abonnement Unibet Coolblue
pi_58634081
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:53 schreef Schunckelstar het volgende:
en wat is daar precies het voordeel van?
(ik neem het begrip recreatief vrij letterlijk en heb me dan ook nooit verdiept in dit soort dingen,dus mischien een domme vraag )
Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet weet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.

[ Bericht 0% gewijzigd door FJD op 12-05-2008 22:07:08 ]
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 12 mei 2008 @ 22:03:30 #127
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_58634184
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:58 schreef FJD het volgende:

[..]

Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.
dank je
blablablablablablablablablablablablablabla
  maandag 12 mei 2008 @ 22:10:15 #128
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58634303
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:58 schreef FJD het volgende:

[..]

Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet weet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.
Op het vlakke net boven de 100. Bergop ligt het aan welk vermogen je wegtrapt. Voor de gemiddelde recreant zal dat rond de 70-80 rpm liggen.
in a crowd you lose humanity
  maandag 12 mei 2008 @ 23:16:46 #129
62913 Blik
The one and Only!
pi_58635660
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Tof.
Stuur wat lager?
Vind het stuur wel prettig zo, wil als beginneling niet teveel voorover buigen. Merk dat ik er nog erg aan moet wennen.

Maar dan denk ik dat ik gewoon voor een standaard fietscomputertje ga, wellicht dat ik draadloos wel handig vind, hoef ik die draden niet weg te werken. Wat zijn voor- en nadelen van draadloos vs niet draadloos?
  maandag 12 mei 2008 @ 23:18:57 #130
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58635698
Met draad daar kan de draad van breken, maar werkt verder vrijwel altijd perfect.
Draadloos kan storen, met name bij electriciteitsmasten en spoorwegen. Dan rijd je opeens 100 of 0. Voordeel is natuurlijk dat de draad niet kan breken. Ander nadeel is dat je een tweede batterij hebt die leeg kan raken.
in a crowd you lose humanity
  FOK!fotograaf dinsdag 13 mei 2008 @ 10:42:06 #131
73911 ultra_ivo
pi_58640494
Jaren geleden werkten draadloze modellen soms niet onder een bepaalde temperatuur. Een van m'n fietsmaten heeft daarom eens zo'n model teruggebracht. De verkoper was verbaasd dat zij fietste als het vroor.
pi_58643950
Haha lol

Gister de elfsteden gefietst, 240km. Lekker warm weer, ging met 2 vingers in m'n neus. Een paar keer flink gerust en een bord nasi weggegeten, in totaal er iets meer dan 10 uur over gedaan.
Je gaat het op een gegeven moment wel merken dat je zo lang op je fietsje zit
  FOK!fotograaf dinsdag 13 mei 2008 @ 14:15:02 #133
73911 ultra_ivo
pi_58644245
Gewoon vaker doen, dan heb je nergens meer last van
  dinsdag 13 mei 2008 @ 17:11:05 #134
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58647713
As promised heb ik even de verschillen tussen wielrennen en hardlopen (middellange tot lange afstand) op virtueel papier gezet. Dit is puur mijn beleving en je hoeft het dus niet met me eens te zijn.

Trainingen:

Hardlopen
Hardlopen is wat trainingen betreft vrij eenvoudig. Je traint je duurvermogen, je snelheid en tempohardheid. De basis bestaat uit het lopen van duurlopen in verschillende tempo's: je lange exentensieve duurloop zal immers wat langzamer gaan dan een duurloop van een uurtje. Snelheidstrainingen kun je uitvoeren op de baan en zullen voor middellange tot lange afstandlopers (10, 15, 16, 21, 42 km) vooral bestaan uit 800m, 1000m, 1200m en 1500m bestaan: uitgevoerd boven wedstrijdtempo. Deze trainingen zijn perfect uit te voeren zonder onderbrekingen. Bovendien neem je de tijden op en zodoende weet je precies hoeveel progressie je boekt. Het werkt tevens extra stimulerend om tegen de klok te lopen en zodoende je pr's te verbeteren.
Dan heb je de tempohardheid trainingen. Het handigste is om een vast rondje te pakken en de tijd op te nemen. Ik neem een iets kortere afstand dan de wedstrijd en probeer op of iets boven wedstrijdtempo te lopen. Boven wedstrijdtempo is wel pittig, aangezien je een training simpelweg niet kan vergelijken met een wedstrijd.
Andere trainingsvormen als ritmelopen, hersteltrainingen, loopscholing en krachttrainingen (voor het hele lichaam) laat ik achterwege vanwege de geringe trainingsprikkel. Dit wil niet zeggen dat het onbelangrijk is!
De geplande trainingen kunnen vrijwel altijd doorgaan en zijn nagenoeg perfect uit te voeren en dat vind ik zeer belangrijk. Door de geringe snelheid heb je geen last van medeweggebruikers (uitzonderingen daargelaten), weersomstandigheden (op kou kun je je kleden, regen is enkel pretverhogend en wind mee of tegen maakt ook weinig uit). Op de baan is het bovenstaande überhaubt niet van toepassing. Een prettige gedacht is dat je ook in slechts een uurtje tijd een flinke trainingsprikkel kunt krijgen.

Wielrennen:
Bij het wielrennen heb je te maken met veel meer trainingsvormen. Dit hoeft direct een nadeel te zijn, maar het vraagt wel wat meer aandacht. Zo heb je de gebruikelijke duurtrainingen, intensief en extensief, tempo-duurtrainingen (d2 en d3 *1), intervaltraingen (intensief, extensief, weerstand), souplessetraining en natuurlijk herstel- en krachtwerk.
Goed, dit lijkt een hele hoop maar tot dusver is het vergelijkbaar met hardlopen. Alleen bij de loopsport wordt intensief of extensief bepaald door de afstand. Het verschil zit vooral in trainen voor bepaalde soorten wedstrijden. In Nederland zal je vooral criteriums rijden (rondjes om de kerk). Hierdoor komt het accent te liggen op korte intensieve intervallen, explosiviteit, sprintjes en kracht (pelotonrijden, koersinzicht, bochtenwerk etc. zul je leren door veel te koersen). Het probleem ligt voor mij bij de uitvoering. Ik ben misschien wel een mierenneuker wat training betreft, maar té vaak worden trainingen gehinderd door auto's, fietsers op de fietsenpaden die laat reageren, weersomstandigheden. De intervaltrainingen moeten hier in Nederland uitgevoerd worden op vlakke weg en als redelijk getraind renner trap je je lens en loopt de snelheid flink op. DIt is niet erg veilig en het traint niet lekker. Er zijn onvoldoende lange, rechte en rustige wegen (of bergen!) om je intervallen correct uit te voeren.
Bovendien kost het enorm veel tijd en dat strookt niet altijd met werk/studie. Ik was afgelopen maanden 15+ uur kwijt per week aan training. Extensieve duurtrainingen slokken zo 4 á 5 uur op en een goed opgebouwde intervaltraining houdt je ook zo 2.5 uur bezig.

Tijdens wedstrijden komen de verschillen écht bovendrijven. Wat de training betreft is het maar net hoeveel waarde je hecht aan een perfecte uitvoering (ik heb dat vrij hoog zitten).

Wedstrijden:

In een loopwedstrijd sta je sterk als individu. In de trainingen heb je ervaring opgedaan en heb je geleerd wat voor tijd je kan lopen. Je zal waarschijnlijk in een groepje terecht komen, maar toch je eigen plan trekken. De trainingsarbeid zal echt de uitwerking hebben die je wil: harder en beter(!) trainen zal resulteren in betere tijden en misschien zelfs winst brengen (goede en slechte dagen daargelaten).
Een wielerwedstrijd is veel grilliger wat dat betreft. Om te winnen moeten veel zaken samenvallen: je moet sterker zijn dan de rest, je moet in een goede positie zitten, je moet geen materiaalpech hebben, niet vallen etc. Ervaring, inzicht en je mannetje staan in een groep zijn dus minstens zo belangrijk als training. Je bent altijd afhankelijk van anderen aangezien je alleen geen kans maakt tegen een groep in een vlakke koers. Grotere investeringen qua trainingsarbeid resulteren dus niet per sé in betere resultaten en dat is niet altijd even prettig en motiverend.
Samengevat: wielrennen is naast training vooral tactiek, inzicht, positioneren en geluk. Hardlopen leunt meer op het principe: train hard, win easy.

