abonnement Unibet Coolblue
pi_59007316
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 18:28 schreef W1ZZ het volgende:
Over de prijs van Kaldi vs. SL: je hebt gelijk de prijzen van Kaldi liggen hoger. Maar bij ons krijg je versere koffie waarvan je precies op de verpakking kunt zien wanneer ie is gebrand en je krijgt 'm in gesealde zakken. Bij SL krijg je koffie uit een grote trechter die er al ik weet niet hoe lang in zit en je krijgt het vervolgens in een papieren zakje dat lekker lucht binnenlaat. Dus we zijn duurder dan SL maar daar krijg je imo ook wat voor terug. Overigens zijn we altijd nog weer goedkoper dan Illy
Mwah over de versheid ben ik het met je eens. Doch krijg ik mijn koffiebonen altijd in een gesealde zak (als je per kilo koopt) en die papieren zakjes waarover je het hebt hebben een plastic coating aan de binnenkant.
pi_59009057
Maar die papieren zakjes worden niet geseald en dus kan er via de opening lucht naar binnen. En wat al niet meer vers is als het de zak in gaat (zie grote trechterverhaal) kan niet ineens vers worden omdat het de zak in gaat

Kijk, ik werk natuurlijk bij Kaldi dus ik zou sowieso nooit zeggen dat SL beter is, maar ik geloof er oprecht sterk in dat Kaldikoffie beter is dan Leveltkoffie.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  vrijdag 30 mei 2008 @ 13:58:05 #78
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_59011839
Kaldi is echt beter dan SL. Daarnaast is Kaldi een koffiewinkel, en SL een theewinkel. Voor thee is het perfect, maar koffie hebben ze geen verstand van, tenminste in Apeldoorn.
Toen ik vroeg wanneer die koffie gebrand was wist ze dat niet maar ze zei dat "boontjes" toch wel een dikke maand houdbaar waren. Bovendien zei ze over het systeem daar: Je vult het bovenin bij, en van onder haal je het eruit, dus je hebt altijd vers hier.
Dat slaat dus echt nergens op. Die silo's in de winkel zijn verder van glas, en ook dat is slecht voor je bonen. Ik sla geen bonen op in de hopper van mijn molen, hoewel die hopper donkergetint is (zoals een zonnebril), zodat er niet teveel (UV) straling op die bonen komt. Die silo's van SL zijn niet eens donkergetint maar glashelder.

Zelf branden blijft gewoon super! Ik deed vorige week en deze week eindexamen, en waarschijnlijk had ik als enige van Nederland een thermosfles zelfgebrande (french press) koffie bij me. Ik werd bijna ziek van de schoolkoffie die geschonken werd.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  vrijdag 30 mei 2008 @ 14:02:03 #79
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_59011932
Ik ben sinds kort overgestapt op de Moka Express-methode.
Nu wordt aangeraden dat je hiervoor een maling moet nemen die niet te grof is, maar ook niet te fijn. Zijn er nog meer mensen die op deze manier espresso maken, en hebben jullie evt. tips?
pi_59012212
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 11:45 schreef W1ZZ het volgende:
Maar die papieren zakjes worden niet geseald en dus kan er via de opening lucht naar binnen. En wat al niet meer vers is als het de zak in gaat (zie grote trechterverhaal) kan niet ineens vers worden omdat het de zak in gaat

