Werkt niet ;(quote:Op dinsdag 8 april 2008 21:24 schreef Deetch het volgende:
als je de regels 2 tm 10 van je bericht van maandag 7 april 2008 @ 09:31 steeds direct boven de end sub kopieert en dan de celverwijzingen aanpast zou het goed moeten gaan.
Kan vast mooier maar het zou wel moeten werken.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("L3")) Is Nothing Then If Range("L3").Value > Date - 1 And Range("L3").Value < Date + 14 Then MsgBox "De aanvraag vindt plaats binnen 2 weken voor de ingangsdatum. Hiervoor gaarne de reden opgeven onder het kopje 'Toelichtingen' onderaan de pagina. Daarnaast wordt u verzocht contact op te nemen met 9876-123456", vbMsgBoxSetForeground, "FOUT BIJ INGEVOERDE DATUM!" End If Else Exit Sub End If If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("L5")) Is Nothing Then If Range("L5").Value > Date - 1 And Range("L5").Value < Date + 14 Then MsgBox "1De aanvraag vindt plaats binnen 2 weken voor de ingangsdatum. Hiervoor gaarne de reden opgeven onder het kopje 'Toelichtingen' onderaan de pagina. Daarnaast wordt u verzocht contact op te nemen met 9876-123456", vbMsgBoxSetForeground, "FOUT BIJ INGEVOERDE DATUM!" End If Else Exit Sub End If End Sub |
Je hebt gelijk, maar in een andere macro werkt het wel, op dezelfde manier. Maar ik ben es gaan kijken naar wat je zegt, en inderdaad.. door de 'end sub' eruit te slopen werkt het wel:quote:Op woensdag 9 april 2008 09:22 schreef Pheno het volgende:
Uhm, als je eerste if niet geldt dan gaat hij uit de sub (in die else) toch? Dus je onderliggende code is onbereikbaar in dat geval. Als beide ifs tegelijk kunnen (ik ken de context van dit geval niet), dan heb ik niets gezegd :)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("L3")) Is Nothing Then If Range("L3").Value > Date - 1 And Range("L3").Value < Date + 14 Then MsgBox "De aanvraag vindt plaats binnen 2 weken voor de ingangsdatum. Hiervoor gaarne de reden opgeven onder het kopje 'Toelichtingen' onderaan de pagina. Daarnaast wordt u verzocht contact op te nemen met 9876-123456", vbMsgBoxSetForeground, "FOUT BIJ INGEVOERDE DATUM!" End If Else End If If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("L5")) Is Nothing Then If Range("L5").Value > Date - 1 And Range("L5").Value < Date + 14 Then MsgBox "1De aanvraag vindt plaats binnen 2 weken voor de ingangsdatum. Hiervoor gaarne de reden opgeven onder het kopje 'Toelichtingen' onderaan de pagina. Daarnaast wordt u verzocht contact op te nemen met 9876-123456", vbMsgBoxSetForeground, "FOUT BIJ INGEVOERDE DATUM!" End If Else End If End Sub |
Tnx, wist even niet waar ik op moest zoeken en heb weer alles op moeten spitten omdat ik een nederlandse excel heb.quote:Op woensdag 9 april 2008 00:05 schreef DaFan het volgende:
Tweede rij selecteren, Window -> Freeze panes
Ik heb hem in het nederlands, en met vertalen/fantasie kom ik nergens waar dat op lijkt..?quote:Op woensdag 9 april 2008 14:08 schreef DaFan het volgende:
Options -> Display options -> Show zero in cells that have a zero value.
Horror als je ze inderdaad allemaal nodig hebtquote:Op donderdag 10 april 2008 10:57 schreef Pheno het volgende:
Dat dacht ik al, daarom altijd naar de versie vragen
Waarom MS altijd die menustructuur moet aanpassen is me een raadsel, maar goed.
Laat ze maar eens eerst meer rijen dan 65636 ondersteunen in Excel 2003, daar erger ik me dan weer dood aan
Tja, als je een tekstlogging hebt van 160 mb die je eens netjes doorzoekbaar wilt makenquote:Op donderdag 10 april 2008 10:59 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Horror als je ze inderdaad allemaal nodig hebt
vind de max van 256 rijen erger (althans voor office 97). Kan geneens een jaaroverzicht maken voor alle dagen van een jaar...quote:Op donderdag 10 april 2008 10:57 schreef Pheno het volgende:
Dat dacht ik al, daarom altijd naar de versie vragen
Waarom MS altijd die menustructuur moet aanpassen is me een raadsel, maar goed.
Laat ze maar eens eerst meer rijen dan 65636 ondersteunen in Excel 2003, daar erger ik me dan weer dood aan
Ja, ik snap ook wel dat er alternatieven zijn, maar een goed overzicht over een jaar voor mij was toch echt het makkelijkst met 1 jaar per sheet. Heb het nu per kwartaal gedaan, maar vond één sheet toch mooier.quote:Op donderdag 10 april 2008 11:36 schreef Pheno het volgende:
Tweede worksheet maken? Of een worksheet per maand met max 31 rijen , zodat je naast een jaaroverzicht (die dan in 12 rijen nodig heeft) ook een prima maandoverzicht hebt? Of als je het een beetje slim aanpakt uit de maandoverzichten, ook een jaaroverzicht kan genereren?
Is dit niet gewoon op te lossen met de bladen beveiligen met een wachtwoord en dan te verbergen?quote:Op maandag 14 april 2008 21:30 schreef G-Mart het volgende:
Okay, ik heb eigenlijk 2 vraagjes:
1) Ik heb een Excel bestand met zo'n 14 tabbladen met allerlei projectinfo. Het 1e tabblad is een verzameling van de info op de andere sheets, tabblad 2 - 15 bevat project info, en tabblad 16 is hidden maar bevat wat aantekeningen die ik nodig heb.
Op tabblad 2-15 staat op elke pagina in kolom J, K en L allerlei budgetinfo. Niet handig natuurlijk als ik het sheet naar iemand wil sturen die die informatie helemaal niks aangaat. Daarom vroeg ik me af of ik met een button misschien makkelijk een commando kan geven waarmee in tabblad 2-15 kolom J, K en L automatisch verwijderd worden.
dan kan je alsnog de data uit kunnen lezen door bijvoorbeeld in A1 "=J1" etc. te zettenquote:Op maandag 14 april 2008 22:27 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Is dit niet gewoon op te lossen met de bladen beveiligen met een wachtwoord en dan te verbergen?
1)quote:Op maandag 14 april 2008 21:30 schreef G-Mart het volgende:
Okay, ik heb eigenlijk 2 vraagjes:
1) Ik heb een Excel bestand met zo'n 14 tabbladen met allerlei projectinfo. Het 1e tabblad is een verzameling van de info op de andere sheets, tabblad 2 - 15 bevat project info, en tabblad 16 is hidden maar bevat wat aantekeningen die ik nodig heb.
Op tabblad 2-15 staat op elke pagina in kolom J, K en L allerlei budgetinfo. Niet handig natuurlijk als ik het sheet naar iemand wil sturen die die informatie helemaal niks aangaat. Daarom vroeg ik me af of ik met een button misschien makkelijk een commando kan geven waarmee in tabblad 2-15 kolom J, K en L automatisch verwijderd worden.
2) Op m'n 16e tabblad wil ik eigenlijk dat in een bepaalde cel de datum komt te staan waarin het Excel bestand voor het laatst is opgeslagen. Een soort version control, maar dan wat simpeler. Op dit moment update ik het steeds handmatig, maar dat begint wat vervelend te worden en ik had eigenlijk gehoopt dat het automatisch kon.
