Punt duidelijk. Op dit moment heb ik de boel 'klassiek' bedraad, maar het gevolg daarvan is dat ik een 1,5mm zwart als nuldraad heb gebruikt (zit nu dus 5x1,5 zwart en 1x2,5 bruin in de buis).quote:Op donderdag 10 april 2008 22:09 schreef Vonkenboer het volgende:
De regels verbieden het schakelen van de nul behalve bij dubbelpolige schakelaars. Bij een franse wissel schakel je de nul; je hebt ook een verhoogde kans op kortsluiting door dat je kans hebt dat schakelaars "doorslaan" van fase op nul = dus kortsluiting.
De contactafstand tussen de schakelcontacten is tegenwoordig erg klein waardoor je kans hebt op een vlamboogje
Ik zou hem zeer zeker niet toepassen
Ook is er het probleem dat als de lamp kapot is je niet meer weet of de schakelaar in de 'aan' stand staat, of in de 'uit' stand. EN dus nog steeds het probleem er kan zijn dat de schroeffitting onder spanning staat !
Voor de motor heb je 4 draden op-neer-nul-aarde.quote:Op zondag 13 april 2008 15:50 schreef sanger het volgende:
Is er iemand bekend met de schakeling van een electrisch rolluik?
Ik moet deze aansluiten op mijn wipschakelaar
Ga ik van het weekend even kijken of het me gaat lukkenquote:Op zondag 13 april 2008 18:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Voor de motor heb je 4 draden op-neer-nul-aarde.
De schakelaar heeft 3 aansluitingen P contact-op-neer. De voeding 3 draden bruin(+)-blauw(-) en geelgroen(aarde).
Bruin van de voeding op P contakt van schakelaar, OP draad van de motor op het OP contact van de schakelaar, NEER draad op het NEER contakt van de schakelaar, Blauw van de voeding op Blauw van de motor, Geel/Groen van de voeding op Geel/Groen van de motor.
Als hij verkeert draait de op en neer draad omwisselen.
Niettemin kan dit voor anderen een erg leerzaam topic zijnquote:Op dinsdag 15 april 2008 06:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Goed topic Vonkie
Ik ken alleen alles al
eigenlijks veel leukerquote:Op zondag 12 oktober 2008 20:04 schreef Beelzebufo het volgende:
Bij gebrek aan beter: een leerzaam filmpje over waarom je niet moet werken aan een schakeling onder spanning.
Vroeger op school bij tekenen (LTS elektro) geleerd dat je de schakeldraad aangeeft met een s aan het streepje.quote:
Lamp A en B schakelen nu tegelijk aan, dus ze zitten hard aan elkaar gekoppeld. Als je vanaf C ook lamp B wilt schakelen, gaat lamp A dus ook mee.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 00:30 schreef klusfoobje het volgende:
Conlcussie volgens mij is dan dat ik de schakeling die ik tussen A & B heb, zal moeten herhalen tussen B & C met als resultaat dat ik 2 schakelaars op B nodig heb ....
nu we het toch over filmpjes hebben ik zoek een site (ben de url kwijt) met daarop een aantal filmpjes met ook een filmpje met een draad die kortgesloten wordt in de stalen kast en dat dan de kast explodeerdquote:
Houten kast ook goed?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 21:25 schreef wouter37 het volgende:
[..]
nu we het toch over filmpjes hebben ik zoek een site (ben de url kwijt) met daarop een aantal filmpjes met ook een filmpje met een draad die kortgesloten wordt in de stalen kast en dat dan de kast explodeerd
Je weet dat er speciaal voor dat doel een contactdoos-mét-aan-uit-schakelaar in de handel is? Alleen de controlelamp moet je dan missen, maar dat lijkt me het probleem niet.quote:Op zondag 28 december 2008 17:21 schreef pox-ie het volgende:
Is het mogelijk om een schakeling te maken om een 220v stopcontact wel/niet van stroom te voorzien met een schakelaar met controlelamp? bv voor een wasmachine of droger, ipv zo'n lelijke trekschakelaar.
Dus, enk.voudig stopcontact met randaarde, waar de wasmachine op staat, die aan en uit gezet kan worden met een schakelaar met controlelamp?
Ik heb alleen schema's gevonden met dezelfde functie alleen voor licht.
Je neemt dan een dubbelpolige schakeling.quote:Op zondag 28 december 2008 17:21 schreef pox-ie het volgende:
Is het mogelijk om een schakeling te maken om een 220v stopcontact wel/niet van stroom te voorzien met een schakelaar met controlelamp? bv voor een wasmachine of droger, ipv zo'n lelijke trekschakelaar.
Dus, enk.voudig stopcontact met randaarde, waar de wasmachine op staat, die aan en uit gezet kan worden met een schakelaar met controlelamp?
Ik heb alleen schema's gevonden met dezelfde functie alleen voor licht.
