abonnement Unibet Coolblue
pi_57558830
Doordat zowel ik als mijn vriend fulltime werken wil het gezond eten er nog wel eens bij inschieten.
Zeker als we zonder vlees zitten*, weet ik vaak gewoon echt niet meer wat te koken. Daarom wil ik eigeniljk steeds meer dingen in (drie)dubbele porties maken en die invriezen. Wel zo makkelijk.
Maar eigenlijk doe ik dit tot nu toe alleen met Roti en multiinzetbare tomatensaus, die ik gebruik voor homemade pizza's en pasta. Pasta wil ik overigens binnenkort ook eens zelf gaan maken, maar dat komt er steeds niet van.

Wat zijn jullie favoriete gerechten om lekker in te vriezen om er later lekker makkelijk nog een keer van te kunnen eten?


* We bestellen ons vlees bij een speciale slachter een paar dorpen verder. Die levert eigenlijk alleen aan horeca, maar als particulier kun je je bestelling mailen en dan kun je die vrijdagavond of zaterdagochtend komen ophalen. De bestelling moet voor donderdag bij de slager binnen zijn, anders moet je dus weer een week wachten. Hoop gedoe, maar nu ik eenmaal deze slager heb ontdekt, hoef ik echt geen vlees meer van de supermarkt. Maar doordat we zulke luie fluimers zijn (of drukke fultimers, kwestie van interpretatie ), vergeten we dus regelmatig vlees te bestellen en zitten we zonder, wat het koken best lastig maakt.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_57558981
Wij hebben een veel te grote moestuin voor het huis waardoor ik altijd de hele winter snijbonen moet eten.
Ze smaken overigens prima.
pi_57564666
Eigenlijk vries ik alleen pastagerechten in, of droge witte rijst als we die overhouden. Maar we hebben maar een klein vriesvak, geen plek voor een flinke vriezer, dus dan houdt het al snel op. Kun je niet gewoon extra vlees bestellen en dat invriezen?

Wat ik zelf handig vind, zijn die zakjes pasta van Grand'Italia waar al vulling in zit. Ik kom even niet op de naam, helaas, maar je hebt ze ook waar al vlees in zit. Dus da's makkelijk dan als we even geen zin/tijd hebben of niets in huis op zondagavond, dan is het gewoon zo'n zakje in de pan en een potje kant-en-klare pastasaus erdoor.

Verder is mijn favoriete pasta makkelijk te maken: tagliatelle koken, ondertussen salami uitbakken in een koekenpan, kappertjes toevoegen, plensje rode wijn erbij en even laten staan. Tagliatelle afgieten en dan de salami, kappertjes en wijn erdoor gooien. Op zich is het zo al goed te eten, heb je toevallig sla of iets anders voor salade in huis of wat groente die je er gegrild bij kunt doen, dan is het mooi meegenomen. Het is ook snel klaar, minuutje of tien. Ik zorg gewoon dat ik een stuk salami en kappertjes in huis heb, allebei lang houdbaar. Rode wijn hebben we toch altijd wel, en dat we dan de fles leeg móeten drinken nemen we maar voor lief.

Oh ja, diepvriesvis natuurlijk, ook altijd makkelijk.
Sanity is (not) statistical
pi_57565359
AH heeft van die zakken diepvriesgroenten. Je kan bijv. de Mexicaanse variant op voorraad hebben in je vriezer en gehakt (die je in porties voor 1 of 2 personen invriest).
Samen met een zakje mix voor chili con carne draai je dat gerecht in 15 mins in elkaar.
pi_57566750
Maeghan, ik bestel ook extra vlees, maar ook dat is natuurlijk een keer op. En soms duurt het dan even voor ik er aan denk het weer te bestellen. (Alhoewel, eigenlijk denk ik er altijd vrij snel aan, maar vervolgens doe ik het dan weer niet.)

Maar het is geen topic bedoeld voor wat te koken als je geen tijd hebt. Het is een topic voor wat te koken als je soms makkelijk "kant en klaar" wilt eten, maar niet de vieze kant en klaar van de supermarkt of bezorgchinees/shoarma/spareribs/what ever wil eten.

Overigens ook lekker op zn tijd, maar das gewoon heel ander eten.

