abonnement Unibet Coolblue
pi_59014602


Voorgaande topics
  • Aardbevingen #1
  • Aardbevingen #2
  • Aardbevingen #3
  • Aardbevingen #4
  • Aardbevingen #5
  • Aardbevingen #6

    Samenvatting
    Een aardbeving is een trilling of schokkende beweging van de aardkorst. Aardbevingen vinden plaats als er in de aardkorst plotseling veel energie vrijkomt. De energie plant zich dan in een golfbeweging vanuit het centrum naar de omgeving voort. Het denkbeeldige punt waar de beving ontstaat, het zwaartepunt van de energiedichtheid, heet het hypocentrum. Het punt aan het aardoppervlak daar loodrecht boven wordt het epicentrum genoemd. Een lijn van gelijke bevingintensiteit rond een epicentrum heet een isoseist. Seismologie is de wetenschap van aardbevingen.

    De meeste aardbevingen komen voor in de aardkorst tot op een diepte van ongeveer 30 kilometer. Er komen echter ook bevingen voor op dieptes tot ongeveer 700 kilometer. De meeste aardbevingen komen voor rondom de Grote Oceaan, in het Middellandse Zeegebied, in de Himalaya en Indonesië. Ook midden in oceanen komen bevingen voor. Aardbevingen die ontstaan onder de zeespiegel worden, minder correct, ook wel zeebevingen genoemd; een vloedgolf of tsunami kan dan het gevolg zijn.

    Veel aardbevingen hangen samen met de langzame interne bewegingen van de aardkorst. Op grote schaal kan het de aardschollen betreffen, die langzaam ten opzichte van elkaar bewegen (platentektoniek). Op kleinere schaal vindt er ook binnen de platen deformatie plaats.

    Door deze relatieve beweging wordt spanning opgebouwd in de korst. Als de spanning hoog genoeg is kan er een schoksgewijze beweging van het materiaal aan weerszijden van een breuk in de korst optreden: de aardbeving. Hierbij wordt (een deel van) de opgebouwde spanning ontladen. Naschokken zijn kleinere bevingen die binnen enkele uren na de eerste beving voelbaar zijn. Deze zijn vaak het gevolg van spanningsontlading op andere, nabijgelegen delen van dezelfde breuk of op andere nabije breuken. Dit type aardbevingen komt binnen platen voor tot een diepte van enkele tientallen kilometers en aan plaatranden ook tot op grotere diepte.

    Aardbevingen op dieptes van enkele honderden kilometers worden vaak toegeschreven aan andere mechanismen. Ten eerste kunnen deze worden veroorzaakt in een subducerende plaat door de overgang van mineralen van een fase naar de andere (zie convectie in de aarde). Wanneer de oude fase metastabiel was, kan de overgang naar de nieuwe fase zeer plotseling zijn. Op een vergelijkbare wijze kan het plotseling loslaten van water uit waterhoudende mineralen in de subducerende plaat een aardbeving veroorzaken.

    Kleine aardbevingen zijn het gevolg van vulkanische activiteit (vulkanische aardbevingen) of ontstaan door instorting van holtes in kalksteenformaties of mijnen (instortingsbevingen). Mogelijke andere oorzaken zijn ondergrondse kernproeven en meteorietinslagen.

    Menselijk ingrijpen kan bevingen veroorzaken. De bodemdaling door de winning van aardgas brengt aardschokken teweeg. Dit fenomeen doet zich onder meer voor in de provincie Groningen bij het dorp Loppersum.

    Hoe ontstaan ze?
    Een aardbeving is een trilling of schokkende beweging van de aardkorst. Aardbevingen worden veroorzaakt als er ergens in de aardkorst plotseling veel energie vrijkomt. Dit kan door bijvoorbeeld het langs elkaar heen schuiven van de aardschollen. (Platentektoniek genoemd) Of doordat aardschollen onder/over elkaar schuiven met brute kracht. De wrijving/spanning veroorzaakt dan een breuk/aardbeving.

    Breuklijnen, Aardschollen
    Op onderstaand plaatje kun je zien waar ter wereld de 'aardschollen' liggen. Op de grens van twee schollen komen dan ook de meeste aardbevingen ter wereld voor.



    Eén van de bekendste breuken ter wereld is de San Andreas Faultline (=breuklijn) in Californie. Deze is ontstaan doordat de Pacifische Plaat langzaam langs/onder de Noord Amerikaanse plaat schuift.



    Hoe worden ze gemeten?
    Aardbevingen komen meestal voor op een diepte tussen de 0 en 30 km. Maar ze kunnen ook op 600 km diepte voorkomen. Het punt aan de aardkorst oppervlakte dat loodrecht boven de plek van de beving staat noemen we het "epicentrum" De bevingen worden in kaart gebracht mbv de "Schaal van Richter (Vernoemd naar de geoloog Francis Richter uit 1935).

    De Richter schaal wordt gebruikt om de kracht van een aardbeving aan te geven. Het gaat daarbij om de hoeveelheid energie de vrijkomt tijdens de aardbeving. Op de Richter schaal wordt de kracht aangegeven met een getal. De Schaal van Richter is logaritmisch, dat wil zeggen dat de kracht van de aardbeving 10 keer zo groot is als het Richter getal met 1 toeneemt. Een aardbeving met kracht 6 is dus 10 keer zo zwaar als een aardbeving met kracht 5. Meer info over de richterschaal vind je o.a. in onderstaande links.

    De twaalf sterkste aardbevingen sinds 1900 zijn:



    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
        Locatie                      Datum       Kracht 
     1. Chile                        22-mei-1960 9.5
     2. Prince William Sound, Alaska 28-mrt-1964 9.2
     3. Off W. Coast of N. Sumatra   26-dec-2004 9.1
     4. Kamchatka                    04-nov-1952 9.0
     5. Off the Coast of Ecuador     31-jan-1906 8.8
     6. Rat Islands, Alaska          04-feb-1965 8.7
     7. Northern Sumatra, Indonesia  28-maa-2005 8.6
     8. Andreanof Islands, Alaska    09-maa-1957 8.6
     9. Assam - Tibet                15-aug-1950 8.6
    10. Kuril Islands                13-okt-1963 8.5
    11. Banda Sea, Indonesia         01-feb-1938 8.5
    12. Kamchatka                    03-feb-1923 8.5



    De aardbeving die de meeste slachtoffers kostte was overigens veel lichter. In 1976 deed zich in China een aardbeving voor met een kracht van 8.0. Omdat het een zeer dicht bevolkt gebied was waren er ongeveer 250.000 doden te betreuren. Op 26 december 2004 vond een aardbeving plaats voor de kust van het Indonesische eiland Sumatra. Deze zeebeving had een kracht van 9.0 op de schaal van Richter. Er vielen echter slachtoffers in de hele regio Zuid-Oost Azië (India, Sri Lanka, Thailand, Indonesië zelf) als gevolg van de tsunami (vloedgolf) die volgde op de zeebeving. Waarschijnlijk zijn daar ook 200.000 slachtoffers gevallen. (In 2003 vielen bij een aardbeving in Iran meer dan 40.000 doden bij een beving in Bam van 6.2)

    Aardbevingen? Ook in Nederland?
    Ook in Nederland komen aardbevingen voor. In het zuidoosten worden elk jaar kleine aardbevingen gemeten met een kracht van 2 tot 3 op de schaal van Richter. Soms zijn er sterkere aardbevingen, zoals op 13 april 1992 in de buurt van Roermond met een kracht van 5.8 en in 2002 iets ten oosten van Roermond in Duitsland met een kracht van 4.9.

    In Noord-Nederland komen, vooral in Groningen en Drenthe, lichte aardbevingen voor. Die worden naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door de gaswinning uit de bodem, waardoor de aardbodem zakt. Op 24 oktober 2003 was er in de omgeving van Loppersum een lichte aardbeving met een kracht van 3.0. Het verslag van het KNMI over deze aardbeving vind je hier. In diezelfde omgeving vond ook op 22 september 2003 een (lichtere) aardbeving plaats, kracht 2.3.

    Hoeveel aardbevingen vinden er plaats?
    Het gemiddeld aantal bevingen per jaar met de bijbehorende magnitude (kracht) zijn:

    -3000 met magnitude 5.0-5.9
    -100 met magnitude 6.0-6.9
    -20 met magnitude 7.0-7.9
    -2 met magnitude 8.0 of meer

  • Dit plaatje geeft weer waar er aardbevingen zijn geweest tussen 1963 en 1998.
  • Dit plaatje geeft weer waar er aardbevingen zijn geweest tussen 1978 en 1987.

    Tsunami's - een gevolg van een zeebeving
    Sinds de catastrofale zeebeving op 2e kerstdag 2004 is het woord 'tsunami' niet meer weg te denken uit de woordenboeken. Wat is nou een Tsunami?

    Alle gebeurtenissen waarmee een grote hoeveelheid water in korte tijd wordt verplaatst kunnen een tsunami veroorzaken. Vloedgolven kunnen veroorzaakt worden door een zeebeving, een aardbeving waarvan het epicentrum onder de zeespiegel ligt, door een meteoriet, of door een vulkanische uitbarsting onder zee of vlak aan zee, vooral als daarbij door een grote aardverschuiving veel gesteente de zee in schuift. Ook bij plotseling afkalven van een gletsjer of ijsberg kan een vloedgolf ontstaan. Ook kan het zo zijn dat er grote stukken land of gebergte het water invallen. Hierdoor ontstaan vaak kleinere tsunami's omdat er minder water wordt verplaatst.

    De meeste tsunami's komen voor rondom de Grote Oceaan, omdat langs de randen daarvan door de platentektoniek de meeste aardbevingen plaatsvinden.



    Door de verplaatsing van de zeebodem, vooral als deze kilometers diep plaatsvindt, wordt een enorme kolom water opgetild. Aan het wateroppervlak is daarvan weinig te zien, er ontstaat een golf van misschien een hoogte van enkele decimeters, met een enorme golflengte van 100 tot 400 kilometer. Door deze grote golflengte zijn er op volle zee maar enkele pieken en dalen merkbaar; op een schip zal de tsunami ongemerkt voorbij gaan. Een golf die door de wind wordt veroorzaakt kan weliswaar een veel grotere hoogte bereiken, tot 10 meter, bij een golflengte van 200 meter, maar de energie die in de tsunami is opgeslagen is veel groter. De waterbeweging vindt bij een tsunami plaats tot op de zeebodem, terwijl een golf door de wind slechts aan het oppervlak van de zee te merken is. Een normale golf bereikt een snelheid tot 40 km/uur, maar een tsunami kan zich met een veel hogere snelheid verplaatsen. De periode van de tsunami (het tijdsverloop tussen twee toppen) bedraagt een kwartier tot een uur.

    Wat is GEE?
    GEE betekent Global Earthquake Explorer. Het is een programma voor je desktop waar je live aardbevingen en data mee ontvangt.

  • Developer page
  • Download GEE
  • Screenshots




    Naslagwerken / Informatie / Nuttige Links / Sites

    Aardbevingen
  • Nederlandse Aardbevingsite
  • US Geological Survey Website
  • WikiPedia Aardbeving
  • Natuurrampen pagina
  • Stan's Earthquake Warnings
  • Aardbevingsdossier Kennislink

    Tsunami's
  • WikiPedia Tsunami
  • Tsunamidossier Kennislink
  • Wiki Dossier Tsunami Ramp Azie 2004

    Deze op is te vinden in de FOK!Wiki:
  • Fok!Wiki OP/Aardbevingen

    [ Bericht 0% gewijzigd door ItaloDancer op 26-07-2008 23:27:44 ]
  • pi_59014650
    TVPuinzooi
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
      vrijdag 30 mei 2008 @ 16:24:40 #3
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
      dinsdag 3 juni 2008 @ 20:03:38 #5
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_59098624
    Halfuurtje geleden:

    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/us2008svbh.php
    quote:
    Magnitude 6.1 - FLORES REGION, INDONESIA

    2008 June 03 17:31:32 UTC

    Earthquake Details

    Magnitude
    6.1
    Date-Time
    Tuesday, June 03, 2008 at 17:31:32 UTC
    Wednesday, June 04, 2008 at 01:31:32 AM at epicenter
    Location
    8.219°S, 120.281°E
    Depth
    10 km (6.2 miles) set by location program
    Region
    FLORES REGION, INDONESIA
    Distances
    168 km (104 miles) WNW (295°) from Ende, Flores, Indonesia
    170 km (106 miles) E (81°) from Raba, Sumbawa, Indonesia
    353 km (219 miles) SSE (165°) from Ujung Pandang, Sulawesi, Indonesia
    585 km (363 miles) W (274°) from DILI, East Timor
    Location Uncertainty
    horizontal +/- 19.5 km (12.1 miles); depth fixed by location program
    Parameters
    NST= 22, Nph= 22, Dmin=>999 km, Rmss=1.68 sec, Gp= 83°,
    M-type=body magnitude (Mb), Version=6
    Source
    U.S. Geological Survey, National Earthquake Information Center:
    World Data Center for Seismology, Denver
    Event ID
    us2008svbh
      zondag 8 juni 2008 @ 14:54:17 #6
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_59221030
    quote:
    A magnitude 6.5 earthquake has rocked southern Greece, collapsing buildings and causing panic among villagers in the Peloponnese region.
    [...]
    The US Geological Survey said the earthquake had a magnitude of 6.1.
    (BBC)

    Wie kan mij dit uitleggen?
      zondag 8 juni 2008 @ 16:21:45 #9
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_59221098
    quote:
    Op zondag 8 juni 2008 16:18 schreef ItaloDancer het volgende:

    [..]

    (BBC)

    Wie kan mij dit uitleggen?
    Denk dat ze die 6.5 niet hebben bijgewerkt. In eerste instantie werd 6.5 als kracht opgegeven en dat is later naar beneden bijgesteld .
    pi_59221172
    Ok dat leek me ook het meest voor de hand liggend, maar de BBC is zelden slordig
    pi_59221202
    Hmmm het bericht is aangepast:

    The quake had a magnitude of 6.5, the Athens Geodynamic Institute said, and could be felt in the capital.
    The US Geological Survey said the earthquake had a magnitude of 6.1.

    pi_59383614
    quote:
    Zware aardbeving in Japan
    (ANP)

    In het noordoosten van Japan heeft zich zaterdagochtend lokale tijd een zware aardbeving voorgedaan met een kracht van 7,0 op de schaal van Richter. Het epicentrum van de beving bevond zich 500 kilometer ten noorden van Tokio, berichtte het Japanse persbureau Kyodo op gezag van het nationaal meteorologisch instituut.

    Ook gebouwen in de hoofdstad schudden op hun grondvesten. Het instituut vaardigde geen tsunami-waarschuwing uit. Het epicentrum bevond zich 10 kilometer onder het aardoppervlak in de provincie Akita, maar de beving werd ook gevoeld in de provincies Iwate en Miyagi.

    Twee mensen zijn omgekomen, van wie een door een aardverschuiving. Tientallen mensen raakten gewond, onder meer door vallende dakpannen. Enkele snelwegen zijn afgesloten en ramen van gebouwen zijn gesprongen. Twee kerncentrales in het getroffen gebied meldden geen problemen.
    6,8 volgens USGS.
    pi_59383658
    quote:
    Slachtoffers door aardbeving in Japan

    TOKIO - Een zware aardbeving met een kracht van 7,2 op de schaal van Richter heeft zaterdag slachtoffers gemaakt in het noordoosten van Japan. Er vielen zeker drie doden en tien mensen worden vermist, onder wie personen die door puin zijn bedolven, zoals drie bouwvakkers in de plaats Kurihara.

    Tientallen mensen raakten gewond, vooral in de provincie Miyiagi waar de meeste schade en slachtoffers waren. Het epicentrum van de beving bevond zich 10 kilometer onder de grond circa 500 kilometer ten noorden van Tokio, meldden de Japanse autoriteiten.
    Een kerncentrale in de provincie Miyagi leed geen schade. Elders in het land lekte als gevolg van de beving bijna 15 liter licht radioactief water weg uit een opslagplaats. Er is geen gevaar voor de omgeving volgens de betrokken energiemaatschappij, de Tokio Elektriciteitsmaatschappij (Tepco).

    Ongeveer een vijfde van alle zware aardbevingen die zich op de wereld voordoen, gebeuren in Japan. De infrastructuur is er dankij aanzienlijke investeringen steeds beter op afgestemd. Het aantal slachtoffers dat bij de bevingen in Japan valt, is tegenwoordig relatief gering.

    Zaterdag is er voor het eerst een nieuw nationaal waarschwingssysteem gebruikt dat voor bevingen waarschuwt via de publieke omroep NHK. Bij de eerste aardschokken gaf het systeem een alarmsignaal. Dat was dichtbij het epicentrum heel even na de eerste beving, maar bijvoorbeeld in Tokio was het signaal eerder dan het moment waarop de eerste schok werd gevoeld.
    http://www.ad.nl/buitenla(...)beving_in_Japan.html
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
    pi_59383669
    * OA is spuit 11

    Hier nog een stuk van het Japanse persbureau Kyodo:
    http://home.kyodo.co.jp/modules/fstStory/index.php?storyid=383879
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
    pi_59383730
    quote:
    Zaterdag is er voor het eerst een nieuw nationaal waarschwingssysteem gebruikt dat voor bevingen waarschuwt via de publieke omroep NHK. Bij de eerste aardschokken gaf het systeem een alarmsignaal. Dat was dichtbij het epicentrum heel even na de eerste beving, maar bijvoorbeeld in Tokio was het signaal eerder dan het moment waarop de eerste schok werd gevoeld.
    Da's wel een goed systeem dan, aangezien enkele seconden van levensbelang kunnen zijn.
    pi_59385698
    7,0 en 3 dood. (alhoewel elke dode één teveel is)

    In vele andere landen een wereldramp.
      Moderator zaterdag 5 juli 2008 @ 15:15:15 #17
    8781 crew  Frutsel
    pi_59909097


    MAP 5.0 2008/07/05 02:30:55 54.031 153.885 486.0 SEA OF OKHOTSK
    MAP 7.7 2008/07/05 02:12:04 53.892 152.884 633.3 SEA OF OKHOTSK
    pi_60070365
    112 km S.W. of Wonosari, Yogyakarta Province
    Ik dacht dat ik honger had, maar ik heb hem dus gevoeld. Twijfelde zo dat ik niets gemeld heb hier. Het gebied is dik twee jaar na de verwoestende aardbeving nog altijd actief dus.
    pi_60074799
    Je dacht dat je honger had?
    pi_60081542
    quote:
    Krachtige aardbeving treft Taiwan
    Het zuiden van Taiwan is vanavond getroffen door een krachtige aardbeving met een kracht van 6,1 op de schaal van Richter, zo heeft het Amerikaans Geofysisch Instituut bekendgemaakt.

