abonnement Unibet Coolblue
pi_59412332
Ik kan nergens een topis hierover vinden dus begin ik er zelf maar 1.
Sinds kort heb ik deze camera gekocht en ben er zeer tevreden mee (is ook pas mijn eerste spiegel reflex camera dus er ging al een wereld voor me open).
Nou was ik benieuwd of er hier nog meer mensen met deze camera zouden zijn. En dan hun mening te horen over deze camera. En wat de beste lenzen zijn, handige tips.

Kortom brand maar los hier!
  maandag 16 juni 2008 @ 00:45:35 #2
107792 Hexley
the Platypus
pi_59421883
Was het niet slimmer om er het Sony A300 en A350 topic van te maken?
Op de sensor na zijn ze het zelfde waardoor de A300 iets sneller is, maar verder verschillen ze niet.
En die K betekent alleen dat je het kitsetje met 18-70 mm gekocht hebt, X is met 18-70 mm en 55-200 mm.

Maar het was volgens mij zinvoller om een "het grote Sony en Konica Minolta DSLR topic" te openen.
Daar zou je meer reacties in kunnen verwachten. Twee van mijn flitsers doen het gewoon op die A350, net als 10 stukjes glas en ander prut. Maar sorry ik heb een Dynax 7D en geen A350...
  maandag 16 juni 2008 @ 02:22:27 #3
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_59423016
Ik heb ook een Sony maar dan de A200. Tot nu toe behoorlijk tevreden, maar ik ga binnenkort wel een externe flitser kopen. Das wel nodig.
  FOK!fotograaf maandag 16 juni 2008 @ 06:03:49 #4
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_59423404
quote:
Op maandag 16 juni 2008 00:45 schreef Hexley het volgende:
Was het niet slimmer om er het Sony A300 en A350 topic van te maken?
Op de sensor na zijn ze het zelfde waardoor de A300 iets sneller is, maar verder verschillen ze niet.
En die K betekent alleen dat je het kitsetje met 18-70 mm gekocht hebt, X is met 18-70 mm en 55-200 mm.

Maar het was volgens mij zinvoller om een "het grote Sony en Konica Minolta DSLR topic" te openen.
Daar zou je meer reacties in kunnen verwachten. Twee van mijn flitsers doen het gewoon op die A350, net als 10 stukjes glas en ander prut. Maar sorry ik heb een Dynax 7D en geen A350...
Goed plan. Ik zal de topictitel vast aanpassen. Ik ben het met je eens dat een dergelijke opzet interessanter is voor meer users.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 16 juni 2008 @ 10:04:46 #5
107792 Hexley
the Platypus
pi_59425206
Twee handige sites zijn Dyxum.com en mhohner.de, er is erg veel info te vinden over
oa. Minolta, Konica Minolta en Sony spul.

Voor nieuwe users, je kunt al het oude AF glaswerk (behalve de APS objectieven) van Minolta op je Sony draaien.
Met Sigma's moet je wel een beetje oppassen, daar zit wat risico glas tussen maar er staan twee lijstjes op de Duitse Sigma site met welke lenzen je niet tweedehands moet kopen. Je kunt er dus aardig wat geld mee besparen, en ook de jaren '80 modelletjes van Minolta werken gewoon hoor.

Tweede hands flitsers is een ander verhaal, de enige echt bruikbare modellen zijn de Minolta 2500(D), 3600HS(D) en de 5600HS(D). De eerste is niet echt een interessante en andere twee zijn op de opdruk na het zelfde als de Sony Alpha HVL-F36AM en HVL-F56AM. Andere merken en ook Minolta's gewoon niet aan beginnen, of je moet Macro spul willen. Dan zijn de Minolta Macro Ring Flash 1200 en de Macro Twin Flash 2400 leuk, de versies met AF in de naam zijn weer "bagger".

