abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_57711311
Dit jaar ga ik voor het eerst de hele moestuin proberen zo efficiënt mogelijk te benutten.
Afgelopen drie jaar is het stuk grond in delen steeds verder ontgonnen: frezen, aardappels, en waar een jaar aardappels hebben gestaan het jaar erop iets anders.
Vorig jaar, druk druk druk met andere belangrijke dingen, is het grotendeels bezet geweest met winterrogge - de hele zomer lang. Mooi hoor.
Eind van de zomer gezeist, en begin van de winter bij wijze van experiment er een grote lap landbouwplastic over.


Die lap is er begin maart afgehaald; en zie hier het resultaat:

Nauwelijks zode, wel wat stro-achtige overblijfsel van de winterrogge. Niet slecht! Er hoeft niet gefreesd te worden, en ook niet grof gespit.

Bovendien heb ik uit de bieb dit boek gehaald (en inmiddeld besteld)
quote:

Dit handboek is het resultaat van jarenlang zoek- en studiewerk van enkele Velt-ingenieurs. Het is een naslagwerk waarin je alle principes en technieken die op dit ogenblik in de ecologische teelt bekend zijn kan terugvinden. Maar daarnaast is het ook een praktische en overzichtelijke handleiding voor de amateurtuinier die in zijn moestuin biologische, gifvrije groenten wil kweken.
Aanrader! Ontzettend veel informatie, bijzonder leesbaar & practisch (al sla ik ingewikkeldheden over chemische samenstelling van de bodem over ).

Met dat boek in de hand een tuinplan gemaakt. De moestuin is 4 meter diep en 28 meter breed. Ik heb er 17 bedden in gemaakt van zo'n 1,20 meter breed en daartussen dan smalle paden. Met behulp van planken, dus de paden zijn nu ongeveer 20cm maar dat moet in het gebruik naar zo'n 30cm.


Met die bedden en dat boek dan een planning gemaakt voor vruchtwisseling. Elke bedbezetting schuift jaarlijks een bedje op, en dan zijn er een heel aantal regels die maken dat de grond zo gezond mogelijk blijft. Geen biet na kool, minstens 6 jaar tussen koolbedden etc.

En nu kan het grote zaaien poten planten beginnen !
Aardappels staan alvast in een doosje in het licht om oogjes te kweken (alleen vroege aardappels, ieder jaar aardappelziekte hier ). Wortels en bietjes zijn voorgezaaid in de kas - volgende week maar eens gaan afharden.

De meeste zaden heb ik nog niet in huis; bestelling bij vreeken is al enige tijd terug gedaan maar duurt even..

Plantuitjes heb ik al wel, en kunnen de grond in. In bedje nr2, in de toekomst bedoeld voor ui én wortel, maar omdat hier vorig jaar wat wortels stonden doe ik dit jaar hier uitsluitend ui.
Netjes gaatjesplan gemaakt .


En uitjes in gezet (gewone en rode)


Nadat ik alle uitjes gezet had (twee zakjes, samen een pond), hield ik nog bed over. Inmiddeld nieuwe plantuitjes en knoflook gekocht, morgen de rest van het bed maar eens volzetten.

Wordt vervolgd..

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 30-03-2008 11:09:33 (huuh! spelfout. ) ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 30 maart 2008 @ 11:07:40 #2
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_57711414
Tof!

Deze ga ik volgen
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Boks-Chick zondag 30 maart 2008 @ 11:27:33 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_57711589
Hey wat een tof idee voor een topic! Erg leuk, voedsel wat geboren wordt . Weer eens wat anders dan kittens die geboren worden. Dit ga ik ook volgen
lolwut
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 30 maart 2008 @ 11:34:54 #4
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_57711665
Ik houd je moestuin in de gaten, wij hebben dezelfde soort plannen.
pi_57712365
Wisselteeltplan nu dan maar overgetypt, het stond alleen nog maar op een papiertje vol doorhalingen en voortgeschreden inzichten.

0. (half bedje, onder de vuurbes). Bloemen. Afrikaantjes, goudsbloem, dahlia
1. bladgroente
2. wortel & ui (2008: alleen ui)
3. kool: paksoi rode/witte kool
4. bonen (waaronder tuinbonen)
5. bietjes
6. – braak / voorzaai / groenbemester (2008: opkweken asperges uit zaad)
7. wortel
8. peultjes | najaar: venkel
9. snijbiet & sla | najaar: kool – spruitjes & boerenkool
10. aardappels | najaar: winterprei
11. vroege bietjes | zomer: bonen
12. venkel schorseneer witlof
13. aardbei (2008: vroeg plantjes kopen & zetten, volgende jaren 2e jaars aardbei) | najaar bleekselderij
14. aardbei (2008: uitlopers van bed 13, volgende jaren hier vroeg gezet gekochte plantjes)
15. zomer / herfst prei
16. vroege kool: spitskool | late bonen
17. vroege wortel | zomer: sla andijvie bleekselderij
18. (half bedje) vaste asperges (2008: bietjes)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57712399
Ah leuk, een grondige aanpak, deze ga ik volgen.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 30 maart 2008 @ 12:32:27 #7
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_57712404
quote:
Op zondag 30 maart 2008 11:34 schreef qltel het volgende:
Ik houd je moestuin in de gaten, wij hebben dezelfde soort plannen.
Idem!
... ♥ ik mis je ♥
pi_57712479
Mochten mensen met grote moestuinplannen voor dit jaar in het noorden des lands wonen; de oude kwekerij 'de bolster' heeft nog oude zaden over en geeft die gráág en gratis weg. Dus niet de nieuwe kwekerij die de naam/website/klantenkring heeft overgenomen.
Dat oude zaad ligt te vergaan en dat gaat de oude kwekers zeer aan het hart. Dus.. liefhebbers zijn welkom.
( Pieter Venemakade 61 Kiel-Windeweer )
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 30 maart 2008 @ 12:39:49 #9
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_57712520
Ik zie nog te veel tuin en te weinig moes.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zondag 30 maart 2008 @ 12:40:30 #10
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_57712533
zo, en hier wil je van overwinteren?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  Admin zondag 30 maart 2008 @ 12:41:32 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_57712543
*volgt*
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_57714758
quote:
Op zondag 30 maart 2008 12:36 schreef sigme het volgende:
Mochten mensen met grote moestuinplannen voor dit jaar in het noorden des lands wonen; de oude kwekerij 'de bolster' heeft nog oude zaden over en geeft die gráág en gratis weg. Dus niet de nieuwe kwekerij die de naam/website/klantenkring heeft overgenomen.
Dat oude zaad ligt te vergaan en dat gaat de oude kwekers zeer aan het hart. Dus.. liefhebbers zijn welkom.
( Pieter Venemakade 61 Kiel-Windeweer )
Zit daar ook weidegraszaad bij?
pi_57715099
quote:
Op zondag 30 maart 2008 14:33 schreef iteejer het volgende:

[..]

Zit daar ook weidegraszaad bij?
Dat durf ik niet te zeggen. De "nieuwe" bolster voert dat zo te zien niet in het assortiment..
Ik kan even kijken of ik een telefoonnummer heb van de oude bolster .

Ik heb ooit eens ecologisch verantwoord graszaadmengsel gekocht, rond de ¤100,- euro/kg meen ik !
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57715153
quote:
Op zondag 30 maart 2008 14:49 schreef sigme het volgende:
Dat durf ik niet te zeggen. De "nieuwe" bolster voert dat zo te zien niet in het assortiment..
Ik kan even kijken of ik een telefoonnummer heb van de oude bolster .

Ik heb ooit eens ecologisch verantwoord graszaadmengsel gekocht, rond de ¤100,- euro/kg meen ik !
Graag!
pi_57715294
Wat is het verschil met 'gewoon' graszaad wat wij altijd bij het tuincentrum kopen iteejer? Ik kan het nergens vinden.

(+ tvp, leuk project om te volgen!)
pi_57717468
Ecologisch/biologisch zaad is gekweekt zonder gebruik van niet-biologische meststoffen en bestrijdingsmiddelen. En niet chemisch ontsmet.

Voor biologische keurmerken moeten boeren ook biologisch geteeld zaad gebruiken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 30 maart 2008 @ 17:50:01 #17
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_57718547
leuk topic!
Saartje
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 31 maart 2008 @ 14:43:01 #18
163650 Greys
pi_57737279
Wat leuk! Ik word vaste fan!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_57744186
Als je nog een bedje overhebt, zijn radijsjes, courgettes, meloenen en pompoenen erg leuk om te zien groeien. Zonnebloemen en een hennephaag ook
pi_57744908
Ik zag dat ik mij laatst een zakje augurkenzaad aangeschaft heb, dus die komen nog ergens. Hennep is erg mooi en goedkoop in aanschaf, maar volgens mij heb ik er geen geschikte plek voor.
Courgette- en pompoenenkweek laat ik over aan mijn moeder. Er is snel teveel .

Vandaag het uienbed (bed 2) volgezet; er is nog knoflook bij gekomen, en sjaotten, en verder gewone plantuitjes.

Ook vandaag bed 17 begonnen, wortels. Ik had nog wat zaad van (eer?)vorig jaar.
Twee rijen Kastagnewortelen (ook bekend als Zwarte Spaanse) :


Vier rijen Green topped white :

Daarvan had ik al wat voorgezaaid in de kas, die heb ik uitgeplant. En de rest van het zaad gezaaid.

En ook nog 'gewone' oranje wortels (Amsterdam 3, gekocht in Polen ).
Tussen de wortels staan plantuien en zaai-bosuien.

Bed 17 is nu voor tweederde vol en het wortelzaad is nu op. Ik denk dat ik maar eens in vaders voorraad ga strunen.

[ Bericht 7% gewijzigd door sigme op 31-03-2008 20:41:51 (foto'tjes verbeterd) ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57745356
Wortelzaad zaait zo lastig. Ik heb mij een zaaihulpje geknutseld:


Zaadjes vermengd met metselzand, en dan hiermee netjes in het geultje strooien. Werkte boven verwachting . Nu maar hopen dat het ook een beetje wil kiemen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 2 april 2008 @ 10:16:43 #22
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_57774916
quote:
Op zondag 30 maart 2008 10:55 schreef sigme het volgende:

Bovendien heb ik uit de bieb dit boek gehaald (en inmiddeld besteld)
[..]
Dat boek heb ik vorige maand gekocht, echt een perfect naslagwerk! Dit jaar voor het eerst zelf ook aan 't moestuinieren op 100 m2, de vorige maand ingezaaide tuinbonen komen nu op en dit weekend de vroege aardappelen gepoot, slaplantjes en peterselieplantjes geplant en peultjes, rode kool, rode zaaiui, worteltjes en radijsjes gezaaid.

[ Bericht 1% gewijzigd door Perrin op 02-04-2008 10:25:01 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 2 april 2008 @ 14:05:12 #23
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_57779238
quote:
Op maandag 31 maart 2008 20:08 schreef dvr het volgende:
Als je nog een bedje overhebt, zijn radijsjes, courgettes, meloenen en pompoenen erg leuk om te zien groeien. Zonnebloemen en een hennephaag ook
Hm, zonnebloemen lijkt mij ook wel wat. Is het ook zinvol/rendabel voor een leuke opbrengst pitten? Of meer voor de "mooi'?
... ♥ ik mis je ♥
pi_57779551
quote:
Op woensdag 2 april 2008 14:05 schreef phluphy het volgende:

Hm, zonnebloemen lijkt mij ook wel wat. Is het ook zinvol/rendabel voor een leuke opbrengst pitten? Of meer voor de "mooi'?
Ik heb er zelf nooit echt iets mee gedaan (het is gewoon leuk ze te zien groeien en bloeien), maar je kunt de pitten roosteren en eten, of de uitgebloeide koppen droog bewaren en in de winter ophangen voor de vogeltjes.
  woensdag 2 april 2008 @ 14:24:16 #25
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_57779717
Tof. Ik zet ze op het lijstje erbij!
... ♥ ik mis je ♥
  woensdag 2 april 2008 @ 14:29:37 #26
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_57779843
schouderklopje!
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 2 april 2008 @ 15:21:08 #27
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_57781019
quote:
Op woensdag 2 april 2008 14:24 schreef phluphy het volgende:
Tof. Ik zet ze op het lijstje erbij!
Staan er aardbeien op je lijstje? Vanaf volgende week donderdag 6 aardbeienplantjes voor 3 euro bij de Duitse Aldi.
  woensdag 2 april 2008 @ 15:32:50 #28
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57781280
Wat een gaaf topic, ik zou zo graag op een boerderie wonen!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 2 april 2008 @ 15:55:07 #29
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_57781756
quote:
Op woensdag 2 april 2008 15:32 schreef oh-oh het volgende:
Wat een gaaf topic, ik zou zo graag op een boerderie wonen!
Da's best leuk, inderdaad! Maar een moestuintje kun je in practisch elke tuin kwijt..
  woensdag 2 april 2008 @ 15:57:16 #30
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57781803
Toch echt niet op mijn balkon!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  Moderator zondag 6 april 2008 @ 10:50:18 #31
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_57864759
Oh zucht ach en wee ! Vroegah had mijn vader ook een moestuintje
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_57874347
quote:
Op woensdag 2 april 2008 14:05 schreef phluphy het volgende:

[..]

Hm, zonnebloemen lijkt mij ook wel wat. Is het ook zinvol/rendabel voor een leuke opbrengst pitten? Of meer voor de "mooi'?
Én ik heb ooit op LLINK gezien dat ze in Ghana ofzo de mensen ook zonnebloemen tussen hun gewassen lieten planten, omdat slakken en ander ongedierte zonnebloem-groen lekkerder vindt dan je groente
  zondag 6 april 2008 @ 19:12:19 #33
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_57874502
ik weet niet helemaal of dit thuishoort in dit topic, maar het is misschien wel een leuke aanvulling binnen dit topic voor mensen die van paddestoelen, lekker, natuurlijk en heel erg simpel houden.

zorg dat je een paar oude boomstammetjes hebt en je kan een paar jaar lang een paar keer per jaar de lekkerste paddestoelen oogsten.

kijk maar. en het is niet duur en makkelijk, zeker de entpennen, de houten pluggen met de kweek erop.

http://www.wildandsavoury.nl

of direct bij zelfkweken: http://www.wildandsavoury.nl/index.cfm?section=300
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_57875499
Leuk topic
Ik heb de verkeerde genen voor een moestuin maar mijn schoonouders hebben er wel een en die plunder ik dus regelmatig. Wat een klus zeg, om zo'n tuin aan te leggen en te onderhouden.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_57875932
Leuke klus hoor Sigme !
Het is jaren geleden dat ik/wij hebben gemoest.
Sommige buren doen het nog steeds en het ziet er dan aanlokkeljk uit.

Kwam ik thuis van het werk uit de stad met spinazie en dan zag ik dat er geoogst kan worden.
Tja, zeiden ze in het dorp: ik kijk eerst in de moestuin en ga daarna naar de winkel. Duh.

En als je teveel oogst voor eigen gebruik : heb je dan opslag of geef je het weg ?
  zondag 6 april 2008 @ 20:23:30 #36
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_57875938
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:01 schreef MinderMutsig het volgende:
Leuk topic
Ik heb de verkeerde genen voor een moestuin maar mijn schoonouders hebben er wel een en die plunder ik dus regelmatig. Wat een klus zeg, om zo'n tuin aan te leggen en te onderhouden.
voor de een een klus, voor de ander een liefhebberij. zo is het ooit gekomen dat boeren boeren werden en artsen artsen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_57876276
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:23 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

voor de een een klus, voor de ander een liefhebberij. zo is het ooit gekomen dat boeren boeren werden en artsen artsen.
Ik zou dolgraag diegene zijn met groene vingers die lekker in de tuin rommelt en dan eigen verse groente op tafel zet maar het zit er gewoon niet in. Ik kan nog net mijn kruiden in leven houden maar zelfs daarvan sneuvelt regelmatig een plantje
There is no love sincerer than the love of food.
pi_57876411
quote:
Op woensdag 2 april 2008 15:57 schreef oh-oh het volgende:
Toch echt niet op mijn balkon!
Op www.denieuwetuin.be kun je voor E2,50 het boekje van ene meneer Bauwens bestellen, speciaal voor het kweken van groenten in potten, op terras of balkon. =)

Ik heb momenteel op mijn balkon radijs staan, een blauwe bessenstruik, een kruisbessenstruik, een vijgenplant en een olijfboom. Deze week heb ik sla gezaaid en een zaaibakje op de vensterbank gevuld met allerlei zaadjes: gele paprika, lantaarnpaprika, gele tomaatjes en aardbeien. Verder nog een potje chocolademunt staan en een pot koriander. =)
Sanity is (not) statistical
pi_57876824
quote:
Op zondag 6 april 2008 19:12 schreef zoalshetis het volgende:
ik weet niet helemaal of dit thuishoort in dit topic, maar het is misschien wel een leuke aanvulling binnen dit topic voor mensen die van paddestoelen, lekker, natuurlijk en heel erg simpel houden.

zorg dat je een paar oude boomstammetjes hebt en je kan een paar jaar lang een paar keer per jaar de lekkerste paddestoelen oogsten.
Dat ga ik ook zeker nog een keer doen .

Op de site die jij linkt zie ik geen prijzen staan (behalve van een kadopakket), misschien kijk ik er over heen.

Bij de kweker waar ik veel zaden en pootgoed haal hebben ze ook van die entpennen en broeddingen. Ik ga het liever een keer halen dan laten opsturen, misschien volgend jaar. Neem ik gelijk weer wat van hun aardappels mee, zoveel mooie leuke rasjes .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57877021
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:23 schreef AnneX het volgende:

En als je teveel oogst voor eigen gebruik : heb je dan opslag of geef je het weg ?
Nou, het idee is zoveel mogelijk dingen zelf bij elkaar te arbeiden en zo weinig mogelijk te werken voor geld, dus ik zal opslaan. Ik heb een vriezer, maar het lamsvlees gaat vóór, en ik vrees dat er dan ook dit jaar weer weinig ruimte overblijft voor groente.

Dus het zal wel inmaken worden. Véél inmaken. Ik heb gelukkig veel schuurruimte.
En natuurlijk ook wel wat weggeven, maar in hoofdzaak toch voor onszelf.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 6 april 2008 @ 21:31:39 #41
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_57877442
quote:
Op zondag 6 april 2008 21:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat ga ik ook zeker nog een keer doen .

Op de site die jij linkt zie ik geen prijzen staan (behalve van een kadopakket), misschien kijk ik er over heen.

Bij de kweker waar ik veel zaden en pootgoed haal hebben ze ook van die entpennen en broeddingen. Ik ga het liever een keer halen dan laten opsturen, misschien volgend jaar. Neem ik gelijk weer wat van hun aardappels mee, zoveel mooie leuke rasjes .
ja er staan prijzen, bij bestel nu, maar ik had idd ook moeite met die site. natuurlijk is halen beter dan opsturen! . het is ook niet zo dat ik deze site ken of de aanbieder. het lijkt me gewoon erg ok. en onderhoudsvriendelijk te houden naast groenten.

ik heb zelf een grote tuin voor amsterdamse/pijpse begrippen. wel een tuin op het noorden. veel bomen op ca.100 m2. dus na het snoeien genoeg stammetjes, die overslaan van de ene stam in de ander. pluk nu al jaren paddestoelen en ga binnenkort weer wat bijzetten.

en wat betreft aardappels. er schijnen nieuwe rassen aan te komen die resistenter zijn tegen invloeden van buitenaf, maar wel gewoon biologisch zijn en gekweekt van rassen die in landen voorkomen waar de aardappels dus gewoon resistenter zijn. langer koken op lagere temperatuur dus.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_57939908
Leuk topic. Jammer dat ik geen tuin heb
pi_57997037
Zoalshetis, ik ken wel aardappels die resistent zijn tegen aardappelmoeheid (aaltjes), maar tegen aardappelziekte (phytophthora) ken ik geen resistentie. Wel rassen die er het wat langer uithouden, maar niet meer dan dat.

Ik hou het voorlopig in elk geval bij mijn omzeilen: vroege rassen: oogsten voor de ziekte toeslaat, en geen aardappels kweken om te bewaren. Mijn vader kweekt weer tomaten, vorig jaar gingen die ook allemaal ten onder aan de phytophthora, dit jaar maar eens zien hoe het staat met de besmetting.

Die paddestoelen zijn wel heel interessant. Ik had ze al een paar jaar geleden gezien, met die entdingen, maar ik heb nog nooit iemand gesproken die ze ook werkelijk kweekt. Vertel, vertel! Wat kweek je, hoeveel/hoevaak oogst je, is het speciaal lekkerder dan gekocht?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57997038
Ondertussen heb ik niet stilgezeten.
Bed 17, het vroegewortelbed, is vol. Er bleek nog wat voorgezaaide amsterdam3 in de kas te staan, dus die zijn uitgezet. (Kasbeheer en voorzaaien daarin heb ik uitbesteed, vandaar dat ik niet altijd weet wat er zoal voor mij is).

Het bed is aan de graskant afgesloten met een rij bieslook. Uit een potje, in stukken gescheurd op op rij uitgezet.

Bed 11, het vroegebietjesbed is ook vol.
Er waren krootjes voorgezaaid in de kas, eind februari of begin maart gezaaid; begin april zag dat er zo uit:


En die heb ik uitgezet. In matrixpatroon op 10 x 10. Dit wordt een niet-schoffelbed; alles wieden met de hand dus.

De nachtvorst joeg me nog wel de stuipen op het lijf, maar de krootjes houden zich kranig.


38 rijen; 11 op een rij. Gelukkig hou ik wel van bietjes .

Bed 9, bladgroente is óók al vol.
Uit de kas heb ik de gezaaide ijsbergsla gedund, wat eruit ging heb ik bij mij op een rijtje gezet.
Ook uit de kas heb ik een kloetje spinazieplantjes gerooid en uitgeplant. Rucola was speciaal voorgezaaid, en ook die is uitgeplant.
Verder gezaaid: eikebladsla, groenlof, spinazie, warmoes.
En hier als sluitrij een potje peterselie uitgescheurd en uitgeplant.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 12-04-2008 05:46:19 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57997064
Nog net voor ik ga slapen.
Met zulk een tuin kun je ookt dieptekas maken die in de grond ligt.
pi_57997067
Dieptekas..

Daar ga ik op googelen. 'truste!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57997070
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 06:09 schreef sigme het volgende:
Dieptekas..

Daar ga ik op googelen. 'truste!
1) De aarde is een prima isolator (vb wijnkelder) en geeft weinig warmte af. (natuurkunde les 1) 2) Bij zoninstraling wordt in de kas kortgolvige straling in langgolvige omgezet. Kortgolvige kan de kas wel in, langgolvige kan er echter niet uit en wordt teruggekaatst. Effect: broeikas. (natuurkunde les 2) Kortom, het idee van een dieptekas lijkt me niet zo handig, althans het achterliggende principe is niet juist. En dat de plantjes beter groeien, dat is een kwestie van de juiste, wat hogere temperatuur (zei meneer de plantenfysioloog). Wat dat betreft zijn het net mensen...


pi_57997073
Nou, ik vind 't niet zo'n gek plan.


Ik heb een "gewone" kas, en dat werkt heel mooi, maar het wordt er verrot koud in de winter / 's nachts. De aarde geeft weinig warmte af - maar wordt ook niet heel koud. Met zo'n glaspartij ervoor zou het wel eens genoeg kunnen zijn om vorst buiten te houden.

En ik heb nog een verzameling kozijnen-met-glas liggen, waar ik niks nuttigs mee weet te verzinnen.. Misschien maak ik wel een klein dieptekasje .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57997075
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 06:23 schreef sigme het volgende:
Nou, ik vind 't niet zo'n gek plan.
[ afbeelding ]

Ik heb een "gewone" kas, en dat werkt heel mooi, maar het wordt er verrot koud in de winter / 's nachts. De aarde geeft weinig warmte af - maar wordt ook niet heel koud. Met zo'n glaspartij ervoor zou het wel eens genoeg kunnen zijn om vorst buiten te houden.

En ik heb nog een verzameling kozijnen-met-glas liggen, waar ik niks nuttigs mee weet te verzinnen.. Misschien maak ik wel een klein dieptekasje .
Wat zon in de winter zorgt voor een stuk hogere temperatuur maar helaas zien we die tot nu niet zo vaak.
pi_57997076
Met zo'n dieptekas kun je dus ook tropische planten en vruchten kweken, je moet dan wel voor verduistering zorgen.
  zaterdag 12 april 2008 @ 06:37:04 #51
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_57997085
Ik wens je veel suucces TS met je moestuin. Dit soort topics doet het je soms spijten dat je midden in een stad woont.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 12 april 2008 @ 09:57:05 #52
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_57997809
Sigme, klopt het dat je de grond van je moestuin elk jaar volledig moet omspitten?
... ♥ ik mis je ♥
pi_57997979
Nee, dat hoeft niet . Sterker nog, volgens de recente inzichten is dat zelfs slecht.