Dus ook de tip can cinnamongirl is niet echt van toepassing. Ik zoek gewoon dingen die je kunt makkelijk in grote hoeveelheden kunt koken en daarna makkelijk in 1 bakje kunt invriezen om ze later op te kunnen warmen in de magnetron en een lekker makkelijk, maar toch erg lekker maaltje te hebben.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_57566915
Dan zou ik lekker in het weekend wat tijd uittrekken om een enoooorme pan Boeuf Bourguignon te maken.
Dat vries je in en dan kun je het eten met rijst of aardappeltjes. Je kunt die laatste ook in je stoof verwerken, dan ben je helemaal snel klaar!
  zondag 23 maart 2008 @ 21:27:58 #7
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57566932
Standaard ingevroren in mijn vriezer:

- Zelfgemaakte pasta-saus
- Moussaka
- Kip kerrie
- Soep
- Kipfilets
- Zelfgemaakte burgers
- Verse kruiden
- Gehakt
- Een doperwten-dille thingie
- zelfgemaakte cevapcici's

De pasta-saus neemt de grootste plek in, dat is elke 2 weken 3 liter.
Ik gebruik het als basis voor pasta, voor pizza, maar ook voor chili en wraps .
Saus ontdooien, kideneybonen, mais, paprika erdoor en in een wrap flikkeren en in de oven ermee.
Of gewoon chili met rijst
Of op een pizza-bodem met veel groenten
( zijn toch weer 3 maaltijden, eigenlijk 4 )
Alles maak ik vers en laat ik buiten terugkoelen en vries in direct in. Vriezer staat bij ons ook behoorlijk hoog.

Ik kook elke zondag een aantal maaltijden en doe die in bakken voorzien van label met inhoud en datum van die dag.
Zo houd ik het vol om lange dagen te maken en toch goed te eten.
Enige wat ik s'avonds nog hoef te doen is groenten te maken of een salade.
pi_57566938
Oooeh in dat topic ga ik inderdaad eens neuzen ja. Want alles in 1 pan is eik wel het beste als je het echt makkelijk wilt hebben!

Oooh SHE dat klinkt ook ideaal. Op dit moment hebben wij in de keuken zo'n vriezertje onder de koelkast en in de schuur zo'n 3 sterrending.
Als ik ga verhuizen wil ik ook mega 3 sterren vriezer gewoon in de keuken. Dan ga ik pas echt los..
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  Moderator maandag 24 maart 2008 @ 00:30:03 #9
45833 crew  Fogel
pi_57571204
Ik heb nu ook een vrieskist in de schuur staan, maar daar zit voorlopig alleen nog maar een thermometer in (het is er -24).
Met andere woorden: ik wil hier inspiratie op doen

In het vriesdeel van een van mijn twee combi-kasten heb ik 700-800 ijsblokjes liggen, maar da's niet erg nuttig als avondeten
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 24 maart 2008 @ 00:54:08 #10
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_57571722
* uniekhoorn in bezit van grote vrieskist met o.a.
*brood
*vis
*veel vlees
*waterijsjes
*loempia's
*probeersels van mijn mans werk *don't ask *
*groentes in zakjes uit de vriezer van de aldi of liddl
*andere groentes zoals spinazie
*bakjes met bami/nasi/snert/stamppotten
*nasiballen
*ovenfriet
*pizza
*sate
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 maart 2008 @ 09:58:02 #11
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_57574487
Hij hebben altijd wel gehakt, kipfilet en wat diepfriesgroenten in de vriezer liggen
ongeveer het lijstje van hierboven.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_57579745
Tja, ik vind de meeste gerechten toch niet zo lekker meer als je ze eenmaal ingevroren hebt. Pasta is eigenlijk de enige uitzondering daarop. Aardappels kun je niet invriezen, salade niet, veel groente kun je het beste geblancheerd invriezen dus dan is het nog niet helemaal klaar. Echt goede kant-en-klare maaltijden uit de vriezer moet ik nog tegenkomen.
Sanity is (not) statistical
  maandag 24 maart 2008 @ 15:35:53 #13
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57580065
TT gewijzigd op verzoek van TS
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 24 maart 2008 @ 15:42:33 #14
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57580211
quote:
Op maandag 24 maart 2008 15:20 schreef Maeghan het volgende:
Tja, ik vind de meeste gerechten toch niet zo lekker meer als je ze eenmaal ingevroren hebt. Pasta is eigenlijk de enige uitzondering daarop. Aardappels kun je niet invriezen, salade niet, veel groente kun je het beste geblancheerd invriezen dus dan is het nog niet helemaal klaar. Echt goede kant-en-klare maaltijden uit de vriezer moet ik nog tegenkomen.
Wat een onzin! Er zijn talloze gerechten die je van scratch zelf kunt maken en die fantastisch in te vriezen zijn.

