abonnement Unibet Coolblue
pi_60489549
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 09:21 schreef Blik het volgende:

Iets over de luchthavens?
Schiphol: Vertrokken vanaf de M-pier. En dat vind ik echt een hele slechte pier. Is afgesloten van de rest waardoor je dus niet bij de Mac (ofzoiets dergelijks) kunt eten. Erg prettig als je rond etenstijd op Schiphol aankomt. Het enige winkeltje waar je iets kunt kopen rekent enorme woekerprijzen, 13 euro voor een broodje, salade en saucijzenbroodje. drinken vanaf 2,50 (bier = 4 euro )
Tip voor de volgende keer.
Als de rijen bij de security meevallen dan kun je het beste na in inchecken nog even niet door de security gaan maar een eettentje elders op schiphol zoeken.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
pi_60489918
Maatschappij?
Bangkok Airways

Toestel?
A320 ipv. van de geplande ATR72, maar veel drukker dan de 70 man die in de ATR passen was het niet

Prijs
¤90-100 euro ong. pp. geloof ik

Traject?
Bangkok - Siem Reap

Vertraging?
Netjes op tijd vertrokken en te vroeg geland was ook maar 35 minuten vliegen

Vriendelijk personeel?
Thaise jongedames

Lekker eten?
Tijdens die 35 minuten werd er snel nog voor iedereen een doosje uitgedeeld met daarin een vrij groot broodje, stukjes fruit, cakeje, orange juice en water

Entertainment?
inflight magazine

Algehele indruk?
Uitstekend misschien wat duur voor zo;n klein stukje maar goede service en het is beter dan 8 uur in de bus zitten.

Iets over de luchthavens?
Bangkok is ver van de stad af, maar met Bangkok Airways krijg je lounge-acces bij hun internationale vluchten, ook bij economy class. Hier stond een koelkast met drankjes en een display met snacks. Ook een aantal internetcomputers en een stapel tijdschriften en kranten.

Siem Reap is lekker klein en rustig en alles ging hier lekker snel. Inclusief visumaanvraag etc. stonden we binnen een minuut of 20 weer buiten
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 15:12:35 #78
62913 Blik
The one and Only!
pi_60490296
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 14:40 schreef arrebar het volgende:

[..]

Tip voor de volgende keer.
Als de rijen bij de security meevallen dan kun je het beste na in inchecken nog even niet door de security gaan maar een eettentje elders op schiphol zoeken.
Dat gaat de volgende keer ook zeker gebeuren, ik zat nog te twijfelen om evt. naar de Burger King te gaan voordat ik door de douane ging. Maar ik had meer zin in een McKroket Het was mij ook niet bekend dat er een aparte pier was voor de low-budget vluchten.

Volgens mij is het daar bij de M-pier nooit superdruk bij security, zoveel vluchten kunnen er niet vertrekken vanaf die paar gates.
pi_60494682
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 21:57 schreef Jaguarized het volgende:


Iets over de luchthavens?
Helaas blijft de Polderbaan een populaire start- en landingsbaan, dit keer duurde het 20 minuten voordat we eindelijk eens de lucht in gingen! Wat een teringeind taxiën is het toch ook zeg. Op de terugweg ging het allemaal een stuk sneller via de Zwanenburgbaan en gate D44 en 20 minuten na het landen zat ik dan in de trein richting het Noorden.
Ja dat is echt ironisch.. ik woon ongeveer 20 km vanaf schiphol, en hoor dus de hele dag vliegtuigen overgaan die op de kaagbaan landen. En werkelijk íedere keer als ik vanaf schiphol vlieg, landt ik op de klote polderbaan
Maria’s a lot like Monica [Seles]. She’ll give you a smile, but then she’ll kill you
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 19:48:46 #80
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_60495838
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 15:12 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat gaat de volgende keer ook zeker gebeuren, ik zat nog te twijfelen om evt. naar de Burger King te gaan voordat ik door de douane ging. Maar ik had meer zin in een McKroket Het was mij ook niet bekend dat er een aparte pier was voor de low-budget vluchten.

Volgens mij is het daar bij de M-pier nooit superdruk bij security, zoveel vluchten kunnen er niet vertrekken vanaf die paar gates.
Persoonlijk ben ik wel gelukkig met de M-pier in het kader van zo laat mogelijk op schiphol komen (lees eerste trein in het weekend vertrekt niet eerder) en dan toch nog mijn vlucht kunnen halen, want de rijen voor de M-pier beveiliging zijn nooit druk waardoor je genoeg tijd hebt, zelfs bij 45 minuten van te voren aanwezig zijn.

Wel ben ik eens dat de prijzen op de M-pier absurd zijn, en gewoon niet goed te praten zijn, deze zijn dan ook hoger dan op de rest van Schiphol achter de beveiliging. (Kijk ik snap dat ze een flesje water niet verkopen voor 50 eurocent zoals in de supermarkt, maar 2,75 voor 0,5 liter water komt dicht in de buurt van diefstal)... (Zeker omdat ze deze officieël bij de beveiligingscontrole moeten afnemen mocht je deze gevuld van thuis willen meenemen, leeg mag overigens wel).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 10:06:56 #81
62913 Blik
The one and Only!
pi_60505213
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 19:48 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik wel gelukkig met de M-pier in het kader van zo laat mogelijk op schiphol komen (lees eerste trein in het weekend vertrekt niet eerder) en dan toch nog mijn vlucht kunnen halen, want de rijen voor de M-pier beveiliging zijn nooit druk waardoor je genoeg tijd hebt, zelfs bij 45 minuten van te voren aanwezig zijn.

Wel ben ik eens dat de prijzen op de M-pier absurd zijn, en gewoon niet goed te praten zijn, deze zijn dan ook hoger dan op de rest van Schiphol achter de beveiliging. (Kijk ik snap dat ze een flesje water niet verkopen voor 50 eurocent zoals in de supermarkt, maar 2,75 voor 0,5 liter water komt dicht in de buurt van diefstal)... (Zeker omdat ze deze officieël bij de beveiligingscontrole moeten afnemen mocht je deze gevuld van thuis willen meenemen, leeg mag overigens wel).
Dat is absoluut allemaal waar, de volgende keer dat ik via de M-pier reis zal ik ook lekker laat aanwezig zijn. Mar nu wist ik het gewoon niet vantevoren en was dus verplicht om tegen woekerprijzen te eten
pi_60514657
Maatschappij?
Martinair

Traject?
Amsterdam - Aruba - Curacao

Vliegtuig
Boeing 767-300er

Vertraging?
Geen

Personeel
Vriendelijk

Lekker eten?
2 keer een maaltijd gehad. En tussendoor nog een keer warme saucijzen. Na het eten kregen we nog een liqeur. Drinken zat ook bij de maaltijd, maar als je wat extra's wilde moest je er voor betalen.
Ik moet er wel bij zeggen dat we comfortclass vlogen.

Entertainment?
Omdat we comfortclass vlogen kregen we een eigen entertaiment system. Met daarop muziek, films en documantaires.

Algehele indruk?
Goede service, geen vertraging, en relaxt gezeten in de extra brede stoelen met extra beenruimte!

Iets over de luchthavens?
De paspoortcontrole in Curacao vond ik erg overdreven. Op de terugweg moesten we maarliefst 6 keer ons paspoort laten zien.
Bij terugkomst op schiphol hebben we 1 uur op de koffers moeten wachten omdat er een 100% controle was.
pi_60514844
Maatschappij?
Ryanair

Traject?
Weeze - Girona

Vliegtuig
Boeing 737-800

Vertraging?
Ik heb dit traject 3 keer gevlogen dit jaar.
1e keer: 2,5 uur in het vliegtuig moeten blijven zitten aan de grond wegens hevige onweersbuien. Erg frustrerend als je langer in een vliegtuig op de grond moet zitten, als dat je er in de lucht in zit.
Op een gegeven moment deed de bemanning de deuren zelfs open zodat mensen in de deuropening konden roken.

Personeel
Over het algemeen heb ik weinig te klagen over het personeel van Ryanair.

Lekker eten?
Nooit wat speciaals gegeten op die vluchten.

Entertainment?
Niets. Je krijgt alleen een magazine over Ryanair en wat andere onderwerpen.

Algehele indruk?
Goed. Op zulke korte vluchten heb je het liefst dat alles snel verloopt. En daar probeerd Ryanair alles aan te doen.

Iets over de luchthavens?
Stukke beter als Schiphol. Geen wachtrijen, weinig controle, snelle afhandeling van koffers.
  maandag 4 augustus 2008 @ 02:27:37 #84
32029 Basson
Dodge This!
pi_60541903
Maatschappij?
FlyLAL

Toestel?
Een Boeing of Airbus...

Prijs
Productie heeft de vlucht betaald

Traject?
Amsterdam - Vilnius

Vertraging?
Geen

Vriendelijk personeel?
Vriendelijk en een bijzonder aantrekkelijke attendant (v)

Lekker eten?
Taaie kip op de heenvlucht, en terug zalm dat best te pruimen was.

Entertainment?
Safety Instructions flyer

Algehele indruk?
Het vliegtuig op de heenvlucht had wb het interieur zijn beste tijd wel gehad, en het was tevens behoorlijk krap en warm. Verder zat ik naast de motor en die herrie werkt toch best vermoeiend. Terug een kist met een beter interieur, sky vermoed ik, lekker comfy en ruimte genoeg; ik had de hele rij voor mijzelf.

Iets over de luchthavens?
Vilnius (Litouwen trouwens) heeft een redelijke luchthaven. Als je ervoor staat lijkt het alsof je een treinstation binnen gaat. Het is weer eens wat anders dan de glazen pui van Schiphol. Binnen weinig shops, en een klein cafeetje waar je nog ff kan zitten voor je vlucht vertrekt.
pi_60542143
quote:
Op maandag 7 juli 2008 19:04 schreef ozzietukker het volgende:
Als er niet gevraagd wordt door de persoon voor mij of de stoel naar achteren kan, (En dan heb ik het niet over een nachtvlucht, want dan is het vanzelfspreken dat dat kan), dan gaat deze resoluut weer naar voren.

Mochten ze het daarna alsnog proberen kan je het aardig blokkeren met je knie, en met je handen de hoofdsteun naar voren duwen gaat prima. Maar helaas zijn er altijd mensen die menen zonder netjes te vragen of rekening houdend met een ander de stoel naar achteren plaatsen. Wat voor een stukje Barcelona - Dusseldorf eigenlijk overbodig is.


Ik vraag helemaal niks als ik mijn stoel naar achter wil zetten. Je krijgt er geen millimeter minder beenruimte door, het is puur het idee dat iemand je territorium binnen dringt, dit soort reacties. Testosteron gedrag. Het maakt hoogstens uit als je op je laptop wil werken, maar ik betwijfel dat dat hier aan de orde is.
Jesus saves but death prevails.
  maandag 4 augustus 2008 @ 08:08:50 #86
62913 Blik
The one and Only!
pi_60542806
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 03:10 schreef Shivo het volgende:

[..]



Ik vraag helemaal niks als ik mijn stoel naar achter wil zetten. Je krijgt er geen millimeter minder beenruimte door, het is puur het idee dat iemand je territorium binnen dringt, dit soort reacties. Testosteron gedrag. Het maakt hoogstens uit als je op je laptop wil werken, maar ik betwijfel dat dat hier aan de orde is.
Het is natuurlijk altijd netjes om te vragen of je stoel naar achteren mag, niet vragen is gewoon asociaal (als er nee wordt gezegd is dat natuurlijk ook asociaal, en moet je aslnog gewoon naar achteren gaan)
pi_60547212
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 03:10 schreef Shivo het volgende:

[..]
Je krijgt er geen millimeter minder beenruimte door,
onzin ten minste als er iemand met lange benen achter je zit, dan wordt de beenruimte zeker wel minder
Too much is never enough!
pi_60555086
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 08:08 schreef Blik het volgende:

[..]

Het is natuurlijk altijd netjes om te vragen of je stoel naar achteren mag, niet vragen is gewoon asociaal (als er nee wordt gezegd is dat natuurlijk ook asociaal, en moet je aslnog gewoon naar achteren gaan)
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand me vroeg of de stoel naar achter kon. En ik vlieg redelijk wat (dit jaar tot nu toe 27 vluchten). Misschien dat dit op vakantie vluchten normaal is, maar op zakelijke vluchten zeker niet.

En ik heb lange benen.
Jesus saves but death prevails.
  maandag 4 augustus 2008 @ 18:56:13 #89
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_60555715
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 03:10 schreef Shivo het volgende:

[..]



Ik vraag helemaal niks als ik mijn stoel naar achter wil zetten. Je krijgt er geen millimeter minder beenruimte door, het is puur het idee dat iemand je territorium binnen dringt, dit soort reacties. Testosteron gedrag. Het maakt hoogstens uit als je op je laptop wil werken, maar ik betwijfel dat dat hier aan de orde is.
In vliegtuigen met weinig beenruimte kan het wel degelijk uitmaken of de stoel naar achteren gaat, omdat het gedeelte wat naar achteren gaat dan tegen je knie aan kan komen. Of tijdens de maaltijdservice is het ook niet prettig.
En het is wel zo netjes om niet je stoel in één keer naar achteren te kwakken zonder achter je te kijken of zonder het te vragen, maar misschien ben ik wel te goed opgevoed.
Het is dan ook niet zonder meer je recht om de stoel naar achteren te kwakken, zeker niet op korte vluchten, uiteraard is het bij lange nachtvluchten wat meer 'normaal, om de stoel naar achteren te plaatsen. (Als de persoon achter mij de stoel al naar achteren heeft gezet moet ik toegeven dat ik het ook niet meer zal vragen of het mag, maar dan heb ik wel gekeken of het kan). (Gelukkig kunnen in de nieuwe vliegtuigen van de budgetairliners de stoelen niet meer naar achteren gezet worden )
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_60743670
Traject?
Maastricht - Amsterdam

Maatschappij?
KLM

Toestel?
Fokker 50, wat een oud ding zeg. Motors zien er zwaar uit, het wiebelt aan alle kanten. Wel lachen om een keer mee te maken.

Vertraging?
Nope, netjes op tijd vertrokken, en na een kleine 30 minuten waren we alweer in Amsterdam.

Vriendelijk personeel?
2 mannen van eind 20 jaar.

Lekker eten?
2 Prince koekjes en een klein bekertje sinaasappelsap.

Entertainment?
Het wiebelen van het vliegtuig, een gratis krant en het gewauvel van de 2 stewards achter me.

Algehele indruk?
Vliegtuig ziet er behoorlijk verouderd uit, maar het is dan ook bijna een antiek ding. We kozen voor deze vlucht omdat er een kleine extra was voor ons, we hoefde immers niet meer naar Amsterdam te rijden. Plus het koste ons maar 40 euro voor een retourtje.

Iets over de luchthavens?
Maastricht, klein maar fijn. Amsterdam lijkt steeds chaostischer te worden naar mijn mening.

-----------------------------------------------

Traject?
Amsterdam - Toronto

Maatschappij?
KLM

Toestel?
777

Vertraging?
Bij aankomst in Amsterdam bleek dat we 2,5 uur vertraging hadden. Bij de balie zeiden ze dat de 747 vervangen moest worden door een ander toestel en dat we daarom even moesten wachten.

Vriendelijk personeel?
Veel oudere stewardessen, maar geen problemen mee gehad. Normaal vriendelijk, heb ze botter meegemaakt.

Lekker eten?
Begin krijg je een klein zakje nootjes met wat te drinken, daarna konden we kiezen tussen vegatarisch en kip. Ik koos voor de kip en die smaakte niet slecht. Daarna nog een ijsje gekregen, en nog een stuk pizza.

Entertainment?
Voor vertrek dus gezocht of een 747 een eigen entertainment system had, maar dat bleek dus niet te zijn. Wij waren dan ook aangenaam verrast toen we het vliegtuig instapten en zagen dat we toch een eigen entertainment system hadden. Films Jumper, Batman Begins en The Bank Job gezien.

Algehele indruk?
Eerste keer dat ik een internationale vlucht had met KLM. Ik vond het over algemeen goed verzorgd, maar de service kon hier en daar wat beter. Op een gegeven moment liep ik naar de wc en stonden in een tussenruimte 3 bladen met drankjes. Heel vriendelijke gevraagd of ik wat mocht pakken, maar dat mocht dus niet. Foei!

Iets over de luchthavens?
Amsterdam is bekend, Toronto hebben we ruim 45 minuten moeten wachten op de bagage, ook omdat de bagageband meerdere malen vastliep. Ziet er wel steeds mooier uit, en we waren binnen 2 minuten door de douane.
pi_60749914
Traject
Jakarta - Doha

Maatschappij
Qatar Airways

Toestel
Airbus A330-200

Vertraging
Geen. Netjes voor de verwachte aankomsttijd aangekomen.

Vriendelijk personeel
Grondpersoneel van Qatar Airways in Jakarta was tot mijn verbazing best grof jegens een aantal passagiers (waaronder ook ik, toen ik om assistentie vroeg met mijn baggage en daarop als een geirriteerd antwoord kreeg dat hij voor mij zijn werk moest neerleggen )
Aan boord was de bemanning professioneel en attent. Het leuke bij Qatar Airways is dat de hele bemanning internationaal is. Zo zaten er een aantal Koreanen en Chinezen, een Arabische en een Engelse. Ook was ik verrast dat ik bij mijn naam werd genoemd bij het vragen naar mijn maaltijdkeuze.

Lekker eten
Het eten was goed en best veel. Alleen waren het nu twee delen. Na het opstijgen een maaltijd- en drankservice en vlak voor de landing het ontbijt met drank. Bij het ontbijt waren twee keuze mogelijkheden:

- Kaasommelette met roomspinazie, aardappel kroket en geroosterde tomaat
of
- Gebakken rijst met groenten, kippenreepjes en roerei.

Allebei geserveerd met jus d'orange, vers fruit, fruit yoghurt, croissant (met boter & jam)

Al met al, heel smakelijk.

Entertainment
Een eigen tv scherm met audio & video on demand. Dat betekende dus dat je kon kijken en luisteren wat je wilde. Helaas vond ik het aanbod nogal beperkt en echte goede films zaten er niet tussen.

Algehele indruk
zie hier beneden

Iets over de luchthavens
Jakarta: ja, wat moet ik daar nog over zeggen...ongezellige sfeer.
Doha: een compacte luchthaven met een vrij klein assortiment aan tax free winkels. Nadeel is wel dat iedereen per bus wordt vervoerd aangezien de luchthaven geen jetbridges heeft. Wel voldoende om een uur overstaptijd door te brengen.

---------------------------------------------

Traject
Doha - Londen Heathrow

Maatschappij
Qatar Airways

Toestel
Airbus A330-200

Vertraging
Een kleine twintig minuten omdat we moesten wachten op passagiers van een aansluitende vlucht.

Vriendelijk personeel
Hetzelfde verhaal. Vriendelijk, professioneel en attent. Ik zat achter de voorste rij. Op de voorste rij zaten mensen met baby's. De bemanning deed er alles aan om die mensen het gemakkelijk te maken.

Lekker eten
Hier kregen we een ontbijt dat bestond uit:

- Een aardappel en kaas frittata met kippenworst en geroomde champignons met ongeschilde aardappel.
of
- Met aardbei gevulde pannenkoeken met roomsaus en almandel stukjes.

Aangevuld met jus d'orange, tropische vers fruit, fruit yoghurt en een croissant met boter en jam.

En een lichte lunch dat bestond uit een sandwhich met kippensalade, een appelgebak in roomsaus en wat te drinken.

Entertainment
Ook hier een eigen video- en audiosysteem.

Algehele indruk
Qatar Airways is een goede luchtvaartmaatschappij met bijbehorende service. Vond de service in Jakarta niet echt 'classy', maar goed, het is te overzien. De beenruimte was overigens ruim voldoende. Een juiste keuze, ze vliegen wereldwijd en zijn niet te duur.

Iets over de luchthavens
Doha: zie hierboven
Londen Heathrow: Ellenlange wandeltochten en een securitycheck waar je niet goed van wordt. De overstap voor de vlucht naar Amsterdam ging naar Terminal 5, de nieuwe terminal. Dan denk je dat er wel wat verbeteringen zijn doorgevoerd wat betreft gemakkelijk overstappen. Ook hier weer angstaanjagende lange voettochten en ingewikkelde bewegwijzering. De nieuwe terminal heeft heel veel weg van Schiphol qua interieur.
pi_60750139
Traject
Londen Heathrow - Amsterdam

Maatschappij
British Airways

Toestel
Boeing 767

Vertraging
In de eerste instantie leken we op tijd te vertrekken, echter dit werd verpest door een defecte vliegtuigtrap die met geen mogelijkeid van het vliegtuig af was te krijgen. Hierdoor liepen we krap een uur vertraging op in een bloedheet vliegtuig (het vliegtuig heeft een halve dag in de zon geparkeerd gestaan, aldus de piloot)

Vriendelijk personeel
Vriendelijk en behulpzaam. Enthousiaste mensen die graag een praatje met anderen maken.

Lekker eten
Door turbulentie, begon de drankenservice wat later waardoor dit snel moest gebeuren. Maar we kregen toch iets te drinken en een zakje noten.

Entertainment
Het inflight magazine 'Highlife' en het uizicht.

Algehele indruk
Geen op- of aanmerkingen. Een vlucht zoals vele.

Iets over de luchthavens
Londen Heathrow: zie hierboven
Amsterdam: lekker snel het vliegtuig uit en geparkeerd aan het begin van de pier, dus geen lange tocht naar de paspoortcontrole. Echter hier stonden dan wel weer lange rijen.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:38:20 #93
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_60777393
Maatschappij?
EasyJet (www.easyjet.com)

Kosten
ca 125 euro retour

Vliegtuig?
Boeing 737-700NG

Traject?
Schiphol - London Luton

Comfort?
De stoelen zitten prima, goed verstelbaar en meer beenruimte dan bijv. Transavia. Erg onpraktisch dat er geen vaste stoelen zijn en het wachten voor boarden is erg 'openbaar vervoer'-achtig

Vertraging?
Op de terugweg een vertraging van 20 minuten, waarbij het vliegtuig aankwam toen wij al 10 minuten stonden te wachten. Turnaround time was ongeveer 10 minuten na aankomst.

Load factor?
Heen 145/149 terug 149/149

Vriendelijk personeel?
Geen bijzonderheden, ze deden hun werk goed.

Lekker eten?
Best prijzig, water was echter goed te drinken :-)

Entertainment?
Een zeer informatief in-flight magazine.

Algehele indruk?
Het is erg duidelijk een goedkope airline (veel jankende baby's), onbeschofte passagiers ea. De flight-crew had erge haast om op de bestemming te komen (soms iets te 'roekeloze' bochten van > 45 graden)

Iets over de luchthavens?
Schiphol: Onze nationale trots, niets op aan te merken.

London Luton; Erg duidelijk een low-cost-carrier airport, maar verder goed onderhouden en duidelijke berichtgeving. Ik hoefde echter niet mijn paspoort te laten zien aan de douane bij vertrek, alleen bij de incheckbalie.
pi_60794436
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 22:38 schreef DABAMaster het volgende: De flight-crew had erge haast om op de bestemming te komen (soms iets te 'roekeloze' bochten van > 45 graden)
Ik mag hopen dat je hiermee geen bochten in de lucht bedoelt, anders zou ik toch nog eens goed gaan nadenken....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_60795278
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 14:26 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat je hiermee geen bochten in de lucht bedoelt, anders zou ik toch nog eens goed gaan nadenken....
Laat ik het anders formuleren: Bochten/maneuvres waarbij de vleugels in een grotere hoek met de horizon staan dan 45 graden.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 15:08:43 #96
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_60795563
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 14:58 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

Laat ik het anders formuleren: Bochten/maneuvres waarbij de vleugels in een grotere hoek met de horizon staan dan 45 graden.
Sommige luchthavens hebben een bepaalde aanvliegroute waarbij bij een bepaalde stand van de wind wel zo gevlogen moet worden. Ik heb het zelf ook al wel een paar keer meegemaakt, is niet speciaal
pi_60796189
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 14:58 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

Laat ik het anders formuleren: Bochten/maneuvres waarbij de vleugels in een grotere hoek met de horizon staan dan 45 graden.
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk (lees bijna onmogelijk).
Niet omdat het vliegtuig dat niet aan kan, maar omdat ten eerste dit geheel buiten elke operationele procedures gaat en ten tweede is er een grote kans dat er een alarm afgaat (zeker als de hoek nog groter wordt dan 45 graden), iets wat zeker in de moderne vliegtuigen meteen geregistreerd wordt en na de vlucht door de vliegers uit te leggen zal moeten worden.
En gezien het feit dat het buiten de standaard procedures valt, kan het niet uitgelegd worden, tenzij het een noodsituatie betreft.
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 15:08 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Sommige luchthavens hebben een bepaalde aanvliegroute waarbij bij een bepaalde stand van de wind wel zo gevlogen moet worden. Ik heb het zelf ook al wel een paar keer meegemaakt, is niet speciaal
Geen enkele procedure bij welk vliegveld dan ook zal uitgaan van angle of bank (hellingshoek) van meer dan 30 graden, onafhankelijk van de wind.
Een hoek van groter dan 30 graden is wel degelijk speciaal, het gaat buiten alle procedures. Hierdoor gaat de minimale snelheid van een vliegtuig ook snel omhoog, wat het gevaar met zich meebrengt dat het vliegtuig te langzaam gaat vliegen.

In onderstaande ongevallenverslag staat ondermeer:
quote:
The aural alert, BANK ANGLE, sounded as the aircraft passed 35 degrees right bank.
http://www.smartcockpit.c(...)ontrol_In_Flight.pdf

30 graden hellingshoek is in principe voor verkeersvliegtuigen de "limiet", zonder extreem goede reden gaat men daar niet over heen, haast is geen goede reden, ook niet bij low budget airlines.

Wat vaak de illusie geeft van steile bochten is dat als je naar buiten kijkt, je niet evenwijdig aan de dwarsas kijkt, maar al wat naar beneden. Elke bocht wordt daardoor steiler dan hij werkelijk is.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 13 augustus 2008 @ 15:38:19 #98
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_60796466
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 15:30 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk (lees bijna onmogelijk).
Niet omdat het vliegtuig dat niet aan kan, maar omdat ten eerste dit geheel buiten elke operationele procedures gaat en ten tweede is er een grote kans dat er een alarm afgaat (zeker als de hoek nog groter wordt dan 45 graden), iets wat zeker in de moderne vliegtuigen meteen geregistreerd wordt en na de vlucht door de vliegers uit te leggen zal moeten worden.
En gezien het feit dat het buiten de standaard procedures valt, kan het niet uitgelegd worden, tenzij het een noodsituatie betreft.
[..]

Geen enkele procedure bij welk vliegveld dan ook zal uitgaan van angle of bank (hellingshoek) van meer dan 30 graden, onafhankelijk van de wind.
Een hoek van groter dan 30 graden is wel degelijk speciaal, het gaat buiten alle procedures. Hierdoor gaat de minimale snelheid van een vliegtuig ook snel omhoog, wat het gevaar met zich meebrengt dat het vliegtuig te langzaam gaat vliegen.

In onderstaande ongevallenverslag staat ondermeer:
[..]

http://www.smartcockpit.c(...)ontrol_In_Flight.pdf

30 graden hellingshoek is in principe voor verkeersvliegtuigen de "limiet", zonder extreem goede reden gaat men daar niet over heen, haast is geen goede reden, ook niet bij low budget airlines.

Wat vaak de illusie geeft van steile bochten is dat als je naar buiten kijkt, je niet evenwijdig aan de dwarsas kijkt, maar al wat naar beneden. Elke bocht wordt daardoor steiler dan hij werkelijk is.
Aha dat verklaart een hoop. Inderdaad, soms lijkt het erg scheef te gaan. Ik vind het in ieder geval wel leuk, dat maakt het vliegen wat spannender
pi_60797738
The Stranger, ik heb op mijn flesje water de angle afgetekend, nameten gaf 45,2 graden
pi_60797975
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 16:17 schreef DABAMaster het volgende:
The Stranger, ik heb op mijn flesje water de angle afgetekend, nameten gaf 45,2 graden
Nogmaals, het lijkt mij stug, maar wie weet.
Weet wel dat de meeste vliegtuigen geen 100% gecoördineerde bocht maken, waarbij zijwaardse krachten in jouw geval het water naar buiten doen trekken, waardoor het steiler lijkt dan het is. (wat je ook in een auto hebt als je ene bocht maakt, maar dan wat minder aanwezig)
Maar goed, ik zeg niet dat het niet kan, het komt bijna niet voor en er zijn geen normale vliegprocedures die het voorschrijven dan wel vragen. In ieder geval gaat er dan wel een alarm af (tegen te grote hellingshoeken), iets wat in principe vermeden wordt, indien mogelijk.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')