abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 april 2008 @ 17:57:47 #1
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57784249
Zijn er hier nog meer mensen die nog af en toe een rolletje in de body stoppen?

Ik ben nu met een Pentax SFX en zwartwit bezig

Praat hier over korrel en rol, doka of centrale, etc. etc.

Game on!
pi_57785191
stormlooptopic

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2008 18:42:08 ]
pi_57785411
rolletje? wat is dat? flash memmory bedoel je?
pi_57785741
Wat hip en retro Geef me 1 reden waarom met rolletje. Als je gewoon net als analoog met je digitale body serieus nadenkt over compositie, kleur, contrast, enz en het plaatje trekt is het net zo mooi. Met klein beetje post processing nog mooier. De kleurzwemen van adrukken en rolletje/merk is zelf te maken, en beetje digitale body heeft een stuk hogere DR dan analoog, dus ook dat is geen excuus.

Ik niet schnap
pi_57785919
quote:
Op woensdag 2 april 2008 19:04 schreef baquelappe het volgende:
Wat hip en retro Geef me 1 reden waarom met rolletje. Als je gewoon net als analoog met je digitale body serieus nadenkt over compositie, kleur, contrast, enz en het plaatje trekt is het net zo mooi. Met klein beetje post processing nog mooier. De kleurzwemen van adrukken en rolletje/merk is zelf te maken, en beetje digitale body heeft een stuk hogere DR dan analoog, dus ook dat is geen excuus.

Ik niet schnap
Rol / Analoog gebruik ik voor Zwart/Wit foto's. Vooral om het toch scherpere foto's oplevert.
En het Maken van een Analoge foto, geeft je de verplichting om na te denken over de compositie/foto's. Met een Digitaal, gooi je gewoon de slechte er uit tijdens een shoot. Dat lukt je met een analoog niet. Dus moet je beter nadenken.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  woensdag 2 april 2008 @ 19:37:06 #6
83162 psy_icon
Yay! Beefsteak!
pi_57786568
ik ben begonnen met analoog maar fotografeer toch alleen nog maar digitaal. Met digitaal moet je ook nadenken, anders heb je allemaal shit foto's om later weg te gooien dus ik denk niet minder na dan vroeger. Daarnaast ben ik van mening dat Photoshop niet zaligmakend is dus ik probeer tijdens het fotograferen zo goed mogelijk te werken, scheelt veel werk achter het beeldscherm. Verder is analoog duur en kost het ook nog eens tijd om alles door de negatiefscanner te trekken. En voor zwart-wit heb ik een mooie tritone photoshop conversie gemaakt, kan Kodak Tri-X niet aan tippen. Ik heb een jaar geleden nog een wat rolletjes geschoten met mijn F80, maar vind het gewoon niet praktisch.
"Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg"
pi_57787929
Begonnen met een Cosina CT1EX. Deze is helaas overleden.
Ben nu in overleg voor een Canon 1N HS
Ik kies bewust voor analoog, omdat ik ook het ontwikkelen en afdrukken wil leren en analoog is toch een ander wereldje dan digitaal wat dat betreft. Bovendien, zeg nou zelf.. korrel is toch mooier dan digitale ruis? :p (bite me!)
Blaat,
Roy
pi_57788116
quote:
Geef me 1 reden waarom met rolletje.
1) Goedkope lensjes
2) Overjarige rolletjes en andere onvoorspelbare experimentele shit
3) Korrel is mooier dan ruis
4) Betaalbaar middenformaat (lees: Holga, maar ook als je echt MF wilt, is digitaal niet echt een optie prijstechnisch)
5) On-tie-ge-lijk veel hogere resolutie (not that I care)
6) omdat ik een sentimentele oude zak ben

Oh, shit, 1 zei je he?

