abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:35:42 #1
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_57662718
quote:
De alom geprezen integratie van de Indische Nederlanders heeft als
nadeel dat er weinig over dit fenomeen bekend is en het lijkt of het succes
toevalt aan het ,,toen nog" zo tolerante Nederlandse volk eerder dan aan de
Indische Nederlander zelf.

Zelden hoor je dat met het kennis nemen van de Indisch Nederlandse
levenswijze, de Nederlandse samenleving beter is geworden. Het heeft geholpen
over de zelf opgelegde somberheid van het calvinisme en het collectieve
schuldgevoel dat de Tweede Wereldoorlog naliet, heen te springen.

Missie en zending gaven het beeld van kinderlijke culturen, deels
nog levend in het stenen tijdperk, doch dat wij kennis genomen hadden van
grootheden als de Islam en het Boeddhisme en kennis hadden van de Chinese
levensaard en uit steden met miljoenen inwoners kwamen, dat konden de mensen
hier veelal niet begrijpen.

De reden van onze komst herinnerde vooral aan het pijnlijke verlies
van het profitabele wingewest en markeert het falen van de diplomatie en
daardoor op grotere afstand komen van de economische en handelshervormingen in
Azië.

Wij Indische Nederlanders hebben Indonesië moeten verlaten omdat
Nederlanders niet meer welkom waren in Indonesië. Ook zij die er al woonden met
soms een familiegeschiedenis van eeuwen in Indië, waren daar niet meer gewenst.
Wel kon uit deze groep elk individu er voor kiezen Nederlander te blijven of
zich tot Indonesiër te laten naturaliseren, waartoe een groot aantal is
overgegaan.

Toen deze groep Nederland bereikte,werden hun talenten eerst helemaal niet
herkend omdat uiterlijkheden heel erg bij de beoordeling van de doorsnee
Nederlander meespelen. Al te vaak werd niets begrepen van dit zwartje. Ook was
Nederland nog geheel in de ban van de eigen vraagstelling ,,wie is goed en wie
is fout" en dan betrof dit vooral het gedrag in de oorlog waardoor individuen
dan wel hele groepen verguisd werden.

De verzuiling vierde hoogtij evenals de armoede. De achterstand was enorm. Men
waste zich nog in tobbetjes en het toilet was soms nog een tonnetje. Er was een
groot tekort aan alles. Men at nog één maal per week vlees en de banaan was nog
onbekend. Het houtje-touwtje-jasje was te modern en de drollenvanger (pofbroek)
normaal en in sommige situaties verplicht onder de rok te dragen, eenvormigheid
en grauwheid naast achterdocht jegens elkaar de regel.

En daar kwamen de van het leven genietende wereldgeoriënteerde overzeese
landgenoten, gebruind, soepel en lenig, los in de heupen en vooral opzienbarend
snel. Ze spraken met een hoorbaar accent maar zij spraken het Nederlands; ze
leven als God in Frankrijk maar waar doen ze het van. Ze hadden kennis genomen
van allerlei exquise weefsels en hadden vouwen in de broekspijpen en ze
repareerden hun fietsen in de woonkamer bij de kachel. Uiteindelijk is de
Nederlandse cultuur doortrokken geraakt van het door de Indo als eerste hier te
lande geëtaleerde wereldburgerschap.

De grootste schrijvers hebben een Indische achtergrond, op het toneel, in het
cabaret, de rock and roll, radio en televisie, overal openbaarde zich het
Indische voorland, de basis voor het richtinggevend pragmatisme in het zich
ontzuilende Nederland dat zonder de Indische common sense wellicht zou zijn
vervallen tot barbarisme.
Uit eigen perspectief moet ik zeggen dat ik me hier niet "anders" voel dan een Nederlander. Ik ben zelden tot nooit slachtoffer geweest van discriminatie.

Aan de andere kant denk ik dat ik helemaal ben geïntegreerd, misschien zelfs wel geassimileerd.. maar zo wil ik het niet noemen, omdat er toch nog een aantal "typisch" Indische dingen zijn waar ik mezelf op betrap.

