abonnement Unibet Coolblue
pi_59382409
Verkeerd aansluiten min en plus pool en de richting van stroom

Hallo!,
Ik hoop dat iemand kan helpen.
Ik heb in mijn boot een extra sigarettenaansteker gemaakt voor de tomtom en telefoonlader.
Ik ben absoluut geen kenner maar dacht dat iets eenvoudigs als dit me toch zou moeten lukken. Uiteindelijk werkt de boel maar heb ik toch twee vragen om problemen de volgende keer te vermijden:
1. Ik had de eerste keer de plus en de min van de sigarettenaansteker omgedraaíd; dus het puntje aangesloten op de min en het omhulsel op de plus. De sigarettenaansteker werkte toen gewoon goed. Omdat ik dacht dat ik goed had aangesloten heb ik mijn lader van de tomtom aangesloten en deze begon enorm te roken en ...stuk. In de veronderstelling dat ik het goed had gedaan heb ik (jawel...) de telefoonlader geprobeerd en je raadt het al; hij begon te roken en ..stuk. Nu is mijn vraag hoe dit kan. Hoe kan de sigarettenaansteker wel werken en beide laders gaan roken? Ook dacht ik dat het niet uitmaakte aan welke kant de stroom door het apparaat gaat, net zoals dat bij een lamp niet uitmaakt? En tevens hoor ik altijd dat het apparaat dan gewoon niet werkt maar zeker niet enorm gaat roken? Wie kan me helpen?! Alvast bedankt.

Dan de tweede vraag. Ik las op internet dat we zeggen dat de elektrische stroom loopt van plus naar min omdat dit vroeger zo is bepaald en we dat blijven aanhouden. De elektronen lopen echter van de min naar de plus. Maar dan zou de zwarte draad toch de stroomdraad moeten zijn en de rode draad de 0 draad??? Als het zo is dat de elektronen van de -pool van de accu naar de +pool van de accu stromen dan is de zwarte draad de stroomdraad. Maar...ik heb gemeten dat de rode draad toch echt de stroomdraad is. Hoe zit dit nu?
Ik weet dat ik een leek ben op dit gebied maar ik hoop dat iemand het duidelijk/uitgebreid kan uitleggen. Ik zou het zeer waarderen. Alvast bedankt!!
pi_59382412
Stroom gaat altijd rond.
pi_59382660
als er nou eenmaal + en - op staat moet je het goed aansluiten...
pi_59382676
De aansteker geeft warme op basis van kortsluiting tussen de + en -. Je Tom Tom lader gebruikt electronica die geen gebruik maakt van dit simpele principe en daarom niet werkt. Dat het daarbij een vorm van kortsluiting kan geven is best mogelijk. De min pool wordt op meer punten gebruikt dan de plus pool, hierdoor creëer je kortsluiting.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  zaterdag 14 juni 2008 @ 07:27:46 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_59382743
De aansteker en een lamp werken allebei door een forse stroom te laten gaan door een draad of strook metaal. Polariteit is hierbij niet belangrijk (en beide zouden dan ook zelfs gelukkig zijn met wissel-stroom). In je huis, met TV's, computers, koelkasten enz. maakt het niet uit, omdat wij voor huisgebruik 220V wisselstroom krijgen, en daar is voor de meeste toepassingen niet echt verschil tussen beide polen.

Echter, apparaten als een tom-tom werkt met halfgeleider-componenten (diodes, transistoren of meerdere daarvan op chips) en gepolariseerde condensatoren, en die zijn zeer gevoelig voor te hoge spanning, en sommige ook voor spanning van de verkeerde polariteit. Een diode is ervoor gemaakt om spanning van de verkeerde polariteit te verwerken, maar andere componenten hebben daar wel problemen mee.

Het roken kan een teken zijn dat een gepolariseerde condensator is uitgefikt, of dat bijv. een transistor zo warm is geworden dat deze de print-plaat heeft verkoold. Ook goed mogelijk is dat de rook betekent dat een spannings-regelaar is doorgefikt, de meeste chips tegenwoordig werken op 5V, moderne accu's geven 12V af (vrachtwagen-accu's vaak 24V, accu's voor sommige hele oude auto's 6V), dus een 7805-achtige spannings-regelaar is een waarschijnlijke component, en die dingen zijn niet blij als ze verkeerd om worden aangesloten.

Ik weet niet wat je je voorstel met "stroom-draad" en hoe je dat hebt gemeten. Stroom, feitelijk een redelijk abstract begrip, gaat van + naar -, electronen, het fysieke gebeuren, van - naar +. Je hebt beide polen nodig, maar bij een auto wordt de - pool (gewoonlijk, in sommige hele oude auto's de + pool) aangesloten op de carosserie, zodat voor veel toepassingen alleen de + draad naar de stroom-verbruiker hoeft te worden getrokken.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_59382747
Een elektrische aansteker heeft geen moeilijke elektronica. Als er maar een elektronenstroom is warmt de gloeispiraal wel op. De componenten in een oplader zijn soms polariteitgevoelig, dus die kunnen niet tegen een hoge negatieve spanning.

Het klopt dat de elektronen de andere kant op verplaatsen itt de stroomrichting. Elektrotechniek is gebaseerd op de gaten die ontstaan als de elektronen zich bewegen verplaatsen (bewegen doen ze sowieso), Vergelijk het met en telraam, De kraaltjes zijn de elektronen, De opening tussen de kraaltjes verplaatst zich ook als de kraaltjes worden verplaatst.

Tip: de meeste elektronische apparaten in de auto zijn zodanig uitgevoerd dat de massa (de min dus) gelijk is aan de buitenkant of behuizing. Zo ook met de elektrische aanstekerplug, De ring is - (want, buitenkant), de tip is +.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_59382754
En in principe deed die tom tom het net zo goed als de aansteker, hij doet opwarmen
pi_59394597
Het probleem is gewoon dat de stroom eerst langs de adapter moet alvorens het apparaat gebruik maakt van de stroom, en niet pas door de adapter terug naar de aansteker als de stroom allang gebruikt is door het apparaat.
pi_59394798
mmh, bij mijn weten is er in een adapter een volledig fysische scheiding tussen die twee circuits, of is mijn kennis van adapters/transformatoren volledig verwaterd in enkele jaren

edit: dus stroom gaat eerst door adapter lus, en via emg veld wordt overgedragen op GPS-lus
pi_59401049
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 21:22 schreef Archont het volgende:
mmh, bij mijn weten is er in een adapter een volledig fysische scheiding tussen die twee circuits, of is mijn kennis van adapters/transformatoren volledig verwaterd in enkele jaren

edit: dus stroom gaat eerst door adapter lus, en via emg veld wordt overgedragen op GPS-lus
Zoiets noemt men een galvanische scheiding. De meeste huis-tuin-keukenadapters hebben dat, wegens aparte spoelen op een transformator.
Maar een adapter voor DC-DC omzetting (dus beide zijden gelijkspanning) heeft een spanningsregelaar, waarbij de min/massa elektrisch gelijk blijft.


Hier zijn beide omzetters duidelijk te zien.
De transformator links (T1), de diodebrug (D1-D4) om gelijkspanning te maken en de spanningsregelaar rechts (IC1).
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')