Alvast bedankt voor jullie kennis :)
1 2 3 4 5 | For Each sh In Array("Blad 1", "blad 2", "pagina zoveel", "etc") Sheets(sh).Columns("J:L").Delete Next sh End Sub |
1 2 3 | Sheets("16e sheet").Range("Bepaalde cel").Value = date End Sub |
Nummer 2 werkt wel, alleen hij laat echt alleen de datum zien (duh, Date ) maar hoe gooi ik er ook de tijd bji? DateTime werkt niet ..quote:
Thanks, misschien wat stom maar ik had me bedacht dat 1) misschien niet de handigste optie is om mee te werken. Ik denk dat dit niet mogelijk is, maar zou ik een knop kunnen hebben dat een kopie van mijn complete Excel bestand maakt, waarbij dus diezelfde kolommen verwijderd zijn?quote:Op maandag 14 april 2008 23:16 schreef ralfie het volgende:
[..]
1)
[ code verwijderd ]
2)
[ code verwijderd ]
zoiets?
Okay, en misschien een stomme vraag, maar ik weet hoe ik code aan een button kan hangen, maar in het geval van die datum automatisch opslaan .. hoe voer ik dat in?quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:42 schreef Thrilled het volgende:
Moet geen probleem zijn, je 'verwijderd' eerst de inhoud, slaat dan een kopie op..
zoek hier even tussen
http://www.rondebruin.nl/tips.htm
als je mijn code in ThisWorkbook opslaat (extra->macro->visual basic editor) gaat dit automatisch...quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:53 schreef G-Mart het volgende:
[..]
Okay, en misschien een stomme vraag, maar ik weet hoe ik code aan een button kan hangen, maar in het geval van die datum automatisch opslaan .. hoe voer ik dat in?
Edit: Okay, ik heb op die site gekeken maar ik snap er niks van! . Sorry, Excel is niet m'n beste vaardigheid.
Thanks . Heb je misschien ook een oplossing voor m'n andere vraag? (mbt het eerst kopieeren en vervolgens verwijderen van een paar kolommen)quote:Op dinsdag 15 april 2008 11:15 schreef ralfie het volgende:
[..]
als je mijn code in ThisWorkbook opslaat (extra->macro->visual basic editor) gaat dit automatisch...
=!NAAMVANWERKBLAD:CELNRquote:Op dinsdag 15 april 2008 13:29 schreef diamondvoodoo het volgende:
Hoi,
Hoe link je vanuit het ene werkblad naar het andere werkblad binnen 1 excel bestand?
Ik heb bijvoorbeeld blad1 met allemaal namen en daarachter cijfers (resultaten), deze cijfers heb ik verwerkt in een grafiek die op een ander werkblad staat.
Hoe kan ik nu er voor zorgen dat wanneer iemand op een naam klikt in werkblad1 dat deze direct naar het werkblad gaat met de grafiek? Wanneer ik de cel 'hyperlink' naar iets in hetzelfde bestand kan ik alleen kiezen uit de standaard bladen 1, 2, 3 maar niet de werkbladen (grafieken) die ik zelf heb aangemaakt.
Iemand een idee?
tuurlijk. Pak je dezelfde code, alleen dan geef je de opdracht het werkblad eerst op te slaan:quote:Op dinsdag 15 april 2008 14:16 schreef G-Mart het volgende:
[..]
Thanks :). Heb je misschien ook een oplossing voor m'n andere vraag? (mbt het eerst kopieeren en vervolgens verwijderen van een paar kolommen)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | Dim naamVanKopie As String 'dit maakt een nieuwe naam aan als in Map1.xls -> Map1_kopie.xls naamVanKopie = Left$(ActiveWorkbook.FullName, Len(ActiveWorkbook.FullName) - 4) & "_kopie.xls" ActiveWorkbook.SaveCopyAs (naamVanKopie) Workbooks.Open (naamVanKopie) For Each sh In Array("Blad1", "Blad2", "Blad3") Sheets(sh).Columns("J:L").Delete Next sh ActiveWorkbook.Close (True) MsgBox "Een kopie is aangemaakt", vbInformation, "Klaar" End Sub |
Ah, je hebt hem gevondenquote:Op dinsdag 15 april 2008 19:21 schreef EvL. het volgende:
Simpele vraag: ik wil een formule kopieren (slepen) naar een stel andere cellen waarbij de argumenten (verwijzingen naar andere cellen) netjes mee verspringen. In Excel 2003 is dat geen probleem, in Excel 2007 doet 'ie dat niet, houdt de originele verwijzing aan.
Er zal best ergens een optie zijn, maar ik kan het niet vinden ... help?
Ignore the idiot, move along folks.
Heb hem al gevonden.quote:Op donderdag 17 april 2008 11:57 schreef Thrilled het volgende:
Extra > Opties > Nulwaarden (aan of uitvinken)
Ik had daar altijd een =als(a1=0;"";"iets anders") formule voorquote:Op donderdag 17 april 2008 11:57 schreef Thrilled het volgende:
Extra > Opties > Nulwaarden (aan of uitvinken)
Dat is het makkelijkste te doen dmv een hulpkolom. Maak ergens (desnoods onzichtbaar) een kolom waaar de celformule "=M1 & S1" is (waar 1 de rij is).quote:Op donderdag 17 april 2008 17:14 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik heb een vraag over excel. Ik heb een aantal kolommen. In kolom M staat b.v. de medewerker en in kolom S de status van een bepaald ingelegd incident.
Voorbeeld:
Jan Open
Piet Gesloten
Jan Gesloten
Kees Open
Karel Gesloten
Kees Open
Piet Open
enz.
Nu wil ik graag een formule waarmee ik kan zien hoeveel open en gesloten calls een persoon heeft. Waarbij ik moet opmerken dat er tussen kolom M en S andere data staan, maar dat terzijde.
Ik heb twee reeksen die ik dus wil vergelijken. Dus ik wil een dergelijke uitvoer krijgen:
Jan Open: 2 Gesloten: 4
Piet Open: 3 Gesloten: 1
Kees Open: 2 Gesloten: 1
Hoe kan ik dat het beste regelen?
edit: Nederlandse taal en versie 2003
Hij doet het De tweetrapsdebielfunctie zoals ik hem heb genoemd doet het goed en ik heb hem al op verschillende punten toegepast.quote:Op vrijdag 18 april 2008 09:34 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dus JanOpen en JanGesloten creeer je door feitelijk twee waarden samen te voegen met het & teken? En dan kan je zoeken op de samengevoegde waarde, is dat wat je bedoelt?
Ik ga het proberen. Zometeen meer.
dan moet je CEL vervangen door de code die er al staatquote:Op zaterdag 19 april 2008 12:20 schreef Wexy het volgende:
Kan die met een ; achter de code die er al in staat?
Als je onafgeronde rente in cel A5 staat (bijvoorbeeld) kun je deze in bijv. A6 laten afronden door in A6 te tikken:quote:Op zaterdag 19 april 2008 12:20 schreef Wexy het volgende:
Kan die met een ; achter de code die er al in staat?
- nee dus
Hoe krijg ik die in de berekening die ik al heb staan?
=H343+J344
=afronden(H343+J344;2) dus?quote:Op zaterdag 19 april 2008 12:20 schreef Wexy het volgende:
Kan die met een ; achter de code die er al in staat?
- nee dus
Hoe krijg ik die in de berekening die ik al heb staan?
=H343+J344
lijkt mij welquote:
Het werktquote:
office 2007 heeft geen venster......quote:Op zaterdag 19 april 2008 13:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
Titelblokkerihng. Selecteer eerst de laatste cel waarvan je wilt dat die niet meescrolt en vink dan venster > tilelblokkering aan. Titelblokkering werkt zowel verticaal als horizontaal.