Het kan zijn dat ik enorm geluk heb gehad met de omgeving waar ik woon, maar hoe denken andere Nederlanders eigenlijk over Indo's / Indonesische mensen?

en vergelijk/verwar ons niet met Molukkers
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_57663019
Precies, nooit probleem gehad met mensen uit de regio Indonesië e.d. Filipijnse jongen was gedurende m'n hele jeugd een van m'n beste vrienden en dat was een van de relaxtste gasten uit de buurt. Helaas nu minder contact vanwege uiteenlopende schoolcarrières maarja... Op de een of andere manier klikt het gewoon makkelijker met Indo's dan met Marokkanen/Berbers. In de buurt was het in ieder geval zo dat de indo's ook altijd aan onze kant meevoetbalden en de Marokkanen altijd een eigen team wilden hebben en een enorm grote bek opzetten. Ik kan het niet uitleggen...
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:55:48 #3
174876 Kafir
Free the world of religion
pi_57663296
Ik denk dat de (terug)komst van de indonesische-nederlanders niet te vergelijken is met de huidige instroom van allochtonen uit niet-westerse landen. Immers, de repatriatie in de jaren 50 is ontstaan naar aanleiding van het onafhankelijk worden van een nederlandse kolonie. Nederlands-Indie werd Indonesie. De indonesische nederlanders hadden toch nog veel overeenkomsten met de nederlandse cultuur. Mijn moeder is zelf eind jaren 40 als 9-jarig meisje met haar ouders naar Nederland gekomen. Thuis werd er zowel in thuis in Nederlands-indie) als weer hier in Nederland gewoon nederlans gesproken. Opgevoedt in christelijk geloof, etc. Natuurlijk waren er ook indonesische invloeden en gebruiken maar zij voelden zich Nederlanders.

Deze situatie is dus niet te vergelijken met bijv. de instroom van niet-westerse allochtonen die uit een totaal andere cultuur komen.
Thank God I'm an Atheist
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:58:04 #4
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57663365
Voor mensen uit Nederlands - Indië was de taal en cultuurkloof natuurlijk niet zo groot als voor andere groepen. Dat integreert een stuk soepeler hoor.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:58:19 #5
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_57663372
Molukkers. Daar zeg je me wat.
Hebben Molukkers en Indonesiers eigenlijk een hekel aan elkaar?
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:00:13 #6
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_57663424
@oh-oh
Het is dikke poep dat je 3e generatiemarrokaan bent en je nogsteeds niet het gebruik van 'de', 'het' en 'een' kan onderscheiden.

Het valt me trouwens op dat oudere marrokaanse mannen altijd relax zijn, terwijl vooral de jongeren altijd maar weer rotzooi moeten trappen.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:01:14 #7
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57663448
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:58 schreef GasTurbine het volgende:
Molukkers. Daar zeg je me wat.
Hebben Molukkers en Indonesiers eigenlijk een hekel aan elkaar?
Van oudsher mss wel, de Molukkers bleven tot ( na ) het eind van de Nederlandse bezetting daar trouw aan Nederland ( en kijk es wat ze als dank kregen!) dus door de Indonesiers werden zij als landverraders beschouwd. Molukkers waren de paradepaardjes van het KNIL. Maar eenmaal hier in NL is dat niet meer zo hoor, ik hoor wel eens grapjes zoals Nederlanders over Belgen en zo , maar geen haat oid, daarvoor zijn de culturele overeenkomsten denk ik toch te groot.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:01:43 #8
136283 knars
Teethgrinder
pi_57663460
Niet per se, maar er zit toch een verschil tussen. Ben zelf indo, kende aardig wat molukkers, maar kan er de vinger niet echt opleggen wat dat verschil is. Vergeet niet dat Nederlands Indië een enorm uitgestrekt gebied is; een javaan en een balinees zijn ook niet hetzelfde.

Oh, ik las Indonesiër als indo - niet als inwoner van het huidige Indonesië. Dat ligt wel een stuk gevoeliger. Indo's en Molukkers hebben onderling wel wat verschillen, maar nog veel meer overeenkomsten.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:03:31 #9
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57663502
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:00 schreef GasTurbine het volgende:
@oh-oh
Het is dikke poep dat je 3e generatiemarrokaan bent en je nogsteeds niet het gebruik van 'de', 'het' en 'een' kan onderscheiden.