Zo heb ik vandaag mijn vrije dag gebruikt om de vriezer te vullen met de volgende tongstrelende gerechten

- 2 KG Macaroni , met veel verse groentjes en gehakt voor manlief
- Irish Stew voor mezelf
- Chili
- Stoofvlees voor bij wat aardappels of over een zelfgemaakt patatje of als basisstoof voor een potje vanalles
- Scallopini


Ik hoef de potten en pannen weer een week niet aan te raken
En alles is vers gemaakt; zonder potjes, troepjes of toevoegingen.
Al deze maaltijden worden er ook echt alleen maar lekkerder van.

Ok, het kost je een volle dag per week; maar het scheelt me uiteindelijk uren per werkdag die ik kan besteden aan leukere dingen.
pi_57580276
Ik vind toch dat veel sauzen, kruiden en groenten hun smaak verliezen in de vriezer. Daar kun je over twisten, maar m.i. haalt het het gewoon niet bij vers. Als diepvries net zo lekker was als vers, hadden de restaurants met Michelinsterren wel een grote kelder vol vriezers. Lekker en "goed in te vriezen" vind ik toch wat anders.
Sanity is (not) statistical
  maandag 24 maart 2008 @ 15:52:04 #16
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57580428
Misschien moet je leren koken

Ik krijg nogal wat eters over de vloer in een week en ik hoor niets dan lof. Niemand zou ooit durven bevroeden dat het ingevroren is geweest.
Verse maaltijden invriezen staat ook niet gelijk aan fabrieksmaaltijden die zijn ingevroren.

En newsflash; ook in Michelin restaurants worden heel veel zaken ingevroren. Meer dan jij wilt weten zelfs
pi_57581761
Bedankt Muck!

Ik vind het ook wel zoeken hoor. Sommige dingen pakken beter uit dan andere. Ligt er ook een groot deel aan hoe je het vervolgens weer klaarmaakt. Ik maak standaard 3-4 keer roti als ik het maak, zodat ik een paar porties kan invriezen. Even in de magnetron en niks mis mee, maar laatst dacht ik dat het misschien nog lekkerder zou zijn als ik het in de koekenpan zou opwarmen en dat werd een mushi zooi. Nog wel te eten, maar wel minder lekker.
Terwijl als ik het in de magnetron opwarm het altijd perfect is. En daar zit toch ook aardappel in.

En ja misschien is vers lekkerder en iedere dag eten bij de Librije is waarschijnlijk nog lekkerder. Maar ja soms zitten bepaalde dingen er gewoon niet in en dan is het fijn een goed alternatief achter de hand te hebben. Ik grijp dan liever naar iets wat ik zelf heb gemaakt uit de vriezer, dan een kant en klaar maaltijd uit de supermarkt waar god weet wat in zit.

She, wat is scallopini? Hoef (iig tot ik weet wat het precies is ) geen volledig recept, maar een omschrijving?

Meaghan, ook wel belangrijk wat voor vriezer je hebt natuurlijk he en uiteraard kun je ook in een 3 sterren vriezer dingen geen maanden en maanden goed houden. Je moet er ook weer niet panisch over doen (mijn lief wil bijvoorbeeld alles wat langer dan een mand in de vriezer ligt weggooien, dagaweerwatver), maar veel dingen gaan na verloop van tijd gewoon achteruit.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_57582772
quote:
Op maandag 24 maart 2008 15:20 schreef Maeghan het volgende:
Tja, ik vind de meeste gerechten toch niet zo lekker meer als je ze eenmaal ingevroren hebt. Pasta is eigenlijk de enige uitzondering daarop. Aardappels kun je niet invriezen, salade niet, veel groente kun je het beste geblancheerd invriezen dus dan is het nog niet helemaal klaar. Echt goede kant-en-klare maaltijden uit de vriezer moet ik nog tegenkomen.
Ik vind pasta invriezen nou juist helemaal niet geslaagd. Gare pasta wordt bij het opwarmen nog 'gaarder' dan het al was.

Ik heb qua avond eten altijd in mijn vriezer:
bakjes zelfgemaakte soep
stoomgroente (AH /Iglo)
zak doperwten
Ik gooi vaak de helft van mijn avondmaal in de vriezer voor later zoals
rest indiase curry van kip en paprika
rest coq au vin
Soms weet ik alleen niet meer wat er nou precies in het bakje zit...ik doe niet netjes aan labeltjes zoals She
  maandag 24 maart 2008 @ 18:12:27 #19
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57583253
Boeien; als je zonder labels werkt is het tenmiste nog een beetje verrassend
Maar ik ben anal met eten, dus daarom.

Scallopini zijn kalfslapjes, platgeslagen, daarna overgoten met zwarte peper en bloem. Even aanbraden, dan beetje bouillion erbij, dan mooie paddo's , dan paar glazen goede witte wijn, smoren tot je egale saus krijgt.
Eet je met pasta.
Fantastisch gerecht en wordt lekkerder naarmate je het bewaard, omdat de smaken dat kunnen intrekken.
  maandag 24 maart 2008 @ 18:24:29 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_57583477
Er worden hiero nogal eens Indische boemboe's (zelf) gemaakt.
Die kan je incl. vlees/kip ook prima invriezen, zolang het maar niet te vet vlees betreft. ff rijst en groente erbij en je bent klaar.

Goulash (lijkt ook wel op pastasaus natuurlijk)is ook wel te doen; maar wat kritischer met invriezen/ontdooien.
Varkenshaas (in plakken)in wijnsaus gaat ook prima, varkenshaas in peperroomsaus gaat weer minder (te vet).
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 24 maart 2008 @ 18:38:13 #21
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57583709
quote:
Op maandag 24 maart 2008 18:12 schreef SHE het volgende:
Boeien; als je zonder labels werkt is het tenmiste nog een beetje verrassend
Maar ik ben anal met eten, dus daarom.

Scallopini zijn kalfslapjes, platgeslagen, daarna overgoten met zwarte peper en bloem. Even aanbraden, dan beetje bouillion erbij, dan mooie paddo's , dan paar glazen goede witte wijn, smoren tot je egale saus krijgt.
Eet je met pasta.
Fantastisch gerecht en wordt lekkerder naarmate je het bewaard, omdat de smaken dat kunnen intrekken.
oeh, dat klinkt als iets wat ik echt eens moet maken
quote:
Op maandag 24 maart 2008 18:24 schreef Hyperdude het volgende:
Er worden hiero nogal eens Indische boemboe's (zelf) gemaakt.
Die kan je incl. vlees/kip ook prima invriezen, zolang het maar niet te vet vlees betreft. ff rijst en groente erbij en je bent klaar.

Goulash (lijkt ook wel op pastasaus natuurlijk)is ook wel te doen; maar wat kritischer met invriezen/ontdooien.
Varkenshaas (in plakken)in wijnsaus gaat ook prima, varkenshaas in peperroomsaus gaat weer minder (te vet).
heb je misschien wat receptjes voor die boemboes?
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 24 maart 2008 @ 20:09:55 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_57585581
quote:
Op maandag 24 maart 2008 18:38 schreef Muck het volgende:
...

heb je misschien wat receptjes voor die boemboes?
Dat zou ik best wel willen doen.
Ware het niet dat de oude papieren zooi van mijn Oma nergens meer te vinden is.
En mijn Kokkie schrijft niks op, en; als ze al wat opschrijft is het Italiaans.

Dat wordt me teveel gedoe, dus:
Koop het Groot Indisch kookboek van Bep Vuyk
Dit is ook wel een aardige site waar je redelijk wat recepten vandaan kan halen:
http://www.valibaba.nl/index.php?page=indonesisch
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:35:05 #23
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_57597424
stamppotten zijn ook goed in te vriezen.
En ik vries vaak zelfgemaakte groentesoep in
  dinsdag 25 maart 2008 @ 18:24:06 #24
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57604421
quote:
Op maandag 24 maart 2008 20:09 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dat zou ik best wel willen doen.
Ware het niet dat de oude papieren zooi van mijn Oma nergens meer te vinden is.
En mijn Kokkie schrijft niks op, en; als ze al wat opschrijft is het Italiaans.

Dat wordt me teveel gedoe, dus:
Koop het Groot Indisch kookboek van Bep Vuyk
Dit is ook wel een aardige site waar je redelijk wat recepten vandaan kan halen:
http://www.valibaba.nl/index.php?page=indonesisch
kan me voorstellen dat dat teveel gedoe is ja
en nóg een kookboek komt er voorlopig niet in, want ik kom om in die dingen, ze passen amper op de boekenplank
maar op die site zal ik zeker eens gaan kijken
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_57608660
quote:
Op maandag 24 maart 2008 15:52 schreef SHE het volgende:
Misschien moet je leren koken
Of leren vriezeren.
Sanity is (not) statistical
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')