Kijk, ik werk natuurlijk bij Kaldi dus ik zou sowieso nooit zeggen dat SL beter is, maar ik geloof er oprecht sterk in dat Kaldikoffie beter is dan Leveltkoffie.
LOL, toen ik nog kwaliteitsmanager was van een koffiebranderij heb ik ooit eens een hele partij verpakte koffie afgekeurd omdat de zakken niet goed geseald waren. Restzuurstofpercentage van 1% was en is de norm (en als je meter 21% aangeeft weet je dat er een probleem is )
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_59016382
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  vrijdag 30 mei 2008 @ 21:43:29 #82
159874 Mark_V
TAKQFKAMP
pi_59021535
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 14:02 schreef Aventura het volgende:
Ik ben sinds kort overgestapt op de Moka Express-methode.
Nu wordt aangeraden dat je hiervoor een maling moet nemen die niet te grof is, maar ook niet te fijn. Zijn er nog meer mensen die op deze manier espresso maken, en hebben jullie evt. tips?
Jahoor, gebruik bij voorkeur vers gebrande koffie van SimonLevelt/Kaldi oid en zeg dan dat het voor de moka is, dan malen ze het op de juiste stand. Maar als dat teveel gedoe is, de standaard "espressomaling" van de supermarkt voldoet prima. Die is namelijk te grof voor een echt espressoapparaat maar eigenlijk precies goed voor de Moka. Ik gebruik altijd de volgende methode:
1. Doe er water in tot het overdrukventieltje
2. Vul het bakje met koffie, tik hem dan even aan op het aanrecht en vul hem dan tot de rand. Niet aanstampen oid
3. Zet hem op hoog vuur totdat de koffie er aan de bovenkant eruit komt
4. Zet het vuur tijdens het doorlopen laag, anders krijg je verbrande koffie
5. Haal hem van het vuur zodra hij begint te pruttelen. Dit betekent namelijk dat er stoom door je koffie aan het gaan is. Dit betekent echt mega vieze verbrande koffie.

Hoewel ze het nadeel hebben dat er vieze alu-aanslag opkomt die niet echt gezond is, heb ik een voorkeur voor de alupotjes tot 4 persoons. Deze zijn wat dikker, waardoor hij tijdens het zetten minder warm wordt. Daarnaast gaan die RVS dingen altijd lekken. Tenslotte is meer dan 4persoons niet echt aan te raden, omdat het doorlopen dan te lang duurt, waardoor je koffie bitter wordt.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 21:55:05 #83
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_59021834
Kijk, dat zijn de betere tips! Ik verwarm hem altijd op middelhoog vuur, maar het is dus beter om tijdens het koken de pit wat lager te zetten? Ik dacht trouwens dat het pruttelen aangeeft dat het klaar is, maar dan ben je al aan de late kant? (Ik luister altijd vanuit de woonkamer of ik al pruttel hoor, en dan loop ik naar dekeuken). Beter erbij blijven staan dus?
pi_59023549
Ik sta op het punt om ook een espresso machine aan te schaffen, aangezien ik een enorme espresso fan ben. Alleen heb ik totaal geen kaas gegeten van het zelf zetten en zat daarom aan een volautomatische te denken, waar je wel zelf de maling, hoeveelheid water en sterkte in kan stellen. Bijvoorbeeld de Delonghi ESAM 4200 of de Saeco Talea Giro. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of zitten hier alleen maar die-hards?

Daarbij komt dat ik 's ochtends dan even makkelijk op dat knopje kan duwen en de rest gaat vanzelf terwijl ik mezelf aankleed omdat ik weer s te lang in bed heb gelegen
dus
  Redactie Games vrijdag 30 mei 2008 @ 23:18:00 #85
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_59023819
De duurste en lekkerste koffie is natuurlijk Kopi Luwak...
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_59024006
pirke: Ik heb er ervaring mee in zoverre dat wij zowel volautomaten als semi-automaten verkopen. Als je een echte espressofan bent is er geen enkele volautomaat die je tevreden zal stellen. DeLonghi moet je sowieso direct vergeten dat is echt prut en Saeco... Tja bij ons krijgen we ze erg vaak terug omdat er wat mis mee is. Jura is het beste merk in mijn ogen. Met die apparaten kun je een goede kop koffie of cappuccino maken. Maar een goede espresso hoef je niet te verwachten.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_59024219
Hoe lang duurt het voordat ik met een semi-automaat of een manual zover ben dat ik een lekker kopje espresso kan zetten? Dus het leerproces... Het voordeel wat ik in zo'n volautomatische zag was dat ik alleen maar hoefde te fine-tunen met de instellingen.