Voor mensen die met filmpjes willen spelen Sony heeft geen 35mm SLR's en bijna zeker dat ze er nooit zullen komen. Je zult het dus opzoek moeten naar een tweedehands model, de modellen uit de 2, 3, 4 en 5 serie kan ik iig niet aanraden. Het zijn echte consumenten modellen, de Dynax 303si is bijvoorbeeld echt een veredelde compact camera met verwisselbare lens, manueel, diafragma of sluitertijd kiezen? Vergeet het maar, de Dynax 404si en de 505si kunnen het wel weer maar dat is gewoon 100% PVC. Alleen aanpakken als het gratis is. De 7 en 9 serie zijn wel erg leuk, en dat is ook tezien aan de prijzen die men voor de Dynax 7 en de Dynax 9 vraagt. Redelijk goedkoop te vinden is de Dynax 700si die voor de 7 kwam, heb hem zelf al ruim 12 jaar en het is toch een redelijke moderne camera. Hij heeft zelfs dat irritante AF Eye-start wat iedereen geweldig vindt. Daarnaast is er de 800si nog, maar de verschillen zijn eigenlijk klein en het is dus specs vergelijken welke beter bij je zal passen. Het zit hem dan in meerdere AF modes, wel of geen programs, PC socket op de body of op de grip en wel of geen data opslaan. De modellen voor de si serie zullen steeds meer basic worden. De Dynax 7xi heeft bijvoorbeeld geen DOF preview, de Dynax 7000i geen ingebouwd flitser, de 7000AF heeft naast geen eigen flitser ook nog een ander voetje voor de externe flitser. Dat laatste is voor de hele AF serie, het is geen Dynax maar het zijn wel (erg trage) AF SLR's. De 9000AF is eigenlijk wel erg speciaal een AF met hand transport, goed voor het ouderwetse gevoel...

Iets waar je wel rekening mee moet houden als je met filmpjes bezig wilt, (D) objectieven zijn gewoon bruikbaar maar als er DT opstaat weer niet. Het past wel op de camera, maar je krijgt gratis een "speciaal" effect.

Genoeg basic info niet?
pi_59425917
quote:
Op maandag 16 juni 2008 06:03 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Goed plan. Ik zal de topictitel vast aanpassen. Ik ben het met je eens dat een dergelijke opzet interessanter is voor meer users.
Bedankt dat je het heb aangepast! 1ste post dus moet nog een hoop leren
  maandag 16 juni 2008 @ 10:42:56 #7
107792 Hexley
the Platypus
pi_59425979
quote:
Op maandag 16 juni 2008 02:22 schreef Castor het volgende:
Ik heb ook een Sony maar dan de A200. Tot nu toe behoorlijk tevreden, maar ik ga binnenkort wel een externe flitser kopen. Das wel nodig.
En ben je er al uit? Ik wil wel even ongevraagd mijn mening geven hoor...


Tweede hands van Minolta alleen de 3600HS(D) en de 5600HS(D), die 2500(D) is gewoon "troep".

En als je een nieuwe wilt de HVL-F42AM (199 KE)kost slechts 20 euro meer dan de HVL-F36AM (179 KE)
Maar dan heb je wel een kop die naast naar boven en onder kan ook rond kan draaien, verder zit er een test knop op, hij kan manueel en heeft een ingebouwde "wide angle adapter". Het is dus niet alleen een paar meter extra. En dat voor slechts 20 euro meer...

En dan is er de HVL-F56AM (333 Konijn) dat is toch een aardig verschil met de HVL-F42AM.
Wat je extra krijgt is dat hij dienst kan doen als wireless controller (kan de camera zelf ook), 2 extra wireless kanalen, modeling en strobo flash, externe voeding kan er op plus een contact voor off shoe kabel.
Natuurlijk ook een beetje meer power en een pimpy LCD schermpje ipv. leds.

Of het die 130 euro extra waard is moet je natuurlijk zelf beslissen,
maar in de meeste gevallen is de HVL-F42AM toch ruim voldoende.