Of je nou dat ding of een gewone lichtschakelaar (zie reply Vonkenboer) gebruikt, dat zal toch niet uitmaken?quote:Op zondag 28 december 2008 17:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
Zolang het niet boven de 2300 watt komt (eigenlijk is 2300 watt de grens) dan gaat het best goed hoorquote:Op zondag 28 december 2008 17:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
iets zegt mij dat die schakelaartjes dat niet lang gaan overlevenquote:Op zondag 28 december 2008 23:05 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zolang het niet boven de 2300 watt komt (eigenlijk is 2300 watt de grens) dan gaat het best goed hoor
Valt best mee, zoveel trekt een wasmachine niet. De reden dat ie op een aparte groep moet enz is ivm het maximale verbruik. Een wasmachine (vaatwasser en droger in mindere mate) gebruiken dat alleen als ze moeten opwarmen enz. In een normale situatie zal de machine eerst water pompen enzo, en dat trekt echt geen 1000+ watt.quote:Op zondag 28 december 2008 23:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
iets zegt mij dat die schakelaartjes dat niet lang gaan overleven
hier bij vriendin thuis ook (niet meer groepen aanwezig dus ja)quote:Op maandag 29 december 2008 19:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
hier zit de wasmachine + droger gewoon op een Wandcontactdoos.. gezamelijk broederlijk op een 16A groep gaat prima
2100 watt (of 2,1 kW) is het vermogen van het apparaat. We gaan bij het aansluiten van een toestel altijd uit van de aansluitwaarde.quote:Op maandag 29 december 2008 18:05 schreef pox-ie het volgende:
bedankt voor de snelle reacties
de reden dat ik het op zo'n manier wil aansluiten is dat de wasmachine onder een werkblad in een inbouwkast komt. De trekschakelaar zal dan boven het werkblad komen en dat ziet er niet uit.
btw.. verbruik volgens het boekje :
Stroomverbruik 0,95 kWh
Aansluitwaarde 2,1 kW (ik weet niet wat dit betekend)
dat was hier dus ook zoquote:Op maandag 29 december 2008 19:37 schreef gateway het volgende:
[..]
hier bij vriendin thuis ook (niet meer groepen aanwezig dus ja)
Correct, TL buizen willen ook nog wel eens na-gloeien (heel zachtjes blijven branden) dan wil het nog wel eens helpen om de + en de - van de aansluiting van de lamp om te draaienquote:Op donderdag 16 juli 2009 12:04 schreef WaVe het volgende:
Dat LED lampjes zachtjes blijven branden als ze uit staan gebeurt wel vaker. De meest waarschijnlijke verklaring is dat er een klein inductiestroompje loopt. Niet voldoende om een gloeilamp of halogeenlamp te laten branden, maar wel genoeg voor een ledlampje. Of hier nou een goede oplossing voor is, weet ik niet zeker.
(Zoek eventueel even in het Tweaker topic als je er meer over wilt weten )
je leeft toch nog? volgens mij heeft het niet echt blijvende schadequote:Op donderdag 16 juli 2009 20:17 schreef Fixers het volgende:
Zeg Vonkenboer, hoe ongezond is 230 volt eigenlijk?
* Fixers heeft vandaag een oplawaai gehad van een defect apparaat.
Kort door de bocht gezegd; als je dit nog lezen en typen kunt dan heb je geen blijvende schadequote:Op donderdag 16 juli 2009 20:17 schreef Fixers het volgende:
Zeg Vonkenboer, hoe ongezond is 230 volt eigenlijk?
* Fixers heeft vandaag een oplawaai gehad van een defect apparaat.
als je 1x door bliksem bent getroffen hen je ook 50% meer kans op een 2e keerquote:Op donderdag 16 juli 2009 22:23 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kort door de bocht gezegd; als je dit nog lezen en typen kunt dan heb je geen blijvende schade
Wat voor schade je lichaam kan krijgen van een elektrische schok hangt af van verschillende factoren: de duur van het contact en de stroomsterkte, de weg die de stroom door het lichaam volgt, en de weerstand van het lichaam.
Er is pas echt gevaar als je aan de stroom blijft hangen / plakken / of als je bijvoorbeeld 2 verschillende fasen vast hebt. Je hartritme kan ontregeld raken met alle gevolgen van dien (harstilstand o.i.d.), je kan ernstige brandwonden oplopen.
Er is mij al wel een keer verteld dat je hartritme voor dat je stroom kreeg en nadat je een optater gehad hebt nooit meer hetzelfde is; dat blijft altijd enigszins verstoord
Uhm.. nee, niet in deze context (en als ik google kom ik vooral verwijzingen tegen naar Golf, de VW Caddy en een cadillac onderdelendealer). Dus... Leg uit?quote:
CADDy is een tekenprogramma dat je bij het boek Elektrische Netwerken HBO. Krijgt. Geweldig gewoon. Je kunt er gewoon élke schakeling mee tekenen op de PC. En Pspice? Ken je dat ook niet?quote:Op zondag 20 september 2009 14:39 schreef anboni het volgende:
[..]
Uhm.. nee, niet in deze context (en als ik google kom ik vooral verwijzingen tegen naar Golf, de VW Caddy en een cadillac onderdelendealer). Dus... Leg uit?
Slim hoor,even niet aan gedacht,maar iedereen die hier komt heeft dat boek natuurlijk op de plank staan en dat tekenprogramma op de pcquote:Op maandag 21 september 2009 18:35 schreef slimhoof het volgende:
[..]
CADDy is een tekenprogramma dat je bij het boek Elektrische Netwerken HBO. Krijgt. Geweldig gewoon. Je kunt er gewoon élke schakeling mee tekenen op de PC. En Pspice? Ken je dat ook niet?
HBO is iets te lang geleden voor me, zal wel van na mijn tijd zijn. Pspice ken ik op zich wel van naam, maar nooit echt mee gewerkt.quote:Op maandag 21 september 2009 18:35 schreef slimhoof het volgende:
[..]
CADDy is een tekenprogramma dat je bij het boek Elektrische Netwerken HBO. Krijgt. Geweldig gewoon. Je kunt er gewoon élke schakeling mee tekenen op de PC. En Pspice? Ken je dat ook niet?