Toch raar, geen venster hebben terwijl je toch draait op windows Dan klinkt een term als "outlook" ook niet meer zo geloofwaardigquote:
Ha Ha ben blij dat ik mezelf wel snapquote:Op zondag 20 april 2008 13:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Toch raar, geen venster hebben terwijl je toch draait op windows Dan klinkt een term als "outlook" ook niet meer zo geloofwaardig
1 2 3 4 5 6 | Ali, Glazenwasser Bob, HR manager Project leider Gert, Directeur |
1 2 3 4 5 6 | Gert, Directeur Bob, HR manager Ali, Glazenwasser Project leider |
Je kunt altijd de verschillende posities van dezelfde persoon in één cel zetten. ik meen ctrl+enter geeft een nieuwe regel in een celquote:Op maandag 21 april 2008 13:43 schreef Xith het volgende:
Ik wil bij Excel iets gaan sorteren, maar stuit er op problemen:
[ afbeelding ]
Ik wil (bijvoorbeeld) sorteren op naam, maar als ik dit doe dan pakt hij (bijvoorbeeld) 'deur opener' voor 'Guusje Hendriksen' niet, omdat Excel horizontaal sorteert. Wat ik zou kunnen doen is om de namen door te trekken naar 'Deur opener' maar dan krijg je problemen met verdere berekeningen, zoals in dit voorbeeld het aantal mannen in de organizatie (ik zie nu dat ik 50% heb maar dit is natuurlijk 75%) .
Het handigst zou zijn als ik alles dat onder Guusje valt kon groeperen, maar dat kan geloof ik niet (niet kunnen uitvinden iig).
Wat kan ik doen?
Even in text :
[ code verwijderd ]
Als ik nu ga sorteren op Alfabet Z->A dan krijg ik dit:
[ code verwijderd ]
Terwijl Bob de Project leider is!
En normaals 'Bob' voor Project leider zetter zal dit wel verhelpen, maar misvormt volgende berekeningen (bijv. totaal aantal medewerkers).
Een (microsoft access) database maken is geen optie.
alt+enter werkt beter. Dan kun je alleen niet alle losse posities van 1 persoon gebruiken omdat hij die als 1 lap tekst ziet.quote:Op maandag 21 april 2008 15:01 schreef ralfie het volgende:
[..]
Je kunt altijd de verschillende posities van dezelfde persoon in één cel zetten. ik meen ctrl+enter geeft een nieuwe regel in een cel
Niemand.. :quote:Op woensdag 23 april 2008 10:43 schreef Folkwin het volgende:
Ik heb een vraagje aangaande Active-X.
Ik heb zojuist een 'voeg afbeelding toe' Active-X element toegevoegd.
Maar deze wil niet werken.
Ook als ik de ontwerpmodus uitzet, dan krijg ik niet het boxje waarin ik een foto kan selecteren om toe te voegen.
Moet ik toch nog een macro opnemen en deze eraan koppelen?
Ik gebruik Office 2007.
maar waarom mag er dan geen formule in C3?quote:Op zaterdag 26 april 2008 18:07 schreef Xith het volgende:
Het probleem bij mij is juist dat ik in C3 geen formules mag schrijven, het moet er dus vanuit een andere cel erin gezet worden, of door mij met de hand (maar wil het juist automatisch laten gebeuren )
Omdat deze sheet naar een externe software communiceert, en het getal dat ik wil invullen een commando zal zijn, welke door het andere software na 1 seconden automatisch gewist zal worden...quote:Op zaterdag 26 april 2008 19:40 schreef Wexy het volgende:
[..]
maar waarom mag er dan geen formule in C3?
oquote:Op zaterdag 26 april 2008 20:41 schreef Xith het volgende:
[..]
Omdat deze sheet naar een externe software communiceert, en het getal dat ik wil invullen een commando zal zijn, welke door het andere software na 1 seconden automatisch gewist zal worden...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | ' ' Xith ' Macro recorded 2008-04-27 by Deetch ' ' If Range("B2") = True Then Range("C3").Value = "X" End Sub |
Ik heb van alles geprobeerd, maar het is me niet gelukt.quote:Op woensdag 23 april 2008 10:43 schreef Folkwin het volgende:
Ik heb een vraagje aangaande Active-X.
Ik heb zojuist een 'voeg afbeelding toe' Active-X element toegevoegd.
Maar deze wil niet werken.
Ook als ik de ontwerpmodus uitzet, dan krijg ik niet het boxje waarin ik een foto kan selecteren om toe te voegen.
Moet ik toch nog een macro opnemen en deze eraan koppelen?
Ik gebruik Office 2007.
hoe is het beveilgdquote:Op dinsdag 6 mei 2008 09:38 schreef sanger het volgende:
Ik heb een Excelsheetje welke is beveiligd. Echter is de persoon die dat beveiligd heeft uit dienst (en de verhouding is niet dusdanig dat hij de beveiliging eraf zal halen). En je raadt het al, ik wil die beveiliging er af hebben
Weet iemand hoe je dit kunt "kraken"? Of kan ik op 1 of andere manier de sheet kopieeren zodat ik deze wel kan bewerken enzo?
Je laat een formule bekijken welke waarde in kolom A ook in kolom B voorkomt. Let daarbij wel op dat de celeigenschappen gelijk zijn, dat kan verschillen geven. Ik gebruik het bijvoorbeeld om intercompanysaldi tussen de financiele administraties af te stemmen (met de vlookup op het factuurnummer).quote:Op dinsdag 6 mei 2008 10:04 schreef Cuegirllie het volgende:
De layout is idd hetzelfde.
Maar heb nog nooit met vlookup gewerkt, hoe werkt dat een beetje?
Voor zover ik kan zien via Extra --> beveiliging.quote:
Met de formule =VERT.ZOEKEN(A:A;B:B;1;ONWAAR)quote:Op dinsdag 6 mei 2008 10:04 schreef Cuegirllie het volgende:
De layout is idd hetzelfde.
Maar heb nog nooit met vlookup gewerkt, hoe werkt dat een beetje?
De rijen hoeven trouwen niet perse op aparte tabbladen te staan, mag ook ophetzelfde blad als twee kolommen. Wordt toch gekopieerd.
Die werkt idd goed Tnx!quote:Op dinsdag 6 mei 2008 10:14 schreef sanger het volgende:
[..]
Met de formule =VERT.ZOEKEN(A:A;B:B;1;ONWAAR)
Zoek je in kolom B naar waarden die in kolom A staan.
YWquote:
Volgens mij zijn er wel kraaktools aanwezig op internet. Volgens mij kun je met onderstaande macro-code in ieder geval de beveiliging van de cellen afhalen:quote:Op dinsdag 6 mei 2008 10:08 schreef sanger het volgende:
[..]
Voor zover ik kan zien via Extra --> beveiliging.
Ik kan wel enkele cellen invullen, maar ik wil graag wat aanpassingen doen in de lay out en eventueel de formules.
1 |
wel raar dat je zo makkelijk om de beveiliging heen kanquote:Op dinsdag 6 mei 2008 16:38 schreef Deetch het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er wel kraaktools aanwezig op internet. Volgens mij kun je met onderstaande macro-code in ieder geval de beveiliging van de cellen afhalen:
[ code verwijderd ]
Mensen die excel zouden gebruiken voor de prima beveiliging verdienen niet beter.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 17:35 schreef qu63 het volgende:
[..]
wel raar dat je zo makkelijk om de beveiliging heen kan
En hoe moet ik dat dan doen?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 16:38 schreef Deetch het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er wel kraaktools aanwezig op internet. Volgens mij kun je met onderstaande macro-code in ieder geval de beveiliging van de cellen afhalen:
[ code verwijderd ]
quote:Op woensdag 7 mei 2008 12:30 schreef morpheus_at_work het volgende:
ben opzoek naar methode om het volgende te bereiken
er zijn 5 werkbladen die allemaal een resultaat opleveren qua mogelijke antwoorden A B C D E
in het samenvattingsblad wil men dan de antwoorden achterelkaar zien ABCDE of AABBC of ABBCC, men wil dan het volgende extra als er meer dan 1x een zelfde letter wordt gevonden in de string dat dan die duplicaten dan vervallen.
AAAAA wordt dan A
ABBCC wordt dan ABC
ACBAD wordt dan ACBD
heb hier even geen flauw idee over hoe ik dit moet aanpakken en of het mogelijk is
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 | 'macro created by Deetch Dim antwoordlang, antwoordkort As String Sheets("Sheet1").Select Range("A1").Select antwoordlang = "" antwoordkort = "" Do antwoordlang = antwoordlang + ActiveCell.Value If ActiveCell.Value = Right(antwoordkort, 1) Then ActiveCell.Offset(1, 0).Select Else antwoordkort = antwoordkort + ActiveCell.Value ActiveCell.Offset(1, 0).Select End If 'MsgBox antwoordlang + " " + antwoordkort (alleen ter controle) Loop Until ActiveCell.Value = "" Sheets("Sheet2").Select Range("A1").Value = "Lang" Range("A2").Value = "Kort" Range("B1").Value = antwoordlang Range("B2").Value = antwoordkort End Sub |
macrootje maken en met visual basic editor de code erin plakken en dan uitvoeren.quote:
1 |
duurste tank gewoon. Iedere keer als ik tank komt het er in te staan. duurste tank op dit moment is ¤60,02 op 29-03-2008,quote:Op vrijdag 9 mei 2008 19:16 schreef ManAtWork het volgende:
Duurste tank totaal? Duurste literprijs? Duurste gemiddelde kilometerprijs?
En verder moet het in combinatie met verticaal zoeken wel te doen zijn.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | 12-1-2008 37,27 ℓ ¤ 54,00 219.182 493,0 1,449 ¤/ℓ 13,23 km/ℓ 7,56 ℓ/100km 9,13 km/¤ 15 32.866,67 m 28-1-2008 40,65 ℓ ¤ 58,17 219.743 561,0 1,431 ¤/ℓ 13,80 km/ℓ 7,25 ℓ/100km 9,64 km/¤ 16 35.062,50 m 13-2-2008 34,76 ℓ ¤ 50,02 220.193 450,0 1,439 ¤/ℓ 12,95 km/ℓ 7,72 ℓ/100km 9,00 km/¤ 15 30.000,00 m 12-3-2008 38,83 ℓ ¤ 57,04 220.692 499,0 1,469 ¤/ℓ 12,85 km/ℓ 7,78 ℓ/100km 8,75 km/¤ 29 17.206,90 m 21-3-2008 38,65 ℓ ¤ 56,00 221.244 552,0 1,449 ¤/ℓ 14,28 km/ℓ 7,00 ℓ/100km 9,86 km/¤ 9 61.333,33 m 29-3-2008 40,31 ℓ ¤ 60,02 221.801 557,0 1,489 ¤/ℓ 13,82 km/ℓ 7,24 ℓ/100km 9,28 km/¤ 8 69.625,00 m 16-4-2008 35,26 ℓ ¤ 53,21 222.349 548,0 1,509 ¤/ℓ 15,54 km/ℓ 6,43 ℓ/100km 10,30 km/¤ 17 32.235,29 m 9-5-2008 38,01 ℓ ¤ 58,88 222.871 522,0 1,549 ¤/ℓ 13,73 km/ℓ 7,28 ℓ/100km 8,87 km/¤ 23 22.695,65 m |
Dan maar nog een kolom erbij verbergen iddquote:Op vrijdag 9 mei 2008 20:26 schreef ManAtWork het volgende:
Ik zie al waar het (volgens mij) fout gaat: VERTICAAL.ZOEKEN zoekt naar de waarde in de eerste kolom. (Je zoekt dus, in jouw geval, naar de waarde ¤ 60,02 in kolom A. En die bestaat niet.) Een nagatieve verwijzing werkt dus niet. Je zult de datum-kolom achter de prijs-kolom moeten zetten of herhalen (en verbergen).
Daarnaast kun je niet VERTICAAL.ZOEKEN in meerdere tabbladen (volgens mij) zodat je per jaar/tabblad een MAX moet gaan bepalen.
Wat staat er in C11? Dat is zeker het maximum? Dan is het ook logisch dat de alleen met B12 wat vindt omdat die maximale waarde niet op je sheets 2007 of 2009 staan.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 20:48 schreef qu63 het volgende:
Ik heb nu 3x vert.zoeken gedaan
B11=VERT.ZOEKEN(C11;'2007'!D3:P23;13;ONWAAR)
B12=VERT.ZOEKEN(C11;'2008'!D3:P50;13;ONWAAR)
B13=VERT.ZOEKEN(C11;'2009'!D3:P50;13;ONWAAR)
Alleen B12 geeft dus een antwoord, de andere 2 geven #N/B aan. Hoe kan ik nou uitlezen welke waarde ik moet hebben? de functie Waar() kan ik dus niet gebruiken, want daar kan je geen argumenten in gooien..
Dit dus. Je zoekt in een tabblad naar een waarde die er niet in staat. Logisch dat er geen datum getoond wordt. Waarom laat je net per tabblad/jaar het maximum en datum tonen?quote:Op zaterdag 10 mei 2008 09:14 schreef Deetch het volgende:
[..]
Wat staat er in C11? Dat is zeker het maximum? Dan is het ook logisch dat de alleen met B12 wat vindt omdat die maximale waarde niet op je sheets 2007 of 2009 staan.
Je zou nog met een ALS functiein combinatie met de ISFOUT functie alle VERT.ZOEKEN functies kunnen combineren.
dat klopt helemaal ja.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 09:14 schreef Deetch het volgende:
[..]
Wat staat er in C11? Dat is zeker het maximum? Dan is het ook logisch dat de alleen met B12 wat vindt omdat die maximale waarde niet op je sheets 2007 of 2009 staan.
die functie zocht ik idd!quote:Je zou nog met een ALS functiein combinatie met de ISFOUT functie alle VERT.ZOEKEN functies kunnen combineren.
Dat snapte ik ook al, alleen wilde ik weten hoe ik van die 3 het enige juiset antwoord kon krijgen..quote:Op zaterdag 10 mei 2008 11:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dit dus. Je zoekt in een tabblad naar een waarde die er niet in staat. Logisch dat er geen datum getoond wordt.
Omdat ik het zo wilquote:Waarom laat je net per tabblad/jaar het maximum en datum tonen?
Ik vind het gewoon leuk om zoveel mogelijk gemiddelden en/of totalen te berekenenquote:(Vraag me sowieso af wat de toegevoegde waarde is van het maximale bedrag op de tankbon. Het ligt immers aan het aantal liters en de literprijs,... maar goed,... dat terzijde.)
De juiste voorwaarde verbinden aan de vraagstelling, dus.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 15:51 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dat snapte ik ook al, alleen wilde ik weten hoe ik van die 3 het enige juiset antwoord kon krijgen..
Van mij mag het, hoor.quote:[..]
Omdat ik het zo wil
He-le-maal duidelijk. Beetje als: probeer zoveel mogelijk uit Excel te halen.quote:[..]
Ik vind het gewoon leuk om zoveel mogelijk gemiddelden en/of totalen te berekenen
1 |
1 |
opgelost :s)quote:Op zaterdag 10 mei 2008 17:07 schreef qu63 het volgende:
Op zich werkt het nu, maar ik heb weer een volgend probleem :P
de als-functie pakt netjes de juiste datum (de functie staat in C1), maar deze functie geeft een raar antwoord.
Functie:
[ code verwijderd ]
Antwoord:
[ code verwijderd ]
Ik weet dat die 39536 29-3-2008 is, maar dat zie ik alleen als ik een veld omzet naar datum. de functies datum() en datumwaarde(), hebben geen effect (althans, niet het gewenste :P Die 2 geven alleen #WAARDE aan).