Andere merken zou ik zelf niet aan beginnen, te vaak gehoord dat er toch problemen waren of beperkingen.
Maar dat geld niet alleen voor de echte low budget flitsers, ook de flitsers van Metz en Sigma geven wel eens problemen. Een paar tientjes meer en het werkt gewoon goed.
pi_59426289
quote:
Op maandag 16 juni 2008 10:04 schreef Hexley het volgende:
Twee handige sites zijn Dyxum.com en mhohner.de, er is erg veel info te vinden over
oa. Minolta, Konica Minolta en Sony spul.

Voor nieuwe users, je kunt al het oude AF glaswerk (behalve de APS objectieven) van Minolta op je Sony draaien.
Met Sigma's moet je wel een beetje oppassen, daar zit wat risico glas tussen maar er staan twee lijstjes op de Duitse Sigma site met welke lenzen je niet tweedehands moet kopen. Je kunt er dus aardig wat geld mee besparen, en ook de jaren '80 modelletjes van Minolta werken gewoon hoor.

Tweede hands flitsers is een ander verhaal, de enige echt bruikbare modellen zijn de Minolta 2500(D), 3600HS(D) en de 5600HS(D). De eerste is niet echt een interessante en andere twee zijn op de opdruk na het zelfde als de Sony Alpha HVL-F36AM en HVL-F56AM. Andere merken en ook Minolta's gewoon niet aan beginnen, of je moet Macro spul willen. Dan zijn de Minolta Macro Ring Flash 1200 en de Macro Twin Flash 2400 leuk, de versies met AF in de naam zijn weer "bagger".

Voor mensen die met filmpjes willen spelen Sony heeft geen 35mm SLR's en bijna zeker dat ze er nooit zullen komen. Je zult het dus opzoek moeten naar een tweedehands model, de modellen uit de 2, 3, 4 en 5 serie kan ik iig niet aanraden. Het zijn echte consumenten modellen, de Dynax 303si is bijvoorbeeld echt een veredelde compact camera met verwisselbare lens, manueel, diafragma of sluitertijd kiezen? Vergeet het maar, de Dynax 404si en de 505si kunnen het wel weer maar dat is gewoon 100% PVC. Alleen aanpakken als het gratis is. De 7 en 9 serie zijn wel erg leuk, en dat is ook tezien aan de prijzen die men voor de Dynax 7 en de Dynax 9 vraagt. Redelijk goedkoop te vinden is de Dynax 700si die voor de 7 kwam, heb hem zelf al ruim 12 jaar en het is toch een redelijke moderne camera. Hij heeft zelfs dat irritante AF Eye-start wat iedereen geweldig vindt. Daarnaast is er de 800si nog, maar de verschillen zijn eigenlijk klein en het is dus specs vergelijken welke beter bij je zal passen. Het zit hem dan in meerdere AF modes, wel of geen programs, PC socket op de body of op de grip en wel of geen data opslaan. De modellen voor de si serie zullen steeds meer basic worden. De Dynax 7xi heeft bijvoorbeeld geen DOF preview, de Dynax 7000i geen ingebouwd flitser, de 7000AF heeft naast geen eigen flitser ook nog een ander voetje voor de externe flitser. Dat laatste is voor de hele AF serie, het is geen Dynax maar het zijn wel (erg trage) AF SLR's. De 9000AF is eigenlijk wel erg speciaal een AF met hand transport, goed voor het ouderwetse gevoel...

Iets waar je wel rekening mee moet houden als je met filmpjes bezig wilt, (D) objectieven zijn gewoon bruikbaar maar als er DT opstaat weer niet. Het past wel op de camera, maar je krijgt gratis een "speciaal" effect.

Genoeg basic info niet?
\

Maar is het dan ook zo dat als ik een Minolta lens zie staan dat die dan altijd past op mijn camera? Want ik ben dus opzoek naar een macro lens. Druk ik dat in op google/marktplaats dan krijg ik natuurlijk duizende verschillende soorten. En dan moet ik kijken naar de minolta lenzen en die kan ik dan gewoon bestellen? Past altijd?

