abonnement Unibet Coolblue
pi_58003129
Beste mensen,

Ik heb een nieuwbouwproject op het oog. Deze heeft zowel huizen met platte daken als met puntdaken. Nu ging mijn voorkeur eerst uit naar de puntdaken. Alleen heb ik sinds kort de prijslijst gezien en die puntdaken zijn buiten mijn budget.

Alleen platte daken vallen dus binnen mijn budget.

Nu is mijn vraag wat de voor/nadelen van platte daken zijn. Puur uit functioneel oogpunt.

Wordt het heel warm met een plat dak? Of valt dat tegenwoordig wel mee? En wat zijn andere voor/nadelen van een plat dak?
pi_58003497
Warmte valt wel mee, is in elk geval mijn ervaring, woon op de bovendste verdieping van een flat uit 1965, en daar is het goed uit te houden in de zomer. Nieuwbouw zal beter geisoleerd zijn, dus zal het nog minder warm worden.

Nadeel is dat een plat dak wat minder duurzaam is, na 30 jaar moet de dakbedekking vervangen worden.
Voordeel is dat je meer bruikbaar vloeroppervlak heb t.o.v. een puntdak.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zaterdag 12 april 2008 @ 15:03:36 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_58003548
Nadeel is ook dat na 10 jaar de helft van de straat een lelijk soort "schuurtje" op het dak zet als uitbouw...
censuur :O
pi_58006687
Vroeger toen een dak alleen diende om het regenwater buiten je huis te houden waren platte daken erg warm. Tegenwoordig zijn huizen zodanig geisoleerd dat het allemaal niets uitmaakt.

Mijn slaapkamer bij mijn ouders was 2e verdieping onder een schuin dak van 1989. Mijn eigen woning is van 1998 en plat dak. Maar bij mij op zolder is veel koeler!

Verder zie ik alleen maar meer voordelen, mega veel ruimte binnen en hardstikke praktisch in te richten, door de hoge rechte muren kun je veel hoge kasten kwijt. Uitbouwen erbovenop en dakterras mogelijk.
.
pi_58018700
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 14:59 schreef DroogDok het volgende:
Warmte valt wel mee, is in elk geval mijn ervaring, woon op de bovendste verdieping van een flat uit 1965, en daar is het goed uit te houden in de zomer. Nieuwbouw zal beter geisoleerd zijn, dus zal het nog minder warm worden.

Nadeel is dat een plat dak wat minder duurzaam is, na 30 jaar moet de dakbedekking vervangen worden.
Voordeel is dat je meer bruikbaar vloeroppervlak heb t.o.v. een puntdak.
Ik slaap op dit moment op de zolder van het huis van mijn ouders met een schuin dak en daar wordt het zomers tochbehoorlijk warm. Dat huis is uit 92.

Ik ben toch niet van plan er 30 jaar te blijven wonen. Na een jaar of 10 is het wel weer eenmooie tijd om ergens anders te gaan wonen dus daar heb ik dan geen last van.
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 15:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Nadeel is ook dat na 10 jaar de helft van de straat een lelijk soort "schuurtje" op het dak zet als uitbouw...
Dat valt wel mee denk ik want het is een heel gevarieerd straatje. Met puntdaken en platte daken door elkaar heen dus niet zo standaard dat je alle huisen met zo'n schuurtje bovenop zult zien. Verder ben ik dat dus ook zeker niet van plan.
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 18:02 schreef Fer het volgende:
Vroeger toen een dak alleen diende om het regenwater buiten je huis te houden waren platte daken erg warm. Tegenwoordig zijn huizen zodanig geisoleerd dat het allemaal niets uitmaakt.

Mijn slaapkamer bij mijn ouders was 2e verdieping onder een schuin dak van 1989. Mijn eigen woning is van 1998 en plat dak. Maar bij mij op zolder is veel koeler!

Verder zie ik alleen maar meer voordelen, mega veel ruimte binnen en hardstikke praktisch in te richten, door de hoge rechte muren kun je veel hoge kasten kwijt. Uitbouwen erbovenop en dakterras mogelijk.
Dat is wel erg gustnig idd van die kasten.
  zondag 13 april 2008 @ 14:09:55 #6
106219 NoktetMort
*wants to be petted*
pi_58020141
Plat dak vind ik persoonlijk een hel om onder te liggen; en ik kan het niemand aanraden. En isolatie is ook niet alles, bij een bedrijf waar ik kwam had men een spiksplinternieuw pand met bijna een halve meter isolatie ertussen. Buiten was het een hittegolf, en binnen nog erger......

Persoonlijk zou ik er dan een puntdakje bovenop zetten, dat daar in ieder geval de warmte zich kan ophopen.
Dit was overigens niet alleen mijn mening, maar familie van me ook. Oorspronkelijk wilde men een puntdakje op hun nieuwbouw zetten, zodat volgens bovenstaand principe daar de warmte zich "ophoopt". Helaas, geweigerd door de gemeente, en om het daar toch leefbaar te maken in de zomer hebben ze een airco moeten kopen.

Dit geld trouwens alleen voor de zomer. In de winter maakt het geen donder uit qua comfort.
pi_58021158
quote:
Op zondag 13 april 2008 14:09 schreef NoktetMort het volgende:
Plat dak vind ik persoonlijk een hel om onder te liggen; en ik kan het niemand aanraden. En isolatie is ook niet alles, bij een bedrijf waar ik kwam had men een spiksplinternieuw pand met bijna een halve meter isolatie ertussen. Buiten was het een hittegolf, en binnen nog erger......

Persoonlijk zou ik er dan een puntdakje bovenop zetten, dat daar in ieder geval de warmte zich kan ophopen.
Dit was overigens niet alleen mijn mening, maar familie van me ook. Oorspronkelijk wilde men een puntdakje op hun nieuwbouw zetten, zodat volgens bovenstaand principe daar de warmte zich "ophoopt". Helaas, geweigerd door de gemeente, en om het daar toch leefbaar te maken in de zomer hebben ze een airco moeten kopen.

Dit geld trouwens alleen voor de zomer. In de winter maakt het geen donder uit qua comfort.
En in de zomer wordt het niet warm onder een puntdak? Platte daken zijn over het algemeen van beton en dan juist beter te isoleren lijkt me.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zondag 13 april 2008 @ 15:47:05 #8
106219 NoktetMort
*wants to be petted*
pi_58021473
Klopt, maar in al mijn gevallen is de ruimte onder de puntdaken geen leefruimte maar een bergruimte en heb je geen last van de warmte simpelweg omdat je er niet komt ........
pi_58022903
Ik slaap op dit moment onder een puntdag op zolder en daar is het behoorlijk warm zomers. Dus een puntdag zegt dan weer ook niet alles.
pi_58042009
Ik denk dat het interresanter is om naar de ramen te kijken. Raam wat open kan aan de schaduwzijde/noordzijde scheelt ook. Zeker als je geen last hebt van inbrekers zodat het open kan blijven.

Grote ramen zonder zonnewering op zonzijde is zeker een nadeel in de zomer.
.
pi_58042365
Tnx. Goede tip. Zal er vanavond ff naar kijken in de brochure.
pi_58049542
Er zijn 3 ramen aan de noordoost zijde waar de grote slaapkamer is. En 1 aan 1 kamer aan de zuid/west zijde en 2 ramen in een andere kamer aan de zuid/west kant. Ik kan alleen niet zien of ze ver open kunnen of niet.
  maandag 14 april 2008 @ 21:43:38 #13
129681 roykejanssen
BMW maakt rijden geweldig
pi_58053192
denk je er ook aan dat je een hele hoop bergruimte mist.
it's nice to be important, but it's more important to be nice
pi_58053396
quote:
Op maandag 14 april 2008 21:43 schreef roykejanssen het volgende:
denk je er ook aan dat je een hele hoop bergruimte mist.
Vergelijkende huizen met zolders en ongeveer dezelfde prijs hebben dus ook evenveel m2 maar dan een hele zolder die niet echt effectief gebruikt wordt met wel veel bergingsruimte. Dan heb ik liever wel veel effectieve m2 en geen zolder.

We zijn met zijn 2en nog en hebben dan1 grote slaapkamer 15 m2 en 2 kleinere 10 m2. Ruimte zat dus de komende jaren,
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')