En wat kan je me aanraden voor een budget tot 500 euro? Ik heb dus nog helemaal niets (op zo'n klein stoomding voor op het fornuis na) dus zal ook een grinder etc moeten aanschaffen.
dus
pi_59024449
Voor een budget tot 500E zou je bijvoorbeeld kunnen beginnen met een Gaggia Classic en een Solis Maestro. De Gaggia Classic is een goed beginapparaat zeker omdat je aangeeft dat je een espressofan bent (daar haal ik uit dat je minder geïnteresseerd bent in cappuccino). De Solis Maestro is een goede instapgrinder, dat betekent dattie zeker niet top of the bill is maar wel adequaat is voor het zetten van een espresso.

Hoe lang je moet leren tot je een goede espresso zet is denk ik afhankelijk van hoeveel tijd je er in wilt investeren. Er zijn imo grofweg vier variabelen waar jij als barista wat aan kunt doen: maalgraad, distributie, tampen en temperatuur. Maalgraad en tampen heb je vrij vlot onder controle, distributie en temperatuur vind ik moeilijker. Voor distributie gebruikte ik in het begin de Weiss Distribution Technique. Temperatuur is erg boonafhankelijk (elke boon heeft een optimale zettemperatuur die je bereikt met tempsurfen).

Wat ik je kan aanraden is om voor je besluit er in te duiken ook eens op www.home-barista.com en www.coffeegeek.com te gaan lezen, daar staat echt een schat aan informatie. Werken met een semi-automaat vergt een investering, maar de koffie die je er uiteindelijk uit krijgt is ook absoluut beter dan met een volautomaat.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_59024693
Cappuccino drink ik nooit, heb ik tot nu toe misschien 2x op in m'n hele leven Ik hou van een goede stevige espresso, lekker zwaar met veel volume.

Maar stel ik zou elke dag een poging doen om een espresso te maken, hoeveel tijd kost het maken en hoeveel dagen zou het duren voordat ik de kwaliteit van een volautomatische overtref?
dus
pi_59026961
Ondertussen heb ik best veel gelezen (het is ook alweer 3:45 's ochtends) en ik denk dat de Rancilio Rocky en de Rancilio Silvia beter bij mij passen dan de goedkopere tegenhangers. Inclusief nog wat accesoires wel zo'n 800 euro... en dan nog een hoop werk om het onder de knie te krijgen. Ik zal er nog eens een nachtje over slapen, want als dit echt een veel beter resultaat geeft dan zo'n volautomatische (in dezelfde prijsklasse) dan is het dat wel waard. En kwalitatief is het goed spul dat jaren meegaat als ik de reviews mag geloven.
dus
pi_59027382
Ik heb zelf ook een Silvia en daar ben ik heel blij mee. Het apparaat is in staat tot zowel een hele goede espresso als een goede cappuccino. Ik zeg er wel eerlijk bij dat de Silvia een moeilijk apparaat is om mee te leren om te gaan omdat ze heel nauw luistert wat betreft distributie en hoeveelheid koffie in het bakje. Het duurde mij zeker een maand van elke dag een paar espresso's zetten voor ik echt tevreden was met het resultaat. Voordeel is wel weer dat er op marktplaats altijd veel tweedehandsjes staan van mensen die dus zo'n ding hebben gekocht en het te veel moeite vinden.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_59027438
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 23:06 schreef pirke het volgende:
Ik sta op het punt om ook een espresso machine aan te schaffen, aangezien ik een enorme espresso fan ben. Alleen heb ik totaal geen kaas gegeten van het zelf zetten en zat daarom aan een volautomatische te denken, waar je wel zelf de maling, hoeveelheid water en sterkte in kan stellen. Bijvoorbeeld de Delonghi ESAM 4200 of de Saeco Talea Giro. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of zitten hier alleen maar die-hards?
Ik heb een andere Saeco, waar ik erg tevreden over ben, maar wat me echt voor Saeco ingenomen heeft was de afhandeling toen er iets stuk ging. Je kan het apparaat opsturen (of zelf brengen & halen, ze zitten gewoon in NL), maar ze reageren ook snel & deskundig op vragen per e-mail, en sturen (snel! goedkoop!) onderdelen toe.
Daar had ik niet gerekend voor een apparaat in die prijsklasse..

Voor het betere zelfkoffieknutselen heb ik een ander apparaatje:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59034592
quote:
Op woensdag 21 mei 2008 18:28 schreef W1ZZ het volgende:
Over de blends kan ik je helaas weinig vertellen, dat is een beetje het geheim van het hoofdkantoor i.s.m. Smit&Dorlas. De Sicilian is 90% arabica en 10% robusta waardoor ik 'm voor espresso een beetje te scherp vind maar voor capp issie wel lekker. De Kaldi Blend is rather bland vind ik persoonlijk.

Over de prijs van Kaldi vs. SL: je hebt gelijk de prijzen van Kaldi liggen hoger. Maar bij ons krijg je versere koffie waarvan je precies op de verpakking kunt zien wanneer ie is gebrand en je krijgt 'm in gesealde zakken. Bij SL krijg je koffie uit een grote trechter die er al ik weet niet hoe lang in zit en je krijgt het vervolgens in een papieren zakje dat lekker lucht binnenlaat. Dus we zijn duurder dan SL maar daar krijg je imo ook wat voor terug. Overigens zijn we altijd nog weer goedkoper dan Illy
Ik was vandaag bij Kaldi in Emmen en heb ook de Sicilian gehad. Ik vond hem niet top, te hoog gebrand en toen ik dat zei, vertelde de jongeman dat er 40% robusta in zat. Dus tja, wat zit er in???

En was Kaldi niet in het begin 100% arabica?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_59035159
Bij mijn weten is de Sicilian altijd met robusta geweest, maar ik heb m erg lang zelf gedronken en ik geloof niet dat er 40% robusta in zit dat had ik wel geproefd. Mijn favo van Kaldi is overigens de Evening Delight, die is zachter en zoeter. Kan me goed voorstellen dat je vindt dat de Sicilian te donker gebrand is, ik blief ze ook liever lichter gebrand maar veel mensen vinden hem zo het lekkerst en hij loopt bij ons dan ook verreweg het hardst.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_59035382
Hoeveel beter is de Macap M4 of de Mazzer Mini tov de Rancilio Rocky eigenlijk? En zijn er nog veel verschillen tussen de verschillende MC4 / MC4T / M4 / M4D ?

Het is me ondertussen duidelijk dat als ik echte lekkere espresso wil, dat ik eerst maar eens een goede molen moet aanschaffen en dan pas naar een semi-automaat moet gaan kijken. Handmatig lijkt me voorlopig nog iets te hoog gegrepen, dat kan in de toekomst nog wel een keer als ik daar behoefte aan krijg.

Het idee dat ik altijd uitgebreid moet gaan tempsurfen bij de Silvia staat me trouwens niet echt aan, nou zijn daar ook oplossingen voor (PID), maar welke andere apparaten zouden dan in aanmerking komen? En dan liever geen stap terug in kwaliteit (vooruit mag natuurlijk wel ). Ik heb al eens gekeken naar de Quickmill Anita, de Isomac Zaffiro en nog een hoop anderen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer...
dus
pi_59035519
Ik moet heel eerlijk zeggen dat voor het beste resultaat je bij alle single boiler machines moet tempsurfen. Dus dat betekent dat bij alle apparaten tot een euro of duizend je moet tempsurfen (of ik moet een goedkope parel over het hoofd zien).

Over de malers: Mazzer Mini (heb ik zelf) en Macap zijn absoluut een vooruitgang t.o.v. de Rocky. Maar Rocky is goede kwaliteit voor wat je ervoor betaalt, ik ken ook duurdere molens die slechter zijn dan de rocky. Nadeel van de Rocky is dattie uit de doos niet traploos instelbaar is maar dat is met enig knutselwerk wel te verhelpen. Een ander nadeel is dat ik 'm wat plastic vind terwijl de mazzer gebouwd zijn om van een flatgebouw afgedonderd te kunnen worden. Als je een erg strikt budget hebt zou ik zelf eerder kiezen voor een Gaggia Classic en een Mazzer Mini dan een Silvia/Rocky combo. Macaps zijn dan weer ietsje goedkoper dan Mazzers maar daar heb ik te weinig ervaring mee om daar iets over te durven zeggen. Ik lees overal dat ze net zo goed zijn.

Iemand anders een goed idee?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_59035560
En trouwens, dat tempsurfen bij de Silvia valt reuze mee hoor. Wat ik doe is water aftappen totdat het lichtje gaat branden (dan is ie dus op z'n koudste punt) en dan vervolgens een x aantal seconden (meestal 30, is afhankelijk van de koffiesoort) wachten tot ik het knopje van de espresso indruk. Dat is eigenlijk alles.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_59035727
Budget is helemaal niet strict, maar als noob op het gebied van espresso dacht ik onder de 500 euro totaalprijs wel iets leuks te kunnen krijgen, maar nu zit ik al te denken aan een molen van 400 :S Ach zo ging het met m'n fototoestel ook... dacht voor 1500 euro wel iets leuks te kopen, uiteindelijk bijna 4000 uitgegeven. Als je iets koopt, koop dan goei spul, is mijn motto. En natuurlijk uren lang reviews lezen op internet om een goede keus te kunnen maken. Wat een lens voor een fototoestel is, is de molen voor espresso volgens mij. De camera body en espressomachine komen daarna wel een keer kijken. En uiteindelijk draait het toch om de persoon die alles bedient.
dus
pi_59035905
Leuk dat je ook enthousiast kunt worden over dit soort dingen! Dat hebben wij hier graag De persoon is belangrijk inderdaad, maar als z'n spul niet goed is kan hij geen wonderen verrichten. Als je bereid bent op MP te kopen:

Goed uitziende Mini vraagprijs ¤275

Silvia's te over op MP ook.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_59036257
Ik heb niks tegen tweedehands, maar ik koop liever nieuw spul waar ik de geschiedenis van ken, ook al is dat misschien wat duurder. Aan de andere kant, 200 euro euro voor een Silvia tegenover 488 nieuw scheelt wel veel. Het is voor mij alleen lastig in te schatten wanneer zo'n apparaat versleten is en of het de vraagprijs nog wel waard is. Bij nieuwkoop weet je dat het gewoon goed is (uitzonderingen daargelaten).

Tja, enthausiast worden is makkelijk als je mooie foto's ziet van een goede espresso, terwijl ik op m'n werk vieze automatenprut moet drinken Zelfs de espresso's in veel restaurants zien er niet zo mooi uit als die ik de afgelopen uren heb gezien.

Maar even verdergaande op mijn keuze: dat m'n budget "vrij" is wil overigens niet zeggen dat ik graag 3x zoveel meer uitgeef dan nodig is Aangezien ik nooit cappuccino drink, is een single boiler waarschijnlijk goed genoeg, eventueel een HX voor de temperatuurstabiliteit. Op MP staan nog best veel andere machines te koop naast de Silvia, maar ik heb dus geen flauw idee wat voor mij de beste keus zou zijn. Ik wil niet over een jaar alweer op het punt staan dat ik een upgrade "nodig" heb, het moet in 1x goed zijn.
dus
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')