    De aarde beefde om 22.58 uur plaatselijke tijd (16.58 uur Belgische tijd). Het epicentrum bevond zich op 118 km ten zuiden van Taitung, op een diepte van 10 km. (afp/sam)
    http://www.demorgen.be/dm(...)g-treft-Taiwan.dhtml
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
    pi_60083030
    quote:
    Op zondag 13 juli 2008 14:11 schreef ItaloDancer het volgende:
    Je dacht dat je honger had?
    jeps.. op 100 km afstand voelde deze 5.0 aan als een honger-knor... haha..
    pi_60113711
    MAP 6.4 2008/07/15 03:26:37 35.983 27.785 68.4 DODECANESE ISLANDS, GREECE

    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
      Moderator dinsdag 15 juli 2008 @ 08:37:53 #24
    8781 crew  Frutsel
    pi_60113955
    Gewoon eigen topic geven, anders is het helemaal een "ramp" aan het worden in DE

    Zware aardbeving bij eiland Rhodos
    pi_60115812
    Ik vertrek komende donderdag naar Rhodos voor vakantie. Ik neem aan dat ik me niet druk hoef te maken om de aardbeving van afgelopen morgen?
    History became legend, legend became myth.
    pi_60115913
    quote:
    Op dinsdag 15 juli 2008 10:54 schreef valek het volgende:
    Ik vertrek komende donderdag naar Rhodos voor vakantie. Ik neem aan dat ik me niet druk hoef te maken om de aardbeving van afgelopen morgen?
    Volgens een Griekse vriend van m'n ouders viel het allemaal wel wat mee, en was dit er eentje van het kaliber "dat zijn we wel gewend" en die ene dode kwam doordat een aantal toeristen in paniek raakten, dus zo te horen kan je gewoon op vakantie gaan hoor.
    Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
    pi_60116024
    quote:
    Op dinsdag 15 juli 2008 10:54 schreef valek het volgende:
    Ik vertrek komende donderdag naar Rhodos voor vakantie. Ik neem aan dat ik me niet druk hoef te maken om de aardbeving van afgelopen morgen?
    Nee, over die aardbeving van vanochtend hoef je je geen zorgen te maken, die is al geweest.

    Wist je dat 50% van de aardbevingen in Europa in Griekenland plaats vindt? Fijne vakantie!
    pi_60208035
    quote:
    Op dinsdag 15 juli 2008 11:04 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    Nee, over die aardbeving van vanochtend hoef je je geen zorgen te maken, die is al geweest.

    Wist je dat 50% van de aardbevingen in Europa in Griekenland plaats vindt? Fijne vakantie!
    En toch weten veel mensen niet dat behalve in Turkije, ook Italie een dikke schuiver krijgen zal. Dat is het nadeel van drukopbouw, dat kan maar beter geleidelijk ontladen.
    pi_60208952
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2008 14:30 schreef okee6 het volgende:

    [..]

    En toch weten veel mensen niet dat behalve in Turkije, ook Italie een dikke schuiver krijgen zal. Dat is het nadeel van drukopbouw, dat kan maar beter geleidelijk ontladen.
    daarom ben ik ook af en toe wel blij met een schok van 5.0 100 km in zee of een aardschokje hier in de buurt.. hoewel het geen garanties zijn dat er geen grote meer komt hier...
      zaterdag 19 juli 2008 @ 17:17:28 #31
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_60211346
    Dat die beving bij Japan zo goed geregistreerd is hier in Zuid-Limburg (daar staat de meetapparatuur van dit seismogram) :



    Zie ook http://www.knmi.nl/seismologie/
    pi_60211445
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2008 06:09 schreef indahnesia.com het volgende:
    7.0 ten oosten van Japan
    Tsunami waarschuwing uitgestuurd...
    Ik denk dat ze die tsunami waarschuwing bijna altijd doen. Net als dat de brandweer altijd adviseert om ramen en deuren gesloten te houden (en later roept dat er geen schadelijke stoffen zijn vrijgekomen). Better safe than sorry, en een 7.0 in zee kan een tsunami zijn.
    pi_60211842
    Japan heeft een gesloten kustwaarschuwingssysteem, er komt waarschijnlijk geen mens aan te pas. Vergelijkbaar met de Maeslantkering.
    pi_60219717
    quote:
    Op zaterdag 19 juli 2008 17:24 schreef Light het volgende:

    [..]

    Ik denk dat ze die tsunami waarschuwing bijna altijd doen. Net als dat de brandweer altijd adviseert om ramen en deuren gesloten te houden (en later roept dat er geen schadelijke stoffen zijn vrijgekomen). Better safe than sorry, en een 7.0 in zee kan een tsunami zijn.
    kan inderdaad, als de beving maar niet te diep was dan is het ook al snel een tsunami inderdaad.. en 50 cm hoge golven heten ook een tsunami, al voldoen ze niet aan het 'ideaalbeeld'
    pi_60221021
    quote:
    Op zondag 13 juli 2008 04:31 schreef indahnesia.com het volgende:
    112 km S.W. of Wonosari, Yogyakarta Province
    Ik dacht dat ik honger had, maar ik heb hem dus gevoeld. Twijfelde zo dat ik niets gemeld heb hier. Het gebied is dik twee jaar na de verwoestende aardbeving nog altijd actief dus.
    Twee uur geleden weer een beving op vrijwel dezelfde plek: Deze was 5.9 en werd duidelijk gevoeld door velen hier net ten zuidoosten. Ik heb hem ook gevoeld, maar het voelde niet sterker aan als die van vorige week.

    135 km S.E. of Wonogiri , Yogyakarta Province
      Moderator donderdag 24 juli 2008 @ 09:39:48 #36
    8781 crew  Frutsel
    pi_60313965
    quote:
    Gewonden bij 6.8 aardbeving in Japan

    AMSTERDAM - Bij een aardbeving in het noorden van Japan zijn donderdag meer dan honderd mensen gewond geraakt, van wie zestien ernstig.

    De aardbeving deed zich kort na middernacht voor en veroorzaakte aardverschuivingen en stroomuitval.

    Geen van de gewonden verkeert in levensgevaar.

    Beving

    De aardbeving had een momentmagnitude van 6,8 en trof het gebied rond de kustplaats Iwate. In het gebied staan enkele kerncentrales, maar die hoefden niet te worden stilgelegd.

    Volgens deskundigen bleef de schade beperkt, doordat het epicentrum van de beving diep onder de grond zat.
      Moderator donderdag 24 juli 2008 @ 09:50:00 #37
    8781 crew  Frutsel
    pi_60314148
    quote:
    Hundreds injured by massive 6.8 quake in Japan

    Officials say an earthquake with a preliminary magnitude of 6.8 struck off the northern Japanese coast, injuring nearly 100 people.

    The quake also triggered landslides and caused a blackout at more than 8,000 homes.

    The Meteorological Agency says there was no danger of a tsunami, or seismic waves, from the 12:26 a.m. Thursday (11:26 a.m. Wednesday EDT) quake, which occurred at a depth of about 65 miles near the coast of Iwate, 280 miles northeast of Tokyo.

    Japan is one of the world's most earthquake-prone countries.

    "We must grasp the extent of damage as quickly as possible so that we can immediately take necessary steps," Prime Minister Yasuo Fukuda told reporters.

    No abnormalities had been detected at the nearest nuclear power plant in the area, which continued controlled operations, according to local media reports.

    Tomio Kudo, a grocery shop owner in the town of Hirono, where the shaking was most violently felt, was interviewed by public broadcaster NHK.

    "Everything has fallen off the shelves, scattered all over the floor," he said. "Even a big refrigerator has moved about 30 centimeters (1 foot)."

    National broadcaster NHK said some parts of highways had been closed to traffic and some rail lines were stopped after the quake in the region, which is mountainous and sparsely populated, Reuters reported.

    Last month, a 7.2-magnitude earthquake struck sparsely populated rural areas in northern Japan, killing at least 12 people, leaving 10 others missing and injuring more than 300.
    pi_60319569
    Dat was een flinke, alleen duurde het vreemd genoeg 12 uur voordat het in het nieuws kwam... het stond namelijk al in de papieren kranten hier vanochtend
      dinsdag 29 juli 2008 @ 20:52:40 #39
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_60427967
    5.8 bij Los Angeles:

    quote:
    MAP 5.8 2008/07/29 18:42:15 33.959 -117.752 12.3 3 km ( 2 mi) SW of Chino Hills, CA
    http://quake.wr.usgs.gov/recenteqs/Quakes/ci14383980.htm
      dinsdag 29 juli 2008 @ 20:55:31 #40
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
      dinsdag 29 juli 2008 @ 21:09:54 #41
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_60435441
    quote:
    Op woensdag 30 juli 2008 02:39 schreef indahnesia.com het volgende:
    het is maar een 5.4...
    Een muggescheetje....(beetje dronkengevoel!), maar ja, komkommertijd..he!
    If the attacking bear is black, fight back!.. If the attacking bear is brown, drop down!
    pi_60442077
    quote:
    Op woensdag 30 juli 2008 04:04 schreef Nasi het volgende:

    [..]

    Een muggescheetje....(beetje dronkengevoel!), maar ja, komkommertijd..he!
    en uiteraard "het wachten op de Big One", wat bij iedere trilling in de aarde weer naar boven komt.
    pi_60490406
    http://www.limburger.nl/a(...)0/1030/REGIONIEUWS03
    quote:
    Zware naschok in Chinees aardbevingsgebied

    PEKING (ANP) - De Chinese provincie Sichuan is vrijdag opgeschrikt door een zware naschok, aldus het staatspersbureau Xinhua. In mei kwamen in deze zuidwestelijke provincie bijna 70.000 mensen om het leven door een aardbeving met een kracht van 7,9 op de schaal van Richter.
    Nog steeds worden 18.000 mensen vermist.
    De naschok vrijdag had een sterkte van 6,1 en vond plaats rond half vijf 's middags lokale tijd. Het epicentrum lag op de grens van Pingwu en Beichuan, twee regio's die in mei al zware schade opliepen. Een aantal inwoners werd tijdig geëvacueerd.
    Op 24 juli eisten drie naschokken in Sichuan nog twee levens en raakten tientallen mensen gewond.
    Een naschok . Voelde ie hetzelfde aan of zo?
      zaterdag 2 augustus 2008 @ 08:37:39 #46
    20211 Da_Ripper
    Follow your bliss
    pi_60504706
    quote:
    Op vrijdag 1 augustus 2008 15:18 schreef Roel_Jewel het volgende:
    Zware naschok in Chinees aardbevingsgebied
    ... een naschok van 3 minuten
    Surveillance Cam Sichuan Earthquake - China

    'prachtige' beelden btw, misschien wel een van de eerste keren dat ik me goed kon voorstellen hoe het zou zijn...
    Wat je vindt, ...
    pi_60505019
    brrr.. aardbevingen van langer als een tiental seconden... da's nog minder fijn als een korte aardbeving
    pi_60549412
    quote:
    Op woensdag 30 juli 2008 13:20 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    en uiteraard "het wachten op de Big One", wat bij iedere trilling in de aarde weer naar boven komt.
    een kleine beweging van de aarde en ze beginnen weer over de big one. Net of er alleen daar mega zware aardbevingen zijn.
    In al die tijd dat ze roepen over de big one zijn er al zoveel doden gevallen en zware aardbevingen geweest, ze zitten een beetje in hun eigen wereld die amerikanen.

    En als er dan 1 komt met 1000 doden zal je zien dat het 'the biggest disaster of the last 100 years" wordt genoemd.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_60549951
    quote:
    Op maandag 4 augustus 2008 14:19 schreef One_of_the_few het volgende:

    [..]

    een kleine beweging van de aarde en ze beginnen weer over de big one. Net of er alleen daar mega zware aardbevingen zijn.
    In al die tijd dat ze roepen over de big one zijn er al zoveel doden gevallen en zware aardbevingen geweest, ze zitten een beetje in hun eigen wereld die amerikanen.

    En als er dan 1 komt met 1000 doden zal je zien dat het 'the biggest disaster of the last 100 years" wordt genoemd.
    De Tsunami, Chengdu e.d. tellen niet inderdaad... stelletje Nimby's...
    pi_60552843
    quote:
    Op maandag 4 augustus 2008 14:41 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    De Tsunami, Chengdu e.d. tellen niet inderdaad... stelletje Nimby's...
    Uiteraard niet. Dat was toch niet in Amerika?
    pi_60560118
    quote:
    Op maandag 4 augustus 2008 14:19 schreef One_of_the_few het volgende:

    [..]

    En als er dan 1 komt met 1000 doden zal je zien dat het 'the biggest disaster of the last 100 years" wordt genoemd.
    Dat zie je verkeerd. Het zijn niet de mensenlevens die tellen in Amerika, het gaat om de aangerichte schade. Als je kijkt wat medicijngebrek jaarlijks aan slachtoffers eist, kan er een aardige schok onderdoor.
    pi_60567328
    quote:
    Op maandag 4 augustus 2008 16:51 schreef Light het volgende:

    [..]

    Uiteraard niet. Dat was toch niet in Amerika?
    Hoewel de Amerikanen Aceh van mij mogen hebben though..
    pi_60567982
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 03:13 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    Hoewel de Amerikanen Aceh van mij mogen hebben though..
    Of zo'n Chili-beving in downtown LA. Kijken of alles wel aardbevingbestendig is.
    pi_60568211
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 07:24 schreef Light het volgende:

    [..]

    Of zo'n Chili-beving in downtown LA. Kijken of alles wel aardbevingbestendig is.
    Jij denkt, als ze het doen dan goed ook..
    pi_60568239
    Ja. Niemand heeft iets aan half werk, toch?
    pi_60573063
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 08:15 schreef Light het volgende:
    Ja. Niemand heeft iets aan half werk, toch?

    Even bijblijven! het is weer zover..


    Magnitude 6.0 - SICHUAN-GANSU BORDER REGION, CHINA
    2008 August 05 09:49:17 UTC


    * Tuesday, August 05, 2008 at 09:49:17 UTC
    * Tuesday, August 05, 2008 at 05:49:17 PM at epicenter
    * Time of Earthquake in other Time Zones

    Location 32.810°N, 105.556°E
    Depth 10 km (6.2 miles) set by location program
    Region SICHUAN-GANSU BORDER REGION, CHINA
    Distances 50 km (30 miles) NNW of Guangyuan, Sichuan, China
    140 km (85 miles) WSW of Hanzhong, Shaanxi, China
    370 km (230 miles) NNW of Chongqing, Chongqing, China
    1245 km (780 miles) SW of BEIJING, Beijing, China
    Location Uncertainty horizontal +/- 7.5 km (4.7 miles); depth fixed by location program
    Parameters NST= 31, Nph= 31, Dmin=>999 km, Rmss=0.92 sec, Gp= 79°,
    M-type=regional moment magnitude (Mw), Version=7
    Source

    * USGS NEIC (WDCS-D)

    Event ID us2008via2

    En....

    Magnitude 5.3
    Date-Time

    * Tuesday, August 05, 2008 at 10:08:12 UTC
    * Tuesday, August 05, 2008 at 03:38:12 PM at epicenter
    * Time of Earthquake in other Time Zones

    Location 13.865°N, 93.588°E
    Depth 35 km (21.7 miles) set by location program
    Region ANDAMAN ISLANDS, INDIA REGION
    Distances 260 km (160 miles) NNE of Port Blair, Andaman Islands, India
    345 km (215 miles) SSW of Pathein (Bassein), Myanmar
    745 km (465 miles) W of BANGKOK, Thailand
    2355 km (1460 miles) SE of NEW DELHI, Delhi, India
    Location Uncertainty horizontal +/- 7.5 km (4.7 miles); depth fixed by location program
    Parameters NST= 60, Nph= 60, Dmin=765.7 km, Rmss=0.95 sec, Gp= 47°,
    M-type=body magnitude (Mb), Version=7
    Source

    * USGS NEIC (WDCS-D)

    Event ID us2008via7

    Laatste net zoveel als in California, maar dit zie je dan niet in het nieuws!!!
    If the attacking bear is black, fight back!.. If the attacking bear is brown, drop down!
    pi_60573260
    quote:
    Aardbeving bij Emmen
    05 augustus 2008 - Afgelopen nacht om 04:35 Nederlandse tijd heeft er een kleine aardbeving plaatsgevonden bij Emmen, 2 kilometer ten zuiden van het centrum. De sterkte van de beving was 2,0 op de schaal van Richter. De aardbeving hangt samen met de gaswinning bij Emmen.
    Ondanks de geringe sterkte is de beving goed gevoeld in en rondom Emmen. Het KNMI heeft via de website meldingen gekregen uit Emmen en is gebeld door de lokale politie.

    Het is de negende beving die het KNMI heeft geregistreerd in en rondom Emmen. De eerste is geregistreerd op 15 februari 1991 en deze had een sterkte van 2,2 op de schaal van Richter. Daarmee was het gelijk de grootste beving die bij Emmen heeft plaatsgevonden. De vorige vond plaats op 2 juli 2007 en had een sterkte van 1,4.
    KNMI
    Niks van gemerkt
    Hoi.
    pi_60573301
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 12:44 schreef Nasi het volgende:

    [..]


    Even bijblijven! het is weer zover..


    Magnitude 6.0 - SICHUAN-GANSU BORDER REGION, CHINA
    2008 August 05 09:49:17 UTC


    * Tuesday, August 05, 2008 at 09:49:17 UTC
    * Tuesday, August 05, 2008 at 05:49:17 PM at epicenter
    * Time of Earthquake in other Time Zones

    Location 32.810°N, 105.556°E
    Depth 10 km (6.2 miles) set by location program
    Region SICHUAN-GANSU BORDER REGION, CHINA
    Distances 50 km (30 miles) NNW of Guangyuan, Sichuan, China
    140 km (85 miles) WSW of Hanzhong, Shaanxi, China
    370 km (230 miles) NNW of Chongqing, Chongqing, China
    1245 km (780 miles) SW of BEIJING, Beijing, China
    Location Uncertainty horizontal +/- 7.5 km (4.7 miles); depth fixed by location program
    Parameters NST= 31, Nph= 31, Dmin=>999 km, Rmss=0.92 sec, Gp= 79°,
    M-type=regional moment magnitude (Mw), Version=7
    Source

    * USGS NEIC (WDCS-D)

    Event ID us2008via2

    En....

    Magnitude 5.3
    Date-Time

    * Tuesday, August 05, 2008 at 10:08:12 UTC
    * Tuesday, August 05, 2008 at 03:38:12 PM at epicenter
    * Time of Earthquake in other Time Zones

    Location 13.865°N, 93.588°E
    Depth 35 km (21.7 miles) set by location program
    Region ANDAMAN ISLANDS, INDIA REGION
    Distances 260 km (160 miles) NNE of Port Blair, Andaman Islands, India
    345 km (215 miles) SSW of Pathein (Bassein), Myanmar
    745 km (465 miles) W of BANGKOK, Thailand
    2355 km (1460 miles) SE of NEW DELHI, Delhi, India
    Location Uncertainty horizontal +/- 7.5 km (4.7 miles); depth fixed by location program
    Parameters NST= 60, Nph= 60, Dmin=765.7 km, Rmss=0.95 sec, Gp= 47°,
    M-type=body magnitude (Mb), Version=7
    Source

    * USGS NEIC (WDCS-D)

    Event ID us2008via7

    Laatste net zoveel als in California, maar dit zie je dan niet in het nieuws!!!
    Hier in Indonesie vrijwel dagelijks een 5.5 of groter.. ook geen nieuws, zelfs hier niet overigens
    pi_60573665
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 12:52 schreef pekel het volgende:

    [..]