Algemeen:

Wielrennen heeft natuurlijk ook een heleboel dingen die me wél trekken, anders zou ik er geen 15 uur p/w in steken. Zo ben ik gek op het materiaal, het stampen op de pedalen (snelheid en lekker je kracht kwijt kunnen) en het feit dat je 'ergens komt'. Mooie gebieden, vakanties in de bergen, het hele wielersfeertje, gezelligheid van groepritten, het taaltje, evenementen op tv, mooie toertochten. Het lopen stelt daar tegenover: geweldige kick na een flinke training, een 'leeg' hoofd en een heerlijke flow. Helaas is het lichaam wel wat gevoeliger voor blessures en andere lichaamsongemakken, maar verstandig trainen voorkomt een hoop leed.

Ik ben vast nog een hoop mooie dingen vergeten. Het is zomaar even een simpele opsomming.




*1 De meeste wielrenners trainen met een hartslagmeter en de trainingsintensiteiten worden (bij een gebruikelijke methode) ingedeeld in herstel, d1, d2, d3, weerstand.
pi_58648609
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 14:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Gewoon vaker doen, dan heb je nergens meer last van
Meestal zit ik ook niet langer dan 5 uur op een fiets, maar het is al beter dan vorig jaar
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:09:11 #136
62913 Blik
The one and Only!
pi_58650368
Nog 2 n00b-vraagjes:

1. Ik wil een reservebinnenband bestellen, waar op de band kan ik zien welke maat binnenband ik moet hebben? Ik zie namelijk 700 x 18 - 23C staan en dat soort termen, maar weet niet waar ik dat terug kan vinden.

2. Heeft iemand een handige tip voor wat betreft een zadeltasje waar ik alle reservespul in kan doen?
pi_58650961
op vraag 2. zo'n beetje het meest logische antwoord, maar wat ik zelf vergeten was toen ik er een kocht:

zorg dat je spullen die je gewoonlijk mee wilt er ook werkelijk in passen. Bij mij is dat al gauw telefoon, een paar sleutels en wat geld. Lichtere dingen kunnen natuurlijk gewoon in je rugzakken van een fietsshirtje.
pi_58661944
weet iemand winkels waar veel tweedehands racefietsen worden aangeboden die een beetje centraal in Nederland gevestigd zijn?
Even a broken clock is right twice a day.
  woensdag 14 mei 2008 @ 11:42:02 #139
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58662020
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:09 schreef Blik het volgende:
1. Ik wil een reservebinnenband bestellen, waar op de band kan ik zien welke maat binnenband ik moet hebben? Ik zie namelijk 700 x 18 - 23C staan en dat soort termen, maar weet niet waar ik dat terug kan vinden.
Jij hebt gewoon een standaard race binnenbandje nodig, inderdaad 700 x 18-23C.
Gewoon kort ventiel is wel lang genoeg voor jouw velgen denk ik
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  woensdag 14 mei 2008 @ 14:09:10 #140
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58664592
quote:
Op maandag 12 mei 2008 20:48 schreef Blik het volgende:

[..]

