abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 9 april 2008 @ 15:54:53 #1
55929 Caipirinhia
lekkerrrrrrrrr....
pi_57936285
goedemiddag,

Bij een kennis constateerde ik dat zijn wireless signaal te zwak was voor de zolder, en raadde hem een range booster aan.
Nu zit ik hier met de sitecom wl-130 die ik naar mijn idee helemaal goed heb ingesteld als repeater, maar toch wil er iets niet lukken.

*wat heb je zelf al gedaan?
-via utp op latop apparaat geconfigureerd.
-ESSID zelfde naam gegeven als SSID
-WPA wachtwoorden goed ingesteld e.d.
-ip modem is 10.0.0.138 en wl-130 ingesteld met 10.0.0.139 om later ook in te kunnen stellen.

Dat is alles wat nodig schijnt te zijn, daarna moet het apparaat 'repeaten'.

Waar ik nu mee zit is dat alle pc's in huis inderdaad wel draadloos verbinden met de wl-130, maar dat ze alleen een lokaal ip adres krijgen (169.254.3.38 bv), en daar loop ik dus vast.
Googlen hielp me niet verder dan mensen die hetzelfde probleem hebben of mensen die dat ding al het raam uit hebben gegooid...

hopelijk komen we eruit?
  woensdag 9 april 2008 @ 18:04:00 #2
55929 Caipirinhia
lekkerrrrrrrrr....
pi_57938760
voor als het nog iemand iets interesseert:


Stappenplan voor de configuratie v.d. Sitecom (print dit uit):

► Reset eerst de Sitecom, door langer dan 4 seconden de Reset knop achterop in te drukken.
► Als bovenstaande klaar is, dan log je daar in (wijzig later het wachtwoord en pas op het allerlaatst) via I.E. op het IP-adres 198.168.0.254:
• Voer de Username en wachtwoord in: (admin, admin.
• In het eerste menu System Status verander je de taal in Nederlands (rechtsboven: Languaqe). Klik daarna op Apply.

► Nu moet je alleen de vogende zaken wijzigen:
• Ga naar het menu Basic Setting (Basis Instellingen).
• Verander bij Mode de instelling op Universal Repeater

• Controleer of bij ESSID: Sitecom staat en verander dit zonnodig daarin.

• Stel bij Band je voorkeur in. Als alle pc's die hiervan gebruik gaan maken alleen IEEE 802.11g draadloze netwerkkaarten hebben (54Mbps), dan zet je deze op: 2.4GHz (G).
• Stel bij Channel, hetzelfde kanaal in als je (Wanadoo) Router.

• Zet nu bij WLAN MAC, het Wireless MAC adres van je Router neer (deze vind je via het configuratie menu v.d. Router, onder BSSID).
- Je moet even kijken hoe dit moet, want anders pikt ie het niet.
- M.a.w., soms moet je elke keer 2 getallen scheiden door een punt (.) ertussen, maar bij de meesten, moet dit gescheiden worden door een dubbele punt ( : )(Voorbeeld: 00:03:64:EF:76:83)

• Hierna zet je bij Root AP SSID het SSID (netwerknaam) van je Router neer (ook via het configuratiemenu v.d. Router te vinden).

• Nu ga je contact maken met de AccessPoint (AP) van je Router.
- Klik op Wireless Site Survey. Je zult nu de draadloze netwerk van je (Wanadoo) Router zien staan in de lijst van Beschikbare draadloze netwerken. Selecteer die (dubbelklikken).
• Klik nu eerst onderaan op Apply. De Sitecom Extender heeft nu verbinding gemaakt met je (Wanadoo) Router Access Point.
• Via de knop: Associated Clients, kun je later bekijken welke pc's van de Sitecom Access Point gebruikmaken.

► Menu Advanced Settings, Tabblad Security:
• Vanaf dit punt ga je de beveiliging aanbrengen, de keuze voor WEP of WPA. Houd daarbij rekening, dat WPA wél ondersteund moet worden door Wanadoo anders werkt het niet. Zo heb ik b.v. Tele2 en die willen niet over naar WPA, omdat ze WEP voldoende veilig vinden! Shocked
- M.a.w. je provider moet dit ondersteunen, anders beschik je niet over een geldige Raduis Server en Raduis Server wachtwoord.
• Als dit klaar is dan onderaan op Apply klikken.

► Menu Advanced Settings, Tabblad Advanced:
• Authentication Type: Als je WEP hebt gebruikt, zet deze dan op Shared, anders kan elke pc (zonder encryptie) ermee verbinding maken. Heb je WPA, dan staat er niks of zet je hem op WPA of Auto.

• Broadcast ESSID: deze zet je, nadat je de overige pc's met de Sitecom in verbinding hebt gebracht op Disabled, anders kan b.v. de buurman de draadloze netwerk van de Sitecom AP zien. Voor de veiligheid dus beter van niet.
• IAPP: Laat deze op Disabled staan, tenzij je met een laptop wilt 'roamen' door het hele huis heen (met Open en AdHoc instelling).

• 802.11g Protection: Zet deze op Enabled, dit voorkomt data 'botsingen' tussen 802.11b en 802.11g netwerkverkeer. Heb je alleen de 802.11g, dan laat hem gerust op Disabled.
• Klik eerst weer op Apply.

► Het zou kunnen dat het volgende in Toolbox, Tabblad System staat, anders onderaan het vorige:
• Wachtwoord veranderen: dit kun je nu of later doen.
- Het beste is een wachtwoord met minstens één hoodletter en een paar cijfers. Minimum lengte: 7 letters/cijfers.
- Noteer dit nieuwe wachtwoord en berg hem veilig op.

• IP adres: dit is het IP-adres van de Sitecom.
- Vul hier in: 192.168.0.254
• Gateway Adres: dit is de Standaard Gateway adres van de (Wanadoo) Router:
- Vul hier in: 192.168.0.1
- Zo kun je voortaan ook vanaf een pc dat bedraad of draadloos verbinding heeft met de Wanadoo AP (Access Point) de configuratiemenu v.d. Sitecom bereiken.

• DHCP Server: Laat deze op Disabled staan, want de DHCP Server van je Wanadoo Router moet de IP-adres verlening regelen aan de afzonderlijke pc's.
• Klik onderaan weer op Apply.

► Menu Toolbox, Tabblad Backup:
• Klik bij Backup Settings op Save. Er wordt nu een backup van je instellingen gemaakt en heet config.bin.
- Het werd niet niet helemaal duidelijk uit de handleiding waar dit op je pc wordt opgeslagen, maar ik denk onder de root (C:\config.bin).
- Anders met de zoekfunctie opsporen.
• Klik onderaan weer op Apply (als dit hier ook staat).

► De configuratie van de Sitecom Extender is nu klaar.
► Breng hem naar de plaats waar je hem wilt neerzetten en sluit hem aan op het stroom.

► De andere pc's met draadloze netwerkkarten kun je nu via de Wireless Zero Configuration van Windows verbinden met de Sitecom Extender.
• Ga naar Netwerkverbindingen.
• Klik daar op: Beschikbare draadloze netwerken.
• Je moet nu de Sitecom zien staan.
• Klik nu op Verbinding maken.
- XP gaat nu op zoek om de verbinding tot stand te brengen.
• Je krijgt hierna een scherm te zien waarin je de WEP of WPA sleutel moet invullen.
- Vul die in en klik daarna weer op Verbinding maken.
• Hierna is de pc klaar (en ga je naar de volgende).
• Elke pc krijgt automatisch een IP-adres toegewezen door de DHCP Server v.d. Wanadoo Router.
pi_57957046
En je repeater staat wel op een plek waar je oorspronlijke WiFi wél een goed bereik heeft?
So we just called him Fred too
pi_57962072
Ik heb ook ooit zo'n ding aan de gang proberen te krijgen...hopeloos!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')