abonnement Unibet Coolblue
pi_58032208
Heeft iemand hier al ervaring met witte dakbedekking in plaats van zwart bitumen?
Wit zal ongetwijfeld zeer veel warmte in huis schelen, maar ik kom op internet tot nu toe alleen nog maar verkoop praatjes tegen.

Bijvoorbeeld van http://www.koster-afdichtingssystemen.nl/default.asp?pageID=8&Title=Kunststof_dakbedekking

of

http://www.sneldakcoating.nl/info.html

Ik zit er zelf iig heel erg over na te denken om dit te laten doen, maar wil uiteraard wel eerst meer dan verkoop praatjes horen.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_58032516
Eerste link is zo wat ik zie een mix van bitumen(oude standaard spul) en kunstof. Tweede is een soort van coating welke aangebracht wordt nadat de normale dakbedekking al ligt.

In houdbaarheid zie ik bij de eerste 20 jaar staan, terwijl ik net zelf een epdm dak heb laten liggen op mijn garage/berging. Garantie? 40 jaar vanuit fabriek..... Wat je wel nog ff kan checcken is een epdm dakbedekking, erg zonreflecterend en licht van kleur(weet alleen niet veel van houdbaarheid etc )

pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_58032868
Thx, die had ik nog niet gevonden.
Inmiddels 3 kandidaten voor witte dakbedekking

http://www.heko.nl/kunststof.html

En natuurlijk de hamvraag, wat het kost per m2

De dakcoating komt volgens de folder rond de ¤ 2850 per 100m2

De andere 2 heb ik nog geen prijs van kunnen vinden
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_58034474
Dure coating....

Ik heb net rond de 30 ¤ de vierkante meter betaald inclusief randafwerking van aluminium, arbeid zit daarbij dus he?

Zou dus nog maar ff verder shoppen, hoewel ik de coating je niet zou aanraden. een laagje wat erop gesmeerd is kan mijns inziens nooit zo lang houden als iets wat een paar mm dik is, en waar de experts na 30 tot 40 jaar nog 300% rek in verwachten....
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_58036548
Mijn ervaring met de kunststof daken is erg varierend.
Bij 1 project was het lekkage troef, de ene was nog niet opgelost of de volgende was er alweer.
Natuurlijk had dit meerdere oorzaken, zo was de gekozen dakbedekking te dun en te slecht van kwaliteit, in combinatie met verkeerd gekozen grind op het dak was het eigenlijk een en al ellende.
Het gekozen grind was van slechte kwaliteit doordat hier teveel scherpe randen aan zaten welke in de dakbedekking sneden.
Bij andere projecten zijn echter totaal geen problemen.

Vergelijk in ieder geval meerdere offertes en laat indien mogelijk een proefstukje opsturen zodat je thuis zelf de sterkte en zwakheden kan bepalen.
Natuurlijk weet je dan nog niet alles, immers de veroudering door uv straling kun je zelf simpelweg niet bepalen.

De verwachte levensduur moet je echter met een korrel zout nemen, er zijn daarvoor nog gewoonweg te weinig praktijk situaties die dat ook kunnen aantonen.
De meeste test vinden nu eenmaal plaats in laboratoria en dat wijkt helaas vaak genoeg nog teveel af van de praktijksituatie.

En wat cybersijp zegt, ga voor een echt dak en niet voor een coating, coatings moet je als noodmaatregel zien en niet als definitieve oplossing.
pi_58036605
Hoeft geen kunststof te zijn hoor. Derbigum heeft ook een wit product wat veelvuldig wordt toegepast met zeer goede resultaten. Klikkerdeklik Bij Yamaha Nederland ligt het ook op het dak (ca. 26.000 m2) hier heeft de witte dakbedekking een airco-systeem uitgespaard. Zeker op particuliere woningen is de extra investering gemakkelijk te rechtvaardigen, op een oppervlakte van ca. 60-70 m2 zal het prijsverschil niet groot zijn terwijl het resultaat in het binnenklimaat zeker te voelen zal zijn. Succes
Single ply roofing, pay less, worthless.
  maandag 14 april 2008 @ 16:40:47 #7
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_58045316
Oh, dit klinkt wel erg interessant, want onze studeerkamer wordt altijd erg warm in de zomer
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_58046563
help dat ook tegen de warmte trek van t platdak richting de hoger gelegen ramen in een stenen muur?
  maandag 14 april 2008 @ 21:53:57 #9
545 dop
:copyright: dop
pi_58053630
wat is er tegen grind op je bitumen ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_58054862
quote:
Op maandag 14 april 2008 21:53 schreef dop het volgende:
wat is er tegen grind op je bitumen ?
dat de katten er een stinkende kattebak van maken?
pi_58057578
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:29 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dat de katten er een stinkende kattebak van maken?
Hoe kom je daarbij?
Vroeger zaten er altijd meerdere katten op mijn schuurtje ( ja ja ik heb een voliere en aangezien katten nu eenmaal gek zijn op vogels komen ze er graag op af)
Om de vogels te beschermen heb ik er schrikdraad omheen gespannen, wat erg goed werkt.
Alleen bleven ze altijd wel op het schuurtje komen, echter sinds een paar maanden heb ik er grind op gedaan en wat schets mijn verbazing er zit sindsdien geen enkele kat meer op mijn schuurtje.
Ze lopen nog wel over de rand maar blijven echt van het grind af.
Zelfs als ze het schrikdraad aan het begin of eind aanraken schrikken ze wel maar komen dan nog niet op het grindgedeelte.
pi_58059953
Grind heeft ook een 'warmtebufferende' werking, het is alleen niet vergelijkbaar met witte dakbedekking. Als je je hand op de witte dakbedekking legt (in de zon) dan voelt het gewoon koud aan, terwijl zwarte dakbedekking dusdanig heet is dat je je handen verbrand. Ook zonnepanelen geven een beter rendement door het weerkaatste zonlicht. Daken met grind hebben trouwens per definitie meer risico op vervuiling dan 'kale' daken of het dan kattenstront of ander vuil is
Single ply roofing, pay less, worthless.
  dinsdag 15 april 2008 @ 08:52:46 #13
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_58060223
Ik weet niet wat er voor verf gebruikt wordt in de wegenbouw (voor de wegmarkering), maar zou je dat niet op je dak kunnen aanbrengen??
Bitumen en asfalt heeft ook wel overeenkomsten geloof ik
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_58060388
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 08:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik weet niet wat er voor verf gebruikt wordt in de wegenbouw (voor de wegmarkering), maar zou je dat niet op je dak kunnen aanbrengen??
Bitumen en asfalt heeft ook wel overeenkomsten geloof ik
Kijk uit met de diverse smeermiddelen die er zijn, de dakbedekking is meestal niet bestand tegen oplosmiddelen dus het risico dat je schade aan het dak aanricht is groot. Er bestaat ook speciale verf (Derbisilver) om dakbedekking warmtereflecterend te maken, het werkt prima alleen is lang niet zo duurzaam als Derbibrite. Je ziet na een aantal jaar de zwarte dakbedekking er doorheen komen. De Derbibrite kan je ook gewoon reinigen met een hogedrukreiniger.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  dinsdag 15 april 2008 @ 10:29:46 #15
545 dop
:copyright: dop
pi_58061697
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 08:33 schreef RoofingBurner het volgende:
. Daken met grind hebben trouwens per definitie meer risico op vervuiling dan 'kale' daken of het dan kattenstront of ander vuil is
en hoe zit het met lekage of beschadiging, grind word zeker op grote oppervlakken juist gelegd als bescherming.

een kat zal het trouwens over het algemeen op een beschutteplek doen grinddaken zijn niet bepaald favoriert
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_58062070
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 09:06 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Kijk uit met de diverse smeermiddelen die er zijn, de dakbedekking is meestal niet bestand tegen oplosmiddelen dus het risico dat je schade aan het dak aanricht is groot. Er bestaat ook speciale verf (Derbisilver) om dakbedekking warmtereflecterend te maken, het werkt prima alleen is lang niet zo duurzaam als Derbibrite. Je ziet na een aantal jaar de zwarte dakbedekking er doorheen komen. De Derbibrite kan je ook gewoon reinigen met een hogedrukreiniger.
asfalteer je je dak
pi_58062195
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:29 schreef dop het volgende:

[..]

en hoe zit het met lekage of beschadiging, grind word zeker op grote oppervlakken juist gelegd als bescherming.

een kat zal het trouwens over het algemeen op een beschutteplek doen grinddaken zijn niet bepaald favoriert
er is maar één reden om grind op het dak te leggen, namelijk als ballast. Vroeger was de dakbedekking niet UV bestendig waardoor het grind ook een UV remmende werking had. Tegenwoordig kunnen we de dakbedekking op alle ondergronden prima mechanisch bevestigen waardoor een ballastlaag overbodig wordt. Het zoeken en verhelpen van lekkages gaat op een dak zonder grind natuurlijk ook veel makkelijker net als het schoonmaken. Denk niet dat een geballast dak niet kwetsbaar is, immers, je loopt over het grind waardoor het risico aanwezig is dat je het grind door de dakbedekking trapt. In het grind verzamelt zich gemakkelijk zand, stof en zaadjes die in het vochtige milieu makkelijk uit kunnen groeien tot struiken/bomen, hierdoor kan de dakbedekking grondig beschadigd raken. Bitumen is namelijk een voedingsbodem voor planten. Wellicht een ietwat verwarrend verhaal, maar goed.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_59864557
Wellicht dat deze tip vanuit Spanje je ook verder kan helpen.
Hier worden gebouwen meer en meer als betonnen structuren uitgevoerd. De (platte) dakafwerking en isolatie buitenop (warm dak) ziet er als volgt uit:
- dakconstructie voorzien van een dampdichte laag 'uit de pot', d.w.z. met een roller een al dan niet vezelversterkte coating aanbrengen; dit is tevens het nood-dak tijdens de (ver-)bouw(-ing)
- daarop een werkelijk dikke laag Arlita (Hydrocultuur / geexpandeerde klei korrels) die eenvoudig op afschot kan worden uitgestreken.
- dan afstrijken met zand-cement mortel
- dan wederom een dampdichte laag 'uit de pot', de externe waterkering ingeval de eindlafwerking kapot gaat
- de eindafwerking kan nu op verschillende manieren : lichte/witte dakpannen, of tegels voor een beloopbaar dakterras wat ook eenvoudig is schoon te maken en zonnestralen reflecteert, ergo de warmte uit de onderliggende constructie weert

Voorwaarde is wel dat je over voldoende 'inbouwhoogte' beschikt, of die creeert.

Het isolatiemateriaal (Arlita) is verkrijgbaar in big bags, heeft nagenoeg dezelfde isolatiewaarde, met wel een iets hoger eigen gewicht.

De voordelen van deze constructie zijn duidelijk :
- warm dak constructie door isolatie buitenop
- twee waterkeringen / dampdichte lagen
- afschot is eenvoudig zelf aan te brengen, zelfs over zeer grote vlakken/lengtes
- geen zachte, indrukbare en verouderende kunststof isolatie (eigen NL ervaring)
- eenvoudige dilletatie-overbrugging
- geen gevaarlijke dampen en druipende hete kunststof isolatie in geval van brand
- behoudens de coating, is alles te recycleren
- (hier in Spanje) in de regel goedkoper dan kunststof isolatie
pi_67627773
Wie kan mij advies geven over het volgende:

we hebben een dak van ca 60m2 (iets minder).
Een vriend heeft uitgerekend wat alles ons zal gaan kosten, we kopen zelf de materialen in (kan via ons bedrijf gelukkig), slopen zelf de boel, gaan zelf isoleren, maar willen de bedekking en zink laten aanbrengen.
Hij zegt dat het al met al zo'n 5000 euro zal gaan kosten. We willen dan dus geen bitumen, maar EPDM.

Is dit redelijk? Ook als we veel zelf doen? En wat als je geen EPDM neemt maar bijvoorbeeld Derbibrite, scheelt dat dan weinig in de kosten?

Naar de berekening die ik heb gezien, is alleen het dakmateriaal (EPDM of Bitumen) (minder dan) eenderde van de kosten van het hele dak. Klopt dat wel?

Graag tips!
groetjes, MvH
pi_67635151
quote:
Op woensdag 1 april 2009 21:52 schreef mvh het volgende:
Wie kan mij advies geven over het volgende:

we hebben een dak van ca 60m2 (iets minder).
Een vriend heeft uitgerekend wat alles ons zal gaan kosten, we kopen zelf de materialen in (kan via ons bedrijf gelukkig), slopen zelf de boel, gaan zelf isoleren, maar willen de bedekking en zink laten aanbrengen.
Hij zegt dat het al met al zo'n 5000 euro zal gaan kosten. We willen dan dus geen bitumen, maar EPDM.

Is dit redelijk? Ook als we veel zelf doen? En wat als je geen EPDM neemt maar bijvoorbeeld Derbibrite, scheelt dat dan weinig in de kosten?

Naar de berekening die ik heb gezien, is alleen het dakmateriaal (EPDM of Bitumen) (minder dan) eenderde van de kosten van het hele dak. Klopt dat wel?

Graag tips!
plaats eens een schetsje van het dak, met de aansluitingen rondom en de doorvoeren, dan kan ik er wel een prijs voor maken. Met slopen, noodlaag, isolatie en EPDM kom je snel richting het bedrag wat je noemt. Een goede EPDM én een Derbibrite kosten beiden ca. ¤ 12,50 per m2. Alleen EPDM is diepzwart dus niet warmtereflecterend en een Brite is dit wel.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_68248882
Is die ¤ 12,50 per m2 voor Derbibrite incl btw?

Ik heb 2 dakkapellen waardoor het boven bij mij erg warm wordt. Er hangt wel een airco maar ik heb eigenlijk geen zin om die iedere keer te laten draaien.

Eerst gekeken naar Sedum, van die plantjes, voor op het dak. Dat wordt echter wel heel duur.

Wat kost laten leggen van dat Derbibrite? (Circa 13m2 zo uit m'n hoofd, voor 2 dakkapellen)

O ja, huidige dakbekking is nog goed, ik wil het er gewoon overheen laten leggen.
pi_68260177
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:53 schreef b_jack het volgende:
Is die ¤ 12,50 per m2 voor Derbibrite incl btw?

Ik heb 2 dakkapellen waardoor het boven bij mij erg warm wordt. Er hangt wel een airco maar ik heb eigenlijk geen zin om die iedere keer te laten draaien.

Eerst gekeken naar Sedum, van die plantjes, voor op het dak. Dat wordt echter wel heel duur.

Wat kost laten leggen van dat Derbibrite? (Circa 13m2 zo uit m'n hoofd, voor 2 dakkapellen)

O ja, huidige dakbekking is nog goed, ik wil het er gewoon overheen laten leggen.
het zijn prijzen excl. BTW. Ik denk dat een beetje dakdekker een ochtendje bezig is dus met materiaal enz. zal je rond ¤ 500,00 incl. BTW uitkomen. Waar woon je? Anders kunnen wij het wel regelen?
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_68265944
Even op het dak geklommen, dakkapellen zijn iets groter dan ik had gedacht, samen een kleine 16m2. Waar komen de kosten dan op?

Op 1 van de dakkapellen staat een split unit van een airco (staat los)

Ik woon in Amstelveen.
Schrijf je bonnetjes (nodig voor belasting, je kent het wel)?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')