    Niks van gemerkt
    Kan me herrinneren dat de aardbeving in Roermond hier in Zeeland lichtjes te voelen was.
    Weet niet precies meer wanneer dat was.
    Life is Music
    pi_60573770
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 13:10 schreef Fredo55 het volgende:

    [..]

    Kan me herrinneren dat de aardbeving in Roermond hier in Zeeland lichtjes te voelen was.
    Weet niet precies meer wanneer dat was.
    13 april 1992 in de vroege ochtend
    pi_60573797
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 13:16 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    13 april 1992 in de vroege ochtend
    Welke schaal was die aardbeving?
    Life is Music
    pi_60573849
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 13:17 schreef Fredo55 het volgende:

    [..]

    Welke schaal was die aardbeving?
    5.8, uit m'n hoofd.

    Ja dus: http://www.knmi.nl/VinkCMS/explained_subject_detail.jsp?id=37812

    [ Bericht 9% gewijzigd door Roel_Jewel op 05-08-2008 13:26:36 ]
    pi_60573891
    5.8....hoezo?
    If the attacking bear is black, fight back!.. If the attacking bear is brown, drop down!
    pi_60574314
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 13:17 schreef Fredo55 het volgende:

    [..]

    Welke schaal was die aardbeving?
    Schaal van Richter
    pi_60575727
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 13:37 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    Schaal van Richter
    Ik had het meer over de sterkte.
    Life is Music
    pi_60576248
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 14:25 schreef Fredo55 het volgende:

    [..]

    Ik had het meer over de sterkte.
    ik denk ik kop 'm even in
    pi_60617943
    6.6 magnitude aardbeving treft oostelijk Indonesië
    quote:
    Een aardbeving onder het zeeoppervlak met een kracht van 6.6 op de schaal van Richter heeft oostelijk Indonesië getroffen, maar er waren geen directe meldingen van schade of slachtoffers. De beving had plaats om 06:41 lokale tijd (00:41 Nederlandse tijd) en het epicentrum lag 50 kilometer ten noorden van het eiland Sumbawa.
      donderdag 7 augustus 2008 @ 08:33:03 #68
    20211 Da_Ripper
    Follow your bliss
    pi_60618938
    quote:
    Op dinsdag 5 augustus 2008 13:37 schreef indahnesia.com het volgende:
    Schaal van Richter
    Wat je vindt, ...
    pi_61154643
    quote:
    Op dinsdag 26 augustus 2008 23:17 schreef Roel_Jewel het volgende:
    Zware aardbeving Peru zojuist: 6.0

    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/at00978443.php

    [ afbeelding ]
    Wordt inmiddels al als 6.3 gegeven.
    pi_61158094
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 04:15 schreef indahnesia.com het volgende:
    en die 6.6 in westelijk Indonesie wordt uiteraard niet genoemd.. bij deze dan

    http://indonesiepagina.nl(...)km_nw_ujungkulon.php
    Is dat deze beving? USGS is het niet met je eens wat betreft de sterkte.

    Er is ook een 6.3 bij Irkutsk in Rusland:
    pi_61158174
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 06:24 schreef Light het volgende:

    [..]

    Is dat deze beving? USGS is het niet met je eens wat betreft de sterkte.

    Er is ook een 6.3 bij Irkutsk in Rusland:
    [ afbeelding ]
    haha, die inderdaad.. het gekke is dat de USGS wel vaker flink afwijkt. Moeilijk te kiezen wat ik moet vertrouwen hier
    pi_61193607
    Een 6.1 bij de westkust van Canada, een half uurtje geleden.

    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/us2008wgb9.php

    pi_61193723
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 07:07 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    haha, die inderdaad.. het gekke is dat de USGS wel vaker flink afwijkt. Moeilijk te kiezen wat ik moet vertrouwen hier
    Ja, dat zou ik ook niet weten. USGS meet waarschijnlijk vooral in de US zelf, en 'k denk dat de onnauwkeurigheid groter wordt naarmate de afstand tot de meetpunten toeneemt. Metingen aan de andere kant van de wereld zijn dan altijd lastiger. Maar een afwijking van 0.9 op een logaritmische schaal is wel veel.
    pi_61240276
    En een 6.3 in Nieuw Guinea: http://earthquake.usgs.go(...)uakes/us2008wiaq.php
    Niet bijzonder spannend, wel redelijk dichtbij bewoond gebied.
    pi_61542913
    quote:
    Zware aardbevingen treffen Azië

    De Indonesische meteorologische dienst heeft vanochtend kortstondig een waarschuwing voor een tsunami gegeven na een zware aardbeving in het oosten van Indonesië. Het epicentrum was bij de Molukken-eilanden. De meldingen over de kracht van de beving lopen uiteen van 6,6 tot 7,6 op de schaal van Richter. De Amerikaanse geologische dienst USGS houdt het op 6,6.

    Ook Japan werd vanochtend getroffen door een zware aardbeving. De beving met een kracht van 6,9/7,0 vond plaats in het noordoosten van het eiland Hokkaido. Er is een tsunamiwaarschuwing gegeven, maar dat bleek achteraf overbodig. De golven waren ongeveer slechts tien centimeter hoger dan normaal. Er zijn geen meldingen van slachtoffers bekend.

    Gisteren trof een beving van 6,1 op de schaal van Richter het zuiden van Iran. De beving was te voelen vanaf de kust tot in de hoofdstad Teheran. Trouw meldt dat er drie mensen zijn omgekomen en 22 gewond zijn geraakt. Er zou in een aantal gebieden slechts sprake zijn van lichte beschadigingen aan gebouwen. Iran wordt geregeld getroffen door aardbevingen, waarbij veel mensen omkomen. De laatste zware beving met veel doden dateert van 2005, 612 mensen kwamen toen om.
    Zware aardbevingen treffen Azië
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
    pi_61544709
    6.9 treft Japan


    6.6 treft Indonesie
    pi_61547253
    quote:
    Quakes rattle Japan and Indonesia
    A magnitude 6.9 earthquake rattled Japan on Thursday, within minutes of a magnitude 6.6 earthquake in Indonesia, the U.S. Geological Survey said.

    There were no immediate reports of damage or injuries from either quake, but both prompted tsunami warnings, although Japan's Meteorological Agency predicted it would be small, about 50 centimeter (20 inches).

    The Indonesian quake occurred at exactly 9 a.m. (0000 GMT), the USGS said. Its epicenter was offshore, about 75 miles (120 km) north of Ternate in the province of Moluccas in eastern Indonesia. The quake was strongly felt in Ternate.

    The Indonesian Meteorological and Geophysical Department issued a tsunami warning shortly afterward -- standard procedure for a quake of magnitude 6.6 or higher with an epicenter offshore.

    The Japanese quake occurred at 9:21 a.m. (0021 GMT). The USGS initially classified its magnitude as a 7.2, but later reduced it.

    The quake's epicenter was offshore, about 80 miles (125 km) south-southwest of Kushiro on the northern Japanese island of Hokkaido, and about 21.7 miles (35 km) below the Earth's surface.

    The Indonesian quake was much deeper -- about 57.9 miles (93 km). In general, earthquakes centered closer to the Earth's surface produce stronger shaking and can cause more damage than those further underground.

    Earthquakes between magnitude 6.0 and 6.9 are considered "strong" by the USGS.

    The National Oceanic and Atmospheric Administration said neither quake posed a Pacific-wide tsunami threat. However, "earthquakes of this size sometimes generate local tsunamis that can be destructive along coasts located within a hundred kilometers of the earthquake epicenter," the administration said.
    pi_62007389
    7.3 striks remote New Zealand



    A 7.3-magnitude earthquake struck near New Zealand's remote Kermadec Islands early Tuesday, New Zealand's GNS Science geological agency said.

    New Zealand's Ministry of Civil Defense issued no tsunami warning following the quake, while the Pacific Tsunami Warning Center said in a bulletin on its Web site that "no destructive widespread tsunami threat exists based on historical earthquake and tsunami data" for the Kermadec area.

    The Hong Kong Observatory said the quake was centered about 630 miles south-southwest of Nuku'alofa, Tonga and was recorded in Hong Kong at 1532 GMT Monday, or 4:19 a.m. Tuesday New Zealand time.

    The U.S. Geological Survey put the magnitude of the quake at 7.0 and said its depth was 12.5 miles.

    The Pacific Tsunami Warning Center noted quakes of this magnitude "sometimes generate local tsunami that can be destructive along coasts within 100 kilometers (60 miles) of the earthquake epicenter."

    Only the Kermadec's Raoul Island is inhabited, with up to six New Zealand Department of Conservation workers living there at any time.
    pi_62165490
    http://www.nu.nl/news/177(...)ving_Kirgizi%EB.html
    quote:
    Tientallen doden door aardbeving Kirgizië

    MOSKOU - Zeker 58 mensen zijn om het leven gekomen door een aardbeving in Kirgizië. Dat heeft het ministerie voor Noodsituaties in het Centraal-Aziatische land maandag laten weten.

    De beving deed zich zondag voor in de buurt van de stad Osch in het zuiden van Kirgizië. Ongeveer 150 huizen zijn verwoest en vijftig mensen raakten gewond.

    Het dorpje Nura, nabij de Chinese grens, werd het zwaarst getroffen. Regeringsfunctionarissen zeiden dat het reddingswerk moeizaam verliep, omdat het afgelegen gebied moeilijk toegankelijk is. De beving had een kracht van 6,3 op de schaal van Richter.
    pi_62170906
    quote:
    Die beving is al na een paar uur op 6.6 gezet door USGS. En vanmorgen was het raak in het westen van China, ook met een 6.6.
    pi_62319933
    quote:
    Doden door aardbeving in Tsjetsjenië
    De Russische deelrepubliek Tsjetsjenië is zaterdag getroffen door een aardbeving. Daarbij zijn zeker dertien doden en meer dan honderd gewonden gevallen, aldus het Tsjetsjeense ministerie voor Noodtoestanden.

    De beving had een kracht van 6,3 op de schaal van Richter.
    bron
    Life is Music
    pi_62320729
    quote:
    Op zondag 12 oktober 2008 00:29 schreef Fredo55 het volgende:

    [..]

    bron
    Volgens USGS was het een 5.3 op de schaal van Richter. Ik weet niet waar die 6.3 vandaan komt, maar er zit iig iemand fout.
    pi_62369634
    quote:
    Zware aardbeving treft Griekenland
    gepubliceerd op 14 oktober 2008 07:36, bijgewerkt op 07:39

    ATHENE - Griekenland is dinsdagmorgen vroeg getroffen door een aardbeving met een kracht van 6,6 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag in de buurt van het eiland Evvoia, ten noorden van de hoofdstad Athene. Dat meldde het Geodynamisch Instituut.

    De beving gebeurde om 5.06 uur en werd in heel Zuid-Griekenland gevoeld. Er zijn nog geen berichten over gewonden en schade aan gebouwen.

    De helft van alle aardbevingen in Europa heeft plaats in Griekenland. De meeste bevingen doen zich voor onder de zeebodem en hebben geen ernstige gevolgen. Soms gaat het wel mis. In juni kwamen twee mensen om het leven door een aardbeving met een kracht van 6,5 op de schaal van Richter. En in 1999 vonden 143 personen de dood door een beving met een kracht van 5,9 op de schaal van Richter.
      Moderator dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:42:50 #87
    8781 crew  Frutsel
    pi_62369710
    Bericht klopt niet... had ik al op de FP gemeld... nergens bericht van een 6.6, behalve in de Telegraaf
    volgens USGS was het een 4.9 en een 4.5
    Das nogal een verschil.
    pi_62370883
    Ok. Maar komt van het ANP dus veel sites zullen 'm zo hebben.
      Moderator dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:22:06 #89
    8781 crew  Frutsel
    pi_62372124
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 10:35 schreef ItaloDancer het volgende:
    Ok. Maar komt van het ANP dus veel sites zullen 'm zo hebben.
    Ja ik zag het, vind het dan alleen raar dat het gewoon niet wordt aangepast door het ANP ofzo.
    Dat de FP niet wordt aangepast verbaasd me niets
    pi_62373714
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 11:22 schreef Frutsel het volgende:

    [..]

    Ja ik zag het, vind het dan alleen raar dat het gewoon niet wordt aangepast door het ANP ofzo.
    Dat de FP niet wordt aangepast verbaasd me niets

    Aangepast, met verwijzing naar USGS.
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
      Moderator dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:21:18 #91
    8781 crew  Frutsel
    pi_62373808
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 12:17 schreef OA het volgende:

    [..]


    Aangepast, met verwijzing naar USGS.
    Topic op de FP is niet veranderd hoor?

    Ik had het zelf ook nog kunnen doen
    Maar het was geen hint hoor OA Anders had ik je pm box al volgespammed
    pi_62374238
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 12:21 schreef Frutsel het volgende:

    [..]

    Topic op de FP is niet veranderd hoor?
    Titel niet, tekst wel.
    Cacheproblemen kunnen er voor zorgen dat je een wijziging niet meteen ziet. Eerst was dat een minuut ofzo, maar het lijkt steeds langer te worden....
    quote:
    Ik had het zelf ook nog kunnen doen
    Maar het was geen hint hoor OA Anders had ik je pm box al volgespammed
    Whehe, daar weet ik alles van ja....
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
      Moderator dinsdag 14 oktober 2008 @ 13:23:58 #94
    8781 crew  Frutsel
    pi_62375395
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 12:37 schreef OA het volgende:

    [..]

    Titel niet, tekst wel.
    Cacheproblemen kunnen er voor zorgen dat je een wijziging niet meteen ziet. Eerst was dat een minuut ofzo, maar het lijkt steeds langer te worden....
    [..]

    Whehe, daar weet ik alles van ja....
    Ik had het al gepost en toen bedacht ik me idd dat het wel eens aan de tracker of zo kon liggen
    Maar goed, ben allang blij dat het geen 6.6 was... das tigkeer zwaarder dan een 5.1 of 4.9
    pi_62446873
    Een 6.5 in het kustgebied op de grens van Mexico en Guatemala. En daar zijn ook nog wat redelijk grote steden.
    pi_62469743
    Ligt het aan mij of is het de laatste tijd gewoon rustig op aardbevinggebied?
      maandag 20 oktober 2008 @ 18:10:19 #97
    16874 creno
    born this way
    pi_62534040
    Een seismogram van 17 oktober: http://www.knmi.nl/seismo(...)teit.2008.10.17.html

    zo ziet het er vandaag uit: http://www.knmi.nl/seismo(...)teit.2008.10.20.html

    De afgelopen dagen zagen er net zo uit als die van 17 oktober, hoe komt het dat die seismogram van vandaag zo veel beweging laat zien ?
    <a href="http://www.pantsman.nl" rel="nofollow" target="_blank">www.pantsman.nl</a>
    fanserie voor en door fans van WIDM
    pi_62659740
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2008 18:10 schreef creno het volgende:
    Een seismogram van 17 oktober: http://www.knmi.nl/seismo(...)teit.2008.10.17.html

    zo ziet het er vandaag uit: http://www.knmi.nl/seismo(...)teit.2008.10.20.html

    De afgelopen dagen zagen er net zo uit als die van 17 oktober, hoe komt het dat die seismogram van vandaag zo veel beweging laat zien ?
    Viel mij ook al op!

    Dit is van vandaag: http://www.knmi.nl/seismo(...)gn.2008.10.24.ps.png

    Dit van paar dagen geleden:http://www.knmi.nl/seismo(...)gn.2008.10.22.ps.png


    Het lijkt wel een aardbevingseizoen:



    Of komt dit door de kredietcrisis ...
      Moderator woensdag 29 oktober 2008 @ 08:41:41 #99
    8781 crew  Frutsel
    pi_62772941
    quote:
    Doden door aardbeving Pakistan
    ISLAMABAD - In Pakistan zijn woensdagochtend vroeg circa tachtig mensen omgekomen door een aardbeving met een kracht van 6,2 op de schaal van Richter. Een hoge functionaris van de provincie Baluchistan verwacht dat het dodental nog flink zal oplopen.

    Tientallen personen raakten gewond door de beving in het zuidwesten van het land, nabij Afghanistan. Mensen renden schreeuwend de straat op en honderden lemen huizen raakten beschadigd.

    Volgens het Amerikaanse geologisch instituut USGS vond de beving 70 kilometer ten noordoosten van de stad Quetta plaats, 10 kilometer onder het aardoppervlak.

    “We lagen te slapen toen de aardbeving begon”, zei een inwoner van het district Pishin. “We grepen de kinderen en renden naar buiten. De grond trilde ruim een minuut lang.” Volgens andere ooggetuigen waren er twee bevingen, waarvan de laatste het hevigst was.

    Ruim twee jaar geleden stierven 75.000 mensen in Pakistan en Kashmir door een beving van 7,6 op de schaal van Richter
      Moderator woensdag 29 oktober 2008 @ 12:32:01 #100
    8781 crew  Frutsel
    pi_62779317
    quote:
    Zeker 15.000 daklozen in Pakistan na beving - DE PERS
    Door de verwoestende aardbeving woensdagochtend in het zuidwesten van Pakistan zijn zeker 15.000 mensen dakloos geworden. Het dodental is inmiddels opgelopen tot ruim 160. Honderden mensen raakten gewond, meldden de autoriteiten van de getroffen provincie Baluchistan.

    De aardbeving verraste de meeste inwoners in hun slaap. De hulpverlening is inmiddels op gang gekomen. Artsen zonder Grenzen bijvoorbeeld behandelde gewonden in het zwaargetroffen dorp Khan Kosi.
      Moderator woensdag 29 oktober 2008 @ 14:05:14 #102
    8781 crew  Frutsel
    pi_62781693
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 12:38 schreef indahnesia.com het volgende:
    Aah, de Toorn van Allah doet het nog.
    En nog eens... flinke naschok van 6.2 in het gebied
    pi_62782087
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 14:05 schreef Frutsel het volgende:

    [..]

    En nog eens... flinke naschok van 6.2 in het gebied
    Goed afstraffen die witjurken Tja, heftig idd..
    pi_62805757
    quote:
    Op woensdag 29 oktober 2008 14:21 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    Goed afstraffen die witjurken Tja, heftig idd..
    Zal ze leren, die kinderen.
    pi_63044306
    quote:
    Weer kleine aardbeving in Groningen.
    In de omgeving van Garsthuizen (Groningen) heeft zich vrijdagavond een kleine aardbeving voorgedaan. Volgens een medewerkster van het KNMI ging het om een beving van 2,2 op de schaal van Richter.

    Ze zegt dat de beving waarschijnlijk niets te maken heeft met de aardschok van een week geleden bij Westeremden.

