abonnement Unibet Coolblue
pi_58320024
Behalve een moestuin( sigme's moestuin ) heb ik (eigenlijk ik & liefste, natuurlijk), ook een en ander aan fruit staan. Een hoogstamboomgaard, eind 2003 gezet, wat laagstam erbij gezet afgelopen herfst, en wat bessen.

Van de nog maar net staande laagstammetjes gaan er nogal wat bloeien, oeh! Het hoogstamfruit doet daar langer over, een paar bloeiden en droegen voorgaande jaren al, maar voorlopig schiet het niet op met opbrengst.

De meeste bessen staan er ook al een paar jaar, en doen het heel aardig.

De lijst:
Fruitbomen:
  • appelbomen
    hoogstam, 2003
    groninger kroon
    drentse bellefleur
    zigeunerin
    limoensappel
    zoete ermgaarde
    zijden hemdje (2007)
    laagstam, 2007
    zigeunerin
    schone van boskoop
    ambro
    lunterse pippeling
  • perebomen
    hoogstam, 2003
    juttepeer
    josphine de maline
    winterjan (stoof)
    laagstam, 2007
    witte kozijn (stoof)
    doyenne de comice
    nouveau poiteau
    triumph de vienne
    hertogin elsa
  • pruimebomen
    hoogstam, 2003
    dubbele boerenwitte
    hauszwetsche
    reine claude d'oulins
  • kers
    laagstam, 2007
    schneiders späte knorpelkirsche
    sunburst
    regina
    pollux
    schneiders nordwunder (morel)
  • overig fruitboom
    moerbei
    mispel
    kweepeer
    walnoot

    bessen
  • rood
    Rode Rebel
    Red Lake
    Cherry Corvallis
    Rosetta
    Rovada
    Jonkheer van Tets
  • wit
    Witte Hollander
    Zitavia
    Witte Parel
  • roze
    Ten Elsen
  • zwart
    Black Reward
    Baldwin
    Öjebyn
    Wellington XXX
  • kruisbes
    Pixwell
    Hinnonmäen Keltainen
    Pax
  • overige bessigen
    bleujay (Amerikaanse blauwe bes)
    goldtraube 71 (Amerikaanse blauwe bes)
    Jostabes (hybride)
    Japanse wijnbes (braamachtige)

    Druiven
    Vroege van der laan (wit, buiten)
    Frankenthaler (blauw, kas)

    En er staan aardbeien in de moestuin, hazelaars in een bosje en sleedoornen in de haag.

    Ik fotografeer me natuurlijk suf, niet allemaal even geslaagd. Maar best een paar leuke deze ochtend gemaakt.


    De winterjan


    Amerikaanse Blauwe bes


    De Jostabes


    Een van de andere bessen.
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      Moderator zaterdag 26 april 2008 @ 17:39:39 #2
    121347 crew  senesta
    Risicovol
    pi_58323379
    Ooh wat heerlijk Sigme, je bent goed bezig zeg
    JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
    pi_58326158
    Wat een hoop bomen! Staan die ook in je tuin of heb je daar een apart lapje voor? Hoe gaat het met de bestuiving, ik hoorde dat de bijenpopulaties overal sterk afnemen, kan dat een probleem worden? Als die bessen eenmaal groeien zul je wel een hoop vogels op bezoek krijgen
    pi_58326521
    Pats hier met je boomgaard topic?

    Flinke lijst met vruchtjes. Gemengde fruitsalade en sapjes dus
    pi_58326552
    Jee, wat gaaf, een fruitgaarde! Zoals Monty Don altjd zegt: als je er de ruimte voor hebt hoort bij elk huis eigenlijk een orchard.
    Wat zijn jouw bessen al ver, mijn struikjes(rood, wit en zwart) staan nu bijna 3 jaar, en de rode heeft nu wat voorzichtige aanzet tot bloesem.
    Ik heb voornamelijk frambozen staan, allerlei soorten die in verschillende periodes plukrijp zijn. En 2 verschillende bramen, japanse wijnbessen en nog iets van een kruising volgens mij. Amerikaanse blauwe bes staat in een grote pot. En de aardbeien staan overal verspreid en ook in een paar hanging baskets.
    Heerlijk om door je tuin te lopen en wat handjes zachtfruit te plukken en er een smoothie van te maken.
    Ook heb ik tegen een zondoorstoofde muur een vijg staan en daar hoop ik dit jaar ook voor het erst wat van te kunnen oogsten, de vruchtaanzetten zijn zichtbaar. En de druif begint ook aan te slaan.
    Van de vorig jaar geplante fruitboompjes (pruim, peer, amandel en perzik) verwacht ik dit jaar nog niks, maar ik heb geduld. Zo gaaf om dit in een stadstuintje op klein formaat ook te kunnen doen, maar het is natuurlijk geen vergelijk met jouw fruitgaarde. Ben heel benieuwd hoe je je oogst gaat verwerken en bewaren.
    pi_58326948
    quote:
    Op zaterdag 26 april 2008 20:19 schreef dvr het volgende:
    Wat een hoop bomen! Staan die ook in je tuin of heb je daar een apart lapje voor?
    Het is een grote lap, een ruime hectare, die in wat stukken verdeeld is. Sowieso is er een laaggelegen en een hooggelegen deel; het fruit staat hoog. De schapen (en de kippen, zodra ze los mogen) lopen tussen het hoogstamfruit. Het laagstamfruit en de bessen staan ook op het hoge deel, maar dan buiten de schapeweide. De moestuin ligt daar ook, de bessen staan als haag langs de moestuin.
    quote:
    Hoe gaat het met de bestuiving, ik hoorde dat de bijenpopulaties overal sterk afnemen, kan dat een probleem worden?
    Hier zijn in elk geval nog een hoop hommels . Bij de hoogstamfruitbomen hebben we goed de bestuivingstabellen in acht genomen, daarmee hebben we wel zo'n bestuivingsdichtheid dat ik er bij het laagstam niet meer op gelet heb.
    quote:
    Als die bessen eenmaal groeien zul je wel een hoop vogels op bezoek krijgen
    Vogels eten een groter deel van de kersen dan van de bessen. Witte/roze/kruisbessen zien ze niet / lusten ze niet. Eenmaal een zwerm spreeuwen langs gehad, die hadden in tien minuten alle rode struiken kaal .
    Kippen en bessen zijn ook leuk - de kippen springen ernaar .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_58327109
    Die rasnamen . Geweldig .
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_58327152
    quote:
    Op zaterdag 26 april 2008 20:43 schreef Doedezemaar het volgende:
    Jee, wat gaaf, een fruitgaarde! Zoals Monty Don altjd zegt: als je er de ruimte voor hebt hoort bij elk huis eigenlijk een orchard.
    Wat zijn jouw bessen al ver, mijn struikjes(rood, wit en zwart) staan nu bijna 3 jaar, en de rode heeft nu wat voorzichtige aanzet tot bloesem.
    Ik heb voornamelijk frambozen staan, allerlei soorten die in verschillende periodes plukrijp zijn. En 2 verschillende bramen, japanse wijnbessen en nog iets van een kruising volgens mij. Amerikaanse blauwe bes staat in een grote pot. En de aardbeien staan overal verspreid en ook in een paar hanging baskets.
    Heerlijk om door je tuin te lopen en wat handjes zachtfruit te plukken en er een smoothie van te maken.
    Ook heb ik tegen een zondoorstoofde muur een vijg staan en daar hoop ik dit jaar ook voor het erst wat van te kunnen oogsten, de vruchtaanzetten zijn zichtbaar. En de druif begint ook aan te slaan.
    Van de vorig jaar geplante fruitboompjes (pruim, peer, amandel en perzik) verwacht ik dit jaar nog niks, maar ik heb geduld. Zo gaaf om dit in een stadstuintje op klein formaat ook te kunnen doen, maar het is natuurlijk geen vergelijk met jouw fruitgaarde. Ben heel benieuwd hoe je je oogst gaat verwerken en bewaren.
    Vijg, amandel, perzik . Ik heb hier geen muren om warmte te geven..
    Het schijnt best heel goed te kunnen .

    Die bessen van mij staan er al een paar jaar, en het lijkt hier geschikte grond / omgeving voor bessen.

    Frambozen, goed dat je het zegt! Ik heb ook vier frambozenstruiken staan. Twee roze en een gele (de vierde is van 1 van die eerste 3 afgescheurd, weet niet van welke).
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_58327227
    Springende kippen . Kippen zijn cool .
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_58379600
    quote:
    Op zaterdag 26 april 2008 21:20 schreef du_ke het volgende:
    Springende kippen . Kippen zijn cool .
    pi_59191797
    Voorlopig springen de kippen niet, maar daar staat tegenover dat er dan straks misschien extra veel springkipjes zijn .

    En er valt wel wat te halen. Bij het grootfruit stelt het niet veel voor. Bij de hoogstamfruitbomen hebben er wel meer gebloeid dan voorgaande jaren, maar het gaat maar langzaam. Van de pruimen heeft er 1 boom 1 bloemetje gemaakt (de hauszwetsche). Bij de peren bloeit de winterjan altijd volop, dit jaar heeft ook josphine de maline wel drie bloempjes gemaakt. Valt niks tegen, ze is vorig jaar bijna bezweken aan een rupsenaanval. Die rupsenaanval hadden we dit jaar zelfs zo erg dat we d'r gif tegenaan gegooid hebben .
    Bij de appels is meer progressie, de zoete ermgaarde bloeide voor het eerst en zeer enthousiast, net als de Drentse bellefleur.

    De winterjan:


    De laagstamboompjes bloeiden bijna allemaal, maar de rupsen maken dat ik daar verder geen fruit verwacht.

    De blauwe druif in de kas heeft trossen gezet, de buitendruif slaat nog een jaartje over.

    De bessen gaan het best.
    De wijnbes bloeit:


    De rode bessen blozen:


    De kleine besjes lijken wel kikkerdril:


    De blauwe bes:
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zaterdag 7 juni 2008 @ 06:23:46 #12
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_59191805
    Ziet er goed uit zeg.

    Ik heb zelf ook wat gewasjes maar helaas had het wilde konijn dat ook gezien.

    Die leeft nu niet meer, eigen schuld dikke bult, dus volgend jaar maar even opnieuw proberen. De radijsjes staan hoog op mijn verlanglijstje.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
      zaterdag 7 juni 2008 @ 06:51:29 #13
    6536 dwerg
    chagrijn
    pi_59191877
    Wat heb je gespoten tegen rups? Turex en Xentari zijn goede biologische middelen. Gebruik je ook spuitzwavel tegen schimmel in de fruitbomen?
    I intend to live forever, or die trying.
    pi_59191920
    quote:
    Op zaterdag 7 juni 2008 06:51 schreef dwerg het volgende:
    Wat heb je gespoten tegen rups? Turex en Xentari zijn goede biologische middelen. Gebruik je ook spuitzwavel tegen schimmel in de fruitbomen?
    Pyrethrum:


    Ik gebruik geen spuitzwavel, schimmel in de fruitbomen klinkt me ook niet bekend . Hoe ziet dat eruit, komt het veel voor?
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_59225296
    Vandaag 4,3 kg! aardbeien geoogst en er is nog meer. Vorige week al 1,9 kg en die week ervoor 750 g. Had waarschijnlijk wat meer kunnen zijn als de pissebedden er vanaf blijven, maar die vinden aardbeien ook er lekker.

    Mijn appelbomen zitten ook onder een rupssoort, die zich in een soort van spinragachtig iets bevindt. Geen idee hoe ik dat nou weer moet verwijderen. Ik zag ook dat een luizenkolonie zich genesteld had in de appelboom. Hij heeft het dus zwaar. Ik ben benieuwd wat er overblijft uiteindelijk.
    pi_59231800
    quote:
    Op zondag 8 juni 2008 18:55 schreef lionessa het volgende:
    Vandaag 4,3 kg! aardbeien geoogst en er is nog meer. Vorige week al 1,9 kg en die week ervoor 750 g. Had waarschijnlijk wat meer kunnen zijn als de pissebedden er vanaf blijven, maar die vinden aardbeien ook er lekker.
    De aardbeien hier stelt niks voor. Pierige plantjes met her en der een groene bei .
    quote:


    Mijn appelbomen zitten ook onder een rupssoort, die zich in een soort van spinragachtig iets bevindt.
    Stippelmot / spinselmot: zie hier -> Welke rups/ongedierte is dit op mijn appelboom?
    quote:
    Geen idee hoe ik dat nou weer moet verwijderen. Ik zag ook dat een luizenkolonie zich genesteld had in de appelboom. Hij heeft het dus zwaar. Ik ben benieuwd wat er overblijft uiteindelijk.
    Klein boompje?
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_66835180
    Nieuw voorjaar, nieuwe kansen.

    We hebben de bessen allemaal verzet, naar een plaats waar ze wat beter in zon & wind staan.
    Vandaag ook de spiegel van het laagstamfruit gekuisd: een kwart m2 afgeplagd, en daarna opgevuld met paardemest (1 jaar oud).

    En dan ook dit jaar maar weer duimen. Vorig jaar hadden we aardig wat bessen, maar dat zou nog veel meer moeten worden, en het gewone fruit was nog zo goed als niks, een paar appels en een handjevol stoofperen.

    Het hoogstamfruit moet nog bemest worden, helaas is de josphine de maline gesneefd en geruimd.

    Van de blauwe druif, de Frankenthaler, zijn wat stekjes genomen. Nog niet te zien of deze aanslaan. De witte druif, de vroege van der Laan, is vorig jaar (weer eens) ernstig gemaltraiteerd, maar zien of 'ie het overleefd heeft.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      dinsdag 14 april 2009 @ 09:10:07 #18
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_67995861
    Kruisbessen. Die heb ik járen niet meer gehad, aangezien ze eigenlijk nergens verkocht worden.
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_68016682
    Nee? Mijn dure groenteboer heeft ze volgens mij af en toe wel. En anders kom je maar een keertje langs, in de pruimentijd .

    Ik hoop dit jaar op een serieuze fruitoogst: er gaat echt vanalles bloeien .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 14 april 2009 @ 20:37:27 #20
    163650 Greys
    pi_68018470
    Héérlijk inderdaad, kruisbessen (Isegrim: Ikea verkoopt zalige kruisbessenjam! ) en blauwe bessen.
    Zo leuk om dit soort topics te lezen en te volgen!

    Springende kippen
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
    pi_68018895
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 20:37 schreef Greys het volgende:
    Héérlijk inderdaad, kruisbessen (Isegrim: Ikea verkoopt zalige kruisbessenjam! ) en blauwe bessen.
    Zo leuk om dit soort topics te lezen en te volgen!

    Springende kippen
    Jumbo heeft lekkere kruisbessen-kiwi-jam
    pi_68020021
    In Zweden worden inderdaad overal kruisbessen verkocht. In Nedeland zie ik ze eigenlijk nooit. Wel zie k de struiken regelmatig te koop bij de tuinwinkels.

    Zijn er ook fruitbomen die zichzelf bestuiven (zoals je soms bij kiwi's) ziet? Ik weet niet of ik plek voor 2 bomen heb, maar 1 boom lijkt me wel erg tof.
      dinsdag 14 april 2009 @ 21:49:02 #23
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_68021229
    quote:
    Op dinsdag 14 april 2009 19:46 schreef sigme het volgende:
    Nee? Mijn dure groenteboer heeft ze volgens mij af en toe wel. En anders kom je maar een keertje langs, in de pruimentijd .

    Ik hoop dit jaar op een serieuze fruitoogst: er gaat echt vanalles bloeien .
    Ik zou sowieso nog langskomen en dat komt er maar niet echt van.

    Wanneer zijn de kruisbessen rijp?
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_72666173
    De meeste oogst zit erop.

    De bessen hebben het dit jaar gewéldig gedaan, zeker wanneer ik in aanmerking neem dat ze deze winter allemaal verplant zijn. De nieuwe plaats is beter: meer zon, meer wind.
    Hoewel ze waarschijnlijk daarom niet allemaal veel oogst gaven, waren de bessen duidelijk beter gerijpt, lekker zoet.

    Het laagstamfruit levert nog maar weinig op. Welgeteld 4 appels en 1 peer, dat mag met recht een magere oogst genoemd worden.

    Het hoogstamfruit daarentegen begint - na een jaar of vijf- dan toch eindelijk enige vrucht af te werpen. Nog niet allemaal, en nog geen enorme hoeveelheden, maar toch.
    De drie pruimen hebben allemaal gebloeid.
    De reine claude d'oulins heeft dat niet weten om te zetten tot een oogstbare pruim
    De dubbele boerenwitte had een handjevol grote zoete sappige gele pruimen
    De hauszwetsche leverde een halve emmer stevige, niet erg zoete maar wel erg lekkere, blauwe pruimen.
    Vorig jaar hadden we nog geen enkele pruim, wel voor het eerst wat voorzichtige bloemetjes, dus de vooruitgang gaat hard. Volgend jaar verwacht ik van alle drie de bomen serieuze oogst.

    De peren. Tsja. Peren doen het hier moeizaam.
    Een pereboom dood & weg (josphine de maline)
    De juttepeer staat er fris en fruitig bij maar heeft ook dit jaar geen enkel bloempje gemaakt.
    De winterjan geeft vanaf het eerste jaar dat 'ie hier staat al kleine stoofpeertjes, zo ook dit jaar. Het boompje zelf is onooglijk.

    De appels verschillen nogal.
    Het in 2007 geplante zijden hemdje heet een emmer vol appels opgeleverd, mooie appelmoesappel.
    De eveneens in 2007 geplante Groninger kroon heeft 1 appel.
    De andere appels zijn in 2003 geplant.
    De Drentse bellefleur had ook wel een emmer appels. Prachtige dieprode appels die tot hoogglans kunnen worden opgewreven. De schil geeft ook rood af, ongeschilde appel in appelcompote levert een prachtig effect.
    De limoenappel had een appel of vier ofzo, niet echt een goed exemplaar van te pakken gekregen.
    Hetzelfde geldt voor de zoete ermgaarde.

    De walnoten hebben gebloeid en wat kleine walnootjes gemaakt, ik denk niet dat er al wat eetbaars afkomt maar het is een goed teken.
    In een van de hazelaars hangen hazelnoten.

    De sleedoornen hebben enthousiast gebloeid dit voorjaar. We blijken twee soorten te hebben.
    De ene levert kleine halfzoete snel melige pruimjes, geschikt om jam van te maken. Vrij veel ook al dit jaar, een kilo of drie geoogst.
    De andere is een 'echte' ouderwetse sleepruim met diepblauwe harde vruchtjes zo groot als een knikker en zeer zuur & wrang. Deze zouden na vorst erover ietwat eetbaar moeten worden - mijn plan is ze in alcohol te verwerken. Ik denk niet dat er dit jaar al genoeg van zijn om mee te experimenteren.

    De kweepeer heeft voor het eerst gebloeid, geen vruchten.
    De mispel bloeit elk jaar en zit ook vol mispels. Voorlopig doe ik er niks mee.

    De witte druif heeft alle mishandelingen alwéér overleefd. Geen druiven, maar dat is 'm niet kwalijk te nemen.
    De blauwe kasdruif is dit jaar weer zo rigoureus gesnoeid (opzettelijk) dat ook daar geen druiven aan kwamen, maar die wil wel (vorig jaar wel een trosje geoogst).
    De stekjes ervan zijn mislukt.
    We hebben wel nieuwe stekjes van een andere druif, een blauwe buitendruif. Die worden deze winter in de volle grond gezet; eentje buiten en eentje (toch) in de kas.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_83892775
    Dit jaar ziet eruit als een niet-zo-best-fruitjaar.
    Het kleinfruit valt in elk geval niet mee: de aardbeien doen het slecht (veel te droog) en de bessen is ook weinig.

    Gister de meeste bessen geoogst; net iets meer dan 3 kg..
    Ik hoop dat de Japanse wijnbes, die nog moet beginnen met de bessenmakerij, hij bloeit net, wel een goed jaar heeft (lees: dat het nog eens ooit wat gaat regenen). Dan zouden de aardbeien ook nog aan een tweede dracht kunnen beginnen.

    Het grootfruit ziet er ook niet uit alsof dat zo zwaarbeladen bomen worden dat men één, twee pruimen niet mist.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_83894285
    Tja dat droge weer zal inderdaad niet helpen. Ach volgend jaar beter zullen we maar zeggen (zal je zien dat je dan zoveel hebt dat het nooit opkomt )
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_83952119
    pics? ondanks dat het niet zo'n best jaar is?
    toch altijd leuk om te zien al die fruitbomen!
    Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
      woensdag 14 juli 2010 @ 09:51:50 #28
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_84033282
    quote:
    Op zaterdag 26 april 2008 20:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
    Pats hier met je boomgaard topic?

    Flinke lijst met vruchtjes. Gemengde fruitsalade en sapjes dus
    Tuintrots heet dat
    pi_85741382
    quote:
    Op maandag 12 juli 2010 12:36 schreef WRH het volgende:
    pics? ondanks dat het niet zo'n best jaar is?
    toch altijd leuk om te zien al die fruitbomen!
    (Beetje late reactie, sorry)

    De fruitboompjes staan nu een jaar of 6 (hoogstam) en 2 (laagstam), en erg fotogeniek zijn ze nog niet. Van de bloesems maak ik elk jaar wel wat -erg op elkaar kijkende- lentefoto's.
    Als ik eraan denk zal ik eens kijken of er iets fotografeerbaars is (maar ik ben ook nog eens een slechte fotograaf).

    De oogst van Japanse wijnbessen was best aardig. Vooral de bessen die ver weg staan, want daar kom ik niet zo vaak en de kippen nooit, dus die krijgen de kans goed te rijpen. Toch een kilo mooie rooien geoogst in twee plukbeurten. Ingevroren, mooi losjes.

    De sleedoornen waren ook nog wel de moeite waard, drie kilo. Dat leverde 12 potten jam. Van vorig jaar staan er ook nog 12 potten bessenjam, dus maar zien of we het ermee uitzingen. Als ik genoeg tijd heb zal ik me deze winter eens wagen aan rozebotteljam.

    De buitendruif die er al een paar jaar staat (vroege van der Laan) heeft alweer geen druiven, al had 'ie dit jaar dan wel een poging gedaan, wat trosjes die niet tot rijping kwamen. De andere buitendruif staat er vanaf dit voorjaar, dus die valt niets te verwijten.
    De kasdruif (Frankenthaler) heeft wel een paar fraaie trossen, die momenteel aan het kleuren zijn.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      Licht Ontvlambaar maandag 13 september 2010 @ 16:21:03 #30
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_86385643
    Sigme, bij ons zijn de aarbeien met een tweede dracht begonnen, ik dacht dat ze kassiewijlen waren, bij jou ook?

    En we hebben de eerste bramen, blauwe bessen en witte druiven uit eigen tuin gehad vorige week. Niet slecht voor planten die dit jaar gezet zijn :D
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
    pi_86387022
    Mijn aardbeien zijn nu pas echt een beetje vruchten gaan creeeren. Tomaten doen het maar matig dit jaar... :{
      maandag 13 september 2010 @ 17:22:04 #32
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_86388062
    -oeps-
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_86388175
    quote:
    Op maandag 13 september 2010 17:22 schreef Isegrim het volgende:
    -oeps-
    :D Had je hier dat foetusverhaal geplaatst? :D Das net even een andere vrucht _O-
      maandag 13 september 2010 @ 17:26:30 #34
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_86388223
    Ja, sorry, verkeerde vrucht idd. :')

    Maar ik heb dit jaar dus nog maar twee aardbeien op van LHO's plantjes. }:|
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_86388255
    Mooi lijstje, mijn druivenoogst is dit jaar totaal mislukt. Vorig jaar drie grote emmers vol, dit jaar maar 1 "trosje" met maar liefst 2 druiven. Rara.
    Some weasel took the cork out of my lunch...
      maandag 13 september 2010 @ 17:28:56 #36
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_86388309
    Ik weet niet of twee druiven technisch gesproken wel een tros vormen. :P
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_86388348
    Ik was het net tussen aanhalingstekens aan het zetten.
    Some weasel took the cork out of my lunch...
    pi_86389708
    De druif geeft dit jaar relatief veel oogst. Vorig jaar is 'ie zo hardhandig gesnoeid dat er 1 tros van kwam, dit jaar wel een stuk of 6 -niet hele grote- trossen. En dat is de kasdruif, dus zelfs redelijk zoet (de buitendruif deed weer eens niks).
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_96024565
    Ik ben wel heel benieuwd hoe het er met de fruitgaarde voorstaat.

    Mijn perzik had perzikkrulziekte en wordt morgen verwijderd. Heb nu een abrikoos gekocht, die komt naast de vijg tegen de zondoorstoofde muur..
    Verder zie ik kleine pruimpjes, vijgen en amandelen hangen en de struiken kleinfruit groeien goed.
    Afgelopen jaar had ik een flinke oogst aan aardbeien, japanse wijnbes, amandel en vijg. Frambozen vielen tegen, wel steeds wat kunnen plukken, maar niet meer dan steeds een handjevol. Dit jaar hoop ik op de eerste blauwe bessen.
    pi_96031954
    Het bloeit goed, dit jaar! De juttepeer bloeit voor het eerst van z'n leven. De drie pruimen hebben flink bloemetjes gemaakt en zijn al uitgebloeid. De appels zijn wat later: de Drentse Bellefleur bloeit maar de anderen vertonen nog niet veel tekenen van leven.
    Het laagstamfruit ziet er ook mooi uit; uitbundige kersenbloesem, en ook hier bloeiende pereboompjes.

    De bessen genieten ook van de warme aprilmaand, allemaal bloeien.

    Maar als het zo droog blijft..

    Dit jaar geen aardbeien in de volle grond, maar die in de kas hebben al de eerste groene beien zitten.. De frambozen staan net in blad.
    En we hebben een vijgeboom gekocht, in pot.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_96051485
    Oh, dat is wel een goed idee, een vijg in pot. Ik heb begrepen dat hij meer vruchten geeft als de wortels wat beperkt worden.
    Ik heb de eerste beginnetjes van bloesem gezien bij een aantal vroege frambozen. De warme aprilmaand heeft alles aardig versneld. Ik geef de bloeiende aardbeien in de volle grond af en toe een plens water, de tuin is echt zo droog.
    Ik heb ook nog struiken van gojibessen, vossebessen en japanse kwee gekocht, de laatste vooral vanwege de heerlijk geurende vruchten, al ga ik er misschien ooit wel gelei van maken.
    pi_96055347
    Japanse kwee staat hier ook al jaren. Bloeit alle jaren enthousiast, ook nu alweer, en dan tot in de herfst soms wel door. Nooit ook maar 1 ieniemienie kweetje aan gekomen. Dus ik steel de geurkweetjes van de plantsoenendienst ;). Voor het maken van gelei, ooit, wacht ik nog steeds op kwee van de gewone kweeën. Waarvan trouwens de kleine sinds vandaag bloeit (de grote bijna). Die beide boompjes storten tot nog toe aan het eind van de zomer in, verliezen alle blad en maken geen vruchten.

    Gojibessen zijn me onbekend. Even googelen maakt me wel nieuwsgierig of je daarvan ook leuk kan oogsten! Dus ik hoor het graag, in de herfst, wat ervan komt :).

    Ik heb die vijg trouwens in pot opdat deze in de winter in de kas gezet kan worden.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_96062285
    Vroeger was die Japanse kwee en geliefde plantsoenplant ja, er blijft alleen zoveel zwerfvuil in hangen. Ik wilde ook liever een gewone kwee, maar heb in mijn stadstuintje geen ruimte meer over voor een echte boom. Dus maar eens zien wat het Japanse struikje doet.

    Ik ben erg van de bessen en frambozen, van dat kwetsbare spul dat in de supermarkt duur is en dan ook nog eens nergens naar smaakt. Als ik meer oogst dan wat ik op dat moment kan eten, dan vries ik het in voor smoothies. Ik denk dat die Gojibessen daar ook erg geschikt voor zijn, ik heb ze alleen nog maar gedroogd gegeten. Ik denk niet dat ik het eerste jaar al kan oogsten, maar we zullen zien.
    Van de blauwe bessen heb ik 2 struikjes die net uitgebloeid zijn en nog eentje die nu volop bloeit.
    Afgelopen week heerlijk gelezen in "The Kitchen Gardener" van Alan Titchmarsh en nu wil ik ook passiebloemen met eetbare vruchten en pawpaws etc. En een grotere tuin zodat ik meer boompjes kwijt kan. En een kas voor de meer subtropische en mediterrane vruchten. Ach ja, er moet wat te dromen overblijven.
    pi_96062657
    Kweetjes zijn bescheiden boompjes - mijn kleine kweetje is kleiner dan de grotere bessenstruiken.
    Afgelopen herfst heb ik de (schamele) bessenoogst ook ingevroren (in plaats van er jam van gemaakt), en dat is me heel goed bevallen :Y.

    De japanse kweetjes waarvan ik de geurappeltjes haal staan in een poepiesjieke villawijk - er is daar helemaal geen zwerfafval :D. Vermoedelijk staan ze daarom daar al dertig jaar (en haal ik daar zolang al appeltjes, haha.)

    Blauwe bessen doen het hier redelijk - ze groeien niet zo snel als de documentatie voorspelde, maar ze geven redelijk oogst en erg lekker. Let erop dat ze graag zure grond willen! (En let op de vogels, die letten namelijk op de blauwe bessen.)
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      Vis een optie? donderdag 28 april 2011 @ 15:39:14 #45
    70532 loveli
    N
    pi_96091908
    Wat een heerlijkheid!!!
    crap in = crap out
    pi_109209039
    Oh, dan geef ik deze ook maar een schop.
    Ik zie dat ik in mijn chagrijn van vorig jaar de fruitvoortgang niet eens gemeld heb.
    In het kort: het was prachtig, alles bloeide dat het een aard had, bomen die voor het eerst bloeiden *O*
    En toen werd het begin mei, en toen kwam er een vreselijke lelijke nachtvorst en toen waren alle bloesems stuk -O-. Geen appels, geen peren, geen pruimen, geen bessen.

    Maar nu is het 2012, nieuwe ronde nieuwe kansen. Om extra goed voorbereid te zijn hebben we een maand geleden zowaar een echte professionele snoeier laten komen. Kostte 120 euro, maar dat verdient zichzelf terug toch. Toch?
    Hoe dan ook: de bomen staan en fris en fruitig bij (lees: kaal maar wel met kleine knopjes).
    Vanwege wat veel snoei mogen we niet eens rekenen op veel fruit, maar he, ik spring al een gat in de lucht bij 1 appel! Of 1 peer! Of 1 pruim! :D :').
    De bessen zijn (door ons) bij de grond af gesnoeid, waarom weet ik niet meer, maar dat gaat vast geen bessen opleveren. Nou ja, 2013 dan maar.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_109437702
    Ik kijk uit naar de bloei van mijn amandelboompjes *O* Van de amandelen is vorig jaar nog weinig terecht gekomen, de bloesem daarentegen, amazing :o

    Heb jij die ook?

    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Ontopic, Kweeperen, heerlijk!
    Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
    88.888.888
    pi_109437880
    Fruit is leuk en lekker maar met het zelf kweken besef je dat het een wonder is dat het voor bijna niks in de winkel ligt :P
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_109437905
    Een klein sieramandeltje, dat redelijk mooi bloeit maar waarvan ik niet denk dat er ooit een amandel aan komt.
    Nog nooit een kweepeer gehad hier, maar dat zou toch wel moeten kunnen. Vorig jaar bloeiden ze, dus ik heb goede hoop. Mits we dit jaar geen idioot late nachtvorsten krijgen natuurlijk }:|. Of indien wel, dan gewoon echt laat, zoals een paar jaar geleden, in de derde week van juni (!).

    Overigens staan beide (kwee en amandel) in grote hoeveelheden op de Canarische eilanden, en daar dragen ze ook enorm veel vrucht. Teveel om allemaal geoogst te worden, de helft eindigt gewoon op de grond..
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_109438240
    20 graden in maart, dan moet nachtvorst in juni ook wel lukken :P
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')