Misschien is het in jullie ogen wel een hele domme vraag maar ik begrijp dit nog niet zo goed. En het zal natuurlijk klote zijn als ik een lens zou kopen die dan weer niet zou passen Vorig week heb ik in de winkel een sigma lens gekocht dan kom je thuis en druk je dat in op internet dan zie je dat het je veel geld had gescheeld als je het online had besteld. Daarom wil ik weten waar ik op moet letten. Zodat ik de Macro lens wel online kan kopen.
  maandag 16 juni 2008 @ 12:33:45 #9
107792 Hexley
the Platypus
pi_59428926
Elk AF objectief met A-type bayonet mount van het merk Minolta of Konica Minolta zal gewoon werken.
Het maakt ook niet uit hoe oud hij is, al komt hij uit 1985 als het van het merk Minolta of Konica Minolta is werkt het. De MD en MC objectieven zijn manual focus en gaan niet werken. De APS lenzen zijn wel AF maar hebben een andere aansluiting, het past gewoon niet. Je ziet ze erg weinig en in bijna alle gevallen staat het er wel bij of het een APS lensje is.

Standaard kun je er vanuit gaan dat als het een AF lens is, het wel past en werkt.
Regelmatig zie je dat men er ook bij zet wat voorn aansluiting het heeft, al is men redelijk creatief:
A-type, A-mount, Minolta A of Minolta AF. En ook wil men wel eens for (Minolta) Dynax, Maxxum of Alpha gebruiken. Maar dat is allemaal het zelfde....

Het enige wat bij die Minola lenzen is, is het een (D) of niet?
Die (D) staat niet voor Digitaal (DT is Digital only), als je ADI wilt gebruiken heb je een (D) objectief nodig.
Heb je deze niet, zet in het menu: Flash Control op Preflash TTL en het werkt gewoon.
Sony glas werk is allemaal (D) glas, vandaar dat het er ook niet op staat.

Maar de kans dat je nog nieuwe Konica Minolta's of Minolta's tegen komt in de winkel is erg klein.
De hele fotografie handel hebben ze in januari 2006 namelijk verkocht aan Sony.

Bij de merken Tamron, Tokina en Sigma moet je alleen op de aansluiting letten,
niet dat je er een voor een Canon besteld...
Nieuw werkt gewoon alles, tweede hands weet ik dat Sigma's van voor 2001 problemen kunnen geven.

Lijsje van de probleem Sigma's:
quote:
20mm F1,8 EX DG ASPHERICAL - Alle Objektive, deren Seriennummer mit 1..... beginnt
24mm F1,8 EX DG ASPHERICAL - Alle Objektive, deren Seriennummer mit 1..... beginnt
24-70mm F3.5-5.6 UC
24-70mm F3.5-5.6 Asp. HF - Alle Objektive, deren Seriennummer mit 1..... beginnt
24-70mm F2.8 EX ASPHERICAL - Alle Objektive, deren Seriennummer mit 1..... beginnt
28mm F1,8 EX DG ASPHERICAL - Alle Objektive, deren Seriennummer mit 1..... beginnt
28-70mm F2.8-4 UC
70-200mm F2.8 EX APO
70-210mm F4-5,6 UC II
70-300mm F4-5,6 APO Makro Super
70-300mm F4-5,6 DL Makro Super
100-300mm F4.5-6.7 DL
100-300mm F4 EX APO - Alle Objektive, deren Seriennummer mit 1..... beginnt
135-400mm F4.5-5.6 ASPHERICAL RF APO - Alle Objektive, deren Seriennummer mit 1..... beginnt
170-500mm F5-6.3 ASPHERICAL RF APO - Alle Objektive, deren Seriennummer mit 1..... beginnt
600mm F8 MIRROR
pi_59430838
Bedankt! Ik ga eens kijken of ik een goede macro lens kan vinden online. Met jou informatie moet dat toch zeker gaan lukken!
  maandag 16 juni 2008 @ 15:38:37 #11
107792 Hexley
the Platypus
pi_59434289
quote:
Op zondag 15 juni 2008 20:19 schreef Breda-076 het volgende:
En wat de beste lenzen zijn, handige tips.
quote:
Op maandag 16 juni 2008 13:36 schreef Breda-076 het volgende:
Bedankt! Ik ga eens kijken of ik een goede macro lens kan vinden online. Met jou informatie moet dat toch zeker gaan lukken!
Uhm, je geeft wel lekker veel info...
Wat heb je op het oog, zoom speeltje of met een vast brandpunt?

De Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro of de Tamron SP AF 90mm F2.8 Di zijn toch wel aardige dingetjes.
En die 15mm verschil maakt niet echt heel veel uit hoor. Dat heb ik getest,
heb namelijk een Sigma AF 90mm F2.8 Macro en een Sigma 105mm F2.8 EX Macro.
pi_59443093
quote:
Op maandag 16 juni 2008 15:38 schreef Hexley het volgende:

[..]


[..]

Uhm, je geeft wel lekker veel info...
Wat heb je op het oog, zoom speeltje of met een vast brandpunt?

De Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro of de Tamron SP AF 90mm F2.8 Di zijn toch wel aardige dingetjes.
En die 15mm verschil maakt niet echt heel veel uit hoor. Dat heb ik getest,
heb namelijk een Sigma AF 90mm F2.8 Macro en een Sigma 105mm F2.8 EX Macro.
Ik zou niet weten wat ik zou moeten hebben. Ik lees een beetje de forums en dan probeer ik daar maar het beste uit te halen. Het lijkt me fantastische om bloemen en/of insecten te fotograferen. Dus daar ben ik een lens voor aan het zoeken. Maar volgens mij kan jij me daar best verder mee helpen
pi_59457981
kijk ook eens even naar de Cosina 100mm 1:3.5 macro. Low budget plastic die verrassend mooie plaatjes maakt!

beoordelingen op dyxum
...
  zaterdag 21 juni 2008 @ 14:03:45 #14
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_59576437
quote:
Op maandag 16 juni 2008 10:42 schreef Hexley het volgende:

[..]

En ben je er al uit? Ik wil wel even ongevraagd mijn mening geven hoor...


Tweede hands van Minolta alleen de 3600HS(D) en de 5600HS(D), die 2500(D) is gewoon "troep".

En als je een nieuwe wilt de HVL-F42AM (199 KE)kost slechts 20 euro meer dan de HVL-F36AM (179 KE)
Maar dan heb je wel een kop die naast naar boven en onder kan ook rond kan draaien, verder zit er een test knop op, hij kan manueel en heeft een ingebouwde "wide angle adapter". Het is dus niet alleen een paar meter extra. En dat voor slechts 20 euro meer...

En dan is er de HVL-F56AM (333 Konijn) dat is toch een aardig verschil met de HVL-F42AM.
Wat je extra krijgt is dat hij dienst kan doen als wireless controller (kan de camera zelf ook), 2 extra wireless kanalen, modeling en strobo flash, externe voeding kan er op plus een contact voor off shoe kabel.
Natuurlijk ook een beetje meer power en een pimpy LCD schermpje ipv. leds.

Of het die 130 euro extra waard is moet je natuurlijk zelf beslissen,
maar in de meeste gevallen is de HVL-F42AM toch ruim voldoende.

Andere merken zou ik zelf niet aan beginnen, te vaak gehoord dat er toch problemen waren of beperkingen.
Maar dat geld niet alleen voor de echte low budget flitsers, ook de flitsers van Metz en Sigma geven wel eens problemen. Een paar tientjes meer en het werkt gewoon goed.
Bedankt voor de info. Waarschijnlijk wordt het de HVL-F56AM, ik ben van plan om veel/vaak in het nachtleven te gaan fotograferen. Een battery grip zal dan ook wel handig zijn denk ik zo?
  zaterdag 21 juni 2008 @ 15:29:10 #15
107792 Hexley
the Platypus
pi_59578209
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:03 schreef Castor het volgende:

[..]

