abonnement Unibet Coolblue
pi_58081425
Aldus TT. Maar ik heb geen hot-fill-speciale-dinges wasmachine. Kan het kwaad dat de wasmachine met warm water word gevuld? Ik heb gister een bonte was gedraaid en dat is allemaal goed gegaan, maar ben een beetje bang met de andere kleren. Het water wat uit de geiser komt lijkt me immers warmer dan 30/40 graden. Dus de enige oplossing lijkt me nu om de geiser iedere keer uit te zetten als ik ga wassen?

Het gaat trouwens om een Miele Meteor V 5745.
Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
  woensdag 16 april 2008 @ 09:05:10 #2
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_58081663
Ze hebben mij verteld dat je zo'n hotfill wasmachine nodig bent.
Met een speciaal aansluitstuk ofzo die het water mengt?
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_58082245
Het gaat er om dat bij die hot-fill types ook de waterinvoer bestand is tegen die hoge temperaturen, dat zal bij een reguliere wasmachine niet het geval zijn lijkt me. (iig zal het niet goed zijn voor de levensduur) Het hele idee achter dat hot-fill is overigens dat je de elektriciteit die de wasmachine gebruikt voor het verwarmen van het water op een milieuvriendelijker manier opwekt, dus dan zou er een constructie met een zonneboiler voor moeten, een hot-fill koppelen aan je CV warmwatervoorziening maakt dan dus weinig verschil.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 16 april 2008 @ 09:43:22 #4
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_58082306
hotfil kan probleemloos bij wasmachine`s mits de tempratuur niet boven de 60 graden komt.

Mijn tip is om een thermostaat kraan voor de wasmachine te hangen en die in te stellen op BV 40 graden bij een 40 graden was en 60 bij 60 zo voorkom je te heet water in de wasmachine wat kleding kan beschadigen.

De materialen van de wasmachine zeker in een miele kunnen tempraturen tot 90 graden aan alleen let op de aanvoer slang deze zijn meestal maar geschikt tot een tempratuur van 60 graden.
  woensdag 16 april 2008 @ 09:45:22 #5
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58082344
Oh...dan kan je niet douchen en een wasdraaien op 1 en dezelfde moment. Of je staat onder de douche en iemand zet de wasmachine aan.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_58082434
Wist niet dat dat bestond.

Het nut van al die hotfill aparaten ontgaat me sowieso een beetje, nu is water verwarmen met gas natuurlijk goedkoper en minder milieu belastend dan met electriciteit, maar de verschillen zijn denk ik zo marginaal dat het nergens over gaat.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58082837
quote:
Op woensdag 16 april 2008 09:50 schreef DroogDok het volgende:
Wist niet dat dat bestond.

Het nut van al die hotfill aparaten ontgaat me sowieso een beetje, nu is water verwarmen met gas natuurlijk goedkoper en minder milieu belastend dan met electriciteit, maar de verschillen zijn denk ik zo marginaal dat het nergens over gaat.
Naja, als je het met zonnepanelen of een zonneboiler doet heeft het wel zin natuurlijk, en je hebt veel minder transport verlies.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_58082912
tvp... ik heb zelf ook zonnepanelen, die een zonne boiler standaard 82 graden is.
Ik zou dus hier mijn wasmachine op kunnen aansluiten ?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  woensdag 16 april 2008 @ 10:28:36 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_58083215
quote:
Op woensdag 16 april 2008 09:50 schreef DroogDok het volgende:
Wist niet dat dat bestond.

Het nut van al die hotfill aparaten ontgaat me sowieso een beetje, nu is water verwarmen met gas natuurlijk goedkoper en minder milieu belastend dan met electriciteit, maar de verschillen zijn denk ik zo marginaal dat het nergens over gaat.
Het elektrisch rendement van elektricteit opgewekt in het Nederlandse net is grofweg 40%.
Het thermisch rendement van een fatsoenlijke CV-ketel is zo'n 95%, dat scheelt dus wel degelijk!
Maar: je hebt dus alleen een heet water ingang voor je wasmachine? Ga maar uit van krimpende kleren! En spoelen met heet water is niet nuttig, en al helemaal niet energiezuinig!
censuur :O
pi_58085661
quote:
Op woensdag 16 april 2008 10:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het elektrisch rendement van elektricteit opgewekt in het Nederlandse net is grofweg 40%.
Het thermisch rendement van een fatsoenlijke CV-ketel is zo'n 95%, dat scheelt dus wel degelijk!
Maar: je hebt dus alleen een heet water ingang voor je wasmachine? Ga maar uit van krimpende kleren! En spoelen met heet water is niet nuttig, en al helemaal niet energiezuinig!
Ja ik vind het ook maar vreemd. Er zit maar één aansluiting, en dat is warm water. Misschien dat de vorige bewoners wel zo'n hotfill ding hadden? Niet logisch want er is alleen een geiser aanwezig. Of dat ze die aansluiting voor iets anders gebruikte?

Nouja, als ik mijn geiser op laagste stand zet is wat water koud/lauw.. Denk dat dit geen kwaad kan voor mijn was.
Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
pi_58087619
waarom trek je geen koudwaterleiding? Lijkt me het allersimpelst, de wtaerleiding ligt er al van geiser naar wasmaschine. Met een kleinstukje buis leg je deze leiding om naar de koudwater aansluiting van je geiser.
hier zet je een t-stukje in, ene kant richting wasmachine, andere kant door richting geiser. Tenslotte nog een dopje op de oude aftakking.
  woensdag 16 april 2008 @ 19:30:48 #12
129681 roykejanssen
BMW maakt rijden geweldig
pi_58094233
hoe zit dat dan als je een wasje op 30 graden wilt doen ?
it's nice to be important, but it's more important to be nice
pi_58095904
Het kan wel, maar dan moet je wasmachine wel 2 aansluitingen hebben, 1 voor warmwater en 1 voor koud water, ook kan je eventueel een voorschakelapparaat overwegen.
Hoe dan ook, of je ziet de koudwatertoevoer over het hoofd of het is verkeerd aangelegd door de vorige bewoners.


Hot-fill wasmachine
Het water in een wasmachine wordt elektrisch verwarmd. Bij de opwekking van elektriciteit in een elektriciteitcentrale gaat ongeveer de helft van de energie verloren. Als voor het opwarmen gas of zonne-energie gebruikt wordt, scheelt dat dus energie. Bovendien is de machine bij het wassen op hogere temperaturen eerder klaar, omdat het water niet meer hoeft te worden opgewarmd.

Zogeheten hot-fill wasmachines zijn speciale machines die direct op de warmwaterkraan aangesloten kunnen worden. Alleen Miele levert in Nederland hot-fill wasmachines.

In tegenstelling tot een afwasmachine, kan een gewone wasmachine niet zomaar op de warmwaterkraan worden aangesloten. Dat komt omdat de wasmachine maar één waterinlaat heeft, voor koud water. Een voorschakelapparaat tussen de warmwaterkraan en de wasmachine maakt de wasmachine wel geschikt voor warmwateraanvoer. Voorschakelapparaten zijn verkrijgbaar bij verschillende installatiebedrijven, of via internet. Ze kosten tussen ¤ 200 en ¤ 300.

Voorwaarden
Er moet een warmwaterleiding komen vanuit de ketel of boiler, of vanuit de warmwaterkraan in de keuken of badkamer. Meestal wordt deze aangelegd door een installateur. De leidingen van de warmwaterbron naar de afwasmachine mogen niet langer zijn dan tien meter, want anders gaat teveel warmte verloren.
Er moet een koudwateraansluiting zijn voor het spoelprogramma en de wolwas.
De energiebesparing hangt af van het tapwaterrendement van het verwarmingstoestel: dit moet minimaal 50 procent zijn om energie te besparen. Zonneboilers, warmtepompboilers en HR-107 combiketels zitten op of boven dit warmwaterrendement.

Een hot-fill wasmachine bespaart 10 tot 35 procent energie. Als het warme water uit een zonneboiler of warmtepomp komt, kan de besparing op de energiekosten oplopen tot zo'n 40 procent.

edit: dat Miele ze levert wil nog niet zeggen dat alle Miele wasmachines ook hotfillmachines zijn.
  donderdag 17 april 2008 @ 09:10:48 #14
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_58105100
Met 40% besparing en 200/300 euro extra voor een voorschakelapparaat duurt t nog wel effe voordat ik die terugverdiend heb..
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_58111339
Je kunt ook opteren voor een thermostatisch mengventiel zoals je bij het bedrijf Pentec kunt kopen. Als je op de volgende link klikt zie je hun assortiment aan mengventielen:
http://www.duco.nl/index.php?item=3&catid=1&subcatid=17
Ik ken niet de precieze prijs, maar ik geloof dat ze rond de 90 euro zijn. Een afbeelding:

Je kunt hiermee de temperatuur tussen de 30 en 70 graden instellen.
pi_58119103
quote:
Op donderdag 17 april 2008 13:58 schreef Vuurvlieg2007 het volgende:
Je kunt ook opteren voor een thermostatisch mengventiel zoals je bij het bedrijf Pentec kunt kopen. Als je op de volgende link klikt zie je hun assortiment aan mengventielen:
http://www.duco.nl/index.php?item=3&catid=1&subcatid=17
Ik ken niet de precieze prijs, maar ik geloof dat ze rond de 90 euro zijn. Een afbeelding:
[ afbeelding ]
Je kunt hiermee de temperatuur tussen de 30 en 70 graden instellen.
Ziet er leuk uit, maar werkt toch anders dan de originele voorschakelapparaten.
En daardoor niet aan te raden als goedkoop alternatief.
Soms heeft de wasmachine koud water nodig, het voorschakelapparaat regelt dat wel vanzelf, bovengenoemd ventiel kan dat niet.

Algemeen werkt het voorzetapparaat als volgt: De hotfill wordt aangesloten op een warmwaterleiding van een warmwaterbereider met een hoogrendement, bijv. een HR combiketel, geiser of gasboiler, zonne-boiler, warmtepomp boiler. Soms heeft de wasmachine koud water en soms warm of heet water nodig, de hotfill regelt dit, doordat hij registreert wanneer de pomp in de wasmachine draait.

Er zijn drie voorwaarden voor het plaatsen van een hotfillmachine:

Een thermostatische kraan of regelaar, zodat de temperatuur niet boven de 60°C kan komen. De regelaar moet voor de waterinlaat van de machine geplaatst worden. Hij is verkrijgbaar bij bouwmarkten, loodgieters en installateurs.
Een aparte warmwaterleiding vanuit de ketel of boiler. Let er op dat de leidingen van de warmwaterbron naar de wasmachine niet langer dan 10 meter zijn, anders gaat teveel warmte verloren.
Een koudwater aansluiting. Wasmachines moeten naast een warmwateraansluiting ook een aansluiting te hebben voor koud water, voor het spoelen en de wolwas.
  zaterdag 19 april 2008 @ 10:07:32 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_58154738
Ik zou die leiding even (laten) ombouwen naar koud. Zoals al geschreven is dat meestal weinig werk.
Spoelen met warm water is nutteloos, en kost ook alleen maar centjes/milieu (en misschien ook nog slecht voor je wasgoed).
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_60227419
Heb net een nieuw huis gekocht waar een zonne-boiler op is gemonteerd. Aangezien onze wasmachine (Miele X463) direct naast de boiler komt te staan kreeg ik ook al dit idee. Een beetje googlen en ik kwam hier terecht.
Mijn idee was om een douche-thermostaatknop van Praxis / Gamma te halen, deze dus de watertemperatuur naar de wastemperatuur te laten mengen. Vervolgens gaat die leiding naar een 3-weg klep die aan de andere kant gewoon koud water inneemt. Als ik deze laatste klep nu op de een of andere manier via het verwarmingselement van de wasmachine laat schakelen, ben ik klaar, wassen gaat via het warme water van de douche-kraan (zonne boiler of CV ketel) en spoelen gaat dan via het koud water

Gaat dit werken ?
Ik ben niet nieuwsgierig maar wil wel graag alles weten
  maandag 21 juli 2008 @ 00:00:22 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60235897
Geinig plan.
Probleem is denk ik idd. dat je een signaal van de wasmachine naar die driewegklep moet krijgen.
Of een thermostaatkraan problemen heeft met de veel hogere tegendruk aan de uitstroomkant?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_60251558
Ik denk inderdaad aan zo'n Pentec achtig ventiel, aangezien een simpele douche-mengkraan vaak niet veel warmer als 45 graden kan schakelen.
Op het bedieningspaneel van de wasmachine zit een lampje per staat van het programma. Bij Spoelen staat dus ook zo'n lampje. Het enige wat ik dus moet doen is hier een draadje aan solderen en de spanning ervan opkrikken zodat een ventiel geschakeld kan worden.
Dan hoef ik niets te programmeren en heb ook geen verdere stroomverbruikers behalve het schakelen van het ventiel gedurende het spoelen. De oplossing zou nog wel eens veel goedkoper kunnen worden op deze manier.
Ik ben niet nieuwsgierig maar wil wel graag alles weten
  vrijdag 5 september 2008 @ 14:57:01 #21
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_61402906
quote:
Op maandag 21 juli 2008 20:03 schreef bartjes999 het volgende:
Ik denk inderdaad aan zo'n Pentec achtig ventiel, aangezien een simpele douche-mengkraan vaak niet veel warmer als 45 graden kan schakelen.
Op het bedieningspaneel van de wasmachine zit een lampje per staat van het programma. Bij Spoelen staat dus ook zo'n lampje. Het enige wat ik dus moet doen is hier een draadje aan solderen en de spanning ervan opkrikken zodat een ventiel geschakeld kan worden.
Dan hoef ik niets te programmeren en heb ook geen verdere stroomverbruikers behalve het schakelen van het ventiel gedurende het spoelen. De oplossing zou nog wel eens veel goedkoper kunnen worden op deze manier.
En heb je dit gedaan?? En werkt het??

Wat ik me ook afvroeg, ik normale wasmachinekraan heeft toch ook een terugslagklep of zoiets? Dit zal op een (douche) thermostaatkraan toch niet zitten??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zondag 7 september 2008 @ 09:27:47 #22
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_61442912
klein schopje.
Ik zou hier graag meer over willen weten
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 8 september 2008 @ 13:02:49 #23
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_61471707
Echt niemand die iets meer weet??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_61479559
quote:
Op maandag 8 september 2008 13:02 schreef Automatic_Rock het volgende:
Echt niemand die iets meer weet??
Ik vraag me af of de oplossing die bartjes999 nou echt veel goedkoper is dan de standaard onderdelen die geleverd worden.
Ten eerste heeft ie dus een thermostaat zoals de pentac nodig, daarbij komt dan gelijk de tweede vraag altijd op dezelfde temperatuur ingesteld houden, of iedere keer gaan lopen zoeken wat de temperatuur is bij welke stand.
Daarbij heeft hij dus ook nog 2 kleppen nodig, 1 voor koud water en 1 voor warm water als je het goed wilt doen natuurlijk.
Immers bij spoelen moet het warme water afgesloten worden en het koude water toegang krijgen, terwijl tijdens de wasbeurt juist het koude water afgesloten moet zijn en het warme water toegang heeft.
Eventueel zijn er nog relais nodig om een en ander te schakelen indien de spanning niet gelijk is (230 cq 24)

Zie verder mijn eerder gegeven antwoorden.
  donderdag 11 september 2008 @ 08:11:17 #25
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_61543002
Maar een normale wasmachinekraan heeft geen terugslagklep of zoiets?
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')