abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 30 maart 2008 @ 13:30:13 #1
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_57713403
Hoi,

Ik heb pas geleden een appartement gekocht. Om dit een beetje leuk aan te kleden en wat meubels te kopen heb ik een bedrag laten opnemen in de hypotheek.

Maar hoe werkt zoiets? Krijg ik dat bedrag op mijn rekening gestort? Of moet ik alles zelf voorschieten en dan declareren?
  zondag 30 maart 2008 @ 13:58:01 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57713938
Normaal gesproken wordt dit bedrag in een bouwdepot gestort.
Door het indienen van de bonnen en facturen bij de bank/financier worden de diverse leveranciers uit dit depot betaald.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator zondag 30 maart 2008 @ 14:07:42 #3
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_57714143
quote:
Op zondag 30 maart 2008 13:58 schreef ManAtWork het volgende:
Normaal gesproken wordt dit bedrag in een bouwdepot gestort.
Door het indienen van de bonnen en facturen bij de bank/financier worden de diverse leveranciers uit dit depot betaald.
Wat dus inhoudt dat ik alles moet voorschieten?
  zondag 30 maart 2008 @ 14:14:47 #4
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_57714305
Als het inderdaad zo is dat je bonnen/facturen moet gaan indienen dan vrees ik dat je een probleem gaat krijgen want meubelen worden dan niet geaccepteerd.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  Moderator zondag 30 maart 2008 @ 14:21:35 #5
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_57714452
quote:
Op zondag 30 maart 2008 14:14 schreef Blue-eyes het volgende:
Als het inderdaad zo is dat je bonnen/facturen moet gaan indienen dan vrees ik dat je een probleem gaat krijgen want meubelen worden dan niet geaccepteerd.
Ook dat, en daarbij komt dat ik niet zomaar alles kan gaan voorschieten.
  zondag 30 maart 2008 @ 17:02:06 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57717730
Normaal zou je niet hoeven voorschieten.
Want bij de bouw krijg je facturen welke je (meestal) binnen 30 dagen moet voldoen. Dan hoeft het geen probleem te zijn.
Een alternatief is inderdaad voorschieten en later de bonnen indienen.

En voor de inrichting (meubels en apparatuur) is een bouwdepot niet bedoeld. (Logisch ook want de rente over dit deel van de hypotheek is ook niet aftrekbaar.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator maandag 31 maart 2008 @ 09:43:50 #7
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_57731768
quote:
Op zondag 30 maart 2008 17:02 schreef ManAtWork het volgende:
Normaal zou je niet hoeven voorschieten.
Want bij de bouw krijg je facturen welke je (meestal) binnen 30 dagen moet voldoen. Dan hoeft het geen probleem te zijn.
Een alternatief is inderdaad voorschieten en later de bonnen indienen.

En voor de inrichting (meubels en apparatuur) is een bouwdepot niet bedoeld. (Logisch ook want de rente over dit deel van de hypotheek is ook niet aftrekbaar.)
Maar echt bouwen wordt het ook niet. Ik wil alleen maar een vloer kopen, en wat aan de muren en plafonds doen.
Verder ga ik geen verbouwingen doen ofzo.

Volgens mijn hypotheek adviseur kan het wel, maar vraag me echt af hoe het in de praktijk werkt.
pi_57731838
Het extra geld hoeft niet in een bouwdepot. Ik had het in een krediethypotheek, waarbij ik vanuit dat krediet een bedrag naar keuze kon overhevelen naar mijn eigen rekening.
Voor de belasting heb ik de bonnen bewaard zodat ik kan aantonen dat het geld gebruikt is voor het huis.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 31 maart 2008 @ 10:03:10 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57732041
Het hoeft ook niet in een bouwdepot. Maar als het in een bouwdepot zit, werkt het door het inleveren van facturen.

@TS: misschien even bellen met je financier/adviseur om te kijken hoe hij het geld op je rekening kan krijgen. Mogelijkheden moeten er wel zijn want jij bent degene die bij de belastingdienst moet aantonen hoe het geld besteed is.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator maandag 31 maart 2008 @ 10:09:42 #10
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_57732121
quote:
Op maandag 31 maart 2008 09:48 schreef sigme het volgende:
Het extra geld hoeft niet in een bouwdepot. Ik had het in een krediethypotheek, waarbij ik vanuit dat krediet een bedrag naar keuze kon overhevelen naar mijn eigen rekening.
Voor de belasting heb ik de bonnen bewaard zodat ik kan aantonen dat het geld gebruikt is voor het huis.
Maar dan blijft het wel aftrekbaar voor de belasting?
En kon je er toen ook meubels/gordijnen/etc van kopen?
  Moderator maandag 31 maart 2008 @ 10:12:27 #11
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_57732161
quote:
Op maandag 31 maart 2008 10:03 schreef ManAtWork het volgende:
Het hoeft ook niet in een bouwdepot. Maar als het in een bouwdepot zit, werkt het door het inleveren van facturen.

@TS: misschien even bellen met je financier/adviseur om te kijken hoe hij het geld op je rekening kan krijgen. Mogelijkheden moeten er wel zijn want jij bent degene die bij de belastingdienst moet aantonen hoe het geld besteed is.
En dat doe ik door bonnen te bewaren?
Ik ga morgen bij mijn adviseur langs om offertes te bespreken en een aanvraag te doen, dan zal ik het wel even vragen.
pi_57732191
Meubels en gordijnen vallen meestal niet onder een bouwdepot
Maar onder het stukje aflossingsvrije hypotheek als ikhet goed heb, dit kan je namelijk niet van de belasting aftrekken omdat het spullen zijn voor consumptief krediet (als ik t goed heb)
Vloer bijvoorbeeld is wel uit een bouwdepot
Only the dead have seen the end of the war - Plato
  maandag 31 maart 2008 @ 10:20:18 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57732281
quote:
Op maandag 31 maart 2008 10:14 schreef klotezooi het volgende:
Meubels en gordijnen vallen meestal niet onder een bouwdepot
Maar onder het stukje aflossingsvrije hypotheek als ikhet goed heb, dit kan je namelijk niet van de belasting aftrekken omdat het spullen zijn voor consumptief krediet (als ik t goed heb)
Vloer bijvoorbeeld is wel uit een bouwdepot
Heeft niks met bouwdepot of aflossingsvrije hypotheek te maken, hoor.
En aftrekken van de belasting kan sowieso niet.

Het gaat om de rente van de financiering. En deze rente is niet aftrekbaar omdat de uitgaven geen posten zijn die onder de eigenwoningschuld gebracht mogen worden.

Het antwoord is dus dat dat deel van de rente van de financiering niet aftrekbaar is voor de IB.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 31 maart 2008 @ 10:20:57 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57732294
quote:
Op maandag 31 maart 2008 10:12 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

En dat doe ik door bonnen te bewaren?
Ik ga morgen bij mijn adviseur langs om offertes te bespreken en een aanvraag te doen, dan zal ik het wel even vragen.
Juist. Aantonen doe je door bonnen/facturen te bewaren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_57732357
quote:
Op maandag 31 maart 2008 10:14 schreef klotezooi het volgende:
Meubels en gordijnen vallen meestal niet onder een bouwdepot
Maar onder het stukje aflossingsvrije hypotheek als ikhet goed heb, dit kan je namelijk niet van de belasting aftrekken omdat het spullen zijn voor consumptief krediet (als ik t goed heb)
Vloer bijvoorbeeld is wel uit een bouwdepot
Aflossingsvrij is niet relevant.

Mocht je geld willen gebruiken voor zaken die niet 'nagelvast' met de woning verbonden zijn (dus: meubels, gordijnen oftewel: inrichting, maar er *zou* ook kliklaminaat onder kunnen vallen, omdat je dat weer mee kunt nemen naar je volgende woning), dan moet je dat aangeven bij je aanvraag.

De vraag is of je dat kunt lenen: of dat zo is, is afhankelijk van de waarde (executiewaarde) van de woning, omdat dat mede bepaalt hoeveel je maximaal zou kunnen lenen. Veel ruimte is er meestal niet.

Gebruik je extra geld om te gebruiken voor bijvoorbeeld verbouwen, schilderwerk en dergelijke, dan wordt dit in een bouwdepot gestoken, tenzij het (althans: de meeste verstrekkers hanteren dit en onder NHG is het standaard) onder de ¤2.500,- is. Dan wordt het direct aan je overgemaakt.

Mocht je nu al direct bij de overdracht een bepaald bedrag nodig hebben (als er wél een bouwdepot wordt ingesteld), vraag je notaris dan om 'spijkergeld' op te vragen bij de verstrekker. Meestal kun je zo'n 10-20% van het bouwdepot op laten nemen, zodat je de eerste nota's kunt voldoen.

Zodra je bouwdepot onder die ¤2.500,- uitkomt, dan wordt het sowieso uitbetaald. Bonnen bij de bouwmarkt zul je moeten voorschieten. De schilder kan direct vanuit het depot betaald worden door het indienen van z'n nota.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  maandag 31 maart 2008 @ 10:34:15 #16
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_57732536
Hangt er van af wat je met je hypotheekverstrekker hier over hebt afgesproken. Soms hebben ze geen eisen qua bouwdepot o.i.d., meestal als het geen top-hypotheek is of het extra bedrag aan de lage kant. Dan maken ze de boel over naar de notaris die het weer naar jou overmaakt.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  Moderator maandag 31 maart 2008 @ 10:35:10 #17
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_57732553
quote:
Op maandag 31 maart 2008 10:24 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Aflossingsvrij is niet relevant.

Mocht je geld willen gebruiken voor zaken die niet 'nagelvast' met de woning verbonden zijn (dus: meubels, gordijnen oftewel: inrichting, maar er *zou* ook kliklaminaat onder kunnen vallen, omdat je dat weer mee kunt nemen naar je volgende woning), dan moet je dat aangeven bij je aanvraag.

De vraag is of je dat kunt lenen: of dat zo is, is afhankelijk van de waarde (executiewaarde) van de woning, omdat dat mede bepaalt hoeveel je maximaal zou kunnen lenen. Veel ruimte is er meestal niet.

Gebruik je extra geld om te gebruiken voor bijvoorbeeld verbouwen, schilderwerk en dergelijke, dan wordt dit in een bouwdepot gestoken, tenzij het (althans: de meeste verstrekkers hanteren dit en onder NHG is het standaard) onder de ¤2.500,- is. Dan wordt het direct aan je overgemaakt.

Mocht je nu al direct bij de overdracht een bepaald bedrag nodig hebben (als er wél een bouwdepot wordt ingesteld), vraag je notaris dan om 'spijkergeld' op te vragen bij de verstrekker. Meestal kun je zo'n 10-20% van het bouwdepot op laten nemen, zodat je de eerste nota's kunt voldoen.

Zodra je bouwdepot onder die ¤2.500,- uitkomt, dan wordt het sowieso uitbetaald. Bonnen bij de bouwmarkt zul je moeten voorschieten. De schilder kan direct vanuit het depot betaald worden door het indienen van z'n nota.
Volgens mijn adviseur kan het allemaal wel en hoef ik me nergens zorgen om te maken. Echt een wereldbedrag is het ook niet; 5000,- maar.
pi_57732866
quote:
Op maandag 31 maart 2008 10:35 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Volgens mijn adviseur kan het allemaal wel en hoef ik me nergens zorgen om te maken. Echt een wereldbedrag is het ook niet; 5000,- maar.
Goede adviseur

Hij provisie, jij de shit.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Moderator maandag 31 maart 2008 @ 10:58:21 #19
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_57733085
quote:
Op maandag 31 maart 2008 10:58 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou bij?
Jouw adviseur laat je een hypotheek nemen voor het kopen van wat meubels en vertelt je daarbij dat je dat bedrag gewoon kunt aftrekken, terwijl dat niet zo is en hij dat donders goed weet.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 31 maart 2008 @ 11:05:40 #21
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_57733107
Er kan pas shit ontstaan als je de rente die je over die 5K betaald ook van de belasting wilt gaan aftrekken. Dat mag namelijk alleen als je het aan "nagel-vaste" zoals vaste vloer, uitbouw, keuken enzo besteedt. Meubels vallen daar niet onder.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_57733173
Reken eens uit hoeveel belastingvoordeel je hebt van het aftrekken van de belasting over de rente van 5000,-.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator maandag 31 maart 2008 @ 11:13:08 #23
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_57733254
quote:
Op maandag 31 maart 2008 11:08 schreef sigme het volgende:
Reken eens uit hoeveel belastingvoordeel je hebt van het aftrekken van de belasting over de rente van 5000,-.
3 euro? 4 misschien?

Mijn adviseur heeft nooit verteld dat ik de rente over het bedrag van de belasting af kan trekken. Is iets wat ik zelf altijd gedacht heb.
pi_57733317
edit: ik had ook begrepen dat 'ie had verteld dat je de rente erover kon aftrekken...

[ Bericht 86% gewijzigd door Five_Horizons op 31-03-2008 11:26:29 ]
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_57733377
quote:
Op maandag 31 maart 2008 11:13 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

3 euro? 4 misschien?

Mijn adviseur heeft nooit verteld dat ik de rente over het bedrag van de belasting af kan trekken. Is iets wat ik zelf altijd gedacht heb.
Daarom. Doe geen moeite voor de aftrekbaarheid van de belasting. Hypotheekconstructie levert je een gunstige rente op, vergeleken met een andere lening. Da's al.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')