Om niet om te hoeven spitten is het zaak ervoor te zorgen dat er geen zode op gaat groeien, daarom had ik er afgelopen najaar/winter een lap plastic over liggen. In het voorjaar is de grond dan schoon (zwart) en los. Precies wat je met spitten ook bereikt, maar met spitten haal je extra onkruidzaad naar boven en put je daardoor de grond meer uit. Plus dat het het de vochthuishouding verstoort (en stom zwaar werk is).

Wel heb ik de grond de afgelopen drie jaar met geweld losgemaakt (te lui om te spitten hoor, frees gehuurd ).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57998051
He leuk topic, dat boek heb ik ook en ik doe ook aan moestuinieren; ik blijf je vorderingen volgen.
pi_57998271
Sigme, gisteravond (helaas niet terug te kijken) bij Gardeners World op de Beeb een lang item over het beginnen van een volkstuin.
Een van de presentators (vader van jonge kinderen, wil gezond verbouwen enz) laat daar alles over zien en geeft hendige tips.

Elke vrijdagavond van 21:00 tot 22:00 uur, misschien heb je er iets aan. Site: http://www.bbc.co.uk/gardenersworld/

(edit:verkeerde linkje)
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_57998357
Shmoopy, leuke tip, dank!

Ik zal lief eens vragen of die dat kan opnemen, op dat tijdstip kunnen we nooit kijken ( , ).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57999454
De BBC is sowieso erg goed met tuinprogramma's. Gardeners World volg ik al jaren religieus en ook de serie van Carol Klein "Grow your own veg" was super. Het bijbehorende boek staat op mijn verlanglijstje. Ik sta op een wachtlijst voor een volkstuin, tot nu toe moestuinier ik op kleine schaal in mijn stadsachtertuintje en verslind ik alle informatie.
Wat ik vooral van de laatste aflevering van Gardeners World heb onthouden is dat Joe heeft besloten om de voorbereidingen in zijn volkstuin nu heel grondig te doen, omdat hij anders later de nadelen gaat ondervinden. Dus zoveel mogelijk onkruidresten verwijderen enzo voor het zaaien en planten. En hij voert ook uit wat ik ook wil doen: raised beds. En verder maakt hij zoveel mogeijk gebruik van gerecyclede materialen. Zo haalde hij voor 25 pond een schuurtje bij iemand vandaan, legde in zijn volstuintje wat pallets neer als vloer en bouwde het schuurtje daar bovenop weer op.

Heel gaaf dat jij het ook grondig aanpakt en met ons deelt.
pi_58000574
Ik da d'r bijna van blozen . Maar ik doe dit topic natuurlijk voor mijn eigen bestwil - een priveverslag bijhouden is saai en komt er dus niet van, terwijl het wel nodig is. Anders weet ik na een half jaar al niet meer wanneer ik wat ook al weer precies gezet heb. En waar het briefje is waarop staat *wat* ik daar gezaaid had wat blijkbaar niet opkomt. Etc etc.

Ik had de aardappels voorgekiemd door ze een paar weken in een koele maar lichte plaats te zetten.


bed 11 is nu bepoot met Eersteling,
bed 14 met Gloria.

Twee Gloria's hadden geen oogjes en ik had me ook verteld waardoor ik er al een paar tekort kwam, dus ik moet nu nog pootaardappels bijhalen. Domoor .

Oh, en over frutselen met herbruikte materialen, nu je erover begint kan ik natuurlijk niet nalaten om te laten zien wat ik gister geknutseld heb. Er is nog een en ander aan plaatmateriaal over waar geen bestemming voor is, en eigenlijk wat in de weg ligt. En naar de stort brengen kost geld.. Nu heb ik een zaagtafel, dus ik heb wat plaat aan reepjes gezaagd (helemaal zelf!), en deze met het nietpistool aan pakjestouw gejast.

En dat is nou een tuinpaadje:


Kijk, even een stukje omgerold:


Genoeg geklooid . Ik moet nodig weer aan het werk - er moet nog een legkast voor de toekomstige kippen geknutseld worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58001171
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 11:39 schreef Doedezemaar het volgende:
De BBC is sowieso erg goed met tuinprogramma's. Gardeners World volg ik al jaren religieus
Me too.
quote:
en ook de serie van Carol Klein "Grow your own veg" was super.
Carol.
Ze kan zo heerlijk enthousiast vertellen en uitleggen, prachtig om te zien, die liefde voor haar zaadjes en cuttings.
En Monty.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_58038259
Hi,

Ik heb ook een moestuin, maar ik weet niet zo goed hoe ik de grond moet verbeteren. Er wordt compost aangeraden, maar waar haal ik dat?

Ik heb hele zware kleigrond en spit wel de stukken om voordat ik ze inzaai of plantjes plant. Op die manier haal ik ook gelijk al het wortelonkruid weg.

Ik las ook eens, dat als je het met plastic afdekt je grond dichtslipt en dat je allerlei stoffen mist of er juist een teveel aan kreeg. Je kon dan beter een stuk tapijt op de grond leggen, die je onkruidvrij wilde hebben.

Sigme jij had dat zwarte landbouwzeil erop liggen.Is dat zeil met gaatje ofzo? En waar heb je dat vandaan?
  maandag 14 april 2008 @ 10:28:25 #61
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58038503
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 12:27 schreef sigme het volgende:
bed 11 is nu bepoot met Eersteling,
bed 14 met Gloria.
Grappig, precies de 2 soorten die ik ook heb staan.. 2 weken geleden gepoot (ongeveer 30 m2 slechts). Dit weekend helaas niet aan de moestuin toegekomen (achtertuin van tante en zus onder handen genomen). Deze week ga ik 's avonds nog bietjes zaaien en wat onkruid wieden. Het weer wordt mooier en er valt meer te doen in de tuin!
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 14 april 2008 @ 10:33:59 #62
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58038614
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:15 schreef lionessa het volgende:
Ik heb ook een moestuin, maar ik weet niet zo goed hoe ik de grond moet verbeteren. Er wordt compost aangeraden, maar waar haal ik dat?

Ik heb hele zware kleigrond en spit wel de stukken om voordat ik ze inzaai of plantjes plant. Op die manier haal ik ook gelijk al het wortelonkruid weg.
Grond verbeteren is een langdurig proces. Compost kun je zelf maken, genoeg voor een moestuin. Grotere hoeveelheden kun je denk ik wel via de gemeente regelen (nog niet zelf geprobeerd). Kleigrond is het best te bewerken voor de winter.. als je dan elk jaar compost de grond in spit, verbeter je elk jaar de structuur van de grond een stukje tot je mooie, vruchtbare, kruimelige, goed drainerende en humusrijke aarde hebt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_58046097
tvp
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_58048238
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 12:27 schreef sigme het volgende:

bed 11 is nu bepoot met Eersteling,
bed 14 met Gloria.
Hmpf. Ik had me verteld. Stond ik daar, met een bak aardbeienplantjes, was het bed bezet! De Gloria's waren in bed 13 terecht gekomen. Nou bleek de waarde van het neurotisch stokjes steken - ik heb de aardappels uitgegraven en een bed verder herpoot. Gelijk ook de vier ontbrekenden bijgepoot.

Twaalf aardbeienplantjes geplant; 6 vroege eenmaal-, maar rijkdragende, 6 doordragenden.

En bed 16; kool is ook vol: 7 bloemkolen en 7 witte kolen.

Offtopic: het kippehok is ook af, woensdag halen we een toompje kippen en een haan op.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58048311
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:28 schreef Perrin het volgende:

[..]

Grappig, precies de 2 soorten die ik ook heb staan.. 2 weken geleden gepoot (ongeveer 30 m2 slechts). Dit weekend helaas niet aan de moestuin toegekomen (achtertuin van tante en zus onder handen genomen). Deze week ga ik 's avonds nog bietjes zaaien en wat onkruid wieden. Het weer wordt mooier en er valt meer te doen in de tuin!
Heb jij ze voorgekiemd? Ik ben sowieso erg benieuwd wanneer de jouwe dan opkomen in vergelijking met de mijne.

Ik heb nog wat Dore's erbij gezet; op een heel klein stukje pas ontgonnen grond. Een beetje veel (8 ) op klein oppervlak (1 m2): het doel is meer om door het loof de grond schoon te maken dan de oogst. Grote kans dat die toch wordt opgevreten door ritnaalden .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 15 april 2008 @ 08:25:22 #66
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58059878
quote:
Op maandag 14 april 2008 19:22 schreef sigme het volgende:

[..]

Heb jij ze voorgekiemd? Ik ben sowieso erg benieuwd wanneer de jouwe dan opkomen in vergelijking met de mijne.

Ik heb nog wat Dore's erbij gezet; op een heel klein stukje pas ontgonnen grond. Een beetje veel (8 ) op klein oppervlak (1 m2): het doel is meer om door het loof de grond schoon te maken dan de oogst. Grote kans dat die toch wordt opgevreten door ritnaalden .
Yep, ruim voorgekiemd, wel redelijk diep gepoot uit angst voor nog een nachtvorst die de jonge plantjes zou aantasten.. Zodra ze opkomen, geef ik een gil.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_58297020
Bijna alle bedden zijn nu gevuld. Ik heb nog 1 week, daarna moet ik drie maanden fulltime werken en is de tijd voor de moestuin dus heel beperkt. Gelukkig is liefste de schoffelaar, en heeft die meer tijd.

Stand van zaken per bed:
1. bladgroente, allemaal zaai (19 april):
groene sla (rigoletto); rode sla (vierjaargetijdensla); bleekselderij (clayworth pink); andijvie (nr5); snijbiet (regenboog).

2. ui
30 & 31 maart heb ik dit bed volgezet met plantuien (geel & rood) en sjalotten.
Inmiddels is denk ik een ruime helft bovengronds. De gewone uitjes zijn verder dan de rooie (die zijn nog niet allemaal boven), de knoflookjes hebben veruit het meeste loof, de sjalotten hebben een klein kroontje bovengronds.

3. kool:
halfvol; 14 april geplant: 4 x paksoi, 8 x broccoli, 1 wittekool, 1 bloemkool.
In de kas heb ik paksoi gezaaid in perspotjes, die kunnen later in dit bed erbij, en ik heb nog een soort mini-broccoli (broccoletto heet het geloof ik), om te zaaien. Kan heel laat gezaaid worden, dus dat volgt na de zomer.

4. bonen 16 april gezet:
3 dubbele rijen tuinbonen met 20cm tussenruimte, waarbij ertussen ok nog een rij dille gezaaid is (tegen de luizen).
3 rijen gele stamslaboon, op elke 5 cm 1 boontje

5. bietjes 24 april (gister dus) volgezet
9 rijen bietenzaad (zal dus nog 'op een' gezet moeten worden, later). Bietjes voor de herfst; van die langwerpige (die kunnen heel groot worden maar staan dan elkaar minder in de weg)
3 rijen plantui (aan de uiteinden en eentje in het midden)

6. opkweken asperges uit zaad 19 april gezaaid
4 rijen asperges. 2 rijen met 15 tussen de zaadjes, 2 rijen op 5 cm. Als dat allemaal opkomt zal er nog flink gedund moeten worden, en dan nog is het teveel om hier volgend jaar een definitieve plek te wijzen. Maar eerst maar eens zien wat ervan opkomt.
1 m2 spinazie gezaaid,
4 rijen brave hendrik

7. wortel 23 april gezaaid
7 rijen winterwortel
1 rij uitplant voorgezaaide gewone ui
1 rij uitplant voorgezaaide lenteui
2 rij zaai rode florentijnse ui
1 rij bieslook (gescheurd polletje)

8. peul, 14 april gezaaid.
1 lengterij: doperwtjes. Ik zag vandaag dat ze opkomen .
1 lengterij: groene stamslaboontjes. Per 4a5 in een nestje op 30 cm afstand.


9. bladgroente (7 april)
Ik heb hier ijsbergsla & rucola uitgeplant (voorzaai in de kas), twee uitvallertjes heb ik vervangen.
Van de 2 rijen gezaaide lollo rossa komt er 1 rij goed op, de andere niet. Raar. Het waren wel twee pakjes zaad, misschien was er eentje heel oud? (Kwam niet uit mijn voorraad).
De gezaaide groenlof komt goed op, in de rij gezaaide spinazie zie ik groene sprietjes maar nog te vroeg (weinig/klein) om iets van te kunnen zeggen.
2 rijen snijbiet (gewone groene) zie ik nog niks van.
Van de rij uit een potje gescheurde en uitgeplante peterselie gaat de helft het halen, denk ik.

10. aardappels (12 april gepoot)
Nog niks aan te zien

11. vroege bietjes (12 april geplant, voorzaai in de kas)
Er is wat uitval, maar veruit het meeste red het wel, al groeit het niet.
Een deel van de voorzaai was in bakken gedaan, een deel in perspotjes. Die in de perspotjes waren groter, en zijn er ook nu beter aan toe.

12. venkel schorseneer witlof
Nog leeg. Mag pas vanaf mei gezaaid worden, dus dat stel ik nog uit tot volgend weekend.

13. aardbei 14 april geplant
Staan, bloeien, niks te melden.

14. aardappel 12 april gepoot
Nog niks van te zien

15.
Preiplan is komen te vervallen, dat wordt niks dit jaar. Voorkweken op bedden is te arbeidsintensief. Ik zaai hier wel wat augurk, bed is nogal bemest en dat stellen augurken wel op prijs. Misschien zet ik van de herfst nog wel gekochte preiplantjes uit.

16. kool, 14 april geplant
7 bloemkool
7 witte kool

17. vroege wortel 31 maart & 17 april gezaaid/geplant
De rijen gezaaide wortel zijn al opgekomen, valt me niks tegen. Mooi dun gezaaid, al zal er toch ook nog fors gedund moeten worden.
De uitgeplante voorgezaaide worteltje doen het ook prima, daarvan ga ik er volgend jaar meer maken.
Het rijtje zaaiuitjes komt ook al op, keurig elke 2 cm een sprietje.

18. Dit was gepland voor bietjes dit jaar; vanaf volgend jaar komen hier (hopelijk) de asperges. Maar ik vond dat ik toch wel veel bietjes had en wat weinig boontjes, dus is hier 1 rij peultjes (roodbloeiende grijze) terecht gekomen. 22 april gezet, elke 5 cm 1 peultje. Er moet nog rijshout bij, later.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58365556
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 08:25 schreef Perrin het volgende:

[..]

Yep, ruim voorgekiemd, wel redelijk diep gepoot uit angst voor nog een nachtvorst die de jonge plantjes zou aantasten.. Zodra ze opkomen, geef ik een gil.
Perrin, nog geen piepers boven? Hier wel, zeker de helft (sinds vandaag).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 28 april 2008 @ 19:58:34 #69
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58365663
ik ben niet alleen verlekkerd op je mooie kont, maar ook op je tuin en je inzet! ga zo door en gij zult vruchten plukken. ik volg het op de voet. ook alle tips en adviezen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_58365976

(Over vruchten plukken gesproken: sigme's fruitgaarde )
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 28 april 2008 @ 20:27:34 #71
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58366226
quote:
Op maandag 28 april 2008 20:15 schreef sigme het volgende:

(Over vruchten plukken gesproken: sigme's fruitgaarde )
aaaaargh... je doet het goed meissie!
ik zal later helemaal selfsuppliing zijn, want dat is mijn uiteindelijke missie.

uiteraard is dit niet het onthouden van een ziekenhuisbezoek wanneer dat nodig is, of een complete vorm van bosmens. gewoon beschaafd je vruchten plukken. mauretanië is leuk
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_58366718
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:15 schreef lionessa het volgende:


Sigme jij had dat zwarte landbouwzeil erop liggen.Is dat zeil met gaatje ofzo? En waar heb je dat vandaan?
Oei, sorry, helemaal overheen gelezen.

Ik had gewoon helemaal gesloten zwart landbouwplastic. Doordat er de zomer ervoor winterrogge had gestaan lag er nogal wat rogge(aren), dat heeft (extra) muizen aangetrokken die onder dat plastic lekker droog & warm overwinterden. Die muizen hebben gaatjes in het plastic gebeten, dus ze werd het toch gaatjesplastic..

Ik hoorde achteraf dat het gunstig is extra muizen aan te trekken, niet vanwege die gaatjes, maar omdat ze de achterblijvende graswortel opknagen.

Via internet vond ik een (hele vriendelijke) en goedkope leverancier: 30x5 meter voor 65,-. Dik, stevig plastic, gaat nog jaaaaaaaaaaren mee.

Beviel mij prima, ik moet nog even zien hoe ik het deze winter doe, waarschijnlijk knip ik het plastic in een paar stukken, omdat er om sommige bedden groenten blijven staan tot ver in de winter.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58366764
quote:
Op maandag 28 april 2008 20:27 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

aaaaargh... je doet het goed meissie!
ik zal later helemaal selfsuppliing zijn, want dat is mijn uiteindelijke missie.

uiteraard is dit niet het onthouden van een ziekenhuisbezoek wanneer dat nodig is, of een complete vorm van bosmens. gewoon beschaafd je vruchten plukken. mauretanië is leuk
Oh-oh.. ( Een autarkisch experiment )
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 28 april 2008 @ 21:26:59 #74
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58367497
quote:
Op maandag 28 april 2008 20:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh-oh.. ( Een autarkisch experiment )
ja! je zou zo mijn soulmate kunnen worden, dat had ik ook al uit andere topics gelezen.

maar je hebt al een geweldige vent! sterker nog; soulmates vinden elkaar niet, maar vullen elkaar aan, muzes.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 5 mei 2008 @ 08:59:25 #75
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58485649
Met dit weer gaat 't erg hard nu.. de vroege aardappels:


En de ' mini-kropsla':
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_58491315
Denk er een spatje dressing bij, en dat slaplantje ziet er al zeer smakelijk uit.

Dat zullen de slakken ook wel vinden - hoe ga je die op afstand houden?
  maandag 5 mei 2008 @ 15:28:42 #77
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58491984


Dat van de slakken valt aardig mee, die eten de peultjes al op Ben niet zo van de bestrijdingsmiddelen, dus hopen dat ze de sla niet ontdekken..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_58498172
Ziet er mooi uit, Perrin!


Hier hebben de slakken een uitval gewaagd naar een rijtje uitgeplante ijsbergsla. Eerst heb ik wat gaten gevuld door er een nieuwe uit te planten, en dat werd door de slappen geappricieerd .

Het is de rij die het dichtst bij de rozebottelhaag staat, met daaronder dus wat langer gras. Ik heb de hele rij weggeschoffeld, nu ligt er zo'n 50cm braak geschoffeld voordat de volgende rij ijsbergsla staat - en die blijven voorlopig gevrijwaard van gevreet. Andere opkomende sla nog geen vraat aan ontdekt. Wel heb ik ze afgelopen weekend allemaal gedund, en ook de worteltjes uit bed 17. Gister meende ik vaag iets te kunnen zien van opkomende worteltjes in bed 7. Vandaag is het onmiskenbaar: rijen wuivend wortelloof van wel een centimeter.

Van de 16 aardappels in bedjes 10 en 14 is er eentje nog niet bovengronds, de rest allemaal wel.

Ook de boontjes (bed 4 & 8) zijn er opeens. Een van de weinig tuinwijsheden die ik ken is "boontjes mogen geen mei zien". Hmm. Nou, dan moeten deze maar hun oogjes dichtknijpen . (Je hoort ze pas half mei te zaaien).

In dezelfde bedden en in bed 18 zijn ook bijna alle tuinbonen, doppers en peulen al op. 't Gaat hard!

Afgelopen weekend heb ik in bed 12 gezaaid: venkel, witlof en schorseneer. Schorseneer ken ik wel uit de moestuin, de andere zijn voor mij nieuw, ben heel benieuwd.

En in bed 15 heb ik wat augurk gezet. Met Poolse handleiding op het pakje zaad, dus ik heb maar wat gedaan. (Kuitje, wat tuincompost, drie zaadjes bij elkaar op een kleine centimeter diep).

Oh ja, en ik heb de in de kas gezaaide paksoi, die inmiddels was gekiemd, in hun perspotjes uitgeplant in bed 3.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58873282
Hoe is het nu met den moestuinmenschen?
Ik heb mn eerste krop sla al gegeten.

Heb gaas over planten moeten doen, omdat de duiven ervan wilden meepikken.
pi_58873786
Ik hoop straks even wat foto's te maken.
Moestuin gaat prima. Deze week een mini-nachtvorstje heeft wel wat boontjes beschadigd en wat aardappelloof aangetast, maar niet te ernstig. Twee augurkenplantjes hebben wel het loodje gelegd. Blijven er twee over, en in plaats van de gesneuvelden zet ik een courgette.

Een deel van de worteltjes -alle uitgeplantte en geen gezaaide- zijn verschwunden. Verdwenen zonder spoor. Zandvlooien? Ik heb de vrijgekomen rijen gevuld met uitdunsel van andijvie en sla - na 4 dagen ziet het er nu naar uit dat dat aanslaat.

Schorseneren, witlof en de asperges(!) komen op, van de brave Hendrik, bleekselderij en knolvenkel nog geen spoor. Eerste spinazie is rijp voor oogst, en de eerste aardbei reeds gegeten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58874899
Ik weet niet hoe jullie tegen het bestrijden van beestjes in het algemeen zijn maar slakken zou je ook kunnen tegengaan door bekertjes met een laagje bier een stukje in te graven in je tuin zodat de rand gelijk is met de oppervlakte van de grond. De slakken kruipen erin omdat bier een ontzettende aantrekkingskracht op slakken schijnt te hebben maar kunnen er niet meer uit kruipen. Op die manier hoef je in ieder geval geen giftige bestrijdingsmiddelen te gebruiken.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_58875415
Heb je enig idee hoe dat ruikt? Ik wel. Ik weet ook hoe dooie schapen ruiken na drie weken in de zomerzon gelegen te hebben. Potjes verzopen slakken stinken harder.

Koperringen helpen ook, net als opstaande randjes van plastic.

Ik hou het op kort gras en veel spreeuwen, en er zijn hier gelukkig bepaald niet veel slakken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 24 mei 2008 @ 12:36:19 #83
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58875475
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 12:31 schreef sigme het volgende:
Heb je enig idee hoe dat ruikt? Ik wel. Ik weet ook hoe dooie schapen ruiken na drie weken in de zomerzon gelegen te hebben. Potjes verzopen slakken stinken harder.

Koperringen helpen ook, net als opstaande randjes van plastic.

Ik hou het op kort gras en veel spreeuwen, en er zijn hier gelukkig bepaald niet veel slakken.
je kan ook gewoon een dagje zee plannen en dan schelpen rapen en die in stukjes slaan, als ze dat niet al waren. kalk is ook goed voor de grond. en anders escar-go. biologisch en toch effectief.

en over die stank, die kan ik me idd nog herinneren van bij mijn ouders. maar die komt alleen maar voor als je het weggooit, want het bier doet dienst als een aardig stankslot voor de opgeloste slakkendrab onderin. ik raad aan om potten te gebruiken en het deksel erop te draaien, als ze nog in de grond staan, bij vervanging.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_58875533
Dit lijkt me ook mooi, als ik veel slakken & veel geld had schafte ik het aan.
quote:

Eine Beetumrandung aus Profilen, die aus mit Kochsalz verpreßtem Holzmehl bestehen: Beim Zusammentreffen mit diesem Material bekommen Schnecken einen Kontaktschock
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 24 mei 2008 @ 12:43:26 #85
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58875568
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 12:40 schreef sigme het volgende:
Dit lijkt me ook mooi, als ik veel slakken & veel geld had schafte ik het aan.
[..]
zout op een ingelijmd plankje strooien is ook niet zo duur.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_58875713
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 12:36 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

je kan ook gewoon een dagje zee plannen en dan schelpen rapen en die in stukjes slaan, als ze dat niet al waren. kalk is ook goed voor de grond. en anders escar-go. biologisch en toch effectief.
Kalk is natuurlijk niet voor alle groenten op alle gronden echt goed, daar moet je toch wat voorzichtig mee zijn. En bij een grote moestuin is schelpen kopen misschien handiger. Cacoadoppen schijnen ook te helpen (maar zijn ook kalkrijk!). Scherp zand is misschien wel het eenvoudigst.

