abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 15 juli 2008 @ 01:14:56 #251
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_60112226
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 00:59 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik vind het trouwens wel typerend voor de CD&V (of CVP als je wil) dat ze een pure dorpspoliticus als Yves Leterme eigenlijk echt "gebruikt" hebben. Dat vind ik het pijnlijkste aan die hele zaak. Leterme is geen grote politicus, hij is het onder druk van de partij moeten worden. Eigenlijk had die man gewoon burgemeester van Ieper moeten zijn. Desnoods een rol in het Vlaamse Parlement , maar toch niet de man op zijn positie van nu ? Leterme weet in geen honderd jaar waar hij moet beginnen. Alles wat hij is , is 100 % "public relations" , een imago dat men hem aangemeten heeft. Niet wie hijzelf is ...
Hij moet naar zijn geiten en zijn dorp keren.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 01:25:59 #252
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_60112371
Btw ik maak me meer zorgen om Pieter De Crem dan om welke andere politicus ook.

-Hij is tegen het cordon sanitaire, met andere woorden voor samenwerking met de voor aanzetten tot rassenhaat veroordeelde partij.
-Hij heeft verdomme het voorkomen van zo'n "nieuwe orde"-type uit de jaren '30! Ben ik de enige die dit merkt?! Die fysiognomie, het kapsel, het streepjespak, de rechts-autoritaire trekjes?
-Het is de grootste fucking navoslaaf sinds de (voor corruptie veroordeelde) Willy Claes, misschien zelfs nog erger. Flaheau was goed. Hij was misschien niet bekwaam, maar net dat zorgde er voor dat hij een FOD die nergens goed voor was en is de grond in boorde.Geen leger = geen imperialistische avontuurtjes. Een beetje zoals de liberalen blij zijn dat Reynders de belastingsdiensten om zeep helpt zodat hun achterban, het kapitaal, lekker zijn verplichtingen krachtens het sociaal contract kan blijven ontlopen.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 02:11:48 #253
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_60112816
quote:

Mooie Missen over België: splitsen of niet?
Meer dan tweehonderd Belgische schones dingen naar kroontje van Miss België. Maar houdt het land stand en wat met de alsmaar grotere verschillen?
http://www.zoomin.tv/videoplayer/index.cfm?id=289395&mode=normal&quality=3&pid=ftvvla#

HILARISCH
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 08:44:51 #254
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_60114006
België is het mooiste voorbeeld dat Europa nooit gaat werken.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:18:39 #255
66825 Reya
Fier Wallon
pi_60114373
Toch een opvallende ontwikkeling; ik zou eerder hebben gezegd dat Leterme aan zou blijven, en dat het Vlaamse kartel ten einde zou komen. Blijkbaar heeft men toch behoorlijke vrees voor de N-VA bij CD&V.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:37:15 #256
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_60114609
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 08:44 schreef marky het volgende:
België is het mooiste voorbeeld dat Europa nooit gaat werken.
België toont juist aan waarom Europa nodig is.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_60115121
De gevestigde orde zal alles doen om nieuwe verkiezingen niet te laten gebeuren. Dan gaan de nationalisten misschien wel 50 % van de Vlaamse zetels halen.
pi_60115154
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 00:59 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Leterme weet in geen honderd jaar waar hij moet beginnen. Alles wat hij is , is 100 % "public relations" , een imago dat men hem aangemeten heeft. Niet wie hijzelf is ...
Had een willekeurige andere Vlaamse politicus met een Vlaamse agenda wel wat weten te bereiken? Verhofstadt is ook alleen maar 'geslaagd' omdat hij alle echte problemen heeft laten liggen.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 11:13:46 #259
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_60116208
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:37 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