Bedankt voor de info. Waarschijnlijk wordt het de HVL-F56AM, ik ben van plan om veel/vaak in het nachtleven te gaan fotograferen. Een battery grip zal dan ook wel handig zijn denk ik zo?
Het voegt in ieder geval wel "status" toe....


Edit:
Zag dit net @ t.net staan: Sony kondigt nieuwe high-end flitser aan.

Dus waarschijnlijk gaat de HVL-F56AM eruit,....
En met een beetje geluk kun je de HVL-F56AM afgeprijsd vinden..

[ Bericht 24% gewijzigd door Hexley op 22-06-2008 14:55:34 (Sony HVL-F58AM) ]
pi_59610676
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:03 schreef Castor het volgende:

[..]

Bedankt voor de info. Waarschijnlijk wordt het de HVL-F56AM, ik ben van plan om veel/vaak in het nachtleven te gaan fotograferen. Een battery grip zal dan ook wel handig zijn denk ik zo?
Flitsers hebben hun eigen (AA) batterijen, een battery grip zal dan ook alleen maar effect hebben op het uithoudingsvermogen van je body, ongeacht of je daar een flitser op hebt zitten. Wellicht dat de balans in portretstand (camera kwartslag gedraaid) ook wat beter is maar ik gok niet dat je dat bedoelde.
pi_59623175
Deze amateur heeft zijn eerste spiegelreflex besteld, de Sony a200 met 2 extra lenzen (
Sony DT 18-70mm F3.5-5.6 en Sony 75-300mm F4.5-5.6 ). Kan niet wachten tot die binnen is...donderdagavond besteld, maar helaas geen aangetekende pakketjes op zaterdag en vandaag zijn ze ook nog niet geweest terwijl we aan het begin van de route zitten....

Iemand trouwens een goede tip voor een goed boek over fotografie? Er is zoveel keus en er zijn zoveel meningen...het liefst met voorbeelden en nijntje-taal
pi_59631463
quote:
Op maandag 23 juni 2008 12:31 schreef ThAzOnE het volgende:
Deze amateur heeft zijn eerste spiegelreflex besteld, de Sony a200 met 2 extra lenzen (
Sony DT 18-70mm F3.5-5.6 en Sony 75-300mm F4.5-5.6 ). Kan niet wachten tot die binnen is...donderdagavond besteld, maar helaas geen aangetekende pakketjes op zaterdag en vandaag zijn ze ook nog niet geweest terwijl we aan het begin van de route zitten....

Iemand trouwens een goede tip voor een goed boek over fotografie? Er is zoveel keus en er zijn zoveel meningen...het liefst met voorbeelden en nijntje-taal
Gefeliciteerd met je aankoop!

Over goede fotografieboeken: in Literatuur digitale fotografie staan wel nuttige tips.
Wat het meeste genoemd wordt (ben ik het persoonlijk ook mee eens):
-De hele serie van John Freeman (waarbij ik zou beginnen met "Fotografie" en "Compositie").
-Verder nog de National Geographic Fotogids. Boekje is klein (handig om onderweg mee te nemen) en behandelt in grote lijnen hetzelfde als Freeman's "Fotografie".
pi_59635990
Bedankt! Gelijk even een wensenlijst maken!
  dinsdag 24 juni 2008 @ 18:53:22 #20
107792 Hexley
the Platypus
pi_59657446
quote:
Op zondag 22 juni 2008 21:01 schreef MarBu het volgende:

[..]

Flitsers hebben hun eigen (AA) batterijen, een battery grip zal dan ook alleen maar effect hebben op het uithoudingsvermogen van je body, ongeacht of je daar een flitser op hebt zitten. Wellicht dat de balans in portretstand (camera kwartslag gedraaid) ook wat beter is maar ik gok niet dat je dat bedoelde.
Weet niet wat hij bedoelt....
Je krijgt er naast meer volume en gewicht ook meer knopjes, dus nog meer "status"....