Wat ik doe: een flinke rand goed droog en zwart houden (schoffelen!) is hier afdoende. En lang gras trekken.
quote:
en over die stank, die kan ik me idd nog herinneren van bij mijn ouders. maar die komt alleen maar voor als je het weggooit, want het bier doet dienst als een aardig stankslot voor de opgeloste slakkendrab onderin. ik raad aan om potten te gebruiken en het deksel erop te draaien, als ze nog in de grond staan, bij vervanging.
Da's wel een goeie. Die stank komt inderdaad bij het weggooien pas goed vrij, werkelijk, wat een stank . Ik kon het net binnenhouden .
Er hoeft trouwens na een eerste laagje bier niks aan gedaan te worden - slakken vinden de lucht van dodeslakkendrap ook behoorlijk aantrekkelijk. En op mysterieuze wijze raakt zo'n potje nooit vol. Het stinkt gewoon zachtjes de opgeloste slakkendrap omhoog.
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 12:43 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

zout op een ingelijmd plankje strooien is ook niet zo duur.
Maar dat is na een buitje toch weg, lijkt mij?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58876471
Hier bij buurtuintjes wordt veel met die blauwe korreltjes gestrooid. Ben de naam kwijt.
Ik heb tot nu toe nog niets tegen slakken hoeven te doen,
misschien door de maatregelen van de andere tuinders?

Sigme, wat bedoel je precies hiermee? >>>Wat ik doe: een flinke rand goed droog en zwart houden (schoffelen!) is hier afdoende. En lang gras trekken . Gras als slakkengangvertraging?
  zaterdag 24 mei 2008 @ 14:20:41 #88
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58876994
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 12:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Kalk is natuurlijk niet voor alle groenten op alle gronden echt goed, daar moet je toch wat voorzichtig mee zijn. En bij een grote moestuin is schelpen kopen misschien handiger. Cacoadoppen schijnen ook te helpen (maar zijn ook kalkrijk!). Scherp zand is misschien wel het eenvoudigst.

Wat ik doe: een flinke rand goed droog en zwart houden (schoffelen!) is hier afdoende. En lang gras trekken.
[..]

Da's wel een goeie. Die stank komt inderdaad bij het weggooien pas goed vrij, werkelijk, wat een stank . Ik kon het net binnenhouden .
Er hoeft trouwens na een eerste laagje bier niks aan gedaan te worden - slakken vinden de lucht van dodeslakkendrap ook behoorlijk aantrekkelijk. En op mysterieuze wijze raakt zo'n potje nooit vol. Het stinkt gewoon zachtjes de opgeloste slakkendrap omhoog.
[..]

Maar dat is na een buitje toch weg, lijkt mij?
misschien moet eens gaan praten met iemand die die zoutblokken voor paarden maakt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_58877175
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 12:31 schreef sigme het volgende:
Heb je enig idee hoe dat ruikt? Ik wel. Ik weet ook hoe dooie schapen ruiken na drie weken in de zomerzon gelegen te hebben. Potjes verzopen slakken stinken harder.

Koperringen helpen ook, net als opstaande randjes van plastic.

Ik hou het op kort gras en veel spreeuwen, en er zijn hier gelukkig bepaald niet veel slakken.
Nee ik heb het nog nooit geroken. Ik had die tip gekregen voor bij ons in de tuin maar als ik jou zo hoor geloof ik dat ik eerst andere methoden ga proberen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_58878434
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 13:47 schreef liesell het volgende:

Sigme, wat bedoel je precies hiermee? >>>Wat ik doe: een flinke rand goed droog en zwart houden (schoffelen!) is hier afdoende. En lang gras trekken . Gras als slakkengangvertraging?
Ik heb aan een zijde van de moestuin een haag staan (rozebottel), waaronder gras groeit. Aan de andere zijden kan ik het gras maaien, maar onder die haag niet. Lang gras is fijn voor slakken - dus onder de haag trek ik het uit.

Om de planten die toch nog slakken aantrekken wegens verregaande onweerstaanbaarheid (sla, aardbeien), hou ik een ruime rand kale grond aan. Zwart, heet dat (hier, bij mij). Die rand moet flink vaak geschoffeld worden - om 'm zwart te houden en om de oppervlakte zo los & droog mogelijk te houden. Slakken houden er niet van om ver over zo'n ondergrond te moeten.

Als je enkele planten moet beschermen tegen hordes slakken kan je een koperen ring proberen:

Is er ook in plakbandvariant, om potplanten tegen slakken te beschermen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 24 mei 2008 @ 16:59:50 #91
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_58879276
Foto-update van mijn eigen tuintje:

Aardappels:


Sla:


Sla al wat kropjes van gegeten en ook al wat radijsjes en rabarber. Zaai-ui, worteltjes en bietjes zijn jammergenoeg niet opgekomen, dus daar gaat binnenkort iets anders de grond in.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_59271094
Bij mij is tot nu toe alles aardig gelukt, mooie rucola, botersla, andijvie, rabarber.
Alleen wat tomatenplantjes opgepeuzeld; door de beestjes, that is.
Ik heb teveel radijs gezaaid ("wittopjes"), loop me er ongans aan te eten, zelfs als ik best wat weggeef.

Sommige tuinders gooien wat ze teveel hebben gewoon weg, kan ik niet bij ! Niet dat ik aan zoveel mensen iets kan weggeven, maar probeer dan iets te maken en in te vriezen oid.

Leuk om die foto`s te zien van de vorderingen, ik zal kijken of ik ook iets zal plaatsen binnenkort.
pi_59271155
O, en aardbeien!! Elke dag wel een bak te oogsten
  woensdag 11 juni 2008 @ 17:59:45 #94
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_59311245
Ik heb ook een groentetuin Van anderhalve vierkante meter
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_59374541
allee vertel, wat edde ge d rin stoan?
pi_59408809
Het gaat hier voorspoedig .

Rucola & spinazie is doorgeschoten, rucola blijken we niet te eten en de spinazie schoot door het mooie weer in het zaad voordat het oogstbaar was. Ook de paksoi staat in bloei. Al deze planten worden geleidelijk opgevoerd aan de kippen - nu ze kuikens hebben zitten ze opgehokt in de ren en zijn dus geheel afhankelijk van aangedragen voer.

Snijbiet en sla groeit harder dan we kunnen eten.
De regenboogsnijbiet is prachtig om te zien, en best smakelijk, maar de gewone groene is lekkerder.

Ik had een deel van de sla verplant, sla kan daar vrij slecht tegen, maar de rode vierjaargetijdensla doorstond het. Ook de verplantte uitdunsels van de andijvie doet het prima.

De doperwtjes eten we nu bij wijze van peultjes, de peulen die ik over het hoofd zie groeien door tot doperwten. De officiele peultjes zijn vrij laag gebleven (moesten 120 hoog worden, zijn nu hooguit 40 cm). Bloeien prachtig, maar nog geen peultjes.
De tuinbonen zijn ook nog aan het bloeien, en de stamslaboontjes beginnen net met de eerste bloempjes.

Gister de eerste aardappelstruik gerooid (eersteling). Schadelijk rooien, noemde opa dat: heerlijke krieltjes . Er zitten ook dit jaar weer coloradokevers..

Vader had weer eens veel te veel tomatenplantjes gekweekt, dus ik heb er een aantal geplant. Maar zien wat dat wordt - als de phytophthora toeslaat wordt het niks. En ik heb nog een potje met drie artisjokken gekocht, in het bed met de courgette & augurk gezet.

Bleekselderij is alsnog voor een deel opgekomen, Brave Hendrik & knolvenkel niet. Van de witlof was om-en-nabij de helft opgekomen, ik heb vandaag er nog wat bijgezaaid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 18 juni 2008 @ 01:10:09 #97
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_59477722
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 05:31 schreef sigme het volgende:
Zoalshetis, ik ken wel aardappels die resistent zijn tegen aardappelmoeheid (aaltjes), maar tegen aardappelziekte (phytophthora) ken ik geen resistentie. Wel rassen die er het wat langer uithouden, maar niet meer dan dat.
Een phytophthoraresistent aardappelras is er ook niet, dat is de heilige graal van de aardappelveredelaars. .
  woensdag 18 juni 2008 @ 01:22:20 #98
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59477869
had je maar niet zo eigenwijs moeten opscheppen
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_59496339
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 01:10 schreef freako het volgende:

[..]

Een phytophthoraresistent aardappelras is er ook niet, dat is de heilige graal van de aardappelveredelaars. .
Gelukkig kan je phytophthora voor blijven.. dus eet ik ze jong & mals .

Eerste struikje dit weekend gegeten, nog 31 te gaan. Ik denk komend weekend de eerste bietjes te kunnen oogsten. Eigen aardappels met dito bietjes met eigen lamsvlees..? Rozemarijn, thijm, siepel, knoflook is ook allemaal van eigen grond aanwezig. 'k Heb er nou al zin an .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59546487
(Moest even opzoeken wat siepel was)
Sigme, hoe lang moestuin jij eigenlijk al?

Voor mij is het mn eerste jaar.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 12:17:23 #101
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59546931
quote:
Op zondag 15 juni 2008 17:12 schreef sigme het volgende:

Snijbiet en sla groeit harder dan we kunnen eten.
De regenboogsnijbiet is prachtig om te zien, en best smakelijk, maar de gewone groene is lekkerder.
ik heb een paar mooie recepten voor snijbiet uit de 'zilveren lepel', de bijbel van de italiaanse keuken.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_59553088
Ik wil in de tuin die ik in mijn huis krijg ook wel een klein stukje reserveren voor allerlei kruiden enz. Zodat ik mijn eigen kleine kruidentuintje heb. Zou dat een beetje werken als ik daar gewoon een klein gedeelte voor reserveer?
  vrijdag 20 juni 2008 @ 16:30:22 #103
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59553696
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 16:05 schreef Stansfield het volgende:
Ik wil in de tuin die ik in mijn huis krijg ook wel een klein stukje reserveren voor allerlei kruiden enz. Zodat ik mijn eigen kleine kruidentuintje heb. Zou dat een beetje werken als ik daar gewoon een klein gedeelte voor reserveer?
met een beetje goede aarde, zon en indien nodig water gaat eigenlijk elk kruid als de brandweer. .
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_59557572
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 11:59 schreef liesell het volgende:
(Moest even opzoeken wat siepel was)
Sigme, hoe lang moestuin jij eigenlijk al?

Voor mij is het mn eerste jaar.
Mijn moeder moestuint al mijn hele leven lang en mijn vader doet ieder jaar een verwoede edoch tot mislukken gedoemde poging.

Ik denk dat dit het vierde jaar is van deze echte eigen moestuin. Maar de voorgaande jaren was het steeds maar een klein stuk, eerst ontginnen en vorig jaar eigenlijk geen groente verbouwen maar groenbemester, omdat we echt geen tijd hadden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59557618
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 12:17 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik heb een paar mooie recepten voor snijbiet uit de 'zilveren lepel', de bijbel van de italiaanse keuken.
* genoteerd voor de bieb-lijst. (Of wil je de recepten onthullen?)

Mijn bijbel van de Italiaanse keuken is de Artusi .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59557700
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 16:05 schreef Stansfield het volgende:
Ik wil in de tuin die ik in mijn huis krijg ook wel een klein stukje reserveren voor allerlei kruiden enz. Zodat ik mijn eigen kleine kruidentuintje heb. Zou dat een beetje werken als ik daar gewoon een klein gedeelte voor reserveer?
Als je ergens een beetje droge zonnige plek voor ze kan veroveren: ja .

Ik heb hier rozemarijn, thijm, oregano, munt, bieslook en rucola staan, allemaal zonder enige moeite. Een echte kruidentuin moet ooit nog komen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 20 juni 2008 @ 19:29:47 #107
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59557777
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 19:24 schreef sigme het volgende:

[..]

* genoteerd voor de bieb-lijst. (Of wil je de recepten onthullen?)

Mijn bijbel van de Italiaanse keuken is de Artusi .
absoluut bieblijst waardig.

nou ok, artusi is het oude testament.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_59581292
Zaterdag moestuinierdag .

Ik heb in bed drie paksoitjes bijgezet (14 stuks). In de kas uit zaad opgekweekt, dat wil prima, en paksoi in de tuin wil ook heel goed. Alleen heb ik zaadjes van dwergpaksoitjes, en dat vind ik toch bij nader inzien een vrij nutteloze kweek. Maar ik heb niet anders dus dan maar zo. De kippen zijn er in elk geval dol op: minihapjes of bloeiend en al maakt ze niet uit.

Ik heb in hetzelfde bed ook broccoleto gezaaid. Twee jaar geleden ook gezaaid, wel grappig spul. Een soort mini-broccoli. Ik hoop dat het zaad nog kracht heeft.

In bed 17, het wortelbed waar laatst sla in is gezet was de groene sla niet aangeslagen en de zaaiui was klein & pierig. Die twee rijen heb ik geruimd, en daarna heb ik er knolvenkel gezet. Heb ik twee maanden geleden ook ergens gezaaid (bij de witlof in bed), daar is niets van opgekomen. Hopelijk wil het nu beter (het hoort ook eigenlijk pas vanaf nu, maar niet omdat het niet eerder wil maar omdat eerder zaaien veel kans op schieten geeft).

Het loof van de uien knakt, dus die zijn bijna oogstrijp. Oogsten als 2/3 van het loof gestorven is, zegt mijn boek. Ik heb vandaag een rode ui alvast eruit getrokken, mooie gave ui .

En een knoflookje gerooid, het bolletje was ongeveer zo groot als een forse teen.

Toen ook nog maar een struikje aardappels gerooid, Dore's deze keer.

En dit alles staat nu klaar om met wat rozemarijn uit eigen tuin in de oven geschoven te worden.

Eigengemaakte lamsworstjes van eigen lam erbij.. tamelijk zelfvoorzien maaltje !
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59777678
Inmiddels zijn de Gloria's ook eetbaar. Krieltjes, maar heerlijk. De uien staan nog in hun bed, ik denk dat ik ze volgende week oogst.

De broccoleto komt al mooi op, van de knolvenkel wederom geen spoor..

Inmiddels zijn er elke dag peultjes, hangen de doperwtjes te zwellen en is er meer sla dan we op kunnen (lang leve de kippen), heb ik al twee keer broccoli gegeten en vandaag een eigen bloemkool. De tuinbonen zijn er ook uit alsof ze bijna oogstbaar zijn.

En de courgette vormt ook al courgetjes. Uit de kas is inmiddels de eerste komkommer gekomen.

Overigens is er inmiddels geen verschil meer te zien tussen de in de kas voorgezaaide en later uitgeplante bietjes & worteltjes, en de veel later in de volle grond gezaaide bietjes & wortels. Dus dat gedoe met voorzaaien en uitplanten kan ik me de volgende keer wel besparen.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 30-06-2008 20:29:58 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 30 juni 2008 @ 09:18:54 #110
151515 verita
Happy days
pi_59786925
Mooie moestuin Sigme
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_59794970
Wij gebruiken pompoen als bodembedekker onder de bonen. Onkruid krijgt minder kans en de bodem blijft koeler.
En de bonen vinden het prima want die gaan toch de hoogte in.
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:06:34 #112
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_59867214
Ga je de bonen drogen voor in de winter?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_59867672
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 06:29 schreef schvvmert het volgende:
Met zo'n dieptekas kun je dus ook tropische planten en vruchten kweken, je moet dan wel voor verduistering zorgen.
Je zal moeten bijverwarmen tot 5-10 graden, wat redelijk in de kosten kan lopen. Kennisje van me had het over 2000 euro die hij per jaar kwijt is.
pi_59871721
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 15:06 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ga je de bonen drogen voor in de winter?
Nee, ik heb er geen droogbonen bij staan. De tuinbonen drogen zou kunnen, maar die vind ik vers te lekker. Een volgend jaar zal ik denk ik wel droogbonen nemen, mijn schoonmoeder had ze een paar jaar geleden gezet en de droge bonen waren vorig jaar nog heerlijk .

Gewone groene prinsessebonen kan je niet drogen toch?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 3 juli 2008 @ 19:05:04 #115
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_59872166
Weet helaas niets van bonen....alleen dat ik ze gedroogd in de super zie staan vandaar mijn vraag.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 3 juli 2008 @ 20:02:55 #116
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_59873301
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 19:27 schreef sigme het volgende:

[..]

Als je ergens een beetje droge zonnige plek voor ze kan veroveren: ja .

Ik heb hier rozemarijn, thijm, oregano, munt, bieslook en rucola staan, allemaal zonder enige moeite. Een echte kruidentuin moet ooit nog komen.
Wat een toewijding! respect & tvp
pi_59890432
Ik heb dan geen moestuin, maar een moesbalkon en ik moest toch even delen dat ik een eerste (nog klein, hard en groen) tomaatje heb hangen!

Verder ben ik jaloers op sigme's mooie moestuin met zoveel lekkere groenten en kruiden. Vroeger wou ik nooit een huis met een tuin, maar ik ben helemaal om
Sanity is (not) statistical
pi_59891716
Wat heb je verder nog op je moesbalkon Maeghan?
pi_59893428
Oregano, tijm, rozemarijn, 6 x basilicum, een vijgenplant, een olijvenboompje, een stuk of vijftien gele struiktomatenplantjes (er kwam wat meer van op dan ik had verwacht), een kruisbessenstruik die volgens mij doodgaat (maar hij is al een keer opnieuw opgestaan dus je weet maar nooit), een blauwe bessenstruik die het geweldig doet (groeit als een idioot), een stuk of zes paprikaplantjes (als het goed is 1 x lampion en de rest kan rood, rode punt of geel zijn), bieslook (tot nu toe wel vijf hele sprietjes) en als het goed is een aardbeienplantje. Ik heb al eerder radijsjes gezaaid (gemengde) en sla (ook gemengd). Van de sla heb ik nu nog vier gewone kropslaplanten staan waarvan eentje de meter al bereikt heeft en flink in knop staat. De eerste gele bloemetjes zitten er al in.

Ik had wel meer gezaaid, maar niet alles kwam op. Ik had bijvoorbeeld paprikazaad gekocht wat het niet deed, maar het zaad wat ik uit verse paprika's gehaald heb deed het prima. De aardbeien wilden niet (op 1 na dus, na wéken) en de brave hendrik deed het ook niet. En de basilicum deed het wel, maar die zijn een keer op een hele hete dag onder het kweekbakje nogal verschroeid, dus die hebben een herstelperiode nodig gehad waarin ze nauwelijks groeiden en er nogal zielig uitzagen.

Maar ik vind het meevallen voor een beginner

Overigens bestel ik m'n zaadjes altijd bij Vreeken en ik heb nog veel meer staan, maar m'n balkon is te klein. Alleen paprikazaadjes zal ik nooit meer kopen, dan koop ik wel een paprika. Sla zal ik volgend jaar zéker weer doen, scheelt wel erg veel geld met iedere keer sla bij de supermarkt kopen en je hebt meer soorten, én het is veel lekkerder. Daarnaast ook heel makkelijk en snel te kweken, dus voor de moeite hoef je het ook niet te laten. En om te zeggen dat het veel ruimte nodig heeft? Valt ook reuze mee.
Sanity is (not) statistical
pi_59895822
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 17:09 schreef Maeghan het volgende:() de brave hendrik deed het ook niet. ()

Overigens bestel ik m'n zaadjes altijd bij Vreeken ()
Hmm. Mijn Brave Hendrik, van Vreeken, doet het ook niet. Staat op m'n lijstje goede voornemens om Vreeken er eens over te mailen. En dan ook over de knolvenkel, want dat wordt ook niks.

Mijn complimenten voor je moesbalkon hoor! Ik kan je trouwens paksoi ook erg aanraden, wil ook goed op klein oppervlak (neem niet! de minipaksoi, da's niks).

Heb je aardbei in zo'n hoge aardbeipot? Ik heb geen smoes om dat te mogen, helaas.

Oh, en ik heb mijn jongste basilicum zaaisel toen het net mooie kiemblaadjes had keihard laten verbranden . 'k Heb nieuw gezaaid.

De tomatenplantjes hier zijn in de verste verte nog niet in de buurt van tomaatjes, dat zal dus wel weer niks worden. Ja, eentje in de kas (gekocht als plant) is groot en bloeit.

In de kas staan ook wat paprika's, ben benieuwd. Wat is een lampionpaprika?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59896058
Foutje, dat moest een lantaarnpaprika zijn. =D Als je dan zoekt bij Vreeken moet het goedkomen

Ik ben eigenlijk begonnen met een boekje van Peter Bauwens. Hij heeft ook een hele leuke website. Vorige keer daar ook wat leuke boeken gekocht voor bijna niks, allemaal restant van zijn eigen boeken. Misschien een leuke tip? www.denieuwetuin.be Ik weet niet of je de site kent, maar ze verkopen ook zaadjes.
Sanity is (not) statistical
pi_59896383
Leuk! Ik ga rondkijken! (Het moestuinboek van Velt dat ik eerder in dit topic aanhaalde is ook een heel serieuze aanrader!)

Misschien kunnen we wel een fok-zaadjesruil op poten zetten. In een zakje zit meestal veels te veel, en zoals ik eerder dit jaar merkte, oud zaad is dood zaad. Iemand nog behoefte aan schorseneren? Heeft niet zo'n lange kiemduur, wat ik volgend jaar niet gebruik is nog een jaar later niet echt goed meer. Dwergpaksoizaadjes heb ik ook nog in overvloed . Oh, en aspergezaad. De asperges komen prima op, en ik kan die planten al niet kwijt, dus wat moet ik met dat zaad?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59896515
Asperges moeten toch vrij lang staan voor je er wat aan hebt? Ik dacht dat je pas na 3 tot 5 jaar kon oogsten. Of ben ik in d ewar?
Sanity is (not) statistical
pi_59896675
Ik heb ook veel te veel zaad gekocht eigenlijk. Veel te enthousiast geweest, terwijl ik gewoon niet zo veel plek heb. Ik wil wat tomatenplanten weggeven aan m'n ouders, die hebben wel een tuin. En ik heb nog een plekje over voor bietjes (maar die moeten onderhand wel de grond in, dus misschien volgende week maar even naar het tuincentrum... of m'n ouders moeten nog een bak hebben staan) en dan heb ik nog gigantisch veel over: paprika decora, gemengde radijs, paprika white bell, paprika orange horizon, paprika yolo wonder, koriander, good king henry, basilicum genovese, chinese bieslook (wat ik heb staan is dus ook chinese bieslook, geen gewone), nog wat gemgende sla, sierkomkommermix, rhodochiton (bloemetjes, gratis gehad bij bestelling) en pomodori ciliegia gialla.

Verdorie, ik wil een tuin en wel nu!
Sanity is (not) statistical
pi_59896696
Nee hoor, dat klopt. Ik heb ze dit voorjaar gezaaid. Volgend jaar komen ze dan weer op, en dan graaf ik ze uit, selecteer de mooiste en zet die op hun definitieve plaats en dan heb ik er een paar jaar later pas asperges van.

Maar ik heb meer planten nu dan ik volgend jaar kwijt kan, en ik heb nog zaad over. Over een jaar of 15 a 20 heb ik weer zaad nodig..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59897078
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 20:18 schreef sigme het volgende:
Nee hoor, dat klopt. Ik heb ze dit voorjaar gezaaid. Volgend jaar komen ze dan weer op, en dan graaf ik ze uit, selecteer de mooiste en zet die op hun definitieve plaats en dan heb ik er een paar jaar later pas asperges van.

Maar ik heb meer planten nu dan ik volgend jaar kwijt kan, en ik heb nog zaad over. Over een jaar of 15 a 20 heb ik weer zaad nodig..
Sanity is (not) statistical
pi_59899952
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 20:18 schreef sigme het volgende:
Over een jaar of 15 a 20 heb ik weer zaad nodig..
Dan zit je toch een beetje onder het moyenne hoor Sigme..
pi_59904242
Gelukkig heten asperges lustopwekkend .

Ik wil vandaag een en ander oogsten en ben wat aan het rondsurfen over inmaken etc. En nu kom ik tegen dat je ook prinsessebonen kan drogen.
quote:
Slabonen drogen
Haal de bonen af, breek ze zo nodig door, was ze en laat ze +/-10 min. koken. Laat ze uitgespreid koud worden. Droog ze in een matig warme oven.
bron:


en ook hier:
quote:
3.1.5. Prinsesse- en snijbonen

Dit is een Zwitserse specialiteit in stampotten. Daarvoor nemen wij mooie verse exemplaren. Wij maken ze schoon, wassen ze en laten ze 3 tot 4 minuten in zoutwater goed doorkoken. We laten ze uitlekken en drogen ze af. Daarna spreiden wij ze uit op een bakplaat (prinsessenbonen) of rooster (snijbonen) en drogen ze bij 50 tot 65° C. Wij controleren het goedje regelmatig zodat de bonen niet te hard worden.

Nou zijn de boontjes nog niet rijp (wat zeg ik, er zijn nog geen boontjes, de eerste bloei in een aantal plantjes is er net). Maar, tegen de tijd dat de grotebonenoogst aanbreekt heb ik misschien wel al de grote geweldige oven..


Ik heb hier zelf het boekje 'in pot en fles' van Annette Mierhof liggen, ook wel aardig, maar daarin meer jams chutneys en dergelijke, terwijl ik 'gewoon' bloemkool in een pot wil stoppen. De diepvries is al vol, en eigenlijk wil ik het spul minder stroomafhankelijk bewaren.

Ik heb ook nog wel een oud kook/huishoudboek hier liggen, eens even zien of dat nog wat nuttigs leert.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59904338
Ik heb eerst maar even wat foto'tjes gemaakt.

