abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59108830
Recentelijk heb ik samen met mijn vriendin een oud pand (bj 1900) gekocht in nijmegen. Nu willen wij graag het plafond gestuct hebben maar omdat dit geheel van hout is weten we niet of dit wel verstandig is. De situatie is als volgt:

Het pand beschikt over een houten balklaag welke de 1e en 2e verdieping scheiden. op deze houten balklaag liggen planken en daarop komt 1 cm spaanplaat om de vloer vlak af te werken zodat het laminaat er gemakkelijk op kan.

Het plafond willen we afwerken met gipsplaten voor plafonds (60 cm). Nu is mijn vader timmerman dus het maken van de gehele raamwerk om de gipsplaten goed aan op te hangen en uit te vlakken is geen probleem.

Wat ik wil weten is hoe de gipsplaten op gehangen moeten worden teneinde stucen goed mogelijk te maken, en ervoor te zorgen dat er geen scheuren ontstaan door het lopen op de 2e verdieping

Ik had gehoord dat dit oa kan door van dat gaasband over de naden te maken wat dan met een soort gips kan worden opgevuld of afgesmeerd. Ook had ik iets gehoord over de platen een cm ofzo uit elkaar te leggen en dan de naden opvullen met soort gips (dus zonder gaasband).

Ik hoop dat iemand mij hier meer duidelijkheid in kan verschaffen want ik zou het erg zonde vinden als er straks ineens scheuren in het plafond komen.
pi_59111670
Wat heb je voorzien als isolatie tussen twee ruimtes. Lijkt me dat als je spaanplaten gewoon op bebalking left, en daarbovenop je laminaat dat je heel wat contactgeluid gaat krijgen in de ruimte eronder
pi_59111994
ik ben benieuwd waar in Nijmegen dit pand staat. bj 1900...binnenstad of Oost, of misschien iets anders?

Verder denk ik dat isolatie wel verstandig is, aangezien dit ook schokabsorberend kan werken.
  woensdag 4 juni 2008 @ 12:26:07 #4
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_59112828
een cm tussen gipsplaten..
Daar heb ik nog niet eerder van gehoord..

Je hebt wel speciale plafond gipsplaten voor dit soort werk. Geloof dat aan de randen de gipsplaat net wat dunner is, zodat het gaasband beter weggewerkt kan worden.

Maar zover bekend en zover wij alltijd gedaan hebben, gewoon platen tegen elkaar..
  FOK!fotograaf woensdag 4 juni 2008 @ 14:34:00 #5
17893 Forno
pi_59116514
Je kunt stucplaten kopen in iedere bouwmarkt. Die zijn 40 of 60 cm breed en 2 meter lang. Regels 30cm hart op hart aanbrengen onder de balkaag. Om de 15cm een schroef in de gipsplaat. Ongeveer 5 a 7 mm tussen de platen overlaten. Dan de boel met stucprimer insmeren en een stucadoor bellen om de boel af te filmen. Inderdaad met een gaasband over de naden.
pi_59122394
zelfde "probleem" hier in eindhoven!
pi_59304755
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 14:34 schreef Forno het volgende:
Je kunt stucplaten kopen in iedere bouwmarkt. Die zijn 40 of 60 cm breed en 2 meter lang. Regels 30cm hart op hart aanbrengen onder de balkaag. Om de 15cm een schroef in de gipsplaat. Ongeveer 5 a 7 mm tussen de platen overlaten. Dan de boel met stucprimer insmeren en een stucadoor bellen om de boel af te filmen. Inderdaad met een gaasband over de naden.
Eerst gaasband, dan pas stucprimer.
Eerst wordt het zuur. Dan wordt het zuurder. En dan is er geen geld meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')