abonnement Unibet Coolblue
pi_58613163
De kleinste is 34 voor, 28 achter, best klein toch? Lijkt me wel dat je op een echte klim wel behoorlijk moet doseren en niet meteen, zoals dat in Luxemburg kon, flink door trekt.
  zondag 11 mei 2008 @ 18:42:10 #102
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58613227
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 18:49:07 #103
62913 Blik
The one and Only!
pi_58613301
Afgelopen weekend een racefiets gekocht. Een Moser met carbon voorvork, afmontage Shimano Sora, triple. Leuk dingetje en was afgeprijsd van 1000 naar 550 euro. Dus vanaf vandaag ben ik ook aan het fietsen. De eerste keer met die klikpedalen was wel ff wennen. Ben natuurlijk meteen op mijn bek gegaan omdat ik vergat m'n schoen los te klikken :p

Morgen eerste echte tochtje van een kilometertje of 30 op de planning staan
  zondag 11 mei 2008 @ 18:52:06 #104
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58613343
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:49 schreef Blik het volgende:
Afgelopen weekend een racefiets gekocht. Een Moser met carbon voorvork, afmontage Shimano Sora, triple. Leuk dingetje en was afgeprijsd van 1000 naar 550 euro. Dus vanaf vandaag ben ik ook aan het fietsen. De eerste keer met die klikpedalen was wel ff wennen. Ben natuurlijk meteen op mijn bek gegaan omdat ik vergat m'n schoen los te klikken :p
Da's klassiek, dat hoort erbij
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 19:18:01 #105
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58613695
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Nou, vroeger werden er ook wel eens fietsen per ongeluk afgemonteerd met een crankstel met steek 110
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zondag 11 mei 2008 @ 19:42:48 #106
62913 Blik
The one and Only!
pi_58614072
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:52 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Da's klassiek, dat hoort erbij
Dacht ik wel, gebeurde gelukkig op een plaats waar niemand was

Zal binnenkort even paar piccies maken van mijn fiets. Moser is niet zo bekend volgens mij
pi_58615137
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Was vergeten te vermelden dat ik inmiddels op een nieuwe fiets rijd
Die oude had zelfs nog schakelen op de stang, werkte voor geen meter bergop. Stilstaan en schakelen Als student moet je ff sparen he?
Dankje voor je tips/uitleg Ben er wel blij mee, op het vlakke kan ik ook goed uit de voeten, harder dan 40 ga ik toch niet vaak
  zondag 11 mei 2008 @ 20:48:36 #108
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58615296
Alvast veel plezier in de Alpen, wanneer ga je?
Belangrijkste voor de eerste keer in het hooggebergte is rustig beginnen op je eerste berg. Zoek een tempo waarvan je weet dat je het lang (minstens anderhalf uur) kunt volhouden. Mocht je tegen het einde over hebben, kun je altijd nog harder gaan. Begin je te hard, dan wordt het zwaar afzien, of kom je niet eens boven.
Je wilt niet weten hoeveel mensen stranden op Alpe d'Huez in de eerste bocht, omdat ze denken die berg wel effe op te fietsen.
En een andere tip: hoewel je ongetwijfeld staat te springen om meteen de zwaarste en bekendste berg op te fietsen, is het verstandig om eerst een paar andere (makkelijker) op te fietsen. Dat is alleen maar positief, want daardoor kom je in je klimritme en weet je hoe je je krachten moet verdelen, en wordt de zware berg makkelijker.
(Bijvoorbeeld, als je in de buurt van Alpe d'Huez bent, ga niet meteen Alpe d'Huez op, maar doe eerst bv. Les Deux Alpes, de col d'Ornon of de klim naar Alpe d'Huez via Villard Reculas).

Fietsen in het hooggebergte is
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 20:58:50 #109
14505 OProg
A Life in Music
pi_58615450
Ik heb 39/53 met achter 25/12 10 speed. Ik ga er wel vanuit dat ik daarmee overal boven kom.
In het verleden in de Alpen toen er nog 8 speed was kwam ik met maximaal 42 x 28 ook overal boven. Dit is net zo iets alleen met die 10 speed hoef je gelukkig niet meer voor het bergwerk tanden te gaan wisselen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_58616278
@ Wombcat

Nogmaals dank voor de tips
Ergens halverwege juli denk ik, ik zal inderdaad wel rustig moeten beginnen. Heb de neiging er veel te snel in te knallen. Ik weet nog niet precies waar, maar in ieder geval in de Alpen want de schoonfam. staat daar ergens op een camping. Fietsen in hooggebergte lijkt me inderdaad super
  zondag 11 mei 2008 @ 22:02:36 #111
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58616662
Met een klassieke dubbel kom je wel boven hoor, maar als je monstertochten als de Marmotte gaat rijden is het prettig te weten dat je nog een lichter tandje achter de hand hebt. Hoewel het op gegeven moment niet meer uitmaakt en lichter schakelen niet meer helpt: sterven zul je op elk verzet . De één komt harkend net zo snel boven als de ander die soepel rijdt, het verschil wordt gemaakt na 2 á 3 buitencategorie klimmen . De 34 gebruik ik ook niet. Het was een beetje een afweging maken tussen een klassieke dubbel en dan een grote cassette of een compact en een wat kleinere cassette (en sowieso mee veelzijdigheid). Sowieso ben ik dit jaar beter in vorm en lichter dan vorig jaar dus ik verwacht toch zo rond de 7 uur (wellicht iets meer) te fietsen op de marmotte (vorig jaar 7:39).
Fietsen is het hooggebergte is natuurlijk schitterend, maar vergis je niet: het is hard werken. De omgeving maakt een hoop goed, als je de goede wegen uitkiest.

Die verschillen tussen hardlopen en wielrennen en mijn idee daarover zal ik morgen even posten. Nu heb ik geen tijd meer helaas.
  zondag 11 mei 2008 @ 22:12:35 #112
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58616872
quote:
Op zondag 11 mei 2008 22:02 schreef Asics-DS het volgende:
Sowieso ben ik dit jaar beter in vorm en lichter dan vorig jaar dus ik verwacht toch zo rond de 7 uur (wellicht iets meer) te fietsen op de marmotte (vorig jaar 7:39).
Dan fiets je flink door
Mijn beste tijd op de Marmotte was 8:15, maar dat was met slecht weer (en over de Croix de Fer ipv de Glandon, dat scheelt ook een minuut of 10). Tussen 7:15 en 7:30 moet voor me mogelijk zijn als ik in topvorm ben, maar de Marmotte heb ik al wel gezien, dus daar ga ik niet meer naar toe. Heb 'm al 3x gereden, daarbuiten nog minstens 4x rondom Alpe d'Huez geweest. Ik heb dat gebied wel gezien. Ik houd ook niet zo erg van dat massale.
Tegenwoordig vind ik de kleinere cyclo's veel leuker, minder druk, da's veel relaxter starten .
Nou ja, tot op zekere hoogte dan, vorig jaar bij La Madeleine met 200 man aan de start in de eerste 10 km al een 2x flink gat moeten dichtrijden omdat ik er niet op gerekend had dat ze als dollen zouden starten (het jaar daarvoor deden ze het rustiger aan de eerste 40 vlakke kilometers). De eerste 40 km gingen vorig jaar ook 5 (!) minuten sneller dan het jaar daarvoor, eerste keer dat ik 'm reed dat stuk net binnen het uur. De tweede keer binnen 55 minuten (gemiddelde van 42 km toen we aan de eerste klimmetjes kwamen).

Dit jaar ga ik trouwens de Marco Pantani rijden, over de Gavia en Mortirolo. Aangezien ik niet echt in vorm ben niet met een hoge klassering op het oog, maar op een beschaafde manier over de Mortirolo komen is al heel wat (dat hele steile is niet echt mijn ding).
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 22:13:24 #113
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_58616889
quote:
Op zondag 11 mei 2008 22:02 schreef Asics-DS het volgende:
Die verschillen tussen hardlopen en wielrennen en mijn idee daarover zal ik morgen even posten. Nu heb ik geen tijd meer helaas.
Top!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  FOK!fotograaf maandag 12 mei 2008 @ 17:43:23 #114
73911 ultra_ivo
pi_58629571
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Ehm, begin jaren '90 reed ik met een compactcrankstel. Werd toen alleen niet zo genoemd. Stronglight 100 was dat, en en dezelfe steek (dacht 80mm) voor alle tandwielen. Naar keuze 1, 2 of 3 bladen voor.

Net terug van een rondje door de Ardennen. Met wat moeilijkheden, zowel logistiek als wegens de hitte. Maar het resultaat is dat het grootste deel van het parcours van m'n 400 van vorig jaar al verkend is
Route Maastricht-Rémicourt-Hoei-Namen-Givet-Revin-Bohan-Bouillon-Rochefort-Comblain-Fléron-Maastricht. Zitten wat leuke klimmetjes in
  maandag 12 mei 2008 @ 17:58:16 #115
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58629823
Net even 60 km gereden, toch wel een fijne bezigheid, zo op de tweede pinksterdag.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 12 mei 2008 @ 18:42:35 #116
62913 Blik
The one and Only!
pi_58630479
Vandaag voor de eerste keer de fiets uitgeprobeerd. Lekker rondje rond de Maarsseveense plassen en Loosdrechtse plassen gefietst van ongeveer 43 kilometer. Op het laatst een beetje last van pijn in de rug en vermoeide handen. Hadden ook te weinig drinken bij omdat we nog geen bidonhouders hebben.

Maar het was echt lekker Alleen beetje jammer dat ik in de buurt totaal geen klimmetjes heb
  maandag 12 mei 2008 @ 19:11:51 #117
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58630978
quote:
Op maandag 12 mei 2008 18:42 schreef Blik het volgende:
Vandaag voor de eerste keer de fiets uitgeprobeerd. Lekker rondje rond de Maarsseveense plassen en Loosdrechtse plassen gefietst van ongeveer 43 kilometer. Op het laatst een beetje last van pijn in de rug en vermoeide handen. Hadden ook te weinig drinken bij omdat we nog geen bidonhouders hebben.

Maar het was echt lekker Alleen beetje jammer dat ik in de buurt totaal geen klimmetjes heb
Maarssen? Zo ver is de Utrechtse Heuvelrug (Driebergen) niet. En bij Soest/Soesterberg gaat het ook wat omhoog.
in a crowd you lose humanity
  maandag 12 mei 2008 @ 20:48:12 #118
62913 Blik
The one and Only!
pi_58632795
quote:
Op maandag 12 mei 2008 19:11 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maarssen? Zo ver is de Utrechtse Heuvelrug (Driebergen) niet. En bij Soest/Soesterberg gaat het ook wat omhoog.
op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.

Even een vraagje: Ik wil ook een fietscomputer kopen, die heb je al vanaf 15 euro. Maar wat zijn nou echt handige functies die een fietscomputer eigenlijk zou moeten hebben? Is een hartslagfunctie bijvoorbeeld een must om te hebben? hoogtemeters en dergelijke hoeft van mij niet zo nodig.
  maandag 12 mei 2008 @ 20:53:49 #119
62913 Blik
The one and Only!
pi_58632871
Hier trouwens een pic van mijn nieuwe fiets:

  maandag 12 mei 2008 @ 21:04:51 #120
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58633061
Tof.
Stuur wat lager?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58633112
quote:
Op maandag 12 mei 2008 20:48 schreef Blik het volgende:

[..]

op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.

Even een vraagje: Ik wil ook een fietscomputer kopen, die heb je al vanaf 15 euro. Maar wat zijn nou echt handige functies die een fietscomputer eigenlijk zou moeten hebben? Is een hartslagfunctie bijvoorbeeld een must om te hebben? hoogtemeters en dergelijke hoeft van mij niet zo nodig.
Gewoon rustig opbouwen! Eerst rondjes in je eigen omgeving en stukje bij beetje kun je het gebied dat je uit je hoofd kent uitbreiden. Over een paar maanden knal je de hele Utrechtse Heuvelrug over

Handige functies zijn wat er standaard op zit + cadans. Een hartslagmeter is wel erg prettig vind ik, maar als je net begint misschien nog geen must.
  maandag 12 mei 2008 @ 21:28:08 #122
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_58633461
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:07 schreef eentwee het volgende:

[..]
Handige functies zijn wat er standaard op zit + cadans. Een hartslagmeter is wel erg prettig vind ik, maar als je net begint misschien nog geen must.
Hartslagsmeter is geen must, maar wel belangrijker dan een cadansmeter.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  maandag 12 mei 2008 @ 21:35:35 #123
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_58633619
wat is een cadansmeter?
blablablablablablablablablablablablablabla
  maandag 12 mei 2008 @ 21:46:16 #124
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58633835
Die meet je trapfrequentie
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  maandag 12 mei 2008 @ 21:53:51 #125
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_58633982
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:46 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Die meet je trapfrequentie
oh,ok

en wat is daar precies het voordeel van?
(ik neem het begrip recreatief vrij letterlijk en heb me dan ook nooit verdiept in dit soort dingen,dus mischien een domme vraag )
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_58634081
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:53 schreef Schunckelstar het volgende:
en wat is daar precies het voordeel van?
(ik neem het begrip recreatief vrij letterlijk en heb me dan ook nooit verdiept in dit soort dingen,dus mischien een domme vraag )
Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet weet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.

[ Bericht 0% gewijzigd door FJD op 12-05-2008 22:07:08 ]
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 12 mei 2008 @ 22:03:30 #127
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_58634184
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:58 schreef FJD het volgende:

[..]

Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.
dank je
blablablablablablablablablablablablablabla
  maandag 12 mei 2008 @ 22:10:15 #128
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58634303
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:58 schreef FJD het volgende:

[..]

Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet weet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.
Op het vlakke net boven de 100. Bergop ligt het aan welk vermogen je wegtrapt. Voor de gemiddelde recreant zal dat rond de 70-80 rpm liggen.
in a crowd you lose humanity
  maandag 12 mei 2008 @ 23:16:46 #129
62913 Blik
The one and Only!
pi_58635660
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Tof.
Stuur wat lager?
Vind het stuur wel prettig zo, wil als beginneling niet teveel voorover buigen. Merk dat ik er nog erg aan moet wennen.