op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.
Wat wel een leuke route is (vind ik), is via Westbroek naar Maartensdijk. Bij Maartensdijk neem je de weg door het bos richting Lage Vuursche/Soest. Soest aanhouden (dus rechtdoor tot de N234). Bij N234 linksaf richting Soest, circa 500 meter na benzinestation (eerste weg) rechtsaf. Rechtdoorrijden tot het bij het spoor komt, voor het spoor rechtsaf. Dan de eerste weg links het spoor over. Die weg rechtdoor volgen. Nadat je het spoor weer overgaat, wordt het vals plat, dit loopt door tot bij de vliegbasis Soesterberg. Het is niet erg steil, maar gaat iig omhoog. Voorbij de vliegbasis kom je weer bij een provinciale weg. Tot daar is het vanuit Maarssen een kilometer of 30.
Je kunt ongeveer dezelfde weg teruggaan en dan heb je iig wat hoogtemeters gemaakt. Erg veel stelt het niet voor, maar vanaf Maartensdijk is het wel mooi door de bossen fietsen
Eventueel kun je terug via Paleis Soestdijk/richting Hilversum en daarna over Lage Vuursche, want in de weg naar Lage Vuursche zit ook een stuk vals plat.
Dan kom je in totaal op ongeveer 70 km uit. En als het wat te lang is, kun je in Lage Vuursche een terrasje pakken
Lage Vuursche moet je overigens niet in het weekend doorheen willen, want dan staat daar file.
quote:
Even een vraagje: Ik wil ook een fietscomputer kopen, die heb je al vanaf 15 euro. Maar wat zijn nou echt handige functies die een fietscomputer eigenlijk zou moeten hebben? Is een hartslagfunctie bijvoorbeeld een must om te hebben? hoogtemeters en dergelijke hoeft van mij niet zo nodig.
Als je wat vaker naar het buitenland van plan bent te gaan, dan is een hoogtemeter wel handig.
in a crowd you lose humanity
  woensdag 14 mei 2008 @ 15:17:10 #141
62913 Blik
The one and Only!
pi_58665691
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 14:09 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wat wel een leuke route is (vind ik), is via Westbroek naar Maartensdijk. Bij Maartensdijk neem je de weg door het bos richting Lage Vuursche/Soest. Soest aanhouden (dus rechtdoor tot de N234). Bij N234 linksaf richting Soest, circa 500 meter na benzinestation (eerste weg) rechtsaf. Rechtdoorrijden tot het bij het spoor komt, voor het spoor rechtsaf. Dan de eerste weg links het spoor over. Die weg rechtdoor volgen. Nadat je het spoor weer overgaat, wordt het vals plat, dit loopt door tot bij de vliegbasis Soesterberg. Het is niet erg steil, maar gaat iig omhoog. Voorbij de vliegbasis kom je weer bij een provinciale weg. Tot daar is het vanuit Maarssen een kilometer of 30.
Je kunt ongeveer dezelfde weg teruggaan en dan heb je iig wat hoogtemeters gemaakt. Erg veel stelt het niet voor, maar vanaf Maartensdijk is het wel mooi door de bossen fietsen
Eventueel kun je terug via Paleis Soestdijk/richting Hilversum en daarna over Lage Vuursche, want in de weg naar Lage Vuursche zit ook een stuk vals plat.
Dan kom je in totaal op ongeveer 70 km uit. En als het wat te lang is, kun je in Lage Vuursche een terrasje pakken
Lage Vuursche moet je overigens niet in het weekend doorheen willen, want dan staat daar file.
[..]

Als je wat vaker naar het buitenland van plan bent te gaan, dan is een hoogtemeter wel handig.
Allereerst bedankt voor de mooie route, als we wat verder zijn gaan we die zeker een keer uitproberen.

Over de fietscomputer. Ik heb gewoon de allergoedkoopste gedaan a 14 euro. Als het later nodig mocht zijn om een duurdere met meer functies te hebben kan dat altijd nog, die 14 euro val ik me nu geen buil aan

in ieder geval bedankt allemaal!
pi_58666958
Afgelopen zondag een tochtje van 135 km gemaakt. Viel een beetje tegen aangezien ik meestal rondjes van 40-50 km fiets. Het was ook redelijk warm en dan is één bidon (en één banaan) te weinig. Ik had 't rondje pas één keer vaker gereden, maar dan met een tussenstop en dat was ook alweer een tijdje geleden (ik wist niet precies hoeveel km het was toen ik vertrok). Dus mede vanwege de niet optimale voorbereiding heb ik er 6 uur en 15 minuten over gedaan wat een beschamend gemiddelde van 21,6 km/u oplevert.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_58667062
Zorg er voor dat je altijd voldoende eten of wat geld bij je hebt. Ik heb ook wel eens een rondje van iets meer dan 100km gemaakt terwijl ik eentje van 50 zou maken in eerste instantie. Behoorlijke hongerklop gekregen, en das balen als je geen geld hebt en constant langs eettentjes fietst.
Drinken is natuurlijk ook essentieel.
  woensdag 14 mei 2008 @ 17:15:06 #144
62913 Blik
The one and Only!
pi_58667806
Vandaag een aardige bestelling gedaan bij Roseversand, o.a.:

- Pomp
- Kleine pomp voor onderweg
- fietssokken
- multitool (incl. bandenlifters)
- 2 bidonhouders +2 bidons
- fiestcomputer

Hoop dat het snel binnenkomt, enige wat ik nog echt moet hebben zijn handschoentjes, zadeltasje, reserveband en evt. kleren voor als het wat slechter weer is
  woensdag 14 mei 2008 @ 19:19:37 #145
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_58670273
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 13:58 schreef Tommeke het volgende:
Haha lol

Gister de elfsteden gefietst, 240km. Lekker warm weer, ging met 2 vingers in m'n neus. Een paar keer flink gerust en een bord nasi weggegeten, in totaal er iets meer dan 10 uur over gedaan.
Je gaat het op een gegeven moment wel merken dat je zo lang op je fietsje zit
Gister ook gereden, alleen een beunhaas voor me vond het nodig om ff vol in de remmen te gaan dus ging mooi op me plaat

In totaal stond de teller op het einde van de dag op 266km en ging wel relaxe, alleen het einde is wat minder met wind tegen. En je gaat het zeker merken dat je lang op de fiets zit
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
pi_58671009
Pfff net 20km tegen 25km/u gedaan. Wel door bewoond gebied en met een rugtas op m'n rug maar ik was toch redelijk kapot. Wat ook niet helpt is dat een stel kutambtenaren het nodig heeft gevonden om de weg te bezaaien met drempels en klinkers; voel m'n ballen nog steeds in m'n keel

266km is nog wel een eind weg
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  FOK!fotograaf woensdag 14 mei 2008 @ 22:17:31 #147
73911 ultra_ivo
pi_58673979
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:52 schreef FJD het volgende:
266km is nog wel een eind weg
Alles een kwestie van gewenning. op een gegeven moment wordt 266km een leuke dagrit.
pi_58674087
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Alles een kwestie van gewenning. op een gegeven moment wordt 266km een leuke dagrit.
True Ik had 's ochtends hetzelfde stuk ook al gereden dus dat voelde ik ook wel in de benen.Over een maand heb ik een racefiets en dan kan ik op weg naar werk oefenen en direct m'n scheenbeen ontlasten zodat ik later weer kan hardlopen.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_58684227
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:19 schreef De_Slagert het volgende:

[..]

Gister ook gereden, alleen een beunhaas voor me vond het nodig om ff vol in de remmen te gaan dus ging mooi op me plaat

In totaal stond de teller op het einde van de dag op 266km en ging wel relaxe, alleen het einde is wat minder met wind tegen. En je gaat het zeker merken dat je lang op de fiets zit
Ja, d'r reed echt een behoorlijk stel halve tammen rond
Ik werd in een bocht bijna een kuil ingedrukt, kon nog net op tijd remmen en uitwijken.
't Einde was wel wind tegen, maar ik heb wel erger gehad met de elfsteden, heb dat laatste stuk ook bijna alleen maar op kop gereden. Ik vind het wel lekker, een beetje diep gaan. Had je 'm al vaker gefietst?
pi_58684466
Ik hoor wel eens dat mensen hun ketting met Dreft schoonmaken. Werkt dit echt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')