abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_59222244
Momenteel heb ik de wasmachine en wasdroger op de begane grond in de bijkeuken staan.
Om daar meer ruimte te creëren zou ik beide machines naar zolder willen verplaatsen, alleen daar zouden dan wat leidingen moeten worden aangelegd.
V.w.b. de afvoer loopt er een leiding vanaf het dak (afvoerpijp van cv-ketel/geiser?) door een koof in de zolderkamer naar beneden. De doorsnee van deze buis is 30 mm.
V.w.b. de waterleiding is er een aansluiting van een wastafel welke daar vroeger heeft gehangen. De doorsnee daarvan is 12 mm.
Ik vraag mij nu af of deze leidingen (dus zowel afvoer als waterleiding) voor de wasmachine kunnen worden gebruikt. O.a. of de doorsnee van de leidingen wel voldoende is...
pi_59222967
been there, done that, en heb de wasmachine weer van zolder naar de kelder moeten sjouwen...

30 mm is niet genoeg voor afvoer. Aanvoer weet ik niet- het lijkt me dat dat minder belangrijk is.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  Moderator zondag 8 juni 2008 @ 19:04:56 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_59225523
Poeh die 12 mm waterleiding zou in elk geval genoeg water moeten kunnen leveren. Echter ben ik ook bang dat het een diameter van 30 voor een wasmachineafvoer te weinig is.

Normaal gesproken word er een diameter van 40 mm toegepast voor een wasmachineafvoer, alhoewel er tegenwoordig meer gebruik wordt gemaakt van de diameter van 50mm. Is er een mogelijkheid om de afvoer te vergroten naar 40 mm ?
pi_59225921
quote:
Op zondag 8 juni 2008 19:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Poeh die 12 mm waterleiding zou in elk geval genoeg water moeten kunnen leveren. Echter ben ik ook bang dat het een diameter van 30 voor een wasmachineafvoer te weinig is.

Normaal gesproken word er een diameter van 40 mm toegepast voor een wasmachineafvoer, alhoewel er tegenwoordig meer gebruik wordt gemaakt van de diameter van 50mm. Is er een mogelijkheid om de afvoer te vergroten naar 40 mm ?
Nee, helaas Die afvoer is vanaf het dak tot de begane grond overal 30 mm.
De oorspronkelijke afvoer van de wasmachine zit alleen in de bijkeuken. De plaats daarvan is dusdanig dat dit niet om te leiden is...
pi_59226831
quote:
Op zondag 8 juni 2008 19:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Poeh die 12 mm waterleiding zou in elk geval genoeg water moeten kunnen leveren. Echter ben ik ook bang dat het een diameter van 30 voor een wasmachineafvoer te weinig is.

Normaal gesproken word er een diameter van 40 mm toegepast voor een wasmachineafvoer, alhoewel er tegenwoordig meer gebruik wordt gemaakt van de diameter van 50mm. Is er een mogelijkheid om de afvoer te vergroten naar 40 mm ?
hmm

hoeveel liter water komt er in 1x uit een wasmachine?

anders zou je een soort van buffer in de leiding kunnen steken?

even een stukje 120mm ofzo er tussen zodat je iets meer water kwijt kan voor het door de zwaartekracht door de 30mm leiding kan worden afgevoerd?
pi_59227445
quote:
Op zondag 8 juni 2008 19:46 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hmm

hoeveel liter water komt er in 1x uit een wasmachine?

anders zou je een soort van buffer in de leiding kunnen steken?

even een stukje 120mm ofzo er tussen zodat je iets meer water kwijt kan voor het door de zwaartekracht door de 30mm leiding kan worden afgevoerd?
Ik heb het geprobeerd met een 10 liter jerrycan- dat was te weinig..
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_59227563
quote:
Op zondag 8 juni 2008 20:03 schreef charon het volgende:

[..]

Ik heb het geprobeerd met een 10 liter jerrycan- dat was te weinig..
nouja gewoon de colom zo hoog mogelijk maken..? en evt meerdere naast elkaar?
  zondag 8 juni 2008 @ 21:42:29 #8
14938 Tito
speelt spelletjes.
pi_59231116
vind het raar dat je van zolder naar beneden overal 30mm hebt, Meestal gaat er een standpijp van 110/125 naar boven, waar ook de wc op zit.

Ik heb 40mm op zolder, maar daar zit de douche ook nog bij op, en nog nooit last gehad.
Idd is het handig om te weten wat de afvoer van de wasmachine is. dan is een buffer ideaal.
pi_59231503
Hoe maak je dan zo'n buffer? Die zou dan als tussenstuk tussen de 30 mm afvoerbuis moeten worden gemonteerd? De enige plek waar überhaupt zoiets kan worden geplaatst is direkt naast de wasmachine...
  Moderator zondag 8 juni 2008 @ 22:17:14 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_59232494
quote:
Op zondag 8 juni 2008 21:52 schreef Tyfuszooi het volgende:
Hoe maak je dan zo'n buffer? Die zou dan als tussenstuk tussen de 30 mm afvoerbuis moeten worden gemonteerd? De enige plek waar überhaupt zoiets kan worden geplaatst is direkt naast de wasmachine...
Een buffer als bv. een 25 cm lang stuk pijp nemen van bijvoorbeeld diameter 110 - je neemt twee verlopen pvc van 110 naar 30 die maak je aan beide uiteinden van die 110 buis en vervolgens bouw je dat tussen je leiding.

Ik geef geen garanties dat het werkt; maar probeer het eerst eens uit op de normale 30 mm leiding die er ligt.
Wellicht gaat het prima; wellicht niet; ik denk van niet maar dat baseer ik puur op het feit dat er tegenwoordig minimaal een 40 / 50 mm leiding gebruikt wordt
pi_59233273
quote:
Op zondag 8 juni 2008 22:17 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een buffer als bv. een 25 cm lang stuk pijp nemen van bijvoorbeeld diameter 110 - je neemt twee verlopen pvc van 110 naar 30 die maak je aan beide uiteinden van die 110 buis en vervolgens bouw je dat tussen je leiding.

Ik geef geen garanties dat het werkt; maar probeer het eerst eens uit op de normale 30 mm leiding die er ligt.
Wellicht gaat het prima; wellicht niet; ik denk van niet maar dat baseer ik puur op het feit dat er tegenwoordig minimaal een 40 / 50 mm leiding gebruikt wordt
jup

mocht het zo zijn dat je met 1 buffer niet genoeg hebt.. maak je er nog 1 naast..

indien de TS het wenst kan ik wel ff peentskillz toepassen
pi_59234498
Pfffffffff, wordt een hele constructie zo! Daarbij komt ook nog dat die afvoerleiding niet recht naar beneden kan lopen, maar voor een deel behoorlijk horizontaal en dan ook nog met diverse bochtjes. En het resultaat zal dan waarschijnlijk ook nog eens negatief uitvallen.
Denk dat ik helaas de situatie bij het oude zal moeten laten en me dan met de beperkte ruimte moeten behelpen...........
pi_59243761
Geen toilet in de buurt waar je een pijp bij op kunt zetten. Zoals eerder al gezegd, meestal loopt er een dikke standpijp van boven tot beneden.
  maandag 9 juni 2008 @ 12:39:12 #14
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_59243844
een wasmachine kan gewoon op 32 mm.

als een wasmachine zijn water niet kwijt kan dan gaat het via de zeepbak terug de machine in te hij het wel kwijt kan.

ik heb talloze wasmachine`s op 32 mm aangesloten voor mijn werk en nog nooit problemen gehad hiermee.

Je moet er alleen voor zorgen dat je afvoerslag goed vast zit en niet uit de afvoer kan schieten.

en 12 mm voor aanvoer is meer dan genoeg.
pi_59254586
quote:
Op maandag 9 juni 2008 12:35 schreef klaaskootstra het volgende:
Geen toilet in de buurt waar je een pijp bij op kunt zetten. Zoals eerder al gezegd, meestal loopt er een dikke standpijp van boven tot beneden.
Op zolder is geen wc. Recht eronder op de 1ste verdieping zit wel een wc, maar dan moet je een gat in de betonnen vloer boren. Lijkt me ook niet echt eenvoudig...
pi_59273096
quote:
Op maandag 9 juni 2008 19:16 schreef Tyfuszooi het volgende:

[..]

Op zolder is geen wc. Recht eronder op de 1ste verdieping zit wel een wc, maar dan moet je een gat in de betonnen vloer boren. Lijkt me ook niet echt eenvoudig...
Dat is wel te doen hoor. Die betonplaten van vloeren zijn vaak minder hard dan die van muren.
Als je het zelf niet kunt/durft kun je daar wel een klusjes man voor huren. Die heeft dat in no time voor elkaar.
Gezien je omschrijving zou ik voor deze oplossing gaan.
- weinig bochten
- kort stuk met dunne diameter en dan een vette afvoer, dus wel heel weinig kans op doorloop problemen.

De waterleiding zit wel goed. Druk is vaak een groter probleem. Dan nog, vrijwel alle wasmachines wachten gewoon rustig tot ze volgelopen zijn voor ze beginnen. Het kan dus zijn dat het vollopen iets langer duurt dan je gewend bent.
pi_59274807
quote:
Op maandag 9 juni 2008 12:39 schreef -chefke- het volgende:

als een wasmachine zijn water niet kwijt kan dan gaat het via de zeepbak terug de machine in te hij het wel kwijt kan.
Dat is onzin, de afvoerpomp zit aangesloten op de afvoerslang, als deze de hoeveelheid water niet kwijt kan, dan komt of het water via de afvoerbuis omhoog, of de afvoerslang schiet eruit, maar het zal nooit via het zeepbakje teruglopen.

12mm aansluitleiding kan bij de meeste wasmachine`s geen kwaad, er zijn echter wasmachine`s die controleren of de machine binnen een bepaalde tijd gevuld is, deze machine`s kunnen wel op storing gaan, onder andere miele.
Het gaat tenslotte niet alleen om de leidingdiameter, maar zeer zeker ook om de leidingloop en dus de aanwezige leidingweerstand, hoe dunner de leiding des te groter de kans op eerder en meer weerstand.
pi_59289314
quote:
Op dinsdag 10 juni 2008 11:40 schreef s-sidderaal het volgende:

[..]

Dat is wel te doen hoor. Die betonplaten van vloeren zijn vaak minder hard dan die van muren.
Als je het zelf niet kunt/durft kun je daar wel een klusjes man voor huren. Die heeft dat in no time voor elkaar.
Gezien je omschrijving zou ik voor deze oplossing gaan.
- weinig bochten
- kort stuk met dunne diameter en dan een vette afvoer, dus wel heel weinig kans op doorloop problemen.
Afvoer van wc op 1ste etage (in de badkamner) is verborgen achter een betegeld muurtje. Ik zal helaas een deel van dat muurtje moeten slopen om te kijken of ik een verbinding op die afvoerbuis van de wc kan maken... Ben benieuwd!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')