abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 20:05:45 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57964497


Welkom in dit topic

Hier vind je de elektrische schema's die horen bij de (meest) gebruikte elektrotechnische schakelingen om en rond het huis.



De hier genoemde werkwijzen en voorschriften zijn gericht op de huidige Nederlandse situatie.
In andere landen (bijvoorbeeld : België of Duitsland kunnen zaken heel anders geregeld zijn.

1.Werk altijd spanningsloos.



Test altijd of de spanning van het deel van de installatie waaraan je werkt er ook werkelijk af is !

Gebruik hiervoor geen spanningszoeker in schroeverdraaiervorm, deze zijn niet bepaald betrouwbaar, ik raad aan om 2 polige spanningstester te gebruiken. Meestal zijn dit twee handvaten met een meetpen en een snoertje tussen beide meetpennen. Op één van de handvaten zit meestal een scherm of een aantal leds die aangeven hoeveel spanning er op staat.

Controleer voor gebruik (op een plek waarvan je weet dat daar spanning op staat) ook even of de tester zelf wel goed werkt.

2.Houd je aan de hier voorgeschreven draad-kleuren.

Afwijken van deze kleuren brengt jezelf en anderen in gevaar, omdat je niet aan de standaard kleuren houdt. De oude kleuren vind je veelal in de iets oudere elektrische installaties (rond 1970). Nieuwe en oude kleuren mogen niet door elkaar gebruikt worden.
Achter de functie staat ook de standaard dikte in mm² vermeld die in Nederland gebruikt worden.

Blauw (oude kleur rood) - nul - (stroomafvoerende draad; 2,5 mm²)
Bruin (oude kleur groen) - fase - (stroomvoerende draad; 2,5 mm²)
Geel/Groen (oude kleur grijs) - aarde - (2,5 mm²)
Zwart - schakeldraad - (normaal uitgevoerd als 1,5 mm²)

3.Maximaal één groep door één buis.

Bedrading van twee (of meer) verschillende groepen mogen nooit door één buis gelegd worden. Ook mogen er nooit twee (of meer groepen) in één inbouwdoos of lasdoos zitten.

4.Meerdere lichtschakelingen door één buis.

Meerdere lichtschakelingen mogen door één buis mits het maximaal aantal draden door een buis niet overschreden wordt en de schakelingen allemaal tot dezelfde groep behoren.

5.Maximaal aantal draden door één buis.
In flexibele buis mogen minder draden worden getrokken dan door een 16 / 19 mm buis.
De getallen tussen haakjes gelden het aantal draden aan voor flexibele buis.

Buis 16 mm² ( 5/8 )
1,5 mm² - 5 (4)
2,5 mm² - 4 (3)

Buis 19 mm ( 3/4 )
1,5 mm² - (niet beschreven)
5 - (5)

Voorbeelden
Toegestaan in 16 mm buis
3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²
2 x 2,5 mm² + 3 x 1,5 mm²

Toegestaan in 16 mm flexibele buis
3 x 2,5 mm² + 1 x 1,5 mm²
2 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²


Niet iedereen leest dagelijks elektrotechnische schema's
Hieronder staan enkele aandachtspunten en een legenda waar rekening mee gehouden dient te worden gehouden.

1.Alle schakelingen zijn getekend in “rust” stand. Dat wil zeggen dat de lamp(en) in deze stand niet branden.

2.De draadkleuren die gebruikt moeten worden zijn vermeld als afkortingen.
BR = bruin, BL = blauw, ZW = zwart, PE = groengeel.

3. Normaal gesproken word naar een lamp ook een aarde draad getrokken van 2,5 mm; deze moet je ook verplicht aansluiten als het een lamp is met metalen onderdelen. Dit staat niet vermeld op de tekeningen.

4.Onder de naam van elke schakeling staat het “doel van de schakeling”; daar wordt grofweg verklaard wanneer je deze schakeling meestal toepast.

Bijvoorbeeld bij een enkelpolige schakeling staat : Het schakelen van een lamp of een lampengroep vanaf één plaats. Bijvoorbeeld : Toiletten, badkamers, ruimten die maar via één deur betreden kan worden.

5.Daarna wordt vermeld het woord "schakeling" daar wordt verklaard hoe de schakeling werkt; iedereen moet met behulp van die omschrijving, de hieronderstaande legenda, de schakeling moeten kunnen maken.

Legenda


Voor een goed overzicht begin ik pas in de volgende post met de schakelingen en beschrijvingen
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 20:26:56 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57964919
Afbeeldingen worden binnenkort ook aangepast; doordat ik enkele schema's heb verwijderd lijkt de nummering erg raar

1. Enkelpolige schakeling



Doel van de schakeling : Het schakelen van een lamp of een lampengroep vanaf één plaats.
Bijvoorbeeld : Toiletten, badkamers, ruimten die maar via één deur betreden kan worden.

Schakeling : De bllauwe nuldraad gaat naar de lamp en wordt aangesloten op het zijcontact van de fitting. De bruine fasedraad gaat vanuit de las- of trekdoos naar de schakelaar. Lamp en schakelaar zijn onderling verbonden door een zwarte lampendraad.

2. Dubbelpolige schakeling



Doel van de schakeling : Het schakelen van een lamp of eventueel een lampengroep dubbelpolig met een dubbelpolige schakelaar (DS) in- en uitschakelen.

Schakeling : Zowel de blauwe nuldraad als de bruine fasedraad gaan naar de schakelaar. De beide draden die van de schakelaar naar de lamp gaan mogen een zwarte kleur hebben. Het wordt aangeraden om de draad die met de blauwe nuldraad is doorverbonden eveneens blauw te nemen.

4. Enkelpolige schakeling met controlelamp



Doel van de schakeling : Een controlelampje bij of in de schakelaar kan worden gebruikt om aan te geven of een lampje brandt of niet. Meestal wordt voor het controlelampje een rood neonlampje gebruikt, dat in de wip van de schakelaar is ingebouwd.

Schakeling : Uit de schakeling blijkt dat de neonlamp brandt als de gloeilamp brandt. Omdat de schakelaar is voorzien van de neonlamp dient er ook een blauwe draad te worden gevoerd naar de schakelaar.

5. Serieschakelaar



Doel van de schakeling : Het doel van de schakeling is om twee lampen of eventueel lampengroepen naar behoefte elk afzonderlijk of tezamen in of uit te schakelen.

Schakeling : De blauwe nuldraad gaat naar beide lampen. De bruine fasedraad gaat naar de serieschakelaar (SS). De lampen zijn doormiddel van twee zwarte lampendraden met de beide helften van de serieschakelaar SS verbonden.

6. Normale wisselschakeling



Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars.

Schakeling : De bruine fasedraad gaat naar de dichtstbij gelegen wisselschakelaar en wordt op de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). De blauwe nuldraad gaat naar de lamp.
Een zwarte draad loopt van de lamp naar de andere wisselschakelaar en wordt daar op de de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). Twee zwarte wisseldraden verbinden de op elke schakelaar overblijvende twee klemmen. De wisselschakeling wordt veel bij de verlichting van overlopen, trappen, gangen en slaapkamers gebruikt.

7. Vereenvoudigde wisselschakeling / wisselschakeling met omloopdraad



Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars. Zodanig dat met zo min mogelijk draden er een mogelijk blijft om een wandcontactdoos erbij te plaatsen.

Schakeling : De schakeling wijkt af van de vorige wisselschakeling.
Hier is het eenvoudiger een zogeheten omloopdraad een wandcontactdoos aan te sluiten. De blauwe nuldraad gaat naar de lamp en kan vanaf daar doorlopen naar een wandcontactdoos. De bruine fasedraad komt op beide wisselschakelaars op een klem waarop normaal een zwarte wisseldraad wordt gemonteerd. De bruine fasedraad kan dan doorlopen naar de wandcontactdoos. De klemmen WS1 en WS2 die men normaal respectievelijk de bruine fasedraad en de lampendraad (de P-contacten) verbindt je nu door een zwarte draad met elkaar. De overblijvende klemmen zijn nu met elkaar en met de lamp verbonden.

De installatietekening laat zien dat in geen van de leidingdelen uit meer dan vier draden bestaat. Zou bij de vorige wisselschakeling ook een wandcontactdoos zijn aangesloten dan zijn vijf draden onvermijdelijk. Dit kan heel lastig zijn bij de aanleg.

8. Verkeerde wisselschakeling



Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars.

Schakeling : De blauwe nuldraad en de bruine fasendraad monteerd men op beide schakelaars WS1 en WS2. De lamp neemt men op in de wisseldraad, die beide schakelaars met elkaar verbind.

DE TOEPASSING VAN DEZE WISSELSCHAKELING IS IN EEN HUIS(LAAGSPANNING) INSTALLATIE NIET TOEGESTAAN !

Omdat bij de toepassing van een normale schroeffitting de fase draad afwisselend op het zijcontact en het bodemcontact wordt aangesloten. Spanning op het zijcontact geeft een risico van aanrakingsgevaar. Hij staat hier dus puur als waarschuwing !

9. Kruis schakeling



Doel van de schakeling : Naar behoefte een lamp of eventueel lampengroepen in of uit schakelen vanuit drie of meer verschillende punten.

Schakeling : Zoals uit de schakeling blijkt maakt je hierbij gebruik van twee wisselschakelaars en één kruisschakelaar. De blauwe nul draad gaat naar de lamp. De bruine fase draad gaat naar de dichtsbij gelegen wisselschakelaar WS1. Een zwarte lampendraad verbindt de lamp met de andere wisselschakelaar.

Zowel WS1 als WS2 zijn door middel van twee zwarte wisseldraden met de kruis schakelaar KS verbonden. De kruisschakeling wordt toegepast in trappenhuizen, lange gangen en zeer grote kamers of zalen. Tussen de dozen "a" en "b" kan in principe een willekeurig aantal kruisschakelaars worden toegevoegd. Zij worden op dezelfde wijze geschakeld als de reeds getekende kruisschakelingen, dus in beide schakeldraden opgenomen.

10. Hotelschakeling



Doel van de schakeling : Twee verschillende lampen op twee verschillende plaatsen aan of uitschakelen. De beide lampen branden nooit tegelijk. De keus tussen beide lampen kan met een schakelaar op een derde plaats worden gemaakt.

Schakeling : Een wisselschakelaar WS1 wordt bijvoorbeeld bij de deur gemonteerd. Een wisseltrekschakelaar WS2 komt bijvoorbeeld boven het bed te hangen. Een wisselschakelaar WS3 plaatst men nabij de wastafel.

Bij het betreden van de kamer schakelt men met de schakelaar WS1 de eerste lamp in. Met behulp van trekschakelaar WS2 is de lamp vanuit het bed te bedienen. Wens je gebruik te maken van de wastafel dan moet je de schakelaar WS3 om zetten. De eerste lamp wordt dan uitgeschakeld en de tweede lamp ingeschakeld.
Zoals uit de schakeling blijkt gaat de bruine fase draad direct naar wisselschakelaar WS1. De blauwe nuldraad loopt naar beide lampen.
WS1 en WS2 zijn door twee zwarte wisseldraden met elkaar verbonden en een zwarte wisseldraad verbindt WS2 met WS3. Tenslotte loopt van elke lamp een lampendraad naar de schakelaar WS3.

Deze schakeling wordt ook wel slaapkamerschakeling genoemd. En is dus niet dezelfde schakeling als een wisselsschakeling :x
  donderdag 10 april 2008 @ 21:13:38 #3
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_57965901
Hoe verboden is de 'verkeerde' wisselschakeling? Ik heb een situatie waarin ik een dubbele wisselschakelaar en een stopcontact door één buis wil bedraden, maar zelfs met de vereenvoudigde schakeling kom ik dan op 2x2,5+4x1,5 (wat dus teveel is volgens de regels en vermoedelijk slecht past door de bochten).

Met twee verkeerde wisselschakelingen kan ik het af met 2x2,5 en 2x1.5 wat wel moet lukken lijkt me.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 22:09:39 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57967735
De regels verbieden het schakelen van de nul behalve bij dubbelpolige schakelaars. Bij een franse wissel schakel je de nul; je hebt ook een verhoogde kans op kortsluiting door dat je kans hebt dat schakelaars "doorslaan" van fase op nul = dus kortsluiting.

De contactafstand tussen de schakelcontacten is tegenwoordig erg klein waardoor je kans hebt op een vlamboogje

Ik zou hem zeer zeker niet toepassen

Ook is er het probleem dat als de lamp kapot is je niet meer weet of de schakelaar in de 'aan' stand staat, of in de 'uit' stand. EN dus nog steeds het probleem er kan zijn dat de schroeffitting onder spanning staat !
  vrijdag 11 april 2008 @ 10:21:05 #5
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_57976865
quote:
Op donderdag 10 april 2008 22:09 schreef Vonkenboer het volgende:
De regels verbieden het schakelen van de nul behalve bij dubbelpolige schakelaars. Bij een franse wissel schakel je de nul; je hebt ook een verhoogde kans op kortsluiting door dat je kans hebt dat schakelaars "doorslaan" van fase op nul = dus kortsluiting.

De contactafstand tussen de schakelcontacten is tegenwoordig erg klein waardoor je kans hebt op een vlamboogje

Ik zou hem zeer zeker niet toepassen

Ook is er het probleem dat als de lamp kapot is je niet meer weet of de schakelaar in de 'aan' stand staat, of in de 'uit' stand. EN dus nog steeds het probleem er kan zijn dat de schroeffitting onder spanning staat !
Punt duidelijk. Op dit moment heb ik de boel 'klassiek' bedraad, maar het gevolg daarvan is dat ik een 1,5mm zwart als nuldraad heb gebruikt (zit nu dus 5x1,5 zwart en 1x2,5 bruin in de buis).

Doe ik daar erg onverstandig aan??
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_58019944
Nou, ik heb die hotelschakeling van jou nog nooit gezien hoor.... kan aan mij liggen...
  zondag 13 april 2008 @ 15:50:06 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_58021519
Is er iemand bekend met de schakeling van een electrisch rolluik?

Ik moet deze aansluiten op mijn wipschakelaar
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Moderator zondag 13 april 2008 @ 18:04:57 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_58024292
quote:
Op zondag 13 april 2008 15:50 schreef sanger het volgende:
Is er iemand bekend met de schakeling van een electrisch rolluik?

Ik moet deze aansluiten op mijn wipschakelaar
Voor de motor heb je 4 draden op-neer-nul-aarde.

De schakelaar heeft 3 aansluitingen P contact-op-neer. De voeding 3 draden bruin(+)-blauw(-) en geelgroen(aarde).

Bruin van de voeding op P contakt van schakelaar, OP draad van de motor op het OP contact van de schakelaar, NEER draad op het NEER contakt van de schakelaar, Blauw van de voeding op Blauw van de motor, Geel/Groen van de voeding op Geel/Groen van de motor.

Als hij verkeert draait de op en neer draad omwisselen.
  maandag 14 april 2008 @ 22:02:48 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_58053926
quote:
Op zondag 13 april 2008 18:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Voor de motor heb je 4 draden op-neer-nul-aarde.

De schakelaar heeft 3 aansluitingen P contact-op-neer. De voeding 3 draden bruin(+)-blauw(-) en geelgroen(aarde).

Bruin van de voeding op P contakt van schakelaar, OP draad van de motor op het OP contact van de schakelaar, NEER draad op het NEER contakt van de schakelaar, Blauw van de voeding op Blauw van de motor, Geel/Groen van de voeding op Geel/Groen van de motor.

Als hij verkeert draait de op en neer draad omwisselen.
Ga ik van het weekend even kijken of het me gaat lukken
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 15 april 2008 @ 06:17:39 #10
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_58059332
Goed topic Vonkie
Ik ken alleen alles al
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  Moderator dinsdag 15 april 2008 @ 17:13:24 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_58069575
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 06:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Goed topic Vonkie
Ik ken alleen alles al
Niettemin kan dit voor anderen een erg leerzaam topic zijn
  Moderator dinsdag 3 juni 2008 @ 18:04:50 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  Moderator zondag 12 oktober 2008 @ 17:43:54 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zondag 12 oktober 2008 @ 20:04:31 #14
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_62333581
Bij gebrek aan beter: een leerzaam filmpje over waarom je niet moet werken aan een schakeling onder spanning.

Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_62339950
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 20:04 schreef Beelzebufo het volgende:
Bij gebrek aan beter: een leerzaam filmpje over waarom je niet moet werken aan een schakeling onder spanning.

eigenlijks veel leuker
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:06:07 #16
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62381319
in dit kader even ene vraagje welke schakeling ik dan in de volgend esituatie moet hebben.

begane grond : schakelaar, lamp (A)
1e verdieping : schakelaar,schakelaar lamp (B)
2e verdieping: schakelaar, lamp (C)

je komt binnen op de A, en doet met de schakelaar de lamp op A en B aan en loopt de trap op.
boven aan de trap, op B dus, druk je op de schakelaar en dooft de lamp op A en B. Met de 2e schakelaar op B doe je de lamp op B weer aan EN de lamp op C aan.
Je loopt de trap weer op en komt op C, hier druk je weer op de schakelaar en volia... lamp op B en C gaat uit.

Momenteel heb ik de schakeling tussen A en B met betreffende schakelaar werkend. Ik begrijp dat ik van de enkele schakelaar op B een dubbele moet maken ?

Moet er nog draden van A naar C ? Plafond A ligt namelijk nu nog open. Op het moment dat het plafond B open gaat is plafond A reeds keurig dichtgemaakt.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_62382096
De werking die je beschrijft wordt eigelijk nooit zo uitgevoerd in de praktijk. Op B (1e verd.) kan je (normaal) niet lamp A schakelen, maar alleen B en C.

Normaal heb je op de BG (A) 2 knoppen; 1 om lamp A te schakelen, en 1 om B te schakelen. Op B (1e verd.) heb je 2 knoppen: 1 om lamp B te schakelen, en 1 om lamp C te schakelen. Op C (2 verd.) heb je 1 schakelaar, die alleen lamp C schakelt.

Nu is het niet zo moeilijk om het zo te maken dat je op C (2e verd.) ook lamp B te schakelen (dat wordt dan een hotelschakeling), maar om het precies zo te maken zoals jij wilt wordt het wat ingewikkelder.

Dan moet je namelijk 3 schakelaars op de B gebruiken. Totaal krijg je dan 2 wisselschakelingen en 1 hotel-/kruisschakeling. Of je moet met relais gaan werken. Maar gezien je kennis van elektra (NOFI) wordt dat erg lastig voor je.
pi_62383435
quote:
.............
[b]Legenda

[ afbeelding ]

.............
Vroeger op school bij tekenen (LTS elektro) geleerd dat je de schakeldraad aangeeft met een s aan het streepje.
De fasedraad is dan de enige draad waar geen extra symbool aan het streepje zit.
Dan zie je in het schema verschil tussen de fase en een schakeldraad.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 00:30:58 #19
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62393427
@Jeffrey,

Momenteel heb ik idd op de 1e verdieping (B) maar 1 schakelaar. Met deze doe ik de lamp uit/aan op A & B.

Mijn "probleem" is dat als ik dan van de 1e verdieping (B) dan naar mijn slaapkamer op de 2e (C) verdieping wil, ik zijnde op B, geen lamp alvast op C aan kan doen wat ik wel graag wil aangezien ik dan de trap oploop naar het licht.

Als ik dat "oplos" door het licht aan te laten op B dan sta ik daarna op C en tsja... kan ik het licht op de verdieping daaronder ( B) niet meer uit doen.

Mijn boerenverstand als electra leek zegt me dat ik met 1 schakelaar op B het niet kan oplossen. Zou ik het proberen dan gaat op weg naar de 2e verdieping (C) de lamp op A ook weer branden en die krijg ik dan weer niet uit vanaf C.

Conlcussie volgens mij is dan dat ik de schakeling die ik tussen A & B heb, zal moeten herhalen tussen B & C met als resultaat dat ik 2 schakelaars op B nodig heb ....

Ik denk dat ik dit maar ff ga voorleggen aan de lectra specialsit in de stad en dan een boodschappen lijstje maak.. Als ik weet WAT ik waar moet maken en trekken dan komt het wel goed.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_62409609
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 00:30 schreef klusfoobje het volgende:
Conlcussie volgens mij is dan dat ik de schakeling die ik tussen A & B heb, zal moeten herhalen tussen B & C met als resultaat dat ik 2 schakelaars op B nodig heb ....
Lamp A en B schakelen nu tegelijk aan, dus ze zitten hard aan elkaar gekoppeld. Als je vanaf C ook lamp B wilt schakelen, gaat lamp A dus ook mee.

Als je dat geen probleem vind (dus dat lamp A, B en C altijd tegelijk aangaan) kan je gewoon een kruisschakeling maken met alle schakeldraden vban de 3 lampen aan elkaar gekoppeld.

Wat jij eigelijk wilt ligt gewoon vrij lastig. Je wilt met 1 knop 2 verschillende lampen schakelen, maar met een andere knop maar 1 van die 2 lampen schakelen. Zoals ik al zei kan het wel, maar dan zal je met relais (of nog een stap verder, een PLC'tje) moeten gebruiken.
pi_62416552
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 23:42 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

eigenlijks veel leuker
nu we het toch over filmpjes hebben ik zoek een site (ben de url kwijt) met daarop een aantal filmpjes met ook een filmpje met een draad die kortgesloten wordt in de stalen kast en dat dan de kast explodeerd
  woensdag 15 oktober 2008 @ 22:17:04 #22
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_62418223
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 21:25 schreef wouter37 het volgende:

[..]

nu we het toch over filmpjes hebben ik zoek een site (ben de url kwijt) met daarop een aantal filmpjes met ook een filmpje met een draad die kortgesloten wordt in de stalen kast en dat dan de kast explodeerd
Houten kast ook goed?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_64435180
Is het mogelijk om een schakeling te maken om een 220v stopcontact wel/niet van stroom te voorzien met een schakelaar met controlelamp? bv voor een wasmachine of droger, ipv zo'n lelijke trekschakelaar.
Dus, enk.voudig stopcontact met randaarde, waar de wasmachine op staat, die aan en uit gezet kan worden met een schakelaar met controlelamp?

Ik heb alleen schema's gevonden met dezelfde functie alleen voor licht.
Polly is dead
pi_64435359
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:21 schreef pox-ie het volgende:
Is het mogelijk om een schakeling te maken om een 220v stopcontact wel/niet van stroom te voorzien met een schakelaar met controlelamp? bv voor een wasmachine of droger, ipv zo'n lelijke trekschakelaar.
Dus, enk.voudig stopcontact met randaarde, waar de wasmachine op staat, die aan en uit gezet kan worden met een schakelaar met controlelamp?

Ik heb alleen schema's gevonden met dezelfde functie alleen voor licht.
Je weet dat er speciaal voor dat doel een contactdoos-mét-aan-uit-schakelaar in de handel is? Alleen de controlelamp moet je dan missen, maar dat lijkt me het probleem niet.

linkje
pi_64435495
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
  Moderator zondag 28 december 2008 @ 17:42:42 #26
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64435947
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:21 schreef pox-ie het volgende:
Is het mogelijk om een schakeling te maken om een 220v stopcontact wel/niet van stroom te voorzien met een schakelaar met controlelamp? bv voor een wasmachine of droger, ipv zo'n lelijke trekschakelaar.
Dus, enk.voudig stopcontact met randaarde, waar de wasmachine op staat, die aan en uit gezet kan worden met een schakelaar met controlelamp?

Ik heb alleen schema's gevonden met dezelfde functie alleen voor licht.
Je neemt dan een dubbelpolige schakeling.



Maar in plaats van een lamp laat je een wandcontactdoos schakelen. Hou er dan wel rekening mee dat de contacten van een schakelaar normaal gesproken maar 10 A kunnen schakelen (10 A x 230 = maximaal dus 2300 Watt).

Er zijn dubbelpolige schakelaars met controlelamp verkrijgbaar. Dus ook dat is gewoon mogelijk
pi_64439696
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
Of je nou dat ding of een gewone lichtschakelaar (zie reply Vonkenboer) gebruikt, dat zal toch niet uitmaken?
  Moderator zondag 28 december 2008 @ 23:05:19 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64448320
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
Zolang het niet boven de 2300 watt komt (eigenlijk is 2300 watt de grens) dan gaat het best goed hoor
pi_64449428
quote:
Op zondag 28 december 2008 23:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zolang het niet boven de 2300 watt komt (eigenlijk is 2300 watt de grens) dan gaat het best goed hoor
iets zegt mij dat die schakelaartjes dat niet lang gaan overleven
pi_64449956
quote:
Op zondag 28 december 2008 23:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

iets zegt mij dat die schakelaartjes dat niet lang gaan overleven
Valt best mee, zoveel trekt een wasmachine niet. De reden dat ie op een aparte groep moet enz is ivm het maximale verbruik. Een wasmachine (vaatwasser en droger in mindere mate) gebruiken dat alleen als ze moeten opwarmen enz. In een normale situatie zal de machine eerst water pompen enzo, en dat trekt echt geen 1000+ watt.

16A an-sich is geen punt voor zo'n schakelaar, alleen bij een hoge inschakelstroom krijg je dat je contacten bij het schakelen gaan inbranden, maar de keren dat dat gelijk bij inschakelen gebeurt is op 1 hand te tellen.
Of zo'n ding officieel ook 16A mag (of zoals hierboven genoemd 10A) geen idee... Maar goed, los daarvan zou ik lekker de ouderwetse trekschakelaar houden. Die is ervoor ontworpen

Maar wat is er mis met zo'n trekschakelaar? Die dingen zijn ook als automaat te koop geloof ik (automatisch omschakelen tussen wasmachine/droger). Ook ivm verzekering zou ik daar geen losse schakelaar tussen zetten (+dat die machines vaak ook in vochtige ruimtes staan met bijbehorende eisen)
pi_64471531
bedankt voor de snelle reacties

de reden dat ik het op zo'n manier wil aansluiten is dat de wasmachine onder een werkblad in een inbouwkast komt. De trekschakelaar zal dan boven het werkblad komen en dat ziet er niet uit.

btw.. verbruik volgens het boekje :
Stroomverbruik 0,95 kWh
Aansluitwaarde 2,1 kW (ik weet niet wat dit betekend)
Polly is dead
pi_64474289
hier zit de wasmachine + droger gewoon op een Wandcontactdoos.. gezamelijk broederlijk op een 16A groep gaat prima
  maandag 29 december 2008 @ 19:37:05 #33
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_64474425
quote:
Op maandag 29 december 2008 19:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
hier zit de wasmachine + droger gewoon op een Wandcontactdoos.. gezamelijk broederlijk op een 16A groep gaat prima
hier bij vriendin thuis ook (niet meer groepen aanwezig dus ja)
  Moderator maandag 29 december 2008 @ 19:46:49 #34
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64474737
quote:
Op maandag 29 december 2008 18:05 schreef pox-ie het volgende:
bedankt voor de snelle reacties

de reden dat ik het op zo'n manier wil aansluiten is dat de wasmachine onder een werkblad in een inbouwkast komt. De trekschakelaar zal dan boven het werkblad komen en dat ziet er niet uit.

btw.. verbruik volgens het boekje :
Stroomverbruik 0,95 kWh
Aansluitwaarde 2,1 kW (ik weet niet wat dit betekend)
2100 watt (of 2,1 kW) is het vermogen van het apparaat. We gaan bij het aansluiten van een toestel altijd uit van de aansluitwaarde.
pi_64477495
quote:
Op maandag 29 december 2008 19:37 schreef gateway het volgende:

[..]

hier bij vriendin thuis ook (niet meer groepen aanwezig dus ja)
dat was hier dus ook zo

nu zijn er wel groepen.. maar goed om nou de keukenvloer enzo uit te hakken..? terwijl ze ook gezamelijk op 1 groep draaien gaat me toch wat TEVER
  Moderator dinsdag 6 januari 2009 @ 18:34:34 #36
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64738751
arm topic
pi_64748215
Ik heb hier vorige week nog het schema van een wisselschakeling gespiekt!

okee, echt ingewikkeld is die niet, maar better safe than sorry.
pi_71018145
Omdat Vonkenboer mij al een keer geholpen heeft vraag ik via dit topic weer om hulp.
Ik wil een lamp met een lichtsenor laten branden, maar deze ook uit kunnen zetten met een schakelaar.
Is dit mogelijk met een enkel polige schakelaar of moet ik aan een wisselschakelaar?
Triumph - The most fun you can have between your legs in public.
pi_71018303
je wilt:

de lamp schakelen met een lichtsensor
maar je wilt de lamp wel uit kunnen doen als je dat wilt?

enkelpolige schakelaar opnemen VOOR de lichtsensor
  donderdag 16 juli 2009 @ 09:22:14 #41
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_71024671
Situatieschetsje:
Zowel beneden als op de etage heb ik verlichting die via een wisselschakelaar bediend wordt.
Bij de voordeur zit een enkele wissel. onderaan de trap zit een dubbele wissel en bovenaan de trap zit een enkele wissel.

Op de overloop boven heb ik LED spotjes in gebruik genomen (220V, E14). Het rare is dat als ze uit staan, dat ze dan niet uitstaan maar heel zachtjes blijven branden.

Moet ik hier iets mee? Kan dat kwaad? Verkort dat de levensduur van de LED lampen?
Veel stroom kan het niet zijn, er zit voor 2 watt aan lampen in die dus zo'n 9 mA in 'aan' toestand gebruiken. Als ik de verhouding tussen 'aan' en 'uit' bekijk dan vermoed ik dat er minder dan 1 mA stroom blijft lopen.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  donderdag 16 juli 2009 @ 11:08:08 #42
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_71027542
Het is idd raar dat de LED blijven branden, maar voor de levensduur maakt dat niks uit.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 16 juli 2009 @ 12:04:43 #43
21865 WaVe
WaVe detected
pi_71029187
Dat LED lampjes zachtjes blijven branden als ze uit staan gebeurt wel vaker. De meest waarschijnlijke verklaring is dat er een klein inductiestroompje loopt. Niet voldoende om een gloeilamp of halogeenlamp te laten branden, maar wel genoeg voor een ledlampje. Of hier nou een goede oplossing voor is, weet ik niet zeker.

(Zoek eventueel even in het Tweaker topic als je er meer over wilt weten )

[ Bericht 21% gewijzigd door WaVe op 16-07-2009 12:21:48 (link toegevoegd) ]
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 18:17:38 #44
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_71041459
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:04 schreef WaVe het volgende:
Dat LED lampjes zachtjes blijven branden als ze uit staan gebeurt wel vaker. De meest waarschijnlijke verklaring is dat er een klein inductiestroompje loopt. Niet voldoende om een gloeilamp of halogeenlamp te laten branden, maar wel genoeg voor een ledlampje. Of hier nou een goede oplossing voor is, weet ik niet zeker.

(Zoek eventueel even in het Tweaker topic als je er meer over wilt weten )
Correct, TL buizen willen ook nog wel eens na-gloeien (heel zachtjes blijven branden) dan wil het nog wel eens helpen om de + en de - van de aansluiting van de lamp om te draaien

Je zou dat bij deze led lampjes ook even kunnen proberen
pi_71044524
Zeg Vonkenboer, hoe ongezond is 230 volt eigenlijk?

* Fixers heeft vandaag een oplawaai gehad van een defect apparaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door Fixers op 16-07-2009 20:43:46 ]
  donderdag 16 juli 2009 @ 21:17:27 #46
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_71046085
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 20:17 schreef Fixers het volgende:
Zeg Vonkenboer, hoe ongezond is 230 volt eigenlijk?

* Fixers heeft vandaag een oplawaai gehad van een defect apparaat.
je leeft toch nog? volgens mij heeft het niet echt blijvende schade
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 22:23:48 #47
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_71048016
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 20:17 schreef Fixers het volgende:
Zeg Vonkenboer, hoe ongezond is 230 volt eigenlijk?

* Fixers heeft vandaag een oplawaai gehad van een defect apparaat.
Kort door de bocht gezegd; als je dit nog lezen en typen kunt dan heb je geen blijvende schade

Wat voor schade je lichaam kan krijgen van een elektrische schok hangt af van verschillende factoren: de duur van het contact en de stroomsterkte, de weg die de stroom door het lichaam volgt, en de weerstand van het lichaam.

Er is pas echt gevaar als je aan de stroom blijft hangen / plakken / of als je bijvoorbeeld 2 verschillende fasen vast hebt. Je hartritme kan ontregeld raken met alle gevolgen van dien (harstilstand o.i.d.), je kan ernstige brandwonden oplopen.

Er is mij al wel een keer verteld dat je hartritme voor dat je stroom kreeg en nadat je een optater gehad hebt nooit meer hetzelfde is; dat blijft altijd enigszins verstoord
  dinsdag 21 juli 2009 @ 11:41:05 #48
53151 T42
Pinball Wizard
pi_71174245
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 22:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Kort door de bocht gezegd; als je dit nog lezen en typen kunt dan heb je geen blijvende schade

Wat voor schade je lichaam kan krijgen van een elektrische schok hangt af van verschillende factoren: de duur van het contact en de stroomsterkte, de weg die de stroom door het lichaam volgt, en de weerstand van het lichaam.

Er is pas echt gevaar als je aan de stroom blijft hangen / plakken / of als je bijvoorbeeld 2 verschillende fasen vast hebt. Je hartritme kan ontregeld raken met alle gevolgen van dien (harstilstand o.i.d.), je kan ernstige brandwonden oplopen.

Er is mij al wel een keer verteld dat je hartritme voor dat je stroom kreeg en nadat je een optater gehad hebt nooit meer hetzelfde is; dat blijft altijd enigszins verstoord
als je 1x door bliksem bent getroffen hen je ook 50% meer kans op een 2e keer

maar die schema's heb ik sinds skool niet meer gezien
pi_72932185
Ik zit met een beetje een uitdaging en ik heb even wat moeite om de oplossing te verzinnen, dus misschien dat jullie even mee willen denken?

Voor de verlichting voor m'n woonkamer heb ik een wisselschakeling volgens schema 6. Onderaan de trap zit WS2 (dus met de fasedraad op de schakelaar), bovenaan de trap WS1 (mijn woonkamer zit boven). Zover ik kan zien, loopt er een buis rechtstreeks van WS2 naar WS1, waar ook de hele stroomvoorziening voor de WCD's in mijn woonkamer doorheen loopt (naast de twee zwarte draden zit er dus ook blauw, bruin en geel/groen in).

Nu wil ik eigenlijk de schakelaar boven vervangen door een dimmer. Nou lijkt mij gevoelsmatig dat een dimmer altijd direct aan de fase moet zitten, dus op de plek van WS2 in het schema. Om dat te bereiken, zou ik nog een zwarte draad door die buis moeten trekken, en dat mag niet (los daarvan is het een kloteklus die ik al eens heb uitgehaald, en niet voor herhaling vatbaar vond ). Schema 7 lijkt me ook niet mogelijk, omdat dan (als ik alles goed interpreteer) de dimmer maar in 1 'aan' situatie actief is.

Zijn er nog andere mogelijkheden waarmee ik toch de verlichting in m'n woonkamer wat kan dimmen?
pi_72932742
Gast nooit van CADDy gehoord?
pi_72932953
quote:
Op zondag 20 september 2009 14:33 schreef slimhoof het volgende:
Gast nooit van CADDy gehoord?
Uhm.. nee, niet in deze context (en als ik google kom ik vooral verwijzingen tegen naar Golf, de VW Caddy en een cadillac onderdelendealer). Dus... Leg uit?
pi_72933853
Schakeling wisselschakelaar met dimmer



(1) dimmer
(2) wisselschakelaar
pi_72935589
Aha! precies omgekeerd van wat ik dacht dus, dank! op naar de gammel om 'n dimmer te kopen
pi_72974714
quote:
Op zondag 20 september 2009 14:39 schreef anboni het volgende:

[..]

Uhm.. nee, niet in deze context (en als ik google kom ik vooral verwijzingen tegen naar Golf, de VW Caddy en een cadillac onderdelendealer). Dus... Leg uit?
CADDy is een tekenprogramma dat je bij het boek Elektrische Netwerken HBO. Krijgt. Geweldig gewoon. Je kunt er gewoon élke schakeling mee tekenen op de PC. En Pspice? Ken je dat ook niet?
pi_72975154
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:35 schreef slimhoof het volgende:

[..]

CADDy is een tekenprogramma dat je bij het boek Elektrische Netwerken HBO. Krijgt. Geweldig gewoon. Je kunt er gewoon élke schakeling mee tekenen op de PC. En Pspice? Ken je dat ook niet?
Slim hoor,even niet aan gedacht,maar iedereen die hier komt heeft dat boek natuurlijk op de plank staan en dat tekenprogramma op de pc
pi_72978452
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:35 schreef slimhoof het volgende:

[..]

CADDy is een tekenprogramma dat je bij het boek Elektrische Netwerken HBO. Krijgt. Geweldig gewoon. Je kunt er gewoon élke schakeling mee tekenen op de PC. En Pspice? Ken je dat ook niet?
HBO is iets te lang geleden voor me, zal wel van na mijn tijd zijn. Pspice ken ik op zich wel van naam, maar nooit echt mee gewerkt.
pi_72979442
quote:
Op maandag 21 september 2009 18:48 schreef exlurker het volgende:

[..]

Slim hoor,even niet aan gedacht,maar iedereen die hier komt heeft dat boek natuurlijk op de plank staan en dat tekenprogramma op de pc
Sorry verkeerde boek aangegeven. Ik bedoel Informatieboek tekenen nieuwste druk. Pspice krijg je bij Elektrische Netwerken. Moet toch wel te downloaden zijn? Als je 't programma eenmaal onder de knie hebt is het een eitje voor je.
  Moderator maandag 21 september 2009 @ 21:51:34 #58
45833 crew  Fogel
pi_72982868
Ik zou zo graag alle electrische aansluitingen zelf willen maken, maar het is domweg verboden hier [in Noorwegen]. Ben nu een wand aan het zetten waar ik een zwik (voorlopig loze) leiding in prop. Ben zowel mijn UTP netwerk als aantal stopcontacten aan het uitbreiden (maar dat laatstgenoemde moet ik dus laten doen).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_73016871
Ondanks mijn niet geringe kennis op dit vakgebied toch even een TVP
pi_76001983
TVP
Lach, en de hele wereld lacht met je mee; snurk en je slaapt alleen...
[img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Dengaman.png[/img]
pi_76007088
Even een vraag aan de experts naar aanleiding van de volgende schakeling.

In de woonkamer komen 2 lampen die beiden op 2 verschillende plaatsen aan en uitgezet moeten worden.
2 wisselschakelaars. Bij de ene wisselschakelaar wil ik er echter ook nog een WCD onder.
Bij mijn telling kom ik dan op 3*2,5 mm2 en 4*1,5 mm2
Gaat niet passen in een 16mm pijp, maar is het wel werkbaar/mogelijk in een 19mm pijp?
  Moderator donderdag 24 december 2009 @ 11:28:41 #62
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_76007416
Als je op beide plaatsen één wisselschakelaar hebt en je wilt bij één van de wisselschakelaars een wandcontactdoos plaatsen dan kom ik niet op 4 x 1,5mm².

Aan beide kanten komt een namelijk een bruine (BR), een blauwe (N) en een aarde (PE).
Van wisselschakelaar één lopen er twee zwarte 1,5 mm² draden naar wisselschakelaar 2.
Bij wisselschakelaar twee krijg je die twee zwarte 1,5 mm² draden die van wisselschakelaar 1 komen + 1 x 1,5 mm² draad die naar de lamp gaat.

Ik zou de wandcontactdoos maken op de plaats waar wisselschakelaar één zit ( 3 x 2,5 mm² + 2x1,5mm²)
Als je dit namelijk op de andere plek zou gaan maken dan gaat er 3x2,5mm² + 3x1,5 mm² in een buis. Dat is één draad teveel. Maximaal mogen er maar 3x2,5 mm² + 2x1,5 mm² in een 16 mm buis.
pi_76008662
quote:
Op donderdag 24 december 2009 11:28 schreef Vonkenboer het volgende:
Als je op beide plaatsen één wisselschakelaar hebt en je wilt bij één van de wisselschakelaars een wandcontactdoos plaatsen dan kom ik niet op 4 x 1,5mm².

Aan beide kanten komt een namelijk een bruine (BR), een blauwe (N) en een aarde (PE).
Van wisselschakelaar één lopen er twee zwarte 1,5 mm² draden naar wisselschakelaar 2.
Bij wisselschakelaar twee krijg je die twee zwarte 1,5 mm² draden die van wisselschakelaar 1 komen + 1 x 1,5 mm² draad die naar de lamp gaat.

Ik zou de wandcontactdoos maken op de plaats waar wisselschakelaar één zit ( 3 x 2,5 mm² + 2x1,5mm²)
Als je dit namelijk op de andere plek zou gaan maken dan gaat er 3x2,5mm² + 3x1,5 mm² in een buis. Dat is één draad teveel. Maximaal mogen er maar 3x2,5 mm² + 2x1,5 mm² in een 16 mm buis.
Misschien nog niet volledig goed uitgelegd.
Wil de 2 lampen afzonderlijk kunnen schakelen, dus 2 wisselschakelaars en een WCD bij ene kant
En 2 wisselschakelaars bij de andere kant.
  Moderator donderdag 24 december 2009 @ 12:10:04 #64
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_76008922
Op twee plaatsen wil je twee afzonderlijke lampen aan en uit kunnen zetten ?

Zitten deze twee lampen wel op dezelfde eindgroep ? Ik zou de twee wisselschakelaars gescheiden van elkaar aanleggen; dus aan beide kanten 2 x 16 mm leiding laten zakken.

één voor wisselschakeling 1 en één voor wisselschakeling 2 + wcd

Het probleem met een 19 mm leiding is dat je bij de meeste centraaldozen en installatiedozen geen goede aansluiting kunt maken omdat de buisinvoer meestal maar 16 mm is. (afhankelijk van het merk en type materiaal).
pi_76011454
Wat is aan te raden om een wasdroger en wasmachine op een wasmachine aansluiting te zetten? Op het moment is er een wasmachine schakelaar met zo'n trektouw. Daar hangt een blok aan met een schakelinrichting die voorkomt dat de groep over belast wordt. Is dat op lange duur houdbaar, of toch beter een extra groep laten aanleggen.

Probleem is namelijk de de instalateur niet vanuit de meterkast door de badkamervloer wil boren ivm waterdichtheid. Als er een groep bij komt gaat het buitenlangs via het trapgat.
pi_76011463
quote:
Op donderdag 24 december 2009 12:10 schreef Vonkenboer het volgende:
Op twee plaatsen wil je twee afzonderlijke lampen aan en uit kunnen zetten ?

Zitten deze twee lampen wel op dezelfde eindgroep ? Ik zou de twee wisselschakelaars gescheiden van elkaar aanleggen; dus aan beide kanten 2 x 16 mm leiding laten zakken.

één voor wisselschakeling 1 en één voor wisselschakeling 2 + wcd

Het probleem met een 19 mm leiding is dat je bij de meeste centraaldozen en installatiedozen geen goede aansluiting kunt maken omdat de buisinvoer meestal maar 16 mm is. (afhankelijk van het merk en type materiaal).
Jep, als ik mijn woonkamer binnenkom vanuit de gang licht in de voorkamer en achterkamer aan kunnen zetten.
En als ik naar boven ga naast het trapgat (ongeveer midden in de kamer) weer beide lichten uit kunnen zetten.

Twee keer een dubbele wisselschakeling dus.
De lampen zitten inderdaad op dezelfde eindgroep, heb even moeten puzzelen met groepverdelingen enz.
Maar zie nu dat mijn centraaldozen inderdaad alleen 16mm slikken.

En 2 leidingen laten zakken moet ik ook even kijken voor mijn inbouwdozen,
(die hebben maar 1 aansluitmogelijkheid per zijde)

Mja, wat is dan handig. Andere centraaldoos, andere inbouwdoos? Centraaldoos modificeren, of 19mm vlak ervoor laten stoppen en vastzetten met een zadeltje?
Of nog een andere oplossing?
  donderdag 24 december 2009 @ 14:57:59 #67
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_76015799
quote:
Op donderdag 24 december 2009 13:23 schreef Bklusser het volgende:

[..]

Jep, als ik mijn woonkamer binnenkom vanuit de gang licht in de voorkamer en achterkamer aan kunnen zetten.
En als ik naar boven ga naast het trapgat (ongeveer midden in de kamer) weer beide lichten uit kunnen zetten.

Twee keer een dubbele wisselschakeling dus.
De lampen zitten inderdaad op dezelfde eindgroep, heb even moeten puzzelen met groepverdelingen enz.
Maar zie nu dat mijn centraaldozen inderdaad alleen 16mm slikken.
[ afbeelding ]
En 2 leidingen laten zakken moet ik ook even kijken voor mijn inbouwdozen,
(die hebben maar 1 aansluitmogelijkheid per zijde)
[ afbeelding ]
Mja, wat is dan handig. Andere centraaldoos, andere inbouwdoos? Centraaldoos modificeren, of 19mm vlak ervoor laten stoppen en vastzetten met een zadeltje?
Of nog een andere oplossing?
je kan ook spruiten kopen waar je 2 buizen in kwijt kan.

of een inbouwdoos extra zetten?
pi_76961320
Inmiddels werkt de schakeling (uiteraard) als een zonnetje.
Erg makkelijk om op verschillende punten je lichten aan en uit te kunnen zetten.

Maar nog een extra vraag voor de deskundigen.

Vanaf mijn meterkast wil ik alvast wat loze leidingen trekken om extra capaciteit te hebben in de keuken/bij keuken. Voor welke apparaten zou je 19mm nodig hebben?
Alleen voor je kookgroep? (enige die ik kan verzinnen die wellicht 3 fasen wil hebben)
Of ook noodzakelijk voor vaatwasser/bioler/WM/Droger?

@vonkenboer Bedankt, dan gaan alle draden wel lukken. Is vrijwel alleen maar rechtuit naar achteren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bklusser op 18-01-2010 15:09:55 ]
  Moderator maandag 18 januari 2010 @ 14:59:42 #69
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_76966183
Normaal gesproken hoef je voor een vaatwasser, boiler, wasmachine, quooker, wasdroger geen 19 mm buis te leggen. Maar ik weet niet hoe groot de afstand is van de keuken naar de meterkast en of daar veel bochten in komen te zitten, je kunt dan namelijk overwegen om een x aantal 19 mm leidingen te leggen.

Over lange afstanden is het makkelijker om draad te trekken in 19 mm buis dan in 16 mm.

In principe hoeft alleen een kookplaat of een oven op 3 fasen.
pi_78052659
Supertopic!

De schema's + beschrijving zijn zelfs voor een leek als ik duidelijk
Een ding snap ik nog niet; je zegt
quote:
Doel van de schakeling : Het schakelen van een lamp of eventueel een lampengroep dubbelpolig met een dubbelpolige schakelaar (DS) in- en uitschakelen.
Wat betekent dat in de praktijk? Wanneer zou je een dubbelpolige schakelaar gebruiken ipv een enkelpolige?
pi_78055189
Een dubbelpolige schakelaar word gebruikt als werkschakelaar bij een vast aangesloten verbruiker.
Vroeger waren er ook nutsbedrijven die een dubbelpolige schakelaar eisten als schakelaar voor het buitenlicht.
Er zijn nog wel meer toepassingen maar die komen niet voor in wonings, denk maar aan oa brandweerschakelaars voor reclameverlichting
  Moderator dinsdag 16 februari 2010 @ 22:10:30 #72
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_78077753
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 13:53 schreef exlurker het volgende:
Een dubbelpolige schakelaar word gebruikt als werkschakelaar bij een vast aangesloten verbruiker.
Vroeger waren er ook nutsbedrijven die een dubbelpolige schakelaar eisten als schakelaar voor het buitenlicht.
Er zijn nog wel meer toepassingen maar die komen niet voor in wonings, denk maar aan oa brandweerschakelaars voor reclameverlichting
Inderdaad zoals je al aangeeft schakel je met een dubbelpolige schakelaar zowel de fase als de nul.
Je schakeld dus de spanningvoerende en de spanningafvoerende draad zodat de gebruiker die aangesloten is compleet spanningsloos wordt
pi_78580415
Ok, ik ga mijzelf toch maar even voor schut zetten en wat vragen stellen.

Ik ben net verhuisd en ben in een appartement terecht gekomen met belachelijk weinig WCD's. Nu wil ik er wat extra bij hebben, maar het blijft wel een huurwoning dus hakken en zagen zit er niet in. Nu heb ik al zelf een verlengsnoer gemaakt om mijn koelkast en tv aan te kunnen sluiten, maar ik weet nog niet of ik tevreden ben.

Wat zijn de beste opties om de aansluitpunten een beetje uit te breiden op een nette en veilige manier?

Ook heb ik nog nergens een randaarde kunnen vinden, wel WCD's die een randaarde lijken te hebben maar welke gewoon niet aangesloten zit. Is er een manier om te controleren of er ergens een randaarde vandaan gehaald kan worden, zonder meteen een aardpen te laten slaan? (wat ook weinig zin heeft op de 1e verdieping) Ik zou mijn koelkast, wasmachine, magnetron etc wel graag geaard willen hebben.
pi_78582513
Wat een leuk topic vonkenboer!
Ik heb gelijk een vraagje aan je!
Ik ben al tijden op zoek naar een opbouw halogeendimmer + stopcontact. Deze heb ik nodig om de lampen boven mijn eetkamertafel te kunnen dimmen. Momenteel zitten deze op een gewone opbouwschakelaar + stopcontact.


Z'n geval dus

Lang leve opbouw in mijn huurhuis . . .
  maandag 1 maart 2010 @ 13:35:23 #75
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_78588276
Bij vrienden thuis hebben 'ze' twéé groepen door één buis getrokken. Het is niet helemaal duidelijk of dit dezelfde fase is of twee verschillende fasen.

Ze hebben een eindafrekening van de electra gehad en moesten zeer, zéér fors bijbetalen. Het verhaal zou zijn dat 'twee groepen in een buis kunnen resoneren en dan meer verbruiken'. Nou weet ik niet alles, maar hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord??

Een andere constatering is dat in een bepaald gedeelte van het huis het licht af en toe knippert en dat lampen daar snel kapot gaan. Helaas wonen ze niet om de hoek (zeg maar aan de andere kant van Nederland) dus 'even' gaan kijken lukt niet.

Een mogelijke theorie is dat ze inderdaad een driefasen voeding hebben (woning was vroeger een winkel) en dat daar iets met de nul/aarde aan de hand is waardoor het sterpunt is gaan zweven en de fasen uit balans zijn.