Iets wat me vandaag eigenlijk pas opviel, is dat je met de grip de accu's verder leeg kunt trekken.

Normaal trek ik de grip er nooit onderweg, maar omdat ik de 7D volgende week verstuur (hij krijgt een ander matglas) wilde ik het gewicht (1600 gram ) van verpakking, body en 1 accu weten. Met beide accu's uit de grip deed hij niets meer, even met een andere volle accu getest en de camera was gelukkig niet stuk. Grip er weer onder met de "lege" accu's en hij deed het weer. Nou ben ik niet van plan te testen hoeveel langer ze het uithouden, maar samen in een grip houden ze het dus langer uit....

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexley op 24-06-2008 19:01:19 ]
pi_59659928
Reply first post:

Ja, ik ben ook Sony user --> sony alpha 100.

Tip: als je een lens koopt....koop dan meteen de meer lichtsterke.
Bijv. monolta 85 1.4 daarmee schiet je nog foto's binnhuis als de zon niet schint en donker begint te worden.
Lenzen met diafragma hoger dan 2.8 schieten vaak te kort in donkere momenten of je sluitertijd wordt te lang.
Waardoor je al snel flitser of andere lichtbronnen moet gebruiken om genoeg licht in je foto te krijgen.

Enkele lenzen die aan te raden zijn:

Sigma 12-24 hiermee kan je schiet je een foto met een hele brede hoek. mooi voor natuur, mensen fotograferen.
Tamron 200-500 (goedkoop)
Minolta 85 1.4G (je schiet portret foto's vanaf ongeveer 3 meter. hele lichaam in beeld vanaf zo 5 meter afstand. (de helft goedkoper dan de Sony versie)
Minolta 135
Vaste brandpunt lezen zijn zeer aan te raden. Je loopt en zoekt naar een mooie hoek om te schieten.
En zijn veel lichtsterker dan zoom lenzen.

Edit:
Ja lichtsterke lenzen kunnen duur zijn, maar op lange termijn heb je er echt veel profijt van. Je hebt al een DSLR camera...zonder goede lenzen haal je niet alles uit je DLSR
Edit 2:
Sony 135 4.5 STF Smooth trans focus (minolta 135 STF)
De enige lens die zorgt dat de achtergrond objecten geleidelijker wazig worden, hierdoor springt jouw te fotograferen object nog duidelijker uit de foto. Lees review over deze speciale lens:

http://www.dyxum.com/colu(...)AL-135F28_review.asp

[ Bericht 11% gewijzigd door feetjai op 24-06-2008 23:06:17 ]
pi_59663601
joepie heb hem binnen en wat is die leuk!!!!!

Nu nog mee leren om te gaan...
pi_59664080
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:45 schreef feetjai het volgende:
Reply first post:

Ja, ik ben ook Sony user --> sony alpha 100.

Tip: als je een lens koopt....koop dan meteen de meer lichtsterke.
Bijv. monolta 85 1.4 daarmee schiet je nog foto's binnhuis als de zon niet schint en donker begint te worden.
Lenzen met diafragma hoger dan 2.8 schieten vaak te kort in donkere momenten of je sluitertijd wordt te lang.
Waardoor je al snel flitser of andere lichtbronnen moet gebruiken om genoeg licht in je foto te krijgen.

Enkele lenzen die aan te raden zijn:

Sigma 12-24 hiermee kan je schiet je een foto met een hele brede hoek. mooi voor natuur, mensen fotograferen.
Tamron 200-500 (goedkoop)
Minolta 85 1.4G (je schiet portret foto's vanaf ongeveer 3 meter. hele lichaam in beeld vanaf zo 5 meter afstand. (de helft goedkoper dan de Sony versie)

Vaste brandpunt lezen zijn zeer aan te raden. Je loopt en zoekt naar een mooie hoek om te schieten.
En zijn veel lichtsterker dan zoom lenzen.