    Over schade in Garsthuizen is nog niets bekend.
    Life is Music
      Moderator maandag 10 november 2008 @ 09:29:00 #106
    8781 crew  Frutsel
    pi_63095497
    6.5 quake in Noord Qinghai / China
    pi_63185352
    5.3 voor de kust van Costa Rica

    pi_63268764
    Magnitude 7.5 - MINAHASA, SULAWESI, INDONESIA
    2008 November 16 17:02:31 UTC

    Versión en Español

    * Details
    * Summary
    * Maps
    * Scientific & Technical
    * Additional Info

    Where can I find...?
    Earthquake Details
    Magnitude 7.5
    Date-Time

    * Sunday, November 16, 2008 at 17:02:31 UTC
    * Monday, November 17, 2008 at 01:02:31 AM at epicenter
    * Time of Earthquake in other Time Zones

    Location 1.275°N, 122.103°E
    Depth 21 km (13.0 miles) (poorly constrained)
    Region MINAHASA, SULAWESI, INDONESIA
    Distances 135 km (85 miles) NW of Gorontalo, Sulawesi, Indonesia
    305 km (190 miles) W of Manado, Sulawesi, Indonesia
    1485 km (920 miles) S of MANILA, Philippines
    1890 km (1170 miles) ENE of JAKARTA, Java, Indonesia
    Location Uncertainty horizontal +/- 7.8 km (4.8 miles); depth +/- 23.8 km (14.8 miles)
    Parameters NST=114, Nph=114, Dmin=743 km, Rmss=1.24 sec, Gp= 65°,
    M-type=regional moment magnitude (Mw), Version=6
    Source

    * USGS NEIC (WDCS-D)

    Event ID us2008zlbn

    * This event has been reviewed by a seismologist.

    pi_63268767
    7.5 Sulawesi

    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
    pi_63268934
    wow,, zware aardbeving daar ...
    iemand al nieuws ?
    -
    pi_63268968
    Tsunamiwaarschuwing uitgegeven, maar da's bij dit soort bevingen haast standaard....

    http://www.monstersandcri(...)s_eastern_Indonesia_
    pi_63269381
    Tsunami-waarschuwing ingetrokken: http://tinyurl.com/59o6he
    pi_63270989
    pi_63358583
    quote:
    A strong earthquake with a preliminary magnitude of 6.1 has struck south of the Fiji Islands - tsunami warning center.
    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/pt08324004.php

    pi_63365816
    die van Panama is niet eens genoemd hier
    pi_63384238
    Niet zo zwaar, maar toch:
    quote:
    A moderate earthquake with a preliminary magnitude of 5.0 struck 23 miles from Calexico, California, just over the border with Mexico.
    pi_63439242
    quote:
    Krachtige aardbeving bij Indonesië

    JAKARTA (AP) - Voor de westkust van Indonesië heeft zich zaterdag een krachtige aardbeving voorgedaan. Het epicentrum van de beving, die een momentmagnitude had van 6,8, lag ruim 150 kilometer ten zuidwesten van Bengkulu op het eiland Sumatra en 26 kilometer onder de zeebodem. Er waren niet meteen berichten over slachtoffers of schade.
    pi_63439434
    quote:
    Op zaterdag 22 november 2008 22:47 schreef ItaloDancer het volgende:

    [..]
    Die beving is inmiddels bijgesteld naar 6.3 door USGS. Grappig trouwens, op vrijwel hetzelfde moment (minder dan 1 minuut later) was er nog een beving die ook van 6.8 naar 6.3 is bijgesteld. En die bevingen waren nog best ver uit elkaar.

    Bij Indonesie:


    Nieuw Caledonie:
      Moderator maandag 24 november 2008 @ 15:38:42 #121
    8781 crew  Frutsel
    pi_63479842
    Flinke quake 7.0 in de Sea of Okhotsk


    MAP 7.0 2008/11/24 09:02:58 54.182 154.310 487.5 SEA OF OKHOTSK
      Moderator donderdag 4 december 2008 @ 09:06:15 #122
    8781 crew  Frutsel
    pi_63747343
    quote:
    TOKYO — A 6.1-magnitude earthquake struck off the coast of northern Japan on Thursday, the Meteorological Agency said. There were no immediate reports of damage or casualties.

    The quake hit Thursday morning off the coast of Miyagi, about 180 miles north of Tokyo, the agency said. It struck at a depth of about six miles.

    The agency said there was no danger of a tsunami from the earthquake.

    Masakazu Murakami, an official in charge of disaster management in Miyagi, said the quake caused no damage to utilities such as water, electricity, gas and telephone lines.

    "I was in the office when the quake hit this morning. But I did not feel any tremors," Murakami said.

    A police official in Miyagi said authorities there had not received any reports of damage or casualties. The official spoke on condition of anonymity, citing department policy.

    Japan is one of the world's most earthquake-prone countries.

    The most recent major quake in Japan killed more than 6,400 people in the western port city of Kobe in January 1995.

    Experts believe Tokyo has a 90 percent chance of being hit by a major quake over the next 50 years.


    USGS geeft hem inmiddels als 5.7, met een naschok van 5.2
    quote:
    MAP 5.2 2008/12/04 03:10:54 38.555 142.840 10.0 NEAR THE EAST COAST OF HONSHU, JAPAN
    MAP 5.7 2008/12/03 23:16:55 38.549 142.851 14.0 NEAR THE EAST COAST OF HONSHU, JAPAN
    Hij was niet echt diep, was zeker tsunami mogelijk als ie een tikkeltje zwaarder was geweest
      Moderator dinsdag 9 december 2008 @ 12:31:55 #123
    8781 crew  Frutsel
    pi_63875427


    35 km diepte, behoorlijk zware quake ten noorden/noordoosten van Nieuw Zeeland
      dinsdag 9 december 2008 @ 16:12:04 #124
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_63881456
    Tsunami Papoea-Nieuw-Guinea

    De noordelijke kust van Papoea-Nieuw-Guinea is dinsdag getroffen door enorme golven. Sommige eilanden voor de kust van het land zouden volledig onder water staan.

    Volgens ooggetuigen hielden de golven zes uur aan. Het is nog niet bekend of er slachtoffers zijn gevallen, meldden media uit het ten zuiden van Papoea-Nieuw-Guinea gelegen Australië.

    Honderden huizen, hotels en scholen zijn ondergelopen. Meer dan 1500 mensen zijn ontheemd. Het zwaarst getroffen zijn de provincies Oost-Sepik en Nieuw-Ierland. Reddingswerkers zeggen nog geen goed beeld van de omvang van de schade te hebben, omdat sommige afgelegen gebieden nog niet zijn bereikt.

    Eerder dinsdag was Papoea-Nieuw-Guinea getroffen door twee aardbevingen, elk met een kracht van iets meer dan 5 op de schaal van Richter. Bij de nabijgelegen Kermadec-eilanden was een aardbeving van 6,8 op de schaal van Richter. Of de golven zijn veroorzaakt door de bevingen is niet duidelijk.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      Moderator dinsdag 9 december 2008 @ 16:24:48 #125
    8781 crew  Frutsel
    pi_63881794
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 16:12 schreef One_of_the_few het volgende:
    Tsunami Papoea-Nieuw-Guinea

    De noordelijke kust van Papoea-Nieuw-Guinea is dinsdag getroffen door enorme golven. Sommige eilanden voor de kust van het land zouden volledig onder water staan.

    Bron?
      dinsdag 9 december 2008 @ 16:29:37 #126
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_63881934
    quote:
    Op dinsdag 9 december 2008 16:24 schreef Frutsel het volgende:

    [..]


    Bron?
    was spitsnieuws. ik weet, niet heel betrouwbaar. ik dacht: zoiets staat ook wel ergens anders. Maar dan is het geen tsunami, maar reuzengolven.

    reformatorisch dagblad zegt:
    quote:
    Reuzengolven treffen Papoea-Nieuw-Guinea
    09-12-2008 15:22

    PORT MORESBY (ANP) – De noordelijke kust van Papoea–Nieuw–Guinea is dinsdag getroffen door enorme golven. Sommige eilanden voor de kust van het land zouden volledig onder water staan.

    Volgens ooggetuigen hielden de golven zes uur aan. Het is nog niet bekend of er slachtoffers zijn gevallen, meldden media uit het ten zuiden van Papoea-Nieuw-Guinea gelegen Australië.

    Honderden huizen, hotels en scholen zijn ondergelopen. Meer dan 1500 mensen zijn ontheemd. Het zwaarst getroffen zijn de provincies Oost-Sepik en Nieuw-Ierland. Reddingswerkers zeggen nog geen goed beeld van de omvang van de schade te hebben, omdat sommige afgelegen gebieden nog niet zijn bereikt.

    Eerder dinsdag was Papoea-Nieuw-Guinea getroffen door twee aardbevingen, elk met een kracht van iets meer dan 5 op de schaal van Richter. Bij de nabijgelegen Kermadec-eilanden was een aardbeving van 6,8 op de schaal van Richter. Of de golven zijn veroorzaakt door de bevingen is niet duidelijk.

    In juli 1998 werd het noorden van Papoea-Nieuw-Guinea getroffen door een zware tsunami. Golven van meer dan 10 meter hoog zaaiden tot honderden meters landinwaarts dood en verderf. Meer dan 1600 mensen kwamen om.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      Moderator dinsdag 9 december 2008 @ 16:32:23 #127
    8781 crew  Frutsel
    pi_63882005
    het zou kunnen... de aardbeving was niet diep...

    Tsunami warning center meldt dit:
    quote:
    TSUNAMI BULLETIN NUMBER 001
    PACIFIC TSUNAMI WARNING CENTER/NOAA/NWS
    ISSUED AT 0634Z 09 DEC 2008

    THIS BULLETIN APPLIES TO AREAS WITHIN AND BORDERING THE PACIFIC
    OCEAN AND ADJACENT SEAS...EXCEPT ALASKA...BRITISH COLUMBIA...
    WASHINGTON...OREGON AND CALIFORNIA.

    ... TSUNAMI INFORMATION BULLETIN ...

    THIS BULLETIN IS FOR INFORMATION ONLY.

    THIS BULLETIN IS ISSUED AS ADVICE TO GOVERNMENT AGENCIES. ONLY
    NATIONAL AND LOCAL GOVERNMENT AGENCIES HAVE THE AUTHORITY TO MAKE
    DECISIONS REGARDING THE OFFICIAL STATE OF ALERT IN THEIR AREA AND
    ANY ACTIONS TO BE TAKEN IN RESPONSE.

    AN EARTHQUAKE HAS OCCURRED WITH THESE PRELIMINARY PARAMETERS

    ORIGIN TIME - 0624Z 09 DEC 2008
    COORDINATES - 30.9 SOUTH 176.5 WEST
    DEPTH - SHALLOWER THAN 100 KM
    LOCATION - KERMADEC ISLANDS REGION
    MAGNITUDE - 6.8

    EVALUATION

    NO DESTRUCTIVE WIDESPREAD TSUNAMI THREAT EXISTS BASED ON
    HISTORICAL EARTHQUAKE AND TSUNAMI DATA.

    HOWEVER - EARTHQUAKES OF THIS SIZE SOMETIMES GENERATE LOCAL
    TSUNAMIS THAT CAN BE DESTRUCTIVE ALONG COASTS LOCATED WITHIN
    A HUNDRED KILOMETERS OF THE EARTHQUAKE EPICENTER. AUTHORITIES
    IN THE REGION OF THE EPICENTER SHOULD BE AWARE OF THIS
    POSSIBILITY AND TAKE APPROPRIATE ACTION.

    THIS WILL BE THE ONLY BULLETIN ISSUED FOR THIS EVENT UNLESS
    ADDITIONAL INFORMATION BECOMES AVAILABLE.

    THE WEST COAST/ALASKA TSUNAMI WARNING CENTER WILL ISSUE PRODUCTS
    FOR ALASKA...BRITISH COLUMBIA...WASHINGTON...OREGON...CALIFORNIA.
      dinsdag 9 december 2008 @ 16:34:52 #128
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_63882073
    misschien onderwater een aardverschuiving door de aardbeving. Niet de aardplaat zelf die ervoor zorgt, maar ergens anders een verschuiving als gevolg van de aardbeving.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      Moderator dinsdag 16 december 2008 @ 09:50:45 #129
    8781 crew  Frutsel
    pi_64050470
    quote:
    Aardbeving schudt Zweden wakker

    AMSTERDAM - Het zuiden van Zweden en delen van Denemarken en noord-Duitsland zijn vanmorgen wakker geworden met een aardbeving met een kracht van circa 4.8 op de schaal van Richter.

    Volgens de seismologische instituten in Kopenhagen en Uppsala gaat het om de zwaartse aardschok in de regio in ruim honderd jaar. Om 6.20 uur schudde de aarde gedurende vijf seconden. Meubilair stond te wiebelen in de woonkamers, maar veel schade werd niet aangericht. Omdat aardbevingen in Scandinavië maar zelden voorkomen, dachten veel inwoners dat er een zwaar ongeval had plaatsgevonden.

    Volgens Reynir Bödvarsson van het seismologisch instituut in Uppsala zijn naschokken niet uitgesloten
      Moderator vrijdag 19 december 2008 @ 09:07:55 #130
    8781 crew  Frutsel
    pi_64140903
    Drie flinke bevingen in Chili, ten Noordwesten van Santiago



    MAP 5.2 2008/12/19 07:30:09 -32.525 -71.769 25.7 OFFSHORE VALPARAISO, CHILE
    MAP 6.0 2008/12/18 21:50:29 -32.484 -71.670 10.6 OFFSHORE VALPARAISO, CHILE
    MAP 6.3 2008/12/18 21:19:29 -32.421 -71.561 19.0 OFFSHORE VALPARAISO, CHILE
    pi_64174105


    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/us2008avan.php

    MAGNITUDE 6.5 EARTHQUAKE OFF COAST OF JAPAN -- USGS

    [ Bericht 43% gewijzigd door Roel_Jewel op 20-12-2008 12:06:49 ]
    pi_64625313
    MASSIVE 7.8 MAGNITUDE EARTHQUAKE STRIKES NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA - TSUNAMI WARNING CENTER.



    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/at00101183.php
    quote:
    Magnitude
    7.8 (Preliminary magnitude — subject to revision)
    Date-Time
    Saturday, January 03, 2009 at 19:43:59 UTC
    Sunday, January 04, 2009 at 04:43:59 AM at epicenter
    Location
    0.700°S, 132.800°E
    Depth
    48 km (29.8 miles) set by location program
    Region
    NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    Distances
    144 km (90 miles) W (278°) from Manokwari, Irian Jaya, Indonesia
    169 km (105 miles) E (85°) from Sorong, Irian Jaya, Indonesia
    612 km (380 miles) ENE (57°) from Ambon, Moluccas, Indonesia
    915 km (569 miles) SSW (192°) from KOROR, Palau
    Location Uncertainty
    Error estimate not available
    Parameters
    NST=041, Nph=041, Dmin=600.6 km, Rmss=2.42 sec, Gp= 36°,
    M-type=moment magnitude (Mw), Version=1
    Source
    West Coast and Alaska Tsunami Warning Center/NOAA/NWS
    Event ID
    at00101183


    [ Bericht 42% gewijzigd door Roel_Jewel op 03-01-2009 21:10:19 ]
    pi_64625607
    http://twitter.com/BreakingNewsOn
    quote:
    The Badan Meteorologi Dan Geofisika has issued a local tsunami warning following a major earthquake which struck off the coast.
      Moderator zaterdag 3 januari 2009 @ 21:21:58 #134
    8781 crew  Frutsel
    pi_64626138

    das een flinke

    waarom heb jij dat mailtje veel eerder dan ik gehad ?
    of zat je toevallig te kijken?
    Ik krijg nu pas mail van USGS
    pi_64626319
    quote:
    Op zaterdag 3 januari 2009 21:21 schreef Frutsel het volgende:

    das een flinke

    waarom heb jij dat mailtje veel eerder dan ik gehad ?
    of zat je toevallig te kijken?
    Ik krijg nu pas mail van USGS
    BreakingNewsOn op twitter meldde dat eerste bericht. Ben daarna meteen naar de USGS-site gegaan .
      Moderator zaterdag 3 januari 2009 @ 21:41:17 #137
    8781 crew  Frutsel
    pi_64626958
    Geen tsunami gelukkig
    Epicentrum zou op land liggen, dunbevolkt gebied
      Moderator zaterdag 3 januari 2009 @ 21:45:30 #138
    8781 crew  Frutsel
    pi_64627134


    6.2 in Afghanistan nu
    pi_64628657
    http://edition.cnn.com/20(...)ndonesia.earthquake/
    quote:
    7.6 earthquake strikes near West Papua, Indonesia

    (CNN) -- A major earthquake struck Sunday near the northern coast of West Papua, Indonesia, the U.S. Geological Survey said.

    The magnitude-7.6 tremblor occurred about 4:43 a.m. (2:43 p.m. Saturday ET), about 95 miles (150 kilometers) west-northwest of Manokwari, Indonesia, and about 105 miles (170 kilometers) east-northeast of Sorong, two cities in the Indonesian province of West Papua.

    No tsunami warning was issued after the earthquake, according to the U.S.-based Pacific Tsunami Warning Center.

    The quake was centered at a depth of 21.7 miles (35 kilometers).
      Moderator zondag 4 januari 2009 @ 00:05:10 #140
    8781 crew  Frutsel
    pi_64632224
    en nog een 7.5 quake in Papoa Nieuw Guinea
      zondag 4 januari 2009 @ 00:19:23 #141
    237257 NewsVan
    No way !!
    pi_64632746
    THIRD EARTHQUAKE HITS EASTERN INDONESIA. (URGENT)

    www.twitter.com/breakingnewson


    oh dat is zeker niet goed
    The war is going on.
      Moderator zondag 4 januari 2009 @ 00:20:55 #142
    8781 crew  Frutsel
    pi_64632797
    MAP 7.5 2009/01/03 22:33:42 -0.714 133.245 45.4 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.0 2009/01/03 22:23:47 -0.510 132.214 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.2 2009/01/03 22:07:47 -0.319 132.869 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.6 2009/01/03 21:49:32 -0.363 132.834 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.1 2009/01/03 21:30:47 -0.563 133.124 64.6 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.8 2009/01/03 20:47:34 -0.282 132.880 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 7.6 2009/01/03 19:43:54 -0.510 132.783 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
      zondag 4 januari 2009 @ 00:21:50 #143
    237257 NewsVan
    No way !!
    pi_64632832
    nieuwe van 6.0 !!
    The war is going on.
      zondag 4 januari 2009 @ 00:24:38 #144
    121310 venomsnake
    El Saltador
    pi_64632943
    THIRD EARTHQUAKE HITS EASTERN INDONESIA. (URGENT)
    bron
    "Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
      Moderator zondag 4 januari 2009 @ 00:40:09 #145
    8781 crew  Frutsel
    pi_64633519


    wasdit dan allemaal? voorbode voor een nog zwaardere?
      zondag 4 januari 2009 @ 00:45:29 #146
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_64633695
    quote:
    Op zondag 4 januari 2009 00:40 schreef Frutsel het volgende:


    wasdit dan allemaal? voorbode voor een nog zwaardere?
    Je zou 't bijna denken ja . Die van 7,5 en 7,6 zijn anders al zwaar genoeg .
      Moderator zondag 4 januari 2009 @ 01:33:43 #147
    8781 crew  Frutsel
    pi_64635003
    Nog 2...die van 6.0 is gedowngraded

    MAP 5.3 2009/01/04 00:05:12 -0.100 133.128 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.4 2009/01/04 00:00:38 -0.730 133.312 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    pi_64638192
    En het is weer over... ongeveer 30 aardbevingen zijn er geweest nu. Slechts twee doden.
    pi_64638377
    quote:
    Op zondag 4 januari 2009 05:25 schreef indahnesia.com het volgende:
    Gezellig kaartje

    http://indahnesia.com/earthquake/earthquake.php








    pi_64638652
    Het is ook een vrij groot gebied waar de aardbevingen plaats hebben. Er zit honderden kilometers tussen. Tot op heden 29 naschokken van 5.0 of hoger.
      Moderator zondag 4 januari 2009 @ 13:58:55 #153
    8781 crew  Frutsel
    pi_64644105
    Goeie update indah Mooie site hou je d'r van bij

    Begrijp ik het nu goed dat als je op deze site kijkt
    http://www.gdacs.org/reports.asp?eventType=EQ&ID=50552&system=tsunamicalcs&location=IDN&alertlevel=Orange&glide_no=&TsID=1193&datetime=20090103&groupid=50550

    Dat er dan op vier plekken een kleine tsunami van ca 2 meter is geweest? Oa in Serei, Kaironi, Moebrani en Mubrani?