Sorry verkeerde boek aangegeven. Ik bedoel Informatieboek tekenen nieuwste druk. Pspice krijg je bij Elektrische Netwerken. Moet toch wel te downloaden zijn? Als je 't programma eenmaal onder de knie hebt is het een eitje voor je.quote:Op maandag 21 september 2009 18:48 schreef exlurker het volgende:
[..]
Slim hoor,even niet aan gedacht,maar iedereen die hier komt heeft dat boek natuurlijk op de plank staan en dat tekenprogramma op de pc
Misschien nog niet volledig goed uitgelegd.quote:Op donderdag 24 december 2009 11:28 schreef Vonkenboer het volgende:
Als je op beide plaatsen één wisselschakelaar hebt en je wilt bij één van de wisselschakelaars een wandcontactdoos plaatsen dan kom ik niet op 4 x 1,5mm².
Aan beide kanten komt een namelijk een bruine (BR), een blauwe (N) en een aarde (PE).
Van wisselschakelaar één lopen er twee zwarte 1,5 mm² draden naar wisselschakelaar 2.
Bij wisselschakelaar twee krijg je die twee zwarte 1,5 mm² draden die van wisselschakelaar 1 komen + 1 x 1,5 mm² draad die naar de lamp gaat.
Ik zou de wandcontactdoos maken op de plaats waar wisselschakelaar één zit ( 3 x 2,5 mm² + 2x1,5mm²)
Als je dit namelijk op de andere plek zou gaan maken dan gaat er 3x2,5mm² + 3x1,5 mm² in een buis. Dat is één draad teveel. Maximaal mogen er maar 3x2,5 mm² + 2x1,5 mm² in een 16 mm buis.
Jep, als ik mijn woonkamer binnenkom vanuit de gang licht in de voorkamer en achterkamer aan kunnen zetten.quote:Op donderdag 24 december 2009 12:10 schreef Vonkenboer het volgende:
Op twee plaatsen wil je twee afzonderlijke lampen aan en uit kunnen zetten ?
Zitten deze twee lampen wel op dezelfde eindgroep ? Ik zou de twee wisselschakelaars gescheiden van elkaar aanleggen; dus aan beide kanten 2 x 16 mm leiding laten zakken.
één voor wisselschakeling 1 en één voor wisselschakeling 2 + wcd
Het probleem met een 19 mm leiding is dat je bij de meeste centraaldozen en installatiedozen geen goede aansluiting kunt maken omdat de buisinvoer meestal maar 16 mm is. (afhankelijk van het merk en type materiaal).
je kan ook spruiten kopen waar je 2 buizen in kwijt kan.quote:Op donderdag 24 december 2009 13:23 schreef Bklusser het volgende:
[..]
Jep, als ik mijn woonkamer binnenkom vanuit de gang licht in de voorkamer en achterkamer aan kunnen zetten.
En als ik naar boven ga naast het trapgat (ongeveer midden in de kamer) weer beide lichten uit kunnen zetten.
Twee keer een dubbele wisselschakeling dus.
De lampen zitten inderdaad op dezelfde eindgroep, heb even moeten puzzelen met groepverdelingen enz.
Maar zie nu dat mijn centraaldozen inderdaad alleen 16mm slikken.
[ afbeelding ]
En 2 leidingen laten zakken moet ik ook even kijken voor mijn inbouwdozen,
(die hebben maar 1 aansluitmogelijkheid per zijde)
[ afbeelding ]
Mja, wat is dan handig. Andere centraaldoos, andere inbouwdoos? Centraaldoos modificeren, of 19mm vlak ervoor laten stoppen en vastzetten met een zadeltje?
Of nog een andere oplossing?
Wat betekent dat in de praktijk? Wanneer zou je een dubbelpolige schakelaar gebruiken ipv een enkelpolige?quote:Doel van de schakeling : Het schakelen van een lamp of eventueel een lampengroep dubbelpolig met een dubbelpolige schakelaar (DS) in- en uitschakelen.
Inderdaad zoals je al aangeeft schakel je met een dubbelpolige schakelaar zowel de fase als de nul.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 13:53 schreef exlurker het volgende:
Een dubbelpolige schakelaar word gebruikt als werkschakelaar bij een vast aangesloten verbruiker.
Vroeger waren er ook nutsbedrijven die een dubbelpolige schakelaar eisten als schakelaar voor het buitenlicht.
Er zijn nog wel meer toepassingen maar die komen niet voor in wonings, denk maar aan oa brandweerschakelaars voor reclameverlichting
Een opbouwcombinatie,dimmer wandcontactdoos bestaat niet. Je kan er zelf wel een samenstellen met een 2 voudige opbouwrand, een inbouwdimmer en een inbouwcontactdoosquote:Op maandag 1 maart 2010 10:45 schreef Mark_Boelen het volgende:
Wat een leuk topic vonkenboer!
Ik heb gelijk een vraagje aan je!
Ik ben al tijden op zoek naar een opbouw halogeendimmer + stopcontact. Deze heb ik nodig om de lampen boven mijn eetkamertafel te kunnen dimmen. Momenteel zitten deze op een gewone opbouwschakelaar + stopcontact.
[ afbeelding ]
Z'n geval dus
Lang leve opbouw in mijn huurhuis . . .
Even in je meterkast kijken of je een vertinde koperdraad ziet lopen. Die zal naar een verdeelblokje lopen (aardrail). Dat is aarde. Als je dat niet ziet lopen, dan even je groepenkast openschroeven en een foto maken en die hier posten.quote:Op maandag 1 maart 2010 09:02 schreef Goover het volgende:
Ook heb ik nog nergens een randaarde kunnen vinden, wel WCD's die een randaarde lijken te hebben maar welke gewoon niet aangesloten zit. Is er een manier om te controleren of er ergens een randaarde vandaan gehaald kan worden, zonder meteen een aardpen te laten slaan?
Dat verhaal van dat resoneren is onzin. 2 eindgroepen is 1 buis mag niet (zoals je weet). Dit kan in bepaalde situaties gevaarlijk zijn.. ik zou ze dan ook sterk adviseren om het volgens de NEN1010 aan te leggen.quote:Op maandag 1 maart 2010 13:35 schreef Beelzebufo het volgende:
Bij vrienden thuis hebben 'ze' twéé groepen door één buis getrokken. Het is niet helemaal duidelijk of dit dezelfde fase is of twee verschillende fasen.
Ze hebben een eindafrekening van de electra gehad en moesten zeer, zéér fors bijbetalen. Het verhaal zou zijn dat 'twee groepen in een buis kunnen resoneren en dan meer verbruiken'. Nou weet ik niet alles, maar hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord??
Een andere constatering is dat in een bepaald gedeelte van het huis het licht af en toe knippert en dat lampen daar snel kapot gaan. Helaas wonen ze niet om de hoek (zeg maar aan de andere kant van Nederland) dus 'even' gaan kijken lukt niet.
Een mogelijke theorie is dat ze inderdaad een driefasen voeding hebben (woning was vroeger een winkel) en dat daar iets met de nul/aarde aan de hand is waardoor het sterpunt is gaan zweven en de fasen uit balans zijn.
De vraag is nu: hoe kom je achter zoiets? Spanning op de stopcontacten gaan meten van alledrie de fasen en dan kijken of die gelijk aan elkaar zijn? Iemand goede raad?
Dan zal de mijne wel een hele symphonie spelen op het moment. Ik heb 25 jaar lang minimaal 3 maal per week onder stroom spanning gestaan, meestal varierend van 110V tot 1300Vquote:Op donderdag 16 juli 2009 22:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Er is mij al wel een keer verteld dat je hartritme voor dat je stroom kreeg en nadat je een optater gehad hebt nooit meer hetzelfde is; dat blijft altijd enigszins verstoord
wat deed jij dan voor werk?? Kema oid?quote:Op maandag 1 maart 2010 17:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan zal de mijne wel een hele symphonie spelen op het moment. Ik heb 25 jaar lang minimaal 3 maal per week onder stroom spanning gestaan, meestal varierend van 110V tot 1300V
Ultieme ervaring was toch wel het aanraken van de uitgang van hoogspanningstrafo van een magnetron (4400V) terwijl hij aanstond. Dat was gelijk einde werkdag. Heb toen maar een biertje uit de koelkast gepakt en even een half uur niet meer gepraat.
Wennen doe je er overigens niet aan. Het enige verschil met iemand die nog nooit een schok heeft gekregen is dat de angst geheel weg is. Je zit dus niet meer na te trillen van schrik. Nog geen seconde zelfs. Maar het voelt nog steeds net zo vervelend. Iemand die het tegendeel beweert liegt.
ik neem aan dat ze bij de kema wel verstandiger zijn, ik hoop dat dit een of andere beunhaas is en geen professioneel bedrijfquote:Op maandag 1 maart 2010 19:00 schreef gateway het volgende:
[..]
wat deed jij dan voor werk?? Kema oid?
Ik zal eens in de meterkast kijken, maar dat is een gedeelde kast voor drie appartementen (verdiepingen). Ik snap dat er een goede manier is (hele installatie aanpassen) en een pruts manier (aarde zoeken en verlengen naar de desbetreffende WCD)... Mijn voorkeur gaat ook naar het aanpassen, maar het blijft een huur appartement waar in ik maximaal een jaar of drie zal wonen.quote:Op maandag 1 maart 2010 16:32 schreef _Jeffrey_ het volgende:
[..]
Even in je meterkast kijken of je een vertinde koperdraad ziet lopen. Die zal naar een verdeelblokje lopen (aardrail). Dat is aarde. Als je dat niet ziet lopen, dan even je groepenkast openschroeven en een foto maken en die hier posten.
Om dit (goed) op te lossen moet er eigelijk wel het één en ander aangepast worden in de installatie. Even een draadje van de aardrail los naar een verdeelblok leggen is niet helemaal zoals het hoort natuurlijk.
Gewoon reparatie van allerhande apparatuur. En je kunt nu eenmaal niet meten wat er aan de hand is als je de boel spanningsloos maakt. Tel daarbij op dat het dan de gewoonste zaak van de wereld wordt om aan apparatuur te werken die onder spanning staat en een foutje is zo gemaakt.quote:Op maandag 1 maart 2010 22:24 schreef densmee het volgende:
[..]
ik neem aan dat ze bij de kema wel verstandiger zijn, ik hoop dat dit een of andere beunhaas is en geen professioneel bedrijf
Hmmja, vroeger, toen ik nog wel eens (buizen) TV's repareerde, verving ik de zekering wel eens door een dikke spijker. Wat rot was, fikte er dan vanzelf uitquote:Op dinsdag 2 maart 2010 11:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Gewoon reparatie van allerhande apparatuur. En je kunt nu eenmaal niet meten wat er aan de hand is als je de boel spanningsloos maakt. Tel daarbij op dat het dan de gewoonste zaak van de wereld wordt om aan apparatuur te werken die onder spanning staat en een foutje is zo gemaakt.
volgens mij kan dat met schema nummer 7 uit 1 van de eerste posts van Vonkie ?quote:Op maandag 10 mei 2010 19:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Even een vraagje over een electrische schakeling.
Op dit moment heb ik verlichting wlke vanuit een punt geschakeld wordt (een schakeldraad etc) maar nu wil ik dit eigenlijk vanuit twee punten schakelen. Op de beide punten is de schakeldraad, fase, nul en aarde van aanwezig maar ik kan door omstandigheden (is een buitenkabel namelijk) geen nieuwe kabel trekken.
Bestaat er toch de mogelijkheid al dan niet met hulp electronica om hier een hotelschakeling van te maken?
nope (tenzij je de WCD laat vervallen, dan kan je de blauwe draad nog gebruiken)quote:Op maandag 10 mei 2010 19:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
volgens mij kan dat met schema nummer 7 uit 1 van de eerste posts van Vonkie ?
ja hey. dat is als je het over t aantal draden in een buis hebt toch?quote:Op maandag 10 mei 2010 20:12 schreef gateway het volgende:
[..]
nope (tenzij je de WCD laat vervallen, dan kan je de blauwe draad nog gebruiken)
Voor de vereenvoudigde hotel(wissel)schakeling met wcd erbij heb je 5 draden nodig
De WCD laten vervallen is geen optie want dan heb ik geen WCD meer in de schuur.quote:Op maandag 10 mei 2010 20:12 schreef gateway het volgende:
[..]
nope (tenzij je de WCD laat vervallen, dan kan je de blauwe draad nog gebruiken)
Voor de vereenvoudigde hotel(wissel)schakeling met wcd erbij heb je 5 draden nodig
nope.quote:Op maandag 10 mei 2010 20:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja hey. dat is als je het over t aantal draden in een buis hebt toch?
stel dat is ff niet aan den orde..? dan kan het toch
hmm je hebt gelijk ja.. k zat even niet op te lettenquote:Op maandag 10 mei 2010 21:28 schreef gateway het volgende:
[..]
nope.
Gebruik het vaak in schuren, verlichten geschakeld met een combinatie (wisselsch. & wcd) aan beide zijden.
Met grijs de 2 P contacten aan elkaar, fase aan beide kanten op een wisselkontact, op het andere wisselcontact de zwarte draad (en daar ook de lamp oplassen) En uiteraard bruin blauw en geel groen voor de vaste spanning op je wcd
quote:Op dinsdag 11 mei 2010 18:20 schreef gateway het volgende:
Foei, de PE als schakel of fasedraad gebruiken! (de nul mag wel, als je hem ff zwart aftaped)
o dan had ik je verkeerd begrepen Sorryquote:Op dinsdag 11 mei 2010 19:02 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
L1 als spanningsvoerende..
de Zwart, Zwartmetwitstreepje en de blauwe ( met zwarte tape ) als schakel.... ( zijn dus 3 schakelaars. als t 4 waren was t al 6 aderig zoeken .. of met buis werken :/ )
en gezien er in de schakelaars een PE aansluiting zit.. hebben we die ook maar aangesloten..
dus niks foei
Waar kun je goede puls relais kopen die ongeveer een watt of 400 aankunnen?quote:Op maandag 10 mei 2010 21:24 schreef exlurker het volgende:
Het kan met een pulsrelais!
De beide schakelaars vervangen door impulsdrukschakelaars voor 230V
de schakeldraden van deze schakelaars naar het relais brengen en het relais schakeld de lamp
de eerste keer drukken schakeld de lamp in, de volgende weer uit
je kunt natuurlijk het pulse relais weer een ander relais laten sturen die wel meer aankan (als het pulsrelais je vermogen niet aankan)quote:Op woensdag 19 mei 2010 20:24 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar kun je goede puls relais kopen die ongeveer een watt of 400 aankunnen?
Bij elk elektroinstallatiebureau, hebben ze het niet in voorraad, kuunnen ze het altijd voor je bestellen bij de groothandel of zelf zelf online bij bvquote:Op woensdag 19 mei 2010 20:24 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar kun je goede puls relais kopen die ongeveer een watt of 400 aankunnen?
ik denk dat je ook een puls schakelaar moet hebben, en niet een aan-uitquote:Op donderdag 27 mei 2010 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:
En zo'n puls relais is gewoon met iedere schakelaar aan te sturen?
op maandag 10 mei 2010 @ 21:24 heb ik dit al gepost (#90)quote:Op donderdag 27 mei 2010 20:16 schreef Martijn_77 het volgende:
En zo'n puls relais is gewoon met iedere schakelaar aan te sturen?
Lijkt me geen probleem? Ik zou het zelf ieg zonder gewetensbezwaren doen.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:04 schreef ohmoetdatzo het volgende:
Vraagje voor de elektra specialisten (waarschijnlijk is het niet heel ingewikkeld maar ik heb er niet voor gestudeerd):
In 1 van onze slaapkamers zitten 2 lampen met elk een eigen schakelaar. Ik vind dit nogal onhandig en wil deze 2 lampen graag op dezelfde schakelaar hebben. Is dat gewoon een kwestie van de zwarte draad uit de ene schakelaar halen en in de andere erbij stoppen, of mag/kan dat niet?