Iemand een ander idee?
1 |
Ik snap er geen hol vanquote:Op maandag 19 mei 2008 10:54 schreef sanger het volgende:
Met een vertical lookup
http://forum.fok.nl/fok/post_reply/1143688/3/50/58507232
Ik hou niet van politiek uitgesproken formulesquote:Op maandag 19 mei 2008 17:42 schreef hooibaal het volgende:
Hmm, nu wordt ie alweer anders dan in je aparte topic. Jij maakt één lange zin van je probleem, maak ik één lange formule van mijn oplossing.
=ALS(LINKS(C2;11)="Blaatschaap";20;ALS(LINKS(C2;8)="Relnicht";40;"")).
Succes.
=ALS(DEEL(C2;1;11)="Blaatschaap";20;ALS(DEEL(C2;1;8)="Relnicht";40;"")).quote:Op maandag 19 mei 2008 18:54 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik hou niet van politiek uitgesproken formules
Hmm, waag dan eens een poging met de functie VERGELIJKEN.quote:Op maandag 19 mei 2008 11:12 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik snap er geen hol van
Voorbeeld: in kolom A heb ik:
jan
kees
piet
klaas
In kolom B heb ik
Karel
piet
henk
jan
in kolom c wil ik dan een aanduiding hebben van of de waarden in kolom b ook in kolom a voorkomen. De formule die ik gebruik is =vert.zoeken(a1;b1:b4;1). En dat werkt niet
Het werktquote:Op maandag 19 mei 2008 19:07 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Hmm, waag dan eens een poging met de functie VERGELIJKEN.
Oftewel:
=VERGELIJKEN(B1;A$1:A$37;0)
Die geeft een getal groter dan 0 als de gezochte waarde (B1) voorkomt in kolom A, en een foutmelding als ie er niet in staat. Even een ALS-lusje eromheen bouwen en je kunt er iedere waarde uit laten komen die jij leuk vindt.
1 |
1 |
Onderstaande macro gaat naar de onderste gevulde cel in de active kolom.quote:Op woensdag 28 mei 2008 12:50 schreef beertenderrr het volgende:
Ik heb een vraagje over het vinden van de laatste cel in een kolom.
Met welke formule is deze het beste te doen? Ik wil graag dat de laatste waarde in een kolom op een andere sheet terug te vinden is. Ik kom er helaas niet uit, dus hoop dat jullie mij een beetje opweg kunnen helpen. ^O^
1 2 3 4 5 6 7 | ' ' Deze macro gaat naar de laatste gevulde cel in een kolom Application.Goto Reference:="R65536C[0]" Selection.End(xlUp).Select End Sub |
Not a chance.quote:Op woensdag 28 mei 2008 14:11 schreef beertenderrr het volgende:
en als mogelijk is als formule ipv macro
Dat dacht is dus ook. Gewoon ONWAAR zetten en hij pakt wel, ongeacht. Maar zo werkt het dus niet. had eerst vert.zoeken gedaan uit een redelijk grote matrix, en daar dan weer berekeningen op enzo. Toen de matrix waarin ik zocht gesorteerd, (verder geen aanpassingen) en de antwoorden veranderden! Dus het was echt die vert.zoekenquote:Op dinsdag 27 mei 2008 01:10 schreef DaFan het volgende:
Davinia,
INDEX en MATCH negeren hidden rows nog altijd niet. En waar haal je de info vandaan dat hij gesorteerd moet zijn? Met FALSE als laatste argument moet hij gewoon de exacte match vinden, ook al is je array unsorted.
Op welke manier zijn die rows hidden? Door een Autofilter of heb je ze handmatig hidden?
quote:Syntaxis
VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;kolomindex_getal;benaderen)
zoekwaarde is de waarde die u wilt zoeken in de eerste kolom van de matrix. zoekwaarde kan een waarde zijn, een verwijzing of een tekenreeks.
tabelmatrix is de gegevenstabel waarin u naar gegevens wilt zoeken. U kunt een verwijzing naar een bereik of een bereiknaam opgeven, zoals Database of Lijst.
Als benaderen WAAR is, moeten de waarden in de eerste kolom van tabelmatrix in oplopende volgorde zijn gesorteerd (...; -2; -1; 0; 1; 2; ... ; A-Z; ONWAAR; WAAR), anders kan VERT.ZOEKEN een onjuist resultaat geven. Als benaderen ONWAAR is, hoeft tabelmatrix niet gesorteerd te zijn.
Klik op de opdracht Sorteren in het menu Data en klik vervolgens op Oplopend om de waarden in oplopende volgorde te sorteren.
De waarden in de eerste kolom van tabelmatrix kunnen tekstwaarden, getallen of logische waarden zijn.
Bij tekstwaarden wordt geen onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters.
Als er geen lege cellen in de betrokken kolom staan, is het niet zo moeilijk.quote:Op woensdag 28 mei 2008 12:50 schreef beertenderrr het volgende:
Ik heb een vraagje over het vinden van de laatste cel in een kolom.
Met welke formule is deze het beste te doen? Ik wil graag dat de laatste waarde in een kolom op een andere sheet terug te vinden is. Ik kom er helaas niet uit, dus hoop dat jullie mij een beetje opweg kunnen helpen.
Zeg dan niks.quote:Op woensdag 28 mei 2008 22:54 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Als er geen lege cellen in de betrokken kolom staan, is het niet zo moeilijk.
Hoe zou zo'n macro er dan uit moeten zien? Ik heb een klein beetje ervaring met macro's, maar niet deze soort. Weet ook niet in welke mate het verschilt van een normale sub. Zou je me een beetje opweg kunnen helpen?quote:Op woensdag 28 mei 2008 14:25 schreef DaFan het volgende:
[..]
Not a chance.
Je kan een macro maken in de Worksheet_Change event en waarde van de laatste cel in een reservecel laten plaatsen. Daarna kan je via die cel je formule bouwen.
Je kan gewoon een 'normale' sub maken, maar de code gaat dan hierin:quote:Op donderdag 29 mei 2008 09:13 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Hoe zou zo'n macro er dan uit moeten zien? Ik heb een klein beetje ervaring met macro's, maar niet deze soort. Weet ook niet in welke mate het verschilt van een normale sub. Zou je me een beetje opweg kunnen helpen?
1 2 3 | End Sub |
1 2 3 | End Sub |
Het is de bedoeling dat op de rode cellen het laatste getal van het bijbehorende product wat nu op voorraad is (zie tab "historie" cellen E16 en K10 in dit voorbeeld) wordt weergegeven. Het voorbeeld is te downloaden via onderstaande link.quote:Op donderdag 29 mei 2008 09:35 schreef DaFan het volgende:
[..]
Je kan gewoon een 'normale' sub maken, maar de code gaat dan hierin:
[ code verwijderd ]
Deze voert hij elke keer uit als er een verandering plaatsvindt in de sheet. Je kan natuurlijk ook met een knop maken, CommandButton (zie Developer Ribbon als je 2007 gebruikt), anders moet je Visual Basic toevoegen als werkbalk.
Dubbelklik in op de Button en dan krijg je daarvoor de sub:
[ code verwijderd ]
Succes.
Edit: Ik ben nu ook net thuis dus even relaxen en geen zin om je op weg te helpen met een start van een macro. Beschrijf ongeveer wat je precies wil met de laatste cel dan kan ik morgen op werk wel wat voor je knutselen.