De vraag is nu: hoe kom je achter zoiets? Spanning op de stopcontacten gaan meten van alledrie de fasen en dan kijken of die gelijk aan elkaar zijn? Iemand goede raad?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_78590026
quote:
Op maandag 1 maart 2010 10:45 schreef Mark_Boelen het volgende:
Wat een leuk topic vonkenboer!
Ik heb gelijk een vraagje aan je!
Ik ben al tijden op zoek naar een opbouw halogeendimmer + stopcontact. Deze heb ik nodig om de lampen boven mijn eetkamertafel te kunnen dimmen. Momenteel zitten deze op een gewone opbouwschakelaar + stopcontact.

[ afbeelding ]
Z'n geval dus

Lang leve opbouw in mijn huurhuis . . .
Een opbouwcombinatie,dimmer wandcontactdoos bestaat niet. Je kan er zelf wel een samenstellen met een 2 voudige opbouwrand, een inbouwdimmer en een inbouwcontactdoos


opbouwrand
pi_78595433
En heb je een idee wat mij dat ongeveer gaat kosten?
Is het ook belangrijk om te weten dat er 2 transformatoren gedimd moeten gaan worden?

Er hangen namelijk 2 lampen boven tafel met allebei een trafo in de voet aan het plafond.
pi_78595832
quote:
Op maandag 1 maart 2010 09:02 schreef Goover het volgende:
Ook heb ik nog nergens een randaarde kunnen vinden, wel WCD's die een randaarde lijken te hebben maar welke gewoon niet aangesloten zit. Is er een manier om te controleren of er ergens een randaarde vandaan gehaald kan worden, zonder meteen een aardpen te laten slaan?
Even in je meterkast kijken of je een vertinde koperdraad ziet lopen. Die zal naar een verdeelblokje lopen (aardrail). Dat is aarde. Als je dat niet ziet lopen, dan even je groepenkast openschroeven en een foto maken en die hier posten.
Om dit (goed) op te lossen moet er eigelijk wel het één en ander aangepast worden in de installatie. Even een draadje van de aardrail los naar een verdeelblok leggen is niet helemaal zoals het hoort natuurlijk.
quote:
Op maandag 1 maart 2010 13:35 schreef Beelzebufo het volgende:
Bij vrienden thuis hebben 'ze' twéé groepen door één buis getrokken. Het is niet helemaal duidelijk of dit dezelfde fase is of twee verschillende fasen.

Ze hebben een eindafrekening van de electra gehad en moesten zeer, zéér fors bijbetalen. Het verhaal zou zijn dat 'twee groepen in een buis kunnen resoneren en dan meer verbruiken'. Nou weet ik niet alles, maar hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord??

Een andere constatering is dat in een bepaald gedeelte van het huis het licht af en toe knippert en dat lampen daar snel kapot gaan. Helaas wonen ze niet om de hoek (zeg maar aan de andere kant van Nederland) dus 'even' gaan kijken lukt niet.

Een mogelijke theorie is dat ze inderdaad een driefasen voeding hebben (woning was vroeger een winkel) en dat daar iets met de nul/aarde aan de hand is waardoor het sterpunt is gaan zweven en de fasen uit balans zijn.

De vraag is nu: hoe kom je achter zoiets? Spanning op de stopcontacten gaan meten van alledrie de fasen en dan kijken of die gelijk aan elkaar zijn? Iemand goede raad?
Dat verhaal van dat resoneren is onzin. 2 eindgroepen is 1 buis mag niet (zoals je weet). Dit kan in bepaalde situaties gevaarlijk zijn.. ik zou ze dan ook sterk adviseren om het volgens de NEN1010 aan te leggen.
Ze hebben waarschijnlijk gewoon veel stroom 'verbruikt'.

Het knipperen van lampen heeft zeer waarschijnlijk met een los contact te maken. Dit kan zowel in de groepenkast, de bedrading als in de lamp zelf zitten. Maar als ik dat verhaal van die 2 groepen door 1 buis lees, vermoed ik dat een prutser slechte lassen in een centraaldoos heeft gemaakt.
pi_78597532
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 22:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Er is mij al wel een keer verteld dat je hartritme voor dat je stroom kreeg en nadat je een optater gehad hebt nooit meer hetzelfde is; dat blijft altijd enigszins verstoord
Dan zal de mijne wel een hele symphonie spelen op het moment. Ik heb 25 jaar lang minimaal 3 maal per week onder stroom spanning gestaan, meestal varierend van 110V tot 1300V

Ultieme ervaring was toch wel het aanraken van de uitgang van hoogspanningstrafo van een magnetron (4400V) terwijl hij aanstond. Dat was gelijk einde werkdag. Heb toen maar een biertje uit de koelkast gepakt en even een half uur niet meer gepraat.

Wennen doe je er overigens niet aan. Het enige verschil met iemand die nog nooit een schok heeft gekregen is dat de angst geheel weg is. Je zit dus niet meer na te trillen van schrik. Nog geen seconde zelfs. Maar het voelt nog steeds net zo vervelend. Iemand die het tegendeel beweert liegt.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 1 maart 2010 @ 19:00:25 #80
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_78602166
quote:
Op maandag 1 maart 2010 17:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dan zal de mijne wel een hele symphonie spelen op het moment. Ik heb 25 jaar lang minimaal 3 maal per week onder stroom spanning gestaan, meestal varierend van 110V tot 1300V

Ultieme ervaring was toch wel het aanraken van de uitgang van hoogspanningstrafo van een magnetron (4400V) terwijl hij aanstond. Dat was gelijk einde werkdag. Heb toen maar een biertje uit de koelkast gepakt en even een half uur niet meer gepraat.

Wennen doe je er overigens niet aan. Het enige verschil met iemand die nog nooit een schok heeft gekregen is dat de angst geheel weg is. Je zit dus niet meer na te trillen van schrik. Nog geen seconde zelfs. Maar het voelt nog steeds net zo vervelend. Iemand die het tegendeel beweert liegt.
wat deed jij dan voor werk?? Kema oid?
pi_78614352
quote:
Op maandag 1 maart 2010 19:00 schreef gateway het volgende:

[..]

wat deed jij dan voor werk?? Kema oid?
ik neem aan dat ze bij de kema wel verstandiger zijn, ik hoop dat dit een of andere beunhaas is en geen professioneel bedrijf
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_78623460
quote:
Op maandag 1 maart 2010 16:32 schreef _Jeffrey_ het volgende:

[..]

Even in je meterkast kijken of je een vertinde koperdraad ziet lopen. Die zal naar een verdeelblokje lopen (aardrail). Dat is aarde. Als je dat niet ziet lopen, dan even je groepenkast openschroeven en een foto maken en die hier posten.
Om dit (goed) op te lossen moet er eigelijk wel het één en ander aangepast worden in de installatie. Even een draadje van de aardrail los naar een verdeelblok leggen is niet helemaal zoals het hoort natuurlijk.

Ik zal eens in de meterkast kijken, maar dat is een gedeelde kast voor drie appartementen (verdiepingen). Ik snap dat er een goede manier is (hele installatie aanpassen) en een pruts manier (aarde zoeken en verlengen naar de desbetreffende WCD)... Mijn voorkeur gaat ook naar het aanpassen, maar het blijft een huur appartement waar in ik maximaal een jaar of drie zal wonen.
pi_78628167
quote:
Op maandag 1 maart 2010 22:24 schreef densmee het volgende:

[..]

ik neem aan dat ze bij de kema wel verstandiger zijn, ik hoop dat dit een of andere beunhaas is en geen professioneel bedrijf
Gewoon reparatie van allerhande apparatuur. En je kunt nu eenmaal niet meten wat er aan de hand is als je de boel spanningsloos maakt. Tel daarbij op dat het dan de gewoonste zaak van de wereld wordt om aan apparatuur te werken die onder spanning staat en een foutje is zo gemaakt.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_78643918
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 11:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Gewoon reparatie van allerhande apparatuur. En je kunt nu eenmaal niet meten wat er aan de hand is als je de boel spanningsloos maakt. Tel daarbij op dat het dan de gewoonste zaak van de wereld wordt om aan apparatuur te werken die onder spanning staat en een foutje is zo gemaakt.
Hmmja, vroeger, toen ik nog wel eens (buizen) TV's repareerde, verving ik de zekering wel eens door een dikke spijker. Wat rot was, fikte er dan vanzelf uit
  maandag 10 mei 2010 @ 19:40:13 #85
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_81265273
Even een vraagje over een electrische schakeling.

Op dit moment heb ik verlichting wlke vanuit een punt geschakeld wordt (een schakeldraad etc) maar nu wil ik dit eigenlijk vanuit twee punten schakelen. Op de beide punten is de schakeldraad, fase, nul en aarde van aanwezig maar ik kan door omstandigheden (is een buitenkabel namelijk) geen nieuwe kabel trekken.

Bestaat er toch de mogelijkheid al dan niet met hulp electronica om hier een hotelschakeling van te maken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_81266014
quote:
Op maandag 10 mei 2010 19:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Even een vraagje over een electrische schakeling.

Op dit moment heb ik verlichting wlke vanuit een punt geschakeld wordt (een schakeldraad etc) maar nu wil ik dit eigenlijk vanuit twee punten schakelen. Op de beide punten is de schakeldraad, fase, nul en aarde van aanwezig maar ik kan door omstandigheden (is een buitenkabel namelijk) geen nieuwe kabel trekken.

Bestaat er toch de mogelijkheid al dan niet met hulp electronica om hier een hotelschakeling van te maken?
volgens mij kan dat met schema nummer 7 uit 1 van de eerste posts van Vonkie ?
  maandag 10 mei 2010 @ 20:12:00 #87
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81266710
quote:
Op maandag 10 mei 2010 19:55 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

volgens mij kan dat met schema nummer 7 uit 1 van de eerste posts van Vonkie ?
nope (tenzij je de WCD laat vervallen, dan kan je de blauwe draad nog gebruiken)

Voor de vereenvoudigde hotel(wissel)schakeling met wcd erbij heb je 5 draden nodig
pi_81266768
quote:
Op maandag 10 mei 2010 20:12 schreef gateway het volgende:

[..]

nope (tenzij je de WCD laat vervallen, dan kan je de blauwe draad nog gebruiken)

Voor de vereenvoudigde hotel(wissel)schakeling met wcd erbij heb je 5 draden nodig
ja hey. dat is als je het over t aantal draden in een buis hebt toch?

stel dat is ff niet aan den orde..? dan kan het toch
  maandag 10 mei 2010 @ 20:14:19 #89
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_81266808
quote:
Op maandag 10 mei 2010 20:12 schreef gateway het volgende:

[..]

nope (tenzij je de WCD laat vervallen, dan kan je de blauwe draad nog gebruiken)

Voor de vereenvoudigde hotel(wissel)schakeling met wcd erbij heb je 5 draden nodig
De WCD laten vervallen is geen optie want dan heb ik geen WCD meer in de schuur.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_81270610
Het kan met een pulsrelais!
De beide schakelaars vervangen door impulsdrukschakelaars voor 230V
de schakeldraden van deze schakelaars naar het relais brengen en het relais schakeld de lamp
de eerste keer drukken schakeld de lamp in, de volgende weer uit

[ Bericht 25% gewijzigd door exlurker op 10-05-2010 21:33:41 ]
  maandag 10 mei 2010 @ 21:28:43 #91
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81270856
quote:
Op maandag 10 mei 2010 20:13 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ja hey. dat is als je het over t aantal draden in een buis hebt toch?

stel dat is ff niet aan den orde..? dan kan het toch
nope.

Gebruik het vaak in schuren, verlichten geschakeld met een combinatie (wisselsch. & wcd) aan beide zijden.

Met grijs de 2 P contacten aan elkaar, fase aan beide kanten op een wisselkontact, op het andere wisselcontact de zwarte draad (en daar ook de lamp oplassen) En uiteraard bruin blauw en geel groen voor de vaste spanning op je wcd
pi_81275720
quote:
Op maandag 10 mei 2010 21:28 schreef gateway het volgende:

[..]

nope.

Gebruik het vaak in schuren, verlichten geschakeld met een combinatie (wisselsch. & wcd) aan beide zijden.

Met grijs de 2 P contacten aan elkaar, fase aan beide kanten op een wisselkontact, op het andere wisselcontact de zwarte draad (en daar ook de lamp oplassen) En uiteraard bruin blauw en geel groen voor de vaste spanning op je wcd
hmm je hebt gelijk ja.. k zat even niet op te letten


wat fijn dat er ook kabels zijn met meer aders ( anders had ik geen geschakelde WCDs op t pompenkastje bij ons zwembad kunnen maken met maar 1 gat door de zijplaat :p)


L1 + PE naar de schakelaars en dan 3x schakel terug richting de WCD's :] ( en ja ik heb een nulleider als schakel gebruikt want anders had ik 6 aderig moeten zoeken... en had ik een nutteloze draad :| zwarte elektrotape deed wonderen.. en de 2 zwarten waren ook keurig 2,5mm² )
  dinsdag 11 mei 2010 @ 18:20:35 #93
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81306708
Foei, de PE als schakel of fasedraad gebruiken! (de nul mag wel, als je hem ff zwart aftaped)
pi_81308407
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 18:20 schreef gateway het volgende:
Foei, de PE als schakel of fasedraad gebruiken! (de nul mag wel, als je hem ff zwart aftaped)


L1 als spanningsvoerende..

de Zwart, Zwartmetwitstreepje en de blauwe ( met zwarte tape ) als schakel.... ( zijn dus 3 schakelaars. als t 4 waren was t al 6 aderig zoeken .. of met buis werken :/ )

en gezien er in de schakelaars een PE aansluiting zit.. hebben we die ook maar aangesloten..

dus niks foei
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:13:49 #95
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81308844
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 19:02 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

L1 als spanningsvoerende..

de Zwart, Zwartmetwitstreepje en de blauwe ( met zwarte tape ) als schakel.... ( zijn dus 3 schakelaars. als t 4 waren was t al 6 aderig zoeken .. of met buis werken :/ )

en gezien er in de schakelaars een PE aansluiting zit.. hebben we die ook maar aangesloten..

dus niks foei
o dan had ik je verkeerd begrepen Sorry
  woensdag 19 mei 2010 @ 20:24:10 #96
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_81642367
quote:
Op maandag 10 mei 2010 21:24 schreef exlurker het volgende:
Het kan met een pulsrelais!
De beide schakelaars vervangen door impulsdrukschakelaars voor 230V
de schakeldraden van deze schakelaars naar het relais brengen en het relais schakeld de lamp
de eerste keer drukken schakeld de lamp in, de volgende weer uit


Waar kun je goede puls relais kopen die ongeveer een watt of 400 aankunnen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 19 mei 2010 @ 20:35:16 #97
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81643086
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 20:24 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waar kun je goede puls relais kopen die ongeveer een watt of 400 aankunnen?
je kunt natuurlijk het pulse relais weer een ander relais laten sturen die wel meer aankan (als het pulsrelais je vermogen niet aankan)
pi_81643187
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 20:24 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waar kun je goede puls relais kopen die ongeveer een watt of 400 aankunnen?
Bij elk elektroinstallatiebureau, hebben ze het niet in voorraad, kuunnen ze het altijd voor je bestellen bij de groothandel of zelf zelf online bij bv
http://www.elektro-online.nl/elektro/advanced_search_result.php?osCsid=4fpu301aqmlg1eeo09a7p9gmr3&keywords=impulsrelais
  donderdag 27 mei 2010 @ 20:16:24 #99
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_81984741
En zo'n puls relais is gewoon met iedere schakelaar aan te sturen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 27 mei 2010 @ 20:47:30 #100
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_81986595
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:
En zo'n puls relais is gewoon met iedere schakelaar aan te sturen?
ik denk dat je ook een puls schakelaar moet hebben, en niet een aan-uit
  Moderator donderdag 27 mei 2010 @ 22:10:28 #101
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_81994534
Een puls drukker geeft een puls als je hem indrukt, dus even aan en direct weer uit zodra je hem loslaat.
Met één keer drukken schakeld het puls relais in.

Druk je vervolgens weer een keer op de schakelaar dan schakeld het relais weer uit.
Met een normale schakelaar gaat het niet werken.
pi_81994909
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:
En zo'n puls relais is gewoon met iedere schakelaar aan te sturen?
op maandag 10 mei 2010 @ 21:24 heb ik dit al gepost (#90)


Het kan met een pulsrelais!
De beide schakelaars vervangen door impulsdrukschakelaars voor 230V
de schakeldraden van deze schakelaars naar het relais brengen en het relais schakeld de lamp
de eerste keer drukken schakeld de lamp in, de volgende weer uit



Deze is van Jung ook in inbouw uitvoering verkrijgbaar en natuurlijk ook alle andere merken

[ Bericht 14% gewijzigd door exlurker op 28-05-2010 09:58:27 ]
pi_82109286
Toch maar een topic gemaakt: Project bedrijfsruimte

[ Bericht 47% gewijzigd door Vinniiee op 30-05-2010 18:48:08 ]
  woensdag 15 december 2010 @ 00:00:36 #104
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89943690
Ik wil met 2 6V zonnecellen en een 12V fan een omvormer wat beter koelen door er lucht langs te blazen. Is een condensator nodig of niet? Zo'n fan is niet heelkieskeurig imho. Graag jullie visie hierop :)
pi_89956864
Vraagje voor de elektra specialisten (waarschijnlijk is het niet heel ingewikkeld maar ik heb er niet voor gestudeerd):

In 1 van onze slaapkamers zitten 2 lampen met elk een eigen schakelaar. Ik vind dit nogal onhandig en wil deze 2 lampen graag op dezelfde schakelaar hebben. Is dat gewoon een kwestie van de zwarte draad uit de ene schakelaar halen en in de andere erbij stoppen, of mag/kan dat niet?

Daarnaast is er naar onze keuken ooit een nieuwe groep aangelegd. In de groepenkast zit nu een aparte groep met 2 stoppen erin. Volgens een kennis betekende dit dat deze dubbel gezekerd is en dat er dus in principe bijvoorbeeld een boiler en vaatwasser op dezelfde groep kunnen. Klopt dat?
  woensdag 15 december 2010 @ 14:28:25 #106
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_89957823
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:04 schreef ohmoetdatzo het volgende:
Vraagje voor de elektra specialisten (waarschijnlijk is het niet heel ingewikkeld maar ik heb er niet voor gestudeerd):

In 1 van onze slaapkamers zitten 2 lampen met elk een eigen schakelaar. Ik vind dit nogal onhandig en wil deze 2 lampen graag op dezelfde schakelaar hebben. Is dat gewoon een kwestie van de zwarte draad uit de ene schakelaar halen en in de andere erbij stoppen, of mag/kan dat niet?

Lijkt me geen probleem? Ik zou het zelf ieg zonder gewetensbezwaren doen.

quote:
Daarnaast is er naar onze keuken ooit een nieuwe groep aangelegd. In de groepenkast zit nu een aparte groep met 2 stoppen erin. Volgens een kennis betekende dit dat deze dubbel gezekerd is en dat er dus in principe bijvoorbeeld een boiler en vaatwasser op dezelfde groep kunnen. Klopt dat?
Dit is een 'kookgroep' voor electrish koken. Bij een reguliere 16A stop kan je, bij benadering, 3600 watt vermogen afnemen. Als je in de keuken gaat kijken zullen er vermoedelijk twéé bruine draden in de aansluitdoos zitten (en een blauwe plus een geel-groene). Deze twee kunnen dan elk met 3600 watt belast worden. Je kan echter niet een boiler en een vaatwasser op dezelfde bruine draad aansluiten.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_89959830
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:04 schreef ohmoetdatzo het volgende:
Vraagje voor de elektra specialisten (waarschijnlijk is het niet heel ingewikkeld maar ik heb er niet voor gestudeerd):

In 1 van onze slaapkamers zitten 2 lampen met elk een eigen schakelaar. Ik vind dit nogal onhandig en wil deze 2 lampen graag op dezelfde schakelaar hebben. Is dat gewoon een kwestie van de zwarte draad uit de ene schakelaar halen en in de andere erbij stoppen, of mag/kan dat niet?
Als beide lampen op dezelfde groep zijn aangesloten is er geen probleem om de schakeldraden te verbinden

quote:
Daarnaast is er naar onze keuken ooit een nieuwe groep aangelegd. In de groepenkast zit nu een aparte groep met 2 stoppen erin. Volgens een kennis betekende dit dat deze dubbel gezekerd is en dat er dus in principe bijvoorbeeld een boiler en vaatwasser op dezelfde groep kunnen. Klopt dat?
Een dubbel gezekerde groep mag nooit. Er is een uitbreiding gewest voor de keuken met 2 groepen of er is een kookgroep gemaakt
pi_89959924
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:28 schreef Beelzebufo het volgende:

Dit is een 'kookgroep' voor electrish koken. Bij een reguliere 16A stop kan je, bij benadering, 3600 watt vermogen afnemen. Als je in de keuken gaat kijken zullen er vermoedelijk twéé bruine draden in de aansluitdoos zitten (en een blauwe plus een geel-groene). Deze twee kunnen dan elk met 3600 watt belast worden. Je kan echter niet een boiler en een vaatwasser op dezelfde bruine draad aansluiten.
Een kookgroep bestaat uit twee bruine en twee blauwe draden en een groen/gele
pi_89961340
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 15:21 schreef exlurker het volgende:

[..]

Een kookgroep bestaat uit twee bruine en twee blauwe draden en een groen/gele
Dan snap ik het waarschijnlijk niet goed. Er is maar 1 "gewone" aansluiting naar de keuken bijgetrokken (1 bruin, 1 blauw, 1 groen-geel) dus geen kookgroep. In de meterkast is naast de bestaande groepenkast een kastje bijgehangen met daarin 2 stoppen en 1 schakelaar, zoals het linkerkastje op dit plaatje. Gewoon ter lering en vermaak; waarom kunnen er 2 stoppen in? Betekent dit dat ik nog een groep erop kan aansluiten?

pi_89962598
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 15:57 schreef ohmoetdatzo het volgende:

[..]

Dan snap ik het waarschijnlijk niet goed. Er is maar 1 "gewone" aansluiting naar de keuken bijgetrokken (1 bruin, 1 blauw, 1 groen-geel) dus geen kookgroep. In de meterkast is naast de bestaande groepenkast een kastje bijgehangen met daarin 2 stoppen en 1 schakelaar, zoals het linkerkastje op dit plaatje. Gewoon ter lering en vermaak; waarom kunnen er 2 stoppen in? Betekent dit dat ik nog een groep erop kan aansluiten?

[ [url=http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:hOUGbNqyOcZg_M:http://i2.photobucket.com(...)8.jpg&t=1]afbeelding[/url] ]
waarom kunnen er 2 stoppen in

Dat kan twee redenen hebben
1e het is een kastje voor een kookgroep en zit er een vierpolige schakelaar in
2e het is nog een kast die vroeger in Rotterdam gebruikt werd om de nul ook te zekeren en is de schakelaar 2 polig

Nee, er kan niet een groep er bij aangesloten worden
pi_90441551
Ik ook even een vraag, ik heb op 2 lampen 3 schakelaars, de lampen gaan altijd samen aan en uit, dus in principe zal één van de lampen doorgelust zijn vermoed ik.

Schakelaar A zit beneden en daar komen 3 zwarte draden naar toe. Deze draden zijn los geweest en niet goed gemarkeerd. Uiteindelijk zit er nu iets niet goed want sinds het opnieuw aansluiten doen niet altijd de schakelaars boven het meer.

Schakelaar B en C zitten op de overloop en hier is niets aan veranderd.

Wat is nu de makkelijkste manier om erachter te komen hoe het moet worden aangesloten?
met een koekje
pi_90443079
Een van de drie zwarte draden gaat naar de lamp de twee andere komen van A of B
Word even puzzelen,

Bij schakelaar A de draden weer even losmaken en twee draden met elkaar verbinden, gebeurd er niks na het schakelen met B of C dan komt de derde draad op het P of Lcontact van schakelaar A, gaat de lamp aan dan is een van de doorverbonden draden de P draad. om er nu achter te komen welke de P draad is maak je de verbinding los en probeer het zelfde met de andere draad. Als je zo de combinaties test vind je zeker de draad die naar de lamp gaat.
pi_90444655
geezus wtf zijn dit voor belabberde schakeling schema's _O-
pi_90445459
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 23:26 schreef Dale. het volgende:
geezus wtf zijn dit voor belabberde schakeling schema's _O-
LOL, jij komt zeker uit de elektronica wereld?

Ja, als je dat vergelijkt gaat dit nergens over.

Maar dat is appels met peren vergelijken. Bovendien zit je dan op een heel verkeerd forum ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 26 december 2010 @ 07:55:45 #115
545 dop
:copyright: dop
pi_90451786
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 23:26 schreef Dale. het volgende:
geezus wtf zijn dit voor belabberde schakeling schema's _O-
heel cool van je dat je ook helpt in dit topic , fijn om te zien dat je er ook veel verstand van hebt
je mag echt heel trots zijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Moderator zondag 26 december 2010 @ 10:25:34 #116
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90452543
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 23:26 schreef Dale. het volgende:
geezus wtf zijn dit voor belabberde schakeling schema's _O-
Dat zijn nog eens nuttige reacties waar we hier wat aan hebben *O*

Maar als je je geroepen voelt om ze op een andere nog duidelijkere manier (voor een leek te begrijpen) kunt tekenen; be my guest }:|
pi_96860790
Op dit moment ben ik bezig in de tuin. Ik heb een aparte groep in de groepenkast voor de tuin. Ik gebruik 2 grondkabels met 4 draden (1x nul, 2x fase, 1x aarde) om de tuin te voorzien van stroom.

De bedoeling is dat er in de meterkast vier schakelaars komen. 1 voor de wcd in de tuin en drie voor de diverse lampen in de tuin. De drie zijn als volgt verdeeld: 1 voor bewegingsschijnwerper, 1 voor twee spots voor, 1 voor twee spots achter.

Dit wil ik als volgt aanpakken:
Vanuit de groep lopen er vier fasedraden naar de schakelaars waarna de twee grondkabels vervolgens vanuit de schakelaars naar hun eindbestemming gaan. Hierbij benut ik de vier fasedraden allemaal voor de wcd's en lampen.

Hoe ga ik verder met de nul? Ik kan naar de schakelaars vier nuldraden trekken. Maar ik heb per grondkabel maar 1 nuldraad, dus in totaal 2 nuldraden.

Nu is mijn veronderstelling dat, omdat de nuldraad uit dezelfde groep komt, ik geen vier losse nuldraden nodig heb. Ik wil de 2 blauwe draden aan elkaar kan verbinden en langs alle lampen en wcd's laten lopen.

Klopt dit?
  zondag 15 mei 2011 @ 21:56:30 #118
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_96861081
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:52 schreef Phaeton het volgende:
Op dit moment ben ik bezig in de tuin. Ik heb een aparte groep in de groepenkast voor de tuin. Ik gebruik 2 grondkabels met 4 draden (1x nul, 2x fase, 1x aarde) om de tuin te voorzien van stroom.

De bedoeling is dat er in de meterkast vier schakelaars komen. 1 voor de wcd in de tuin en drie voor de diverse lampen in de tuin. De drie zijn als volgt verdeeld: 1 voor bewegingsschijnwerper, 1 voor twee spots voor, 1 voor twee spots achter.

Dit wil ik als volgt aanpakken:
Vanuit de groep lopen er vier fasedraden naar de schakelaars waarna de twee grondkabels vervolgens vanuit de schakelaars naar hun eindbestemming gaan. Hierbij benut ik de vier fasedraden allemaal voor de wcd's en lampen.

Hoe ga ik verder met de nul? Ik kan naar de schakelaars vier nuldraden trekken. Maar ik heb per grondkabel maar 1 nuldraad, dus in totaal 2 nuldraden.

Nu is mijn veronderstelling dat, omdat de nuldraad uit dezelfde groep komt, ik geen vier losse nuldraden nodig heb. Ik wil de 2 blauwe draden aan elkaar kan verbinden en langs alle lampen en wcd's laten lopen.

Klopt dit?
de nuldraad uit de groep kan je gewoon aan de nuldraden van je 2 grondkabels maken. De nuldraad moet alleen naar je schakelaar als je schakelaars met een controlelampje hebt (of dubbelpolige schakelaar, maar uit je verhaal begrijp ik dat je die niet hebt, kan ook niet zoals je het verhaal nu wilt maken)

Verder niet vergeten de aardlitze uit de beide grondkabels ook netjes aan de aarde te maken!
pi_96862082
de schakelaars hebben idd een controlelampje. Ik kan de nuldraad na de schakelaars dus gewoon weer samenvoegen? Hierbij ook gelijk een tekening hoe ik dit bedacht heb (na de schakelaars). Let op, 't is lang geleden dat ik een schema heb getekent en ik heb het net even snel gedaan ;-)



Aarde is idd overal ook aangesloten.
  zondag 15 mei 2011 @ 22:58:35 #120
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_96865559
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 april 2008 06:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Goed topic Vonkie
Ik ken alleen alles al :P ;)
Me to. Goed topic wel. :Y
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  maandag 16 mei 2011 @ 21:20:02 #121
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_96908725
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 22:10 schreef Phaeton het volgende:
de schakelaars hebben idd een controlelampje. Ik kan de nuldraad na de schakelaars dus gewoon weer samenvoegen? Hierbij ook gelijk een tekening hoe ik dit bedacht heb (na de schakelaars). Let op, 't is lang geleden dat ik een schema heb getekent en ik heb het net even snel gedaan ;-)

[ link | afbeelding ]

Aarde is idd overal ook aangesloten.
ja de schakelaar heeft de nul alleen nodig om het lampje te laten branden.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 18:34:04 #122
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_96950947
ik wil binnenkort graag wat elektra aanleggen in mijn schuur; lichtschakelaar, 2 tl-balken en een paar stopcontacten . na het bestuderen van een aantal klusfolders ( :') ) en een kijkje in de schuur van m'n ouders heb ik het volgende geknutseld met paint ^O^



klopt dit een beetje of wordt het toch tijd om een pro in te schakelen?
  Moderator dinsdag 17 mei 2011 @ 18:42:59 #123
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_96951448
Opzich klopt jou opzetje wel :)

Lampen zijn gewoon enkelpolig geschakeld (maar op één plaats) en de wandcontactdozen krijgen direct vaste spanning (bruin/blauw/aarde).
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:09:09 #124
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_96952833
thanks ^O^
pi_97170685
Mag je een huisinstallatie, bij een gewone groep, dus geen fornuisgroep of zo, afzekeren tot 20A of zelfs 25A? Mag het nooit, mag het onder bepaalde condities? Het gaat in dit geval om een groep voor zonnepanelen, die meer leveren dan 3680 Watt.

Wat is de relevante norm hiervoor?
pi_97171345
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:39 schreef Plankje55 het volgende:
Mag je een huisinstallatie, bij een gewone groep, dus geen fornuisgroep of zo, afzekeren tot 20A of zelfs 25A? Mag het nooit, mag het onder bepaalde condities? Het gaat in dit geval om een groep voor zonnepanelen, die meer leveren dan 3680 Watt.

Wat is de relevante norm hiervoor?
Zonnepanelen met een vermogen boven 600W dienen een eigen groep te krijgen. (Dat mag dus NERGENS mee gedeeld worden)

En op die eigen groep van 16A kun je tot 3680W gaan.

Een groep van meer dan 16A heeft namelijk een dikkere diameter van de bedrading nodig dan 2,5mm2
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator maandag 23 mei 2011 @ 18:42:36 #127
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_97211527
In woonhuisinstallaties worden groepen niet groter afgezekerd dan 16 A.
Je hebt wel weer verschillende karakteristieken bij verschillende 16 A automaten, maar daar heb je alleen wat aan als je wilt voorkomen dat bij een te grootte aanloopstroom (van een motor van een machine oid.) de automaat onverhoopt uitschakeld.

2,5 mm² installatiedraad mag je maximaal maar 16 A doorsturen.

Ieder toestel boven de 2000 watt dient aangesloten te worden op een aparte groep, kun je de zonnepanelen daarom niet splitsen in twee groepen ?
pi_97211980
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:
In woonhuisinstallaties worden groepen niet groter afgezekerd dan 16 A.
Je hebt wel weer verschillende karakteristieken bij verschillende 16 A automaten, maar daar heb je alleen wat aan als je wilt voorkomen dat bij een te grootte aanloopstroom (van een motor van een machine oid.) de automaat onverhoopt uitschakeld.

2,5 mm² installatiedraad mag je maximaal maar 16 A doorsturen.

Ieder toestel boven de 2000 watt dient aangesloten te worden op een aparte groep, kun je de zonnepanelen daarom niet splitsen in twee groepen ?
Bij zonnepanelen heeft het een andere reden dat je maar tot 600Watt in een WCD erbij mag prikken.

A ----------B --------------------------------------C

Punt A: Willekeurige WCD in je woning.
Punt B: De WCD waar jij de omvormer van je zonnepanelen insteekt.
Punt C: Je 16A zekering automaat.

Stel nu dat een apparaat, aangesloten op punt A sluiting maakt (of je probeert via die WCD 6000W te trekken) en dat je zonnepanelen van 2300W hebt aangesloten op punt B.

Dan kom je in de situatie dat er vanaf punt C zo'n 16A loopt richting A, en vanaf punt B er richting punt A nog eens 10A bijkomt. Oftewel, de bedrading tussen punt A en B overleeft dit niet.

Door de maximaal toegestane waarde van zonnepanelen op een bestaande groep te beperken tot 600W kan er nimmer wat misgaan. (2,5mm2 kan als ik het goed heb 21 a 22 Ampere aan)

Boven de 600W dient er dus altijd een aparte groep aangelegd te worden, die dan in de meterkast weer verdeeld wordt, maar wel via de bestaande automaten die de stroom begrenzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 23-05-2011 19:01:54 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99214836
Ik ben bezig met een hotelschakelaar aan te sluiten 1 boven 1 beneden.
Beneden zat er al , boven is vervangen, er komen 2 zwarte draden van onderen naar de schakelaar boven
1 zwarte en 1 blauwe gaan naar de lamp, krijg het niet werkend wat ik ook probeer.
of ik krijg hem alleen beneden aan of alleen boven wie weet hoe
pi_99220700
Op de schakelaar beneden, bruine draad op het P of L contact en op de andere twee contacten de twee zwarte draden die nar dezelfde contacten gaan van de schakelaar op de verdieping, de zwarte draad naar de lamp komt hier ook op het P of L contact.De P contacten zijn meestal uitgevoerd in een afwijkende kleur tenopzichte van de andere contacten
pi_99895212
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2008 20:26 schreef Vonkenboer het volgende:
7. Vereenvoudigde wisselschakeling / wisselschakeling met omloopdraad

[ afbeelding ]

Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars. Zodanig dat met zo min mogelijk draden er een mogelijk blijft om een wandcontactdoos erbij te plaatsen.

Schakeling : De schakeling wijkt af van de vorige wisselschakeling.
Hier is het eenvoudiger een zogeheten omloopdraad een wandcontactdoos aan te sluiten. De blauwe nuldraad gaat naar de lamp en kan vanaf daar doorlopen naar een wandcontactdoos. De bruine fasedraad komt op beide wisselschakelaars op een klem waarop normaal een zwarte wisseldraad wordt gemonteerd. De bruine fasedraad kan dan doorlopen naar de wandcontactdoos. De klemmen WS1 en WS2 die men normaal respectievelijk de bruine fasedraad en de lampendraad (de P-contacten) verbindt je nu door een zwarte draad met elkaar. De overblijvende klemmen zijn nu met elkaar en met de lamp verbonden.

De installatietekening laat zien dat in geen van de leidingdelen uit meer dan vier draden bestaat. Zou bij de vorige wisselschakeling ook een wandcontactdoos zijn aangesloten dan zijn vijf draden onvermijdelijk. Dit kan heel lastig zijn bij de aanleg.
Ik kom tot mijn schrik deze schakeling tegen in een bestaande situatie. Even nieuw voor mij omdat ik alleen, tot nu dus, de gewone hotel schakeling ken. Alleen hier zit er op W02 een dimmer (B&J 6513) . Nu kan je de lamp met W01 aan doen alleen werkt de dimmer dan niet meer, als je W01 uit zet werkt de dimmer weer prima. Dimmer aansluiting lamp uitgang nu de zwarte draad naar W01. op beide andere (pijltjes) de bruin en de zwart (lamp).

Kan dit ooit goed werken ??? Zo niet gaan we de directe draad tussen W01 en de Dimmer twee draads maken en een normale wisselschakeling er van maken.

Er zit ook een lampje in de dimmer nu gaat die wel goed functioneren bij een wisselschakeling met omloopdraad. Volgens het schema van B&J kan het niet bij een wisselschakeling.
Jeroentje.
pi_99899492
Nee, dat gaat niet werken met een adersparende schakeling,het word dus bedrading aanpassen of de wisselschakelaar vervangen voor een neventoestel voor fijnregeling hier bij heb je maar tweedraden tussen beide schakelaars en kan je ook nog op beide plaatsen de lamp dimmen.
Weet niet of dit ook verkrijgbaar is bij de uitvoering van busch & jaeger

Bij Jung Is het een draaidimmer artnr 254 UDIE1 met neventoestel artnr 254 NIE1
pi_99900473
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:
In woonhuisinstallaties worden groepen niet groter afgezekerd dan 16 A.
Je hebt wel weer verschillende karakteristieken bij verschillende 16 A automaten, maar daar heb je alleen wat aan als je wilt voorkomen dat bij een te grootte aanloopstroom (van een motor van een machine oid.) de automaat onverhoopt uitschakeld.

2,5 mm² installatiedraad mag je maximaal maar 16 A doorsturen.
Is dat zo bij jullie ?

In Belgie zekeren we stopcontacten-kringen (2,5mm2) af met een automaat van 20A (max 8 SC's).
Verlichtingskringen (1.5mm2) worden met automaten van 16A afgezekerd.
pi_99901773
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 23:00 schreef frgh het volgende:

[..]

Is dat zo bij jullie ?

In Belgie zekeren we stopcontacten-kringen (2,5mm2) af met een automaat van 20A (max 8 SC's).
Verlichtingskringen (1.5mm2) worden met automaten van 16A afgezekerd.
Er zijn nog wel meer verschillen,oa
Verlichting en wandcontactdozen mogen op dezelfde groep
Toestellen van meer dan 2000 W moet op een eigen groep
Altijd beveiligen met een aardlekschakelaar van 30mA
Mogen er maar 4 eindgroepen op een aardlekschakelaar
pi_99902951


[ Bericht 100% gewijzigd door bobenjanneke op 25-07-2011 00:02:52 ]
pi_104280119
Ik ben zelf bezig met de elektriciteit om te leggen van mijn schuurtje echter ben ik aardig noob op dit gebied. Ik heb alle schema's van pagina 1 bekeken en snap deze aardig. Alleen zodra er meerdere componenten bij komen kijken raak ik de draad ;) kwijt. Hieronder heb ik een schema gemaakt van hoe ik de situatie graag zou willen. Wellicht kan iemand helpen hem aan te vullen.


Bij voorbaat dank!
pi_104280258


Eigenlijk moet er ook een geel/groene aardedraad naar de WCD's toe.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_104280750
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 11:25 schreef blomke het volgende:
[ afbeelding ]

Eigenlijk moet er ook een geel/groene aardedraad naar de WCD's toe.
Inderdaad.
En hoewel schematisch correct zou ik de blauwe nuldraad op de TL balk van de wcd/schakelaar aftakken ipv de dubbel wcd.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_104280899
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 11:56 schreef quo_ het volgende:

[..]
En hoewel schematisch correct zou ik de blauwe nuldraad op de TL balk van de wcd/schakelaar aftakken ipv de dubbel wcd.
Onzin, het gaat om het schema, niet om de actuele buizenloop.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 12 november 2011 @ 13:20:02 #140
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_104283550
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 11:25 schreef blomke het volgende:
[ afbeelding ]

Eigenlijk moet er ook een geel/groene aardedraad naar de WCD's toe.
Dit aansluit schema is prima; al moet er idd nog een aarde draad naar de wcd's EN naar de TL-lamp !
pi_104289322
Ok top! dank voor jullie hulp! Heb vandaag alles in huis gehaald zodat ik morgen aan de slag kan.
Schema is helemaal duidelijk. Ik laat even weten hoe het gelukt is!
pi_105489177
Weet iemand waar ik elektrotechnische schema's kan vinden?

ik zoek een dB volume meter met een lcd aan sturing

aangezien ik geen kant en klare oplossing kan vinden

(is voor in een studio)
I found the love but it didn't last
Wonderful Days belong to the past
I don't know where I stand, what I'm to do
tried to forget and i'll find someone new
pi_105494531
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_117641186
Mag ik dit topic nog een schopje geven?

Een aantal afdekplaatjes vervangen, maar die zooi was zo oud, dat het natuurlijk niet meer pastte met het binnenwerk. Voor de overloop dus ook nieuwe binnenwerken gehaald.

Ik krijg een simpele wisselschakeling niet niet voor elkaar. :') Met enkel schakelaars werkt het allemaal prima, nu wil ik er echter een stopcontact bij hebben (zoals de situatie tot voor kort). Dit veel te dure stukje metaal en plastic van Jung (schakelaar 1) heeft echter 4 aansluitingen; fase en nul (het stopcontact) en daarnaast 2 puntjes voor de schakeldraden van de schakelaar.


situatieschets

Voor zover mijn kennis reikt, heb ik dus een enkelpolige schakelaar en mis ik hiermee een aansluiting voor fasedraad maar ik zal vast iets over het hoofd zien... |:(

Help?! ^O^

(al nagevraagd aan een installateur van elektr. beveiligingsystemen, maar hij kon het me ook niet vertellen. Wanneer hij zoiets in elkaar knutselde wisselde 'ie net zo vaak draadjes uit tot het werkte. 8)7 )
pi_117641834
Wat wel eens wil helpen, is de blauwe en de bruine omwisselen. Niet zelden (ik spreek uit eigen ervaring) zet je de nul op de wisselschakelaar en dat werkt niet.

En uiteraard hoort er een verbinding van "stopcontact"naar wisselschakelaar te zijn. Een blank stukje metaal. Kan me niet voorstellen dat dat bij Jung ontbreekt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_117642572
Nog een kleine aanvulling op de plaats waar de bruine draad moet worden aangesloten staat meestal de letter Paan de rechterzijde van de combinatie
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 22:49:26 #147
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_117645989
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:24 schreef exlurker het volgende:
Nog een kleine aanvulling op de plaats waar de bruine draad moet worden aangesloten staat meestal de letter Paan de rechterzijde van de combinatie
of P is het rode dopje
pi_117652458
En aarde bij "stopcontact" en lamp is ook wel fijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_117652582
quote:
17s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 09:17 schreef blomke het volgende:
En aarde bij "stopcontact" en lamp is ook wel fijn.
Dat er aarde bij de lamp en stopcontact zit is nog niet algemeen, komt pas de laatste 15 jaar voor bij de nieuwe installaties.
Ik zou niet graag de "doe het zelvers" de kost willen geven die het nu ook nog niet nodig vinden
pi_117692758
quote:
17s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:08 schreef blomke het volgende:
Wat wel eens wil helpen, is de blauwe en de bruine omwisselen. Niet zelden (ik spreek uit eigen ervaring) zet je de nul op de wisselschakelaar en dat werkt niet.
Dit dus. :')

Wat betreft die randaarde, helemaal mee eens. Hoe makkelijk het ook mag zijn, ik ga als hobbybob niet de verantwoordelijkheid nemen en het complete elek. circuit van andermans huis van randaarde voorzien.Ik heb het ze wel gemeld.
pi_117699306
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 15:08 schreef 4wood het volgende:
Wat betreft die randaarde, helemaal mee eens. Hoe makkelijk het ook mag zijn, ik ga als hobbybob niet de verantwoordelijkheid nemen en het complete elek. circuit van andermans huis van randaarde voorzien.Ik heb het ze aan hen (of: hun) wel gemeld.
Terecht. Ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen installatie. Niet jouw pakkie an.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_129297637
Ik heb vraagje met betrekking tot het plaatsen van een dubbele schakelaar op 2 x 2 lampen in de tuin. Voor het gemak heb er een schema van gemaakt en zou ik graag willen weten of deze opzet goed is!

Alvast bedankt voor de moeite.

pi_129298777
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 17:48 schreef Qubuz het volgende:
Ik heb vraagje met betrekking tot het plaatsen van een dubbele schakelaar op 2 x 2 lampen in de tuin. Voor het gemak heb er een schema van gemaakt en zou ik graag willen weten of deze opzet goed is!

Alvast bedankt voor de moeite.

[ afbeelding ]
Die kleuren????

Even voor de standardisatie: Bruin is de fase (Plus of L1), blauw is de N (Nul of min), zwart is een geschakelde draad (komt dus van de schakelaar af), groen/geel is PE (Beschermingsleiding of aarde)

Als je met elke schakelaar 2 lampen wilt schakelen is het volgende schema voldoende:


Eventueel kun je overal aarding aanbrengen maar veel lampen hebben geen aardingspunt. (Behalve met een metalen behuizing!!!) Aan te raden is om dat wel te doen.

Even over de schakelaars. Ik heb enkel-polige schakelaars getekend. Dus alleen de fase gaat aan/uit. Soms zijn schakelaars dubbelpolig dus moet je ook de N op de schakelaar aansluiten.

Nog even een snel schetsje hoe het er uitziet in een buisinstallatie. (Groen = groen/geel)
De grijze punten zijn koppel- of aansluitpunten.


LET OP! Je ziet dat in dit schema de aarde en de nul ONGESCHAKELD doorlopen, langs de schakelaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door mien-moeke op 24-07-2013 19:47:46 ]
  woensdag 24 juli 2013 @ 19:41:43 #154
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_129301534
quote:
12s.gif Op woensdag 24 juli 2013 18:20 schreef mien-moeke het volgende:

[..]

Die kleuren????

Even voor de standardisatie: Bruin is de fase (Plus of L1), blauw is de N (Nul of min), zwart is een geschakelde draad (komt dus van de schakelaar af), groen/geel is PE (Beschermingsleiding of aarde)

Als je met elke schakelaar 2 lampen wilt schakelen is het volgende schema voldoende:
[ link | afbeelding ]

Eventueel kun je overal aarding aanbrengen maar veel lampen hebben geen aardingspunt. (Behalve met een metalen behuizing!!!) Aan te raden is om dat wel te doen.

Even over de schakelaars. Ik heb enkel-polige schakelaars getekend. Dus alleen de fase gaat aan/uit. Soms zijn schakelaars dubbelpolig dus moet je ook de N op de schakelaar aansluiten.

Nog even een snel schetsje hoe het er uitziet in een buisinstallatie. (Groen = groen/geel)
De grijze punten zijn koppel- of aansluitpunten.

[ link | afbeelding ]
Aarde wel doen! aangezien het om tuinlampen gaat. Sowieso altijd aarde meeleggen, kabelbeveiliging en als je later eens een andere lamp monteert heb je misschien de aarde wel nodig!

dubbelpolig schakelen (dus Fase EN Nul) is aanrader, zeker in de tuin (vocht en dergelijke want buiten).

Ter info: de aarde mag je NOOIT schakelen of de geel/groene draad voor iets anders dan aarde gebruiken!
pi_129301621
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 19:41 schreef gateway het volgende:

[..]

Aarde wel doen! aangezien het om tuinlampen gaat. Sowieso altijd aarde meeleggen, kabelbeveiliging en als je later eens een andere lamp monteert heb je misschien de aarde wel nodig!

dubbelpolig schakelen (dus Fase EN Nul) is aanrader, zeker in de tuin (vocht en dergelijke want buiten).

Ter info: de aarde mag je NOOIT schakelen of de geel/groene draad voor iets anders dan aarde gebruiken!
Even over het 'tuin' gebeuren heen gelezen... Thnx voor de aanvulling. En idd... aarde nooit schakelen of 'omkleuren'. (Voor zover bij mij bekend is al het omkleuren verboden)
pi_129302784
Thxs voor de tekening! Ik was vergeten de blauwe kabel aan te sluiten... Was in een minuutje geregeld.

Alles werkt nu.
pi_154702384
Ja hallo, schop enzo.

Ik ben (tot nu toe alleen op papier) bezig met de aanleg van de electra in mn nieuwe (blok)hut met luifel.
Ik wil de verlichting (2 lampen) onder de luifel zowel op een ir/bewegingssensor als ook op een schakelaar aansluiten.

Dit zodat bij het even langs lopen e.d er licht is, maar dat je niet elke 3 minuten moet zwaaien naar de sensor als we 's avonds onder de luifel zitten.

Alleen kom ik er nog ff niet helemaal uit hoe dit zo makkelijk mogelijk te schakelen valt. Kan ik de schakelaar en sensor parallel aansluiten of maak ik daarbij een denkfout?
Scheren is voor schapen!
pi_154704854
quote:
5s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 13:59 schreef paarse_paashaas het volgende:
Ja hallo, schop enzo.

Ik ben (tot nu toe alleen op papier) bezig met de aanleg van de electra in mn nieuwe (blok)hut met luifel.
Ik wil de verlichting (2 lampen) onder de luifel zowel op een ir/bewegingssensor als ook op een schakelaar aansluiten.

Dit zodat bij het even langs lopen e.d er licht is, maar dat je niet elke 3 minuten moet zwaaien naar de sensor als we 's avonds onder de luifel zitten.

Alleen kom ik er nog ff niet helemaal uit hoe dit zo makkelijk mogelijk te schakelen valt. Kan ik de schakelaar en sensor parallel aansluiten of maak ik daarbij een denkfout?
Ik zou zeggen zet een wisselschakelaar als enkelpolige parallel over het schakelcontact van je lamp.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_159409305
Is dit topic nog actief?

Zo ja, ik zit met het volgende. Ik heb een slaapkamer waar ik op twee punten twee lampgroepen wil kunnen schakelen. Ik heb hiervoor dubbele wisselschakelaars bedacht (dus in 1 doos). Als ik het op de traditionele manier aansluit heb ik bij 1 van de dubbele wisselschakelaar 5 draden nodig (1 fase bruin en 4 zwarte, aangezien de fase doorgelust kan worden in de doos) en bij de 2e dubbele wisselschakelaar 6 (2 draden van beide P contacten naar de lampgroepen en 4 draden voor de onderlinge koppeling tussen wissel. Dat kan dus niet (5 draden max, ik heb 19 mm buis).

Als ik het met de omloopdraad doe, kan ik met 1 draad minder uit de voeten. Is het hieronder getekende schema dan juist (let even niet op de gestippelde centraaldoos in het midden)?



Ik wil ook nog een wcd onder 1 van de dubbele wisselschakelaars zetten, maar dat zal sowieso met een extra buis moeten dus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')