Dit is een 'kookgroep' voor electrish koken. Bij een reguliere 16A stop kan je, bij benadering, 3600 watt vermogen afnemen. Als je in de keuken gaat kijken zullen er vermoedelijk twéé bruine draden in de aansluitdoos zitten (en een blauwe plus een geel-groene). Deze twee kunnen dan elk met 3600 watt belast worden. Je kan echter niet een boiler en een vaatwasser op dezelfde bruine draad aansluiten.quote:Daarnaast is er naar onze keuken ooit een nieuwe groep aangelegd. In de groepenkast zit nu een aparte groep met 2 stoppen erin. Volgens een kennis betekende dit dat deze dubbel gezekerd is en dat er dus in principe bijvoorbeeld een boiler en vaatwasser op dezelfde groep kunnen. Klopt dat?
Als beide lampen op dezelfde groep zijn aangesloten is er geen probleem om de schakeldraden te verbindenquote:Op woensdag 15 december 2010 14:04 schreef ohmoetdatzo het volgende:
Vraagje voor de elektra specialisten (waarschijnlijk is het niet heel ingewikkeld maar ik heb er niet voor gestudeerd):
In 1 van onze slaapkamers zitten 2 lampen met elk een eigen schakelaar. Ik vind dit nogal onhandig en wil deze 2 lampen graag op dezelfde schakelaar hebben. Is dat gewoon een kwestie van de zwarte draad uit de ene schakelaar halen en in de andere erbij stoppen, of mag/kan dat niet?
Een dubbel gezekerde groep mag nooit. Er is een uitbreiding gewest voor de keuken met 2 groepen of er is een kookgroep gemaaktquote:Daarnaast is er naar onze keuken ooit een nieuwe groep aangelegd. In de groepenkast zit nu een aparte groep met 2 stoppen erin. Volgens een kennis betekende dit dat deze dubbel gezekerd is en dat er dus in principe bijvoorbeeld een boiler en vaatwasser op dezelfde groep kunnen. Klopt dat?
Een kookgroep bestaat uit twee bruine en twee blauwe draden en een groen/gelequote:Op woensdag 15 december 2010 14:28 schreef Beelzebufo het volgende:
Dit is een 'kookgroep' voor electrish koken. Bij een reguliere 16A stop kan je, bij benadering, 3600 watt vermogen afnemen. Als je in de keuken gaat kijken zullen er vermoedelijk twéé bruine draden in de aansluitdoos zitten (en een blauwe plus een geel-groene). Deze twee kunnen dan elk met 3600 watt belast worden. Je kan echter niet een boiler en een vaatwasser op dezelfde bruine draad aansluiten.
Dan snap ik het waarschijnlijk niet goed. Er is maar 1 "gewone" aansluiting naar de keuken bijgetrokken (1 bruin, 1 blauw, 1 groen-geel) dus geen kookgroep. In de meterkast is naast de bestaande groepenkast een kastje bijgehangen met daarin 2 stoppen en 1 schakelaar, zoals het linkerkastje op dit plaatje. Gewoon ter lering en vermaak; waarom kunnen er 2 stoppen in? Betekent dit dat ik nog een groep erop kan aansluiten?quote:Op woensdag 15 december 2010 15:21 schreef exlurker het volgende:
[..]
Een kookgroep bestaat uit twee bruine en twee blauwe draden en een groen/gele
waarom kunnen er 2 stoppen inquote:Op woensdag 15 december 2010 15:57 schreef ohmoetdatzo het volgende:
[..]
Dan snap ik het waarschijnlijk niet goed. Er is maar 1 "gewone" aansluiting naar de keuken bijgetrokken (1 bruin, 1 blauw, 1 groen-geel) dus geen kookgroep. In de meterkast is naast de bestaande groepenkast een kastje bijgehangen met daarin 2 stoppen en 1 schakelaar, zoals het linkerkastje op dit plaatje. Gewoon ter lering en vermaak; waarom kunnen er 2 stoppen in? Betekent dit dat ik nog een groep erop kan aansluiten?
[ [url=http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:hOUGbNqyOcZg_M:http://i2.photobucket.com(...)8.jpg&t=1]afbeelding[/url] ]
LOL, jij komt zeker uit de elektronica wereld?quote:Op zaterdag 25 december 2010 23:26 schreef Dale. het volgende:
geezus wtf zijn dit voor belabberde schakeling schema's
heel cool van je dat je ook helpt in dit topic , fijn om te zien dat je er ook veel verstand van hebtquote:Op zaterdag 25 december 2010 23:26 schreef Dale. het volgende:
geezus wtf zijn dit voor belabberde schakeling schema's
Dat zijn nog eens nuttige reacties waar we hier wat aan hebbenquote:Op zaterdag 25 december 2010 23:26 schreef Dale. het volgende:
geezus wtf zijn dit voor belabberde schakeling schema's
de nuldraad uit de groep kan je gewoon aan de nuldraden van je 2 grondkabels maken. De nuldraad moet alleen naar je schakelaar als je schakelaars met een controlelampje hebt (of dubbelpolige schakelaar, maar uit je verhaal begrijp ik dat je die niet hebt, kan ook niet zoals je het verhaal nu wilt maken)quote:Op zondag 15 mei 2011 21:52 schreef Phaeton het volgende:
Op dit moment ben ik bezig in de tuin. Ik heb een aparte groep in de groepenkast voor de tuin. Ik gebruik 2 grondkabels met 4 draden (1x nul, 2x fase, 1x aarde) om de tuin te voorzien van stroom.
De bedoeling is dat er in de meterkast vier schakelaars komen. 1 voor de wcd in de tuin en drie voor de diverse lampen in de tuin. De drie zijn als volgt verdeeld: 1 voor bewegingsschijnwerper, 1 voor twee spots voor, 1 voor twee spots achter.
Dit wil ik als volgt aanpakken:
Vanuit de groep lopen er vier fasedraden naar de schakelaars waarna de twee grondkabels vervolgens vanuit de schakelaars naar hun eindbestemming gaan. Hierbij benut ik de vier fasedraden allemaal voor de wcd's en lampen.
Hoe ga ik verder met de nul? Ik kan naar de schakelaars vier nuldraden trekken. Maar ik heb per grondkabel maar 1 nuldraad, dus in totaal 2 nuldraden.
Nu is mijn veronderstelling dat, omdat de nuldraad uit dezelfde groep komt, ik geen vier losse nuldraden nodig heb. Ik wil de 2 blauwe draden aan elkaar kan verbinden en langs alle lampen en wcd's laten lopen.
Klopt dit?
Me to. Goed topic wel.quote:Op dinsdag 15 april 2008 06:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Goed topic Vonkie
Ik ken alleen alles al
ja de schakelaar heeft de nul alleen nodig om het lampje te laten branden.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:10 schreef Phaeton het volgende:
de schakelaars hebben idd een controlelampje. Ik kan de nuldraad na de schakelaars dus gewoon weer samenvoegen? Hierbij ook gelijk een tekening hoe ik dit bedacht heb (na de schakelaars). Let op, 't is lang geleden dat ik een schema heb getekent en ik heb het net even snel gedaan ;-)
[ link | afbeelding ]
Aarde is idd overal ook aangesloten.
Zonnepanelen met een vermogen boven 600W dienen een eigen groep te krijgen. (Dat mag dus NERGENS mee gedeeld worden)quote:Op zondag 22 mei 2011 20:39 schreef Plankje55 het volgende:
Mag je een huisinstallatie, bij een gewone groep, dus geen fornuisgroep of zo, afzekeren tot 20A of zelfs 25A? Mag het nooit, mag het onder bepaalde condities? Het gaat in dit geval om een groep voor zonnepanelen, die meer leveren dan 3680 Watt.
Wat is de relevante norm hiervoor?
Bij zonnepanelen heeft het een andere reden dat je maar tot 600Watt in een WCD erbij mag prikken.quote:Op maandag 23 mei 2011 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:
In woonhuisinstallaties worden groepen niet groter afgezekerd dan 16 A.
Je hebt wel weer verschillende karakteristieken bij verschillende 16 A automaten, maar daar heb je alleen wat aan als je wilt voorkomen dat bij een te grootte aanloopstroom (van een motor van een machine oid.) de automaat onverhoopt uitschakeld.
2,5 mm² installatiedraad mag je maximaal maar 16 A doorsturen.
Ieder toestel boven de 2000 watt dient aangesloten te worden op een aparte groep, kun je de zonnepanelen daarom niet splitsen in twee groepen ?
Ik kom tot mijn schrik deze schakeling tegen in een bestaande situatie. Even nieuw voor mij omdat ik alleen, tot nu dus, de gewone hotel schakeling ken. Alleen hier zit er op W02 een dimmer (B&J 6513) . Nu kan je de lamp met W01 aan doen alleen werkt de dimmer dan niet meer, als je W01 uit zet werkt de dimmer weer prima. Dimmer aansluiting lamp uitgang nu de zwarte draad naar W01. op beide andere (pijltjes) de bruin en de zwart (lamp).quote:Op donderdag 10 april 2008 20:26 schreef Vonkenboer het volgende:
7. Vereenvoudigde wisselschakeling / wisselschakeling met omloopdraad
[ afbeelding ]
Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars. Zodanig dat met zo min mogelijk draden er een mogelijk blijft om een wandcontactdoos erbij te plaatsen.
Schakeling : De schakeling wijkt af van de vorige wisselschakeling.
Hier is het eenvoudiger een zogeheten omloopdraad een wandcontactdoos aan te sluiten. De blauwe nuldraad gaat naar de lamp en kan vanaf daar doorlopen naar een wandcontactdoos. De bruine fasedraad komt op beide wisselschakelaars op een klem waarop normaal een zwarte wisseldraad wordt gemonteerd. De bruine fasedraad kan dan doorlopen naar de wandcontactdoos. De klemmen WS1 en WS2 die men normaal respectievelijk de bruine fasedraad en de lampendraad (de P-contacten) verbindt je nu door een zwarte draad met elkaar. De overblijvende klemmen zijn nu met elkaar en met de lamp verbonden.
De installatietekening laat zien dat in geen van de leidingdelen uit meer dan vier draden bestaat. Zou bij de vorige wisselschakeling ook een wandcontactdoos zijn aangesloten dan zijn vijf draden onvermijdelijk. Dit kan heel lastig zijn bij de aanleg.
Is dat zo bij jullie ?quote:Op maandag 23 mei 2011 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:
In woonhuisinstallaties worden groepen niet groter afgezekerd dan 16 A.
Je hebt wel weer verschillende karakteristieken bij verschillende 16 A automaten, maar daar heb je alleen wat aan als je wilt voorkomen dat bij een te grootte aanloopstroom (van een motor van een machine oid.) de automaat onverhoopt uitschakeld.
2,5 mm² installatiedraad mag je maximaal maar 16 A doorsturen.
Er zijn nog wel meer verschillen,oaquote:Op zondag 24 juli 2011 23:00 schreef frgh het volgende:
[..]