België toont juist aan waarom Europa nodig is.
Als het daar al niet lukt om twee verschilende bevolkingsgroepen (die toch aan elkaar verbonden zijn) samen te laten werken gaat het in europa zeker niet lukken. Dat België het zelf wel zo graag wil, dat grote europa, is omdat ze dan hopen dat het probleem bij hun zich vanzelf oplost. En natuurlijk al het geld dat nu uit europa vloeit naar de arme Waalen.
pi_60116820
quote:
"Tijd voor het échte scenario: de stekker uit België trekken"

Zowel Lijst Dedecker als Vlaams Belang wil dat de Vlaamse partijen zich samen bezinnen over een toekomst van Vlaanderen. Jurgen Verstrepen (LDD) verwacht dat het Vlaams parlement uit vakantie wordt bijeengeroepen. "De Vlamingen moeten het échte scenario gaan bekijken: de stekker uit België trekken", aldus Gerolf Annemans (Vlaams Belang).

"Dertien maanden gepruts eindigt in mineur en terecht in de val", stelt Jurgen Verstrepen. Lijst Dedecker wil dat de deelstaten nu hun verantwoordelijkheid nemen, aangezien federaal faalt. "Bij mijn tussenkomsten in het Vlaams Parlement heeft Vlaams minister-president Kris Peeters meermaals bevestigd dat hij het parlement in deze zou raadplegen, inlichten en betrekken. Ik reken op zijn belofte en woord", aldus Verstrepen.
Wereldvreemde reacties

"Leterme heeft er de voorbije dagen alles aan gedaan om tot een akkoord met de Franstaligen te komen, en was hiervoor zelfs tot zeer verregaande toegevingen bereid", stelt Vlaams Belang-voorzitter Bruno Valkeniers in een mededeling. "We blijven ons verbazen over de totaal wereldvreemde reacties vanuit Franstalige hoek. De bewering van Reynders en Di Rupo dat zij best op een constructieve manier wilden praten over een 'grote staatshervorming', is ronduit hallucinant."

Vlaams Belang wil dat de Vlaamse partijen niet wachten op een zet van de koning. "We moeten de moed hebben om finaal de stekker uit de Belgische constructie te trekken. Alle Vlaamse partijen moeten zo snel mogelijk spoedberaad moeten houden over de te volgen strategie en de ordentelijke voorbereiding van het einde van België", besluit Valkeniers.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:17:33 #261
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_60117493
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:18 schreef Reya het volgende:
Toch een opvallende ontwikkeling; ik zou eerder hebben gezegd dat Leterme aan zou blijven, en dat het Vlaamse kartel ten einde zou komen. Blijkbaar heeft men toch behoorlijke vrees voor de N-VA bij CD&V.
Ook volstrekt logisch dat een partij die in zijn eentje waarschijnlijk niet eens de kiesdrempel haalt en uit puur opportunisme bij eender welke partij aanhangsel wil spelen om er toch maar bij te zijn (maar zichzelf wel probeert te verkopen als principieel ) zoveel invloed heeft.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:17:44 #262
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_60117503
Ik lees onder de reacties van Vlaamse politici opvallend vaak de zin: 'het federale overlegmodel is uitgeput'. Wat betekent dat precies? Betekent het dat ze twijfelen aan de toekomst van België?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:31:57 #263
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_60117827
quote:
Weer een dag van de waarheid voor België
Door: Pieter-Bas van Wiechen
Gepubliceerd: vandaag 06:58
Update: vandaag 09:29

Yves Leterme is premier van twee landen. De politieke crisis is er hardnekkig. Een bezoek aan de frontlinie in Absurdistan.

