abonnement Unibet Coolblue
pi_58265812
Allo allo,

ik wil volgende week mijn trap gaan herstellen en schilderen. De trap is aardig wat jaartjes oud en zo te zien al meerdere keren met plamuur, verf en onbekende materie bewerkt.
Het huis is 100 jaar oud en de trap staat in de woonkamer. De trap hoeft er niet gloednieuw uit te zien, maar beter dan dit zou wel fijn zijn.

Alle grote oneffenheden aan de onderkant ga ik met een bandschuurmachine verwijderen. Het verschil is zo groot dat er met de hand niet tegenaan te schuren valt. Lees: bijna een centimeter op het ergste punt.

Er zijn echter op een paar plekken ook echt stukken uit het hout. Eén van die stukken staat hieronder op de foto's.


Deze zou ik graag opvullen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En met welk materiaal?
Mijn eerste gedachte was om aan de onderkant (van deze kant af gezien dan) te voorzien van een stukje vlak hout, zodat die kant "dicht" is. Ik doe dan tussen de traptrede en het hout een stuk bakpapier en zorg dat de voorkant van het plaatje precies evenredig loopt met de voorkant van de traptrede. De kuil die ik nu gecreeerd heb vul ik op en als het hard is haal ik het plaatje weg met het bakpapier. Mocht er toch wat bakpapier aan het vulspul zijn blijven hechten dan schuur ik het er alsnog gewoon af. Gat vullen kan dan gewoon afgestreken worden met een plamuurmes. Is dat een goed idee? Zie plaatje, hoop dat het duidelijk is:

En waar vul ik het dan mee op? Ga ik zaagsel staan maken en dat mengen met houtlijm tot dikke pap? En is daar dan nog goed overheen te schilderen? Ik weet van luidsprekers bouwen dat je alle lijmresten weg moet schuren omdat je het anders altijd blijft zien. Meeste vulmiddel krimpt en gaat (zeker bij deze volumes) dan scheuren. Ook het "krimpt bijna niet spul" gaat in dit geval scheuren.

Qua verf wil ik het volgende gebruiken:
- 1 grondlaag Trimetal Permaline Grondlak LV wit
- 2 laklagen Trimetal PU Semi Brilliant RAL9001 (crèmewit)
Deze lak zit ook op de kozijnen en deuren in mijn heus. Verf is heeeerlijk om mee te werken en geeft een mooi resultaat. Maar is het ook geschikt voor trappen?
Ik zit er aan te denken om er een loper overheen te doen (om elke tree komt dan een baan stof over 60% van de breedte ongeveer). Ben bang dat de lak er anders heel erg snel af is.

Natuurlijk heb ik al wat gezocht op K&W en heb een mooi topic gezien met een traprestauratie, maar daar zaten niet van dit soort "gaten" in: Renovatie Deel 7, het begin van het einde :P maar dan deeltje 4 ongeveer.

Gr, Joris
Da gao nie nou!
pi_58265874
Je hebt van dat speciale houtopvulspul, dat gebruiken ze ook voor kozijnen enzo.
Edit: en ze noemen het: "vloeibaar hout"
pi_58266069
quote:
Op woensdag 23 april 2008 22:02 schreef Rammstino het volgende:
Je hebt van dat speciale houtopvulspul, dat gebruiken ze ook voor kozijnen enzo.
Edit: en ze noemen het: "vloeibaar hout"
Ik zou hier eerder neigen naar iets wat lichtelijk elastisch blijft, en dan bij voorkeur 2-componenten spul.
Ik weet alleen niet of dat bestaat.
pi_58266311
Kneedbaar hout? Daar heb ik een tubetje van staan, maar dan heb ik nogal wat tubes nodig denk ik, die gaan per 75 gram ofzo. "Alabastine kneedbaar hout" staat erop. Repareert gaatjes tot 1cm.
Mensen die daar werkelijk zulke stukken mee opgevuld hebben? Dan ga ik gewoon tubes halen

Lichtelijk elastisch? Maar als er dan iets tegenaan tikt, dan scheuren de verflagen toch? Gaat het afbladderen?
Of zie ik dat verkeerd?

Dit zou ook wel wat zijn dan: http://www.bestel-verf.nl(...).php?products_id=348
Maar dit moet je "met de hand mengen" en kan ik dan niet in het gecreeerde gat spuiten, en dat zou wel handig zijn. Als je het erin smeert met een plamuurmes vul je het niet tot het diepste stuk op waarschijnlijk.
Da gao nie nou!
pi_58266354
Ik vrees een beetje dat de trap wat mee zal veren als je eroverheen loopt. Als je dan een dikke plak plamuur (wat je in zo'n geval gebruikt, je gaat er toch overheen lakken) of kneedbaar hout gaat gebruiken kan die plak los gaan zitten.
quote:
Op woensdag 23 april 2008 22:20 schreef vigier het volgende:
Dit zou ook wel wat zijn dan: http://www.bestel-verf.nl(...).php?products_id=348
Maar dit moet je "met de hand mengen" en kan ik dan niet in het gecreeerde gat spuiten, en dat zou wel handig zijn. Als je het erin smeert met een plamuurmes vul je het niet tot het diepste stuk op waarschijnlijk.
Ik zou dat sowieso in een paar laagjes opvullen.
pi_58266798
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht dat het natuurlijk altijd een beetje veert. Thnx! Die "Epoxy Houtreparatiepasta" is vormvast en flexibel. Klinkt goed eigenlijk...

Die pasta is waarschijnlijk wel dik genoeg om "ondersteboven" ook niet uit te lopen, Kneedbaar hout zou dan eraf "druppen" zeg maar. Dan is het in laagjes ook beter te doen, ik zou dan het hulp-plaatje ook tegen de "voorkant" van de trede kunnen doen, dan kan ik beter vullen met een plamuurmes.
Da gao nie nou!
pi_58266861
Wacht nog even een reactie van iemand anders af voor je eraan begint zou ik zeggen. Ik zou het wel op deze manier doen, maar je weet nooit hè?

Sowieso: Goed schoonmaken en ontvetten voor je aan de slag gaat.
pi_58267167
Schoonmaken en ontvetten gaat zeker gebeuren. Ammoniak staat al klaar!

Ik ga ook nog even wachten, niet dat ik geen vertrouwen heb in de groetjes van veldmuis, maar toch he Wie weet lopen er nog meer ervaringsdeskundigen rond (kan ik dat woord ook eens gebruiken...)
Da gao nie nou!
  FOK!fotograaf woensdag 23 april 2008 @ 23:02:07 #9
17893 Forno
pi_58267308
Ik zou voor de 2-componenten houtvuller gaan. Dat spul wordt bikkelhard en is beloopbaar.

Kneedbaar hout, houtopvuller en ander spul scheurt, breekt af als je er overheen loopt. Omdat het te zacht is.
  woensdag 23 april 2008 @ 23:13:39 #10
151036 Gluckskafer
How would it be?
  FOK!fotograaf donderdag 24 april 2008 @ 08:36:50 #11
17893 Forno
pi_58271204
quote:
Op woensdag 23 april 2008 23:13 schreef Gluckskafer het volgende:
www.upstairs.nl
Ik heb ff op die upstairs site gekeken. Ik zie nergens een optie om een open trap te bekleden.

Is handig hoor, die upstairs, voor een snelle fix.

Maar het is veeeeeel duurder dan een paar potjes twee-componenten vuller. En je moet geen bezwaar tegen de fineer-look hebben. Ik vind het niet zo passen in een oud huisje.
  donderdag 24 april 2008 @ 08:39:31 #12
112150 Trebweb
Started running again
pi_58271235
Is het geen idee om het recht uit te frezen en er een nieuw stuk hout in te plakken/schroeven en daarna plamuren/schuren en verven ?
pi_58272449
Alabastine heeft een twee-componenten houtreparatie middel voor dit soort grote gaten. Het is makkelijk te verwerken en daarna net zo te behandelen als echt hout. Ik heb al redelijk wat van dat spul gebruikt en met name dit soort hoeken zijn makkelijk bij te werken doordat het een behoorlijk dikken massa is.

Kijk op www.alabastine.nl, dan bij producten en dan houtreparatie.
quote:
Op woensdag 23 april 2008 23:13 schreef Gluckskafer het volgende:
www.upstairs.nl
Het probleem met upstairs is dat de trap in goede conditie moet zijn anders komen ze niet. Je moet dan sowieso gaan repareren.
pi_58275464
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:39 schreef Trebweb het volgende:
Is het geen idee om het recht uit te frezen en er een nieuw stuk hout in te plakken/schroeven en daarna plamuren/schuren en verven ?
Juistem!

Dit is in mijn ogen de enige deugdelijke oplossing! niks geen geknoei met 1 cm dik plamuur, maar netjes iets terug plaatsen wat exact dezelfde eigenschappen en uitstraling heeft als het bestaande materiaal.

Netjes een balkje zagen en de maat hiervan overzetten op de traptrede
Met een scherpe beitel het hout weghalen uit de traptrede
het balkje vastlijmen met houtlijm en op zijn plek klemmen met lijmtangen
de eventuele oneffenheden kun je vervolgens met plamuur wegwerken.

Plamuur is geen houtvervanger, maar alleen een spul om kleine oneffenheden mee weg te werken
pi_58278888
Echt vervangen kan ook inderdaad ja, is ook een nettere oplossing. Als het nu allemaal makkelijk bereikbaar was, dan kon ik gewoon een bovenfrees erop zetten, nu zou het een hamer+beitel worden.

Maar aangezien de trap echt hout is (geen MDF ofzo) en ik ga er met de beitel in aan de slag, dan krijg ik toch nooit vlakke oppervlaktes om een blok hout tegenaan te lijmen? Moet ik dan in de hoek gaan lopen schuren?
Als ik echt een stuk eruit ga slaan, volgens mij moet ik dan meer hout extra weghalen dan er nu reeds uit is. of met allemaal kleine stukjes hout gaan werken, ik weet ook niet of dat wel zo handig is.

Upstairs doet alleen fineer zo te zien, en dat allemaal in kleuren die ik er niet bij vind passen. Ik wil echt deze kleur erop krijgen. En voor fineer heb je idd een vlak oppervlak nodig, dus het bijwerken zal ik dan nog steeds zelf moeten doen. Als ik kijk hoeveel putjes en sleufjes erin zitten, dan ben ik voor fineer nog veel langer bezig dan dat ik het ga schilderen!
Da gao nie nou!
pi_58278966
Zeg, over die verf nog even hè?
Trimetal is dacht ik wat betreft eigenschappen aardig vergelijkbaar met Flexa als ik me niet vergis. In dat geval zou ik -voor een trap- voor een iets betere kwaliteit gaan. Een vloerlak oid.
pi_58279065
zo'n houtje hoeft er niet super de super strak in te passen. Als je een vullende (epoxy)lijm gebruikt vullen de kiertjes zich en wordt het geheel sterk genoeg.
pi_58280391
quote:
Op donderdag 24 april 2008 14:42 schreef vigier het volgende:
Echt vervangen kan ook inderdaad ja, is ook een nettere oplossing. Als het nu allemaal makkelijk bereikbaar was, dan kon ik gewoon een bovenfrees erop zetten, nu zou het een hamer+beitel worden.

Maar aangezien de trap echt hout is (geen MDF ofzo) en ik ga er met de beitel in aan de slag, dan krijg ik toch nooit vlakke oppervlaktes om een blok hout tegenaan te lijmen? Moet ik dan in de hoek gaan lopen schuren?
Als ik echt een stuk eruit ga slaan, volgens mij moet ik dan meer hout extra weghalen dan er nu reeds uit is. of met allemaal kleine stukjes hout gaan werken, ik weet ook niet of dat wel zo handig is.
Als jij zorgt dat je een goede, scherpe beitel hebt, krijg jij het wel strak genoeg hoor.

In jouw geval zou ik eerst een net, rechthoekig stuk wegbeitelen uit de trap. Vervolgens meet je dit op, en maak je je vulhout netjes op maat. Ik zou dit gewoon uit één stuk doen, en dat betekend idd dat je meer hout weg moet halen als er nu beschadigd is. Maar dat is niet erg, want dat hout komt straks weer terug.
Ikzelf zou het gewoon met normale houtlijm vastzetten, en eventueel één of twee (koploze) spijkertjes.
Dus geen epoxylijm of bruislijm oid, daar hecht je plamuur en/of grondverf erg slecht op.
pi_58314785
quote:
Op donderdag 24 april 2008 14:46 schreef veldmuis het volgende:
Zeg, over die verf nog even hè?
Trimetal is dacht ik wat betreft eigenschappen aardig vergelijkbaar met Flexa als ik me niet vergis. In dat geval zou ik -voor een trap- voor een iets betere kwaliteit gaan. Een vloerlak oid.
Ik heb zelf Trimetal toch wel hoger zitten dan Flexa. BrinkMolyn is Trimetal geworden. Om precies te zijn is "Trimetal PU Semi Brilliant" wat vroeger " Brink Molyn Sylotol PU ZG" was. Daarnaast als ik kijk hoe prettig dit schildert t.o.v. Flexa (had in mijn vorige huis alles van flexa, vooral Couleur locale stuff), en dat was OK, maar niet top.
Eigenschappen: http://www.trimetal.nl/NR(...)nePUSemiBrillant.pdf
Deze verf is krasvast en wordt ook voor vloeren gebruikt (o.a. vanwege PU). Overigens zit deze verf ook aan de buitenkant van mijn kozijnen voor wat deze kleur betreft. Voor de andere kleur zit er Sikkens Rubbol SB op.
Ik ben geen schilder, maar ben wel benieuwd welke van Flexa dan beter is! Kan ik die voor een volgend project gebruiken.

@Gurb: thnx! Een goede scherpe beitel heb ik wel, dat mag geen probleem vormen. Ik ga eerst het vlakke schuurwerk doen en alle oneffenheden eruit halen (tenminste, die uitsteken dan), en als laatste mij over deze stukken die eruit zijn ontfermen. Zal ik daar gewoon vurenhout voor gebruiken?
Da gao nie nou!
pi_58354310
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 01:37 schreef vigier het volgende:

@Gurb: thnx! Een goede scherpe beitel heb ik wel, dat mag geen probleem vormen. Ik ga eerst het vlakke schuurwerk doen en alle oneffenheden eruit halen (tenminste, die uitsteken dan), en als laatste mij over deze stukken die eruit zijn ontfermen. Zal ik daar gewoon vurenhout voor gebruiken?
Als de oude trap ook vuren hout is, dan idd weer vuren hout toepassen ja. Als het een andere houtsoort is, dan die houtsoort gebruiken.
En zorg ervoor dat de houtrichting van de trap en het "transplantatiestuk" dezelfde richting hebben
pi_58354730
Volgens mij is het vuren ja...
Zo direct schuurmachine halen en de trap (grotendeels) kaal maken. Dan weet ik daarna ook gelijk wat voor hout het is!
Da gao nie nou!
pi_58354829
Kun je niet beter aan de slag met een brander en krabber? Scheelt je echt bakken stof.
pi_58365960
Achteraf gezien was dat misschien niet zo'n slecht idee! Maar er zijn ook behoorlijke oneffenheden die ik ook echt weg wil halen. Dan zou ik nog steeds met een schuurmachine aan de slag moeten gaan.

Statusupdate:
Na vanochtend een tijdje met een vlakschuurmachine (Bosch GSS 280 van Boels, geen klein model ofzo) en korrel 40 begon ik het al aardig beu te raken, duurde me veel te lang. Heb toen toch maar de bandschuurmachine gepakt en dat ging een heel stuk sneller. Op dit moment is op de binnenkant van de 2 draagbalken na (kutwerk) de trap geschuurd. Grote delen zijn nu kaal hout, en op 1/3 ofzo is het bovenoppervlak verf of plamuur. Volgens mij is die trap intussen al 143x vol plamuur gesmeerd door een aantal generaties bewoners.
Daarnaast zit nu ALLES op de beneden verdieping onder het stof. Heb een open keuken dus ook alles in de keuken zit onder. 2 stukken van de woonkamer afgedekt met folie, dus dat is nog te doen, maar ik mag alles op de benedenverdieping deze week mooi schoonmaken :s
Heb nu ook een compleet gare rug... jippie

Dus veldmuis: volgende keer ga ik BEGINNEN met een brander+krabber... leerzaam vandaag Had niet verwacht dat er zo achterlijk veel stof van zou komen.
Da gao nie nou!
pi_58369228
Dat je beter een bandschuurmachine dan een vlakschuurmachine had kunnen gebruiken had ik je ook kunnen vertellen. Scheelt inderdaad heel erg veel.

Voor de schuurmachines die we hier hebben hebben we overigens een aparte stofzuiger gereserveerd met daaraan een dunnere slang, die op de aansluiting voor de stofzak past. Dat werkt echt heel erg goed. Wellicht ook een tip voor de volgende keer dus.
pi_58369683
ehmm.., waar is "hier" dan precies? Ik was namelijkop zoek naar zo'n apparaat! Bij het schuren van mijn deuren een half jaar geleden heb ik het apparaat van de schilder gebruikt (Festool, met stofzuiger die automatisch mee aan gaat, ken je vast wel), en dat vond ik fantastisch! Ik heb bouwmarkt gecheckt en Boels, en die hadden het allebei niet.

Check... ik lees nu dat jullie er een aparte stofzuiger voor hebben... da's NOG beter ja! Alleen zit je volgens mij niet in de buurt (zie een Breda-topic ), maar ik ga volgende keer wel wat harder op zoek naar zo'n stofzuiger, want "dit zuigt echt..."
Da gao nie nou!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')