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  donderdag 19 juni 2008 @ 09:32:39 #8
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_59510241
Nog meer info:

Bron: Kenniskring recht en regel
quote:
Ziekte en opname van vakantiedagen
Wie ziek is, hoeft daarvoor geen vakantiedagen in te leveren. Ook niet als u al met vakantie bent. Tenzij u schriftelijk iets anders hebt afgesproken. In uw arbeidscontract kan bijvoorbeeld staan dat u elke keer dat u ziek bent één vakantiedag inlevert. Ook kunt u er op het moment zelf (dat u ziek bent) mee instemmen dat u één of meer dagen verlof opneemt. Uw werkgever mag u daar natuurlijk niet toe dwingen. Bovendien houdt u altijd recht op een minimum aantal vakantiedagen. Voor een voltijder zijn dat 20 dagen, plus eventuele dagen die u van vorig jaar overhad. U kunt dus nooit al uw dagen kwijt raken.

Bent u gedeeltelijk hersteld (u werkt bijvoorbeeld 50%), dan moet u voor het deel dat u werkt wel vakantiedagen opnemen. Voor het deel dat u nog ziek bent, hoeft u geen vakantiedagen in te leveren, tenzij u iets anders afspreekt. Tijdens de periode dat u gedeeltelijk werkt, bouwt u alleen over de gewerkte uren vakantie op.
  donderdag 19 juni 2008 @ 09:35:05 #9
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_59510287
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:27 schreef OA het volgende:
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=69845
[..]

De arbo-arts moet de werkgever dus adviseren. In jouw geval adviseert hij blijkbaar dat het herstel belemmerd wordt door een vakantie...

Kijk ook nog even hier:
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h422.htm
4.2.2.7. Ziekte en vakantie
Tenzij TS 3 maanden op vakantie gaat naar een strafkamp in Siberië kan ik me niet voorstellen dat een onstpannende vakantie het herstel zal belemmeren.
  donderdag 19 juni 2008 @ 09:37:55 #10
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_59510351
Uit ervaring weet ik dat op vakantie gaan een hel is als je overspannen bent. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, ben je echt niet in staat fatsoenlijk te ontspannen als je zoiets doet terwijl je overspannen bent.
Ik begrijp niet eens dat je het wilt...toen ik overloaded was, kreeg ik nog net geen paniek aanvallen als er uberhaupt een vakantie werd gesuggereerd Een bezoek aan de supermarkt was al teveel.
Het plannen, het regelen, nieuwe omgeving, rompslomp...allemaal dingen die bij een vakantie horen.
Ik zou het een ander verhaal vinden als je vakantie ingedeeld was om echt je reintegratie te bevorderen, zoals een reis naar een kuuroord of iets dergelijks.

Ik denk dat arbo-artsen tegenwoordig heel goed weten wat een burn-out inhoud en hier daarom ook niet intrappen. Als je echt overspannen thuis zit; dan is het laatste waar je behoefte aan hebt, een reis, een hoop geregel en een nieuwe omgeving. Elke verandering is dan teveel en je huis, wil je dan echt niet meer uit. Anders was je ook wel zonder moeite naar je werk gegaan.
Ziek is ziek en ik kan me voorstellen dat je op vakantie gaat als je door een lichamelijke aandoening even niet werkt. Een 'hoofdziekte' en zeker zoiets ernstigs als overspannen zijn, werkt toch iets anders. Dat vraagt een hele rustige, doelgerichte aanpak waar je vooral moet zien te voorkomen dat de lading weer te hoog wordt.
Babysteps.

Zet maar een tentje op in je tuin
pi_59510439
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:35 schreef twentemeisje het volgende:

[..]

Tenzij TS 3 maanden op vakantie gaat naar een strafkamp in Siberië kan ik me niet voorstellen dat een onstpannende vakantie het herstel zal belemmeren.
Het ligt er maar heel erg aan wat voor soort vakantie je in gedachten hebt.
Als je met een slechte gezondheid thuiszit en je wilt gaan bergbeklimmen, zal dat niet bevorderlijk zijn...

In het geval van TS zal een ontspannen vakantie idd geen afbreuk doen aan het herstel lijkt mij. Als de arbo-arts echter anders adviseert, wordt het toch een lastig verhaal...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  donderdag 19 juni 2008 @ 09:41:19 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_59510442
Als je op vakantie gaat "van je dagen" denk ik niet dat je werkgever er bezwaar tegen zal hebben. Je bouwt immers je vakantiedagen af, terwijl je anders thuis zou zitten en niets af zou bouwen. Je kunt je altijd terug ziek thuis melden en gewoon op vakantie gaan.

Ik denk echter dat TS op vakantie wil gaan terwijl hij op papier nog steeds ziek thuis is. Zo is hij lekker weg en behoudt hij zijn vakantiedagen! Dat is een heel ander verhaal. De ARBO-arts bepaald in principe of dit kan/wenselijk is.

Ik heb wel eens een kerel gehad die minstens 120 werkdagen ziek geweest is, vijf weken "ziek" op vakantie is gegaan, en die aan het eind van het jaar ook nog eens zijn vakantiedagen liet uitbetalen, want "wegens ziekte geen kans gehad om vakantiedagen op te nemen." Terwijl hij nota bene vijf weken weg was geweest.

Het was uiteraard wel allemaal van belastingcenten en niet die van mij, maar toch!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 19 juni 2008 @ 09:41:44 #13
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_59510456
Vind dat wel een beetje kort door de bocht SHE, niet iedereen is hetzelfde toch? Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken.
pi_59510571
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:37 schreef SHE het volgende:
Uit ervaring weet ik dat op vakantie gaan een hel is als je overspannen bent. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, ben je echt niet in staat fatsoenlijk te ontspannen als je zoiets doet terwijl je overspannen bent.
Ik begrijp niet eens dat je het wilt...toen ik overloaded was, kreeg ik nog net geen paniek aanvallen als er uberhaupt een vakantie werd gesuggereerd Een bezoek aan de supermarkt was al teveel.
Het plannen, het regelen, nieuwe omgeving, rompslomp...allemaal dingen die bij een vakantie horen.
Ik zou het een ander verhaal vinden als je vakantie ingedeeld was om echt je reintegratie te bevorderen, zoals een reis naar een kuuroord of iets dergelijks.

Ik denk dat arbo-artsen tegenwoordig heel goed weten wat een burn-out inhoud en hier daarom ook niet intrappen. Als je echt overspannen thuis zit; dan is het laatste waar je behoefte aan hebt, een reis, een hoop geregel en een nieuwe omgeving. Elke verandering is dan teveel en je huis, wil je dan echt niet meer uit. Anders was je ook wel zonder moeite naar je werk gegaan.
Ziek is ziek en ik kan me voorstellen dat je op vakantie gaat als je door een lichamelijke aandoening even niet werkt. Een 'hoofdziekte' en zeker zoiets ernstigs als overspannen zijn, werkt toch iets anders. Dat vraagt een hele rustige, doelgerichte aanpak waar je vooral moet zien te voorkomen dat de lading weer te hoog wordt.
Babysteps.

Zet maar een tentje op in je tuin
Dit verhaal gaat natuurlijk niet voor iedereen op. Wellicht is TS het gezeik (?) op het werk even helemaal zat, maar is een vakantie een welkome afleiding.
Daarbij is een vakantie in een huisje in Limburg ook totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld een rondreis door Colombia...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  donderdag 19 juni 2008 @ 09:45:59 #15
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_59510573
Nou, overspannenheid werkt voor iedereen hetzelfde hoor.
Als ik keelkanker krijg, dan is deze niet veel anders dan die van een ander. Kanker is kanker.
Hoe je ervan hersteld is natuurlijk anders, maar de symptomen zijn voor iedereen gelijk.

Er is niets kort door de bocht aan. Als je overspannen bent, dan zijn zelfs dagelijkse/normale dingen zoals je bed uitkomen, je opmaken, je aankleden en boodschappen doen teveel. Hence : OVER spannen.
Een vakantie is best een ingrijpende activiteit. Dit rijmt niet met iemand die 100% thuis zit ivm burnout klachten.
Als ze weer licht werk gaat doen; dan is vakantie natuurlijk bevorderlijk voor het terugkrijgen van het ritme. Maar zolang je niet in staat bent om normaal te werken, is vakantie echt een brug te ver.
Niet omdat IK vind dat dat zo hoort, maar omdat ik weet wat overspannenheid inhoud en waarschijnlijk de arbo-artsen inmiddels ook.
  donderdag 19 juni 2008 @ 09:46:45 #16
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_59510595
Ik denk overigens dat je werkgever de vakantie op zichzelf nooit kan verbieden, het twistpunt is of de dagen voor eigen rekening zijn. En of er hierdoor een conflict zal onstaan tussen werknemer en werkgever, gezien de houding van je werkgever niet ondenkbaar. Stel gewoon voor dat die dagen voor eigen rekening zijn en kijk wat de reactie is.

Edit: ik lees nu wel dat toestemming van werkgever en arbodienst nodig is...
  donderdag 19 juni 2008 @ 09:47:16 #17
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_59510611
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:45 schreef OA het volgende:

[..]

Dit verhaal gaat natuurlijk niet voor iedereen op. Wellicht is TS het gezeik (?) op het werk even helemaal zat, maar is een vakantie een welkome afleiding.
Daarbij is een vakantie in een huisje in Limburg ook totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld een rondreis door Colombia...
Oh? Da's een mooie! Ik ben jullie gezeik ff zat, dus ik ga lekker thuis zitten, beetje rondklooien...en lekker op vakantie.
Werken jullie allemaal door? Fijn!

Kom op zeg, want een kutverhaal.
  Official ESF Kreviewer donderdag 19 juni 2008 @ 09:48:23 #18
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_59510640
Wil je nou echt persé graag een slechte relatie met je werkgever ofzo? Dat kweek je namelijk wel op deze manier. Buiten of het wel of niet mag: Het is toch niet wenselijk om je werkgever zo te naaien?
  donderdag 19 juni 2008 @ 10:00:50 #19
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_59510954
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:47 schreef SHE het volgende:

[..]

Oh? Da's een mooie! Ik ben jullie gezeik ff zat, dus ik ga lekker thuis zitten, beetje rondklooien...en lekker op vakantie.
Werken jullie allemaal door? Fijn!

Kom op zeg, want een kutverhaal.
gebeurd niet vaak SHE maar ik ben het zoooooo met je eens !
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_59511050
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:47 schreef SHE het volgende:

[..]

Oh? Da's een mooie! Ik ben jullie gezeik ff zat, dus ik ga lekker thuis zitten, beetje rondklooien...en lekker op vakantie.
Werken jullie allemaal door? Fijn!

Kom op zeg, want een kutverhaal.
Nou ja, dat druk ik idd niet goed uit...
TS is overspannen en dat zal ongetwijfeld voor een groot deel met het werk te maken hebben. Ik zeg niet dat je dan maar op vakantie moet gaan en dat doet TS ook niet meteen.

Jij zegt dat overspannenheid voor iedereen hetzelfde werkt... Ik kan me niet voorstellen dat iedereen elke ziekte, geestesgesteldheid of wat dan ook op dezelfde manier ervaart. Het is nogal makkelijk om te zeggen dat arbo-artsen precies weten hoe het er aan toegaat. Je mag er vanuit gaan dat zij er verstand van hebben, maar dan nog moet ieder geval wel apart beoordeeld worden.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_59511096
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:48 schreef Kreator het volgende:
Wil je nou echt persé graag een slechte relatie met je werkgever ofzo? Dat kweek je namelijk wel op deze manier. Buiten of het wel of niet mag: Het is toch niet wenselijk om je werkgever zo te naaien?
Vragen staat vrij. Dat hoeft heus niet meteen een slechte relatie in de hand te werken. TS vraagt, baas zegt nee met uitleg waarom, TS wil weten hoe hier mee om te gaan... Niemand wordt op dit punt genaaid.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  donderdag 19 juni 2008 @ 10:07:12 #22
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59511109
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:20 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
Een beetje vreemd is het wel, om op vakantie te gaan als je ziek bent. Blijkbaar ben je daar wel toe in staat, waarom kan je dan geen simpel werk doen ?

Volkomen non-argument. Op vakantie gaan is iets heel anders dan licht werk verrichten.

Maar het is voor een hoop mensen niet bevorderlijk qua stress e.d. (naar het schijnt)
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_59511216
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 09:45 schreef OA het volgende:

[..]

Dit verhaal gaat natuurlijk niet voor iedereen op. Wellicht is TS het gezeik (?) op het werk even helemaal zat, maar is een vakantie een welkome afleiding.
Daarbij is een vakantie in een huisje in Limburg ook totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld een rondreis door Colombia...
Ben jij simpel?

Ik ben het gezeik op mijn werk ook wel eens zat. Weet je wat? Ik ga me ook overspannen melden, lekker een paar weekjes thuis, betaald en nog op vakantie ook. Het verbaasd me dat er nog mensen aan het werk zijn.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_59511278
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 10:11 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ben jij simpel?

Ik ben het gezeik op mijn werk ook wel eens zat. Weet je wat? Ik ga me ook overspannen melden, lekker een paar weekjes thuis, betaald en nog op vakantie ook. Het verbaasd me dat er nog mensen aan het werk zijn.
Lees even mijn volgende reactie...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  donderdag 19 juni 2008 @ 10:17:38 #25
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_59511384
Als ik het gezeik op mijn werk zat ben, neem ik een middag vrij...

Toen mijn vriend overspannen was en thuis zat, moest hij ook niet denken aan op vakantie gaan. Op vakantie gaan en overspannen zijn is een rare match, omdat vakanties over het algemeen veel stress opleveren, zoals eerder ook al iemand schreef.

Wij zijn toen hij overspannen was een dagje naar zee geweest om uit te waaien. Was op zich best lekker, vond mijn vriend ook, maar hij moest er 3 dagen van bijkomen omdat het zoveel van hem vergde .

Dus ik kan me voorstellen dat je werkgever op vakantie gaan niet bevorderlijk vindt voor je herstel als je overspannen bent.
Als je een gebroken arm hebt en daarom niet kunt werken en dan een weekje op vakantie gaat, is het een heel ander verhaal
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')