Maar hoe koppel je dit aan een bepaalde cel, bijvoorbeeld blad 1 Cel E15?quote:Op donderdag 29 mei 2008 09:42 schreef Deetch het volgende:
voor de macro zelf heb je al een aantal tips gekregen. Staat de laatste cel altijd in dezelfde kolom? Want dan wordt de code alwer een stuk makkelijker:
quick and dirty:
ga naar gewenste sheet:
Sheets("Sheetnaam").Select
ga naar de onderste cel van gewenste kolom:
Range("C65536").Select
ga naar eerste bovenliggende cel waar wat in staat:
Selection.End(xlUp).Select
stop de waarde van de cel in een variabele:
variabelenaam = Activecell.value
doe met de variabele wat je wilt.
succes
AFRONDEN.N.VEELVOUD(cel;0,25)quote:Op donderdag 29 mei 2008 16:27 schreef DeTolk het volgende:
Kan een van jullie mij helpen met het volgende:
Ik heb een aantal kortingsfactoren die ik wil afronden op 0,0 ; 0,25 ; 0,50 ; 0,75 en 1,0
In excel bestaat standaard al de mogelijkheid om af te ronden op het aantal cijfers achter de komma:
2,17 > 2,20
4,12 > 4,10
Maar zou ik graag mijn percentages willen afronden op 0,0 ; 0,25 etc...
Bijvoorbeeld:
alles kleiner dan 0,13 en groter dan 0,01 > 0,00
alles groter dan 0,12 en kleiner dan 0,38 > 0,25
Hoe is dit te maken?
Je hebt gelijk. (Was de veelvoud vergeten mee te nemen. )quote:Op donderdag 29 mei 2008 20:39 schreef Deetch het volgende:
[..]
AFRONDEN.N.VEELVOUD(cel;0,25)
Voor deze functie moet je echter wel de analysis toolpak add-in activeren (tools, invoegtoepassingen)
in het engels heet het MROUND
Zie hier.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:28 schreef sigme het volgende:
Excel op mijn werk had een formule voor het berekenen van een weeknummer, maar die is verdwenen. Nou heb ik er zelf iets voor gemaakt, maar wel een nogal slordige:
naar beneden afronden op 1(celwaarde minus 1 januari / 7)
Is er ook een nette standaardvariant?
Dat was mooi geweest, maar die is er dus niet. Niet in mijn excel.quote:
Al sla je me dood, jong. Er zat tot afgelopen vrijdag een door iemand zelf geknutselde weeknum in, maar die is blijkbaar van het netwerk geschopt. En de standaard WEEKNUMMER is er niet. Op het werk kan ik niet internetten, en thuis ben ik te lui voor iets anders dan fokken. <Bedankt voor de link, ik ga even kijken .quote:Op zaterdag 31 mei 2008 22:09 schreef ManAtWork het volgende:
Welke versie van Excel heb je dan?
En via google kom je wel op een paar VBA mogelijkheden.
WEEKNUMMER klopt in ieder geval niet altijd met de officiele weeknummers van de outlook calender. DIt gebeurt als er minder dan 4 dagen van januari in de eerste week van het nieuwe jaar vallen.quote:Op zondag 1 juni 2008 01:29 schreef DaFan het volgende:
Hoe kan een formule nou zomaar verdwijnen uit je programma?
Excel 2000 en later hebben gewoon WEEKNUMMER standaard in ieder geval.
quote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:23 schreef hooibaal het volgende:
=AANTAL.ALS(A1:A37";"YES")/AANTALARG(A1:A37)
=AANTAL.ALS(A1:A37";"NO")/AANTALARG(A1:A37)
En daar moet je dan even een grafiekje van bakken.
Bedankt beide! Ik heb wel de Engelse versie dus het was Countif maar het werkt!quote:Op zaterdag 31 mei 2008 21:24 schreef ManAtWork het volgende:
=aantal.als(A1:A100;"yes") en hetzelfde voor "no"
(En hooibaal was me net voor,...)
1 |
1 |
1 2 3 4 5 | en =INDEX(Historie!K:K,VERGELIJKEN(9.9E+307,Historie!K:K)) |
9.9E is ook een manier om een getal weer te geven. Als je ipv 9.9E het celnummer invoert (=A1 bijvoorbeeld) werkt het welquote:Op maandag 2 juni 2008 13:39 schreef beertenderrr het volgende:
DaFan, de formules werken nu het enige wat er nog aangepast moest worden is dat de , een ; wordt en 9.9E heb ik 9 van gemaakt, omdat hij deze niet pakte, maar dit zijn details
Heel erg bedankt iig, je hebt me hier enorm mee geholpen
sorry, had jouw code niet gelezen.quote:Op maandag 2 juni 2008 14:32 schreef DaFan het volgende:
Nee qu63 het gaat er juist om dat MATCH naar het grootst mogelijke getal gaat zoeken, waardoor hij de laatste gevulde cel opzoekt in de range. Lees het artikel http://www.grbps.com/Excel7.pdf maar eens.
Als je alleen iets zoekt met MATCH, dien je natuurlijk wel een referentie aan te geven naar je zoekwaarde.
1 |
Tekstveld van maken is gelukt, bedankt ervoor .quote:Op woensdag 4 juni 2008 09:07 schreef Xcalibur het volgende:
Volgens mij moet je er dan een tekstveld van maken, of een single quote ' voor zetten ofzo?
Als de rente periodiek uitgekeerd wordt, zul je hier de inleg mee moeten verhogen. En als de rente tussentijds wijzigt, zul je een rentetabel moeten aanmaken waarnaar je kunt verwijzen om de juiste rente in een periode uit te rekenen.quote:Op woensdag 4 juni 2008 08:51 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb het (voorlopig) als volgt opgelost, ik weet alleen niet zeker of dit nou klopt....
[ code verwijderd ]
Waarbij:
D3 = inleg
E3 = rentepercentage
C3 = begindatum
De einddatum is dus 31-12-2008. De DAGEN360 rekent het verschil tussen 2 datums uit, waardoor ik dus +1 moet doen om de begindatum zelf mee te tellen. Het aantal dagen wordt gedeeld door 360, zodat ik een percentage heb die ik met de inleg * rentepercentage vermenigvuldig.
Hierbij ga ik er dus vanuit dat de rente iedere dag dezelfde waarde heeft, volgens mij is dat niet het geval?
Ik kan zo in ieder geval geen rekening houden met rente die per kwartaal wordt uitgekeerd ofzo....
Tips zijn welkom
De rente wijzigt niet tussentijds, dus dat is makkelijkquote:Op woensdag 4 juni 2008 09:18 schreef ManAtWork het volgende:
Als de rente periodiek uitgekeerd wordt, zul je hier de inleg mee moeten verhogen. En als de rente tussentijds wijzigt, zul je een rentetabel moeten aanmaken waarnaar je kunt verwijzen om de juiste rente in een periode uit te rekenen.
Het kan dus zijn dat je de renteberekening in twee (of meer) stappen moet doe omdat de inleg wijzigt of het rentepercentage is aangepast.
Da's ook logisch omdat je geen kolom 'datum' hebt. Dan kan daar natuurlijk ook niet op worden gesorteerd.quote:Op woensdag 4 juni 2008 12:01 schreef dwnick het volgende:
Bedankt! inderdaad is een draaitabel de oplossing:
Kan daar echter het volgende ook mee? -->
ordernr.....maand........jaar..........bedrag......maand.....jaar........bedrag.
................factuur 1....factuur 1.....fact 1........fact. 2....fact. 2.....factuur 2
10.............1............... 2008..........10,- ...........3........... 2008...........20,-
12.............5................2008..........22,-........... 6............2008...........30,-
enz.
Deze staan nu in een draaitabel, maar kan ik ergens aangeven welke datum op welke kolom van toepassing is? Nu wordt alles neergezet in de maand van de eerste factuur, terwijl dit gesplits moet worden..
Is dit volledig genoeg omschreven?
Alvast bedankt!
Ja, in principe wel.quote:Op woensdag 4 juni 2008 12:17 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
De rente wijzigt niet tussentijds, dus dat is makkelijk
Klopt de rente wel zoals ik die nu uitreken, er van uitgaande dat dit alleen aan het einde van het jaar uitgekeerd wordt?