Het valt me trouwens op dat oudere marrokaanse mannen altijd relax zijn, terwijl vooral de jongeren altijd maar weer rotzooi moeten trappen.
Sorry maar ik ken 4e generatie Molukkers die daar nog moeite mee hebben, gewoon omdat er in het Indonesisch geen voorzetsels zijn. Zat chinezen ook de de r nog steeds niet uit kunnen spreken toch?
Oudere mensen zijn vaak niet zo uitgesproken en extrovert als de jongeren, dat is dan een van die dingen die de integratie er wellicht in gewerkt heeft?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:08:24 #10
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_57663585
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:03 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Sorry maar ik ken 4e generatie Molukkers die daar nog moeite mee hebben, gewoon omdat er in het Indonesisch geen voorzetsels zijn. Zat chinezen ook de de r nog steeds niet uit kunnen spreken toch?
Oudere mensen zijn vaak niet zo uitgesproken en extrovert als de jongeren, dat is dan een van die dingen die de integratie er wellicht in gewerkt heeft?
Over de chinezen. Dat ligt aan de uitspraak. Nederlanders kunnen natuurlijk ook niet binnen notime vloeiend arabisch praten. Maar simpele grammaticaregels waarvan je denkt: Dat is het éérste wat je bij zo'n woord leert zeggen ze verkeerd. En ik ken dan ook mensen die dat expres doen. Om 'je af te scheiden van de Nederland yeah' Kom op.


En ja ik maak ook vaak typvauten.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:09:35 #11
209360 Druuna
Veel Beloven en Weinig Geven,.
pi_57663617
Geweldig aardige lui!
Geen enkel probleem mee! Doet de groeten aan een oud vriendje van ooit..uit het land van ooit.
Haii John!
"Het is vele malen moeilijker een vooroordeel te splitsen,
dan een atoom."
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:10:36 #12
10710 gday
propria cures
pi_57663644
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:58 schreef GasTurbine het volgende:
Molukkers. Daar zeg je me wat.
Hebben Molukkers en Indonesiers eigenlijk een hekel aan elkaar?
Mijn (Molukse) moeder heeft een bloedhekel aan alles wat met Javanen (aka 'de overheersers') te maken heeft. Ik hou me er zelf niet zo mee bezig maar ik denk dat dit wel vrij breed leeft onder de 1e en 2e generatie Molukkers. Hoe het met opvolgende generaties zit zou ik niet weten, o.a. doordat ik geen Molukse of zelfs Indische vrienden heb.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:12:31 #13
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_57663688
ok. Ben erg goed bevriend met een molukker (mislukker - hahaha - ) en hij zei een keer iets over indonesiers waar ik toch wel van schrok.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:12:47 #14
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57663697
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:01 schreef knars het volgende:
Niet per se, maar er zit toch een verschil tussen. Ben zelf indo, kende aardig wat molukkers, maar kan er de vinger niet echt opleggen wat dat verschil is. Vergeet niet dat Nederlands Indië een enorm uitgestrekt gebied is; een javaan en een balinees zijn ook niet hetzelfde.

Oh, ik las Indonesiër als indo - niet als inwoner van het huidige Indonesië. Dat ligt wel een stuk gevoeliger. Indo's en Molukkers hebben onderling wel wat verschillen, maar nog veel meer overeenkomsten.
Ja je hebt natuurlijk Indo's, Indonesiers en Molukkers, wel 3 verschillende dingen eigenlijk.
En ik heb veel Indo vrienden en er zijn nooit issues tussen of je Indo bent of Moluks, ook niet bij de oudere generaties voor zover mij bekend.
Ik weet wel dat ik vroeger es heel enthousiast thuis vertelde dat een meisje uit mijn klas een adoptiebroertje had uit Indonesie en dat mijn vader toen zei, nou dat is wel een Javaantje hoor, zo van, tis geen Molukker hoor.
Onderscheid wordt er wel gemaakt, maar dat heeft ook te maken met het feit dat mensen uit een groot land als Indonesie zich voorstellen met de streek waar ze vandaan komen.
Je hebt Molukkers van Kei, van Ambon ,van Ceram etc, en het is gewoon heel normaal om te zeggen van waar je precies komt.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:14:46 #15
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57663748
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:12 schreef GasTurbine het volgende:
ok. Ben erg goed bevriend met een molukker (mislukker - hahaha - ) en hij zei een keer iets over indonesiers waar ik toch wel van schrok.
Oh die term gebruiken wij gewoon ook thuis hoor, en dan hebben we nog een leuke benaming voor de nieuwste hype onder de Molukse meisjes nu, die maken Marukkertjes , ze mixen tegenwoordig vaak met Marokkanen...
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_57663828
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:00 schreef GasTurbine het volgende:
@oh-oh

Het valt me trouwens op dat oudere marrokaanse mannen altijd relax zijn, terwijl vooral de jongeren altijd maar weer rotzooi moeten trappen.
Met alle respect,

De eerste generatie Berbers heeft ook gewerkt in Nederland.

Hun kinderen gingen voor de uitkering .........

En de Nederlandse regering (ja waar wij allemaal voor gestemd hebben) wist niet hoe ze daar goed op moesten reageren.

gevolg schade aan de vermeende mentaliteit van die generatie die schade is nog steeds niet omgedaan gemaakt.
Ik zou ook niet weten hoe je dat zou kunnen oplossen....
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:26:05 #17
10710 gday
propria cures
pi_57664015
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:12 schreef GasTurbine het volgende:
ok. Ben erg goed bevriend met een molukker (mislukker - hahaha - ) en hij zei een keer iets over indonesiers waar ik toch wel van schrok.
Tja, ik weet niet in hoeverre dat representatief is natuurlijk. Mijn moeder heeft me dat in ieder geval niet meegegeven in de opvoeding zeg maar. Ik begrijp op zich wel waar die 'haat' (als je het zo kunt noemen) vandaan komt.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_57664020
Heeft dat niet te maken met de instelling waarom mensen hier zijn gekomen, de duur van het verblijf en de "inmenging" met de autochtonen dat wil zeggen de blanke Nederlanders.

Over het algemeen kan je bij Indonesische mensen toch wel spreken over een meer dan geslaagde integratie. Zijn mijns inziens gewoon Nederlanders met een kleurtje .

Wellicht de Molukkers uitgezonderd met de Molukkerwijken maar dat is een ander verhaal.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:28:16 #19
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57664062
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:26 schreef MrX1982 het volgende:
Heeft dat niet te maken met de instelling waarom mensen hier zijn gekomen, de duur van het verblijf en de "inmenging" met de autochtonen dat wil zeggen de blanke Nederlanders.

Over het algemeen kan je bij Indonesische mensen toch wel spreken over een meer dan geslaagde integratie. Zijn mijns inziens gewoon Nederlanders met een kleurtje .

Wellicht de Molukkers uitgezonderd met de Molukkerwijken maar dat is een ander verhaal.
De Molukkers zijn een heel ander verhaal natuurlijk.
De officiële gerepatrieerde Indonesiers kwamen hier heel anders binnen ja.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:32:23 #20
10710 gday
propria cures
pi_57664159
Ja, de 1e generatie Molukkers kwamen naar Nederland met het vooruitzicht van een eigen republiek en dat is toch ook weer een verschil denk ik? Al denk ik dat Molukkers over het algemeen ook niet heel slecht geintegreerd zijn.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_57667633
Indonesische mensen??

het is wel duidelijk dat de integratie van de Nederlanders en Indische-Nederlanders niet geslaagdi s
Na 300 jaar aanwezigheid van de Nederlanders in het gebied dat nu Indonesie heet, weet men niets over onze geschiedenis.

Indische-Nederlanders ook wel Indo-Europeanen ( afgekort: Indo) , zijn geen Indonesiers!
Indische-Nederlanders of Indo's zijn afstammelingen van Europeanen, inclusief Hollanders, die kinderen kregen met Indonesische vrouwen.
Gemengdbloedigen dus! die vermenging is al honderden jaren bezig, je zou Indo's/Indische-Nederlanders dus enigsins kunnen vergelijken met bv Brazilianen.
Onze cultuur was in Nederlandse-Indie al gericht op Europa, onze taal was al voornamelijk Nederlands, en daarnaast Maleis, en een vermenging van maleis en Nederlands: de Indo taal Petjoh.
Qua cultuur was het daarom niet al te moeilijk om te Integreren in Nederland, de problemen waar we tegen aanliepen werden eerder veroorzaakt door het beleid van de Nederlandse overheid, oorlogstrauma, rascisme etc.

De rede dat wij naar Nederland gingen was, dat we moesten kiezen of we onze Nederlandse status aanhielden, of Indonesiers werden.
Aangezien de meeste Indo's tegen de Indonesisische vrijheidsstrijders hadden gevochten (groepen Indonesische vrijheidsstrijders vermoordde ook onschuldige Indo's, Chinezen en Christelijke Indonesiers), was het bijna onmogelijk voor de Indo's om in Indonesie te blijven na de onafhankelijkheid
Indo's werden door de Indonesiers gewantrouwd omdat ze voor hun vaderland Nederland hadden gevochten.
Daarom koos men er voor om naar het vaderland Nederland te gaan, dat was veiliger

Wat wel duidelijk moet zijn, is dat Indo's/Indische-Nederlanders al in Nederlands-Indie vanaf 1900 tot de Nederlanders werden gerekend vanwege hun Europese bloed, dus het is niet zo dat ze ineens een Nederlands paspoort kregen by arrival in Nederland!

Ik schaam me diep dat er hier Indo's zijn die het verschil niet weten tussen een Indo en een Indonesier., Bodoh (dombo's)!
Voor meer Info zie www.nederlands-indie.hyves.nl

[ Bericht 2% gewijzigd door Radin1 op 28-03-2008 10:35:00 ]
  vrijdag 28 maart 2008 @ 10:32:50 #22
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57668355
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 09:57 schreef Radin1 het volgende:
Indonesische mensen??

het is wel duidelijk dat de integratie van de Nederlanders en Indische-Nederlanders niet geslaagdi!s
Na 300 jaar aanwezigheid van de Nederlanders in het gebied dat nu Indonesie heet, weet men niets over onze geschiedenis.

Indische-Nederlanders ook wel Indo-Europeanen ( afgekort: Indo) , zijn geen Indonesiers!
Indische-Nederlanders of Indo's zijn afstammelingen van Europeanen, inclusief Hollanders, die kinderen kregen met Indonesische vrouwen.
Gemengdbloedigen dus! die vermenging is al honderden jaren bezig, je zou Indo's/Indische-Nederlanders dus enigsins kunnen vergelijken met bv Brazilianen.
Onze cultuur was in Nederlandse-Indie al gericht op Europa, onze taal was al voornamelijk Nederlands, en daarnaast Maleis, en een vermenging van maleis en Nederlands: de Indo taal Petjoh.
Qua cultuur was het daarom niet al te moeilijk om te Integreren in Nederland, de problemen waar we tegen aanliepen werden eerder veroorzaakt door het beleid van de Nederlandse overheid, oorlogstrauma, rascisme etc.

De rede dat wij naar Nederland gingen was, dat we moesten kiezen of we onze Nederlandse status aanhielden, of Indonesiers werden.
Aangezien de meeste Indo's tegen de Indonesisische vrijheidsstrijders hadden gevochten (groepen Indonesische vrijheidsstrijders vermoordde ook onschuldige Indo's, Chinezen en Christelijke Indonesiers), was het bijna onmogelijk voor de Indo's om in Indonesie te blijven na de onafhankelijkheid
Indo's werden door de Indonesiers gewantrouwd omdat ze voor hun vaderland Nederland hadden gevochten.
Daarom koos men er voor om naar het vaderland Nederland te gaan., dat was veiliger

Ik schaam me diep dat er hier Indo's zijn die het verschil niet weten tussen een Indo en een Indonesier.Voor meer Info zie www.nederlands-indie.hyves.nl
Dat hebben we toch al eerder gezegd?
Trouwens, de Indo's verkeerden toch echt wel in een luxe positie vergeleken met de Molukkers, dus om nou zo te gaan zitten miepen...
Je bent echt de eerste Indo die ik ken die nu nog bitter loopt te mauwen. En dan kan ik genoeg mensen die in jappenkampen hebben gezeten, en genoeg Molukkers die hier jarenlang in barakken hebben moeten wonen.
Ik ben het wel met je eens dat de geschiedenislessen hier in NL nog steeds niet helemaal koosjer zijn.
Nederlands Indië wordt nog wel genoeg over onderwezen vind ik, maar het Molukse hoofdstuk, daar hoor je nu es nooit iemand over he?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_57668580
Sorry??
Miepen??

1. Het gaat hier over Indonesische Nederlanders, welke Molukker wil daartoe gerekend worden??
De Molukkers in Nederland willen geen Indonesiers zijn!
Met andere woorden dit gaat niet over Molukkers, dus je vergelijking slaat nergens op.

2. Dit gaat schijnbaar over Indonesische Nederlanders en niet over Indo's/Indische-Nederlanders.
Indonesisch Nederlanders bestaan, al zijn dat er maar een paar duizend. in plaats van meer dan een half miljoen Indo's waar men wel foutief op doelt

Dat is niet miepen of mauwen, jullie brabbelen gewoon over zaken die niet relevant zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Radin1 op 28-03-2008 10:54:18 ]
  vrijdag 28 maart 2008 @ 10:52:32 #24
122997 zquing
Drama Junk
pi_57668716
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 09:57 schreef Radin1 het volgende:
Indonesische mensen??

het is wel duidelijk dat de integratie van de Nederlanders en Indische-Nederlanders niet geslaagdi s
Na 300 jaar aanwezigheid van de Nederlanders in het gebied dat nu Indonesie heet, weet men niets over onze geschiedenis.

Indische-Nederlanders ook wel Indo-Europeanen ( afgekort: Indo) , zijn geen Indonesiers!
Indische-Nederlanders of Indo's zijn afstammelingen van Europeanen, inclusief Hollanders, die kinderen kregen met Indonesische vrouwen.
Gemengdbloedigen dus! die vermenging is al honderden jaren bezig, je zou Indo's/Indische-Nederlanders dus enigsins kunnen vergelijken met bv Brazilianen.
Onze cultuur was in Nederlandse-Indie al gericht op Europa, onze taal was al voornamelijk Nederlands, en daarnaast Maleis, en een vermenging van maleis en Nederlands: de Indo taal Petjoh.
Qua cultuur was het daarom niet al te moeilijk om te Integreren in Nederland, de problemen waar we tegen aanliepen werden eerder veroorzaakt door het beleid van de Nederlandse overheid, oorlogstrauma, rascisme etc.

De rede dat wij naar Nederland gingen was, dat we moesten kiezen of we onze Nederlandse status aanhielden, of Indonesiers werden.
Aangezien de meeste Indo's tegen de Indonesisische vrijheidsstrijders hadden gevochten (groepen Indonesische vrijheidsstrijders vermoordde ook onschuldige Indo's, Chinezen en Christelijke Indonesiers), was het bijna onmogelijk voor de Indo's om in Indonesie te blijven na de onafhankelijkheid
Indo's werden door de Indonesiers gewantrouwd omdat ze voor hun vaderland Nederland hadden gevochten.
Daarom koos men er voor om naar het vaderland Nederland te gaan, dat was veiliger

Wat wel duidelijk moet zijn, is dat Indo's/Indische-Nederlanders al in Nederlands-Indie vanaf 1900 tot de Nederlanders werden gerekend vanwege hun Europese bloed, dus het is niet zo dat ze ineens een Nederlands paspoort kregen by arrival in Nederland!

Ik schaam me diep dat er hier Indo's zijn die het verschil niet weten tussen een Indo en een Indonesier., Bodoh (dombo's)!
Voor meer Info zie www.nederlands-indie.hyves.nl
ja de inwoners van indonesie zijn ook mensen


maar om te zeggen dat de intergratie volledig mislukt is omdat niet iedereen 't verschil weet tussen indo's, indonesiers en mollukkers en alle andere groepen die uit in indonesie naar nederland zijn gekomen.......

Verder zijn vrijwel alle "indo's" gewoon nederlanders aangezien ze al zo veel generaties in nederland leven en vermengd zijn met nederlanders
"Those unforgettable days, for them I live"
  vrijdag 28 maart 2008 @ 10:57:18 #25
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57668821
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 10:46 schreef Radin1 het volgende:
Sorry??
Miepen??

1. Het gaat hier over Indonesische Nederlanders, welke Molukker wil daartoe gerekend worden??
De Molukkers in Nederland willen geen Indonesiers zijn!
Met andere woorden dit gaat niet over Molukkers, dus je vergelijking slaat nergens op.

2. Dit gaat schijnbaar over Indonesische Nederlanders en niet over Indo's/Indische-Nederlanders.
Indonesisch Nederlanders bestaan, al zijn dat er maar een paar duizend. in plaats van meer dan een half miljoen Indo's waar men wel foutief op doelt

Dat is niet miepen of mauwen, jullie brabbelen gewoon over zaken die niet relevant zijn.
Sorry hoor maar gerepatrieerde nederlanders die in Indonesie geboren zijn en idem voor Indo's daar geldt hetzelfde voor hoor...
En Molukkers zijn wel mensen uit Indonesie die hier zijn komen wonen en hebben moeten integreren, dus waarom zouden die niet meetellen?
Bij jou is het schijnbaar misgegaan ergens met de integratie, care to share why?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')