Aan het slot van de braderie in de provinciestad Halle heeft de combinatie van zon en bier haar werk goed gedaan. Met een glazige blik in de ogen genieten de bezoekers van The Skangaroos, een bandje dat in het Nederlands, Frans en Spaans zingt. De meeste leden komen uit de gemeenten waar de taalproblemen het hoogst opspelen: Brussel-Halle-Vilvoorde (BHV). Toch is zangeres Veerle niet bezig met de taalkwestie. ‘Ik schrijf in een taal die in mij opkomt, maar ik ben en blijf Vlaams.‘

Het Frans gaat haar goed af. En dat is geen unicum onder de rook van Brussel. Veel mensen in Halle zijn het Frans meer machtig dan ze lief is. ‘Natuurlijk spreek ik Frans’, laat een leraar weten. ‘Ik ben een kind uit een gemengd huwelijk met een Franstalige vader en een Vlaamse moeder.’ Een echte Belg, zou je denken, maar toch heeft ook deze tweetalige grote problemen met de Walen in de buurt. ‘Als ik in Wallonië kom, dan spreek ik hun taal. Maar al die Franstaligen die hier in Vlaanderen een mooie villa kopen, doen geen enkele moeite om Nederlands te leren!’ Het is een echo die je afgelopen maanden onophoudelijk hoort: de Vlamingen hebben naar eigen zeggen niets tegen de Franstaligen, maar die moeten wel Nederlands spreken in Vlaanderen. Daar woont zestig procent van de Belgen en bovendien zijn ze economisch veel succesvoller dan Wallonië.

Net over de taalgrens bij Brussel is dit probleem het voelbaarst. De gemeenten aan de rand van de hoofdstad liggen bijna allemaal op Vlaams grondgebied. Steeds meer Franstaligen uit Brussel zijn daar gaan wonen, aangetrokken door de rust en de ruimte.

In het dorp Lennik, vlakbij Halle, hangen tegen het gemeentehuis een gele vlag met de Vlaamse leeuw en twee grote spandoeken: ‘Steun de burgemeesters, splits Brussel-Halle-Vilvoorde’, meldt het ene doek. Het tweede is nog duidelijker: ‘Ik sport, jij sport en wij sporten... in het Nederlands!’ Het zijn oproepen gericht aan alle Franstaligen in de rand om Brussel. ‘De Franstaligen houden vast aan privileges die ik niet heb!’, zegt Lenniks burgemeester Willy DeWaele opgewonden. ‘Ze wonen hier, maar hun kinderen gaan naar eigen scholen en ze nemen geen deel aan het gemeenschapsleven. En dan mogen ze ook blijven stemmen op Franstalige partijen in het tweetalige Brussel. Als ik naar Wallonië verhuis, kan dat niet. Dat is oneerlijk. Als ik in Duitsland ga wonen, pas ik me toch ook aan?’

Welkom in het voor buitenlanders en menig Belg onbegrijpelijke oerwoud van regels en wetten. Dat de Fransen niet integreren is het gevolg van de taalwetten in 1963, waarin werd bepaald dat taalgroepen recht hadden op onderwijs en verenigingsleven in eigen taal zodra ze 30 procent van de bevolking uitmaakten. De Fransen in BHV staan dus volledig in hun recht.

BHV vormt de kern van de crisis in de politieke ballenbak van België. Vlamingen en Walen staan in deze zaak lijnrecht tegenover elkaar. De Vlamingen willen het kiesdistrict splitsen zodat de gemeentes weer echt Vlaams worden, de Walen zijn daartoe bereid mits een aantal verfranste gemeentes bij het tweetalige Brussel gevoegd worden. En dan bekvechten ze ook over de vraag welke bevoegdheden en belastingen Belgisch blijven en welke worden overgeheveld naar het Waalse en Vlaamse gewest. Vooral de Vlamingen willen zoveel mogelijk macht naar het eigen gewest overhevelen.


‘Eigenlijk bestaat België al lang niet meer’, zegt De Waele. ‘We leven al in twee landen met ieder hun eigen cultuur, taal en politici. België had als tweetalig land kunnen bestaan als de Franstaligen in 1936 ons voorstel hiervoor hadden geaccepteerd. Maar ze zien hun cultuur als superieur en ons nog steeds als domme boertjes. Het zijn onbetrouwbare partners, op dit moment worden zes miljoen Vlamingen geterroriseerd door vier miljoen Walen. Eens zullen ze de meerderheid moeten accepteren.’