    Moet ik die info op die manier bekijken?
      Moderator zondag 4 januari 2009 @ 14:02:07 #154
    8781 crew  Frutsel
    pi_64644224
    quote:
    MAP 5.0 2009/01/04 11:49:49 -0.659 133.827 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.1 2009/01/04 07:33:00 -0.819 133.615 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 6.0 2009/01/04 07:14:01 -0.387 132.748 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.4 2009/01/04 05:44:05 -0.704 133.190 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.3 2009/01/04 01:55:24 -0.737 133.546 20.2 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.1 2009/01/04 00:55:36 -0.197 132.839 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.3 2009/01/04 00:05:12 -0.100 133.128 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.4 2009/01/04 00:00:38 -0.730 133.312 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.2 2009/01/03 23:01:01 -0.411 133.694 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 7.3 2009/01/03 22:33:42 -0.695 133.279 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.0 2009/01/03 22:23:48 -0.510 132.214 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.2 2009/01/03 22:07:48 -0.319 132.869 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.6 2009/01/03 21:49:32 -0.363 132.834 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.1 2009/01/03 21:30:48 -0.563 133.124 64.6 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 7.6 2009/01/03 19:43:55 -0.510 132.783 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    Behoorlijk lijstje aan het worden
    pi_64656454
    quote:
    Op zondag 4 januari 2009 13:58 schreef Frutsel het volgende:
    Goeie update indah Mooie site hou je d'r van bij

    Begrijp ik het nu goed dat als je op deze site kijkt
    http://www.gdacs.org/reports.asp?eventType=EQ&ID=50552&system=tsunamicalcs&location=IDN&alertlevel=Orange&glide_no=&TsID=1193&datetime=20090103&groupid=50550

    Dat er dan op vier plekken een kleine tsunami van ca 2 meter is geweest? Oa in Serei, Kaironi, Moebrani en Mubrani?

    Moet ik die info op die manier bekijken?
    Je zou maar lekker liggen te zonnen op die noordelijke eilandje !

    pi_64674280
    Verder is de titel natuurlijk hardstikke fout, Papua Nieuw Guinea is het buurland rechts, dit gebied heet officieel West Papua.
      Moderator woensdag 7 januari 2009 @ 10:00:46 #157
    8781 crew  Frutsel
    pi_64760212
    en nog een naschok van 6+

    leuk 'vol' kaartje
    quote:
    MAP 6.1 2009/01/06 22:48:29 -0.659 133.426 30.9 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.3 2009/01/06 19:56:24 -0.583 132.789 10.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.8 2009/01/06 16:28:08 -0.461 132.692 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.0 2009/01/06 03:18:29 -1.133 133.349 35.0 PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.1 2009/01/06 00:34:25 -0.440 132.021 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.3 2009/01/05 19:24:03 -0.682 133.262 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.0 2009/01/05 15:28:21 -0.786 133.450 24.2 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.9 2009/01/05 09:40:20 -0.340 132.922 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.8 2009/01/05 08:40:32 -0.468 132.031 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.7 2009/01/04 17:13:11 -0.698 133.216 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.6 2009/01/04 15:43:06 -0.731 133.382 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.8 2009/01/04 13:10:48 -0.240 132.690 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.8 2009/01/04 13:06:32 -0.570 132.741 39.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.0 2009/01/04 11:49:49 -0.659 133.827 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.6 2009/01/04 11:08:51 -0.922 132.853 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.3 2009/01/04 08:54:34 -0.413 133.080 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.9 2009/01/04 08:12:12 -0.820 133.398 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.1 2009/01/04 07:33:00 -0.819 133.615 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.9 2009/01/04 07:14:00 -0.371 132.777 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.7 2009/01/04 06:53:40 -0.248 132.845 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.9 2009/01/04 06:05:16 -0.654 134.083 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.4 2009/01/04 05:44:05 -0.704 133.190 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.9 2009/01/04 03:28:30 -0.685 133.485 40.4 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.8 2009/01/04 02:47:12 -0.224 132.711 20.5 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.7 2009/01/04 02:29:02 -0.703 133.554 35.6 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.3 2009/01/04 01:55:23 -0.737 133.546 20.2 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.1 2009/01/04 00:55:36 -0.197 132.839 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.2 2009/01/04 00:05:11 -0.213 132.980 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.4 2009/01/04 00:00:38 -0.700 133.285 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.3 2009/01/03 23:01:02 -0.509 133.531 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 7.4 2009/01/03 22:33:42 -0.713 133.336 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.9 2009/01/03 22:23:47 -0.545 132.150 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.2 2009/01/03 22:07:47 -0.296 132.871 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.6 2009/01/03 21:49:32 -0.363 132.834 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 5.0 2009/01/03 21:30:44 -0.535 133.115 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 4.8 2009/01/03 20:47:34 -0.282 132.880 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    MAP 7.6 2009/01/03 19:43:54 -0.510 132.783 35.0 NEAR THE NORTH COAST OF PAPUA, INDONESIA
    pi_64760824
    Damn .
    pi_64765770
    quote:
    Op woensdag 7 januari 2009 10:00 schreef Frutsel het volgende:
    en nog een naschok van 6+

    leuk 'vol' kaartje
    [ afbeelding ]
    [..]
    jeps, het gaat nog altijd lekker door daar, al neemt het aantal alsmede de intensiteit wel af gelukkig.
      Moderator donderdag 8 januari 2009 @ 20:50:56 #160
    8781 crew  Frutsel
    pi_64825832
    Breaking op CNN: 6.2 quake strikes Costa Rica

    Behoorlijke "schokkende beelden" via die camera Hopelijk valt het allemaal mee

    pi_64826750
    Flinke klap .
      vrijdag 9 januari 2009 @ 11:59:56 #162
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_64845962
    http://www.limburger.nl/a(...)/901090351/1030/weer
    quote:
    Doden bij aardbeving Costa Rica

    SAN JOSE (ANP) - Bij een aardbeving in Costa Rica zijn donderdag zeker vijf mensen om het leven gekomen. Volgens mediaberichten raakten meer dan driehonderd mensen gewond.
    Een aantal mensen wordt vermist, meer dan duizend Costa-Ricanen zijn van de buitenwereld afgesloten. Als gevolg van de aardbeving zitten tweehonderd toeristen die een uitstapje naar de La Paz-watervallen maakten, vast. Onder hen is een groep Nederlanders, bevestigde het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag vrijdag. Volgens een woordvoerder is er geen acuut gevaar voor de Nederlanders. Ze verkeren in goede gezondheid en hebben een ervaren reisleider.
      Moderator vrijdag 9 januari 2009 @ 13:57:43 #163
    8781 crew  Frutsel
    pi_64850199
    quote:
    Doden bij aardbeving Costa Rica

    SAN JOSE/DEN HAAG - Door een aardbeving in Costa Rica zijn donderdag zeker veertien mensen om het leven gekomen. Dit heeft het Rode Kruis van het Midden-Amerikaanse land laten weten.
    Volgens mediaberichten raakten meer dan driehonderd mensen gewond.

    Een aantal mensen wordt vermist, meer dan duizend Costa-Ricanen zijn van de buitenwereld afgesloten. Als gevolg van de aardbeving zitten tweehonderd toeristen die een uitstapje naar de La Paz-watervallen maakten, vast.


    Nederlanders

    Onder hen is een groep Nederlanders, bevestigde het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag vrijdag. Volgens een woordvoerder is er geen acuut gevaar voor de Nederlanders. Ze verkeren in goede gezondheid en hebben een ervaren reisleider.

    De watervallen zijn niet ver van de 2704 meter hoge vulkaan Poas, waar de beving aardverschuivingen ten gevolg had. De aardbeving had een kracht van 6,1 op de schaal van Richter.

    Het epicentrum lag op ongeveer 30 kilometer ten noordwesten van de hoofdstad San José.
      Moderator maandag 12 januari 2009 @ 22:09:40 #164
    8781 crew  Frutsel
    pi_64968986

    quote:
    In the early morning hours of January 4, 2009, a pair of powerful earthquakes rattled Papua, Indonesia. The first earthquake, a magnitude 7.6 event, hit at 4:43 a.m., local time. The second, a 7.4 magnitude quake, followed at 7:33 a.m. The earthquakes damaged more than 800 buildings in Manokwari, the city nearest their epicenters, said the United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs on January 5. Five people died and approximately 250 were injured during the quakes, reported the UN.
    The locations of the two earthquakes and the cluster of smaller associated quakes are illustrated in this image, which shows the topography of the island and the nearby seafloor. The region is geologically complex, says the U.S. Geological Survey (USGS), and that complexity is reflected in the image. On a large scale, the slab of Earth’s crust that contains the Pacific Ocean is moving southwest into the plate that carries Australia and Papua at a rate of about 112 millimeters per year, says the USGS. The Pacific plate slips under the Australia plate, creating a series of deep trenches on the sea floor where the plates meet.
    The January 4 earthquakes, said the USGS, occurred in the region where the Pacific plate sinks below the Australia plate—a subduction zone. The subduction zone in this region is defined by the deep New Guinea trench north of Papua. The trench is the line of dark blue north of the earthquakes’ epicenters, where the depth of the ocean plummets. Though the earthquakes did not occur on the trench fault, they were likely associated with the large-scale motion of the Pacific plate sinking beneath the Australia plate, said the USGS.
    More of the geologic complexity of the region is illustrated by the transform fault immediately south of the earthquake zone. A transform fault is a fracture in the Earth’s surface that forms along the edge of two plates moving horizontally past one another. The San Andres fault in California is probably the most famous transform fault. Papua’s transform fault is visible in the topography of the island. Since one side of the fault is higher than the other, a ridge line defines the fault.
    If the Pacific plate is moving under the Australia plate, why is there a transform fault? In reality, the boundary between the two plates consists of a number of smaller plates that accommodate the motion of the larger plates. The smaller plates move more or less in concert with the larger plates, but create a messy mishmash of geologic structures associated with a variety of tectonic motions. The Papua region is a jigsaw of underwater trenches, ridges, and fault lines.
    pi_65081760
    http://twitter.com/BreakingNewsOn
    quote:
    The United States Geological Survey has downgraded the magnitude of the earthquake off Russia to 7.3; no word on damage.
    half a minute ago from BNO Headquarters

    While the tsunami center did not issue a warning, it does say local, destructive tsunamis are possible within 100 km of the epicenter. 2 minutes ago from BNO Headquarters

    The Pacific Tsunami Warning Center says it does not expect a destructive widespread tsunami threat; no word on damage from earthquake. 4 minutes ago from BNO Headquarters

    A major earthquake with a preliminary magnitude of 7.7 has struck south of Russia's Kuril Islands - tsunami warning center. 5 minutes ago from BNO Headquarters

    MAJOR 7.7 MAGNITUDE EARTHQUAKE HITS SOUTH OF RUSSIA'S KURIL ISLANDS - TSUNAMI WARNING CENTER. (BULLETIN) 8 minutes ago from BNO Headquarters
    pi_65081820
    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/us2009bwa8.php

    quote:
    Magnitude
    7.3
    Date-Time
    Thursday, January 15, 2009 at 17:49:39 UTC
    Friday, January 16, 2009 at 03:49:39 AM at epicenter
    Location
    46.888°N, 155.167°E
    Depth
    35 km (21.7 miles) set by location program
    Region
    EAST OF THE KURIL ISLANDS
    Distances
    428 km (266 miles) S (190°) from Severo-Kuril'sk, Kuril Islands, Russia
    725 km (451 miles) SSW (201°) from Petropavlovsk-Kamchatskiy, Russia
    1787 km (1111 miles) NE (41°) from TOKYO, Japan
    Location Uncertainty
    horizontal +/- 5.2 km (3.2 miles); depth fixed by location program
    Parameters
    NST=161, Nph=161, Dmin=728.1 km, Rmss=0.82 sec, Gp= 36°,
    M-type=regional moment magnitude (Mw), Version=6
    Source
    U.S. Geological Survey, National Earthquake Information Center:
    World Data Center for Seismology, Denver
    Event ID
    us2009bwa8
      Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 19:15:08 #167
    8781 crew  Frutsel
    pi_65081865
    Das weer een joekel zeg



    vrij ondiep ook , 35km... kan wel wat teweeg brengen
    pi_65081910
    daar woont toch bijna niemand in de omgeving.
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
      Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 19:23:41 #169
    8781 crew  Frutsel
    pi_65082203
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2009 19:16 schreef Caesu het volgende:
    daar woont toch bijna niemand in de omgeving.
    Dat niet, maar een flinke tsunami, ook al zijn ze schaars, kan honderden (of duizenden) km's verderop nog dood en verderf zaaien
      Moderator donderdag 15 januari 2009 @ 20:48:26 #170
    8781 crew  Frutsel
    pi_65085472
    CNN meldt het nu ook..... apart hoe ze dat brengen
      Moderator vrijdag 16 januari 2009 @ 12:12:43 #171
    8781 crew  Frutsel
    pi_65104296
    Toch wel apart om te zien dat bij de ene 7.5 in bijv indonesie op deze pagina er tientallen naschokken zijn en bij deze bijna geen één
      Moderator zondag 18 januari 2009 @ 21:43:41 #172
    8781 crew  Frutsel
    pi_65188151
    quote:
    6.1 quake in Costa Rica on january 8th
    A strong magnitude 6.1 earthquake caused at least 20 deaths in Costa Rica on January 8, 2009, said the U.S. Geological Survey (USGS). The earthquake was centered 30 kilometers north of San Jose (the country’s capital) and just 4.5 kilometers (2.8 miles) below the surface, a depth shallow enough to ensure strong shaking at the surface. The quake damaged buildings and sent earth tumbling in the mountainous Central American country. Landslides caused the majority of the deaths, said the USGS.
    Costa Rica is prone to geologic hazards. As this image shows, active volcanoes dot the small country, and faults, both active and ancient, weave through the country. The January 8 earthquake was centered near two very active volcanoes, Poás and Irazú. Several faults also line the land near the epicenter. The darker colored faults have caused earthquakes during the historic record. The lighter colored faults have not been recently active. Further evidence of geologic activity lies in the high mountain range, the Cordillera de Talamanca, that runs parallel to the coast.
    All of this geologic activity, the January 8 earthquake included, can be attributed to plate tectonics. The Cocos plate, a small portion of Earth’s surface beneath part of the eastern Pacific Ocean, is slipping beneath the portion of Earth’s surface that includes Costa Rica, the Caribbean plate. As the Cocas plate moves under the Caribbean plate at a rate of about 75 millimeters per year, it exerts pressure on the Caribbean plate. That pressure formed the mountains and the volcanoes. To ease the pressure, the earth near the edge of the plate shifts from time to time along weak points or faults. The January 8 earthquake did not occur along any known fault, but was caused by the build up of pressure from the subduction of the Cocas plate under the Caribbean plate, said the USGS.
      Moderator donderdag 22 januari 2009 @ 09:18:07 #173
    8781 crew  Frutsel
    pi_65307439
    quote:
    Arkansas can be struck by 7.0 quake
    LITTLE ROCK, Ark. — A previously unknown fault in eastern Arkansas could trigger a magnitude 7 earthquake with an epicenter near a major natural gas pipeline, a scientist said Wednesday.

    Haydar Al-Shukri, the director of the Arkansas Earthquake Center at the University of Arkansas at Little Rock, said the fault is separate from the New Madrid fault responsible for a series of quakes in 1811-12 that caused the Mississippi River to flow backward.

    Acres of cotton fields cover the fault west of Marianna, about 100 miles east of Little Rock, but stretches of fine sand mixed with fertile soil gave away the fault's location, Al-Shukri said. Liquefied sand bubbled up through cracks in the earth, while ground radar and digs showed vents that let the sand reach the surface, he said.

    The fault, likely created in the last 5,000 years, sparked at least one magnitude 7 earthquake in its history. Such temblors cause massive destruction in their wake.

    "This is a very, very dangerous (area) at risk of earthquake," Al-Shukri said. "When you talk about (magnitude) 7 and plus, this is going to be a major disaster."

    Al-Shukri did not identify a time frame for the potential earthquake.

    Such a quake would affect Little Rock and neighboring states such as Tennessee and Mississippi, Al-Shukri said.

    The researcher has said a gas pipeline crossed the newly discovered fault. He declined to name the company that owned the pipeline. Al-Shukri had said in a speech at the University of Arkansas' Clinton School of Public Service that the company was building a large line through the area, mirroring the old one's path.

    A map made by the Arkansas Public Service Commission shows an Arkla Energy Resources pipe in the area. A spokeswoman for CenterPoint Energy Inc., which owns Arkla, said Wednesday that the company worked closely with public officials to prepare response plans for earthquakes and other natural disasters.

    Pipes are "all over the place," spokeswoman Rebecca Virden said. "We, CenterPoint Energy, or someone else has a pipeline everywhere."

    Carl Weimer, executive director of the Pipeline Safety Trust in Bellingham, Wash., said companies with lines running through earthquake-prone Southern California have extra safety features including "more valves and different types of valves in case something happens and the pipeline can be shut off quicker."

    Clint Stephens, the chief of pipeline safety at the commission, said the federal government would oversee any interstate lines. The U.S. Department of Transportation's Office of Pipeline Safety did not immediately respond to a request for comment.

    Hundreds of earthquakes occur each year, including several in Arkansas. Most Arkansas earthquakes occur in the state's northeast corner in the New Madrid Seismic Zone, but Al-Shukri said the Marianna fault was not connected because it was too far from the temblors caused by that zone.

    During the winter of 1811 and 1812, a series of three earthquakes with magnitudes of around 8 struck the zone and much smaller temblors continue to hit today.
      Moderator vrijdag 30 januari 2009 @ 14:39:11 #174
    8781 crew  Frutsel
    pi_65567187
    Twitter- Breaking
    quote:
    BULLETIN -- EARTHQUAKE SHAKES SEATTLE, AP REPORTS.

    UPDATE
    quote:
    rare earthquake with a preliminary magnitude of 4.6 has struck the Seattle area, officials tell
    valt mee dus
    pi_65567260
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 14:39 schreef Frutsel het volgende:
    Twitter- Breaking
    [..]


    UPDATE
    [..]

    valt mee dus
    Niet zo'n heel zware idd.
    pi_65567275
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 14:39 schreef Frutsel het volgende:
    Twitter- Breaking
    [..]


    UPDATE
    [..]

    valt mee dus
    een muggescheet...maar ja usa he!
      Moderator vrijdag 30 januari 2009 @ 14:43:12 #177
    8781 crew  Frutsel
    pi_65567288
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 14:42 schreef Roel_Jewel het volgende:

    [..]

