abonnement Unibet Coolblue
pi_57983375
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 12:26 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Jij bent anders ook wel goed in overdrijven!!!
De ene hernia is de andere niet en lang niet iedereen moet zwaar aan de pillen of kan door een hernia niet lopen!!!
was bang dat ik anders niet begrepen werd
Don't blame me, it's a hardware problem
pi_58071754
Ben vandaag, na bijna 7maanden last te hebben van mijn onderrug, eindelijk naar een orthopeed geweest.
Hij stuurde me door voor MRI scan, Botonderzoek en bloedonderzoek. Bloed vandaag geprikt, botonderzoek 22april en MRI scan bellen ze nog over, WEER wachen dus.
pi_58151361
Ga gewoon naar de huisarts. In principe kan de huisarts met een simpele test kijken of je een hernia hebt. Als je plat op je rug ligt en hij tilt je been op terwijl jij ontspannen bent, dan geeft dat druk op je rug en dan zou de pijn erger moeten worden. Verder is het gewoon een heel specifieke pijn, maar voor iemand die niet zo veel ervaring heeft met rugklachten is het moeilijk te bepalen wat het is. Ik heb altijd al een zwakke plek in m'n rug gehad en na een val is dat erger geworden (verschoven tussenwervelschijf), de pijn gaat niet meer helemaal weg. Eigenlijk moest ik daarvoor terug naar de fysio maar ik ben niet meer geweest omdat dit voor mij best wel acceptabel is, ik heb al sinds m'n 13e stevige rugklachten en zolang ik mezelf in acht neem en goed zit, doet het niet uitzonderlijk zeer. Wat een indicatie kan zijn voor een hernia zijn uitvalsklachten en steken in het been, tot de tenen aan toe, maar ook incontinentie, een doof gevoel in je geslachtsdelen, en pijn in de buik kunnen ermee samenhangen. In mijn geval sleept mijn been bijvoorbeeld als ik meer last van m'n rug heb.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is een ischias. Dit is wat zeurderiger en minder gemeen, minder 'scherp'. Dit uit zich vaak in het doortrekken van de pijn over de bil en de achterkant van het been. De pijn wordt dan ook minder als je veel loopt, hoewel het in het begin aan kan voelen of je been van beton gemaakt is. Ik had hierbij ook een tintelend gevoel in mijn been, het gevoel dat ik hem 'moest' bewegen en m'n been bewoog ook uit zichzelf.

Verder kan het ook 'gewone' rugpijn zijn die voortkomt uit een verkeerde houding (doorgezakt op de bank hangen, achterover in je stoel achter de pc hangen, maar ook bijv. door veel op je knieen zitten waardoor je meer druk op je onderrug krijgt), verslapte buikspieren of bijvoorbeeld doordat je ene been net wat korter is dan je andere. In dat geval loop je dus scheef, wat op te lossen is met bijv. inlegzooltjes.

Nou ja, in principe kun je er niet helemaal zeker van zijn wat je hebt zonder dat je naar een arts gaat. Aan de andere kant kan een arts het ook mis hebben (mijn moeder werd met een zeer ernstige hernia met uitvalsklachten weggestuurd met de diagnose ischias, advies veel lopen en 180 paracetamol). Je kunt misschien zelf wel wat uitsluiten en het ligt er ook maar aan hoe lang of hoe vaak je rugklachten hebt en misschien schiet je zelf wat te binnen. Als je bijv. veel aan het klussen bent of veel in de tuin op je knieeen onkruid zit te wieden, dan kan dat een duidelijke reden zijn. Maar als de klachten lang aanhouden, zijn ontstaan na een ongeluk of val of dusdanig hevig zijn dat ze je echt belemmeren in je dagelijkse leven of dat je je er echt rot onder gaat voelen, moet je wel naar de huisarts gaan. Hoe langer je wacht met een hernia, hoe ernstiger het kan worden en des te langer de pijn kan blijven (een zenuw die lang bekneld heeft gezeten kan nog heel lang zeer blijven doen).
Sanity is (not) statistical
pi_58151476
Er is natuurlijk ook een grote kans op botmetastasen.
pi_58151593
Ja, of op blindedarmontsteking. Dat kan ook aanvoelen als rugpijn.
Sanity is (not) statistical
  zaterdag 19 april 2008 @ 18:15:31 #31
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_58162275
Een hernia herken je heel goed door als je een minuut of 5 heb gezeten en dan met veel moeite op staat, en ondersteuning moet zoeken..

Ook als je plat op je rug ligt ,moeilijk op je andere zij kunnen draaien en verdomd moeilijk omhoog kunnen komen.

Dit was mijn variant maar er zijn er natuurlijk veel meer.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  zaterdag 19 april 2008 @ 21:42:26 #32
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_58166788
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 00:20 schreef Repeat het volgende:
Er is natuurlijk ook een grote kans op botmetastasen.
pleurt eens een eind op met je humorloze grapjes
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')