abonnement Unibet Coolblue
pi_57722902
quote:
Op zondag 30 maart 2008 21:05 schreef nein het volgende:
Over suikervervangers, veel daarvan zijn idd ook synthetisch enzo. Maar bij sommige biologische winkels kun je ook 'stevia' kopen, das een vloeibare zoetstof uit een of andere plant uit zuid amerika. In nederland mag je het officieel (vanwege idiote europese regels) niet in je eten doen, daarom staat er op de potjes "voor uitwendig gebruik". In zowat de hele wereld wordt dit spul als zoetstof gebruikt..
Maar goed, misschien kan het eens handig zijn!
Moeten dan maar kijken of hij er tegen kan.
Bedankt!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57723594
quote:
Op zondag 30 maart 2008 21:11 schreef Oblivion het volgende:
Heb hier op fok een bal gezien waar je en mee kan over ballen en ijs kan maken...
Denk dat die het wordt!
Dat heb ik gemist!

Heb je toevallig een linkje, want het klinkt vreselijk fascinerend en ik wil weten wat het is en wat je er allemaal mee kan doen.

Waar in Nederland woon je zo'n beetje?
In het oosten kun je redelijk goedkoop (ingevroren) vleespakketten krijgen van biologische boerderijen.
Wordt aan huis bezorgd.
En je kan overal groente, aardappels, fruit en eieren kopen die zó veel lekkerder en gezonder zijn dan wat je in de supermarkt haalt.
En vaak ook goedkoper.

Wist je al dat je ook zelf drop kan maken?
Zoethout haal je bij Dille en Kamille of een biologische winkel, en de stroop kun je vervangen door honing.
pi_57724030
Ik zie nu in je OP dat je reform-pindakaas gekocht hebt, maar die is verschrikkelijk duur en dat kun je prima goedkoper zelf maken.

Je kunt zelfs meerdere potjes tegelijk maken.
Om te voorkomen dat de pindakaas uitdroogt, hoef je er alleen een laagje olie over te gieten.
Als je het potje aanbreekt, giet je de olie weg en blijft een heerlijke pindakaas over.

Edit: Als je naast pinda's en olie nog andere ingredienten toevoegt, weet ik niet hoe het met de houdbaarheid zit.
Met alleen pinda's, zout en olie kan zo'n potje lang mee, als je die vooraf even met kokend water en soda schoonmaakt en je dat laagje olie er overheen giet.
pi_57724626
We wonen in het midden van het land.
Maar ben me wel aan het oriënteren hier in de buurt, waar ik onbespoten fruit en groentes kan vinden...

Het ijs van Columbus

Lijkt me wel wat, en jij?

Ah, bedankt voor de tip over pindakaas en drop!!!!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57731595
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:11 schreef Oblivion het volgende:
We wonen in het midden van het land.
Maar ben me wel aan het oriënteren hier in de buurt, waar ik onbespoten fruit en groentes kan vinden...

Het ijs van Columbus

Lijkt me wel wat, en jij?

Ah, bedankt voor de tip over pindakaas en drop!!!!
Ik ken die bal niet (topic wel gelezen), maar zelfmaak ijs is sowieso superieur. Handig in jullie situatie, maar ook 10x lekkerder dan het meeste ijs uit de supermarkt en de mogelijkheid om zelf combinaties en smaken te verzinnen zonder allerlei troep is natuurlijk fantastisch...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_57731758
quote:
Op maandag 31 maart 2008 09:31 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ik ken die bal niet (topic wel gelezen), maar zelfmaak ijs is sowieso superieur. Handig in jullie situatie, maar ook 10x lekkerder dan het meeste ijs uit de supermarkt en de mogelijkheid om zelf combinaties en smaken te verzinnen zonder allerlei troep is natuurlijk fantastisch...
Heb het alleen nog nooit gedaan of me er überhaupt in verdiept...
Verder dan het vullen van die silicone dingen met dixap en water kom ik niet..
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57732392
Kunnen aardbeien niet? (eventueel met een zoetstof welke hij wel kan verdragen geeft dat erg lekker sorbetijs) Neem aan dat je die alprozooi (pardon my french, vind dat echt enorm goor ) ook wel kunt invriezen, eventueel met een vrucht, soort van roomijs..

Zonder zoetstoffen/suiker is het inderdaad wel lastig bedenk ik me nu, tenzij je voor de hartige variant wilt gaan (mosterd ijs, ei-bacon ijs)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_57732503
Ik zou dan gewoon sojamelk met een beetje dixap kunnen doen?

Trouwens even een bestelformulier aangevraagd, wat denk je, of ik gelijk even het bedrag wil overmaken...
Gelukkig heb ik het onderwerp van bestelling veranderend in bestelformulier....
Best gehaaid hoor! Maar niet voor deze tante...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57732508
quote:
Op maandag 31 maart 2008 10:25 schreef The_stranger het volgende:
Kunnen aardbeien niet? (eventueel met een zoetstof welke hij wel kan verdragen geeft dat erg lekker sorbetijs) Neem aan dat je die alprozooi (pardon my french, vind dat echt enorm goor ) ook wel kunt invriezen, eventueel met een vrucht, soort van roomijs..

Zonder zoetstoffen/suiker is het inderdaad wel lastig bedenk ik me nu, tenzij je voor de hartige variant wilt gaan (mosterd ijs, ei-bacon ijs)
gewoon hollandse zomeraardbeien pureren en in de ijsmachine, geen suiker nodig...
of aardbeien, mango en banaan
ijs van gewone sojamelk is ronduit smerig. Wel bestaat er bij de natuurwinkel sojatoo, dat is sojaslagroom. Dat smaakt een heel stuk beter als je het gebruikt voor in ijs.
pi_57732534
ow nog een tip, wat 7 jarige jochies vast leuk vinden omdat het er "normaal" uitziet.

De natuurwinkel verkoopt invieswaterijsjes van bioice... gewoon van die staafjes met ijs erin, maar dan op basis van druivendiksap en zonder chemische zooi.
pi_57732600
Ah, sojatoo dus...en bioice....

*opschrijft....
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57732790
Trouwens, ik heb het geld al voor mijn verjaardag gehad!
Dat wordt shoppen!



En dat sap ga ik ook proberen met een toevoeging van dat sojatoo om ijs mee te maken.
Moet toch kunnen?

Ah net een mailtje gehad over die ice ball, ik ben niet verplicht NU te kopen...
Maar ik wil 'm wel...all in good time.
Toch maar even uitgelegd waarom ik dan wel dat mailtje had gestuurd...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57732860
Ik denk dat je voor ijs beter de staafmixer op fruit kan zetten ipv alleen het sap gebruiken...
Dan krijg je door de grotere hoeveelheid vaste stof een zachter ijs.
Terwijl je als je alleen sap gebruikt meer een ijsblokjes idee krijgt.
pi_57732898
quote:
Op maandag 31 maart 2008 10:52 schreef p_iglet het volgende:
Ik denk dat je voor ijs beter de staafmixer op fruit kan zetten ipv alleen het sap gebruiken...
Dan krijg je door de grotere hoeveelheid vaste stof een zachter ijs.
Terwijl je als je alleen sap gebruikt meer een ijsblokjes idee krijgt.
Had ik al verteld dat ik blij ben dat je hier post?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57757485
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:11 schreef Oblivion het volgende:
We wonen in het midden van het land.
Maar ben me wel aan het oriënteren hier in de buurt, waar ik onbespoten fruit en groentes kan vinden...

Het ijs van Columbus

Lijkt me wel wat, en jij?

Ah, bedankt voor de tip over pindakaas en drop!!!!
In en rond Utrecht zijn verschillende bedrijven die biologsiche groenten produceren. Als dat niet te ver weg is kan ik je wel wat tips geven.

Ik denk dat je bji de reformwinkels trouwens ook heel ver kunt komen met oa sojamelk ed. En qua diksap heb je dan nog meer keuze.
pi_57761185
Is niet ver weg... Kom maar op met die tips!

Ja, ik heb al een paar reformwinkels gehad, maar elke keer was er dan iemand bij, en moet echt een keer op mijn gemak gaan kijken.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57765251
In Groenekan staat in de lente, zomer en herfst een groentenkraam: http://www.groenekans.nl/

In Maarschalkerweerd heb je een tuin met verkoop: http://www.moestuinutrecht.nl/

Al deze producten zijn ook te koop bij de biologische winkel op de Adelaarstraat (bij de molen): http://www.riodebio.nl/

In de Adelaarstraat zit in de molen zit ook een biologische slager. Kom daar echter niet om 17:45 voor gesneden vleeswaren want dat lukt dan meestal niet meer omdat de machines dan al schoon zijn.

Op vrijdag is in het centrum een biologische markt.

Op zaterdag is er een grote markt met streekproducten in Woerden: http://www.streekmarkt-woerden.nl/

In Bilthoven zit een winkeltje van het landschap (erg uit de route) die hebben oa meel, jam en fruit. Ook zijn de wildpakketten daar te koop. Wildpakketten zijn pakketten met vlees afkomstig van rundderen uit natuurgebieden. (dat mag niet biologisch heten)
pi_57766254
Bilthoven is bij mij vlakbij!

Bedankt voor de tips!
Allemaal gebookmarked!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57766931
http://www.utrechtslandschap.nl/?RubriekID=2045 winkeltje van het landschap.

In de Bilt zit ook nog een reformwinkel hun assortiment is niet zo leuk als Rio de Bio. De winkel van de Bilt zit op de Hessenweg.
pi_57779932
Je kan ook een abonnement op biologische groenten nemen. Even googlen, zijn overal wel veel winkels die daar aan meedoen.
Sweet and innocent...
pi_57780070
Ik was daar inderdaad al mee bezig!