Is dat zo bij jullie ?
In Belgie zekeren we stopcontacten-kringen (2,5mm2) af met een automaat van 20A (max 8 SC's).
Verlichtingskringen (1.5mm2) worden met automaten van 16A afgezekerd.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 12 november 2011 11:25 schreef blomke het volgende:
[ afbeelding ]
Eigenlijk moet er ook een geel/groene aardedraad naar de WCD's toe.
Onzin, het gaat om het schema, niet om de actuele buizenloop.quote:Op zaterdag 12 november 2011 11:56 schreef quo_ het volgende:
[..]
En hoewel schematisch correct zou ik de blauwe nuldraad op de TL balk van de wcd/schakelaar aftakken ipv de dubbel wcd.
Dit aansluit schema is prima; al moet er idd nog een aarde draad naar de wcd's EN naar de TL-lamp !quote:Op zaterdag 12 november 2011 11:25 schreef blomke het volgende:
[ afbeelding ]
Eigenlijk moet er ook een geel/groene aardedraad naar de WCD's toe.
of P is het rode dopjequote:Op vrijdag 5 oktober 2012 21:24 schreef exlurker het volgende:
Nog een kleine aanvulling op de plaats waar de bruine draad moet worden aangesloten staat meestal de letter Paan de rechterzijde van de combinatie
Dat er aarde bij de lamp en stopcontact zit is nog niet algemeen, komt pas de laatste 15 jaar voor bij de nieuwe installaties.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 09:17 schreef blomke het volgende:
En aarde bij "stopcontact" en lamp is ook wel fijn.
Dit dus.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 21:08 schreef blomke het volgende:
Wat wel eens wil helpen, is de blauwe en de bruine omwisselen. Niet zelden (ik spreek uit eigen ervaring) zet je de nul op de wisselschakelaar en dat werkt niet.
Terecht. Ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen installatie. Niet jouw pakkie an.quote:Op zondag 7 oktober 2012 15:08 schreef 4wood het volgende:
Wat betreft die randaarde, helemaal mee eens. Hoe makkelijk het ook mag zijn, ik ga als hobbybob niet de verantwoordelijkheid nemen en het complete elek. circuit van andermans huis van randaarde voorzien.Ik heb het ze aan hen (of: hun) wel gemeld.
Die kleuren????quote:Op woensdag 24 juli 2013 17:48 schreef Qubuz het volgende:
Ik heb vraagje met betrekking tot het plaatsen van een dubbele schakelaar op 2 x 2 lampen in de tuin. Voor het gemak heb er een schema van gemaakt en zou ik graag willen weten of deze opzet goed is!
Alvast bedankt voor de moeite.
[ afbeelding ]
Aarde wel doen! aangezien het om tuinlampen gaat. Sowieso altijd aarde meeleggen, kabelbeveiliging en als je later eens een andere lamp monteert heb je misschien de aarde wel nodig!quote:Op woensdag 24 juli 2013 18:20 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Die kleuren????
Even voor de standardisatie: Bruin is de fase (Plus of L1), blauw is de N (Nul of min), zwart is een geschakelde draad (komt dus van de schakelaar af), groen/geel is PE (Beschermingsleiding of aarde)
Als je met elke schakelaar 2 lampen wilt schakelen is het volgende schema voldoende:
[ link | afbeelding ]
Eventueel kun je overal aarding aanbrengen maar veel lampen hebben geen aardingspunt. (Behalve met een metalen behuizing!!!) Aan te raden is om dat wel te doen.
Even over de schakelaars. Ik heb enkel-polige schakelaars getekend. Dus alleen de fase gaat aan/uit. Soms zijn schakelaars dubbelpolig dus moet je ook de N op de schakelaar aansluiten.
Nog even een snel schetsje hoe het er uitziet in een buisinstallatie. (Groen = groen/geel)
De grijze punten zijn koppel- of aansluitpunten.
[ link | afbeelding ]
Even over het 'tuin' gebeuren heen gelezen... Thnx voor de aanvulling. En idd... aarde nooit schakelen of 'omkleuren'. (Voor zover bij mij bekend is al het omkleuren verboden)quote:Op woensdag 24 juli 2013 19:41 schreef gateway het volgende:
[..]
Aarde wel doen! aangezien het om tuinlampen gaat. Sowieso altijd aarde meeleggen, kabelbeveiliging en als je later eens een andere lamp monteert heb je misschien de aarde wel nodig!
dubbelpolig schakelen (dus Fase EN Nul) is aanrader, zeker in de tuin (vocht en dergelijke want buiten).
Ter info: de aarde mag je NOOIT schakelen of de geel/groene draad voor iets anders dan aarde gebruiken!
Ik zou zeggen zet een wisselschakelaar als enkelpolige parallel over het schakelcontact van je lamp.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 13:59 schreef paarse_paashaas het volgende:
Ja hallo, schop enzo.
Ik ben (tot nu toe alleen op papier) bezig met de aanleg van de electra in mn nieuwe (blok)hut met luifel.
Ik wil de verlichting (2 lampen) onder de luifel zowel op een ir/bewegingssensor als ook op een schakelaar aansluiten.
Dit zodat bij het even langs lopen e.d er licht is, maar dat je niet elke 3 minuten moet zwaaien naar de sensor als we 's avonds onder de luifel zitten.
Alleen kom ik er nog ff niet helemaal uit hoe dit zo makkelijk mogelijk te schakelen valt. Kan ik de schakelaar en sensor parallel aansluiten of maak ik daarbij een denkfout?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |