abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57944139
*Lurker stelt even een vraagje*

Wij hebben sinds kort een huis, blablabla. Het huis heeft een handmatig rolluik-met-lint. Nu liet ik deze vanavond zakken en ik hoorde de rol 'doordraaien' en ineens was het lint los uit dat houder-ding. (hopelijk zo duidelijk genoeg beschreven?) Nu lijkt dat een appeltje-eitje verhaal: kastje openmaken, lint opnieuw erin, oprollen...en het werkt weer! Niet dus...

De grote vraag: wat kunnen we hier wél aan doen? Het lint hoeft nog niet vervangen te worden; het moet alleen terug op het oprol-gedeelte en gewoon weer werken =)

Hopelijk kent iemand deze 'apparaatjes' beter dan wij!
  woensdag 9 april 2008 @ 22:34:40 #2
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_57945303
quote:
Op woensdag 9 april 2008 21:48 schreef SterreMarit het volgende:
*Lurker stelt even een vraagje*

Wij hebben sinds kort een huis, blablabla. Het huis heeft een handmatig rolluik-met-lint. Nu liet ik deze vanavond zakken en ik hoorde de rol 'doordraaien' en ineens was het lint los uit dat houder-ding. (hopelijk zo duidelijk genoeg beschreven?) Nu lijkt dat een appeltje-eitje verhaal: kastje openmaken, lint opnieuw erin, oprollen...en het werkt weer! Niet dus...

De grote vraag: wat kunnen we hier wél aan doen? Het lint hoeft nog niet vervangen te worden; het moet alleen terug op het oprol-gedeelte en gewoon weer werken =)

Hopelijk kent iemand deze 'apparaatjes' beter dan wij!
Oprolmechanisme zit volgens mij een veer in die de boel op spanning houdt. Klinkt me toe dat die veer is gesneuveld. Tijd dus voor een nieuwe veer. Even zoeken wie de fabrikant of leverancier is van het spul en kijken of die dat leveren kan. Zelf doen is link, staat nogal wat kracht op zo'n veertje..
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_57954947
Bedankt voor je reactie!

Dus...in dat 'kastje' waarin het lint normaliter automatisch oprolt zou een veertje moeten zitten? Heb ik niet eens gezien/gevonden... Heb inmiddels wel op internet gelezen dat er een veertje zit in het gedeelte waar het rolluik zelf opgerold wordt. Vandaag maar es op de ladder en even die kap openmaken denk ik, misschien is het wel heel eenvoudig te verhelpen?

Hoe kun je de fabrikant achterhalen? Dat staat vast ergens in die kap waar het luik zelf in zit?

Opvallend dat je zegt dat zelf doen link is; op internet lees ik steeds dat mensen het gewoon zelf doen!
pi_57960710
in de kap hoef je niet te kijken
in de rol onderaan zit een veer midden in
deze zit meestal in een trommel rond de as
draai deze trommel rond
als dit steeds stroever gaat is de veer nog goed en moet je verder draaien tot je niet verder kan en de band er terug op steken, voorzichtig loslaten
als hij niet strakker gaat dan is de veer kapot
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 10 april 2008 @ 20:29:31 #5
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_57964986
Er hoort idd een veer in te zitten, als je die kwijt bent of als die kapot is dan kun je het beste een nieuw * kastje * halen bij een firma die rolluiken verkoopt.
Dat hebben wij ook gedaan. Zorg wel dat je weer dezelfde maat kastje koopt, dus ff de hoogte meten van dat ding.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_57968548
Bij een rolluik zit de veer niet in het rolluik, maar in het kastje op de muur.
Door het eigen gewicht van de onderste balk zakt het rolluik vanzelf, en door trekkracht rol je deze weer op.

Om het geheel te repareren ga je als volgt te werk.
Maak het lint weer vast aan de balk in de kap en wind deze diverse slagen op.
Indien het rolluik naar beneden is moet je meer windingen maken, dus misschien is het verstandig om het rolluik eerst op handkracht op te rollen.
Indien dit niet lukt wikkel de band dan niet meteen geheel op maar eerst enkele slagen.
Probeer het rolluik op te trekken en weer te laten zakken, lukt dit dan zit het lint goed en kun je verder gaan met opwikkelen.
Lukt dit niet, grote kans dat je het lint de verkeerde kant opwikkelt, maak het lint los en ga de tegenovergestelde richting op.

Als dit gebeurt is komt het volgende.
Doe het lint alvast door het lipje van de wandcassette en laat dit nog los hangen.
Draai de veer weer op door de inwendige trommel met de hand op te winden, letop doe het goed maar niet te strak, de veer kan anders breken.
Indien de veer weer strak staat doe je het lint weer over het lipje en laat je de veer langzaam los, het lint word opwonden.

Als je nu weer aan het lint trekt word deze gelijk weer door de cassette opgewonden en bij neerlaten weer afgewikkeld.
Indien je het lint niet meer kan vastmaken aan de trommel in de cassette, dan is deze misschien afgebroken, je kunt het dan proberen met een klein schroefje of een nieuw cassette te halen.
  donderdag 10 april 2008 @ 22:38:53 #7
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_57968903
quote:
Op donderdag 10 april 2008 12:33 schreef SterreMarit het volgende:
Bedankt voor je reactie!

Dus...in dat 'kastje' waarin het lint normaliter automatisch oprolt zou een veertje moeten zitten? Heb ik niet eens gezien/gevonden... Heb inmiddels wel op internet gelezen dat er een veertje zit in het gedeelte waar het rolluik zelf opgerold wordt. Vandaag maar es op de ladder en even die kap openmaken denk ik, misschien is het wel heel eenvoudig te verhelpen?

Hoe kun je de fabrikant achterhalen? Dat staat vast ergens in die kap waar het luik zelf in zit?

Opvallend dat je zegt dat zelf doen link is; op internet lees ik steeds dat mensen het gewoon zelf doen!
Je kunt het ook wel zelf doen maar je moet dan wel zorgen dat je jezelf goed voorbereid en je hebt wel een beetje kennis en kunde nodig om die spiraalveer in bedwang te houden. En de firma's die normaal die dingen onderhouden hebben er speciale klemmen voor. En onze rolluiken hebben echt allemaal in het kastje een veer zitten die er voor zorgt dat het lint netjes oprolt. Die moet je niet in de omkasting van je rolluik gaan zoeken want dan haal je jezelf alleen maar extra werk op de hals.

Succes ermee.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_57977808
Hee thanx mensen!

Het probleem is opgelost, nu we wisten dat er zo'n veer in de 'trommel' in dat 'kastje' zit. Na de trommel opengemaakt te hebben, bleek die veer afgebroken te zijn. Kwestie van kapotte stukje eraf halen, veer vastmaken, opnieuw spannen, lint eromheen en alles weer dichtmaken! Nu was het dus wel een appeltje-eitje verhaal =)

Super!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')