De asperges laten zich niet mooi fotograferen, zeker niet door een slechte fotograaf als ik. Maar die pluizige sprietjes op de voorgrond zijn dus mijn grote trots. Erachter staan wat zonnebloemen, en daarachter is gemengd bloemenspul aan het groeien.


Dit is een van de te oogsten bloemkolen. Ik had er 8 gezet (gekocht als kleine plantjes). 1 ging dood, 1 heeft nog geen kool, 2 zijn er al op. Dus vandaag ga ik er 4 oogsten.


De uien zijn ook oogstrijp, vind ik. Gewone gele, rooie en sjalotten, en knoflook. De knoflook verwacht ik niet veel van, die moet eigenlijk een half jaar eerder de grond in.


De courgettes produceren er nu een per twee dagen, en groeiende.. In hetzelfde bed ook een augurk, heeft nu 1 bloem, drie artisjokken en wat verdwaalde tomatenplantjes.


De tuinbonen op de achtergrond kan zo te voelen van geoogst worden. De stamslaboontjes ervoor zijn nog lang niet zover.


Zo mooi, de regenboogsnijbiet:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59907094
Ga je ook een paar uien en preien laten doorschieten? Die bloeien erg mooi.

Toen mijn moeder vroeger een volkstuin had, hingen er volgens mij allerlei draden met bundeltjes sperciebonen bij de verwarmingsketel te drogen. Maar het kan zijn dat die mislukt zijn, want ik herinner me niet of ik ze later ooit op mijn bord heb gezien...

Volgens mij liet ze de bonen trouwens opgroeien tegen constructies van tonkin-stokken en vlastouw. Ze groeiden een heel end de lucht in.
pi_59913282
Nee, die ene ui met een bloemaanzet heb ik ook geoogst. Wel staat de bloemstengel nu hier in de vaas.

Dit waren de bloemkolen:

Een deel heb ik geblancheerd, gekoeld & ingevroren, een deel gekookt en potjes met azijn gezet, en een deel staat te pekelen en gaat dan morgen rauw in potjes met azijn.

Dit was alles wat ik vanochtend oogste:


De uien heb ik later nog wat beter uitgespreid, afgespoeld en laten drogen:

Toch ook best een aardige hoeveelheid knoflook (achter de rode ui). In het midden de sjalotten en de grootste stapel zijn de gewone gele uien.

Inmiddels zijn ze overgepakt in ondiepe doosjes, een week drogen en daarna kan het (dan droge) loof eraf en ga ik proberen ze tot strengen te knopen.

Wat een werk.
Op het uienbed ga ik denk ik wat extra augurk zetten.
De kolen had ik om en om gezet: bloemkool met witte kool. Dat schikt nou mooi, de witte kool kan de nu vrijgekomen ruimte wel gebruiken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 5 juli 2008 @ 20:32:40 #132
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_59914065
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 19:43 schreef sigme het volgende:
Nee, die ene ui met een bloemaanzet heb ik ook geoogst. Wel staat de bloemstengel nu hier in de vaas.

Dit waren de bloemkolen:
[ afbeelding ]
Een deel heb ik geblancheerd, gekoeld & ingevroren, een deel gekookt en potjes met azijn gezet, en een deel staat te pekelen en gaat dan morgen rauw in potjes met azijn.

Dit was alles wat ik vanochtend oogste:
[ afbeelding ]

De uien heb ik later nog wat beter uitgespreid, afgespoeld en laten drogen:
[ afbeelding ]
Toch ook best een aardige hoeveelheid knoflook (achter de rode ui). In het midden de sjalotten en de grootste stapel zijn de gewone gele uien.

Inmiddels zijn ze overgepakt in ondiepe doosjes, een week drogen en daarna kan het (dan droge) loof eraf en ga ik proberen ze tot strengen te knopen.

Wat een werk.
Op het uienbed ga ik denk ik wat extra augurk zetten.
De kolen had ik om en om gezet: bloemkool met witte kool. Dat schikt nou mooi, de witte kool kan de nu vrijgekomen ruimte wel gebruiken.
Ik ben vandaag naar de groenteman geweest.
pi_59915432
Ik heb het even nagevraagd, die drogende bonen waren capucijners en het was geen succes geworden Pekelen schijnt met sperziebonen wel te kunnen.

Hartstikke leuk om te zien wat je allemaal al geoogst hebt!

edit: spelfouten! Heb te zwaar getafeld vanavond..

[ Bericht 5% gewijzigd door dvr op 05-07-2008 22:24:35 ]
pi_59915672
Capucijners drogen heb ik met mijn moeder ook wel eens gedaan. Veel werk, kost veel ruimte, geringe opbrangst. En niet lekkerder of zo dan van de winkel. Wij hebben het niet weer gedaan.

Ik bedacht me dat volgens mij mijn schoonmoeder ook groene bonen droogt, als ze te dik zijn geworden om nog lekker te zijn. Na drogen worden ze helemaal zwart, en ze kookt ze daarna met een goed vet stuk vlees (zo weet ik het: zij stelt om die reden mijn schaperibbetjes op prijs). 'Dikke bonen' noemt zij dat. Ze vindt het een delicatesse, die ze niemand durft aan te bieden omdat de meesten ervan gruwen. Dus ik heb erover gehoord maar nooit geproefd.. En ik zou ook moeten navragen of het klopt wat ik zeg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 6 juli 2008 @ 21:19:54 #135
43653 sigme
Veraan
pi_59934331
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 10:29 schreef sigme het volgende:
Bijna alle bedden zijn nu gevuld. Ik heb nog 1 week, daarna moet ik drie maanden fulltime werken en is de tijd voor de moestuin dus heel beperkt. Gelukkig is liefste de schoffelaar, en heeft die meer tijd.
Bijhouden blijkt helemaal niet zoveel werk, eigenlijk. Wekenlijks er even er bij langs volstaat.
quote:
Stand van zaken per bed:
1. bladgroente, allemaal zaai (19 april):
groene sla (rigoletto); rode sla (vierjaargetijdensla); bleekselderij (clayworth pink); andijvie (nr5); snijbiet (regenboog).
2 rijen regenboogsnijbiet is teveel. Beter 1 rij regenboog en 1 rij groene.
Andijvie doet het uitstekend, maar we eten het niet .
De bleekselderij kwam voor de helft op en heeft veel tijd nodig, is nu nog lang niet oogstbaar. Vier rijen sla is ook wat veel, maar deze twee soorten zijn wel erg lekker.

Het plan is morgen de andijvie en de overgebleven (schietende) sla te rooien, en hier nog snel bietjes te zaaien.
quote:
2. ui
30 & 31 maart heb ik dit bed volgezet met plantuien (geel & rood) en sjalotten.
Inmiddels is denk ik een ruime helft bovengronds. De gewone uitjes zijn verder dan de rooie (die zijn nog niet allemaal boven), de knoflookjes hebben veruit het meeste loof, de sjalotten hebben een klein kroontje bovengronds.
Zeer geslaagd. Een heel bed vol uien was niet het plan voor de komende jaren, maar ik hou het maar zo denk ik. Al moet de knoflook eerder de grond in (in de herfst).

Ik heb vandaag hier nog wat tomaten gezet en augurkjes gezaaid.
quote:

3. kool:
halfvol; 14 april geplant: 4 x paksoi, 8 x broccoli, 1 wittekool, 1 bloemkool.
In de kas heb ik paksoi gezaaid in perspotjes, die kunnen later in dit bed erbij, en ik heb nog een soort mini-broccoli (broccoletto heet het geloof ik), om te zaaien. Kan heel laat gezaaid worden, dus dat volgt na de zomer.
Normale paksoi krap tussen kleine broccoli-plantje pakt goed uit. tegen de tijd dat de broccoli de ruimte nodig heeft is de paksoi op.
Broccoletto is inmiddels gezaaid.
quote:
4. bonen 16 april gezet:
3 dubbele rijen tuinbonen met 20cm tussenruimte, waarbij ertussen ok nog een rij dille gezaaid is (tegen de luizen).
3 rijen gele stamslaboon, op elke 5 cm 1 boontje
Vandaag eerste tuinbonen gegeten .
Stamslabonenplantjes zien er goed uit.
quote:
5. bietjes 24 april (gister dus) volgezet
9 rijen bietenzaad (zal dus nog 'op een' gezet moeten worden, later). Bietjes voor de herfst; van die langwerpige (die kunnen heel groot worden maar staan dan elkaar minder in de weg)
3 rijen plantui (aan de uiteinden en eentje in het midden)
Ziet er heel goed uit. Mooie grote bieten, en groeiende.
quote:
6. opkweken asperges uit zaad 19 april gezaaid
4 rijen asperges. 2 rijen met 15 tussen de zaadjes, 2 rijen op 5 cm. Als dat allemaal opkomt zal er nog flink gedund moeten worden, en dan nog is het teveel om hier volgend jaar een definitieve plek te wijzen. Maar eerst maar eens zien wat ervan opkomt.
1 m2 spinazie gezaaid,
4 rijen brave hendrik
Spinazie niet veel aan gehad - in het zaad geschoten. Brave Hendrik komt niet op (de stouterd). Asperge ziet er goed uit. In dit bed staan nu zonnebloemen en ander bloeispul.
quote:
7. wortel 23 april gezaaid
7 rijen winterwortel
1 rij uitplant voorgezaaide gewone ui
1 rij uitplant voorgezaaide lenteui
2 rij zaai rode florentijnse ui
1 rij bieslook (gescheurd polletje)
Gaat z'n gangetje. Worteltjes zijn nog lang niet klaar.
quote:
8. peul, 14 april gezaaid.
1 lengterij: doperwtjes. Ik zag vandaag dat ze opkomen .
1 lengterij: groene stamslaboontjes. Per 4a5 in een nestje op 30 cm afstand.
Morgen staan de doperwtjes op het menu. De stamslaboontjes heb ik nog een aantal keer moeten bijzaaien, een deel kwam niet op en er kwam ook nog wat vorst overheen. Ze bloeien nu net.
quote:

9. bladgroente (7 april)
Ik heb hier ijsbergsla & rucola uitgeplant (voorzaai in de kas), twee uitvallertjes heb ik vervangen.
Van de 2 rijen gezaaide lollo rossa komt er 1 rij goed op, de andere niet. Raar. Het waren wel twee pakjes zaad, misschien was er eentje heel oud? (Kwam niet uit mijn voorraad).
De gezaaide groenlof komt goed op, in de rij gezaaide spinazie zie ik groene sprietjes maar nog te vroeg (weinig/klein) om iets van te kunnen zeggen.
2 rijen snijbiet (gewone groene) zie ik nog niks van.
Van de rij uit een potje gescheurde en uitgeplante peterselie gaat de helft het halen, denk ik.
Sla & groenlof kan wel achterwege blijven, spinazie hadden we ook niet veel aan.
Inmiddels staan er wat tomaten in dit bed, en voor het najaar is hier kool gepland.

Ik heb vandaag in dit bed bloemkool gezaaid. Paarse. 10 stuks, ben benieuwd.
Morgen hoop ik ergens boerenkoolplantjes op de kop te tikken, dan komen die ook hier.
quote:
10. aardappels (12 april gepoot)
Nog niks aan te zien.
Lekker . Geen phytophthora te zien, valt mee dit jaar.
quote:
11. vroege bietjes (12 april geplant, voorzaai in de kas)
Er is wat uitval, maar veruit het meeste red het wel, al groeit het niet.
Een deel van de voorzaai was in bakken gedaan, een deel in perspotjes. Die in de perspotjes waren groter, en zijn er ook nu beter aan toe.
Vandaag gerooid. Er zaten nauwelijks bietjes aan.
Ik heb er nu stamslaboontjes gezet.
quote:
12. venkel schorseneer witlof
Nog leeg. Mag pas vanaf mei gezaaid worden, dus dat stel ik nog uit tot volgend weekend.
Venkel kwam niet op, witlof wel maar moest nog een keer worden bijgezaaid, schorseneer doet het prima.
quote:
13. aardbei 14 april geplant
Staan, bloeien, niks te melden.
Hmm. Matige aardbeien.
quote:
14. aardappel 12 april gepoot
Nog niks van te zien
quote:
15.
Preiplan is komen te vervallen, dat wordt niks dit jaar. Voorkweken op bedden is te arbeidsintensief. Ik zaai hier wel wat augurk, bed is nogal bemest en dat stellen augurken wel op prijs. Misschien zet ik van de herfst nog wel gekochte preiplantjes uit.
Augurk gezaaid, van de vier sneuvelden er 2 aan de vorst en 1 aan de slakken. Aan de vierde zijn nu net hele kleine augurkjes te zien.
Ik heb er courgettes bij gezet, doen het goed, drie artisjokken en wat tomaten.
quote:
16. kool, 14 april geplant
7 bloemkool
7 witte kool
1 bloemkool ging dood, de andere 6 op of in pot/diepvries, de wittekolen zien er erg goed uit. Om-en-om zetten was handig - extra ruimte nu de bloemkool geoogst is.
quote:
17. vroege wortel 31 maart & 17 april gezaaid/geplant
De rijen gezaaide wortel zijn al opgekomen, valt me niks tegen. Mooi dun gezaaid, al zal er toch ook nog fors gedund moeten worden.
De uitgeplante voorgezaaide worteltje doen het ook prima, daarvan ga ik er volgend jaar meer maken.
Het rijtje zaaiuitjes komt ook al op, keurig elke 2 cm een sprietje.
Mwah. Te arm bedje denk ik - alles gaat hier sloom.

Er staat nog wat wortel, en er is andijvie en sla bijgezet, en onlang venkel gezaaid. Daarvan is de helft opgekomen. Vandaag heb ik koemestkorrel over het bed verdeeld, en venkel bijgezaaid.
quote:
18. Dit was gepland voor bietjes dit jaar; vanaf volgend jaar komen hier (hopelijk) de asperges. Maar ik vond dat ik toch wel veel bietjes had en wat weinig boontjes, dus is hier 1 rij peultjes (roodbloeiende grijze) terecht gekomen. 22 april gezet, elke 5 cm 1 peultje. Er moet nog rijshout bij, later.
Prima peultjes, al hadden ze mest nodig gehad. Helaas heb ik al met al nu een bietjestekort.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59937447
Ik ben echt stinkend jaloers op je tuin.
Ik heb er de ruimte en het lijf niet voor om een groentetuin te onderhouden maar ik zou maar wat graag groente uit eigen tuin eten.
Maar een biologisch groente- en fruitabonnement en moestuinende schoonouders zijn een aardig alternatief.

Heb jij ook van die leuke verschillende kleuren bietjes in je tuin net als Jamie Oliver? Ik ben heel benieuwd hoe die smaken.
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 6 juli 2008 @ 22:56:15 #137
43653 sigme
Veraan
pi_59937594
quote:
Op zondag 6 juli 2008 22:50 schreef MinderMutsig het volgende:

Heb jij ook van die leuke verschillende kleuren bietjes in je tuin net als Jamie Oliver? Ik ben heel benieuwd hoe die smaken.
Dit jaar niet, eerder wel. Witte, gele en roze-wit-geringde. Die witte waren wat weinig zoet, de anderen smaakten precies als rode.

Ik zie bij vreeken reuzekroten, rood-wit geringd. Kilo's per stuk! Die neem ik volgend jaar .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59937970
Maar het staat wel leuk die verschillende kleurtjes.

Ik krijg deze week snijbiet. Ik moet maar eens op zoek gaan naar een recept want ik heb het nog nooit gehad en het is vast niet lang te bewaren.

Als rucola eenmaal is gaan bloeien is het dan een verloren zaak of gaat het er nog wel weer smakelijk uitzien? Anders moet ik toch nog weer even op zoek naar wat nieuwe. De bloemetjes waren overigens wel erg smakelijk in een salade, samen met de bloemetjes van de bascilicum. Bloemen van bieslook zijn minder aan te raden. (Scherp!! )

Wat zijn kroten?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_59941117
quote:
Op zondag 6 juli 2008 23:11 schreef MinderMutsig het volgende:
Maar het staat wel leuk die verschillende kleurtjes.

Ik krijg deze week snijbiet. Ik moet maar eens op zoek gaan naar een recept want ik heb het nog nooit gehad en het is vast niet lang te bewaren.
Groene, rode of regenboog? De groene is echt heel lekker vind ik, een beetje ziltig.

Zoalshetis liet weten dat in 'de zilveren lepel' snijbietrecepten staan (was in mijn bieb uitgeleend). Snijbiet heet ook wel 'warmoes', voor het geval je op zoek gaat naar recepten.
quote:
Als rucola eenmaal is gaan bloeien is het dan een verloren zaak of gaat het er nog wel weer smakelijk uitzien? Anders moet ik toch nog weer even op zoek naar wat nieuwe. De bloemetjes waren overigens wel erg smakelijk in een salade, samen met de bloemetjes van de bascilicum. Bloemen van bieslook zijn minder aan te raden. (Scherp!! )
Volgens mij kan je de rucola afschrijven. Bij Vreeken kan je ook 'vaste' rucola krijgen, dan hoef je niet steeds te blijven zaaien. Opgepast: 't zaait zich uit, voor je het weet is alles rucola. En ik vind 'm nogal scherp.

Als je graag bloemetjes eet kan ik je de Oostindische kers aanbevelen:

Blad, bloem en vruchtje zijn eetbaar (het vruchtje, dat bedoelde 'kersje', lijkt op een kappertje.)
quote:
Wat zijn kroten?
Kroten zijn bieten . Vreeken heeft trouwens ook zo'n combinatiepakketje, met gele, witte, geringde en rode. Dat pakket heb ik 3 of 4 jaar geleden eens gehad.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_59943967
quote:
Op maandag 7 juli 2008 08:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Groene, rode of regenboog? De groene is echt heel lekker vind ik, een beetje ziltig.

Zoalshetis liet weten dat in 'de zilveren lepel' snijbietrecepten staan (was in mijn bieb uitgeleend). Snijbiet heet ook wel 'warmoes', voor het geval je op zoek gaat naar recepten.
[..]

Volgens mij kan je de rucola afschrijven. Bij Vreeken kan je ook 'vaste' rucola krijgen, dan hoef je niet steeds te blijven zaaien. Opgepast: 't zaait zich uit, voor je het weet is alles rucola. En ik vind 'm nogal scherp.

Als je graag bloemetjes eet kan ik je de Oostindische kers aanbevelen:
[ afbeelding ]
Blad, bloem en vruchtje zijn eetbaar (het vruchtje, dat bedoelde 'kersje', lijkt op een kappertje.)
[..]

Kroten zijn bieten . Vreeken heeft trouwens ook zo'n combinatiepakketje, met gele, witte, geringde en rode. Dat pakket heb ik 3 of 4 jaar geleden eens gehad.
Hoeveel ruimte heb je nodig voor bieten?

Oostindische kers heb ik inderdaad ergens in een hoekje staan maar die is dit jaar niet echt opgekomen. Misschien moet ik weer eens wat nieuwe zaaien.

Welke snijbiet ik krijg weet ik eigenlijk niet.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_59954692
quote:
Op maandag 7 juli 2008 11:28 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Hoeveel ruimte heb je nodig voor bieten?

Oostindische kers heb ik inderdaad ergens in een hoekje staan maar die is dit jaar niet echt opgekomen. Misschien moet ik weer eens wat nieuwe zaaien.

Welke snijbiet ik krijg weet ik eigenlijk niet.
Ik heb de bieten op rijtjes, zo'n 10 cm tussenafstand en 30 cm tussen de rijen, ongeveer. Ik zag bij de intratuin bietenplantjes te koop. Ik word heel shaggerijnig van de intratuin en heb me heilig voorgenomen er nooit weer te komen.

Bij de oostindische kers moet je eraan denken 'm op heel arme grond te zetten .

Bij de intratuin boerenkool noch spruiten . Vier rode kolen en 8 paksoi gekocht.

De andijvie, de sla, de groenlof is geruimd - deels naar de kippen, deels naar de compost.

In bed 1 staan nu nieuwe bieten gezaaid, 8 rijen maar liefst. Ik eet graag bieten.
De toefjes bleekselderij die stonden heb ik uitgegraven en als indivuduele plantjes teruggezet - blijken het toch 15 bleekselderijstruikjes te zijn.

In bed 3 heb ik de broccoleto gedund en een deel van de uitdunsels weer uitgepoot. En wat rode kool- en paksoiplantjes geplant.

Geen boerenkoolplantjes dus, maar ik had ook wel boerenkoolzaad. Mocht tot eind juni gezaaid worden, nou, dat is nog niet zo heel lang geleden.
In bed 9 had ik gister al bloemkool gezaaid, nu nog boerenkool erbij.

Zojuist verse doperwten gegeten. Mai wat lekker .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 8 juli 2008 @ 11:28:09 #142
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59967530
ook leuk door de sla: viooltjes.
oh ja, komplimenten voor je grote bloemkolen. ze zien er prachtig uit. net als de uien en knof.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_60004313
Wat een fraaie oogst sigme!

Mijn stukjes moestuin in mijn achtertuin zijn een beetje zielig dit jaar. Wat aardbeien, maar veel door vogels aangepikt. Courgette lijkt het ook niet te doen. Wel flink wat grote aardappels gerooid van een paar overgebleven supermarktaardappelen die ik dit voorjaar gewoon in de grond had gestopt. Rucola zit overal en daar pluk ik regelmatig een handje van. Uien en venkel staan in bloei, ziet er prachtig uit. Heb nog pluksla gezaaid 2 weken geleden, ben benieuwd of dat nog op wil komen, in het late voorjaar heb ik er aardig van kunnen eten, nu waren de plantjes echt op. Paksoi had ik voorgezaaid, maar vervolgens vergeten. Asperges doen het goed, die mogen naar hun definitieve plek.
Volgend jaar de boel toch echt beter plannen, op tijd voorzaaien en beter in de gaten houden cq water geven.
Binenkort maar eens gaan plannen voor wat herfst/winterteelt, misschien dat er dan nog wat te eten valt.
pi_60233026
Afgelopen week trof ik dan toch phytophthora in de Gloria's. In de knol, het loof stond er nog goed bij. Dus ik heb direct alle aardappelen gerooid, en zo te zien valt de schade wel mee. De Dore's waren niet aangetast en zijn me prima bevallen (als patataardappel, maar dat is ook veel waard!)

De Gloria's en Eerstelingen zijn wel heel lekker (in de kook), maar ik vind ze wel heel veel ieniminipiepkleine piepertjes geven. Hoop werk om de grond weer schoon te krijgen.
Nou ja, volgend jaar minder aardappels zetten. Meer vers opeten, minder in de grond als de aardappelziekte toeslaat. Overigens ook dit jaar weer Coloradokevers. Niet al te schadelijk, maar bij de buren zijn verschillende planten tot op de stengel afgeknaagd.

In het ene aardappelbed heb ik nu prei gezet, 49 stuks, en ook nog drie paprika's en een spaanse peper. In het andere bed zijn aardbeien geplant.

Verder vandaag de 8ste bloemkool geoogst en de eerste boontjes. En de zoveelste courgette .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60235023
Ik begin nu toch te merken dat m'n balkon te klein is

Inmiddels heb ik al 11 tomaten geteld aan mijn planten en ik heb mijn kruisbessenstruik uit de grond getrokken omdat ie inmiddels toch wel echt dood is. Jammer, maar helaas. Verder groeit het me allemaal niet snel genoeg, ik ben veel te ongeduldig.
Sanity is (not) statistical
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 21:00:23 #146
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_60515673
quote:
Op maandag 7 juli 2008 08:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Groene, rode of regenboog? De groene is echt heel lekker vind ik, een beetje ziltig.

Zoalshetis liet weten dat in 'de zilveren lepel' snijbietrecepten staan (was in mijn bieb uitgeleend). Snijbiet heet ook wel 'warmoes', voor het geval je op zoek gaat naar recepten.
[..]

Volgens mij kan je de rucola afschrijven. Bij Vreeken kan je ook 'vaste' rucola krijgen, dan hoef je niet steeds te blijven zaaien. Opgepast: 't zaait zich uit, voor je het weet is alles rucola. En ik vind 'm nogal scherp.

Als je graag bloemetjes eet kan ik je de Oostindische kers aanbevelen:
[ afbeelding ]
Blad, bloem en vruchtje zijn eetbaar (het vruchtje, dat bedoelde 'kersje', lijkt op een kappertje.)
[..]

Kroten zijn bieten . Vreeken heeft trouwens ook zo'n combinatiepakketje, met gele, witte, geringde en rode. Dat pakket heb ik 3 of 4 jaar geleden eens gehad.
Dat is wel een grappig ding, hij sjeest alleen je hele tuin door
pi_60516061
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 21:00 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat is wel een grappig ding, hij sjeest alleen je hele tuin door
Het is een goede indicator van de eerste nachtvorst; het vergaat bijna direct tot pap.

Oh, en je hebt blijkbaar in je hele tuin arme grond.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60518022


Ik heb m'n eerste tomaat geoogst! En aangezien het wel een hele gele troscherrytomaat is, denk ik dat we er wel de hele week van kunnen eten ( )
Sanity is (not) statistical
pi_60743224
Hier is een eerste tomaat-in-de-kas langzaam aan het roodkleuren. De druif in de kas kleurt ook .

Inmiddels heb ik ook een heel aantal augurken geoogst. Nacht in zou gezet en dan in inmaakazijn, over een week kan de eerste pot geopend worden. En er staan alweer augurken klaar om in een pot te stoppen. De bloemkool uit azijn is erg lekker geworden . Broccoli loopt op z'n end, boontjes zijn er volop en in de nieuwe bonenplantjes zag ik zojuist de eerste bloemetjes.

Vandaag heb ik vijf witte kolen geoogst. Eentje was rot & kledderig (stinken!), die heb ik weggegooid. De andere vier heb ik aan reepjes gesneden. Zeven kilo gesneden kool.
Die heb ik gekneed met 70gram zout, en een paar lepels yoghurt. En dat staat nu in het zuurkoolvat.
In de tuin staan dan nog drie grote witte kolen, die stop ik morgen of overmorgen nog bij dat vat in.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 11-08-2008 21:07:34 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60744151
Wat heerlijk zeg zo'n moestuin, die wil ik al jaren.
Leuk om mee te lezen en te zien wat je allemaal hebt
pi_60908396
Zo, dit weekend wat achterstallig onderhoud weggewerkt. Er moest nogal nodig geschoffeld en gewied, gesnoeid, geoogst & geruimd worden.

Ik heb alle tomatenplanten die her en der stonden gekortwiekt of verwijderd: planten zonder tomaatjes zijn weg, plantendelen zonder tomaten afgesnoeid. De augurken in bed 2 maken nu misschien nog enige kans dit jaar nog een augurk te produceren. Al heb ik inmiddels een kleine 20 potten vol van maar 1 plant !

1 courgetteplant was vorige week zomaar dood neergevallen. Die heb ik opgeruimd: het hart was helemaal verrot. De ander staat er nog fier bij. Productie loopt (goddank) wel terug. De artisjokken zien er gezond uit, al gaan die dik jaar duidelijk niks artisjokkigs doen. Dat wordt nog studeren hoe ik ze ook al weer precies moest laten overwinteren in de kas.

De peultjes zijn opgeruimd, de laatste peultjes die waren blijven hangen heb ik gedopt en als doperwtjes gegeten.

Er stond nog een rijtje inmiddels doorgeschoten sla en van de andijvie was ook wat gaan schieten - weg. Nu heeft de knolvenkel meer licht & lucht.

De laatste drie witte kolen zijn geoogst - er paste er maar 1 (van 3,5 kg schoon!) nog in het zuurkoolvat. Wat moet ik nu met die andere twee? In elk geval heeft nu de boerenkool de ruimte.

Ik heb alle boontjes geoogst; een halve emmer dikke gele bonen. Leken me te dik om nog echt lekker te zijn dus ik heb ze te drogen gelegd, maak ik er flageolets van. De groene boontjes waren een hele emmer vol, eenmaal geschoond & gepunt was het 2,5 kg. Geblacheerd & diepgevroren. Er staan nog twee rijen (elk 4 meter) nieuwe bonenstruikjes, ze bloeien nu.

Broccoli geruimd, in dat bed kunnen nu de rooie kolen de boel in beslag nemen. Van de 4 is er eentje een beetje sneu, de andere drie zien er goed uit.

De aardbeien kwamen toch nog tot wat oogstbaars, loopt nu echt op z'n end.
Wortel, rode biet, paksoi zijn nu oogstrijp maar staan ook nog wel even goed in de grond.
Venkel, witlof, schorseneer zien er goed uit maar pas over een hele tijd klaar.
Asperges zijn reuze mooi en wel 25 cm hoog pluimend! Volgend jaar moeten ze in het voorjaar opgegraven worden.
Bleekselderij weet ik niet zo goed. Ziet er goed uit, maar de stengels zijn nog wat ieletjes.

Verder heb ik nieuw gezaaid: sla & andijvie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60909144
Je hebt ook niet echt geluk met het weer he? Het is allemaal net te nat en te weinig zon.
pi_60909208
PS. Kool als salade misschien?
pi_60909321
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:07 schreef Stali het volgende:
Je hebt ook niet echt geluk met het weer he? Het is allemaal net te nat en te weinig zon.
Oh nee, ik heb niks te klagen! Prachtig weer dit jaar. Gruizame regentjes, lekker warm.

Koolsalade zal wel moeten ja, maar dat werkt geen 7 kilo weg..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60909405
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh nee, ik heb niks te klagen! Prachtig weer dit jaar. Gruizame regentjes, lekker warm.

Koolsalade zal wel moeten ja, maar dat werkt geen 7 kilo weg..
Zet gewoon een bord aan de weg en verkoop het. .

En verder heb ik natuurlijk geen moestuin maar van de week enkel wat armetierige tomatenplantjes weggemikt.
pi_60913792
Sigme, je hebt het er maar druk mee, waar haal je al de recepten met dat inmaken vandaan? bloemkool in azijn? heb ik nooit van gehoord, ben bnieuwd ...
en dan nog de finoven metselen.....
naja de moestuin gaat terug, dus je kunt weer andere klusjes doen je moet dan wel een hel groot huis hebben
pi_60913826
Kool in azijn heet zuurkool, Charisma. .
pi_60925502
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 01:08 schreef Stali het volgende:
Kool in azijn heet zuurkool, Charisma. .
maar ze heeft het over BLOEMkool en niet gewone kool
pi_60933025
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 01:06 schreef Charisma het volgende:
Sigme, je hebt het er maar druk mee, waar haal je al de recepten met dat inmaken vandaan? bloemkool in azijn? heb ik nooit van gehoord, ben bnieuwd ...
Ik heb een topicje gemaakt voor de imaakdingen: Eigen inmaak en andere conservering
Bloemkool in azijn heb ik niet zelf verzonnen, het komt uit een boekje (in pot en fles), al gaat er daar weer vanalles bij door (inmaakkruiderij), wat ik achterwege laat.
quote:
en dan nog de finoven metselen.....
naja de moestuin gaat terug, dus je kunt weer andere klusjes doen je moet dan wel een hel groot huis hebben
Niet groot, genoeg werkruimte .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60978679
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh nee, ik heb niks te klagen! Prachtig weer dit jaar. Gruizame regentjes, lekker warm.

Koolsalade zal wel moeten ja, maar dat werkt geen 7 kilo weg..
Afgelopen week vond ik het anders maar slecht. Met name mijn tomatenplanten zijn helemaal kapotgeregend en gewaaid; sommige tomaten zijn zelfs verschroeid door de harde wind.
Sanity is (not) statistical
pi_60981634
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 15:26 schreef Charisma het volgende:

[..]

maar ze heeft het over BLOEMkool en niet gewone kool
Da's technisch gezien dan ook zuurkool maar in een iets andere vorm.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_60982400
Kool in azijn is zure kool, geen zuurkool.

Zuurkool is kool die door melkzuur houdbaar & zuur wordt, zonder dat je zelf zuur toevoegt. Een beetje zout voor de conservering, en verder de kool kneuzen en onder lichte druk in een donker luchtdicht (kan wel lucht uit, geen lucht in) vat een week of zes weg te zetten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61284597
Laatste zaaisels gister toegevoegd en de zaaisels (sla & andijvie, half augustus) gedund en dunsel uitgeplant. Dus ik ga maar weer eens de stand opmaken.

1. Voorjaar gezaaid: sla, andijvie, snijbiet, bleekselderij
Begin juli na oogst sla/andijvie: bietjes gezaaid
1 sept: snijbiet, bietenplantjes-zonder-noemenswaardige biet, mooie grote bleekselderijstruiken

2. Voorjaar geplant: ui & knoflook.
Begin juli geoogst. Later tomaten uitgeplant & augurk gezaaid. Tomaten was te laat , is geruimd. 1 sept: Augurk bloeit nu, of dat nog tot iets komt is zeer de vraag.

3. Voorjaar geplant / gezaaid: paksoi, broccoli, 1 witte kool, 1 bloemkool.
Na de zomer hier 4 rode kolen gezet, 1 heeft het niet gehaald.
1 sept: 3 rode kolen, 2 rij sla,
gister gezaaid: 1 rij rammenas (voor deze winter), 2 rij florentijnse ui (voor volgend jaar)

4. Voorjaar tuinbonen & stamslabonen.
Tuinbonen zijn weg, van stamslabonen is geoogst maar de planten staan nog.
1 sept: bonenplantjes; 2 rijen uitgeplante sla

5. Voorjaar gezaaid: biet
1 sept: ongeveer de helft van de bieten is geoogst, de andere helft staat er nog.

6. Voorjaar gezaaid: asperges
1 sept: asperges & bloemen

7 Voorjaar gezaaid wortel & ui
1 sept: wortel & ui. Wortels zijn sinds een kleine maand oogstbaar.

8 Voorjaar stamslaboontjes & doperwtjes
1 sept: bonenplantjes staan nog; rij slaplantjes, rij andijvie


9 Voorjaar: bladgroente
1 sept: snijbiet; boerenkool, 2 bloemkoolplantjes, gister gezaaid 2 rijtjes rammenas.


10 Voorjaar aardappels
1 sept: 4 paparikaplanten & 50 preitjes.


11 Voorjaar uitplant bietjes
1 sept: 2 rijen stamslaboontjes (begin juli gezaaid), er zitten nu de eerste boontjes aan.

12. Voorjaar gezaaid: venkel schorseneer witlof[
1 sept: schorseneer & witlof[

13. Voorjaar: aardbei
1 sept: aardbei. Van de doordragende komen nog steeds aardbeien.

14. Voorjaar: aardappel
1 sept: aardbei

15: Voorjaar gezaaid: augurk
1 sept: 1 augurk (1 augurk is genoeg!), 1 courgette (1 courgette is genoeg!), 3 artisjokken.


16. voorjaar geplant: 7 bloemkool, 7 witte kool
Zomer geplant: paksoi & boerenkool
1 sept: 12 al vrij forse boerenkolen

17. voorjaar uitgeplant & gezaaid: wortel
Zomer gezaaid: venkel
1 sept: wortel & venkel

18. Voorjaar peultjes
Zomer: tomatenplantjes
1 sept: tomatenstaken (alle loof eraf ivm ziekte), hopelijk kunnen de tomaten nog rijpen.
gister gezaaid: groenlof

18a Voorjaar: aardappels
1 sept: andijvie
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_62133944
Een maand niet gepost, maar de moestuin tiert natuurlijk welig voort.
De tomaten zijn zowaar nog gaan rijpen . Er is nog geen enkele nachtvorst geweest, dus zelfs de courgette staat nog. En eigenlijk staat de rest er ook wel fleurig bij.

Gister wat foto'tjes gemaakt.

Only in Holland - aardbeien (er komen nog steeds lekkere aardbeien aan), artisjok & courgette, boerenkool, en op de achtergrond tomaatjes.


Tussen de boerenkool en de tomaten staat nog venkel en wortel.


De preivoorraad.


De paarse Siciliaanse bloemkool . (Ingezoomd, zo groot als een stuiterbal . )
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_62134012
En natuurlijk staan er ook nog bieten, uien, bleekselderij, bonen, meer wortels, sla (bijna eetbaar), andijvie, augurk, bieslook, peterselie, rode kool, rammenas en misschien vergeet ik nog wat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_62134961
Je ziet wel heel duidelijk dat er teveel water en te weinig zon is geweest.
Maar goed te horen dat je er genoeg vanaf kunt halen. .
pi_62135012
Oh en btw... misschien heb jij gezien de economische implosie wel een vooruitstrevende en goede beslissing genomen.
pi_62187460
Ik hoorde dat de groente zo duur is..

Vandaag heb ik de witlof geoogst. Ik hoop maar dat dat wat wordt met die witlof, de meeste worteltjes zijn echt heel klein.

Ze moeten nu een paar dagen liggen rusten, daarna loof eraf, inkuilen, en dan komen er beginlente witlofkropjes op. Misschien kuil ik er ook nog wel een paar in in de kas voor wat vroegere oogst.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_62358972
De witlofworstels zijn ingetafeld. Loof eraf gesneden, wortels tegen elkaar aan gezet in een kuil, grond ertussen, grond erover, stro erover, plastic erover. En nu maar wachten. Er waren veel hele kleine witlofworteltjes, dus misschien wordt de oogst meer her en der een witlofblaadje dan een krop.

Verder wilde ik knoflook planten maar de in de lente overgeschoten bolletjes bleken verpoederd, dus dat werd niks. Nou heb ik maar de laatst in de kas gezaaide andijvie en sla uitgeplant in de kas, en een heel aantal snijbietplanten uit de tuin gehaald en naar de kas verplaatst.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_62477884
Waar ik in de lente knoflookbollen gekocht had, hadden ze er nog een paar - over van de lente. Allemaal poeder, echt totaal onverkoopbaar. Ik heb uiteindelijk maar twee bolletjes van mijn eigen oogst uiteengepulkt en de teentjes gepoot. In bed 3, waar ik een tijdje terug nog Florentijnse uien heb gezaaid die inmiddels als kleine sprietjes boven zijn.

De aardbeien uit bed 13 heb ik uitgestoken en verzet naar bed 15. Daar stonden nog drie artisjokken, die ik ook uitgestoken heb en verplaatst naar de kas, waar ze wat beter beschut zijn tegen de winter.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_62478599
Leuk, Sigme

Ik start dit najaar met de voorbereiding van een mini-moestuin, en dan bedoel ik mini
4,50 x 2 m , da's dus negen vierkante meter met kruiden, paar worteltjes, paar bonen, vooral snijbiet, rucola en andere slasoorten. Misschien wat peultjes, en minstens een paar aardbeien.
Ik heb vroeger een hele grote moestuin gehad, maar die lag ver weg en nu wil ik een klein stukje van onze tuin offeren. Dat is een stuk handiger verzorgen.
Moestuin
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_63110338
Zo, weer vanalles gedaan. De rozenbottels gesnoeid, bemest. Toen konden de kippen opeens de moestuin binnenstrunen en die gingen natuurlijk direct de jonge slaatjes afpikken dus daar moest een vogelnet overheen. Nu pikken ze wat in de boerenkool en het bietenloof, maar dat moet dan maar. Maar dat is allemaal klein nieuws. Het grote nieuws is dat we een hek verzet hebben en een nieuw stuk land gefreesd.
Volgend jaar is de moestuin tweemaal zo groot .

Het nieuwe stuk wordt in vieren verdeeld en is in het bijzonder bedoeld om (toch) een forse portie aardappels te verbouwen. Op een van de andere stukken komen extra bonen, ik denk dat ik een ander deel bestem voor pompoen/augurk/courgette en het laaste stuk weet ik nog niet. Blommetjes ofzo. Oh- en de artisjokken zoekn nog een plek, die kunnen wel bij de bloemen.


Met kippen .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63117363
quote:
Op maandag 10 november 2008 19:47 schreef sigme het volgende:
[..] en het laatste stuk weet ik nog niet. Blommetjes ofzo.
Een bedje eikebomen, zodat je op je ouwe dag alvast wat te stoken hebt? Of goudsbloem om zalf van te maken voor als je bij dat stoken je tengels brandt. Tarwe voor autarkisch brood. Een perkje hennep schijnt lucratief te zijn, en anders kun je er altijd nog touw van draaien en stof van weven. Enfin, ideeën genoeg!

nb Leuke kippen zeg. Die groters zijn dat allemaal hanen? E zo ja verpesten die dan je eitjes niet met hun gehups?
pi_63117734
Ik mis de plofkippen! Maar die zijn ook vooral voor de leuk volgens mij.
Wat voor ras is dit?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63121261
Dvr, ik zet toch geen *bomen* in de moestuin. tsk. Daar heb ik een end verderop al land voor. Een handjevol goudsbloemen is er wel en kan ook wel daar, maar bij moeders staan volgens mij nog voldoende potten eigengemaakt calendulazalf dus oogsten hoeft niet. Misschien ga ik ooit wel aan graan beginnen. Ik denk dat ik dit jaar maar vlas zet - zo prachtig.

De kippen (behalve die witte) zijn Twense Hoenders . Goede leggers en toch ook voldoende bevleesd. Geen kam (een zogeheten 'walnootkam') en daardoor beter bestand tegen strenge vorst. En goeie winterleggers, met dit fraaie weer leggen drie kippen samen nog steeds 1 ei per dag.
Detailfoto kippen (niet van mij maar van de thc - Twense Hoender Club ):


Vorig jaar hebben de drie kippen samen zeven kuikens uitgebroed. Vier hanen, drie hennetjes. Een haantje is naar een oude boer in de buurt gegaan voor bij zijn kippen. Een hennetje is opgegeten door de buizerd. De drie overgebleven haantjes hebben een eigen ren & hok maar scharrelen wel net zo vrij als de anderen. Ergens tussen december en maart zouden we onze moed bijeen moeten rapen..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63174896
Ik ga dit allemaal nog eens met hernieuwde aandacht doorlezen, want ik kan waarschijnlijk in 2009 een volkstuin vlakbij mijn huis gaan huren. De komende maanden ga ik mijn boeken ook weer eens doornemen en voorbereidingen voor een voorlopig plan maken. De meeste tuinen op het complex zijn 150 vierkante meter, dat is te groot voor mij alleen, maar er komen/zijn ook tuintjes met de helft aan oppervlakte.
pi_63389209
Leuk onderwerp.
Helaas vergaat mij in de loop van het voorjaar altijd de zin. Ik kan best wel wat spitten en bemesten en ontginnen, en dan zaaien wil soms ook nog wel, maar het onderhoud wordt niks bij mij.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_63391260
Aah, die kippen. .
Bij mij zouden het huisdieren worden en ik zou ze allemaal een naam geven.

Ik heb zo'n vermoeden dat jij daar niet aan doet. .
pi_63394358
Kees22, dat is precies wat mijn vader ook doet. Vage plannen voor wisselteelt maakt hij ook, en vergeet vervolgens te noteren wat waar staat dus weet hij hooguit ongeveer waar vorig jaar wat stond. Ieder jaar heeft de moestuin een andere vorm en ieder jaar steekt de broccoli met moeite de kop boven het gras.

Stali, die kippen hebben geen naam, ze zijn ook niet inidvidueel herkenbaar. De jonge kan ik nog onderscheiden van de oude (de oude hebben een bandje om de poot ). Maar zelfs de schapen, die wel goed te herkennen zijn krijgen nauwelijks namen, vage aanduidingen. Wat ik opeet kan ik beter niet tezeer geindividualiseerd hebben.

De siciliaanse bloemkool (de paarse bloemkool dus) is nog aardig gegroeid, gister de grootste geoogst en opgegegeten. Wel wat stevig, dat zal wel aan het jaargetij liggen. Er staat nog een kleintje buiten, ben benieuwd hoe winterhard die is, en er staat er een in de kas, die heeft nog geen kooltje gezet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 21 november 2008 @ 18:41:05 #180
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_63411268
quote:
Ede Staal - Mien Toentje

Mien waikschilde bonen die komen zo slecht op
En de sputters vreten d'aalbeerns op
Mien vrougen stoan dun en mien sloat schut al deur
As 't zo deur gaait din wordt dat 'n strop
Mor mien toentje, mor mien toentje
Ja dij mis ik naait geern
Der is altied diverdoatsie veur mie
Mien waikschilde bonen de komen zo slecht op
En de sputters vreten d'aalbeerns op

Wat is mooier as 'n hoeske mit 'n mooi lapke grond
Wat is beter as de kunstmis, ja, dat wait ie da's stront
Van 'n peerd en 'n kou, bie mien olden ook de beer
En as wie hom sneden, ja din zongen wie mor weer

Mien waikschilde bonen die komen zo slecht op
En de sputters vreten d'aalbeerns op

'k Heb spinoazie, ik heb roapknollen, 'k heb radies en ramenas
'k Heb andievie en augurken en tomaten in de kas
Ja zo komen wie met zien allen de winter wel deur
En ankomend joar gaait de kop ter weer veur

Mien waikschilde bonen die komen zo slecht op
En de sputters vreten d'aalbeerns op
Mien vrougen stoan dun en mien sloat schut al deur
As 't zo deur gaait din wordt dat 'n strop
Mor mien toentje, mor mien toentje
Ja dij mis ik naait geern
Der is altied diverdoatsie veur mie
Mien waikschilde bonen de komen zo slecht op
En de sputters vreten d'aalbeerns op
. Ede Staal mag natuurlijk niet ontbreken in een topic over een moestuin in Groningen.
pi_63414232
Ow hemel, Ede Staal.... zucht.

Voor mij op zijn mooist in
"'t Hogelaand"

't Is de lucht achter Oethoezen
't Is 't torentje van Spiek
't Is de weg van Lains noar Klooster
En deur Westpolder langs de diek

't Binnen de meulens en de moaren
't Binnen de kerken en de burgen
't Is 't laand woar ik as kind
Nog niks begreep van pien of zurgen

Dat is mien laand, mien Hogelaand

't Is 'n doevetil, 's durpsstroat
't Is 'n olde bakkerij
't Binnen de grote boerenploatsen
Van Waarvum, Oskerd, zo noar Mij

't Is de waait, 't is de hoaver
't Is 't koolzoad in de blui
't Is de horizon bie Roanum
Vlak noa 'n dunderbui
Dat is mien laand, mien Hogelaand.

't Is 'n mooie oavend in maai
'n Kou houst doeknekt in 't gruinlaand
Ik heb veur d'eerste moal verkeren
En vuil de vonken van dien haand

De wilde plannen dij ik haar
Komt sikkom niks meer van terecht
Totdat de nacht van 't Hogelaand
'n Donker klaid over ons legt

uit de film "De Poolse Bruid" van Hakim Traida, voor mij de beste Nederlandse film ooit. Groningen op zijn allerbest, de acteur en actrice uitmuntend.
Tis niet helemaal offtopic, in de film werd ook gemoestuind, maar dan op grotere schaal
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_63421762
quote:
Op vrijdag 21 november 2008 18:41 schreef freako het volgende:

[..]

. Ede Staal mag natuurlijk niet ontbreken in een topic over een moestuin in Groningen.
Oh te gek.
Ik ben een Brabander, maar Ede Staal is wel erg ged. Dank je wel.

Maar: "de beste film ooit" is geen correct Nederlands, maar slecht vertaald Engels.
Correct is: "de beste film tot nog toe" of "de beste film aller tijden" (maar dat weten we natuurlijk nog niet.) of "de beste film ooit gemaakt" (maar daar komt de uitdrukking niet vandaan.).
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_63423203
Waarvum, Oskerd, Mij
Da's waor ik weg kom.

Ik kom uit Ommeland en woon in Stad, maar de moestuin ligt (de heer zij geloofd & geprezen) niet in de klei maar op het Drentse zand.

En Kees, wind je dan op over dat Tis. 't Is fouter dan 'beste ooit'.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_64014645
Vandaag ben ik maar eens gaan zitten voor de plannen van volgend jaar. Dan kan ik begin 2009 zaad en pootgoed kopen - en dan weet ik wat ik hebben wil.

De beplanting van de bedjes schuift natuurlijk gewoon 1 plekje op ten opzichte van de positie vorig jaar, met wat kleine aanpassingen.

Elk bed is een kleine 5m2.
0. vlas
1. zomerwortel
2. sla, bleekselderij, venkel
3. ui & knoflook
4. broccoli, paksoi, rode kool
5. tuinbonen, stamslaboontjes
6. bietjes
7. tomaten, topinamboer (vast, blijft dus in bed 7 de volgende jaren)
8. winterwortel & zaaiui
9. peultjes & doperwten
10. snijbiet, sla. winter: spruiten
11. aardappels (vroeg)
12. bietjes, artisjok
13. schorseneer, venkel, witlof
14. aardbei
15. aardbei
16. prei
17. witte kool, bloemkool
18. asperges

En er is dus een tweede stuk moestuin bijgekomen, net zo groot als het eerste. Er komen 8 bedden in, elk bed is dan ongeveer 10m2.
A. droogwinners (stok)
B. aardappels (hoofdteelt, Nicola)
C. mais (& vlas)
D. courgette & augurk
E. kool
F. aardappels (Nicola)
G. bonen
H. ui, biet
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_64015742
Klinkt als een gedegen voorbereiding sigme.
Ik kan pas dit voorjaar gaan beginnen met het ontginnen van mijn volkstuin (toch maar voor de 150 vierkante meter gekozen), dus ik gok dat er komend seizoen nog weinig te kweken en oogsten valt. Het is nu veel te drassig daar, dus maar eens beginnen met een plan voor de afwatering en een deel iets ophogen. Mijn fruitbomen en -struiken wil ik in het vroege voorjaar in elk geval al wel daarheen verplaatsen. En voor de rest pak ik het rustig aan en ben ik afhankelijk van hulp voor het zware werk. Als de bedden er eenmaal liggen dan ga ik nooit meer (laten) spitten, alleen nog aanvullen met organisch materiaal.
Ik heb me al wel zitten verlekkeren aan de collectie van Vreeken's zaden, maar dat komt volgend jaar allemaal wel. Mocht ik toch al een deel op orde krijgen voor dit seizoen, dan heb ik nog wel allerlei zaden liggen en de 'buren' op het complex zijn vast ook wel bereid tot delen. En wat overgebleven supermarktaardappels in de grond stoppen werkt vast ook weer prima. Ik ben in elk geval in mijn stadtuintje weer serieus bezig een compostvat te vullen, ik vraag iedereen zijn keukenafval voor mij te bewaren en meng dat dan met krantenpapier en tuinafval. Preparation is everything, dat is mijn motto
pi_64016053
Is het nu gras, doedezemaar? Dan vooral dit jaar aardappels zetten . Desnoods veel te laat - het gaat niet om de knollen maar om het loof, het eerste jaar (en de ritnaalden uit de grond krijgen).

Wat voor soort grond is het?

Ga je bomen verplanten ?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_64017773
Krantenpapier? Met al die inkt?
En waarom?

Tegen kweek had mijn vader een goed recept, al duurde dat wel een paar jaar.
Eerst oppervlakkig bewerken, zodat de kweek lekker goed naar boven komt.
Dan opeens heel diep ploegen of twee steken diep spitten. En aardappels zetten. En schoffelen.
De kweek die het tot bovenaan haalt, wordt vervolgens verstikt onder het aardappelloof.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_64019242
Mijn laagstam fruitboompjes staan nog maar anderhalf jaar, die kunnen nog wel verplaatst worden, ze waren ook nog maar 2 jaar toen ik ze kocht. Nog een keertje snoeien voordat ik ze ga verplaatsen, dat komt wel goed. Het is voornamelijk veengrond, met veel gras, en helaas niet alleen gewoon gras dat ik oppervlakkig zou kunnen afsteken om later her te gebruiken, maar ook wat grover en hardnekkiger spul. Ik werd gewaarschuwd om de grond niet te laten frezen omdat ik dan allemaal wortelstukjes zou krijgen die weer zouden gaan uitlopen, dus maar even meer advies inwinnen over hoe dat verder aan te pakken. Ik heb ooit een deel van mijn tuintje moeten ontdoen van zevenblad, dus ik weet wat je met een grondige en consequente aanpak kunt bereiken. Mijn idee was inderdaad om die aardappelen te poten om de grond beter te krijgen, dat had ik in mijn huidige stadstuintje ook gedaan met prima resultaat, goed dat jullie dat ook bevestigen.
En krantenpapier is voor het evenwicht in de compost, de juiste verhouding tussen 'bruin' en 'groen'.
pi_64019485
quote:
Op zondag 14 december 2008 23:26 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn laagstam fruitboompjes staan nog maar anderhalf jaar, die kunnen nog wel verplaatst worden, ze waren ook nog maar 2 jaar toen ik ze kocht. Nog een keertje snoeien voordat ik ze ga verplaatsen, dat komt wel goed. Het is voornamelijk veengrond, met veel gras, en helaas niet alleen gewoon gras dat ik oppervlakkig zou kunnen afsteken om later her te gebruiken, maar ook wat grover en hardnekkiger spul. Ik werd gewaarschuwd om de grond niet te laten frezen omdat ik dan allemaal wortelstukjes zou krijgen die weer zouden gaan uitlopen, dus maar even meer advies inwinnen over hoe dat verder aan te pakken. Ik heb ooit een deel van mijn tuintje moeten ontdoen van zevenblad, dus ik weet wat je met een grondige en consequente aanpak kunt bereiken. Mijn idee was inderdaad om die aardappelen te poten om de grond beter te krijgen, dat had ik in mijn huidige stadstuintje ook gedaan met prima resultaat, goed dat jullie dat ook bevestigen.
En krantenpapier is voor het evenwicht in de compost, de juiste verhouding tussen 'bruin' en 'groen'.
Veen ken ik niet, wel zand en rivierklei. Maar het advies van het niet-frezen klinkt als kweek.
Je kunt kweek ook uitwippen: met een riek spitten, de grond uitschudden en de wortels van de riek halen en verbranden of zo. Veel werk, geen garantie.

Bruin? Afgevallen blad of poep?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_64022976
Advies om niet te frezen kan ook akkerdistel zijn. Het kan ook behoudende oude-mannetjes-praat zijn. Veen lijkt me niet ideaal als moestuin, maar ik heb er geen ervaring mee. Volgens mij ligt in stad Groningen ook een volkstuincomplex op venige grond, dus het zal wel kunnen . Succes!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 22 januari 2009 @ 15:15:45 #191
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_65319034
Geweldig topic


Tof wat je doet sigme. Het lijkt me echt geweldig zo'n tuin te hebben en ook nog je eigen kippetjes.
Ga je de chicks ooit zelf slachten of laat je dat doen?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_65326587
Ik heb een van de male-chicks geslacht, een maandje terug. D'r waren 4 haantjes bij de 7 kuikentjes, eentje ging naar een boer in de buurt. De andere drie gingen op een gegeven moment vechten en deze ene was behoorlijk aangeslagen en dan maken ze 'm dood. Dus dat hebben wij toen maar gedaan. 't Was geen pretje, maar ja. 't Is wel gelukt. En opgegeten.

Van de twee overgebleven haan is er een (levend) gereserveerd, die gaat van het voorjaar weg, en die ander zal ook nog geslacht moeten worden. Maar voorlopig vechten zij niet al te hard en dan steken wij nog liever even de kop in het zand.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 23 januari 2009 @ 21:51:17 #193
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_65358642
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 18:57 schreef sigme het volgende:
Ik heb een van de male-chicks geslacht, een maandje terug. D'r waren 4 haantjes bij de 7 kuikentjes, eentje ging naar een boer in de buurt. De andere drie gingen op een gegeven moment vechten en deze ene was behoorlijk aangeslagen en dan maken ze 'm dood. Dus dat hebben wij toen maar gedaan. 't Was geen pretje, maar ja. 't Is wel gelukt. En opgegeten.

Van de twee overgebleven haan is er een (levend) gereserveerd, die gaat van het voorjaar weg, en die ander zal ook nog geslacht moeten worden. Maar voorlopig vechten zij niet al te hard en dan steken wij nog liever even de kop in het zand.
Ja ik zou ook ineens wat vredelievender zijn in een dergelijke situatie
  donderdag 29 januari 2009 @ 01:57:07 #194
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_65515394
Jeeej... een moestuintopic Erg leuk, al je verslag dat je hier doet, sigme.
Ik heb in Brabant in een rustige bosrijke omgeving op 5 minuten fietsafstand een tuintje... 100 m2.

De tomaten, 7 verschillende pepers en paprika's heb ik vandaag gezaaid. Dit vroeg zaaien is me vorige jaren erg goed bevallen.

Wat zijn jullie ervaringen met het bewaren van zaad en het al dan niet teruglopen van kiemkracht? Ik weet dat er enkele gewassen zijn (zoals kervel) die je niet langer als een jaar kan bewaren. Mocht ik hier nu 'veel' teleurstellende berichten horen dan kan ik er nog altijd voor kiezen om nieuw zaad te kopen.

De geplande groenten voor dit jaar (sommigen heel weinig gewoon om te proberen, anderen veel omdat ik weet dat die me bevallen:

Kruiden:
Basilicum
Bieslook
Marjolein/Oregano
Rozemarijn
Tijm
Munt

Groenten:
Zomer- en winterwortel
Bosui
Prei
Aardappel (nog nooit gedaan, phytoptra angst )
Sla (verschillende soorten)
Rucola
Knolvenkel
Courgette
Schorseneren
Maïs
Radijs
Tomaten
Rode kool
Chinese kool
Rijspeulen
Stamslabonen
Tuinbonen
Rode bieten
Snijbiet
Pepers
Paprika
Pompoen
Paksoi
Spruiten
Boerenkool
Rabarber
Aaardbeien

Zoals je ziet een hele lijst, met een heel mooi teeltplan uiteraard Ben eens benieuwd
pi_65538603
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 01:57 schreef Glesse het volgende:
Jeeej... een moestuintopic Erg leuk, al je verslag dat je hier doet, sigme.
Ik heb in Brabant in een rustige bosrijke omgeving op 5 minuten fietsafstand een tuintje... 100 m2.
Hoe lang moestuinier je al?
quote:
De tomaten, 7 verschillende pepers en paprika's heb ik vandaag gezaaid. Dit vroeg zaaien is me vorige jaren erg goed bevallen.
In de volle grond? Of koud glas? Heb je een kasje?
quote:
Wat zijn jullie ervaringen met het bewaren van zaad en het al dan niet teruglopen van kiemkracht? Ik weet dat er enkele gewassen zijn (zoals kervel) die je niet langer als een jaar kan bewaren. Mocht ik hier nu 'veel' teleurstellende berichten horen dan kan ik er nog altijd voor kiezen om nieuw zaad te kopen.
Bij de schorseneer stond het apart vermeld, zaad is maar 1 jaar kiemkrachtig ofzo. Ik heb vorig jaar gekocht & gezaaid, en ik ga dit jaar datzelfde zaad gebruiken.
Verder had ik dit jaar een oud pakje slazaad (maar ik weet niet hoe oud), en daarvan kwam *niets* op.
quote:
De geplande groenten voor dit jaar (sommigen heel weinig gewoon om te proberen, anderen veel omdat ik weet dat die me bevallen:
Doe je wel verslag ?
quote:
Aardappel (nog nooit gedaan, phytoptra angst
Er zijn meer / minder phytophthoragevoelige rassen. Vreeken heeft een ras dat -tot nog toe- aardappelziekte vrij is ( 402500 HOOFDTEELT RAS 'Texla' ). En neem anders in elk geval een vroege aardappel!
quote:
Zoals je ziet een hele lijst, met een heel mooi teeltplan uiteraard Ben eens benieuwd
Wat voor teeltplan heb je?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 3 februari 2009 @ 01:09:36 #196
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_65680596
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 18:34 schreef sigme het volgende:
quote:
Hoe lang moestuinier je al?
Nog niet zo lang, 3 jaar.
quote:
In de volle grond? Of koud glas? Heb je een kasje?
In de volle grond, ik heb een klein stukkie koud glas, en ik heb thuis natuurlijk de vensterbank. Het gaat bij mijn tuin allemaal niet om gigantische hoeveelheden, dus met een beetje plannen, schuiven en dergelijke is dat wel te doen zo, alhoewel een kasje of serre ooit mooi zou zijn!
quote:
Bij de schorseneer stond het apart vermeld, zaad is maar 1 jaar kiemkrachtig ofzo. Ik heb vorig jaar gekocht & gezaaid, en ik ga dit jaar datzelfde zaad gebruiken.
Verder had ik dit jaar een oud pakje slazaad (maar ik weet niet hoe oud), en daarvan kwam *niets* op.
Hmmm.... Nou ja, ik heb het grootste deel nieuw gekocht uiteindelijk. Zoals altijd bij de Bolster. Biologisch, niet te duur, perfecte service, mooie rassen, snelle bezorging. Ja, het lijkt bijna of ik reclame maak...
Overigens ontkiemen de spaanse pepers en de paprika's wel gewoon tot nu toe. die zijn anderhalf jaar open.
quote:
Doe je wel verslag ?
Ja dat zou ik graag doen, maar zo een enthousiast poster ben ik nu ook weer niet eigenlijk. Maar mijn voornemen is om dit topic goed te blijven volgen, en wie weet als ik zo enthousiast blijf door jou posts, dat ik zelf ook eens een fotootje plaats ofzo.
quote:
Er zijn meer / minder phytophthoragevoelige rassen. Vreeken heeft een ras dat -tot nog toe- aardappelziekte vrij is ( 402500 HOOFDTEELT RAS 'Texla' ). En neem anders in elk geval een vroege aardappel!
Oke, dank daarvoor. Nu moet ik zeggen dat ik mensen ken die bij Vreeken bestellen die er steeds minder tevreden over zijn. Hoe zijn jou ervaringen met Vreeken?
quote:
Wat voor teeltplan heb je?
Een vierslagige wisselteelt: Peul, Kool, Vrucht/Blad/Overig, Wortel/Nachtschade, en een vijfde gedeelte voor de vaste gewassen.
Vast staat de eerste teelt, en globaal de tweede teelt voor sommige stukken.
Dit jaar ga ik meer letten op de buren, welke gewassen elkaar dus positief beïnvloeden, en leg ik geen aparte kruidentuin aan maar geef ik mijn kruiden bewust een plek naast een buurman die ze positief beïnvloeden. Ik hoop dat ik hierin ooit zo ervaren raak dat ik een mooie evenwichtige moestuin kan hebben.
Ben benieuwd :-D
pi_65680712
Leuk, Drenthe en Brabant, en de Bolster als leverancier.
Nu zelf nog de tegels lichten uit mijn achtertuin.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_65789167
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 01:09 schreef Glesse het volgende:
Nog niet zo lang, 3 jaar.
[..]

In de volle grond, ik heb een klein stukkie koud glas, en ik heb thuis natuurlijk de vensterbank. Het gaat bij mijn tuin allemaal niet om gigantische hoeveelheden, dus met een beetje plannen, schuiven en dergelijke is dat wel te doen zo, alhoewel een kasje of serre ooit mooi zou zijn!
100 m2 is een aardige lap, vind ik. Of is dat niet allemaal moestuin?
Mijn moestuin was vorig jaar iets meer dan 100m2, dit jaar wordt de mijne tweemaal zo groot.
quote:
[..]

Hmmm.... Nou ja, ik heb het grootste deel nieuw gekocht uiteindelijk. Zoals altijd bij de Bolster. Biologisch, niet te duur, perfecte service, mooie rassen, snelle bezorging. Ja, het lijkt bijna of ik reclame maak...
Als ik even snel wat vergelijk zijn ze toch wel flink duurder dan (bijvoorbeeld) Vreeken. Maar die is dan natuurlijk weer (meestal) niet biologisch. Voorlopig hecht ik niet aan biologisch zaad, dat ikzelf er geen gif op gooi is me voldoende .
quote:
Ja dat zou ik graag doen, maar zo een enthousiast poster ben ik nu ook weer niet eigenlijk. Maar mijn voornemen is om dit topic goed te blijven volgen, en wie weet als ik zo enthousiast blijf door jou posts, dat ik zelf ook eens een fotootje plaats ofzo.
Ikzelf ben te lui om een goed logboek bij te houden, en dat is eigenlijk wel nodig. Mij helpt dit topic, want hier schrijven vind ik veel leuker dan in een eigen schriftje..
Hou jij wel een boekhouding bij van wat je zoal hebt gezet, waar, en hoe het beviel?
quote:
Oke, dank daarvoor. Nu moet ik zeggen dat ik mensen ken die bij Vreeken bestellen die er steeds minder tevreden over zijn. Hoe zijn jou ervaringen met Vreeken?
Waar zijn ze ontevreden(er) over? Ik heb eenmaal besteld, het duurde wel lang voordat dat binnen was, maar dat stond ook vermeld en het was er op tijd (op tijd om te zaaien). Ik ben vaker gewoon zelf erheen gegaan en ben van plan dat dit jaar ook te doen, vooral omdat knollen (aardappels en -peren) me te duur is in de verzendkosten (erheen gaan is nog duurder, maar er zijn natuurlijk andere bijkomende voordelen zoals snuffelen in de winkel).
quote:
Een vierslagige wisselteelt: Peul, Kool, Vrucht/Blad/Overig, Wortel/Nachtschade, en een vijfde gedeelte voor de vaste gewassen.
Vast staat de eerste teelt, en globaal de tweede teelt voor sommige stukken.
Dit jaar ga ik meer letten op de buren, welke gewassen elkaar dus positief beïnvloeden, en leg ik geen aparte kruidentuin aan maar geef ik mijn kruiden bewust een plek naast een buurman die ze positief beïnvloeden. Ik hoop dat ik hierin ooit zo ervaren raak dat ik een mooie evenwichtige moestuin kan hebben.
Ben benieuwd :-D
Dan gebruik je dus niet het boek dat ik gebruik; ik kan je wel aanraden om het minstens eens door te bladeren (bibliotheek ofzo), het Handboek ekologisch tuinieren. Ik sla hele hoofdstukken over hoor, over grondsamenstelling en zuurtegraden en weet ik veel. Maar er staat ook erg veel praktische informatie in, per gewas.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_65840709
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 07:45 schreef sigme het volgende:

Als ik even snel wat vergelijk zijn ze toch wel flink duurder dan (bijvoorbeeld) Vreeken. Maar die is dan natuurlijk weer (meestal) niet biologisch. Voorlopig hecht ik niet aan biologisch zaad, dat ikzelf er geen gif op gooi is me voldoende .
[..]
De teelt is veel schoner. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de biologische sla of het biologische spek: op zichzelf niet veel gezonder voor de mens, maar wel voor het milieu.

Aardperen? Wat een gruwel! Echt niet eetbaar!
En nog lastig om weg te krijgen ook.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_65840920
quote:
Op zondag 8 februari 2009 01:35 schreef Kees22 het volgende:

Aardperen? Wat een gruwel!
Jutteperen daarentegen..


(die overigens, en dit zal taalfetisjiste Sigme plezieren, stompkegelvormig zijn)
pi_65841008
quote:
Op zondag 8 februari 2009 01:48 schreef dvr het volgende:

[..]

Jutteperen daarentegen..
[ afbeelding ]

(die overigens, en dit zal taalfetisjiste Sigme plezieren, stompkegelvormig zijn)
Als medetaalfetisjist dank ik je voor het woord of het begrip stompkegelvormig!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_65841298
quote:
Op zondag 8 februari 2009 01:53 schreef Kees22 het volgende:

Als medetaalfetisjist dank ik je voor het woord of het begrip stompkegelvormig!
Als je er op googelt, zul je zien dat dit begrip vrijwel alleen voor fruit, met name peren en aardbeien, gebruikt wordt. Verwante (maar niet synonieme) termen zijn kelkbuikig en stomptolvormig.

Een veelgebruikt woord onder liefhebbers van kleinfruit is ook halfsmeltend; zo kenmerkt de Trévoux-peer zich door "geelachtig wit, fris, halfsmeltend, fijn rins vruchtvlees". Iemand die zo over een peer praat, moet haast wel fructofiel zijn.
pi_65841343
quote:
Op zondag 8 februari 2009 02:18 schreef dvr het volgende:

[..]

Als je er op googelt, zul je zien dat dit begrip vrijwel alleen voor fruit, met name peren en aardbeien, gebruikt wordt. Verwante (maar niet synonieme) termen zijn kelkbuikig en stomptolvormig.

Een veelgebruikt woord onder liefhebbers van kleinfruit is ook halfsmeltend; zo kenmerkt de Trévoux-peer zich door "geelachtig wit, fris, halfsmeltend, fijn rins vruchtvlees". Iemand die zo over een peer praat, moet haast wel fructofiel zijn.
Wat een rijkdom aan smaakvolle woorden. Het water loopt me in de mond.
Mijn avatar is trouwens door een goede vriendin geplaatst en verbeeldt de voorgevel van een zeer fraaie geïmmigreerde dame.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_65841425
quote:
Op zondag 8 februari 2009 02:24 schreef Kees22 het volgende:

Mijn avatar is trouwens door een goede vriendin geplaatst en verbeeldt de voorgevel van een zeer fraaie geïmmigreerde dame.
Ik hoopte even dat Ines Cudna zich naar Nederland verplaatst had, maar toen schoot het me te binnen: "Buurman, wat doet u nu!?". Zelfs in 60x60 pixels had ik de Keesjes meteen moeten herkennen. En 100% biologisch, dus knappe jongen die ons verwijt off-topic te zijn..
pi_65841488
quote:
Op zondag 8 februari 2009 02:36 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik hoopte even dat Ines Cudna zich naar Nederland verplaatst had, maar toen schoot het me te binnen: "Buurman, wat doet u nu!?". Zelfs in 60x60 pixels had ik de Keesjes meteen moeten herkennen. En 100% biologisch, dus knappe jongen die ons verwijt off-topic te zijn..
Volgens mij is sigme een meisje. Dus wellicht heeft ze ons wat te verwijten.
Maar inderdaad zijn ze 100 % biologisch. Aleen wel gebonden, tegenwoordig.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_65842558
Ik heb laatst een keer aardperen gegeten en die vond ik heerlijk. Dat ze bijna onuitroeibaar zijn daarna is mij bekend, daar wordt rekening mee gehouden.

Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik ook een juttepeer ( sigme's fruitgaarde ).
Helaas tot nog toe zonder peren, dus de stompkegelvormigheid heb ik nog niet kunnen aanschouwen.

Mijn dank voor de fraaie woorden en de biologische schoonheden.

Oh dvr, er gaat alsnog hennep komen, dit jaar. Niet in de moestuin, maar ernaast. Een drie meter hoog wordende variant.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 8 februari 2009 @ 08:44:02 #207
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_65842627
quote:
Op zondag 8 februari 2009 08:17 schreef sigme het volgende:
Ik heb laatst een keer aardperen gegeten en die vond ik heerlijk. Dat ze bijna onuitroeibaar zijn daarna is mij bekend, daar wordt rekening mee gehouden.

Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik ook een juttepeer ( sigme's fruitgaarde ).
Helaas tot nog toe zonder peren, dus de stompkegelvormigheid heb ik nog niet kunnen aanschouwen.

Mijn dank voor de fraaie woorden en de biologische schoonheden.

Oh dvr, er gaat alsnog hennep komen, dit jaar. Niet in de moestuin, maar ernaast. Een drie meter hoog wordende variant.
Wat ben je met die hennep van plan Sigme? Gewoon voor de sier of ga je er iets van maken ofzo?
pi_65842637
De hennep wordt een windkering / zichtafscheiding. Er komt ook meerjarig spul, maar die hennep moet ervoor zorgen dat er ook deze zomer al wat staat. Om cake van te bakken is het waardeloze hennep, ik zou natuurlijk een poging kunnen doen de vezels te winnen. Maar ik weet niet wat ik daarmee zou moeten doen..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 8 februari 2009 @ 08:52:57 #209
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_65842652
quote:
Op zondag 8 februari 2009 02:45 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar inderdaad zijn ze 100 % biologisch. Aleen wel gebonden, tegenwoordig.
vergane glorie zeg ik u
  zondag 8 februari 2009 @ 08:57:02 #210
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_65842668
quote:
Op zondag 8 februari 2009 08:48 schreef sigme het volgende:
De hennep wordt een windkering / zichtafscheiding. Er komt ook meerjarig spul, maar die hennep moet ervoor zorgen dat er ook deze zomer al wat staat. Om cake van te bakken is het waardeloze hennep, ik zou natuurlijk een poging kunnen doen de vezels te winnen. Maar ik weet niet wat ik daarmee zou moeten doen..
Ik had me bedacht dat je daar mss een touw van zou willen maken of een tas oid. Die vezels zijn echt super-supersterk; ik heb wel eens geprobeerd een hennepstengel kapot te trekkken/ te breken maar zonder mes of schaar lukt dat echt niet. Je kan draaien en trekken wat je wilt maar 't gaat niet kapot
pi_65859597
Vandaag voor het eerst dit jaar weer eens echt in de moestuin gewerkt. Wat bedden geschoond, stonden nog halfvergane worstels in en boerenkoolstamstronken. Dat is eruit, en nu maak ik de bovenste lagen van de bedden los & zwart.

En ik heb gegluurd onder het broeiplastic van de witlof en verdomd als het niet waar is - d'r zit witlof onder! Twee stronkjes ietwat onhandig eruit getrokken/gebroken en opgegeten. Lekker, erg fris (veel vocht) en (helaas) niet speciaal bitter.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_65901609
quote:
Op zondag 8 februari 2009 08:52 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

vergane glorie zeg ik u
Nou ja, ik zou de glorie best wel van dichtbij willen leren kennen. :-)
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_65950514
Wat een leuke en interessante site!!!
Met verlangen naar het voorjaar dringen de jaarlijkse tuinkriebels zich op
Vandaar dat ik al surfend op tuindingen deze site vond.
Wat een pracht van een moestuin Sigme, ik ben jaloers! Wat een mooie resulaten heb je ook geboekt afgelopen jaar.
Kunnen jullie me misschien helpen, ik zit ff met een vraagje...
Ik heb een klein (koud) hobbykasje in een stadstuin van 4x40 meter. Helaas hechten mijn buren erg aan hoge bomen waardoor mijn tuin te weinig licht en voeding overhoudt... ik doe dappere pogingen met verhoogde bedjes en potten, met wisselend resultaat
Aangezien ik weer van start wil met spinazie, radijs, wortel en sla moet ik nodig de grond in het kasje aanpakken, het is nu net stof (met worteltjes van de planten van het afgelopen seizoen). Ik zit te twijfelen hoe ik dit het beste aanpak-> alles afgraven en afvoeren, en aanvullen met "iets nieuws"? En dan wat voor nieuws, gewone bemeste tuinaarde of cocopeat?
Of niet afvoeren, maar afgraven; het gat vullen met afgevallen blad (heb ik nog), zelfgemaakte kompost, aarde uit de tuin, en dat dan bemesten?
Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor reacties...
pi_66266941
Zo. Naar Vreeken geweest, en voor ruim honderd euro zaden, pootgoed en paddestoelenbroed ingeslagen. De kost gaat voor de baat uit, ofzo.

En daarna heb ik maar eens de plannen gedetailleerd uitgewerkt, met zaaikalender en bedindeling.
De moestuin zoals die er vorig jaar was blijft in grote lijnen gehandhaafd, de gewassen schuiven een plaatsje op en bed 18 wordt niet meer apart geteld.

Er is een nieuw stuk moestuin ontgonnen, even groot als de eerste, maar deze wordt anders ingedeeld. Grotere bedden: 8 stuks. Om niet in de war te raken duid ik deze aan met de letters A t/m H.

De 17 kleine bedden (grootte ongeveer 1 bij 4,5 meter).
bed 1 Zomerwortels (zaaien begin maart)
  • Flakkese
  • Lobberiche gele
  • Regenboog
    bed 2 Bladgroente
  • Bleekselderij Claywoth Pink (eind maart)
  • Snijbiet Gewone groene (begin april), venkel (begin mei)
    bed 3 Ui & knoflook
  • Knoflook [ras onbekend](afgelopen herfst al geplant)
  • Knoflook Spiraalknoflook of esculaapui (zo snel mogelijk planten)
  • Zaaiui bosuitjes (half maart)
  • Zaaiui Florentijnse rode (half maart)
  • Plantui Red Baron (half maart)
  • Plantui Stuttgarter Gele (half maart)
    bed 4 Kool
  • Spitskool Eersteling
  • Witte kool Langedijker bewaar
    Beide wil ik heel binnenkort voorzaaien onder koud glas, uitplanten eind maart, en zaaien in volle grond eind april, om de oogst wat te spreiden.
    bed 5 Bonen
  • Tuinbonen Groene Hangers (nu zaaien)
  • Stokbonen [ras onbekend] (half mei)
    bed 6 Bieten (laat) Voorteelt: sla
  • Kropsla het wonder der vier jaargetijden
  • Kropsla Rigeletto
  • Biet Reuzenbiet Mammouth (begin juni)
  • Biet langwerpig [ras onbekend] (begin juni)
    bed 7 Braak Ik denk dat ik hier dan maar wat vlas doe.
    bed 8 Winterwortel Zaaien half april, rassen gelijk aan bed 1.
    bed 9Peulen nadat deze geoogst zijn: venkel
  • Doperwten [ras onbekend] (begin maart)
  • Peultje Grijze roodbloeier (begin maart)
  • Knolvenkel Zefa Fina (uiterlijk begin juli)
    bed 10Winterkool
  • Spruiten F1
    bed 11Aardappels (vroeg) Nateelt paprika, aubergine.
  • Aardappel Belle de Fontenay
  • Paprika Round of Hungary
  • Aubergine Violetta de Firenze
  • Aubergine Indische
    bed 12Bietjes vroeg, boontjes laat
  • Reuzenbiet & langewerpige biet (als bed 6)
  • Stokbonen als bed 5
    bed 13Witlof & schorseneer
  • Witlof Mechelse vroege
  • Schorseneer Lange Jan
    bed 14 Aardbei
    bed 15 Aardbei
    bed 16 Prei & augurk (maar even zien of dat samen wil)
  • Prei Herfstreuzen verbeterde Olifant (half april)
  • Prei Luikse (half april)
  • Augurk Vert petit de Paris (half mei)
    bed 17 Kool
  • Pak soi Joi Choi (tot juli uit voorkweek in kas)
  • Rode kool Roodkop 3 (oogst spreiden, voorzaai februari, volle grond eind april)
    Begrenzing: Groene asperges
  • Asperges Mary Washington. Die zijn vorig jaar gezaaid en moeten eind maart naar dit bed verplaatst worden.

    En dan de nieuwe moestuin. Ik reken op geringe oogst daar; kweekgras, ritnaalden en andere ongemakken van pas ontgonnen land. Bedden worden ongeveer 2 bij 4,5 meter.
    bed A Bonen. Struikbonen
  • Prinsessenbonen Daisy (half mei)
  • Droogwinners Bruine kogel (half mei)
    bed B Aardappels hoofdteelt (oogst september)
  • Aardappel Nicola (half april)
    bed C Vruchtgewas
  • Mais Mexicaanse teosinte (half mei)
  • Paprika (uitplanten uit de kas)
  • Courgette (te krijgen van moeders)
    bed D Vruchtgewas
  • Mais Voedermais Orange cattle
  • Tomaten (uitplanten uit de kas)
  • Pompoen Buckskin
    bed E Kool
  • Bloemkool Violet de Sicile (begin april)
  • Broccoli Groene Calabrese (koud glas februari, zaai volle grond eind juni)
  • Rode kool Roodkop 3
  • Witte kool Langedijker bewaar
    bed F Aardappels
  • Aardappel Nicola
  • Aardappel Belle de Fontenay
    bed G Boon Struikbonen
  • gelijk aan bed A
    bed H Ui / biet
  • Ik weet nog niet of ik me hier wel aan het plan ga houden; ui & biet is niet erg onkruidonderdrukkend. Misschien doe ik hier wel dahlia's, of courgette, of nog iets anders.
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_66322141
    Knoflook staat op z'n plek, tuinbonen ook. Tuinbonen kregen nog wat mest in het bed en toen ik toch aan het kruien was heb ik ook de bedjes van de zomerwortels en de peultjes alvast in gereedheid gebracht.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zondag 22 februari 2009 @ 14:10:35 #216
    131983 debuurvrouw
    The girl nextdoor
    pi_66339517
    Oh! dit ga ik even lezen! Ben sinds november de trotse eigenaar van een stuk moestuin. Toen gespit en zo veel mogelijk kweek verwijderd. (5 grote vuilniszakken vol van 100m2 tuin )
    Winterrogge gezaaid, en hoezee, dat is ook opgekomen. Nu dus uitzoeken wanneer dit onder te spitten (of dat ik al te laat ben ) en wat nu te doen met mijn tuin.

    En ik ben een echte n00b nog, dus het wordt tuinieren voor dummies dit jaar.
    Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
    pi_66340889
    Sigme, wat tof, zo'n tuin. Ik benijd je
    pi_66344852
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 14:10 schreef debuurvrouw het volgende:
    Oh! dit ga ik even lezen! Ben sinds november de trotse eigenaar van een stuk moestuin. Toen gespit en zo veel mogelijk kweek verwijderd. (5 grote vuilniszakken vol van 100m2 tuin )
    quote:
    Winterrogge gezaaid, en hoezee, dat is ook opgekomen. Nu dus uitzoeken wanneer dit onder te spitten (of dat ik al te laat ben ) en wat nu te doen met mijn tuin.
    Onderspitten, nu, of ergens in de komende maand. Het kan altijd, maar naarmate het groter wordt, wordt het meer werk. Je kan het ook laten staan totdat je de grond nodig hebt, en dan uittrekken in plaats van onderspitten. Uittrekken wil heel goed, en winterrogge is prachtig om te zien in de zomer en herfst.
    ('t Is niet heel goed te zien, maar de achtergrond van mijn icoontje is winterrogge-in-de-zomer. Grotere versie in fobo.)

    Door deels onder te spitten, deels te laten staan kan je de verdere ontginning in fasen doen .
    quote:
    En ik ben een echte n00b nog, dus het wordt tuinieren voor dummies dit jaar.
    Op een nieuw stuk moestuin, zeker als er veel kweek zit, kan je het beste flink aardappels zetten. Redelijk dicht opeen. Het vele loof houdt de kweek eronder. Ik weet niet of je in principe elk jaar aardappels zou willen kweken, in dat geval moet je rekening houden met wisselteelt. Omdat je dan eventueel dit jaar met een groot perceel aardappels zou beginnen is het de moeite waard je aardappels te selecteren op resistentie tegen aardappelmoeheid (staat er bij als het goed is).
    Aardappels moeten in april de grond in.

    Sowieso; verdiep je even een beetje in het wisselteeltprincipe, je hebt er de komende jaren gemak van als je daar vanaf het begin rekening mee houdt. Velt (ecologisch tuinieren) heeft een goed boekje voor beginners voor een tientje, en een heel waardevol dik boek voor veertig euro.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zondag 22 februari 2009 @ 17:28:49 #219
    131983 debuurvrouw
    The girl nextdoor
    pi_66346055
    Dankjewel voor de goede tips!

    Wisselteelt had ik me al in verdiept (iets minder noob dan ik dacht dus) mijn ouders hadden altijd een groentetuin, maar da's toch anders. Er zijn het afgelopen jaar veel aardappels geteeld op "mijn"stuk, het hele complex staat strak van de kweek helaas. Heb nog veel aardappels eruit gehaald, samen met de kweek dus durf nu niet zo goed.
    Zal me dat boek eens aanschaffen, dat klinkt als datgene wat ik zoek!
    Heb al wel een vakverdeling. En dat winterrogge laten staan is een goeie! (had het gezaaid als groenbemester) Maar dat geeft wat ademruimte.
    Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
    pi_66347925
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 17:28 schreef debuurvrouw het volgende:

    Er zijn het afgelopen jaar veel aardappels geteeld op "mijn"stuk, het hele complex staat strak van de kweek helaas.
    Afgraven, alle grond zeven, alle wortels eruit vissen.
    Of een varkentje nemen, want die hebben een voorkeur voor kweek en een fijne neus.

    Roundup. Werkt geweldig, en het vernietigt de wortels. In groeiseizoen benevelen of aanstippen en het pleurt dood neer. Niet erg ecologisch, wel erg effectief. Na een week schijn je weer te kunnen zaaien.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_66357476
    Ah, Sigme's seizoen is weer begonnen!

    Dit jaar ga ik je met nog meer belangstelling volgen. Vorig jaar hebben we nog maar een beetje aangeklooid met slechts een klein moestuintje: andijvie, spinazie, rode biet en wat ui en een platglasbak. Inmiddels staan de eerste zaden al achter glas en ook de rucola is al gezaaid in een platglasbak (koud). Vorig jaar hebben we zeker tot november daar van kunnen knippen.

    Nu moet er eerst een groter stuk gemaakt worden: omploegen, spitten en ontdoen van kweekgras. Ik lees hier boven je tip met aardappels. Dat vind ik wel een optie. Dan zouden we het nieuwe stuk vanaf volgend jaar gewoon goed kunnen gebruiken (Alleen niet voor aardappels dan)
    Eeuwig vijfentwintig
    pi_66371027
    tvp
    pi_66408254
    tvp
    pi_66456732
    Gister een dag buiten gewerkt; wat eikenhout gezaagd voor het paddenstoelenbroed.

    En kool voorgezaaid, zowel in de grote kas als buiten in een bed met een klein kasje eroverheen.
    Witte, rode, spits en spruitkool.
    Dat kleine kasje was nog best groot, dus ik hield ruimte over, waar ik wat verschillende slasoorten en rucola gezaaid heb.

    In de kas stonden me nog wat verleden herfst gezaaide sla en andijvieplantjes in de weg, dus die heb ik buiten in een bedje gezet, net als een paar snijbieten. Misschien wordt het wat, misschien niet.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_66465330
    quote:
    Op zondag 22 februari 2009 23:11 schreef Reese het volgende:
    Ah, Sigme's seizoen is weer begonnen!

    Dit jaar ga ik je met nog meer belangstelling volgen. Vorig jaar hebben we nog maar een beetje aangeklooid met slechts een klein moestuintje: andijvie, spinazie, rode biet en wat ui en een platglasbak. Inmiddels staan de eerste zaden al achter glas en ook de rucola is al gezaaid in een platglasbak (koud). Vorig jaar hebben we zeker tot november daar van kunnen knippen.

    Nu moet er eerst een groter stuk gemaakt worden: omploegen, spitten en ontdoen van kweekgras. Ik lees hier boven je tip met aardappels. Dat vind ik wel een optie. Dan zouden we het nieuwe stuk vanaf volgend jaar gewoon goed kunnen gebruiken (Alleen niet voor aardappels dan)
    Met alle respect voor sigme: het was een tip van mijn vader!
    Ik zou willen dat hij dit zag, trouwens.
    Op een hele akker is het niet te doen, maar ik zou als volkstuinder of als iemand met een een behapbare hof de kweekwortels met een riek zo veel mogelijk uitwippen en dan de truc van mij vader toepassen. Twee steken diep spitten (en tegelijk bemesten) en dan aardappels zetten.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_66465410
    quote:
    Op woensdag 25 februari 2009 19:50 schreef sigme het volgende:
    Gister een dag buiten gewerkt; wat eikenhout gezaagd voor het paddenstoelenbroed.

    En kool voorgezaaid, zowel in de grote kas als buiten in een bed met een klein kasje eroverheen.
    Witte, rode, spits en spruitkool.
    Dat kleine kasje was nog best groot, dus ik hield ruimte over, waar ik wat verschillende slasoorten en rucola gezaaid heb.

    In de kas stonden me nog wat verleden herfst gezaaide sla en andijvieplantjes in de weg, dus die heb ik buiten in een bedje gezet, net als een paar snijbieten. Misschien wordt het wat, misschien niet.
    He, wat zaai je dan voor paddestoelen?
    Bij mij in de omgeving worden allerlei bomen omgezaagd, waaronder Amerikaanse eik. Ik heb 4 stère hout besteld, waar vast wel Amerikaanse eik bij zit.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_66469885
    Met alle respect voor je vader, Kees, heeft hij het toch niet aan mij geleerd, zelfs niet als hij het eerder wist .

    Paddestoelenbroed heb ik gekocht in de vorm van entjes; dat zijn beschimmelde houtdeuvels. Die moeten in stammetjes geduwd worden. Het hout moet vers zijn, na afzagen een maandje bestorven en dan die deuvels erin (in helemaal vers hout zitten antistoffen en in te oud hout al teveel andere schimmels).
    Shi-take wil graag op eik; oesterzwammen op praktisch alle loofhout maar niet op eik.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      donderdag 26 februari 2009 @ 08:41:23 #228
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_66470119
    Waarom zie ik dit leuke sigme-topic nu pas?
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_66494631
    quote:
    Op donderdag 26 februari 2009 08:18 schreef sigme het volgende:
    Met alle respect voor je vader, Kees, heeft hij het toch niet aan mij geleerd, zelfs niet als hij het eerder wist .
    Hihi, nee, dat denk ik ook niet.
    quote:
    Paddestoelenbroed heb ik gekocht in de vorm van entjes; dat zijn beschimmelde houtdeuvels. Die moeten in stammetjes geduwd worden. Het hout moet vers zijn, na afzagen een maandje bestorven en dan die deuvels erin (in helemaal vers hout zitten antistoffen en in te oud hout al teveel andere schimmels).
    Shi-take wil graag op eik; oesterzwammen op praktisch alle loofhout maar niet op eik.
    Kun je dat beschimmelde hout nog goed opstoken? En maakt die paddestoel nog verschil tussen inlandse en Amerikaanse eik?
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_66507955
    Van dat beschimmelde hout kan een jaar of drie tot zes geoogst worden. Daarna zal er om op te stoken niet veel meer aan zijn, denk ik. Shi-take is Japans (duh), en lust alle eik.

    Je zou eens langs kunnen lopen bij de paddenstoelenkraam portabella, op de website staat dat ze op verzoek ook broed leveren.

    Ikzelf heb het broed bij vreeken vandaan, maar dat zijn gelijk 100 entjes, en volgens mij is dat vrij veel. In elk geval heb ik daar 5 tot 10 stammetjes van een halve meter voor nodig.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_66539986
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 03:43 schreef sigme het volgende:
    Van dat beschimmelde hout kan een jaar of drie tot zes geoogst worden. Daarna zal er om op te stoken niet veel meer aan zijn, denk ik. Shi-take is Japans (duh), en lust alle eik.

    Je zou eens langs kunnen lopen bij de paddenstoelenkraam portabella, op de website staat dat ze op verzoek ook broed leveren.

    Ikzelf heb het broed bij vreeken vandaan, maar dat zijn gelijk 100 entjes, en volgens mij is dat vrij veel. In elk geval heb ik daar 5 tot 10 stammetjes van een halve meter voor nodig.
    Zo, die site ziet er goed uit.
    Ze zijn hier het bos aan het onderhouden, en nu gaat de Amerikaanse eik in mijn achtertuin neer. Ik vraag of ze hem op hakblokhoogte willen afzagen. Dan kan ik hem enten en nog een tijdje gebruiken als hakblok en dan verdwijnt hij vanzelf.
    Een beuken gaan ook neer, dus hout zat.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_66596858
    Heb dit jaar ook mijn eigen tuin, ik moet opschieten met mijn indeling en beginnen met zaaien.
    Zal ik maar een eigen topic openen? Ik wil geen misbruik van Sigme's mooie topic maken.

    Ik ga dit jaar het volgende zaaien:

    Sigme, heb jij nog tips welke ik het beste nog eerst in mijn kas zou kunnen zaaien alvorens buiten uit te planten?

    boerenkool (eind apr - juli)
    witlof (half maart - eind aug)
    spinazie (vroege) (eind feb - half april)
    wortel (feb - mei)
    broccoli (feb - mrt onder glas, mei buiten)
    struiksnijboon (half april - mid mei)
    bloemkool (maart - april)
    munt (feb -mei)
    prei (eind maart - half mei)
    winterwortel (half maart - begin juni)
    spruiten (begin april - half mei)
    en verder heb ik 1 bed aardbeien staan.

    Ik zal een eigen topic openen en ook wat foto's maken. Ziet er alleen nog niet echt uit.
    Ik heb boerenkool overgehouden van de winter in een koude kas.
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
    pi_66597310
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 21:51 schreef merry77 het volgende:
    Heb dit jaar ook mijn eigen tuin, ik moet opschieten met mijn indeling en beginnen met zaaien.
    Zal ik maar een eigen topic openen? Ik wil geen misbruik van Sigme's mooie topic maken.
    Doe wat je wil , nieuw topic, of dit topic gebruiken. Het is geen blog .
    quote:
    Ik ga dit jaar het volgende zaaien:

    Sigme, heb jij nog tips welke ik het beste nog eerst in mijn kas zou kunnen zaaien alvorens buiten uit te planten?
    Nee, helaas. Ik heb wel een kas maar ik ben er niet erg bedreven mee.
    Het lijstje dat je post, heb ik allemaal wel gezaaid, altijd direct in de volle grond (met uitzondering van de spruiten, die ik dit jaar in de kas heb gezaaid. En spinazie ook wel eens, maar niet om daarna uit te planten.)
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_66597511
    okay bedankt voor de tip. Ik zal dan het meeste ook maar direct in de grind zaaien. Ik zal als het mooi weer is een foto maken en dan hier posten. Leuk om te horen dat je het niet erg vindt.
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
    pi_66601096
    Als ik in dit topic kijk vind ik het jammer dat ik zo weinig ruimte heb. Maar goed, ik heb vandaag m'n balkon schoongemaakt en ik begin ergens in de komende week met potten schoonmaken, nieuwe grond halen en dingetjes zaaien in kweekbakjes. Fijn dat het groeiseizoen weer aanbreekt, het geeft me toch altijd een bepaalde rust en voldoening om plantjes te zien groeien.

    M'n blauwe bessenstruik heeft de kou overleefd, vijgje denk ik ook en olijfje heeft binnen overwinterd. Verder hecht ik niet zo aan m'n planten, maar olijfje moet het wel blijven doen

    Ik weet nog niet wat ik ga zaaien, maar basilicum en sla vond ik vorig jaar echt een succes. Sla is zo veel lekkerder van balkon dan uit de winkel en basilicum ook. En ze groeien ook zo makkelijk.
    Sanity is (not) statistical
    pi_66700103
    Een olijf kan trouwens best wat hebben. Geen 20 graden vorst, maar een normale winter kan 'ie ook buiten (mits goed droog). De onze (nr2, nr1 is na een paar jaar dus gesneefd op die belachelijke vorst, die stond helemaal onbeschermd buiten) staat in de kas, waar het ook behoorlijk vriest, en ziet er prima uit. Vandaag wel wat gesnoeid, de takken werden wat sliertig.

    Verder vandaag de peultjes en doperwten in de grond gestopt. Zomerworteltje zaaien stond op het programma maar daar woei het me veels te hard voor .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_66772837
    Gister alsnog zomerworteltjes gezaaid. Niet het hele bed(1) vol, de bedoeling is om in juni nog een paar rijen bij te zaaien.
    Vandaag heb ik wat oude bakjes van de chinees tot voorzaaibakjes vermaakt, en daarin gezaaid:
  • Aubergine; 'Violetta di Firenze' en Indische 'Ravayya'
  • Tomaat; St Marzano en Lambada
  • Paprika 'Round of Hungary'
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_66774787
    Ik heb vandaag wat kleine polytunnels voor over enkele bedden gekocht. Eens kijken of ik daarmee het seizoen wat kan verlengen, ik heb namelijk verder alleen een kleine koude bak.
    Hazelaar gekocht voor de volkstuin, en nog wat fruitstruikjes, volgende week volgt een poging om alles te planten, heb het nu te druk met werk en andere dingen. Ook volgende week ga ik beginnen met voorzaaien, heb al materiaal verzameld en de vensterbank in de logeerkamer ontruimd.
    En echt uitgewerkt plan heb ik nog niet, ik zie wel waar ik aan toe ga komen in de volkstuin dit jaar. Aardappelen gaan in elk geval de grond in.
    pi_66841940
    vandaag wat gezaaid: eerste paar regels Spinazie (vroege soort), 2 regels zomerwortelen.
    In de (warme kas) nog gezaaid: broccoli en bloemkool.
    Voordeel van de kas: daar was het niet zo winderig.

    Ik wil binnenkort ook nog katoen zaaien, voor de lol.
    Ook ik heb niet echt een plan, ik ga steeds een stukje verder dan waar ik gebleven ben (gemarkeerd met paaltjes). Ik ga wel een overzichtsfoto of tekening op[ schaal maken zodat ik volgend jaar niet dezelfde soorten op dezelfde plaatsen zet.
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
    pi_66866633
    quote:
    Op woensdag 4 maart 2009 18:41 schreef sigme het volgende:
    Een olijf kan trouwens best wat hebben. Geen 20 graden vorst, maar een normale winter kan 'ie ook buiten (mits goed droog). De onze (nr2, nr1 is na een paar jaar dus gesneefd op die belachelijke vorst, die stond helemaal onbeschermd buiten) staat in de kas, waar het ook behoorlijk vriest, en ziet er prima uit. Vandaag wel wat gesnoeid, de takken werden wat sliertig.

    Verder vandaag de peultjes en doperwten in de grond gestopt. Zomerworteltje zaaien stond op het programma maar daar woei het me veels te hard voor .
    Toch vind ik 't zielig om olijfje buiten te zetten. Olijfje is nog niet zo groot, pas een halve meter of zo. Het stammetje tot aan de eerste vertakking is ca. 10 centimeter. Dus ik durf 'm toch niet op balkon te zetten als 't vriest.

    Oh en in een pot is het misschien anders dan in de volle grond? Daar weet ik niet genoeg vanaf.
    Sanity is (not) statistical
    pi_67331327
    De voorgezaaide tomaatjes zijn al in perspotjes verspeend, de paprika's komen nu langzamerhand ook op en de aubergines zijn er allemaal.

    In de volle grond heb ik vorige week een half bed vroege krootjes gezaaid, de andere helf zaai ik over een week of twee in. Vandaag heb ik het bed 3 volgezet met gele en rode uien. Ik heb nogal wat plantuitjes over maar de tijd was op, dus die komen volgende week ofzo aan de beurt.
    Gisteren hebben we hat landbouwplastik van het nieuwe stuk moestuin gehaald, en heb ik de twee grote aardappelbedden daarin voorzien van mest. Hopelijk volgende week aardappels poten .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_67343672
    Ik wil ook zo'n moestuin
    Maar mijn ieniemienie jaren 30 stadstuintje is groot genoeg voor paprika, tomaatjes en aubergine
    pi_67712017
    mijn broccoli en bloemkool is opgekomen en staat nog in de kas.

    Los van de moestuin heb ik ook kattesnor (Cleome), strobloemen (acroclinium) en katoen!! gezaaid en komen allemaal op.
    Vooral katoen heeft een lang groei en rijpseizoen. Dus ik ga een aantal planten in de kas houden en een aantal buiten zetten. Zou wel leuk zijn. Ik had de zaden in februari uit Amerika mee genomen.

    Verder on topic: ik heb wat prei plantjes van het tuincentrum neergezet en ik ga zelf nog wat er bij zaaien. Tevens ook nog een tweede serie wortelen (de eerste serie twee rijtjes komt op). Verder nog spinazie (tweede serie) en struikbonen en spruitjes.

    Mijn aardbeien gaan ook lekker na jaren in een bak op een balkonnetje te hebben gestaan kunnen ze nu helemaal los gaan. Ben benieuwd.
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
    pi_67712724
    Bloemkool heb ik nog niet gezaaid, wel broccoli, witte -, rode, spits en spruitkool. Spruiten doen het niet, spits nauwelijks, rood en wit goed en broccoli heel goed. Ik heb een deel al uitgeplant.
    Vandaag heb ik het grootste deel van de aardappels gepoot.
    Nicola's (laat) afgewisseld met Belle de Fontenay (vroeg) en Agria (middellaat).
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_67717933
    Waarom gaat bij mij nou alles kapot als ik het uit de kas naar buiten gooi? Heb een kasje voor het raam. Als het te groot word gaat het naar de badkamer (wel licht maar niet warm) en als ik het groot zat vind naar buiten de tuin in. 8x borlotti boontjes naar buiten. 6 kapot, 2 moh...
    pi_67718844
    Leuk om dat enthousiasme te lezen.
    Mijn achtertuin blijkt opeens te baden in het licht nu alle bomen eromheem neergehaald zijn. Maar ik weet nog niet goed wat ik er mee wil, moet nog even mijn orde maken. Eerst het hout kloven en opbergen, maar daarvoor moet ik vuile grond schop voor schop schoon maken.
    Komt wel goed.

    Overigens herinner ik me voor kweek een tweede truc, uitgevonden door een vriendje die een ondezoek deed naar Engels raaigras en kweek. Het bleek, dat Engels raaigras meer uitstoelt, als je het maait voor het zesde blad verschijnt, maar de kweekgras uitgeput raakt als je het consequent maait voor het zesde blad gevormd is.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_67720726
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 00:17 schreef TazDevl het volgende:
    Waarom gaat bij mij nou alles kapot als ik het uit de kas naar buiten gooi? Heb een kasje voor het raam. Als het te groot word gaat het naar de badkamer (wel licht maar niet warm) en als ik het groot zat vind naar buiten de tuin in. 8x borlotti boontjes naar buiten. 6 kapot, 2 moh...
    Afharden . Overdag naar buiten, 's avond weer binnenhalen, steeds iets langer buiten laten.
    En voor boontjes buiten is het echt nog te vroeg. Boontjes mogen geen mei zien.
    Je kan ze wel binnen voorkweken maar pas in mei naar buiten! En dan moet er geen uitzonderlijk late nachtvorst komen .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_67720735
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 01:05 schreef Kees22 het volgende:
    Leuk om dat enthousiasme te lezen.
    Mijn achtertuin blijkt opeens te baden in het licht nu alle bomen eromheem neergehaald zijn.
    Ben je nog achter het paddenstoelenbroed aangeweest?
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_67735300
    Vandaag nog een bedje (nr11) vroege aardappels (Belle de Fontenay) gezet.
    En snijbiet gezaaid in bed 2 en 10; gewone groene & regenboog.
    Ook nog spruiten gezaaid, in 10. Had ik ook in grote & kleine kas voorgezaaid maar dat is niks geworden.

    De asperges in hun definieve bed gezet!
    Vorig jaar heb ik asperges gezaaid, en die heb ik nu uitgestoken. Vorige week had ik twee gleuven gemaakt, 20cm diep, de grond eronder losgestoken, kalk & compost erdoor. Daarna kon de grond dan mooi een week opwarmen. Vandaag dan de aspergeklauwen uitgestoken en op tussenafstanden van 60 cm in de gleuven gezet. Zestien planten. Als alles goed gaat kunnen we dan volgend jaar verse groene asperges eten. Met nieuwe aardappeltjes en lamscotelet, bijvoorbeeld .

    Vorige week zijn er twee lammetjes geboren (rammetjes), vandaag nog twee erbij (ooi of ram nog onbekend. Daar blijft het bij, dit jaar.

    De twee rammetjes:
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zondag 5 april 2009 @ 18:32:47 #250
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_67735478
    Die bruin-witte kun je een mooi kleedje van maken.
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_67746156
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 18:32 schreef Isegrim het volgende:
    Die bruin-witte kun je een mooi kleedje van maken.
    En de binnenkant kun je opeten.
    Overigens vind ik die zwarte ook wel mooi.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_67746262
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 08:50 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Ben je nog achter het paddenstoelenbroed aangeweest?
    Ja, een beetje. Casa Foresta zit hier beneden aan de berg. Die hebben geen deuvels, maar wel broed en ze adviseerden om gaten te boren, daar broed in de stoppen en die dan af te sluiten met kurken.
    De stobben om mijn huis heen worden nog gefreesd of gezaagd tot maaiveld, dus het is maar goed dat ik daar niks aan gedaan heb. De stobbe achter mijn huis is Amerikaanse eik, 90 jaar oud, 1 meter dik. Die is afgezaagd op hakblokhoogte en ik ben nu het hout aan het hakken. Daarna ga ik het hakblok enten met broed, dan verdwijnt het vanzelf.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_67746359
    Trouwens, nog eens over kweek (ik heb een bult grond gekregen met kweek erin dus ik denk er vaak over na).
    Een vriendje deed onderzoek aan kweek en Engels raaigras. Het bleek uit zijn proeven, dat Engels raaigras beter uitstoelt als je het maait voor het het zevende blad vormt, terwijl kweek uitgeput raakt als je het goed kort houdt (= maaien voor het zesde blad verschijnt).
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_67788972
    Ik heb sinds februari een lapje grond van 100 m2
    altijd alleen maar een balkonnetje gehad waar ik dus alles in potten moest doen.
    Ben al druk bezig geweest en doe vast van alles fout.
    Van de 6 tenen knoflook die ik in de grond heb gegooid hebben het er tot nu toe maar twee gedaan.
    Zag gisteren dat de kapucijners al boven de grond uit komen!

    Ga dit topic volgen om zelf wat meer te leren.
    pi_67811428
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 11:52 schreef Oceanonix het volgende:
    Ik heb sinds februari een lapje grond van 100 m2
    altijd alleen maar een balkonnetje gehad waar ik dus alles in potten moest doen.
    Ben al druk bezig geweest en doe vast van alles fout.
    Van de 6 tenen knoflook die ik in de grond heb gegooid hebben het er tot nu toe maar twee gedaan.
    Zag gisteren dat de kapucijners al boven de grond uit komen!

    Ga dit topic volgen om zelf wat meer te leren.
    Ik neem aan dat je een volkstuin hebt. De meesten zijn graag bereid om je gevraagd en ongevraagd van advies te dienen. Veel plezier!
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_67828995
    het idd een volkstuin.
    En mijn kapucijnerplantjes zijn inmiddels opgegeten door de vogels. Deze maar opnieuw ingezaaid.
      zondag 12 april 2009 @ 00:42:20 #257
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_67939809
    Ik doe ook mee. Geen zonnebloemen meer maar echt voedsel verbouwen.

    In aanbouw: Sperciebonen, tomaten, blueberries (sorry weet de NL naam niet) en squash.

    Ik heb alles netjes achter een hekje geplaatst, er lopen hier nogal wat wilde konijen en wasberen rond.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_67940782
    blueberries : bosbes

    Leuk en nu nog fotooowwws popj
    pi_67940991
    quote:
    Op zondag 12 april 2009 00:42 schreef popolon het volgende:
    squash.
    Da's pompoen, toch? Of courgette?
    Eeuwig vijfentwintig
      zondag 12 april 2009 @ 01:49:19 #260
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_67941043
    Courgette dus blijkt nu.

    Foto's komen wel als de boel een beetje opkomt. Als de konijnen het niet opvreten tenminste.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_67941208
    't behoort vást tot dezelfde familie . Had ooit 't woord summer squash opgezocht voor 'n recept.

    Als je fijn gaas hebt gebruikt en dit ook een stuk ingegraven hebt, blijven de knijnen wel weg, hoor.

    En nu je plantjes de grond uitkijken!
    Eeuwig vijfentwintig
    pi_67942641
    quote:
    Op zondag 12 april 2009 01:33 schreef Bluezz het volgende:
    blueberries : bosbes
    Ik heb hier bluejays blue berries staan: Amerikaanse blauwe bes.

    Wordt een forse struik; kan uiteindelijk 3 tot 5 hoogte / omtrek worden.

    De bosbes, uit Europa, is anders. Een klein struikje, hooguit 30cm hoog, en geen bessen in trossen:


    Welke heb jij staan, popolon?
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zondag 12 april 2009 @ 09:19:03 #263
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_67942968
    Stel dat ik wat groenten/fruit op mijn balkon zou willen laten groeien, wat zou ik dan moeten nemen? Ik heb een heel groot balkon dus ik zou een aantal bakken kunnen neerzetten. Tomaten kunnen in elk geval, aardbeien, wat nog meer?
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_67946284
    quote:
    Op zondag 12 april 2009 09:19 schreef Isegrim het volgende:
    Stel dat ik wat groenten/fruit op mijn balkon zou willen laten groeien, wat zou ik dan moeten nemen? Ik heb een heel groot balkon dus ik zou een aantal bakken kunnen neerzetten. Tomaten kunnen in elk geval, aardbeien, wat nog meer?
    Kijk jij eens op http://www.makkelijkemoestuin.nl
    Kruiden gaan goed. Sla, radijsjes: ideaal.

    Denk wel aan het gewicht dat je balkon kan hebben: het is niet oneindig sterk.
    pi_67948477
    quote:
    Op zondag 12 april 2009 12:46 schreef mgerben het volgende:

    [..]

    Kijk jij eens op http://www.makkelijkemoestuin.nl
    Kruiden gaan goed. Sla, radijsjes: ideaal.

    Denk wel aan het gewicht dat je balkon kan hebben: het is niet oneindig sterk.
    Zou het echt lukken om op zo'n beperkte ruimte pompoenen te kweken die je vervolgens langs een klimconstructie omhoog laat klimmen?
      zondag 12 april 2009 @ 14:18:24 #266
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_67948543
    Ik ga me er eens in verdiepen!
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
      zondag 12 april 2009 @ 15:05:10 #267
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_67949860
    quote:
    Op zondag 12 april 2009 07:43 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Ik heb hier bluejays blue berries staan: Amerikaanse blauwe bes.
    [ afbeelding ]
    Wordt een forse struik; kan uiteindelijk 3 tot 5 hoogte / omtrek worden.

    De bosbes, uit Europa, is anders. Een klein struikje, hooguit 30cm hoog, en geen bessen in trossen:
    [ afbeelding ]

    Welke heb jij staan, popolon?
    Ik heb drie verschillende, twee die wat kleiner blijven en eentje die vrij groot kan worden. Amerikaanse varianten, dat wel. Dat wordt snoeien straks.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_67949909
    Bosui (lenteui) in potten doet het ook goed. Heb ik vorig jaar gehad.
    Artisjok is mij niet gelukt. In een flinke pot schijnt die het wel te doen.

    Paprika doet het ook prima.
    Peper kan als je een balkon met glas hebt. Al doet die het binnen beter.

    Als je een balkon met van die glas platen hebt kun je met zuignapjes werken om de boel omhoog te houden.
      zondag 12 april 2009 @ 18:32:00 #269
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_67955811
    Ik kan natuurlijk ook een kleine kas maken op het balkon.
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_67957143
    quote:
    Op zondag 12 april 2009 18:32 schreef Isegrim het volgende:
    Ik kan natuurlijk ook een kleine kas maken op het balkon.
    Mijn broertje-de-hovenier heeft voor een euro of 15 een paar jaar terug een kas gekocht van heel dun gaar plastic, maar stevig genoeg voor 1 of 2 jaar kweekplezier, van 160x100 ofzo
    pi_67970711
    quote:
    Op zondag 12 april 2009 15:05 schreef popolon het volgende:
    [..]
    Ik heb drie verschillende, twee die wat kleiner blijven en eentje die vrij groot kan worden. Amerikaanse varianten, dat wel. Dat wordt snoeien straks.
    Klinkt heel gaaf. Waar haal je die? Stekken? Gewoon tuincentrum?
    Illegaal invoeren uit Amerika?
    pi_67972469
    Gisteren weer even aan de slag geweest en ga zo ook weer aan het werk.

    Heb nog wat ruimte over, ga van de week nog even naar het tuincentrum voor augurk, rode ui en paksoi.
    En langs de bouwmarkt voor elektriciteitsbuis zodat ik mijn gewassen kan beschermen tegen hongerige vogels. Dan pas durf ik de broccoli en prei uit de kas te halen.
      maandag 13 april 2009 @ 15:06:54 #273
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_67976956
    quote:
    Op maandag 13 april 2009 10:59 schreef mgerben het volgende:

    [..]

    Klinkt heel gaaf. Waar haal je die? Stekken? Gewoon tuincentrum?
    Illegaal invoeren uit Amerika?
    Gewoon hier, je zit de kleine struikjes zelfs bij de supermarkt te koop.

    Ik woon in michigan.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_67981035
    quote:
    Op maandag 13 april 2009 10:59 schreef mgerben het volgende:

    [..]

    Klinkt heel gaaf. Waar haal je die? Stekken? Gewoon tuincentrum?
    Illegaal invoeren uit Amerika?
    De mijne - twee verschillende soorten komen bij deze kwekerij vandaan: http://www.batterijen.nl/
    In hun assortiment: Bluecrop, Dixi, Goldtraube 71 (*),Northland, Patriot, Berkeley, Bluetta, Bluejay(*), Coville, Spartan.

    (*) : Heb ik hier staan, zie ook sigme's fruitgaarde
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68001943
    van het weekend heb ik boerenkool, prei en lage slabonen gezaaid (voorzaaien in kas en dan half mei uitplanten in de volle grond).
    Volgende week winterwortelen in de volle grond zaaien.

    Verder nog bezig geweest met het ontheuvelen van mijn rozenstruiken (heb er 50 dus was even bezig) en ook mijn teakhouten bank in de olie gezet. Hij is weer helemaal op kleur en heeft een mooie goudbruine kleur.

    Nog te doen:
    - 3 rolborders plaatsen.
    - zaaien groentes in volle grond.
    - uitplanten bloemkool, broccoli, strobloemen, kattesnorren.
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
    pi_68212959
    Gister nog even snel vijf in de kas voorgezaaide spitskooltjes uitgeplant, in bed 4 dacht ik.
    Verder schoffelen en cultiveren; de nieuw gefreesde stukken slaan al aardig dicht. En het duurt nog wel even voordat daar wat komt te staan, boontjes en courgetachtigen zijn nu eenmaal niet de vroegsten.

    Worteltjes komen goed op, bietjes wat wisselend, ik zal dit weekend eens goed inspecteren en eventueel bijzaaien. De asperges groeien als kool!

    [ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 20-04-2009 20:00:32 ]
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      maandag 20 april 2009 @ 19:39:22 #277
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_68213044
    Asperges horen niet te groeien als kool.
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_68259367
    Leuk topic!

    Ik verbouw zelf kruiden, van peterselie, bieslook tot aan basilicum. Ik heb ze ingezaaid en inmiddels zijn ze uitgegroeid tot flinke struiken (heb een balkon op het zuiden) Ik ben van plan om nog tomaten te verbouwen op balkon.

    Mijn ouders telen paprika's en druiven in de tuin
      woensdag 22 april 2009 @ 07:54:58 #279
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_68260294
    Welke kruiden kunnen er allemaal op het balkon blijven staan in de winter?
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_68399865
    Overwinterende kruiden zijn de meerjarigen; thijm en rozemarijn bijvoorbeeld. Mijn rozemarijn bloeit nu .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68400011
    De aardappels komen boven .

    Vandaag prei (herfst- en winterprei) gezaaid op een zaaibedje, met het verplaatsbare mini-kasje eroverheen. Op bed 16. Preizaad 24 uur laten voorweken.

    Die prei wordt over een maand of drie uitgeplant over datzelfde bed 16, maar om het niet al die tijd grotendeels braak te laten liggen heb ik op het resterende deel wat rijen grootbladige spinazie gezet.

    In de bedden C en D heb ik een paar Nieuw-Zeelandse spinaziezaden een plaats gegeven (ook voorgeweekt trouwens).

    En op het vroege-bietenbed heb ik het nog lege deel ingezaaid en de een tijd geleden gezaaide rijen bijgezaaid waar niks opkwam.

    En ik heb op bed A struikbonen gezet: Daisy's : een modern sperziebonenrasje, en Bruine Kogels, een oud droogbonenras. Een beetje vroeg voor bonen natuurlijk, maar anders komt er zoveel onkruid in dat bed. Dus.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zondag 26 april 2009 @ 18:50:59 #282
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_68400029
    Ik zou echt niet weten hoe dat eruit ziet, bloeiende rozemarijn.
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
      zondag 26 april 2009 @ 18:54:13 #283
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_68400138
    Check dit dan: http://www.wildebertram.nl/

    En je kunt alles bestellen.
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_68400148
    Zoiets:
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zondag 26 april 2009 @ 18:56:01 #285
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_68400194
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 18:50 schreef Isegrim het volgende:
    Ik zou echt niet weten hoe dat eruit ziet, bloeiende rozemarijn.


    Ik ga altijd ff met mn hand door die struik als ik er langs loop, dat ruikt zo lekker
      zondag 26 april 2009 @ 18:58:22 #286
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_68400269
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 18:54 schreef sigme het volgende:
    Zoiets:
    [ afbeelding ]
    Oh, wat mooi. En hoe lang duurt het voordat planten als rozemarijn en tijm een beetje flinke struiken worden?
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_68400376
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 18:58 schreef Isegrim het volgende:

    [..]

    Oh, wat mooi. En hoe lang duurt het voordat planten als rozemarijn en tijm een beetje flinke struiken worden?
    Thijm blijft klein, zeg 15 cm hoog, maar kan wel redelijk vlot in de breedte groeien (afleggen).

    Rozemarijn groeit niet snel, wel gestaag. Je kan ze in allerlei formaten kopen (tuincentra). Punt met rozemarijn is dat het wat moeilijk is ze winterhard te krijgen. Na iedere winter die je plant overleeft is 'ie sterker - de eerste winter is dus het moeilijkst. De mijne is inmiddels bestand tegen Siberische temperaturen - hij heeft de maart-met-min-20 overleefd .
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zondag 26 april 2009 @ 19:04:32 #288
    195834 kaasplankje
    Nu met maar 8% vet!
    pi_68400469
    quote:
    Op zondag 26 april 2009 18:58 schreef Isegrim het volgende:

    [..]

    Oh, wat mooi. En hoe lang duurt het voordat planten als rozemarijn en tijm een beetje flinke struiken worden?
    ong. 2 a 3 jaar, bij mij in the garden is de rozemarijn inmiddels 80 cm groot
      zondag 26 april 2009 @ 19:05:22 #289
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_68400498
    Ik zit op de derde verdieping en beschut dus ik denk dat het niet heel belachelijk koud wordt op mijn balkon...
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_68420512
    in het weekend de bloemkool, broccoli buiten uitgeplant. Mooi dat vanacht geregend heeft.
    Verder de spinazie die te krap gezaaid worden wat uitgedund. Wat stukjes tussen uit gehaald en op andere plaats gezet.

    Verder mijn lage slabonen buiten uitgeplant.
    In a world without fences, who needs Windows and Gates!
    pi_68597522
    De nog braakliggende percelen in het nieuwe stuk waren al weer wat begrast. Ik heb ze allemaal losgestoken met de spitriek en daarna kleingeslagen met de cultivator. In het oude stuk zijn ook alle bedden netjes opgemaakt; ik heb vandaag in bed 8 winterwortels gezaaid (Lobberiche Gele & Flakkee), en in bed 6 kroten (lange & reuze).

    In de kas heb ik augurk & pompoen voorgezaaid in kweekbakjes, dan kan dat half mei naar buiten.
    Een deel van de voorgezaaide aubergine, tomaat & paprika heb ik verspeend: een aantal aubergines vanuit een bloempot in de grond. paprika met perspot in de grond, een aantal tomaten in de grond en een aantal kleinere tomaatjes (nog in perspot) naar een bloempot.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zaterdag 2 mei 2009 @ 19:25:56 #292
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_68597631
    heb je wel eens een veldje tabak geprobeerd?
    hoofdletters kosten teveel tijd
    don't avoid pain to gain pleasure
    niet iedereen is iedereen
    pi_68601307
    Heb vorige week mijn ouders een frambozenstruik gegeven. Nu zijn deze struiken erg kwetsbaar. Heeft iemand tips voor een snelle groei en voldoende oogst?

    Druivenstok groeit inmiddels als kool. Dagelijks water, plaats op het zuiden en geregeld wat kalk bij de stengel. Per week komt er ongeveer een cm bij (zowel in de breedte als in de lengte)
    pi_68601577
    quote:
    Op zaterdag 2 mei 2009 19:25 schreef zoalshetis het volgende:
    heb je wel eens een veldje tabak geprobeerd?
    Nee . Heeft het nog ander nut dan drogen, fijnsnijden & oproken?

    PS: kom je hier ook nog even langs? Eetbare paddestoelen zelf kweken
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68601643
    quote:
    Op zaterdag 2 mei 2009 20:50 schreef Leonidas82 het volgende:
    Heb vorige week mijn ouders een frambozenstruik gegeven. Nu zijn deze struiken erg kwetsbaar. Heeft iemand tips voor een snelle groei en voldoende oogst?
    Kwetsbaar? Woekeraars!
    quote:
    Druivenstok groeit inmiddels als kool. Dagelijks water, plaats op het zuiden en geregeld wat kalk bij de stengel. Per week komt er ongeveer een cm bij (zowel in de breedte als in de lengte)
    (PS: druivenstruikentopic (niet van mij hoor ) )
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68601976
    Ik heb van de week 10 Tiny Timplantjes weggegooid...ik had ze opgekweekt binnen maar te dicht op elkaar gezaaid, waardoor ik wel 3 keer heb moeten verspenen, waarbij wortels beschadigd zijn. Verder hebben ze buiten te nat gestaan, vermoed ik. Ze waren verschrompeld en hebben niet verder geworteld...
    Nu heb ik maar opnieuw gezaaid, meteen buiten in een grote bak met potgrond en een deel zaai- en stekgrond, en dat houd ik droger. Hopelijk gaat dat wel goed.

    Verder heb ik rode peper gekweekt en nu buiten uitgeplant, dat ziet er wel goed uit!

    Dan zijn er nog mijn courgetteplantjes, die kiemden al na 3 dagen, maar sinds het uitplanten buiten gaat de groei gestaag en zijn de blaadjes enigzins 'crispy' en opgekruld. Er komt wel nieuw blad tevoorschijn dus ik wacht het maar weer af...
    pi_68602209
    Wat is Tiny Tim?

    Courgette komt wel goed, zolang het niet gaat vriezen en de slakken ze niet ontdekken nu ze nog klein zijn. ('t Is eigenlijk nog te vroeg om ze buiten te zetten: half mei is gebruikelijker.)
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_68602791
    quote:
    Op zaterdag 2 mei 2009 21:14 schreef sigme het volgende:
    Wat is Tiny Tim?

    Courgette komt wel goed, zolang het niet gaat vriezen en de slakken ze niet ontdekken nu ze nog klein zijn. ('t Is eigenlijk nog te vroeg om ze buiten te zetten: half mei is gebruikelijker.)
    Tiny Tim, dat zijn kerstomaatjes!
    Vorig jaar heb ik ze ook gekweekt, en toen deed ik maar wat. Dat werden planten van 35,40 cm met flink veel tomaatjes. Verwaarlozing loont blijkbaar bij deze plantjes!

    Hm slakken, ja, elke keer een gevecht en op een dakterras van een stadsbovenwoning...biologische slakkenkorrels helpen wel wat. Ik ga ook nog experimenteren met het bedekken van de aarde in mijn potten en bakken met de doppen van pistachenootjes!
      zaterdag 2 mei 2009 @ 21:29:16 #299
    145955 Isegrim
    Rotterdam *O*
    pi_68602850
    Tiny Tim en Tasty Tom. Supermarktbedenksels.
    Anatomie van een executie
    The standard you walk past, is the standard you accept.
    ~David Morrison
    pi_68602869
    O, en ik heb ook nog een bramenstruikje. Vorig jaar een tak uit het bos op de Veluwe gerukt, en in een pot gezet. Nu groeit ie al flink! Ik ben erg benieuwd wanneer er vruchten aan zullen komen. Ik verwacht het dit jaar nog niet.
    pi_68602924
    quote:
    Op zaterdag 2 mei 2009 21:29 schreef Isegrim het volgende:
    Tiny Tim en Tasty Tom. Supermarktbedenksels.
    Het is ook een 'officiële' benaming van een cherrytomatenras!
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')