Nou mensen, nog recepten?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 2 april 2008 @ 17:20:20 #97
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_57783541
Ik zat zelf te zoeken naar een suikervrije ketchup en vond dit recept. Misschien is het ook wat voor je zoon? Met een sausje erbij is tenslotte alles lekker

Tomatenketchup

500 gram tomaten
1 klein blikje tomatenpuree
1 dl azijn
1 eetlepel honing
1 plakje verse gember
1 stukje citroengras
1 laurierblad
1 stukje rode peper
geraspte schil van een kwart citroen
zout

Bereiding:

was de tomaten en snijd ze in kwarten
doe de tomaten in een ruime pan met de overige ingredienten
breng langzaam aan de kook
laat ca. 20 minuten zachtjes doorkoken
wrijf de gehele inhoud van de pan door een roerzeef of een gewone zeef zodat de schilletjes e.d. achterblijven in de zeef
doe de gezeefde tomatenmassa in een schone pan en kook het geheel in ca. 15 minuten langzaam in
maak de ketchup goed op smaak met zout en evt. extra honing en azijn naar smaak
vul schone en in kokend water gesteriliseerde weck- of jampotten tot 2 centimeter onder de rand met de kokende ketchup
sluit direct af met eveneens gesteriliseerde deksels en zet de potten in een pan
vul deze op met kokend water totdat de potten voor 2/3e in het water staan
breng het water weer aan de kook en laat de ketchup in 15 minuten (met deksel op de pan) steriliseren
zet de potten op een droge theedoek om af te koelen en bewaar ze max. 6 maanden op een koele, donkere plek
Bereidingstijd: <60 minuten
pi_57783658
Oh, die moet te doen zijn!
Thank U!

We gebruiken nu die van Mc Donalds uit de supermarkt, wel suikervrij, maar ja geheim recept dus je zal niet exact weten wat er nu allemaal in zit en als het recept bevalt, waarom makkelijk doen...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57784398
even nieuwsgierig, heb je wat aan het boekje wat ik voor je gevonden had?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_57784829
quote:
Op woensdag 2 april 2008 18:05 schreef littledrummergirl het volgende:
even nieuwsgierig, heb je wat aan het boekje wat ik voor je gevonden had?
Ja, met hier en daar een paar aanpassingen heb ik er zeker wel wat aan!
Als je opeens anders moet denken en koken lijkt het wel of je blanco slaat, dan helpt je dit toch weer een eind op weg...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57786590
Okay, meneer had vanmiddag kibbeling op....
Dat gaat dus niet...

Dus ik zoek een recept voor kibbeling die ik zelf kan maken, inclusief kruiden...

*Ook zoeken gaat...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  donderdag 3 april 2008 @ 19:35:40 #102
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57811070


[ Bericht 100% gewijzigd door BBQ-kip op 03-04-2008 23:20:35 (Weggehaald op verzoek) ]
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_57812883
Box is gewoon open..en niet vol...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  donderdag 3 april 2008 @ 23:51:48 #104
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57818844
Stomme rotFok... soms zijn gewone face-to-face-gesprekjes toch echt veel beter.

Had je al gekeken voor Stevia? Ikzelf heb het tot nu toe niet meer kunnen vinden sinds de natuurvoedingswinkel hierzo weg is gegaan. Het is wel verkrijgbaar, dat weet ik zeker, het is alleen even goed zoeken. Met stevia ben je van een heel deel van je suikerproblemen af en dat maakt het bedenken van leuke recepten, zeker voor kids van die leeftijd, veel makkelijker.

Ik weet niet of hij gek is op vlees op zijn brood, maar het is wel ontzettend gaaf als je je eigen vleeswaren kunt maken. Bijvoorbeeld ham maken van een bovenbil die je in pekel met kruiden hebt gelegd, daarna langzaam garen in een lekkere bouillon. Jammer dat piet verdriet er niet meer is, die had er vast een zelfbedacht superrecept voor kunnen geven.

Zelf pasta maken en samen met je zoontje (alles wat hij zelf heeft gemaakt is natuurlijker lekkerder voor hem) vullen met groenten die hij mag en ricotta.
Van de overgebleven pasta willekeurige vormpjes maken en koken. Daarna mengen met stukjes in de oven geroosterde paprika, kappertjes (of weglaten als hij ze vies vindt), zelfgemaakte mayonaise, gekookte sperzieboontjes en lente-uitjes in ringen. Stokbroodje (bio-winkel, afbak) erbij en klaar.

Little gem sla kopen, blaadjes losmaken en mooi op een schaal leggen. Hierop leggen:
- halfhard gekookte eitjes in partjes gesneden
- avocado in partjes
- uitgebakken spekjes (biowinkel of biologische van de AH, anders teveel toevoegingen denk ik)
- geraspte kaas
- komkommerplakjes in wiebertjesvorm gesneden
- dressing van zelfgemaakte mayo met yoghurt, ansjovis, parmezaanse kaas en peper

Tomatensaus maken met veel ui erdoor en hier gekookte reuzebonen (ook wel olifantsbonen genoemd, grote witte bonen) in doen, serveren met een stukje gegrild vlees o.i.d. en lekkere plakrijst.

Pasteitjes met daarin geprakte tuinerwtjes, deeg zelf maken of kant-en-klaar bladerdeeg gebruiken als dat kan. Zelf bladerdeeg maken lijkt me verschrikkelijk veel werk en moeilijk.

Geroosterde bieten uit de oven (beetje olijfolie, zout, peper en eventueel knoflook erover en 45 minuutjes in de oven laten roosteren) is trouwens ook superlekker.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_57819579
Ohja, let wel dat je doorzichtige stevia koopt, ik heb ook ooit eens de donkere versie gehad, die smaakte naar dropsap. Dat was niets voor door de yoghurt, door de thee was het nog net te doen.

(OT: En verrek ja, waar is pietverdriet gebleven?)
(:
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:26:10 #106
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57819623
Volgens mij was die geband en heeft toen besloten niet meer terug te keren, maar heel zeker weten doe ik dat niet, omdat ik zelf Fok toen de rug een beetje had toegekeerd.

Waar haal jij stevia Nein?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_57819816
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 00:26 schreef BBQ-kip het volgende:
Volgens mij was die geband en heeft toen besloten niet meer terug te keren, maar heel zeker weten doe ik dat niet, omdat ik zelf Fok toen de rug een beetje had toegekeerd.

Waar haal jij stevia Nein?
Ik haal het in eindhoven, bij een reformzaak op de gestelsestraat.

http://www.steviamarkt.nl/stevia.asp#FL204

Maar hier kan je het ook bestellen. Is volgens mij ook niet van die donkere stevia (in die donkere zat nl. alcohol).
(:
  vrijdag 4 april 2008 @ 00:48:36 #108
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57820100
Ik heb in Nederland weleens de donkere gehad inderdaad met alcohol, via een vriendin uit de VS de witte zonder alcohol.
Ik ga het meteen even bestellen, bedankt!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_57824372


Stevia!

We gaan zo shoppen, dus dat komt mooi uit!
En kan ik het niet krijgen dan bestel ik het inderdaad ook.

WOOOOOOOOOOOOOOT, Shoppen!
Bedankt voor de tips!!

Update gedag zoonlief: Gaat echt keigoed!
We komen net van de therapeut af en die kon zijn ogen en oren niet geloven. (zoonlief was mee)
Nog even en dan is het strattera!

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57839178
Zo, dat is binnen, ze hadden het zonder alcohol!
Wat verzot achterlijk dat het niet verkocht mag worden voor inwendig gebruik...
(Ja ergens logisch, de suikerindustrie zou lam gelegd worden....maar dat vind ik geen excuus...)
Heb zelf ook maar de proef op de som genomen, geen hartkloppingen en/of raar gevoel in buik!
Maar hopen dat zoonlief ook zo reageert!

Ook gescoord:
Sesam pasta en hazelnotenkrenten pasta, 4 soorten lekker jams.

En in de kookwinkel: Pasta machine met alle soorten kopstukken, goede staafmixer met zo'n bakje eronder...
Een slicer (goedkopere variant van de Madoline) en nog wat dingetjes...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57839677
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 22:24 schreef Oblivion het volgende:
Zo, dat is binnen, ze hadden het zonder alcohol!
Wat verzot achterlijk dat het niet verkocht mag worden voor inwendig gebruik...
(Ja ergens logisch, de suikerindustrie zou lam gelegd worden....maar dat vind ik geen excuus...)
Heb zelf ook maar de proef op de som genomen, geen hartkloppingen en/of raar gevoel in buik!
Maar hopen dat zoonlief ook zo reageert!

Ook gescoord:
Sesam pasta en hazelnotenkrenten pasta, 4 soorten lekker jams.

Ben je bij een natuurvoedingswinkel geweest? Die hebben vaak idd veel broodbeleg zonder al teveel toevoegingen.

Ik maak zelf trouwens graag hummus voor op brood: kikkererwten, tahin, citroensap, knoflook, beetje komijn, beetje cayennepeper... In de blender, brrrrrt, klaar. Lekker, vind ik.
pi_57839737
Ja, ben vandaag maar weer eens geweest.
Oh en die tahin heb ik vandaag gekocht, toch?
Morgen even kijken naar kikkererwten...
Kan ik die halen bij de Turk?
De rest is gewoon standaard hier in huis.

Thank U!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57839865
Het is echt heerlijk in combi met geroosterde groete (courgette, paprika, ui). Ik maak dan zo'n dikke sandwich van zuurdesembrood, met hummus, wat rucola of eikenbladsla, en groente. Echt een sjieke lunch

Ik koop de kikkererwten idd bij de turk (3 grote blikken voor twee euro ). Een wat grotere supermarkt heeft ze ook wel. Je kunt ook gedroogde halen bij de natuurwinkel, zelf weken en koken. Ook lekker voor falafels
pi_57839902
Onze Turk heeft ze volgens mij ook gedroogd, die moet ik hebben...
Morgen even vragen aan de buuf...

Oh dat klinkt heel erg lekker allemaal!
Zoonlief en man willen allebei geen bonen meer hebben...
Zeg gewoon dat er geen bonen in zitten...

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 11:32:02 #115
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_57885742
Obli, heb je al eens de 'Knappeltjes' van Zonnatura geprobeerd?
http://www.zonnatura.nl/kikker/kik_2-5.html
Vond ik een heel lekker tussendoortje om te knabbelen zonder gekke dingen erin.

En nog een pasta-tip, ik weet niet of het binnen jouw richtlijnen valt, maar volgens mij is het behoorlijk basic.

Bosje peterselie fijn hakken, in een kommetje doen met een flinke scheut olijfolie.
Limoen schil raspen en het sap van een halve limoen erbij doen en dan 2 tenen knoflook (of meer als je dat lekker vindt) er doorheen doen. Paar uur laten trekken.
(Semi-) verse pasta koken, spulletje er doorheen roeren en klaar.

Het heet een Gremolata en je zou er evt. ook nog ansjovis doorheen kunnen doen, maar daar hou ik persoonlijk niet zo van.

Ik vind het zelf echt gruwelijk lekker.
***
pi_57889152
Ja, helaas zit daar kaneel in... genoeg voor een paar uur stuiteren.
Maar soms mag hij die wel, als ik weet dat hij zijn energie ergens kwijt kan.

Vind je recept er zeer lekker uitzien.
Is dat pittig?
Ik kan natuurlijk ook knoflookbollen in olie gebruiken.... (Zijn niet zo scherp}
Hmmm, net mijn eigen pasta machientje gekocht....
En goede staafmixer...

Zo, heb het maar gelijk gemaakt, staat al klaar in een bakje! (frutje wat bij de pasta gaat dan he? )
Pasta waag ik me nog niet aan...
Ben benieuwd!

Vanavond maar eens serveren met een grote salade.

Thank U, BE.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 14:36:30 #117
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_57889249
Ik ben benieuwd wat je ervan vind!
Ik vind het zelf niet zo heel scherp, maar ik heb hier vaak 'oude' knoflookbollen liggen, dat scheelt natuurlijk ook.
***
pi_57889398
Oh, nou die heb ik ook...
Boeie...

Als het goed is is er nog ergens een zelfmaak pasta topic.
*zoeken gaat....
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57889527
Verse pasta

Van zoalshetis...
Heb jij ook je steentje hier bij gedragen...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 15:57:53 #120
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_57890713
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 17:17 schreef Oblivion het volgende:
Bouillon trekken:

Schenkel en mergpijp lang in de oven op hoog graden stand flink bruin laten worden.
Boter in de pan, dan uien, knolselderij, halve knoflookbol door midden, ansjovis, prei, wortel, laurierbladen goed laten stoven, dan het vlees en mergpijp erbij... Litertje water erbij... flesje rode wijn erbij...

Staat al lekker te pruttelen.
Ik weet niet of je zoon wel mozarella mag..
Maar een grote hit bij mijn jongens is 750 ml bouillon aan de kook laten komen, 500 gram diepvrieserwten erin, een lenteuitje in zijn geheel mee laten koken. Als de erwtjes gaar zijn uitje eruit, mozarella in stukken erin en dan maar pureren. Dan krijg je een lichtgroen iets slijmerig soepje, maar ze zijn er dol op.
Ook in een thermosfles mee naar school voor bij de overblijf. Heel simpel maar superlekker.
(verse dorperwten wil ook, maar dan wel zelf pellen. Poterwten en voorgepelde verse krijg je van die harde schillen erin, da's jukkie)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_57891131
Heb mozzarella hier liggen, maar wist nog niet wat ik ermee wilde doen...
En ik heb ook geen idee of hij reageert.
Dus dat recept maak ik van de week gewoon!

Bedankt!

Hij heeft net (5 minuten geleden) sojachocolademelk tot zich genomen...
Nu maar hopen dat ie niet reageert...

We tellen af....
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57896482
quote:
Op maandag 7 april 2008 14:36 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ben benieuwd wat je ervan vind!
Ik vind het zelf niet zo heel scherp, maar ik heb hier vaak 'oude' knoflookbollen liggen, dat scheelt natuurlijk ook.
Mjah, mjah....
Misschien iets verkeerds gedaan, of te weinig op de pasta...
Zoonlief was er ook niet kapot van.

Had ik het teveel vermalen?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 20:47:40 #123
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_57896641
Dat zou wel kunnen. Dat was namelijk wel mijn iniitiele reactie toen ik je bakje zag.
Ik hak de peterselie fijn, maar je moet het nog wel kunnen onderscheiden zeg maar. Maar ik weet niet of dat het is.
Ik zal het recept er eens bij pakken voor de hoeveelheden, mss scheelt dat ook. Ik doe het uit de losse pols, maar goed...

1 zakje verse peterselie (25 gr)
2 teentjes gepelde knoflook
geraspte schil van 1 limoen (+ eventueel wat sap)
100ml olijfolie
En ik zie nu, 1 rode peper zonder zaadjes (maar die doen wij er dus nooit in).

Hak de peper, de peterselie en de knoflook heel fijn. Meng in een schaal rode peper, peterselie, knoflook, limoenschil en de olijfolie door elkaar en breng op smaak met zout.

Maar goed, het kan natuurlijk dat je het niet lekker vindt, smaken verschillen.
***
pi_57897265
Nee, want ik ben gek van die smaken!
Dus dat kan niet...

Volgende keer maak ik 'm precies zo, en dan oordeel ik!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 21:20:32 #125
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57897323
quote:
Op zondag 30 maart 2008 22:11 schreef Oblivion het volgende:
We wonen in het midden van het land.
Maar ben me wel aan het oriënteren hier in de buurt, waar ik onbespoten fruit en groentes kan vinden...

Het ijs van Columbus

Lijkt me wel wat, en jij?

Ah, bedankt voor de tip over pindakaas en drop!!!!
het recept voor drop staat ook in het FOK!-kookboek en daar kun je ook een recept voor lollies vinden waar hij misschien wel tegen kan
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_57897510
Dank je Muck, zal het fokkookboek in de gaten houden, maar kristalsuiker en bruine suiker zijn een big no-no.
Misschien kan ik dat oplossen met stevia.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57897540
Nee, zal niet gaan lukken, want je krijgt geen stroopachtige brei dan....

Nou ja, dan maar geen drop of lollies...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 21:36:14 #128
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57897688
quote:
Op maandag 7 april 2008 21:30 schreef Oblivion het volgende:
Dank je Muck, zal het fokkookboek in de gaten houden, maar kristalsuiker en bruine suiker zijn een big no-no.
Misschien kan ik dat oplossen met stevia.
ja, dat had ik zelf ook bedacht en wilde net mijn bericht gaan editten, maar je was me voor
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_57897804
quote:
Op maandag 7 april 2008 21:36 schreef Muck het volgende:

[..]

ja, dat had ik zelf ook bedacht en wilde net mijn bericht gaan editten, maar je was me voor
Geeft niks, wellicht was het wel wat geweest!

Is toch heel raar, maar hij reageert niet meer zo erg op chocolade.....
Vanmiddag dat kleine glaasje sojachocolademelk (is lekker joh! ) gegeven, maar een heftige reactie bleef uit.

Die scharen we dan onder het snoep, af en toe een glaasje...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 21:44:19 #130
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57897908
quote:
Op maandag 7 april 2008 21:40 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Geeft niks, wellicht was het wel wat geweest!

Is toch heel raar, maar hij reageert niet meer zo erg op chocolade.....
Vanmiddag dat kleine glaasje sojachocolademelk (is lekker joh! ) gegeven, maar een heftige reactie bleef uit.

Die scharen we dan onder het snoep, af en toe een glaasje...
oh dat is echt heel fijn!

mijn oppaskinderen waren allergisch voor zo'n beetje alles én een van de 2 had ADHD, dus die mochten ook haast niks. Bij de natuurvoedingswinkels verkochten ze lollies op basis van fruitsap zonder suiker die ze wél mochten. Ze hadden hele nare houten stokjes, maar zelfs ik vond ze best lekker. Misschien dat het ook iets voor je zoontje is?
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_57898188
Ik zou op de verpakking moeten kijken, er zijn een aantal dingen (ook natuurlijke dingen) waar hij gewoon van uit zijn dak gaat...

En och, de suikerverslaving is eigenlijk voorbij en eet nu rustig als hij thuis komt een soep met brood.
Gaat prima!
Dan zie je hoeveel zijn kleine brein opmaakt aan energie uit het eten, en hij heeft alleen maar meer trek gekregen.

Voorlopig komt hij elke dag met een klein presentje uit school...
(Knikkers, smurfen, stickers etc etc)
En dan mag hij een euro magneet op zijn bord plakken.
Zijn snoepjes zijn pokemon kaarten! Ook goed!

Zo heb ik het ook uitgelegd, andere mama's kopen van geld snoep, hij mag het opsparen.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 22:12:32 #132
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57898672
De Stevia hier was zaterdag al binnen
Heb jij het al in huis Obli, en heb je er al me geëxperimenteerd?
Het geeft natuurlijk niet dezelfde lekkere nasmaak als suiker, maar beter dan aspartaam e.d. en geen calorieën of omhoog schietende glucosespiegels.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_57898778
quote:
Op maandag 7 april 2008 22:12 schreef BBQ-kip het volgende:
De Stevia hier was zaterdag al binnen
Heb jij het al in huis Obli, en heb je er al me geëxperimenteerd?
Het geeft natuurlijk niet dezelfde lekkere nasmaak als suiker, maar beter dan aspartaam e.d. en geen calorieën of omhoog schietende glucosespiegels.
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 22:24 schreef Oblivion het volgende:
Zo, dat is binnen, ze hadden het zonder alcohol!
Wat verzot achterlijk dat het niet verkocht mag worden voor inwendig gebruik...
(Ja ergens logisch, de suikerindustrie zou lam gelegd worden....maar dat vind ik geen excuus...)
Heb zelf ook maar de proef op de som genomen, geen hartkloppingen en/of raar gevoel in buik!
Maar hopen dat zoonlief ook zo reageert!
Ofcourse!


Thee met zoetjes: Onregelmatige hartkloppingen.
Thee met suiker: Een razend tekeer gaan hart...
Thee met stevia: Niks, nada! Heerlijk!

Ik vind het een uitkomst!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 22:23:13 #134
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57898936
Ik moet echt beter gaan lezen... sorry

Maar fijn dat dat zo goed gaat! Merkt hij zelf ook dat het zo goed gaat? Lijkt me dat hij ook veel lekkerder in zijn vel zit, als je zo onrustig bent en je zo onprettig voelt is dat echt klote, zeker als je nog zo jong bent.
en wie weet kun je na een periode van "afkicken" een aantal zaken heel rustig aan gaan opbouwen qua gebruik en kijken of dit lukt, zogenaamde desensitisatie.
Maar eerst lekker genieten van hoe goed het gaat
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_57899206
Ja, hij voelt absoluut verschil, vraagt ook niet meer naar snoep en suikers en dergelijke.
En inderdaad eerst een aantal maanden niks meer, en dan voorzichtig weer proberen.

Van het weekend in het logeerhuis is het flink fout gegaan...
Gewoon even lekker ramen ingooien met z'n alle...
Daar krijgt hij dus alles, geen snoep maar wel de toevoegingen.
Maar even bellen of dat niet anders kan.


Maar ben weg van die stevia, want ik voorzag een leven zonder iets van lekker voor mijn ventje...
Geen leuk vooruitzicht....
In augustus is hij jarig, dus hij vraagt nu al om een taart...
Nu kan het dus! Is toch helemaal te gek!?

Morgen ergens speciale meel halen voor de pasta, dan heb ik dat ook vast in huis.
We komen er wel!

Oh en ik had kleine kuipjes met vegetarische pate gekocht en die vind hij heel lekker, ook geen reactie op gehad!
Van Tartex...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 22:42:46 #136
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_57899448
Hoi,
Ik zag wel dat je een vraag had over kibbeling, daar kan ik je niet mee helpen.
Maar aangezien ik wel wat bouillon-recepten zag gaan, heb je ook gedacht aan het zelf maken van kroketten?
Mijn oma maakte die vroeger altijd zelf, maar moet zeggen dat ik het zelf nooit geprobeerd heb.
Misschien dat je even moet googlen voor een goed recept maar de basis weet ik nog wel.
Je zult misschien de paneer moeten aanpassen, ik weet niet of je zoon dat mag. Maar eventueel oud wit brood in de keukenmachine.

ong. 75 gram boter
ong. 75 gram bloem
0,5 liter bouillion
zout peper mosterd (van alles waar je het mee op smaak kan brengen)
Vlees (soepvlees, kip, wat je wilt)
eieren
paneermeel

De boter smelten, in een keer de bloem bijvoegen en met een houten lepel roeren tot een bal ontstaat.
Dan de "bloembal" een paar minuten doorwarmen om de bloem smaak weg te halen.
Voorzichtig steeds een beetje bouillion toevoegen tot je de gewenste dikte hebt (voor kroketten moet dat nog best stevig zijn). Het vlees toevoegen en op smaak maken. Dan af laten koelen. Vervolgens kroketten (of bitterballen) vormen.
Even door een losgeklopt eitje halen en dan door de paneer en in de frituur.

Misschien ook leuk om het vormen van de kroketten samen met je zoon te doen, ik vond het tenminste als kind super stoer dat ik zelf bitterballen had gemaakt.

Heb er overigens zelf heel erg zin in gekregen....ga het dit weekend misschien maar eens uitproberen.
Zelfgemaakte frietjes erbij....
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
pi_57899621
Ik kwam toevallig net in de delicious van maart een recept tegen voor ketchup...
Bevat wel suiker en ook kaneel, maar dat kan je vast vervangen door stevia, agavesiroop ofzoiets..
Het recept zelf nog niet geprobeerd, maar wil dat binnenkort zeker gaan doen.

Tomatenketchup

ingredienten
100gr wortel
50gr ui
1 teentje knoflook
15gr suiker
1,5dl azijn
1 rode paprika
1 rode peper
1 takje lavas
2 takjes peterselie
1 kruidnagel
1 mespuntje kaneelpoeder
1 laurierblaadje
1 liter gepasseerde tomatensaus

bereiding
snijd wortel, ui, knoflook, paprika en rode peper (zonder zaadlijsten) heel fijn. Zet de groenten ophet vuur samen met de takjes lavas, peterselie, kruidnagel, laurierblaadje en tomatensaus. Breng op smaak met zout.
Kook de saus op matig vuru gedurende 30min of tot de saus is ingedikt tot de helft (ketchupdikte). Verwijder lavas, peterselie, kruidnagel en laurierblaadje.
Pureer de ketchup in de keukenmachine of met een staafmixer. Druk de tomatenketchup door een zeef en giet in een fles.
pi_57899645
Oh, dat klinkt inderdaad helemaal niet zo gek, en hij kan inderdaad meehelpen, zal hij leuk vinden!
En heb alles in huis!

Hmm, wij eten morgen biefstuk maar dat vind hij niet lekker, wellicht is het een leuk plan dit morgen al te doen.

Dank je wel!

Edit: Was voor Uccie.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 22:51:34 #139
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_57899711
Heb inmiddels zelf nog ff gegoogled en deze site gevonden: http://www.coquinaria.nl/recepten/03.1recept.htm
Hier staat iets meer over zelf kroketten maken.
Succes!
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
pi_57899750
Piglet? Die gepasseerde tomatensaus, zou je daar ook gezeefde tomaten kant en klaar (100% natuurlijk)
voor kunnen gebruiken?
Want de pakken heinz en huismerken met dit soort dingen zijn absoluut zonder toevoegingen..
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57899780
gepaseerde tomatensaus is gewoon hetzelfde als gezeefde tomaten..

paseren is een moeilijk woord voor door een zeef doen
pi_57899786
quote:
Op maandag 7 april 2008 22:51 schreef Uccie het volgende:
Heb inmiddels zelf nog ff gegoogled en deze site gevonden: http://www.coquinaria.nl/recepten/03.1recept.htm
Hier staat iets meer over zelf kroketten maken.
Succes!
Check, en bewaard in zijn mapje!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57899802
quote:
Op maandag 7 april 2008 22:54 schreef p_iglet het volgende:
gepaseerde tomatensaus is gewoon hetzelfde als gezeefde tomaten..

paseren is een moeilijk woord voor door een zeef doen
Ah, okay, dacht al zoiets, maar ga het me niet moeilijker maken dan dat het al is...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 7 april 2008 @ 23:42:26 #144
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57900948
oh, die kroketten klinken tof!
die wil ik ook een keer maken
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_57904452
heb toch ook een stevia vraagje (we kunnen ook een apart stevia topic openen als er meer vragen zijn).

Welke hebben jullie gescoord? Ik wil het gebruiken als zoetstof in de koffie en als vervanger van suiker tijdens het bakken. Welke werkt het beste voor deze toepassingen?

de zoetstoffen schijnen namelijk ook niet zo'n goed effect te hebbben op migraine patienten.
pi_57904500
Ik heb deze gekocht:



Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_57906034
quote:
Op woensdag 2 april 2008 19:38 schreef Oblivion het volgende:
Okay, meneer had vanmiddag kibbeling op....
Dat gaat dus niet...

Dus ik zoek een recept voor kibbeling die ik zelf kan maken, inclusief kruiden...

*Ook zoeken gaat...
Kibbeling is niets anders dan in stukjes gesneden kabeljauw (of wijting) in een krokant 'jasje'.
Dus recept:
- kabeljauw(filet) in stukjes snijden
- beslag maken van bloem en melk, iets dunner dan pannenkoeken beslag, dat op smaak brengen met zout en peper, zorgen dat het goed koud is voor het gebruikt gaat worden
- een mix van kruiden (zelf bepalen wat je lekker vind, je zou bij vis in zijn algemeenheid kunnen denken aan onder andere dille, bieslook, dragon en kervel) strooi je over de vis, dit laat je even (minuutje of wat) intrekken
- de gekruide vis door een beetje bloem halen, dit afkloppen en daarna dit door het beslag halen, goed laten uitlekken
- frituren op ongeveer 170 graden

Klaar is de kibbeling
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"
LinkedIn profiel
pi_57908408
Ja, maar ik wil dan wel graag de smaak van kibbeling.
Zo dicht mogelijk zelfs...

Dus ik zit met de mix van kruiden, wat gaat er in de mix.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  dinsdag 8 april 2008 @ 20:14:20 #149
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57917446
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 10:50 schreef beunkster het volgende:

[..]

Kibbeling is niets anders dan in stukjes gesneden kabeljauw (of wijting) in een krokant 'jasje'.
Dus recept:
- kabeljauw(filet) in stukjes snijden
- beslag maken van bloem en melk, iets dunner dan pannenkoeken beslag, dat op smaak brengen met zout en peper, zorgen dat het goed koud is voor het gebruikt gaat worden
- een mix van kruiden (zelf bepalen wat je lekker vind, je zou bij vis in zijn algemeenheid kunnen denken aan onder andere dille, bieslook, dragon en kervel) strooi je over de vis, dit laat je even (minuutje of wat) intrekken
- de gekruide vis door een beetje bloem halen, dit afkloppen en daarna dit door het beslag halen, goed laten uitlekken
- frituren op ongeveer 170 graden

Klaar is de kibbeling
er zijn zelfs zakjes kibbelingkruiden te koop bij o.a. Makro
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_57919833
Ja, die vol zitten met andere spullen die ik er niet in wil hebben...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')