‘Die Vlamingen wijzen naar ons om hun interne problemen te camoufleren’, zegt de Waal John Van Zuylen in vlekkeloos Nederlands ‘s avonds in Brussel. ‘In Franstalig België is een ware kentering gaande en leren steeds meer mensen Nederlands. De Vlamingen hebben een vertekend beeld van de situatie. Ik merk dat tijdens mijn werk als vertegenwoordiger in zonnepanelen, alle Vlamingen zijn verbaasd dat ik hun taal zo goed spreek maar ik ben echt niet de enige.’ Dan vervolgt hij, als aankomend masterstudent economie in Chicago: ‘Eigenlijk is het precies hetzelfde als in de tijd dat Wallonië economisch de broek aan had. Toen leerden Vlamingen Frans en waren wij te lui om ons in te leven, mijn taal gaat nu in Vlaanderen juist achteruit.’

Toch blijven veel Walen hardnekkig aan hun eigen taal en cultuur vasthouden, weet de Franstalige journalist Christophe Deborsu. Hij heeft zich de afgelopen jaren ontpopt tot een van de weinige opiniemakers die aan beide kanten van de taalgrens gehoord worden. ‘Veel Franstaligen hebben een excuus om geen Nederlands te leren’, zegt Deborsu. ‘Voor de een is het een oude trots van mensen die zich wel Belg noemen maar op deze manier juist het separatisme in de hand werken. Terwijl de ander het mogelijke einde van België opvoert als reden. Maar zelfs dan zal Vlaanderen onze belangrijkste buur blijven. Toch is er hoop: sinds een jaar kiezen de meeste kinderen weer Nederlands als eerste vreemde taal.’

Deborsu heeft geen idee of de partijen er voor vandaag uitkomen. ‘Een oplossing is nog steeds mogelijk, al is het moeilijk. Als ze er uitkomen, zal het weer een echt Belgisch compromis worden. Alle belangrijke beslissingen worden weer vooruitgeschoven.’

Wellicht biedt humor uitkomst. De Antwerpse cabaretier Vitalski is bezig met de try-outs van zijn politiek geladen voorstelling Mijn leven met Leterme. De show deed meteen veel stof opwaaien toen twee christen-democratische burgemeesters hem uit hun lokale cultuurcentrum weerden. Zonder de voorstelling gezien te hebben. Op het affiche staat premier Yves Leterme in een innige omhelzing met zijn Waalse rivale Joelle de Milquet. Mijn leven met Leterme gaat over een driehoeksverhouding tussen de premier, De Milquet en mijzelf’, legt Vitalski uit. ‘Uiteindelijk verlies ik en gaan de twee christen-democratische rivalen er met elkaar vandoor. Ik denk dat dit een goede oplossing zou zijn voor de crisis in België. Alleen vraag ik mij af of Leterme wel vruchtbaar is. Echt, ik vind die De Milquet een fijne moderne vrouw, als ik als Antwerpenaar op haar zou mogen stemmen, zou ik het doen!’

Vitalski begrijpt het niet meer. ‘De enige reden dat veel Vlamingen zich willen afscheiden is hun krenterigheid. Ze lijken wat dat betreft wel Hollanders. Ze vergeten dat de Walen ook jarenlang voor ons alles betaald hebben’, zegt de cabaretier. ‘Een onafhankelijk Vlaanderen? Laat me niet lachen, dat is als een zelfstandig dorp met twee frietkramen. Geef mij maar België, dat heeft toch een meer kosmopolitische uitstraling.’
http://www.depers.nl/buit(...)-in-Absurdistan.html

Zie je, jullie Vlamingen zijn stiekem Hollanders (of wij Hollanders zijn stiekem Vlamingen)
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:10:38 #264
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_60118670
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:13 schreef marky het volgende:

[..]

Als het daar al niet lukt om twee verschilende bevolkingsgroepen (die toch aan elkaar verbonden zijn) samen te laten werken gaat het in europa zeker niet lukken. Dat België het zelf wel zo graag wil, dat grote europa, is omdat ze dan hopen dat het probleem bij hun zich vanzelf oplost. En natuurlijk al het geld dat nu uit europa vloeit naar de arme Waalen.
Kromme redenering. België heeft een bipolair federalisme waar de horizontale dynamiek tussen Vlaanderen en Wallonië veel sterker speelt dan de verticale tussen deelstaten en gewesten. Wanneer rechts-populistische geestelijke armoezaaiers in Europa van leer trekken tegen "Europa" dan is het ook echt "Brussels" en niet een of twee specifieke lidstaten. Wanneer men in België klaagt over België dan klaagt men altijd over de andere taalgemeenschap.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_60118706
quote:
De gevestigde orde zal alles doen om nieuwe verkiezingen niet te laten gebeuren. Dan gaan de nationalisten misschien wel 50 % van de Vlaamse zetels halen.
Dan zou Vlaams Belang 30% moeten halen, LDD 15% en N-VA 5%. Onmogelijk volgens mij, zeker gezien de neergang van het VB.
pi_60118723
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

http://www.depers.nl/buit(...)-in-Absurdistan.html

Zie je, jullie Vlamingen zijn stiekem Hollanders (of wij Hollanders zijn stiekem Vlamingen)
Dat artikel lijkt niet altijd een onderscheid tussen Fransen en Franstaligen te maken. Het is nogal kort door de bocht als je zegt dat "de Fransen in BHV" gelijk hebben om die reden. De afspraak was dat de gemeenten die TOEN dertig procent anderstalig waren, faciliteiten kregen. Die houden niet in dat de gemeenteraad in het Frans moet, dat er middelbare scholen in het Frans zijn, of dat er op Franstalige lijsten uit Brussel moet kunnen gestemd worden.
pi_60118769
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:10 schreef Oma het volgende:

[..]

Had een willekeurige andere Vlaamse politicus met een Vlaamse agenda wel wat weten te bereiken? Verhofstadt is ook alleen maar 'geslaagd' omdat hij alle echte problemen heeft laten liggen.
Nee, maar een andere politicus had niet de Marseilleaise gezongen op de nationale feestdag en had niet elk interview aangegrepen om de Franstaligen te schofferen. En zo kan je het hele blunderlijstje afgaan.
pi_60118787
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:17 schreef Klopkoek het volgende:
Ik lees onder de reacties van Vlaamse politici opvallend vaak de zin: 'het federale overlegmodel is uitgeput'. Wat betekent dat precies? Betekent het dat ze twijfelen aan de toekomst van België?
Nee, eerder voor confederalisme.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:51:24 #269
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_60119711
quote:
Nog geen ontslag voor Leterme 15-07-08

Aan het eind van de ochtend heeft de Belgische koning Albert premier Leterme nog altijd niet officieel ontslagen. Iedereen in België wacht met spanning af wat de koning gaat doen.

Diverse politieke kopstukken aan beide kanten van de taalgrens hebben opgeroepen om Leterme niet direct te ontslaan. Didier Reynders van de Franstalige MR, die wordt genoemd als opvolger van Leterme, heeft voor een sociaal-economische regering gepleit met Leterme aan het hoofd.

"We moeten dus voortdoen met de huidige meerderheid én met Leterme als premier", zei de Franstalige liberaal vanochtend. "Als de koning mij vraagt om formateur te worden? Ik ben minister in een regering en doe voort met die regering." Reynders toonde zich teleurgesteld over het plotselinge ontslagaanbod vannacht van Leterme.

De Franstalige christendemocratische leider Joëlle Milquet, die de staatshervorming in de ogen van veel Vlamingen frustreerde, toonde zich evenmin gelukkig met de "plotse beslissing van Leterme. Vooral omdat de regering net belangrijke sociaal-economische beslissingen voor de burgers had genomen".

Hakken in het zand
Maar het ging natuurlijk niet om verhoging van de pensioenen of verlagingen van de belastingen, wist ook Milquet. "Het komt er nu op aan een diepgaande regimecrisis te vermijden en alles in het werk te stellen om op een verantwoorde manier uit de impasse te raken", zei Milquet over de vastgelopen staatshervorming.

Aan Vlaamse kant bleven de hakken ook in het zand. Vice-premier Jo Vandeurzen van Letermes eigen CD&V beschouwt het ontslag van het kabinet als een belangrijk teken dat de staatshervorming niet in de koelkast kan worden gezet.

"We zullen daarop blijven aandringen - en ik denk dat ook de collega's van Open VLD daar zo over denken, want we hebben dat samen onderhandeld", zei Vandeurzen. Volgens de krant De Standaard kiest de CD&V ervoor om de rijen te sluiten met de Vlaams-nationalistische N-VA en om achter Leterme te blijven staan.

Leterme zelf zei vannacht dat de tegenstellingen tussen Vlamingen en Franstaligen niet te overbruggen waren. Het conflict spitste zich met name toe op de splitsing van het kiesdistrict Brussel-Halle-Vilvoorde in een Nederlandstalig deel en een tweetalig Brussel.
bron: het Nederlandse staatsjournaal

Volgens mij ga je pas echt komische taferelen krijgen als Leterme's ontslag niet wordt aanvaard
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:53:15 #270
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_60119750
quote:
Nee, eerder voor confederalisme
Dan blijft er een soort Brits gemenebestmodel over. Niets dus. Alleen het leger misschien. Maar in feite is dat ook onzeker, er zal geen druk van buitenaf komen daar België al jarenlang een Navo-prifiteur is.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:54:12 #271
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_60119770
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:15 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Nee, eerder voor confederalisme.
Confederalisme impliceert onafhankelijke, soevereine staten.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:57:48 #272
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_60119855
Heero heeft last van ontwenningsverschijnselen

Hij moet de politiek ingaan. Kan dingen mooi benoemen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:01:23 #273
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_60119948
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:17 schreef Klopkoek het volgende:
Ik lees onder de reacties van Vlaamse politici opvallend vaak de zin: 'het federale overlegmodel is uitgeput'. Wat betekent dat precies? Betekent het dat ze twijfelen aan de toekomst van België?
Leterme bedoelt vermoedelijk dat hij vind dat de onderhandelingen over de spitsing van BHV vanaf nu moeten gevoerd worden door de deelstaatregeringen in plaats van door de federale overheid. Wat natuurlijk volstrekte onzin is, want de partijen die daar in de regeringen zittten bijna exact dezelfde als die in de federale regering zitten, en zijn onderworpen aan dezelfde ijzersterke partijdiscipline.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:03:51 #274
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_60120002
Met die Tour de France valt me trouwens erg op dat ze Vlaamse renners veel meer steunen dan Waalse (Gilbert en Monfort) renners.... dat zag ik de vorige jaren ook wel maar nu valt het meer op.

Dat soort kleine dingetjes zijn eigenlijk heel storend kan ik me zo voorstellen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:06:39 #275
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_60120075
quote:
en zijn onderworpen aan dezelfde ijzersterke partijdiscipline.
Dat is ook iets waar ik me over verbaasd heb. Je zou verwachten dat met het kieskringstelsel het centrale gezag van partijen wordt verzwakt. Vaak is dat zo. Parlementariërs hebben immers een rechtstreeks mandaat van de kiezers gekregen en niet via de partij (zoals in Nederland, waar je in eerste instantie op een partij stemt).
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')