U raadt het al, ik schiet nog regelmatig analoog, op 35mm en Holga. Ik schiet wel veel en veel meer digitaal dan analoog, en vaak ook nog veel serieuzer, maar juist voor het wat experimentelere werk is analoog wel erg leuk.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  woensdag 2 april 2008 @ 20:36:45 #9
83162 psy_icon
Yay! Beefsteak!
pi_57788168
quote:
Op woensdag 2 april 2008 20:28 schreef BlaatQ het volgende:
Begonnen met een Cosina CT1EX. Deze is helaas overleden.
Ben nu in overleg voor een Canon 1N HS
Ik kies bewust voor analoog, omdat ik ook het ontwikkelen en afdrukken wil leren en analoog is toch een ander wereldje dan digitaal wat dat betreft. Bovendien, zeg nou zelf.. korrel is toch mooier dan digitale ruis? :p (bite me!)

Waarom niet de 1V HS, dan heb je wel het neusje van de zalm qua Canon analoog?
pi_57788298
Butgetaire kwestie

Trouwens, psy-icon, als je je negatieven enkel door een scanner trekt na ontwikkelen ervan ben ik het met je eens dat het omslachtig is. Als je echter ook zelf de afdrukken maakt en in de doka rondhangt vind ik het een heel ander verhaal

[ Bericht 60% gewijzigd door BlaatQ op 02-04-2008 20:48:09 ]
Blaat,
Roy
  woensdag 2 april 2008 @ 21:02:28 #11
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_57788915
Ik schiet zo'n 2 rolletjes per week, z/w en kleur. Voor z/w gebruik ik Tri-X en ontwikkel ik de film zelf. Voor kleur neem ik een willekeurig rolletje dat ik goedkoop bij de Hema/Schlecker/Kruidvat/Blokker of whatever kan krijgen.

Ik neem voor straatfotografie voornamelijk een analoge cam mee... waarom vraag je? Nou, omdat een digitale compact geen handmatige focus heeft, daardoor afhankelijk is van de AF en vaak traag. Ik wil een cam die ik vantevoren instel, en als het moment daar is alleen maar hoef te richten en te klikken. Mijn digitale spiegelreflex is niet geschikt hiervoor omdat hij te groot en dus opvallend is, en bovendien te luidruchtig.

Bovendien zijn analoge camera's vaak voor een habbekrats te krijgen en dan komen ze ook nog eens met hele leuke lensjes en ander prul erbij.

Overigens ben ik nog niet zo heel lang bezig met analoge fotografie (ben begonnen met digitaal), maar ik vind het minstens zo leuk en de collectie camera's groeit nog steeds.

[ Bericht 1% gewijzigd door kvdv op 02-04-2008 21:12:57 ]
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  woensdag 2 april 2008 @ 21:14:02 #12
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_57789301
quote:
Op woensdag 2 april 2008 20:28 schreef BlaatQ het volgende:
Bovendien, zeg nou zelf.. korrel is toch mooier dan digitale ruis? :p (bite me!)
Mijn stem heb je
  donderdag 3 april 2008 @ 00:08:00 #13
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_57795150
quote:
Op woensdag 2 april 2008 21:02 schreef kvdv het volgende:
Ik schiet zo'n 2 rolletjes per week, z/w en kleur. Voor z/w gebruik ik Tri-X en ontwikkel ik de film zelf. Voor kleur neem ik een willekeurig rolletje dat ik goedkoop bij de Hema/Schlecker/Kruidvat/Blokker of whatever kan krijgen.

Ik neem voor straatfotografie voornamelijk een analoge cam mee... waarom vraag je? Nou, omdat een digitale compact geen handmatige focus heeft, daardoor afhankelijk is van de AF en vaak traag. Ik wil een cam die ik vantevoren instel, en als het moment daar is alleen maar hoef te richten en te klikken. Mijn digitale spiegelreflex is niet geschikt hiervoor omdat hij te groot en dus opvallend is, en bovendien te luidruchtig.

Bovendien zijn analoge camera's vaak voor een habbekrats te krijgen en dan komen ze ook nog eens met hele leuke lensjes en ander prul erbij.

Overigens ben ik nog niet zo heel lang bezig met analoge fotografie (ben begonnen met digitaal), maar ik vind het minstens zo leuk en de collectie camera's groeit nog steeds.

ben dus niet de enige die van digitaal naar analoog is overgestapt (af en toe dan he)

alleen schiet ik als ik analoog schiet met hasselblad, dus de camera is er dan niet kleiner op geworden, maar wel alles handmatig, en dat vind ik er de lol aan. lekker prutsen met een losse lichtmeter, zelf scherp stellen, vloeken als ik 3 foto's gemaakt heb, maar mijn beschermplaat(weet ik veel hoe dat stuk metaal heet die je in de losse achterwanden kan schuiven dat ze licht dicht zijn) nog in de camera zit.

ik moet me op deze manier forceren om over elke foto na te denken, (anders gooi ik bijna 2 euro per foto weg) en dat scheeld wel.

ik maak alleen of goede foto's of ik weet aan de hand van het resultaat exact over welke stap ik niet na heb gedacht. (sluitertijden bv. als je de lichtmeting hebt ingesteld)
ps. voor straat fotografie is hij voor mij niet al te handig, wel leuk. maar vergeet bijna altijd wel een van de aanpssingen goed te zetten
  donderdag 3 april 2008 @ 00:27:30 #14
83162 psy_icon
Yay! Beefsteak!
pi_57795556
Ja okay als je echt een eigen oka hebt enzo is het natuurlijk leuk om met rolletjes te werken, kan ik begrijpen. Ik heb die ruimte niet dus voor mij was het altijd ontwikkelen-inscannen. Ben ik nu best veel aan het experimenteren met flitslicht en dan is een schermpje en keuze uitlicht balans wel handig. Zou er niet aan moeten denken om dan steeds daglicht en 'gloeilamp'-filmpjes te moeten wisselen
Vroeger was het wel spanennder. Dan dacht je dat je een goede foto hebt en dan is het afwachten tot ie klaar was. Of je dacht het verprutst te hebben en dan zat er toch nog een pareltje bij nu kan je het al gelijk zien. Daarnaast zitten veel mensen vaak op hun lcd te gluren waardoor ze net die ene shot missen, daar had je vroegah ook geen last van.
pi_57797510
Beide werelden hebben zo zijn voordelen.
Analoog leent zich veel minder voor sport en macrofotografie dan digitaal, terwijl de een aantal voordelen van analoog eerder dit topic al zijn genoemd.

Zodra ik die cam heb alleen nog even op zolder ruimte maken om een kleine doka in te kunnen richten :p en anders maar de badkamer afschermen van licht
Waar hebben jullie de doka ingericht? Vaste ruimte ervoor of bouwen jullie regelmatig de badkamer of kelder om?
Blaat,
Roy
pi_57806571
Het geeft me persoonlijk meer voldoening om een analoge foto te maken die meteen aan de muur kan dan dat ik er digitaal nog wat aan bijwerk. Nu heb ik alleen ervaring met een digitale compact dus met een SLR zal er wel meer uit te halen zijn, maar ik ben nog niets tegen gekomen wat kan tippen aan mijn Minolta XM met lichtschachtzoeker.

Ooit zal ik wel over gaan naar digitaal omdat het gewoon moet. Toen ik drie weken geleden de fotozaak binnenliep en vroeg naar een Fuji Reala kreeg ik gewoon te horen die die besteld moesten worden. Dan maar iets anders wat in 100 asa beschikbaar is. Was er gewoon niet meer. Zo wordt je op een gegeven moment gedwongen digitaal te gaan.
pi_57807186
quote:
Op donderdag 3 april 2008 16:09 schreef deom het volgende:
Ooit zal ik wel over gaan naar digitaal omdat het gewoon moet. Toen ik drie weken geleden de fotozaak binnenliep en vroeg naar een Fuji Reala kreeg ik gewoon te horen die die besteld moesten worden. Dan maar iets anders wat in 100 asa beschikbaar is. Was er gewoon niet meer. Zo wordt je op een gegeven moment gedwongen digitaal te gaan.
blijf nog maar even lekker analoog schieten dan.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_57808503
Ik doe ook alles nog analoog.
pi_57811007
Ik fotografeer ook wel eens analoog
met deze:

(Met andere lens erop)

Maar veel minder dan digitaal omdat het laten afdrukken telkens teveel werk is en teveel geld kost.
Ik vind analoog zwart wit fotograferen heel gaaf, maar dan ben ik voor 36 foto's zo'n 12 euro kwijt, een beetje overdreven vind ik zelf.
pi_57813423
quote:
Normaal heb ik zat in de vriezer staan. Nu had ik zat Tri-X en Reala rolfilm staan maar de kleinbeeld was net op. In Rotterdam heeft Klein en Van der Graaf het altijd wel liggen maar ook daar had ik geen tijd meer voor. Het voorbeeld geeft ook meer een tendens aan. Je wordt gewoon een soort van meewarig aangekeken als je naar een dergelijke film vraagt en dat bij een fotozaak die al bestaat zoals als ik weet.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 3 april 2008 @ 23:10:21 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_57817562
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:32 schreef Breathtaking het volgende:
Ik vind analoog zwart wit fotograferen heel gaaf, maar dan ben ik voor 36 foto's zo'n 12 euro kwijt, een beetje overdreven vind ik zelf.
Valt nog best wel mee Voor de grote prijzenslag in foto-afwerkland was je voor een kleurenfilm inclusief 36 printjes van 10*15cm ongeveer het drievoudige kwijt.
Wanneer je met een scanner werkt en een goeie werkmethode hanteert is het fotograferen op filmpjes zelfs goedkoper dan het ooit is geweest. Je kunt nu door je eigen correcties een kwaliteit bereiken die ver buiten bereik van een traditionele filmpjesprinter ligt.
Hoewel ik het macro- en supertelespul digitaal doe komen de filmpjesspullen vooral voor de dag wanneer ik weer eens van een ouwerwetse groothoek wil genieten, op een APS-C-digitaaltje komt dat op de een of andere manier niet zo lekker uit de verf en voor foolframe-digitaal doe ik weer veel te weinig groothoek en portretwerk
voor het prijsverschil tussen mijn EOS600 en een EOS5D belicht en ontwikkel en scan ik heel wat meters film

Bij digitaal middenformaat wordt het verschil nog schrijnender. Filmpjesmiddenformaat koop je momenteel voor een fractie van de nieuwprijs, het materiaal is nagenoeg onverslijtbaar (Hasselblad, Bronica of Mamiya) en voor het prijsverschil tussen een 'jong gebruikt' camerasetje met een lens of drie en pakweg een Hasselblad H3D kun je heel wat fraaie opnamen maken
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:14:42 #22
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_57819361
quote:
Wat hip en retro Geef me 1 reden waarom met rolletje.
Het dynamisch bereik van een analoge film ligt hoger dan de beste CCD.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_57848973
In chronologische volgorde van aankoop:

en nog wat klein spul verzameld:

3 box-cameras

een Rollei SL66

Een een mooie oude plaat camera

Voor digitaal gebruik ik een Fuji S6500d.

90% van mn fotos zijn analoog omdat ik hiervoor gewoon het beste spul heb en een Sony a700 gewoon te duur vind.

Heb helemaal zin in de vakantie over 3 weken!
Lekker ol'scool fotos maken op 50mm
vakantie fotos kijk je in een album en niet met zn alle op de bank de laptop doorgeven
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
pi_57864263
Ik heb hier nog wat rolletjes Tri-X en T-max liggen. Welke zwart films gebruiken jullie met welke chemicalien?
Blaat,
Roy
  zondag 6 april 2008 @ 16:31:04 #25
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_57871357
quote:
Op zondag 6 april 2008 10:12 schreef BlaatQ het volgende:
Ik heb hier nog wat rolletjes Tri-X en T-max liggen. Welke zwart films gebruiken jullie met welke chemicalien?
Tri-X en T-Max.
Amaloco AM74 ontwikkelaar, Amaloco S10 stopbad en Amaloco X89 fixeer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')