Maar dan denk ik dat ik gewoon voor een standaard fietscomputertje ga, wellicht dat ik draadloos wel handig vind, hoef ik die draden niet weg te werken. Wat zijn voor- en nadelen van draadloos vs niet draadloos?
  maandag 12 mei 2008 @ 23:18:57 #130
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58635698
Met draad daar kan de draad van breken, maar werkt verder vrijwel altijd perfect.
Draadloos kan storen, met name bij electriciteitsmasten en spoorwegen. Dan rijd je opeens 100 of 0. Voordeel is natuurlijk dat de draad niet kan breken. Ander nadeel is dat je een tweede batterij hebt die leeg kan raken.
in a crowd you lose humanity
  FOK!fotograaf dinsdag 13 mei 2008 @ 10:42:06 #131
73911 ultra_ivo
pi_58640494
Jaren geleden werkten draadloze modellen soms niet onder een bepaalde temperatuur. Een van m'n fietsmaten heeft daarom eens zo'n model teruggebracht. De verkoper was verbaasd dat zij fietste als het vroor.
pi_58643950
Haha lol

Gister de elfsteden gefietst, 240km. Lekker warm weer, ging met 2 vingers in m'n neus. Een paar keer flink gerust en een bord nasi weggegeten, in totaal er iets meer dan 10 uur over gedaan.
Je gaat het op een gegeven moment wel merken dat je zo lang op je fietsje zit
  FOK!fotograaf dinsdag 13 mei 2008 @ 14:15:02 #133
73911 ultra_ivo
pi_58644245
Gewoon vaker doen, dan heb je nergens meer last van
  dinsdag 13 mei 2008 @ 17:11:05 #134
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58647713
As promised heb ik even de verschillen tussen wielrennen en hardlopen (middellange tot lange afstand) op virtueel papier gezet. Dit is puur mijn beleving en je hoeft het dus niet met me eens te zijn.

Trainingen:

Hardlopen
Hardlopen is wat trainingen betreft vrij eenvoudig. Je traint je duurvermogen, je snelheid en tempohardheid. De basis bestaat uit het lopen van duurlopen in verschillende tempo's: je lange exentensieve duurloop zal immers wat langzamer gaan dan een duurloop van een uurtje. Snelheidstrainingen kun je uitvoeren op de baan en zullen voor middellange tot lange afstandlopers (10, 15, 16, 21, 42 km) vooral bestaan uit 800m, 1000m, 1200m en 1500m bestaan: uitgevoerd boven wedstrijdtempo. Deze trainingen zijn perfect uit te voeren zonder onderbrekingen. Bovendien neem je de tijden op en zodoende weet je precies hoeveel progressie je boekt. Het werkt tevens extra stimulerend om tegen de klok te lopen en zodoende je pr's te verbeteren.
Dan heb je de tempohardheid trainingen. Het handigste is om een vast rondje te pakken en de tijd op te nemen. Ik neem een iets kortere afstand dan de wedstrijd en probeer op of iets boven wedstrijdtempo te lopen. Boven wedstrijdtempo is wel pittig, aangezien je een training simpelweg niet kan vergelijken met een wedstrijd.
Andere trainingsvormen als ritmelopen, hersteltrainingen, loopscholing en krachttrainingen (voor het hele lichaam) laat ik achterwege vanwege de geringe trainingsprikkel. Dit wil niet zeggen dat het onbelangrijk is!
De geplande trainingen kunnen vrijwel altijd doorgaan en zijn nagenoeg perfect uit te voeren en dat vind ik zeer belangrijk. Door de geringe snelheid heb je geen last van medeweggebruikers (uitzonderingen daargelaten), weersomstandigheden (op kou kun je je kleden, regen is enkel pretverhogend en wind mee of tegen maakt ook weinig uit). Op de baan is het bovenstaande überhaubt niet van toepassing. Een prettige gedacht is dat je ook in slechts een uurtje tijd een flinke trainingsprikkel kunt krijgen.

Wielrennen:
Bij het wielrennen heb je te maken met veel meer trainingsvormen. Dit hoeft direct een nadeel te zijn, maar het vraagt wel wat meer aandacht. Zo heb je de gebruikelijke duurtrainingen, intensief en extensief, tempo-duurtrainingen (d2 en d3 *1), intervaltraingen (intensief, extensief, weerstand), souplessetraining en natuurlijk herstel- en krachtwerk.
Goed, dit lijkt een hele hoop maar tot dusver is het vergelijkbaar met hardlopen. Alleen bij de loopsport wordt intensief of extensief bepaald door de afstand. Het verschil zit vooral in trainen voor bepaalde soorten wedstrijden. In Nederland zal je vooral criteriums rijden (rondjes om de kerk). Hierdoor komt het accent te liggen op korte intensieve intervallen, explosiviteit, sprintjes en kracht (pelotonrijden, koersinzicht, bochtenwerk etc. zul je leren door veel te koersen). Het probleem ligt voor mij bij de uitvoering. Ik ben misschien wel een mierenneuker wat training betreft, maar té vaak worden trainingen gehinderd door auto's, fietsers op de fietsenpaden die laat reageren, weersomstandigheden. De intervaltrainingen moeten hier in Nederland uitgevoerd worden op vlakke weg en als redelijk getraind renner trap je je lens en loopt de snelheid flink op. DIt is niet erg veilig en het traint niet lekker. Er zijn onvoldoende lange, rechte en rustige wegen (of bergen!) om je intervallen correct uit te voeren.
Bovendien kost het enorm veel tijd en dat strookt niet altijd met werk/studie. Ik was afgelopen maanden 15+ uur kwijt per week aan training. Extensieve duurtrainingen slokken zo 4 á 5 uur op en een goed opgebouwde intervaltraining houdt je ook zo 2.5 uur bezig.

Tijdens wedstrijden komen de verschillen écht bovendrijven. Wat de training betreft is het maar net hoeveel waarde je hecht aan een perfecte uitvoering (ik heb dat vrij hoog zitten).

Wedstrijden:

In een loopwedstrijd sta je sterk als individu. In de trainingen heb je ervaring opgedaan en heb je geleerd wat voor tijd je kan lopen. Je zal waarschijnlijk in een groepje terecht komen, maar toch je eigen plan trekken. De trainingsarbeid zal echt de uitwerking hebben die je wil: harder en beter(!) trainen zal resulteren in betere tijden en misschien zelfs winst brengen (goede en slechte dagen daargelaten).
Een wielerwedstrijd is veel grilliger wat dat betreft. Om te winnen moeten veel zaken samenvallen: je moet sterker zijn dan de rest, je moet in een goede positie zitten, je moet geen materiaalpech hebben, niet vallen etc. Ervaring, inzicht en je mannetje staan in een groep zijn dus minstens zo belangrijk als training. Je bent altijd afhankelijk van anderen aangezien je alleen geen kans maakt tegen een groep in een vlakke koers. Grotere investeringen qua trainingsarbeid resulteren dus niet per sé in betere resultaten en dat is niet altijd even prettig en motiverend.
Samengevat: wielrennen is naast training vooral tactiek, inzicht, positioneren en geluk. Hardlopen leunt meer op het principe: train hard, win easy.

Algemeen:

Wielrennen heeft natuurlijk ook een heleboel dingen die me wél trekken, anders zou ik er geen 15 uur p/w in steken. Zo ben ik gek op het materiaal, het stampen op de pedalen (snelheid en lekker je kracht kwijt kunnen) en het feit dat je 'ergens komt'. Mooie gebieden, vakanties in de bergen, het hele wielersfeertje, gezelligheid van groepritten, het taaltje, evenementen op tv, mooie toertochten. Het lopen stelt daar tegenover: geweldige kick na een flinke training, een 'leeg' hoofd en een heerlijke flow. Helaas is het lichaam wel wat gevoeliger voor blessures en andere lichaamsongemakken, maar verstandig trainen voorkomt een hoop leed.

Ik ben vast nog een hoop mooie dingen vergeten. Het is zomaar even een simpele opsomming.




*1 De meeste wielrenners trainen met een hartslagmeter en de trainingsintensiteiten worden (bij een gebruikelijke methode) ingedeeld in herstel, d1, d2, d3, weerstand.
pi_58648609
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 14:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Gewoon vaker doen, dan heb je nergens meer last van
Meestal zit ik ook niet langer dan 5 uur op een fiets, maar het is al beter dan vorig jaar
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:09:11 #136
62913 Blik
The one and Only!
pi_58650368
Nog 2 n00b-vraagjes:

1. Ik wil een reservebinnenband bestellen, waar op de band kan ik zien welke maat binnenband ik moet hebben? Ik zie namelijk 700 x 18 - 23C staan en dat soort termen, maar weet niet waar ik dat terug kan vinden.

2. Heeft iemand een handige tip voor wat betreft een zadeltasje waar ik alle reservespul in kan doen?
pi_58650961
op vraag 2. zo'n beetje het meest logische antwoord, maar wat ik zelf vergeten was toen ik er een kocht:

zorg dat je spullen die je gewoonlijk mee wilt er ook werkelijk in passen. Bij mij is dat al gauw telefoon, een paar sleutels en wat geld. Lichtere dingen kunnen natuurlijk gewoon in je rugzakken van een fietsshirtje.
pi_58661944
weet iemand winkels waar veel tweedehands racefietsen worden aangeboden die een beetje centraal in Nederland gevestigd zijn?
Even a broken clock is right twice a day.
  woensdag 14 mei 2008 @ 11:42:02 #139
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58662020
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:09 schreef Blik het volgende:
1. Ik wil een reservebinnenband bestellen, waar op de band kan ik zien welke maat binnenband ik moet hebben? Ik zie namelijk 700 x 18 - 23C staan en dat soort termen, maar weet niet waar ik dat terug kan vinden.
Jij hebt gewoon een standaard race binnenbandje nodig, inderdaad 700 x 18-23C.
Gewoon kort ventiel is wel lang genoeg voor jouw velgen denk ik
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  woensdag 14 mei 2008 @ 14:09:10 #140
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58664592
quote:
Op maandag 12 mei 2008 20:48 schreef Blik het volgende:

[..]

op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.
Wat wel een leuke route is (vind ik), is via Westbroek naar Maartensdijk. Bij Maartensdijk neem je de weg door het bos richting Lage Vuursche/Soest. Soest aanhouden (dus rechtdoor tot de N234). Bij N234 linksaf richting Soest, circa 500 meter na benzinestation (eerste weg) rechtsaf. Rechtdoorrijden tot het bij het spoor komt, voor het spoor rechtsaf. Dan de eerste weg links het spoor over. Die weg rechtdoor volgen. Nadat je het spoor weer overgaat, wordt het vals plat, dit loopt door tot bij de vliegbasis Soesterberg. Het is niet erg steil, maar gaat iig omhoog. Voorbij de vliegbasis kom je weer bij een provinciale weg. Tot daar is het vanuit Maarssen een kilometer of 30.
Je kunt ongeveer dezelfde weg teruggaan en dan heb je iig wat hoogtemeters gemaakt. Erg veel stelt het niet voor, maar vanaf Maartensdijk is het wel mooi door de bossen fietsen
Eventueel kun je terug via Paleis Soestdijk/richting Hilversum en daarna over Lage Vuursche, want in de weg naar Lage Vuursche zit ook een stuk vals plat.
Dan kom je in totaal op ongeveer 70 km uit. En als het wat te lang is, kun je in Lage Vuursche een terrasje pakken
Lage Vuursche moet je overigens niet in het weekend doorheen willen, want dan staat daar file.
quote:
Even een vraagje: Ik wil ook een fietscomputer kopen, die heb je al vanaf 15 euro. Maar wat zijn nou echt handige functies die een fietscomputer eigenlijk zou moeten hebben? Is een hartslagfunctie bijvoorbeeld een must om te hebben? hoogtemeters en dergelijke hoeft van mij niet zo nodig.
Als je wat vaker naar het buitenland van plan bent te gaan, dan is een hoogtemeter wel handig.
in a crowd you lose humanity
  woensdag 14 mei 2008 @ 15:17:10 #141
62913 Blik
The one and Only!
pi_58665691
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 14:09 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wat wel een leuke route is (vind ik), is via Westbroek naar Maartensdijk. Bij Maartensdijk neem je de weg door het bos richting Lage Vuursche/Soest. Soest aanhouden (dus rechtdoor tot de N234). Bij N234 linksaf richting Soest, circa 500 meter na benzinestation (eerste weg) rechtsaf. Rechtdoorrijden tot het bij het spoor komt, voor het spoor rechtsaf. Dan de eerste weg links het spoor over. Die weg rechtdoor volgen. Nadat je het spoor weer overgaat, wordt het vals plat, dit loopt door tot bij de vliegbasis Soesterberg. Het is niet erg steil, maar gaat iig omhoog. Voorbij de vliegbasis kom je weer bij een provinciale weg. Tot daar is het vanuit Maarssen een kilometer of 30.
Je kunt ongeveer dezelfde weg teruggaan en dan heb je iig wat hoogtemeters gemaakt. Erg veel stelt het niet voor, maar vanaf Maartensdijk is het wel mooi door de bossen fietsen
Eventueel kun je terug via Paleis Soestdijk/richting Hilversum en daarna over Lage Vuursche, want in de weg naar Lage Vuursche zit ook een stuk vals plat.
Dan kom je in totaal op ongeveer 70 km uit. En als het wat te lang is, kun je in Lage Vuursche een terrasje pakken
Lage Vuursche moet je overigens niet in het weekend doorheen willen, want dan staat daar file.
[..]

Als je wat vaker naar het buitenland van plan bent te gaan, dan is een hoogtemeter wel handig.
Allereerst bedankt voor de mooie route, als we wat verder zijn gaan we die zeker een keer uitproberen.

Over de fietscomputer. Ik heb gewoon de allergoedkoopste gedaan a 14 euro. Als het later nodig mocht zijn om een duurdere met meer functies te hebben kan dat altijd nog, die 14 euro val ik me nu geen buil aan

in ieder geval bedankt allemaal!
pi_58666958
Afgelopen zondag een tochtje van 135 km gemaakt. Viel een beetje tegen aangezien ik meestal rondjes van 40-50 km fiets. Het was ook redelijk warm en dan is één bidon (en één banaan) te weinig. Ik had 't rondje pas één keer vaker gereden, maar dan met een tussenstop en dat was ook alweer een tijdje geleden (ik wist niet precies hoeveel km het was toen ik vertrok). Dus mede vanwege de niet optimale voorbereiding heb ik er 6 uur en 15 minuten over gedaan wat een beschamend gemiddelde van 21,6 km/u oplevert.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_58667062
Zorg er voor dat je altijd voldoende eten of wat geld bij je hebt. Ik heb ook wel eens een rondje van iets meer dan 100km gemaakt terwijl ik eentje van 50 zou maken in eerste instantie. Behoorlijke hongerklop gekregen, en das balen als je geen geld hebt en constant langs eettentjes fietst.
Drinken is natuurlijk ook essentieel.
  woensdag 14 mei 2008 @ 17:15:06 #144
62913 Blik
The one and Only!
pi_58667806
Vandaag een aardige bestelling gedaan bij Roseversand, o.a.:

- Pomp
- Kleine pomp voor onderweg
- fietssokken
- multitool (incl. bandenlifters)
- 2 bidonhouders +2 bidons
- fiestcomputer

Hoop dat het snel binnenkomt, enige wat ik nog echt moet hebben zijn handschoentjes, zadeltasje, reserveband en evt. kleren voor als het wat slechter weer is
  woensdag 14 mei 2008 @ 19:19:37 #145
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_58670273
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 13:58 schreef Tommeke het volgende:
Haha lol

Gister de elfsteden gefietst, 240km. Lekker warm weer, ging met 2 vingers in m'n neus. Een paar keer flink gerust en een bord nasi weggegeten, in totaal er iets meer dan 10 uur over gedaan.
Je gaat het op een gegeven moment wel merken dat je zo lang op je fietsje zit
Gister ook gereden, alleen een beunhaas voor me vond het nodig om ff vol in de remmen te gaan dus ging mooi op me plaat

In totaal stond de teller op het einde van de dag op 266km en ging wel relaxe, alleen het einde is wat minder met wind tegen. En je gaat het zeker merken dat je lang op de fiets zit
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
pi_58671009
Pfff net 20km tegen 25km/u gedaan. Wel door bewoond gebied en met een rugtas op m'n rug maar ik was toch redelijk kapot. Wat ook niet helpt is dat een stel kutambtenaren het nodig heeft gevonden om de weg te bezaaien met drempels en klinkers; voel m'n ballen nog steeds in m'n keel

266km is nog wel een eind weg
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  FOK!fotograaf woensdag 14 mei 2008 @ 22:17:31 #147
73911 ultra_ivo
pi_58673979
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:52 schreef FJD het volgende:
266km is nog wel een eind weg
Alles een kwestie van gewenning. op een gegeven moment wordt 266km een leuke dagrit.
pi_58674087
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Alles een kwestie van gewenning. op een gegeven moment wordt 266km een leuke dagrit.
True Ik had 's ochtends hetzelfde stuk ook al gereden dus dat voelde ik ook wel in de benen.Over een maand heb ik een racefiets en dan kan ik op weg naar werk oefenen en direct m'n scheenbeen ontlasten zodat ik later weer kan hardlopen.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_58684227
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:19 schreef De_Slagert het volgende:

[..]

Gister ook gereden, alleen een beunhaas voor me vond het nodig om ff vol in de remmen te gaan dus ging mooi op me plaat

In totaal stond de teller op het einde van de dag op 266km en ging wel relaxe, alleen het einde is wat minder met wind tegen. En je gaat het zeker merken dat je lang op de fiets zit
Ja, d'r reed echt een behoorlijk stel halve tammen rond
Ik werd in een bocht bijna een kuil ingedrukt, kon nog net op tijd remmen en uitwijken.
't Einde was wel wind tegen, maar ik heb wel erger gehad met de elfsteden, heb dat laatste stuk ook bijna alleen maar op kop gereden. Ik vind het wel lekker, een beetje diep gaan. Had je 'm al vaker gefietst?
pi_58684466
Ik hoor wel eens dat mensen hun ketting met Dreft schoonmaken. Werkt dit echt?
pi_58684963
Ik maak hem altijd schoon met motorblokreiniger.
  donderdag 15 mei 2008 @ 16:01:10 #152
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_58686193
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 14:08 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Ja, d'r reed echt een behoorlijk stel halve tammen rond
Ik werd in een bocht bijna een kuil ingedrukt, kon nog net op tijd remmen en uitwijken.
't Einde was wel wind tegen, maar ik heb wel erger gehad met de elfsteden, heb dat laatste stuk ook bijna alleen maar op kop gereden. Ik vind het wel lekker, een beetje diep gaan. Had je 'm al vaker gefietst?
Ja vorig jaar, lekker in de regen toen

Het is altijd wel een leuke tocht op te rijden met al die dorpjes enzo, voor de snelheid moet je het niet doen met die drukte en de manier van rijden van sommige andere fietsers.
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
  donderdag 15 mei 2008 @ 18:57:39 #153
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58689368
Lijkt me geen goed plan.
in a crowd you lose humanity
pi_58691068
Fietssportief.nl:

Wel vragen wij u er rekening mee te houden dat als u een fiets bij ons aanschaft in het kader van het Nationale Fietsplan wij de prijs van de fiets verhogen met 15%, (tot maximaal 15% van 749,00 euro = 112 euro).

Wat een ontzettende matenaaiers zeg. Beetje een deel van de belastingwinst in eigen zak steken

Maar goed, als ik dat zo zien dan heeft het geen zak nut. Een fiets met 105 afmontage bij een beetje winkel doet al snel 1000,- waardoor ik m'n belastingvoordeel 1 op 1 inleveren bij de fietsenhandelaar.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_58692795
Er staat hier een fiets en het begint wel een beetje te kriebelen
maar ik heb geen pakje of zo..
  FOK!fotograaf donderdag 15 mei 2008 @ 22:10:17 #156
73911 ultra_ivo
pi_58693405
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 21:47 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
maar ik heb geen pakje of zo..
Gewoon ff naar Decathlon gaan en je in het nieuw steken
pi_58693563
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 22:10 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Gewoon ff naar Decathlon gaan en je in het nieuw steken
nadat ik de bank over heb gevallen
pi_58694412
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 18:57 schreef Wombcat het volgende:
Lijkt me geen goed plan.
Heb je het over de Dreft? Zo ja, waarom niet?
  vrijdag 16 mei 2008 @ 00:27:21 #159
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58696665
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 22:17 schreef Principessa.Farfalla het volgende:

[..]

nadat ik de bank over heb gevallen
Een wieleroutfit is niet echt superduur hoor. Zo'n strak broekje heb je voor een paar centen, en dan ben je er al bijna. Geen gezeik, fietsen!
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 16 mei 2008 @ 00:28:51 #160
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58696697
Vanavond 75 km gereden trouwens, met de training zat ik in een iets te snel groepje dat op een bepaald moment met een snelheid boven de 50 (met de wind mee, dat wel) een ander groepje ging inhalen. Op dat soort momenten vraag ik me wel eens af wat ik eigenlijk aan het doen ben. Maar ja, ik ken geen sport die qua verzadigingsniveau ook maar een beetje in de buurt komt.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  FOK!fotograaf vrijdag 16 mei 2008 @ 06:45:40 #161
73911 ultra_ivo
pi_58698559
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 22:17 schreef Principessa.Farfalla het volgende:

[..]

nadat ik de bank over heb gevallen
Is niet voor niks dat ik speciaal de firma Decathlon noem. Dan spreek je over koersbroeken van ver onder de 10 Euro 't stuk. Veel van de rest is bij hen ook tientjeswerk.
pi_58698690
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 00:28 schreef I.R.Baboon het volgende:
Maar ja, ik ken geen sport die qua verzadigingsniveau ook maar een beetje in de buurt komt.
Hardlopen
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_58700858
Ik heb eens op de site van Decathlon gekeken, maar het is daar écht goedkoop zeg . Weet iemand of die schoenen kwalitatief ook wat zijn? 100 euro voor schoenen vind ik nogal duur, bij de Decathlon hebben ze schoenen van 40 euro...

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2008 10:24:54 ]
  vrijdag 16 mei 2008 @ 10:28:02 #164
62913 Blik
The one and Only!
pi_58700953
Probleem van de Decathlon is dat het alleen in Limburg en ver in Noord-Holland zit. Voor mij geen optie om even langs te rijden. Ben aan benzine de rest van het prijsverschil kwijt
pi_58702429
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 06:45 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Is niet voor niks dat ik speciaal de firma Decathlon noem. Dan spreek je over koersbroeken van ver onder de 10 Euro 't stuk. Veel van de rest is bij hen ook tientjeswerk.
10 euro ?
't enige voordeel is toch die zeem ?
  vrijdag 16 mei 2008 @ 14:45:50 #166
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58706683
Hmm er zijn een paar dingen waar je niet op moet besparen en daar vallen imo koersbroeken en schoenen onder. Kwaliteit koop je echt wat dat betreft.

Gister een flinke duurtraining afgewerkt. Vandaag wat licht interval werk en een spinning lesje . Mn hardloopblessure lijkt chronisch te zijn. Vaker dan 3x per week lopen zit er niet in .
Overigens heb ik wat mooie spulletje voor mn fietsie besteld. Ik zal wel een wat piccies posten als 't allemaal klaar is.
pi_58706741
Volgens mij kan het ook prima in m'n gewone kleding
iig spinning gaat wel prima op die manier

want kijk ik moet nog
- bokshandschoenen
- boksbroekje?
- surfbikini
- surfshort
- hardloopschoenen
kopen
en dan ook nog een speciale fietsoutfit combineer ik liever het e.a.
  FOK!fotograaf vrijdag 16 mei 2008 @ 16:03:50 #168
73911 ultra_ivo
pi_58708220
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 10:28 schreef Blik het volgende:
Probleem van de Decathlon is dat het alleen in Limburg en ver in Noord-Holland zit. Voor mij geen optie om even langs te rijden. Ben aan benzine de rest van het prijsverschil kwijt
Er zit er ook nog eentje in Antwerpen. Ik ga altijd naar Luik, dat is voor mij makkelijker te bereiken dan Kerkrade.
De schoenen zijn een van de beste producten van Decathlon. Ik rij er al jaren mee, o.a. mijn ultratochten rij ik met Decathlon ATB schoenen. Wel niet het simpelste model, de duurdere modellen zijn echt heel goed. Hetzelfde voor de sportvoeding, bevalt mij een stuk beter dan Isostar of andere dure producten.
De huidige generatie 7 Eurobroeken is ok voor ritten tot een km of 100, de 15-20 Eurobroeken voor ritten tot 200km. De vorige generatie 7 Eurobroeken is zelfs prima geschikt voor 400-600km. Zelfs bij PBP had ik ze regelmatig aan. Helaas is het type zeem veranderd. De licht ondershirtjes zijn prima. Been, arm en kniewarmers van hen gebruik ik ook.
  vrijdag 16 mei 2008 @ 16:16:00 #169
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_58708446
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 00:27 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Een wieleroutfit is niet echt superduur hoor. Zo'n strak broekje heb je voor een paar centen, en dan ben je er al bijna. Geen gezeik, fietsen!
Ik zou wel voor een beetje een goede broek gaan, na het fietsen wil je ook nog normaal kunnen zitten en lopen
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
  FOK!fotograaf vrijdag 16 mei 2008 @ 16:23:14 #170
73911 ultra_ivo
pi_58708561
Wat een goede broek is is afhankelijk van de persoon. Met sommige dure broeken hou ik het nog geen uur vol, met sommige goedkope broeken een heel weekend.
pi_58708836
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 22:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Heb je het over de Dreft? Zo ja, waarom niet?
Motorblokreiniger kan niet zoveel kwaad... Dat is in principe gewoon een ontvetter.
  vrijdag 16 mei 2008 @ 18:30:16 #172
62913 Blik
The one and Only!
pi_58710795
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 14:48 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Volgens mij kan het ook prima in m'n gewone kleding
iig spinning gaat wel prima op die manier
Er is nogal een groot verschil tussen een spinningzadel en een zadel op een racefiets. Daarbij vang je tijdens het fietsen flink wat schokken op met je zadel (lees:kont) Geloof me, dat voel je wel na een uurtje.
  vrijdag 16 mei 2008 @ 18:42:26 #173
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58711032
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 22:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Heb je het over de Dreft? Zo ja, waarom niet?
Ja.
Omdat wasmiddel is bedoeld om te ontvetten. Een ketting moet niet volledig ontvet worden.
in a crowd you lose humanity
pi_58713706
Ik vet hem na het schoonmaken ook direct weer in, het gaat me vooral om het vet dat aan begint te koeken.
pi_58726744
Vanmorgen een nieuwe racer gehaald, ben een beginnende fietser.

Bulls Harrier 2008, geheel 105 afgemonteerd



Misschien wat voor Ferdie, deze is voor 750 te krijgen
pi_58727133
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 15:27 schreef ole_ole het volgende:
Vanmorgen een nieuwe racer gehaald, ben een beginnende fietser.

Bulls Harrier 2008, geheel 105 afgemonteerd

[ afbeelding ]

Misschien wat voor Ferdie, deze is voor 750 te krijgen
Die is wel heel gaaf ja en aangezien ze ook met het bedrijfsfietsplan meedoen wordt het geheel ook nog eens een stuk goedkoper.

Even kijken natuurlijk of de prijs dan niet opeens hoger wordt, dat vind ik zo'n naaistreek
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  zaterdag 17 mei 2008 @ 19:49:21 #177
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58731083
Leuk fietsje hoor .

Vanmiddag even bij de Pedaleur geweest in Doetinchem. Wat een prachtspul hebben ze daar zeg. Direct een Assos jack (Intermediate Evo.) meegenomen (wat een pasvorm zeg! ). Zit net ff wat lekkerder dan t jack van de ploeg. Ook mn zitbotten laten meten dmv een zitkussentje. Ik zit op een zadel van Specialized en heb nu een wat smaller model, maar ik heb allerlei zitvlakproblemen. Nu een bredere meegenomen, waar ik voorheen ook mee fietste, dus dat wordt weer heerlijk trainen. Een niet-passend zadel is echt een ramp bij 15+ trainingsweken :|.
Direct even de S-works Carbon schoenen gepast. Superlicht schoentje en echt super pasvorm, heerlijk! Specialized timmert echt aan de weg wat dat betreft. Hulde.
pi_58731546
Vanmiddag nog mooie schoenen meegenomen, de Schoen plus pedalen actie van Shimano, mooie witte spd-l pedalen, mooi voor bij de witte fiets.



Alleen ben ik nog op zoek naar een goede broek, liefst met bretels.
Iemand een goed voorstel, liefst niet al te duur, want ik zag ze vanmiddag hangen van 100+
pi_58733270
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 20:17 schreef ole_ole het volgende:
Vanmiddag nog mooie schoenen meegenomen, de Schoen plus pedalen actie van Shimano, mooie witte spd-l pedalen, mooi voor bij de witte fiets.

[ afbeelding ]

Alleen ben ik nog op zoek naar een goede broek, liefst met bretels.
Iemand een goed voorstel, liefst niet al te duur, want ik zag ze vanmiddag hangen van 100+
www.futurumshop.nl. Geen verzendkosten, heb hier nog nooit kleding gekocht, maar met de winkel zelf goede ervaringen

Vandaag een 'tijdritje' gedaan, 43,7 km. met een gemiddelde van 37 per uur. Hartslag was gemiddeld 180. Ik ben dood
pi_58746881
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 15:54 schreef FJD het volgende:

[..]

Die is wel heel gaaf ja en aangezien ze ook met het bedrijfsfietsplan meedoen wordt het geheel ook nog eens een stuk goedkoper.

Even kijken natuurlijk of de prijs dan niet opeens hoger wordt, dat vind ik zo'n naaistreek
Hou er wel rekening mee dat die wielen niet erg geweldig schijnen te zijn. Ik heb er in ieder geval weinig goeds over gelezen. Misschien kun je er beter andere in laten hangen voor 50 euro extra.
pi_58747007
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 14:48 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Volgens mij kan het ook prima in m'n gewone kleding
iig spinning gaat wel prima op die manier

want kijk ik moet nog
- bokshandschoenen
- boksbroekje?
- surfbikini
- surfshort
- hardloopschoenen
kopen
en dan ook nog een speciale fietsoutfit combineer ik liever het e.a.
Deze gekocht:

Zoiets van wat dunnere stof en heel donkergrijs

Maar ik leen dan liever eerst spullen voordat ik het koop
pi_58747558
quote:
Op zondag 18 mei 2008 18:10 schreef Sloggi het volgende:
Hou er wel rekening mee dat die wielen niet erg geweldig schijnen te zijn. Ik heb er in ieder geval weinig goeds over gelezen. Misschien kun je er beter andere in laten hangen voor 50 euro extra.
Dat kan er nog wel vanaf dan Ik had daar al half/half rekening mee gehouden. Doordat de overheid nu een deel financiert heb ik weer wat extra ruimte om dat soort dingen te doen

Ow ja en ole_ole; ken ik je ergens van Ik heb in andere topics m'n naam wel eens laten vallen maar ik geloof hier nog niet
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  zondag 18 mei 2008 @ 18:57:10 #183
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_58747735
quote:
Op zondag 18 mei 2008 18:46 schreef FJD het volgende:

[..]
Ow ja en ole_ole; ken ik je ergens van Ik heb in andere topics m'n naam wel eens laten vallen maar ik geloof hier nog niet
Iedereen weet toch dat je de befaamde Ferdi Dorr bent.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_58747874
Beroemd en berucht maar waar dat dan weer vandaan komt
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  zondag 18 mei 2008 @ 20:42:59 #185
62913 Blik
The one and Only!
pi_58749285
Vandaag weer lekker gefietst rond de Loosdrechtse plassen, was lekker rustig op de weg. Uiteindelijk ruim 40 km gefietst in 1:45 (incl. pauze halverwege).

Ik heb nog een (een paar) vraagjes over het uitstippelen van routes. Hebben jullie fietskaarten thuis liggen ofzoiets dergelijks om een mooie route uit te stippelen, of rijden jullie altijd dezelfde route als training? En hoe doe je dat als je op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Limburg, de Ardennen, Alpen met een route uitstippelen?
pi_58749841
quote:
Op zondag 18 mei 2008 20:42 schreef Blik het volgende:
Vandaag weer lekker gefietst rond de Loosdrechtse plassen, was lekker rustig op de weg. Uiteindelijk ruim 40 km gefietst in 1:45 (incl. pauze halverwege).

Ik heb nog een (een paar) vraagjes over het uitstippelen van routes. Hebben jullie fietskaarten thuis liggen ofzoiets dergelijks om een mooie route uit te stippelen, of rijden jullie altijd dezelfde route als training? En hoe doe je dat als je op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Limburg, de Ardennen, Alpen met een route uitstippelen?
Thuis rijd ik vaak hetzelfde rondje, heb een paar vaste rondjes en af en toe combineer ik die dan. Maar die rijdt ik dan ook al wel even.

Als ik naar de Ardennen ga stippel ik meestal vantevoren ongeveer een route uit, pik er een paar mooie landweggetjes en klimmetjes uit die ik wil rijden, en rijdt dan van dorp naar dorp daar naartoe. Landkaart gaat dan inderdaad mee, en stippel het vantevoren ook al uit op een goede kaart van de streek. In de Alpen is het wat makkelijker, dan wil je naar een Col toe fietsen, en dat is altijd maar één weg, de col zelf dan. Je hebt daar vaak niet heel veel keus als je persé iets wil fietsen

Maar voor Nederland zijn fietskaarten lijkt me ideaal. Kijk wel ff altijd goed of de weg echt verhard is. Verder is het gewoon een kwestie van proberen. Heb je wat tijd, stippel dan ongeveer een route uit en kijk hoe het uitpakt. Is het een prachtige route, dan weet je dat voor de volgende keer. Was het niets, dan weet je dat ook en probeer je weer iets anders
  zondag 18 mei 2008 @ 21:28:00 #187
14505 OProg
A Life in Music
pi_58750078
quote:
Op zondag 18 mei 2008 20:42 schreef Blik het volgende:

Ik heb nog een (een paar) vraagjes over het uitstippelen van routes. Hebben jullie fietskaarten thuis liggen ofzoiets dergelijks om een mooie route uit te stippelen, of rijden jullie altijd dezelfde route als training? En hoe doe je dat als je op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Limburg, de Ardennen, Alpen met een route uitstippelen?
Ik zit nu zo'n 14 jaar op een racefiets en reed vroeger altijd met mijn vader hier in de omgeving. Ik rij 6 dagen in de week varierend van 55 tot 120 km en ken door de jaren heen in een straal van 50 km denk ik wel alle weggetjes. Ik heb hier ook nooit een kaart meegehad ofzo, ik weet hier waar alles is. Ik woon trouwens in Zwijndrecht.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zondag 18 mei 2008 @ 21:37:25 #188
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58750279
quote:
Op zondag 18 mei 2008 20:42 schreef Blik het volgende:
Vandaag weer lekker gefietst rond de Loosdrechtse plassen, was lekker rustig op de weg. Uiteindelijk ruim 40 km gefietst in 1:45 (incl. pauze halverwege).

Ik heb nog een (een paar) vraagjes over het uitstippelen van routes. Hebben jullie fietskaarten thuis liggen ofzoiets dergelijks om een mooie route uit te stippelen, of rijden jullie altijd dezelfde route als training? En hoe doe je dat als je op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Limburg, de Ardennen, Alpen met een route uitstippelen?
Sinds ruim een half jaar woon ik nu hier. In eerste instantie veel met een kaart gereden. Eerst thuis kijken hoe je wilt fietsen, wat plaatsnamen onthouden en onderweg regelmatig kijken hoe je verder moet (meestal doe ik dat tijdens het fietsen als ik gewoon op een fietspad rechtdoor zit, zonder veel andere fietsers).
En na een tijdje ken je de omgeving vrij goed en ga je gewoon fietsen. Meestal wel met de gedachte "ik wil daarheen", maar soms verander ik onderweg van route.
In het algemeen rij ik trouwens wel vaak over dezelfde wegen, meestal omdat ik dat simpelweg leuke wegen vind om te fietsen, vanwege de route, heuveltjes, of dat het redelijk rustig is, niet te veel stoplichten heeft etc.

In het buitenland weet je meestal waar je naartoe wilt, en kaart mee. In het hooggebergte is het allemaal vrij simpel idd, want veel wegen heb je daar niet.
in a crowd you lose humanity
  zondag 18 mei 2008 @ 21:38:37 #189
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58750306
quote:
Op zondag 18 mei 2008 21:28 schreef OProg het volgende:
Ik woon trouwens in Zwijndrecht.
Tot voor kort woonde ik in Dordrecht, nu in Maarssen.
in a crowd you lose humanity
pi_58751077
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 15:27 schreef ole_ole het volgende:
Bulls Harrier 2008, geheel 105 afgemonteerd deze is voor 750 te krijgen
Ik vind hem voor 800,-, heb je afgedongen? Ik ben daar zo slecht in
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_58751148
quote:
Op zondag 18 mei 2008 18:46 schreef FJD het volgende:

[..]

Dat kan er nog wel vanaf dan Ik had daar al half/half rekening mee gehouden. Doordat de overheid nu een deel financiert heb ik weer wat extra ruimte om dat soort dingen te doen

Ow ja en ole_ole; ken ik je ergens van Ik heb in andere topics m'n naam wel eens laten vallen maar ik geloof hier nog niet
Op verschillende sites en forums kom je de naam FJD tegen, dat staat voor Ferdi Dorr

Ik had de fiets voor 800 zien staan en heb hem apart laten zetten. Daarna vroeg ik nog een keer de prijs en hij zei 749 euro.
Voor 800 had ik hem ook wel genomen, daar niet van.

Vanmiddag de 7 heuvelen weg 2 x genomen, pfff maar ging heerlijk.
Bij de laaste klim nog een groep racers eruit gereden , maar daarna hing de tong wel op het asfalt.
  zondag 18 mei 2008 @ 22:44:00 #192
62913 Blik
The one and Only!
pi_58751704
dankjewel voor de antwoorden, nog één laatste vraag. Wat voor kaarten nemen jullie dan mee als jullie in onbekend gebied gaan fietsen? Een lokale fietskaart van bijvoorbeeld de ANWB ofzoiets?
pi_58751779
Ik gebruik zelf geen kaarten, maar ik bestudeer eerst de route met google maps (sateliet modus).
Je kan ook heel goed routes maken met bikely.com.
Deze site geeft aan hoeveel km de route is.
  zondag 18 mei 2008 @ 22:50:22 #194
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58751826
Van de regio hier heb ik een ANWB toeristenkaart van 1:150.000. Helemaal correct is 'ie alleen niet, er missen wat wegen en er staan ook wat wegen op waar je niet langs mag (of die er simpelweg niet zijn).
In het buitenland gebruik ik bij voorkeur Michelinkaarten van 1:200.000. Die zijn vrij goed, en meestal ook makkelijk leesbaar (da's wel zo handig als je op die fiets zit).
in a crowd you lose humanity
  FOK!fotograaf maandag 19 mei 2008 @ 00:38:37 #195
73911 ultra_ivo
pi_58754095
quote:
Op zondag 18 mei 2008 22:44 schreef Blik het volgende:
dankjewel voor de antwoorden, nog één laatste vraag. Wat voor kaarten nemen jullie dan mee als jullie in onbekend gebied gaan fietsen? Een lokale fietskaart van bijvoorbeeld de ANWB ofzoiets?
Ik gebruik meestal Michelin kaarten 1:200.000. Gedetailleerd genoeg zonder dat je voor een tochtje van een weekend een tas met kaarten mee moet slepen. Routes maak ik meestal zelf, o.a. routes voor tochten die ik organiseer. De regio die ik redelijk tot goed ken is inmiddels redelijk uitgebreid, zo'n beetje de vierhoek Keulen-Laon-Duinkerken-Den Bosch.
Vandaag een mooi ritje gedaan in Noord-Frankrijk. L'Echappée Belle Lille-Calais. Het eerste deel (met o.a. de Mont Cassel) was redelijk bekende stof, het tweede deel totaan Cap Griz Nez werkelijk schitterend en voor het merendeel mij onbekend.
  maandag 19 mei 2008 @ 09:05:03 #196
62913 Blik
The one and Only!
pi_58756114
Van de regio heb ik een recreatieve fietskaart van de gemeente Utrecht gekregen toen ik ging verhuizen. Die is wel makkelijk om mijn route hier uit te plannen. Als ik ooit ergens anders een keer ga fietsen waar ik de omgeving niet ken is het dus wel raadzaam om een kaart mee te nemen en die vantevoren goed te bestuderen.
  maandag 19 mei 2008 @ 13:15:44 #197
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_58760300
net terug van een rondje fietsen...53 km met een gemiddelde van 29.2,met behoorlijke wind....
ik vond dat nog vrij aardig voor de derde keer
blablablablablablablablablablablablablabla
  dinsdag 20 mei 2008 @ 18:12:22 #198
62913 Blik
The one and Only!
pi_58785249
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 17:15 schreef Blik het volgende:
Vandaag een aardige bestelling gedaan bij Roseversand, o.a.:

- Pomp
- Kleine pomp voor onderweg
- fietssokken
- multitool (incl. bandenlifters)
- 2 bidonhouders +2 bidons
- fiestcomputer
En het is binnen, morgen alles installeren/vastzetten etc. en dan hoef ik niet meer met een rugzak weg. Nu nog een reserveband, zadeltasje en "slecht weer kleding". Dat laatste kan wel wachten
pi_58785935
Nieuwe pedaaltjes binnen met nieuwe cleats. Ben nog flink aan het kloten om die cleats goed te krijgen. Vooral lastig om allebei de pedaaltjes op dezelfde manier onder de schoen te krijgen. Lijkt me niet echt lekker fietsen als je schoenen twee verschillende kanten uit wijzen .
pi_58786489
quote:
Op dinsdag 20 mei 2008 18:48 schreef Sloggi het volgende:
Nieuwe pedaaltjes binnen met nieuwe cleats. Ben nog flink aan het kloten om die cleats goed te krijgen. Vooral lastig om allebei de pedaaltjes op dezelfde manier onder de schoen te krijgen. Lijkt me niet echt lekker fietsen als je schoenen twee verschillende kanten uit wijzen .
Ik had die van mij in de fietsenwinkel er op laten zetten. Maar ze zaten te ver naar achter waardoor ik m'n voorband aanraakte in de bochten

Ik heb m'n schoenen op het aanrecht met de neuzen tegen de muur aangelegd om te kijken of ze gelijk zaten.
Let er ook op dat de plaatjes in spiegelbeeld van elkaar moeten zitten zeg maar, het kostte mij een paar keer verstellen voordat ze lekker zaten. Ik dacht ook handig te zijn door ze wat losser te doen, zodat ze konden bewegen, vast te klikken, m'n voet goed op het pedaal zetten en dan los te maken om ze in te stellen. Alleen kom je dan niet los zonder een tang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')