    Niet zo'n heel zware idd.
    Maar voor zon miljoenenstad

    Of is het een voorbode?

    pi_65567365
    Wel een beetje rare plek!..
    pi_65617502
    Al een 'oudje'...



    Earthquake Details
    Magnitude 5.7
    Date-Time

    * Saturday, January 31, 2009 at 21:51:52 UTC
    * Sunday, February 01, 2009 at 06:51:52 AM at epicenter
    * Time of Earthquake in other Time Zones

    Location 36.716°N, 141.133°E
    Depth 35 km (21.7 miles) set by location program
    Region NEAR THE EAST COAST OF HONSHU, JAPAN
    Distances 45 km (25 miles) SSE of Iwaki, Honshu, Japan
    70 km (45 miles) NE of Mito, Honshu, Japan
    125 km (80 miles) SSE of Fukushima, Honshu, Japan
    170 km (105 miles) NE of TOKYO, Japan
    Location Uncertainty horizontal +/- 3.6 km (2.2 miles); depth fixed by location program
    Parameters NST=233, Nph=233, Dmin=614.7 km, Rmss=0.72 sec, Gp= 47°,
    M-type=regional moment magnitude (Mw), Version=9
    Source

    * USGS NEIC (WDCS-D)

    Event ID us2009cmbm
    pi_65617527
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 11:22 schreef JoeThePlumber het volgende:
    Al een 'oudje'...

    [ afbeelding ]

    Earthquake Details
    Magnitude 5.7
    Date-Time

    * Saturday, January 31, 2009 at 21:51:52 UTC
    * Sunday, February 01, 2009 at 06:51:52 AM at epicenter
    * Time of Earthquake in other Time Zones

    Location 36.716°N, 141.133°E
    Depth 35 km (21.7 miles) set by location program
    Region NEAR THE EAST COAST OF HONSHU, JAPAN
    Distances 45 km (25 miles) SSE of Iwaki, Honshu, Japan
    70 km (45 miles) NE of Mito, Honshu, Japan
    125 km (80 miles) SSE of Fukushima, Honshu, Japan
    170 km (105 miles) NE of TOKYO, Japan
    Location Uncertainty horizontal +/- 3.6 km (2.2 miles); depth fixed by location program
    Parameters NST=233, Nph=233, Dmin=614.7 km, Rmss=0.72 sec, Gp= 47°,
    M-type=regional moment magnitude (Mw), Version=9
    Source

    * USGS NEIC (WDCS-D)

    Event ID us2009cmbm
    en de 'nieuwe'....

    Earthquake Details
    Magnitude 5.2
    Date-Time

    * Sunday, February 01, 2009 at 09:32:48 UTC
    * Sunday, February 01, 2009 at 06:32:48 PM at epicenter
    * Time of Earthquake in other Time Zones

    Location 37.926°N, 142.389°E
    Depth 32.7 km (20.3 miles)
    Region OFF THE EAST COAST OF HONSHU, JAPAN
    Distances 135 km (85 miles) ESE of Sendai, Honshu, Japan
    165 km (100 miles) NE of Iwaki, Honshu, Japan
    170 km (105 miles) E of Fukushima, Honshu, Japan
    345 km (215 miles) NE of TOKYO, Japan
    Location Uncertainty horizontal +/- 8.6 km (5.3 miles); depth +/- 7.5 km (4.7 miles)
    Parameters NST=149, Nph=149, Dmin=401.9 km, Rmss=0.58 sec, Gp=122°,
    M-type=body magnitude (Mb), Version=6
    Source

    * USGS NEIC (WDCS-D)

    Event ID us2009cnav
    pi_65958297
    7.5 Indonesië

    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/pt09042002.php
    quote:


    Earthquake Details

    Magnitude
    7.5 (Preliminary magnitude — subject to revision)
    Date-Time Wednesday, February 11, 2009 at 17:34:53 UTC
    Thursday, February 12, 2009 at 01:34:53 AM at epicenter
    Location 3.690°N, 126.790°E
    Depth 33 km (20.5 miles) set by location program
    Region KEPULAUAN TALAUD, INDONESIA
    Distances
    323 km (201 miles) SSE (147°) from General Santos, Mindanao, Philippines
    327 km (203 miles) NE (41°) from Manado, Sulawesi, Indonesia
    328 km (204 miles) NNW (348°) from Ternate, Moluccas, Indonesia
    947 km (588 miles) WSW (245°) from KOROR, Palau
    Location Uncertainty Error estimate not available
    Parameters NST=010, Nph=010, Dmin=0 km, Rmss=0.69 sec, Gp=104°,
    M-type="moment" magnitude from initial P wave (tsuboi method) (Mi), Version=A
    Source NOAA Pacific Tsunami Warning Center
    Event ID pt09042002
    pi_65959688
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 18:52 schreef Roel_Jewel het volgende:
    7.5 Indonesië

    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/pt09042002.php
    [..]
    In eerste instantie wat overschat door USGS, zo lijkt het. Ze geven die beving nu als een 7.0.
    pi_66042562
    Gezellig veel naschokken in Indonesie.
      woensdag 4 maart 2009 @ 14:06:12 #184
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_66715840
    quote:
    Mah, ik heb al zoveel tooltjes dat dit vooralsnog geen toegevoegde waarde lijkt te hebben.
      Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 11:11:43 #186
    8781 crew  Frutsel
    pi_66759145
    quote:
    An earthquake has hit Melbourne, Australia, according to reports. More details soon.
      Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 11:14:02 #187
    8781 crew  Frutsel
    pi_66759213
    quote:
    Herald Sun: Residents across Melbourne have reported feeling the earth tremble as a quake appears to shakes the city.
    pi_66759260
    quote:
    Quake 'shakes Melbourne'

    Article from: Herald Sun


    March 06, 2009 09:00pm

    BREAKING NEWS: RESIDENTS across Melbourne have reported feeling the earth tremble as a quake appears to shakes the city.

    Melburnians contacted the Herald Sun to report feeling the trembler from Carlton to Frankston.

    The intesity of the tremor is not yet known.

    MORE TO COME
    http://www.news.com.au/he(...)25150188-661,00.html

    aardschokje
    Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
      Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 11:21:06 #189
    8781 crew  Frutsel
    pi_66759426
    BreakingNewsOnSky News reports no damage, no injuries after a small earthquake in Melbourne, Australia. Unknown magnitude at this time.

    Lijkt mee te vallen gelukkig
      Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 11:29:46 #190
    8781 crew  Frutsel
      Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 12:21:07 #191
    8781 crew  Frutsel
    pi_66761548


    6.4 voor de kust van Groenland, no tsunami expected
      Moderator vrijdag 6 maart 2009 @ 13:43:20 #192
    8781 crew  Frutsel
    pi_66764548
    quote:
    Aardbeving treft Melbourne

    De verwoestende bosbranden in het zuidoosten van Australië zijn nog maar nauwelijks onder controle, maar Moeder Natuur heeft opnieuw toegeslagen in het gebied. De miljoenenstad Melbourne werd vrijdag getroffen door een aardbeving, meldden Australische media.

    De beving was niet al te groot, ongeveer 4,5 op de schaal van Richter, en richtte nauwelijks schade aan.

    Toch kwam het hard aan in het rampgebied. De inwoners van de staat Victoria zijn na wekenlange bosbranden nog altijd aan het eind van hun Latijn. ,,We zitten zo dicht bij de vuurzee en we zijn de laatste twee drie, weken op onze hoede geweest. Onze enige gedachte was: mijn God, wat nu?'', zei een bewoonster tegen de zender ABC.

    En de problemen in Australië zijn nog niet over. De staat Queensland, die vorige maand al werd getroffen door een overstroming, zet zich nu schrap voor de cycloon Hamish. De tropische storm komt vermoedelijk zondag aan land. De autoriteiten in de staat bereiden zich voor op een nieuwe watersnood.
    Zie Hurricane Season 2009, voor die tyfoon
      Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 18:45:47 #193
    8781 crew  Frutsel
    pi_66944234
    6.0 Quake strikes Costa Rica

      Moderator woensdag 18 maart 2009 @ 12:26:36 #194
    8781 crew  Frutsel
    pi_67166434
    Nog een 4.4 voor Melbourne...

      Moderator woensdag 18 maart 2009 @ 12:41:23 #195
    8781 crew  Frutsel
    pi_67166940
    quote:
    More quakes will strike Victoria?
    Seismologists say it is impossible to know whether further earthquakes will strike in Victoria, following the region's second quake in 11 days this afternoon.

    A tremor that measured 4.6 on the Richter scale struck near Korumburra in Gippsland, 100 kilometres east of Melbourne, shortly after 4:00pm AEDT.

    Residents reported their houses shaking for up to 10 seconds and experienced as many as three aftershocks.

    Spiro Spiliopolous from Geoscience Australia says he cannot say when further quakes might occur.

    "The answer is that we don't know. It's not possible to predict when earthquakes will occur," he said.

    "It's unusual to see two earthquakes the same size occur in the same location, although it's not rare, not unheard of."

    Seismologist John Schnieder of Geoscience Australia says the latest earthquake was probably in response to the last one.

    "This earthquake undoubtedly occurred at least partially in response to the other one," he said.

    "It would've occurred on the same fault and fracturing just a slightly different piece of turf."

    There have been no reports of injuries but the State Emergency Service says anyone who has experienced damage should turn their power, water and gas off.

    Many residents are saying this tremor was much stronger than the last one.

    Peter Sutton of Warragul says he could feel his whole house moving.

    "Sitting in the chair about to put the TV on; there was a giant crack and everything began to shake for about five or six seconds," he said.

    "It felt like the whole house was shaking the whole house was moving from side to side."

    ABC Online contributor Bruce says the quake was felt in Abbotsford in Melbourne's north-east.

    "At first I heard the roof rattle and thought it was the cat jumping about," he said.

    "Then the floor and walls started to shake for about seven seconds.

    "Didn't feel the first one but definitely felt it today."

    ABC Online contributor Helen S from Neerim North also felt the tremor.

    "I heard the rumble, just before I felt two distinct jolts, like something hitting my cottage," she said.

    "My roof made a horrible noise so I moved to the doorway.

    "As I held the frame, I could feel the shudder through the post.

    "The rumble continued and my crockery, an ornament with beads on it and a couple of other things, tinkled and made noises for about eight to 10 seconds."
      Moderator donderdag 19 maart 2009 @ 20:11:31 #196
    8781 crew  Frutsel
    pi_67216597


    Zojuist een 7.9
    quote:
    TSUNAMI MESSAGE NUMBER 1
    NWS PACIFIC TSUNAMI WARNING CENTER EWA BEACH HI
    831 AM HST THU MAR 19 2009

    TO - CIVIL DEFENSE IN THE STATE OF HAWAII

    SUBJECT - TSUNAMI ADVISORY

    A TSUNAMI ADVISORY IS ISSUED FOR THE STATE OF HAWAII EFFECTIVE
    AT 0831 AM HST.

    AN EARTHQUAKE HAS OCCURRED WITH THESE PRELIMINARY PARAMETERS

    ORIGIN TIME - 0818 AM HST 19 MAR 2009
    COORDINATES - 23.0 SOUTH 174.8 WEST
    LOCATION - TONGA ISLANDS REGION
    MAGNITUDE - 7.7 MOMENT

    EVALUATION

    THE PACIFIC TSUNAMI WARNING CENTER HAS ISSUED A NON-EXPANDING
    REGIONAL TSUNAMI WARNING FOR A PART OF THE PACIFIC NEAR THE
    EARTHQUAKE. BASED ON ALL AVAILABLE DATA THERE IS NO DESTRUCTIVE
    TSUNAMI THREAT TO HAWAII.

    HOWEVER... SOME COASTAL AREAS IN HAWAII COULD EXPERIENCE SMALL
    NON-DESTRUCTIVE SEA LEVEL CHANGES AND STRONG OR UNUSUAL CURRENTS
    LASTING UP TO SEVERAL HOURS. THE ESTIMATED TIME SUCH EFFECTS
    MIGHT BEGIN IS

    0236 PM HST THU 19 MAR 2009

    MESSAGES WILL BE ISSUED HOURLY OR SOONER AS CONDITIONS WARRANT.
    pi_67222209
    De tsunami waarschuwing is alweer gecanceld
    quote:
    CNN) -- A tsunami warning was issued and then canceled Friday shortly after a major earthquake struck early Friday off the coast of Tonga.

    The earthquake "generated a small tsunami," but there is "no evidence of destructive waves," said Stewart Weinstein, assistant director of the Pacific Tsunami Warning Center in Hawaii.

    Robert Cessaro, a geophysicist with the center, said: "There's a tsunami in the water, but it's not gonna do much."

    On the largest island in the Tonga chain, Tongatapu, in the capital city of Nukualofa, a clerk at the International Dateline Hotel said the earthquake was felt but caused no damage.

    At the Fafa Island Resort, off Nukualofa, Joseph Sanladerer told CNN that the earthquake woke up guests and shook wine glasses from racks, but caused no significant damage.

    The tsunami center issued the regional tsunami warning for parts of the Pacific near the quake's epicenter, about 213 kilometers (132 miles) south-southeast of Nuku'alofa, Tonga. The quake struck at 6:17 a.m. local time (6:17 p.m. GMT).

    At a depth of just 6.2 miles (10 km), it is considered a shallow earthquake. Typically, the shallower the quake, the more destructive potential it carries. But that is not always the case.

    The USGS recorded the quake as 7.9 magnitude; the Pacific Tsunami Warning Center said it was 7.7. There were no immediate reports of damage or death.

    The earthquake struck a few hours after a volcano erupted off Tongatapu, Tonga, about 200 km away.
    CNN.com
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_67673894
    Whehe, heb straks een presentatie over aardbevingen op school. Voor informatie had ik aan de OP genoeg.
    We are living in a material world, and I am a material girl
      Moderator vrijdag 3 april 2009 @ 13:46:20 #199
    8781 crew  Frutsel
    pi_67675610
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 12:55 schreef behangplakker het volgende:
    Whehe, heb straks een presentatie over aardbevingen op school. Voor informatie had ik aan de OP genoeg.
    Zit copyright op hoor
      Admin zaterdag 4 april 2009 @ 07:56:02 #200
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_67698030
    BreakingNewsA 6.3-magnitude earthquake has hit The Philippines, according to preliminary information. Awaiting word from the U.S. Geological Survey.

    BreakingNewsAFP is reporting that a 6.5-magnitude earthquake has hit Indonesia. More soon.

    BreakingNewsA 6.5-magnitude earthquake has hit north of Sulawesi, Indonesia, and south of The Philippines. No tsunami warning -- Official sources
    Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
    Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


    Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
    Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
    pi_67749010
    quote:
    Doden bij aardbeving Italië

    Een krachtige aardbeving vanochtend in het midden van Italië heeft aan zeker twee personen het leven gekost. Talrijke mensen raakten gewond, meldde de Italiaanse zender Sky TG24.

    Het epicentrum lag in de regio Abruzzen ten noorden van de provinciale hoofdstad L'Aquila. De beving was voelbaar in de Italiaanse hoofdstad Rome, die bijna 100 kilometer van L'Aquila ligt. Meldingen over de kracht lopen uiteen van 5,8 tot 6,7 op de schaal van Richter. Het Amerikaanse USGS houdt het op 6.3.

    In L'Aquila renden mensen in paniek de straat op. Meerdere gebouwen in het historisch centrum stortten in. Reddingswerkers zochten onder het puin naar eventuele slachtoffers. Ook elders in de Abruzzen zouden huizen zijn beschadigd. Een deel van de autosnelweg naar Rome moest worden afgesloten.

    Gisterenavond had zich in de streek rond het ruim tweehonderd kilometer noordelijker gelegen Ravenna een aardbeving voorgedaan met een kracht van 4,6 op de schaal van Richter. De schok werd tot in L'Aquila gevoeld.
    Doden bij aardbeving Italië
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
      maandag 6 april 2009 @ 07:17:01 #202
    176873 marcel-o
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_67749073
    is er ooit dichterbij zo'n "hevige" geweest?
    | Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
      maandag 6 april 2009 @ 07:32:34 #203
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_67749166
    Minstens 9 doden . Beving duurde 20 seconden.
      maandag 6 april 2009 @ 08:02:19 #204
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
      Moderator maandag 6 april 2009 @ 08:36:47 #205
    8781 crew  Frutsel
    pi_67749675
    Doden bij aardbeving Italië

    Zie ook dat topic voor de aardbeving in Italië
    pi_67782174
    quote:
    Op maandag 6 april 2009 17:40 schreef indahnesia.com het volgende:
    100 doden
    meer dan 150 ondertussen..
      Moderator dinsdag 7 april 2009 @ 10:14:41 #208
    8781 crew  Frutsel
    pi_67785828
    6.9 bij de Koerillen

    pi_67808745
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 10:14 schreef Frutsel het volgende:
    6.9 bij de Koerillen

    [ afbeelding ]

    5.6




    Earthquake Details
    Magnitude 5.6
    Date-Time

    * Tuesday, April 07, 2009 at 17:47:38 UTC
    * Tuesday, April 07, 2009 at 07:47:38 PM at epicenter
    * Time of Earthquake in other Time Zones

    Location 42.349°N, 13.405°E
    Depth 13.1 km (8.1 miles)
    Region CENTRAL ITALY
    Distances 70 km (40 miles) W of Pescara, Italy
    90 km (55 miles) NE of ROME, Italy
    120 km (75 miles) SE of Perugia, Italy
    145 km (90 miles) S of Ancona, Italy
    Location Uncertainty horizontal +/- 4.6 km (2.9 miles); depth +/- 6.7 km (4.2 miles)
    Parameters NST= 56, Nph= 56, Dmin=0.6 km, Rmss=0.84 sec, Gp= 47°,
    M-type=teleseismic moment magnitude (Mw), Version=6
    Source

    * USGS NEIC (WDCS-D)

    Event ID us2009fdbl
    pi_67810630
    Een naschok van 5.6 op de schaal van Richter. Da's een behoorlijke.
    pi_67885163
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 22:22 schreef Light het volgende:
    Een naschok van 5.6 op de schaal van Richter. Da's een behoorlijke.
    Iets lichter, maar toch..

    Magnitude 5.0
    Date-Time

    * Thursday, April 09, 2009 at 19:38:18 UTC
    * Thursday, April 09, 2009 at 09:38:18 PM at epicenter
    * Time of Earthquake in other Time Zones

    Location 42.542°N, 13.303°E
    Depth 10 km (6.2 miles) set by location program
    Region CENTRAL ITALY
    Distances 75 km (45 miles) W of Pescara, Italy
    100 km (60 miles) SE of Perugia, Italy
    100 km (60 miles) NE of ROME, Italy
    120 km (75 miles) S of Ancona, Italy
    Location Uncertainty horizontal +/- 4 km (2.5 miles); depth fixed by location program
    Parameters NST=118, Nph=118, Dmin=22.5 km, Rmss=0.95 sec, Gp= 32°,
    M-type=body wave magnitude (Mb), Version=Q
    Source

    * USGS NEIC (WDCS-D)

    Event ID us2009ffbz



    ....
      maandag 13 april 2009 @ 23:47:51 #212
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_67993044
    Daar zijn ze onderhand die bevingen wel gewend, lijkt me...
      woensdag 15 april 2009 @ 22:10:38 #215
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_68054843
    A strong earthquake with a preliminary magnitude of 6.4 struck near an island off Bengkulu, Indonesia about 7 minutes ago, officials say.

    Nog niet @ usgs.gov
    pi_68056160
    quote:
    Op woensdag 15 april 2009 22:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
    A strong earthquake with a preliminary magnitude of 6.4 struck near an island off Bengkulu, Indonesia about 7 minutes ago, officials say.

    Nog niet @ usgs.gov
    USGS geeft hem nu als 6.6. Tenminste, in de mail die ik heb gekregen.
    pi_68060418
    Hier staat ie als een 6.2 in de boeken, maar verder geen nieuws erover. Bengkulu wordt wel vaker getroffen door zwaardere aardbevingen.
    pi_68060695
    quote:
    Op donderdag 16 april 2009 03:21 schreef indahnesia.com het volgende:
    Hier staat ie als een 6.2 in de boeken, maar verder geen nieuws erover. Bengkulu wordt wel vaker getroffen door zwaardere aardbevingen.
    USGS bestempelt het nu als een 6.1. Kennelijk een beetje te hoog ingeschat in het begin.
    pi_68083446
    Een aardschok is wat anders dan een aardbeving volgens mij.
    Zojuist een aardschok in Delfzijl:
    quote:
    DELFZIJL - In de omgeving van Delfzijl is donderdagavond rond kwart over zeven een aardschok gevoeld.

    Bij RTV Noord kwamen ook telefoontjes binnen vanuit Appingedam en Loppersum. Sommige mensen waren zo geschrokken, dat ze de straat oprenden. Het is nog niet bekend hoe zwaar de beving is geweest.

    Eerder deze week was er een aardbeving van 2,6 op de schaal
    van Richter in de omgeving van Middelstum.
    Life is Music
      Moderator vrijdag 17 april 2009 @ 09:45:03 #220
    8781 crew  Frutsel
    pi_68097811
    quote:
    Aardbevingen treffen Afghanistan
    Het oosten van Afghanistan is vrijdagochtend vroeg getroffen door twee aardbevingen. Lokale autoriteiten meldden in het district Khogyani in de provincie Nangarhar zeker twintig doden en dertig gewonden. Vier dorpen hebben grote schade opgelopen, meer dan tweehonderd huizen zijn beschadigd. Reddingswerkers zoeken in het puin naar overlevenden.

    Het Amerikaans meteorologisch instituut USGS stelde vast dat de eerste beving bij de Pakistaanse grens net voor twee uur 's ochtends plaatsvond en een kracht had van 5,5 op de schaal van Richter. Ongeveer twee uur daarna had een naschok plaats met een kracht van 5.1.

    Het oosten en midden van Afghanistan en het noordwesten van Pakistan worden regelmatig getroffen door aardbevingen, vooral rondom het Hindu-gebergte waar de Euraziatische en Indische tektonische platen samenkomen.
    pi_68225907
    Real-time Earthquakes via Google Earth
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
      Moderator maandag 27 april 2009 @ 19:12:20 #222
    8781 crew  Frutsel
    pi_68432390
    6.0 quake strikes Acapulco Mexico

      Moderator dinsdag 5 mei 2009 @ 14:55:01 #223
    8781 crew  Frutsel
    pi_68693384


    4.5 in het Zwarte Woud
    quote:
    Bron

    Süddeutschland: Das Beben kam in der Nacht und dauerte 0,61 Sekunden!

    Ein Erdbeben der Stärke 4,5 hat am frühen Dienstagmorgen die Menschen im Süden Baden-Württembergs rund um Lörrach in Angst und Schrecken versetzt. Wie das Landesamt für Geologie in Freiburg mitteilte, ereigneten sich die Erdstöße um 3.39 Uhr.

    Das Epizentrum lag in der Nähe der Ortschaft Steinen in etwa zehn Kilometer Tiefe. Das Beben war im Umkreis von 100 Kilometern zu spüren gewesen.

    „Wir haben eine Vielzahl von Anrufen bekommen, hauptsächlich aus dem Rheintal, dem Markgräflerland und dem Kaiserstuhl“, sagte ein Sprecher der Landespolizeidirektion in Freiburg. Über Verletzte und Schäden an Gebäuden war zunächst aber nichts bekannt.

    Die Hälfte aller Erdbeben in Deutschland haben ihr Epizentrum in Baden-Württemberg.

    Oft sind es nur lokale Erschütterungen, die lediglich von wenigen Menschen wahrgenommen werden. Schwerpunkte sind der Rheingraben von Mainz bis Basel sowie der Zollernalbkreis auf der Schwäbischen Alb.

    Grund sind fast immer ruckartige Verschiebungen von Gesteinsschollen im tieferen Bereich der Erdkruste entlang von geologischen Verwerfungszonen.

    Vor rund 50 Millionen Jahren brachen Schwarzwald und Vogesen auseinander. Dadurch entstand der 40 Kilometer breite Oberrheingraben, der von tektonischen Störungen zerschnitten ist.

    Einmal im Monat kommt es im langjährigen Durchschnitt zu einem Beben der Stärke 3. Die Stärke um 4 wird etwa einmal jährlich im Südwesten registriert; dabei kann es zu kleinen Beschädigungen wie Rissen im Putz kommen.

    Im Schnitt nur rund alle zehn Jahre gibt es Beben der Stärke 5, bei denen Ziegel und Schornsteine von den Dächern fallen und Mauerrisse vorkommen. Die Stärke bis 6 mit größeren Schäden wird hier statistisch alle 100 bis 200 Jahre einmal verzeichnet.
    0,61 seconden maar? Das ook niet lang
    pi_68714422
    quote:
    Op dinsdag 5 mei 2009 14:55 schreef Frutsel het volgende:
    [ afbeelding ]

    4.5 in het Zwarte Woud
    [..]

    0,61 seconden maar? Das ook niet lang
    0,61 seconden, midden in de nacht. Ja, dat valt op.
    "Huh? Bewoog het bed nou ineens?"
      Moderator vrijdag 8 mei 2009 @ 13:39:05 #225
    8781 crew  Frutsel
    pi_68807857


    Dubai zal wel weer ff hebben bewogen
    pi_69093596
    Nu een uitzending over Aardbevingen (en iets Maanbevingen) op BBC2
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
      maandag 18 mei 2009 @ 06:01:29 #227
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_69139999
    5.0 in Los Angeles zojuist en paar lichtere daarna.
    pi_69140163
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 06:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
    5.0 in Los Angeles zojuist en paar lichtere daarna.
    Inmiddels bijgesteld naar 4.7. Die andere twee zijn respectievelijk 2.5 en 3.1, maar da's alleen door de comuter bepaald.
    pi_69140218
    quote:
    A magnitude 4.7 earthquake struck about 3 miles east of Los Angeles International airport at 8:39 p.m. (PDT) local time, at a depth of 8.5 miles. Given that the location is in a densely populated part of the Los Angeles basin, it was widely felt. Initial estimates from the USGS ShakeMap indicate that although strong shaking will have been felt by many people, damage is expected to be light.

    The initial focal mechanism is consistent with slip on the Newport-Inglewood fault, which was the source of the damaging 1933 Long Beach earthquake. Two of the early aftershocks, however, are west of the Newport-Inglewood fault trend. Later aftershocks will help to define the fault plane that ruptured. The Los Angeles basin is crossed from northwest to southeast by the Newport-Inglewood fault, which was formerly thought to be capable of very large earthquakes. More recent research has shown that, instead, it is of less concern and only capable of up to about M 7.4.
    Toch schitterend om te zien dat dit alles automatisch bepaald wordt... zeker die eerste alinea met die zeer precieze plaatsbepaling.
      Moderator maandag 18 mei 2009 @ 09:28:04 #232
    8781 crew  Frutsel
    pi_69141686
    quote:
    'Serious Jolt strikes L.A
    LOS ANGELES— A moderate earthquake jolted the Los Angeles region late Sunday, shattering glass, setting off alarms and fraying nerves. There were no reports of any major injuries or damage.

    The magnitude-4.7 quake hit at 8:39 p.m. about 10 miles southwest of downtown Los Angeles and three miles east of Los Angeles International Airport, according to a preliminary report by the U.S. Geological Survey. The quake was followed minutes later by at least three smaller aftershocks, with the largest registering at magnitude-3.1.

    The quake jiggled the greater Los Angeles region for about 10 to 15 seconds and was felt as far south as San Diego, said USGS seismologist Susan Hough.

    "This was a serious jolt. It was probably felt within 100 miles," Hough said.

    The shaking was most intense in the coastal communities south of LAX. Some residents said books and other items were knocked off the shelves. Television images showed a business that had its storefront window knocked out.

    However, people who live north of downtown Los Angeles either felt a light shake or nothing at all.

    The Los Angeles Fire Department received plenty of calls, but none to report any major injuries, said spokesman Brian Humphrey. There were no reports of any damage at LAX.

    Tom Oswalt, 46, said he was packing clothes for a business trip at his home in Long Beach when the shaking started.

    "First thing I thought was 'Is this the big one?' It was pretty powerful," he said. "My first thought was to get out of the building, get my dog and get out of the building. Now we're just waiting for aftershocks."

    Hough said there will likely be more aftershocks, but only a five percent chance of a larger quake.

    "People should be on their toes," she said.

    Seismologists had pegged the quake initially at a magnitude-4.7, then revised it to a magnitude-5.0, but updated it about an hour after the temblor struck back to 4.7.

    The last damaging earthquake in Southern California was the 1994 magnitude-6.7 Northridge quake that toppled bridges and buildings.
    pi_69141982
    Ter aarde VerPlaatsing
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      maandag 18 mei 2009 @ 17:55:25 #234
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_69157977
    Ik voelde em trouwens wel.... zat op de bank, en hele huis begon zachtjes te schudden.... voor wat leek een seconde of 20 tot 30. Ik zit 35km van het episch centrum af of zoiets, dus geen schade hier
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
    pi_69177163
    quote:
    Op maandag 18 mei 2009 17:55 schreef maartena het volgende:
    Ik voelde em trouwens wel.... zat op de bank, en hele huis begon zachtjes te schudden.... voor wat leek een seconde of 20 tot 30. Ik zit 35km van het episch centrum af of zoiets, dus geen schade hier
    Ooit eens 6.4 meegemaakt in Japan, dacht dat iemand mij wakker wou maken (trillende bed)...

    Wel lekker doorgeslapen, tot ik er achterkwam dat er een aardbeving was geweest..
    pi_69228119
    Heb al even geen aardbeving of aardschok meer meegemaakt. De komende tien dagen wordt de kans statistisch ook kleiner, dan ben ik niet in Indonesie. En daarna ga ik vrij snel verhuizen naar in de buurt van Jakarta, waar ook minder aardbevingen zijn. Nou ja, zo heel erg is het niet dat ik dat moet missen.
      vrijdag 22 mei 2009 @ 22:56:52 #237
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_69309249
    Paar redelijke bevinkjes bij Zuid-Amerika:
    quote:
    MAP 5.7 2009/05/22 19:24:18 18.347 -98.267 56.0 PUEBLA, MEXICO
    MAP 5.5 2009/05/22 00:24:23 13.913 -90.730 75.7 OFFSHORE GUATEMALA
      vrijdag 22 mei 2009 @ 23:01:41 #238
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_69320142
    Aardbeving met kracht 5,9 in Mexico

    Een aardbeving met kracht van 5,9 op de schaal van Richter heeft het centrum van Mexico getroffen. Het epicentrum van de aardbeving bevond zich in de staat Puebla, op zowat 100 kilometer ten zuidoosten van Mexico Stad. In de hoofdstad kwamen tal van opgeschrikte bewoners buiten op straat. Er is voorlopig nog geen melding van slachtoffers of grote schade.

    De laatste belangrijke aardbeving in Mexico had plaats op 27 april en had een kracht van 5,6 op de schaal van Richter. Er vielen toen geen doden. (belga/bdr)
      maandag 25 mei 2009 @ 09:08:37 #240
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_69373000
    De moeite van 't vermelden waard:
    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/us2009hbaf.php
    quote:
    Magnitude 4.7 - NORTH KOREA

    2009 May 25 00:54:43 UTC
    Veroorzaakt door Noord-Korea doet kernproef
    quote:
    Noord-Korea doet kernproef

    SEOUL - Noord-Korea heeft maandag opnieuw een onderaardse atoomtest uitgevoerd, die naar eigen zeggen succesvol is verlopen. De explosieve slagkracht van het land en de mate van controle van de nucleaire middelen is naar een nieuw niveau getild, liet staatspersbureau KCNA weten.

    De test, die volgens KCNA krachtiger was dan de vorige in 2006, draagt bij tot het garanderen van vrede en veiligheid op het Koreaanse schiereiland en het omliggende gebied, aldus Noord-Korea.
    President Lee Myung-bak van buurland Zuid-Korea riep de nationale veiligheidsraad bijeen voor een spoedzitting. Het Zuid-Koreaanse leger heeft inmiddels een crisisteam gevormd, net als in Japan.

    Weerstation
    Zuid-Korea vermoedde al dat er sprake was van een nucleaire test. Een weerstation had trillingen gemeten die wezen op een atoomtest bij de noordoostelijke stad Kilju. Daar voerde Noord-Korea zijn eerste kernproef uit, tot grote verontwaardiging van de internationale gemeenschap.
    Het Amerikaans Geologisch Instituut USGS constateerde een beving met een kracht van 4,7 op de schaal van Richter in Noord-Korea. De Amerikaanse regering meldt ''nog niet in staat te zijn de Noord-Koreaanse beweringen te bevestigen'' en probeert meer informatie te achterhalen.
      Moderator maandag 25 mei 2009 @ 09:13:03 #241
    8781 crew  Frutsel
    pi_69373094
    Op CNN hadden ze het er over dat deze 'bom' en de meting van 4.7 die daarbij gedaan werd, misschien wel aardbevingen in het gebied rondom Japan kon 'triggeren' de komende dagen
    pi_69375615
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 09:13 schreef Frutsel het volgende:
    Op CNN hadden ze het er over dat deze 'bom' en de meting van 4.7 die daarbij gedaan werd, misschien wel aardbevingen in het gebied rondom Japan kon 'triggeren' de komende dagen
    Zou dat ook een vorm van terrorisme zijn dan?
      Moderator dinsdag 26 mei 2009 @ 13:24:35 #243
    8781 crew  Frutsel
    pi_69415700
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 09:13 schreef Frutsel het volgende:
    Op CNN hadden ze het er over dat deze 'bom' en de meting van 4.7 die daarbij gedaan werd, misschien wel aardbevingen in het gebied rondom Japan kon 'triggeren' de komende dagen


    Toeval?
    quote:
    Op maandag 25 mei 2009 10:43 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    Zou dat ook een vorm van terrorisme zijn dan?
    Een 4.7 is te klein voor terroristen denk ik
      donderdag 28 mei 2009 @ 10:58:27 #244
    250952 SoldMayor
    Dreamchaser
    pi_69483728
    Wow 7.1 bij Honduras voor de kust.
      donderdag 28 mei 2009 @ 11:03:33 #245
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_69483923
    quote:
    Op donderdag 28 mei 2009 10:58 schreef SoldMayor het volgende:
    Wow 7.1 bij Honduras voor de kust.
    Jeuj, een zware idd .

    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/us2009heak.php

      donderdag 28 mei 2009 @ 11:04:20 #246
    33232 Againzender
    Vriend van de show
    pi_69483949
    quote:
    Op donderdag 28 mei 2009 10:58 schreef SoldMayor het volgende:
    Wow 7.1 bij Honduras voor de kust.
    oei, dat is pittig.... tsunamiwaarschuwing erbij.
    [b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
    GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
    :P
      donderdag 28 mei 2009 @ 11:05:01 #247
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_69483978
    CNN.com:
    quote:
    An earthquake with a preliminary magnitude of 7.4 reported off the coast of Honduras, U.S. Geological Survey says.
    pi_69484041
      donderdag 28 mei 2009 @ 11:08:04 #249
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_69484085
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8071568.stm
    quote:
    Quake off Honduras prompts alert


    A tsunami watch has been put in place for three central American countries after a 7.1 magnitude earthquake struck off the coast of Honduras.
    Guatemala and Belize as well as Honduras had been placed on alert, the Pacific Tsunami Warning Center said.
    The powerful quake hit 39 miles (64km) north-east of Roatan in Honduras, the US Geological Survey said.
      donderdag 28 mei 2009 @ 11:08:32 #250
    33232 Againzender
    Vriend van de show
    pi_69484099
    KNMI heeft hem ook te pakken:

    http://www.knmi.nl/seismologie/
    [b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
    GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
    :P
      donderdag 28 mei 2009 @ 11:10:05 #251
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_69484148
    Nadeel is natuurlijk dat 't daar nog nacht is en veel mensen in hun bed liggen .
      donderdag 28 mei 2009 @ 11:11:54 #252
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_69484210
    http://www.nu.nl/algemeen(...)ing-in-honduras.html
    quote:
    Aardbeving en tsunamiwaarschuwing in Honduras
    Uitgegeven: 28 mei 2009 10:59
    Laatst gewijzigd: 28 mei 2009 11:00
    TEGUCIGALPA - Een aardbeving met een kracht van 7,1 op de schaal van Richter heeft donderdagochtend het Midden-Amerikaanse land Honduras getroffen.


    Het epicentrum lag ongeveer 64 kilometer ten noordoosten van het eiland Roatán. Dat heeft de Amerikaanse geologische dienst gemeld.
    De autoriteiten hebben voor Honduras, Belize en Guatemala een tsunamiwaarschuwing uitgegeven.
      Moderator donderdag 28 mei 2009 @ 11:17:32 #253
    8781 crew  Frutsel
      donderdag 28 mei 2009 @ 12:08:12 #254
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
      Moderator donderdag 28 mei 2009 @ 12:19:29 #255
    8781 crew  Frutsel
    pi_69486654
    quote:
    Op donderdag 28 mei 2009 12:08 schreef Drugshond het volgende:
    Is 7.1 niet te klein voor een tsunami..... ik dacht dat je hiervoor minstens 8 of meer moest hebben.
    Nee hoor
    In 1998 vielen 12000 doden in Papoa NG door een tsunami (10 m hoog), die plaatsvond na een zeebeving van 7.0.
    Het gaat er om hoeveel onderzeese aarde in beweging komt, de grote van de aardverschuiving kan idd afhangen van de zwaarte van de quake, maar als de grond al instabieler is.. dan kan een relatief kleinere beving al genoeg ellende opleveren.
    pi_69486701
    quote:
    Op donderdag 28 mei 2009 12:08 schreef Drugshond het volgende:
    Is 7.1 niet te klein voor een tsunami..... ik dacht dat je hiervoor minstens 8 of meer moest hebben.
    Nee, in Indonesie is in 2007 een 6.5 geweest die een tsunami veroorzaakte van 3 meter hoog (waarbij 600+ mensen om het leven kwamen)
      woensdag 1 juli 2009 @ 11:59:21 #257
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
      Moderator woensdag 1 juli 2009 @ 12:07:34 #258
    8781 crew  Frutsel
    pi_70542321
    Damn, das een flinke
    Ik ga d'r ff een apart topic voor maken
    Kan nog geen nieuwsberichten vinden
    pi_70542943
    Lekker ook zo in de vakantieperiode.
      Moderator vrijdag 3 juli 2009 @ 13:42:02 #260
    8781 crew  Frutsel
    pi_70610664


    6.0 in de Golf van Californië
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:52:16 #261
    250952 SoldMayor
    Dreamchaser
    pi_70611048
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:42 schreef Frutsel het volgende:
    [ afbeelding ]

    6.0 in de Golf van Californië
    Oeh dat is wel op een best gevaarlijk plek ofniet?
      Moderator vrijdag 3 juli 2009 @ 13:55:08 #262
    8781 crew  Frutsel
    pi_70611171


    Mjah, geen idee of dat een extra gevaarlijke plek is, qua tsunami wel, maar die zal d'r nu wel niet zijn. Daar is hij te 'slap' voor

    MAP 6.0 2009/07/03 11:00:18 25.465 -109.638 10.0 GULF OF CALIFORNIA
    MAP 5.4 2009/07/03 09:57:03 25.474 -109.689 10.0 GULF OF CALIFORNIA

    Zo te lezen was er vanochtend eerst een 5.4, nu dus een 6.0
      vrijdag 3 juli 2009 @ 14:07:13 #263
    250952 SoldMayor
    Dreamchaser
    pi_70611699
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:55 schreef Frutsel het volgende:
    [ afbeelding ]

    Mjah, geen idee of dat een extra gevaarlijke plek is, qua tsunami wel, maar die zal d'r nu wel niet zijn. Daar is hij te 'slap' voor

    MAP 6.0 2009/07/03 11:00:18 25.465 -109.638 10.0 GULF OF CALIFORNIA
    MAP 5.4 2009/07/03 09:57:03 25.474 -109.689 10.0 GULF OF CALIFORNIA

    Zo te lezen was er vanochtend eerst een 5.4, nu dus een 6.0
    Jaa dat bedoelde ik ook qua tsunami.. maar idd daar is deze qauke veel te slap voor.. gelukkig maar.
    Maar ik denk ook dat die zee daar te ondiep voor is toch ?
      Moderator vrijdag 3 juli 2009 @ 14:59:59 #264
    8781 crew  Frutsel
    pi_70613810
    quote:
    6.0-Magnitude Quake in Gulf of California Rattles Western Mexico

    Print ShareThisA 6.0-magnitude earthquake rattled western Mexico Friday, with no immediate reports of injuries or damage, Reuters reported.

    The quake, centered in the Sea of Cortez in the Gulf of California, struck 42 miles southwest of Ahome, a city of approximately 390,000 people in Mexico's Sinaloa state.

    At a depth of six miles the quake hit at 5 a.m. local time and people in the city of Los Mochis felt windows rattle in buildings
    Veels te slap is een groot woord. Een 6.0 kan wel degelijk een tsunami teweeg brengen
      donderdag 9 juli 2009 @ 19:53:29 #265
    250952 SoldMayor
    Dreamchaser
    pi_70824551




    zware aardbeving in China

    Mogelijk doden en minstens 336 gewonden.
    2200 huizen ingestort.

    http://news.xinhuanet.com/english/2009-07/09/content_11681892.htm
    pi_70827465
    Ik vind een beving van 5.7 niet echt een "zware aardbeving".
      Moderator vrijdag 10 juli 2009 @ 09:41:19 #267
    8781 crew  Frutsel
    pi_70839083
    quote:
    Aardbeving verwoest 10.000 huizen in China

    Peking, 10 juli. Duizenden inwoners van de zuidwestelijke Chinese provincie Yunnan zijn gisteravond dakloos geraakt door een aardbeving. Zeker tienduizend huizen werden verwoest door de beving, die een kracht had van 5,7 op de schaal van Richter.

    Dat meldden de staatsmedia in China. Driehonderd mensen raakten gewond tijdens de beving en een reeks naschokken. Circa dertig van hen kampen met zware verwondingen. Tienduizenden mensen kozen ervoor de nacht van donderdag op vrijdag op straat door te brengen, uit vrees voor meer naschokken.

    Het epicentrum van de beving lag bij de stad Guantun. Circa dertigduizend gebouwen zouden beschadigd zijn geraakt door de aardbeving. De autoriteiten hebben duizenden tenten en grote hoeveelheden medicijnen naar het gebied gestuurd.

    Vorig jaar kwamen bij een aardbeving in Sichuan, een andere provincie in het zuidwesten van China, bijna 87.000 mensen om het leven
      maandag 13 juli 2009 @ 13:19:14 #268
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
      woensdag 15 juli 2009 @ 11:57:48 #270
    250952 SoldMayor
    Dreamchaser
    pi_70996096
    Wow zeer zware aardbeving bij New Zeeland......
    quote:
    RIGHT NOW: The Pacific Tsunami Warning Center has issued a Tsunami Warning for New Zealand after the 7.8-magnitude earthquake.
    pi_70996725
    quote:
    Op woensdag 15 juli 2009 11:57 schreef SoldMayor het volgende:
    Wow zeer zware aardbeving bij New Zeeland......
    [..]

    [ afbeelding ]
    Wow, een vriendin van mij is net een paar dagen weg uit Tasmanie.

    The Australian Government Bureau of Meteorology has issued a tsunami watch for much of its east coast including Sydney.

    The Australian govt says potential tsunami threat to New South Wales, Tasmania, Victoria, Norfolk Island and Lord Home Island.
      woensdag 15 juli 2009 @ 12:40:00 #272
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_70997241
    quote:
    Op woensdag 15 juli 2009 11:57 schreef SoldMayor het volgende:
    Wow zeer zware aardbeving bij New Zeeland......
    [..]

    [ afbeelding ]
    jeuj .
      woensdag 15 juli 2009 @ 12:40:43 #273
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_70997260
    https://twitter.com/BreakingNews
    quote:
    URGENT -- The Joint Australian Tsunami Warning Centre has upgraded its alert from a WATCH to national WARNING after earthquake.
      woensdag 15 juli 2009 @ 12:40:56 #274
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_70997263
    BULLETIN -- OCEAN BUOY CONFIRMS TSUNAMI GENERATED AFTER MASSIVE EARTHQUAKE OFF NEW ZEALAND.
    pi_70997596
    Hmmm, ik stond precies een jaar geleden op het zuidereiland. Groot deel van de kust bestaat uit hele hoge rotsten maar er zijn ook wel wat plekken aan het strand. Iemand een kaartje met de exacte locatie van de zeebeving? (plaatje hierboven is nog grof)

    [ Bericht 10% gewijzigd door Unrealist- op 15-07-2009 13:12:22 ]
      woensdag 15 juli 2009 @ 13:17:06 #276
    210227 rechtsedirecte
    Southern most Fok!ker
    pi_70998344
    70 km NW vanTuatapere (ligt ten westen van Invercargill) net in Fiordland National Park
    'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
    'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
    'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
      woensdag 15 juli 2009 @ 13:22:30 #277
    105393 IkWilbert
    -Tukker 4 life-
    pi_70998497
    quote:
    Op woensdag 15 juli 2009 12:40 schreef Roel_Jewel het volgende:
    BULLETIN -- OCEAN BUOY CONFIRMS TSUNAMI GENERATED AFTER MASSIVE EARTHQUAKE OFF NEW ZEALAND.
    Al iets meer bekend hierover?
    * I intend to live forever, so far so good! *
      woensdag 15 juli 2009 @ 13:24:13 #278
    210227 rechtsedirecte
    Southern most Fok!ker
    pi_70998550
    quote:
    Op woensdag 15 juli 2009 13:22 schreef IkWilbert het volgende:

    [..]

    Al iets meer bekend hierover?
    Waarschuwing voor Nieuw Zeeland is ingetrokken
    'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
    'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
    'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
      woensdag 15 juli 2009 @ 13:49:42 #279
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_70999360
    https://twitter.com/BreakingNews
    quote:
    TSUNAMI WARNING -- Emergency services order immediate evacuation of all low-lying parts of coastal towns and villages on Lord Howe Island.
      woensdag 15 juli 2009 @ 13:51:38 #280
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_70999435
    http://earthquake.usgs.go(...)uakes/quakes_big.php

    MAP 5.8 2009/07/15 09:41:58 -45.991 166.238 35.0 OFF WEST COAST OF THE SOUTH ISLAND, N.Z.
    MAP 7.8 2009/07/15 09:22:33 -45.721 166.643 35.0 OFF WEST COAST OF THE SOUTH ISLAND, N.Z.


    Maar deze is nog niet door USGS opgepikt:

    https://twitter.com/BreakingNews
    quote:
    A third earthquake, with a magnitude of 6.5, has struck off New Zealand, according to preliminary data.
      woensdag 15 juli 2009 @ 13:54:21 #281
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_70999518


    Seismogram KNMI, meetstation Heimansgroeve (Zuid-Limburg) met de eerste twee bevingen in N-Z.
    http://www.knmi.nl/seismologie/index.html
    pi_71001030
    cnn: A major earthquake struck off the coast of New Zealand's South Island Wednesday night, rattling residents and prompting a tsunami warning that was later canceled.
    dag
      woensdag 15 juli 2009 @ 15:28:37 #283
    105393 IkWilbert
    -Tukker 4 life-
    pi_71002876
    Twitter breaking news
    quote:
    Joint Australian Tsunami Warning Center tells BNO News that a 25 cm tsunami struck the coast in Tasmania; no word on damage.
    * I intend to live forever, so far so good! *
    pi_71002944
    quote:
    Op woensdag 15 juli 2009 15:28 schreef IkWilbert het volgende:
    Twitter breaking news
    [..]
    Een tsunami van 25 cm hoog

    Als ik de wc doorspoel, heb ik een hogere tsunami.
      donderdag 16 juli 2009 @ 03:06:58 #285
    210227 rechtsedirecte
    Southern most Fok!ker
    pi_71022914
    het rommelt hier nog steeds, net nog een stevige naschok gehad http://www.geonet.org.nz/earthquake/quakes/recent_quakes.html
    'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
    'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
    'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
      Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 11:21:57 #286
    8781 crew  Frutsel
    pi_71027999
    quote:
    Op woensdag 15 juli 2009 15:30 schreef Saekerhett het volgende:

    [..]

    Een tsunami van 25 cm hoog

    Als ik de wc doorspoel, heb ik een hogere tsunami.
    tis op zich wel jammer dat hij niet door jouw huis rolt... die van 25 cm... es kijken wat dat allemaal nog teweegbrengt aan kapotte apparatuur, meubels, vloer etc
      zaterdag 18 juli 2009 @ 22:57:59 #287
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_71105394
    http://twitter.com/BreakingNews
    quote:
    BreakingNews A moderate 5.1 magnitude earthquake struck 18 miles from Irbil in Iraq about 20 minutes ago, the US Geological Survey reports. 4 minutes ago
    pi_71237869
    Cool!
    quote:
    Nieuw-Zeeland is 30 centimeter dichterbij Australie komen te liggen, door de zware aardbeving van vorige week. Volgens geologisch instituut GNS Science is het land ook iets groter geworden. Waar de westkust 30 centimeter opschoof, verplaatste de kustlijn in het oosten zich slechts 1 centimeter naar het westen. Veel zullen mensen niet merken van de verplaatsing: de oversteek tussen Australie en Nieuw-Zeeland is 2250 kilometer lang. Door de zeer krachtige aardbeving van 7,8 op de schaal van Richter ontstond een kleine tsunami, maar weinig schade.
    pi_71575120
    quote:
    Zware aardbeving in Mexico zorgt voor paniek in San Diego
    Het noord-westen van Mexico is getroffen door een zware aardbeving van 6,9 op de Schaal van Richter, meldt de Amerikaanse Geologische Dienst. De aardbeving deed zich voor rond 11u plaatselijke tijd in de Golf Van Californië, zo'n 80 km voor de kust van het stadje Santa Isabel op het schiereiland Neder-Californië. Dat is op zo'n 500 km van de Amerikaanse grens. Toch werd de hevige schok gevoeld in de Zuid-Californische stad San Diego, waar even paniek uitbrak. Een wolkenkrabber vol kantoren en het stadhuis werden meteen ontruimd. (kh) Straks meer!
    bron
    stupidity has become as common as common sense was before
      Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 21:44:27 #290
    8781 crew  Frutsel
    pi_71576395


    MAP 5.9 2009/08/03 18:40:50 29.330 -113.681 10.0 GULF OF CALIFORNIA
    MAP 5.0 2009/08/03 18:33:34 28.931 -113.022 10.0 GULF OF CALIFORNIA
    MAP 6.9 2009/08/03 17:59:59 29.372 -112.814 10.0 GULF OF CALIFORNIA
    MAP 5.8 2009/08/03 17:55:23 28.976 -112.988 10.3 GULF OF CALIFORNIA
      Moderator dinsdag 4 augustus 2009 @ 11:41:27 #291
    8781 crew  Frutsel
    pi_71588925
    quote:
    6.9 Magnitude Earthquake Hits Mexico's Gulf of California

    Print ShareThisMEXICO CITY — A powerful earthquake Monday shook fishing villages along Mexico's Gulf of California and prompted alarm as far away as Phoenix, but there were no immediate reports of injuries or damage.

    The U.S. National Earthquake Information Center said the 6.9-magnitude quake struck at 12:59 p.m. (1:59 EDT, 17:59 GMT) and was centered 76 miles north-northeast of Santa Isabel in Baja California and 331 miles southeast of the border city of Tijuana.

    It was the strongest of four quakes of 5.0-magnitude or greater that struck the area over a 45-minute period late Monday morning.

    Phoenix Fire Department spokesman Alex Rangel said a high-rise near downtown shook violently enough that workers evacuated, but there were no reports of injuries or damage. The quake was centered about 460 miles from Phoenix.

    Wilfredo Rivera, a manager at the Posada Santa Gemma hotel in Bahia Kino near the coast, said doors slammed as the ground rocked.

    "The earth was turning around really ugly," he said. "People got really scared."

    The quake was also felt in San Diego, where city employees left an 18-story downtown tower that houses the city attorney and other departments.

    "Employees heard and felt some shaking and rattling," said Darren Pudgil, a spokesman for Mayor Jerry Sanders. "I'm told 40 to 50 people left the building but have since returned."

    Gina Coburn, a spokeswoman for the city attorney's office, sought safety in a doorway of her 16th-floor office and thought briefly about leaving the building.

    "I felt it a lot," she said. "The building was swaying back and forth. I didn't know if I should go down the stairs."

    Civil protection officials in the two Mexican states on either side of the quake — Baja California and Sonora — said there were no reports of damage or injury.

    The quakes were all centered in the middle of the narrow slice of sea between the Baja peninsula and Mexico's mainland, which reduced its chances of causing major damage, said Don Blakeman, an analyst at the earthquake center.

    Earthquakes around 7.0 magnitude are common in the region, according to the center, including a 7.6-magnitude quake that hit the coast of Colima state in 2003.

    Seismologist Debi Kilb at Scripps Institution of Oceanography in San Diego said the series of quakes started with a 5.8 preshock followed quickly by a 6.9 temblor. She said two aftershocks came about half an hour later.

    Kilb said it wasn't surprising that the quakes didn't cause damage. They were in the water, far from major cities, she said.

    U.S. authorities said there was no tsunami threat to Hawaii or the Pacific coast of the United States. The Gulf of California coast was put on alert for large waves, said Alfredo Escobedo, the director of the Baja California civil protection service.

    Scientists say some areas where strong shaking occurred may experience local underwater landslides.

    The Gulf of California, also known as the Sea of Cortez, is believed to have come into being millions of years ago when tectonic forces shifted the Baja California peninsula off the North American Plate.
    pi_71643168
    http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=13469
    quote:
    Lichte aardbeving in de regio Bilzen

    In de regio Bilzen heeft vannacht de aarde gebeefd. Dat staat te lezen op de website van de afdeling seismologie van de Koninklijke Sterrenwacht van België. Bij de brandweer van Bilzen kwam een handvol telefoontjes binnen van inwoners, die in hun woning iets raars hoorden of dingen zagen trillen of bewegen.

    De brandweer moest niet uitrukken. Er zijn dus geen gevallen van schade bekend. De aardbeving had een kracht van ongeveer 3 op de Schaal van Richter. De locatie in de ondergrond waar de aardbeving ontstond, lag op meer dan 10 kilometer diepte.

    De meest bekende aardbeving in België is die van Luik van 8 november 1983 met een magnitude van 5, die indertijd veel schade veroorzaakte. In 1992 was er ook een sterke beving met epicentrum in het Nederlands-Limburgse Roermond.
    Helaas, ik was niet thuis (in Maastricht). Anders had ik mss ook wat gevoeld.
    Op het live-seismogram van het KNMI is iig weinig bijzonders te zien:

    pi_71728584
    Poe. Wij hadden net een flinke...
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_71728936
    Daar is tie:



    7.1...

    Hier was het wel wat minder, ik schat zo rond de 4.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      zondag 9 augustus 2009 @ 13:25:04 #295
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_71729300
    quote:
    Op zondag 9 augustus 2009 13:11 schreef Lyrebird het volgende:
    Daar is tie:

    [ afbeelding ]

    7.1...

    Hier was het wel wat minder, ik schat zo rond de 4.
    Jeuh, da's een zware. Waar zit je zelf?
    pi_71729448
    quote:
    Op zondag 9 augustus 2009 13:11 schreef Lyrebird het volgende:
    Daar is tie:

    [ afbeelding ]

    7.1...

    Hier was het wel wat minder, ik schat zo rond de 4.
    Zo..
    pi_71729466
    Tochigi prefecture - maar we zitten er dus meer dan 350 km van af. Wat ik niet helemaal snap, is dat hij getimed wordt op 7:55:56, terwijl hij hier vlak voor 8en te voelen was. Heb ik niet goed naar de klok gekeken, of duurt het gewoon even voordat die 350 km afgelegd worden?
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      zondag 9 augustus 2009 @ 13:31:57 #298
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_71729497
    quote:
    Op zondag 9 augustus 2009 13:31 schreef Lyrebird het volgende:
    Tochigi prefecture - maar we zitten er dus meer dan 350 km van af. Wat ik niet helemaal snap, is dat hij getimed wordt op 7:55:56, terwijl hij hier vlak voor 8en te voelen was. Heb ik niet goed naar de klok gekeken, of duurt het gewoon even voordat die 350 km afgelegd worden?
    Denk 't wel ja. Zal een soort golfbeweging zijn. Denk dat je 't kunt vergelijken met een tsunami. Daar duurt 't ook even voordat deze paar honderd kilometer verderop is .
    pi_71729503
    300 km diep.. dan zal ie vast over een heel groot gebied gevoeld zijn. Vorig jaar was er in de Java Zee een beving op meer dan 100 km diepte.. die werd tot op honderden kilometers een minuut lang gevoeld (ik voelde hem ook, half 1 in de nacht stond iedereen op straat verdwaasd om zich heen te kijken )
    pi_71729573
    Alhoewel, als ik 'm om :59 hier neerplemp, dan is er al wat tijd overheen gegaan. Ik heb waarschijnlijk verkeerd op de klok gekeken.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_71730499
    quote:
    Op zondag 9 augustus 2009 13:11 schreef Lyrebird het volgende:
    Daar is tie:

    [ afbeelding ]

    7.1...

    Hier was het wel wat minder, ik schat zo rond de 4.
    van knmi...

    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')