Edit:
Ja lichtsterke lenzen kunnen duur zijn, maar op lange termijn heb je er echt veel profijt van. Je hebt al een DSLR camera...zonder goede lenzen haal je niet alles uit je DLSR
Je hebt in principe wel een punt, alleen vind ik dit wel véél te kort door de bocht.
Ja, primes (lenzen met een vast brandpunt) en lichtsterke objectieven zijn optisch superieur.
Je moet echter vooral lenzen kopen vanuit je eigen situatie, wat je echt nodig hebt.
Er zijn veel situaties waarin zoomlenzen beter voldoen, ondanks het feit dat ze optisch minder zijn. Denk aan sterk wisselende situaties, waarin je onmogelijk primes kan wisselen.
Zolang er voldoende licht beschikbaar is kun je met goedkopere lenzen ook prima platen maken. Als het donkerder wordt (of je wilt een kleine scherptediepte creëren) ga je tegen de beperkingen van deze lenzen aanlopen
En uiteraard hangt er vaak een gigantisch prijskaartje aan dit soort lenzen; het is aan ieder voor zich om te bepalen tot welke prijsklasse dit voor jezelf te rechtvaardigen is.

Als we dan aan het aanraden zijn:
-Minolta 50 mm F/1.7 ## lichtsterke lens, prima geschikt voor portretten, zou iedereen moeten hebben (2e hands voor rond de 100 euro te krijgen)
-Minolta 70-210mm F/4 ## bekend als de "beercan"; oerdegelijke lens, niet erg snel met focussen maar wel ontzettend scherp (2e hands heb ik hem ooit voor 150 euro gekocht, ik denk dat je nu goed moet zoeken voor die prijs).
pi_59664341
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 22:46 schreef ThAzOnE het volgende:
joepie heb hem binnen en wat is die leuk!!!!!

Nu nog mee leren om te gaan...
Een e-book dat ik de vorige keer al gelijk aan had moeten raden (Engelstalig):
Gary Frieman's Alpha 200 boek
Gary's boeken combineren uitleg over de basisprincipes van fotografie met een handleiding van je camera vol met nuttige handigheidjes die niet in de handleiding staan. Zeker voor een eerste dSLR een absolute aanrader. Toen ik van mij Minolta 7D overstapte op mijn A700 heb ik ook dat e-book gekocht en kwam toch nog een paar toestel-specifieke tips tegen. Voor de lage prijs (16 euro) en de enorme hoeveelheid informatie (350+ pagina's) is dit toch eigenlijk ook wel een must-have.
  woensdag 25 juni 2008 @ 01:20:41 #25
107792 Hexley
the Platypus
pi_59666877
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:45 schreef feetjai het volgende:
Reply first post:

Ja, ik ben ook Sony user --> sony alpha 100.

Tip: als je een lens koopt....koop dan meteen de meer lichtsterke.
Bijv. monolta 85 1.4 daarmee schiet je nog foto's binnhuis als de zon niet schint en donker begint te worden.
Lenzen met diafragma hoger dan 2.8 schieten vaak te kort in donkere momenten of je sluitertijd wordt te lang.
Waardoor je al snel flitser of andere lichtbronnen moet gebruiken om genoeg licht in je foto te krijgen.
Proest.... In wat voorn huis woon jij?
Dan lijkt me een 35mm F1.4 of een 50mm F1.4 toch veel bruikbaarder, zeker binnen.

Tuurlijk een witte Sony 70-200mm F/2.8 is ook een leuk stukje glas maar kost wel 1.700 euro.
Een nieuwe 85mm F1.4 slechts 1.200 euro en die 35mm F/.4 kost nieuw ook maar 1.300 euro.
Maar overdreven tele zoals 200-500mm die kun je ook wel als 2.8 kopen, advies prijs 25.000 euro.
Volgens mij zitten kopers van camera's die 400 a 500 euro kosten, niet echt te wachten op zulke hoge uitgaven. Eigenlijk onzinnige adviezen niet?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')