De datum heb ik omgezet in een maand + jaar notatie. Die staan er wel in en daar moet op gesorteerd worden.quote:Op woensdag 4 juni 2008 12:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Da's ook logisch omdat je geen kolom 'datum' hebt. Dan kan daar natuurlijk ook niet op worden gesorteerd.
Als je dat wel wilt, zul je een kolom moeten toevoegen.
Rentepercentage x aantal dagen x hoofdsom / 360 dagen (of 365 dagen)quote:Op woensdag 4 juni 2008 13:07 schreef Xcalibur het volgende:
Narekenen lukt pas als ik weet hoe de berekening in elkaar zit
Dus je hebt wel een datum-kolom?quote:Op woensdag 4 juni 2008 13:18 schreef dwnick het volgende:
[..]
De datum heb ik omgezet in een maand + jaar notatie. Die staan er wel in en daar moet op gesorteerd worden.
03-06-2008=.. maand....6
......................... jaar....2008
Het probleem is dat excel de eerst kolom van de maand + jaar notatie gebruik voor alle facturen. Hoe kan ik dit voorkomen?
Je kunt twee data gewoon van elkaar aftrekken hoor en dan krijg je het aantal dagen retour.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 09:44 schreef henkway het volgende:
De functie DATUMVERSCHIL zit niet standaard in excel he,
Vraag: waarom niet .
tweede vraag: hoe krijg ik die in excel??
Ja dat is me nu gelukt, bedanktquote:Op zaterdag 7 juni 2008 10:16 schreef Deetch het volgende:
[..]
Je kunt twee data gewoon van elkaar aftrekken hoor en dan krijg je het aantal dagen retour.
misschien ben je tekst aan het tellen, staan de celeigenschappen in de tabel wel op getal??quote:Op maandag 9 juni 2008 09:07 schreef dwnick het volgende:
Mensen, in mijn draaitabel komen keurig de waarden zoals ik die ingegeven heb. Alleen als ik in een willekeurige cel verwijs naar de tabel, krijg ik een ongeldige celverwijzing #VERW!.
In de tabel kan ik wel de waarden optellen, alleen de draaitabel geeft foutmeldingen. Daar komen ook geen foute waarden in voor..
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Alvast bedankt!
Als er zo'n groen hoekje zit moet je al die cellen die dat hebben ff aanklikken en dan converteren naar getal.quote:Op maandag 9 juni 2008 09:07 schreef dwnick het volgende:
Mensen, in mijn draaitabel komen keurig de waarden zoals ik die ingegeven heb. Alleen als ik in een willekeurige cel verwijs naar de tabel, krijg ik een ongeldige celverwijzing #VERW!.
In de tabel kan ik wel de waarden optellen, alleen de draaitabel geeft foutmeldingen. Daar komen ook geen foute waarden in voor..
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Alvast bedankt!
een checkboxquote:Op maandag 9 juni 2008 11:47 schreef DaFan het volgende:
Wat bedoel je met 'afgevinkt'? Ingevuld?
waarom gebruik je die datumverschil functie?quote:Op zaterdag 7 juni 2008 10:48 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja dat is me nu gelukt, bedankt
=DATUMVERSCHIL(D21;E21;"d")
maar als ik weken wil
=(DATUMVERSCHIL(D16;E16;"m")*4)/13 werkt niet
=(DATUMVERSCHIL(D2;E2;"d"))/7 wel
of is hier een betere oplossing voor
Neem aan dat je wel wat kaas van VBA gegeten hebt.quote:
1 2 3 4 5 6 7 | If Checkbox1.Value = True Then Checkbox2.Enabled = True Else Checkbox2.Enabled = False End if End Sub |
Datumverschil is daar voor bedoeld en werkt ook bij schrikkeljarenquote:Op maandag 9 juni 2008 13:08 schreef Deetch het volgende:
[..]
waarom gebruik je die datumverschil functie?
Stel A1=eindatum en B1 is begindatum dan is het verschil in dagen "=GEHEEL(A1-B1)" in weken wordt dat dan "=geheel(A1-B1)/7"
Oke bedankt! Het werkt. Kan ik de waarden in mijn tabel ook als cumulatief weergeven?quote:Op maandag 9 juni 2008 09:17 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Als er zo'n groen hoekje zit moet je al die cellen die dat hebben ff aanklikken en dan converteren naar getal.
Dan kan ik net zo goed handmatig lales optellen Ik moet dat dan voor alle kolommen doen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 18:45 schreef qu63 het volgende:
F1: =A1
F2: =F1+A2
F3: =F2+A3
F4: =F3+A4
etc.
of is dat het niet?
Als je F1 en F2 hebt gedaan kan je F2 naar beneden slepen..quote:Op woensdag 11 juni 2008 22:59 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Dan kan ik net zo goed handmatig lales optellen Ik moet dat dan voor alle kolommen doen.
1 |
Na wat zoeken lijkt dat inderdaad een mooie optie, alleen heb ik niet zo veel kaas gegeten van VBA. Nu lijkt me een half werkende VBA minder mooi dan een goed werkende 'simpele' formule. Er vanuitgaande dat geen kritiek goede kritiek is, en het werkt aardig, dus zal hoe ik het nu heb goed zijn?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 15:21 schreef DaFan het volgende:
BK:
Ik zou die in een Worksheet_change event bouwen. Elke keer als er dan iets verandert in je sheet gaat ie controleren een van de data over tijd is.
1 2 3 | Date = Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value = Date + 365 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | A2:A20 = startdatum B2:B20 = Datum nu gegenereerd met =+NOW() C2:C20 = Signaaldatum gegenereerd met =+EDATE(A2;3) D2:D20 = Einddatum gegenereerd met =+EDATE(A2;3) E2:E20 = Signaal geven, aangezien dit tussen B2 en C2 moet liggen, gegenereerd met =IF(AND(D2>=B2;D2<=C2);"Signaal!!";"") F2:F20 = Verstreken datum geven: huidige datum mag niet kleiner zijn dan einddatum, dus gegenereerd met =IF(D2>C2;"Certificaat verlopen!";"") G2:G20 = Afvinklijst met een simpele checkbox (NU NOG GEEN VBA!!) wanneer er actie is ondernomen. === START FASE 2 === H2:H20 = Eigenlijk hetzelfde als C2:C20, alleen dan gegenereerd met =IF(G2=TRUE;EDATE(A2;5)) I2:I20 = Zie boven.. ==== Dit tot en met een laatste, vierde fase ==== |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | If Checkbox3.Value = False Then Exit Sub Else If CheckBox4.Value = True Then Date = Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value = Date + 365 Else Exit Sub End If End if End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 | If Checkbox3.Value = True Then Checkbox4.Enabled = True [eventueel andere code] Else Checkbox4.Enabled = False End If |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | If CheckBox1.Value = True Then CheckBox2.Value = False CheckBox3.Value = False CheckBox4.Value = False Else Exit Sub End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | If CommandButton1.Enabled = True Then CheckBox1.Value = False CheckBox2.Value = False CheckBox3.Value = False CheckBox4.Value = False Else If CommandButton1.Enabled = False Then Exit Sub End If End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 | CheckBox1.Value = False CheckBox2.Value = False CheckBox3.Value = False CheckBox4.Value = False End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | If Chk_1_3.Value = False Then Exit Sub Else If Chk_1_4.Value = True Then Date = Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value Worksheets("Sheet1").Range("A2").Value = Date + 365 Else Exit Sub End If End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | If chk_A1.Value = True Then Date = Worksheets("Sheet1").Range("A1").Value Worksheets("Sheet1").Range("B1").Value = Date + 61 Else If chk_A1.Value = False Then Exit Sub End If End If End Sub |
1 2 3 | <je code> End If |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | If IsEmpty("B1") = True Then Date = Worksheets("Sheet1").Range("A1").Value Worksheets("Sheet1").Range("B1").Value = Date + 61 Else Date = Worksheets("Sheet1").Range("B1").Value Worksheets("Sheet1").Range("B1").Value = Date + 61 If chk_A1.Value = False Then Else Exit Sub End If End If End Sub |
Ik denk dat je sowieso met een kolom extra moet werken.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 14:03 schreef galbrecht het volgende:
In kolom A staan artikel omschrijvingen met meer dan 30 karakters. Deze mogen max. 30 karakters zijn, ik wil de inhoud van de cellen in kolom A afkappen naar 30 karakters (dat lukt nog wel), maar de karakters na het 30e karakter moeten in kolom B geplaatst worden. Dat lukt dus niet, iemand een oplossing? Kan ik een soort ALS formule maken i.c.m. karakters tellen?
Dit gaat in B1. Ik kan hem alleen in het Engels, sorry, voor vertalingen moet je maar even hier kijken:quote:Op vrijdag 13 juni 2008 14:03 schreef galbrecht het volgende:
In kolom A staan artikel omschrijvingen met meer dan 30 karakters. Deze mogen max. 30 karakters zijn, ik wil de inhoud van de cellen in kolom A afkappen naar 30 karakters (dat lukt nog wel), maar de karakters na het 30e karakter moeten in kolom B geplaatst worden. Dat lukt dus niet, iemand een oplossing? Kan ik een soort ALS formule maken i.c.m. karakters tellen?
1 |
1 |
1 2 | abcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdef ef |
Dan genereerd hij netjes een nieuwe datum. Alleen maakt hij geen nieuwe data aan wanneer ik daarna nog een aantal keer doorklik. Verplaats ik de code ook omhoog (wissel ik het om) dan krijg ik hetzelfde als wanneer ik hem op True heb staan (is ook logisch).quote:Op vrijdag 13 juni 2008 14:05 schreef DaFan het volgende:
Maak van je True eens een False?
Deze:
If IsEmpty("B1") = True Then
naar
If IsEmpty("B1") = False Then
Ja dat ik heb inderdaad. Maar de gegevens in a2 worden met een macro opnieuw ingeladen. Deze verwijderd eerst a2 en plakt er dan nieuwe gegevens in. Daar komt de foutmelding vandaan..quote:Op maandag 16 juni 2008 11:12 schreef el_godi het volgende:
ik zou dan:
=als(a2="';"";<de rest van je formule>)
gebruiken.
Mocht a2 leeg zijn dan toont hij niks en anders het resultaat van je formule.
De kolommen??quote:Op dinsdag 17 juni 2008 22:58 schreef Flaccid het volgende:
Ik zit toch weer met mn probleempje. Ik weet niet hoe ik de colomen automatisch optelt.
subtotalen? moet je die dan handmatig invoeren?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 23:02 schreef henkway het volgende:
[..]
De kolommen??
subtotalen geprobeerd??
Je plaatje doet t nietquote:
1 2 3 4 5 | Sub totaal() r = Range("A65536").End(xlUp).Row + 1 Range("A" & r).FormulaR1C1 = "=SUM(R[-" & r - 1 & "]C:R[-1]C)" End sub |
T lukt me nietquote:Op dinsdag 17 juni 2008 23:50 schreef henkway het volgende:
[quote]Op dinsdag 17 juni 2008 23:47 schreef Flaccid het volgende:
[..]
subtotalen? moet je die dan handmatig invoeren?
[ afbeelding ]
via data / subtotalen
1 |
1 |
Naar beneden slepen? Bedoel je daarmee dat ik die voor elke rij moet kopiëren? Of het vakje groter maken?quote:Op woensdag 18 juni 2008 14:06 schreef DaFan het volgende:
Start in B1:
[ code verwijderd ]
B2:
[ code verwijderd ]
En dan naar beneden slepen.
ik doe altijd kopieren werkblad of kolom en dan plakken speciaal / waarden op het zelfde werkblad of kolom werkt prima.quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:51 schreef Dixidito het volgende:
Is er een manier om een totaal document met meerdere werkbladen op een simpele manier van al zijn formules te ontdoen en de getallen te vervangen door waarden?
Ik heb namelijk een document dat veel te groot wordt om te mailen, maar dat komt volgens mij door alle regels en formules in het document. Als ik dat op een makkelijke manier kan vervangen door alleen de waarden en opmaak is het document stukken kleiner.
Ja precies dat. Maar dan voor een heel document in één keer. Het zijn namelijk een beetje veel werkbladen om dat allemaal per stuk te doen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:51 schreef henkway het volgende:
[..]
ik doe altijd kopieren werkblad of kolom en dan plakken speciaal / waarden op het zelfde werkblad of kolom werkt prima.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | 123456 | Dirkh | P | 20-06-2008 | Totaal: 3 654321 | hkriD | E | 20-06-2008 | P: 2 123654 | Pietje | P | 20-06-2008 | E:1 | S:0 | D: 0 Klantn | Naam | drd| datum 123456 | Dirkh | S | 22-06-2008 | Totaal: 3 654321 | hkriD | D | 22-06-2008 | S: 1 123654 | Pietje | P | 22-06-2008 | D: 1 | P:1 | E: 0 |
als je het eens zipt of gebruik maakt van een account bij www.driveway.com als share and storagequote:Op vrijdag 20 juni 2008 12:04 schreef Dixidito het volgende:
[..]
Ja precies dat. Maar dan voor een heel document in één keer. Het zijn namelijk een beetje veel werkbladen om dat allemaal per stuk te doen.
ik zou zelf een applicatie maken in access dat heeft meer mogelijkheden voor continuiteit en rapportage tellen in groepen op detail of nietquote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:21 schreef Dirkh het volgende:
Vooropgesteld, ik ben een redelijk n00b op Excel-gebied en ben net bezig met het onder de knie krijgen van draaitabellen, even om een indicatie te geven waar jullie mee te maken hebben.
Dagelijks maak ik een rapportage in excel van mijn werkzaamheden. Dit doe ik doormiddel van klantnummer, klantnaam, soort actie (vaste waarde uit een lijst via dropdown) en datum.
Aan het eind van de dag selecter ik de werkzaamheden van die dag, sorteer ze op soort werkzaamheden en tel handmatig de acties.
Dat zou volgens mij in excel anders kunnen, nu alleen nog weten hoe, en hoe zoiets heet waardoor ik zelf ook op zoek kan gaan.
Het ziet er als volgt uit:
[ code verwijderd ]
Door bovenstande (lijst is naturlijk veel langer) moet ik dus iedere dag handmatig gaan tellen. Wie kan mij een duwtje in de juiste richting geven om dit makkelijker te doen?
In de meest rechtse kolom staan dus de totalen van de acties uit de derde kolom. (drd staat voor dropdown)
One step at the timequote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:00 schreef henkway het volgende:
[..]
ik zou zelf een applicatie maken in access dat heeft meer mogelijkheden voor continuiteit en rapportage tellen in groepen op detail of niet
PM maar een lijstje met zaken die je wilt bijhouden en wilt rapporteren maak ik een voorbeeld Accessje voor jequote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:08 schreef Dirkh het volgende:
[..]
One step at the time
Maar ik ben al weer een stapje verder, ik heb het draaitabel nu zover dat hij de gegevens netjes in een werkblad zet. Op zich al een hele prestatie voor mij.
Het mooie zou zijn als die draaitabel dagelijks aan het eind op afroep verschijnt in hetzelfde werkblad waar ik de rapportage in maak.
Maar ik ben al blij met wat ik nu voor elkaar heb weten te krijgen. Tips desalnietemin zijn welkom om het leven nog makkelijker te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |