quote:Op dinsdag 20 mei 2008 10:26 schreef Nosh het volgende:
HIHI.
quote:Het meest gebruikelijk in Europa is dat de lengte van een zijde van de zeskant gelijk is aan de nominale diameter van de bout. Dit maakt dat de sleutelwijdte wortel3 maal de boutdiameter is. En dan afgerond naar de dichtsbijzijnde hele mm. Dus een M8 heeft een sleutelwijdte van 14 mm, M10 heeft 17 mm, M6 is 10 mm.
quote:Correctie op mijn eigen bericht: net even het polytechnisch zakboek geraadpleegd.
M5-8
M6-10
M7, niet genoemd
M8-13
M10-16, alternatief 17
M12-18, alternatief 19
M16-24
M20-30
De wortel 3 regel gaat dus niet precies op, en soms ronden ze net andersom af dan je zou verwachten.
Bij de grotere maten vind je inderdaad bijna uitsluitend even boutmaten, M3 en M5 zijn weliswaar oneven, maar toch heel gangbaar.
Dat M7 niet gangbaar is komt volgens mij doordat M6 en M8 al dicht genoeg bij elkaar liggen.
Heb je geen schuifmaat?quote:Op dinsdag 20 mei 2008 10:40 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ok hier is het probleem: ik heb een carterplug waar een maat 17 dopsleutel opgaat. ik wil een olietemp sensor hebben en moet de M maat weten. Het schroefdraad is bijna even dik als de kop van de bout.
Of anders merk/type van de motor waar het om gaat? Of in welke auto/motorfiets deze zit?quote:
Daar draai je een moer op. En daar heb je je M-maatquote:Op dinsdag 20 mei 2008 10:41 schreef DroogDok het volgende:
Ankers worden ook in de M-maten aangegeven en die hebben geen bout.
De schroefdraad bepaald de M-maat, hoe zit het anders met vleugelmoeren?quote:Op dinsdag 20 mei 2008 10:44 schreef ollie994 het volgende:
[..]
Daar draai je een moer op. En daar heb je je M-maat
Fijn! Dank je! Het antwoord kan zo makkelijk zijn. Dus gewoon de dikte van de schroefdraad opmeten en je hebt je M maat.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 10:52 schreef DroogDok het volgende:
[..]
De schroefdraad bepaald de M-maat, hoe zit het anders met vleugelmoeren?
Maar dan ben je er nog niet, je hebt ook nog bijv. M10x1,5 of M10x1 (fijne draad)quote:Op dinsdag 20 mei 2008 10:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Fijn! Dank je! Het antwoord kan zo makkelijk zijn. Dus gewoon de dikte van de schroefdraad opmeten en je hebt je M maat.
Hm ja hij steekt wel wat meer uit he? Bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 20 mei 2008 11:48 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Maar dan ben je er nog niet, je hebt ook nog bijv. M10x1,5 of M10x1 (fijne draad)
Vraag gewoon even aan je dealer welke draad je in je carter hebt zitten, dan gaat het zeker goed.
(let wel op dat je die sensor niet kapot rijd op een drempel, je zou niet de eerste zijn die z'n carterinhoud over de straat uitsmeerde! )
Daarom vind ik het persoonlijk 3x niets, heb er al enkele gezien die compleet afgebroken waren, je kunt het eigenlijk alleen monteren als het carterpluggat horizontaal zit.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 11:53 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Hm ja hij steekt wel wat meer uit he? Bedankt voor de tip!
Aanzienlijk veiliger, alleen moet je dan weer zorgen dat de kabel niet tegen je uitlaat aankomt of tussen de ventilator.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 12:17 schreef OxygeneFRL het volgende:
Hm ik zie dat er nu ook temp sensoren zijn die in een peilstok zijn verwerkt. Dan is dat toch wat veiliger nah?
Bevestigend. Ik zal er voor zorgdragen dat draden vakkundig worden weggewerkt.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 13:07 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Aanzienlijk veiliger, alleen moet je dan weer zorgen dat de kabel niet tegen je uitlaat aankomt of tussen de ventilator.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |