abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57535802
Binnenkort ga ik met mn vriendin een huis huren in de gemeente Den Haag. Ik hoor verschillende verhalen over huurtoeslag, de een zegt dat het alleen mogelijk is bij toegewezen huizen (vrije sector onmogelijk), de ander zegt dat het altijd mogelijk mits je aan wat voorwaarden voldoet (laag inkomen etc).

De kale huurprijs is 500 euro per maand en we zijn beide student, zonder hoog inkomen. G/w/e komt nog bovenop de kale huurprijs uiteraard.

Over de 500 euro is het dus volgens de website van toeslagen.nl mogelijk om huursubsidie aan te vragen (ik ben bijna 23), maar weet iemand hoe dat precies zit? Is dit geen vrije sector oid?
pi_57535822
Je kunt op www.toeslagen.nl een berekening doen, maar het uiteindelijke bedrag kan alsnog flink afwijken, daar moet je wel rekening mee houden.
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_57535835
Volgens die test kom ik wel in aanmerking (als ik eenmaal 23 ben). Maar ik hoor overal dat het voor Vrije sector woningen niet geldt?
pi_57535870
Volgens mij is dat onzin. Als de huur maar niet te hoog is (en een woning moet 'passend' zijn).
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_57535894
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:32 schreef Sport_Life het volgende:
Volgens die test kom ik wel in aanmerking (als ik eenmaal 23 ben). Maar ik hoor overal dat het voor Vrije sector woningen niet geldt?
Huurtoeslag krijg je niet op huurwoningen boven de huurgrens van ¤ 621,78 per maand. Het maakt daarbij niet uit of je particulier of van een corporatie huurt. Jij kan dus gewoon huurtoeslag aanvragen.
pi_57536051
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:36 schreef Quinazoline het volgende:
Volgens mij is dat onzin. Als de huur maar niet te hoog is (en een woning moet 'passend' zijn).
Woning is niet passend denk ik (7 kamers, 70/80m2 ongeveer en het zit boven de 450e). Daarom wacht ik een half jaartje, dan kijken ze daar niet naar.

Maar ik was kort geleden bij een bemiddelingskantoor (afzetters overigens) geweest en die had het over vrije sector woningen die niet in aanmerking komen. beetje vaag verhaal. volgens mij begreep ze het zelf niet eens..
pi_57536053
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:38 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Huurtoeslag krijg je niet op huurwoningen boven de huurgrens van ¤ 621,78 per maand. Het maakt daarbij niet uit of je particulier of van een corporatie huurt. Jij kan dus gewoon huurtoeslag aanvragen.
relax

En moet het huurcontract dan per se op mijn naam staan of ook die van mn vriendin (is geloof ik toeslagpartner)? of maakt dat niet uit? En de gemeentelijke belastingen, hoe hoog zullen die worden? (<3km centrum Den Haag)

Ik ga het dinsdag navragen bij de gemeente, maar wil het graag zsm weten
pi_57536179
Er wordt pas onderzocht of de woning passend is, als de huur boven de (ca.) 620 per maand ligt. Dus dat is voor jou geen probleem. En ook het feit dat het een huis van een particuliere verhuurder is maakt niks uit. Als het een zelfstandige woonruimte is kun je gewoon huurtoeslag aanvragen.
De proefberekening op toeslagen.nl geeft een goede indicatie wat je kunt verwachten.

Succes
[X] Gechikt
[ ] Ongeschikt
pi_57536202
Altijd verstandig om het huurcontract op beider namen te zetten en je zult je ook moeten inschrijven bij de gemeente. Per gemeente kunnen de regels over wat passend is verschillen, in je eentje in een vier-kamerwoning wonen vond de gemeente Rotterdam in ieder geval genoeg reden om mijn aanvraag af te wijzen (en terecht natuurlijk). Ook speelt je gezamenlijk inkomen en de kwaliteit van de woning een rol.
pi_57536211
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 11:04 schreef Lushy het volgende:
Er wordt pas onderzocht of de woning passend is, als de huur boven de (ca.) 620 per maand ligt. Dus dat is voor jou geen probleem. En ook het feit dat het een huis van een particuliere verhuurder is maakt niks uit. Als het een zelfstandige woonruimte is kun je gewoon huurtoeslag aanvragen.
De proefberekening op toeslagen.nl geeft een goede indicatie wat je kunt verwachten.

Succes
De grens ligt (in ons geval) op 491,64. Dus de huur is ¤ 8,36 te hoog . Maar na 6 maanden vervalt het, vandaar dat ik voor safe ga en ff wacht.

Athans, dat staat op http://www.toeslagen.nl/p(...)rtoeslag2007-12.html
  zaterdag 22 maart 2008 @ 11:12:57 #11
152199 Biancavla
Augie is lief!
pi_57536283
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 11:07 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

De grens ligt (in ons geval) op 491,64. Dus de huur is ¤ 8,36 te hoog . Maar na 6 maanden vervalt het, vandaar dat ik voor safe ga en ff wacht.

Athans, dat staat op http://www.toeslagen.nl/p(...)rtoeslag2007-12.html
Wat vervalt er na 6 maanden?
Geen vla zo lekker als Biancavla.
pi_57536308
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 11:12 schreef Biancavla het volgende:

[..]

Wat vervalt er na 6 maanden?
Na 6 maanden vervalt de vraag of het een passende woning is.

"Woont u langer dan 6 maanden in uw huurwoning? Dan gelden de bedragen uit de tabel Maximale huur."

Dus na 6 maanden gaan ze er blijkbaar vanuit dat het een passende woning is (logisch ook, je hebt al een half jaar kunnen wonen/leven) en gaan ze dus niet bij de gemeente vragen of het passend is.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 11:17:06 #13
152199 Biancavla
Augie is lief!
pi_57536335
Maar dan loop je dus de eerste 6 maanden wel de huurtoeslag mis.

Kun je niets regelen dat die kale huurprijs een paar euro omlaaggaat?
pi_57536400
Zeven kamers! Daar heb je het toch wel voor over om de eerste zes maanden zonder huurtoeslag te doen?
pi_57536735
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 11:17 schreef Biancavla het volgende:
Maar dan loop je dus de eerste 6 maanden wel de huurtoeslag mis.

Kun je niets regelen dat die kale huurprijs een paar euro omlaaggaat?
ik ben ook pas over een half jaar 23 . De grens van 22 jaar ligt op 340 e, dan zouden we de kale huurprijs omlaag moeten doen en bepaalde 'servicekosten' omhoog, maar dan is het waarschijnlijk toch weer onredelijk. Bovendien krijgen we na 6 maanden veel meer huurtoeslag over die 500 euro. en snel contract veranderen zodra je 23 bent lijkt me erg opvallend..

[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2008 13:11:01 ]
  zaterdag 22 maart 2008 @ 11:59:52 #16
152199 Biancavla
Augie is lief!
pi_57536988
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 11:45 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

ik ben ook pas over een half jaar 23 . De grens van 22 jaar ligt op 340 e, dan zouden we de kale huurprijs omlaag moeten doen en bepaalde 'servicekosten' omhoog, maar dan is het waarschijnlijk toch weer onredelijk. Bovendien krijgen we na 6 maanden veel meer huurtoeslag over die 500 euro. en snel contract veranderen lijkt me niet handig als je 23 wordt .
Oh, dan is het zo wel een goede oplossing.
pi_57537113
Of een woning passend is is niet afhankelijk van je inkomen of de grootte van de woning. Passendheid is in dit geval of je een marrokaan bent met 10 kinderen of gehandicapt en dus een aangepaste woning nodig hebt. Deze info staat alleen volgens mij niet op de vreselijk on duidelijke website van de belastingdienst maar kregen wij van de gemeente Eindhoven te wonen toen we in een zelfde soort situatie zaten (maar dan wel boven de 23 jaar). Kwam erop neer dat we huurtoeslag helemaal konden vergeten omdat de kale huur op de ¤575,- zat. Of we automatisch huurtoeslag zouden krijgen na 6 maanden kon echt niemand ons vertellen. De gemeente en de belastingdienst gemiddeld 6 keer gebeld.
Een woning is automatisch passend als je boven de 23 bent en de huur niet boven de 491 euro ofzo komt. Alle huur die daarboven ligt moet dus getoetst worden en daarvoor gelden bovenstaande voorwaarden.

Als je onder de 23 bent geldt er sowieso een veel lager bedrag, 300 nog wat.
pi_57538147
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 12:09 schreef heaven7 het volgende:
Of een woning passend is is niet afhankelijk van je inkomen of de grootte van de woning. Passendheid is in dit geval of je een marrokaan bent met 10 kinderen of gehandicapt en dus een aangepaste woning nodig hebt. Deze info staat alleen volgens mij niet op de vreselijk on duidelijke website van de belastingdienst maar kregen wij van de gemeente Eindhoven te wonen toen we in een zelfde soort situatie zaten (maar dan wel boven de 23 jaar). Kwam erop neer dat we huurtoeslag helemaal konden vergeten omdat de kale huur op de ¤575,- zat. Of we automatisch huurtoeslag zouden krijgen na 6 maanden kon echt niemand ons vertellen. De gemeente en de belastingdienst gemiddeld 6 keer gebeld.
Een woning is automatisch passend als je boven de 23 bent en de huur niet boven de 491 euro ofzo komt. Alle huur die daarboven ligt moet dus getoetst worden en daarvoor gelden bovenstaande voorwaarden.

Als je onder de 23 bent geldt er sowieso een veel lager bedrag, 300 nog wat.
Vandaar dus dat ik maar 6 maanden wacht.. Op zich is het met zuinig aandoen en een bijbaan wel redelijk voor elkaar te krijgen (hoop ik ).
pi_57542408
Maar je hebt dus dan ook niet de garantie dat je het krijgt. Het is zo ontzettend vaag allemaal. Ook als je de belasting belt krijg je gewoon 4 keer een ander verhaal te horen, het is echt belachelijk.
pi_57551718
en dan heb je er recht op, duurt het waarschijnlijk nog 6 maanden voor je het (met terugwerkende kracht) krijgt, belastingdienst kennende... .
pi_57555526
Je krijgt het niet van de eerste 6 maanden hoor. Als je het al krijgt pasd vanaf 6 maanden. En ik zei al, ik heb de belastingdienst hier een stuk of 4 keer over gebeld en niemand kon de garantie geven dat we over 6 maanden wel huurtoeslag zouden krijgen, ook al was onze huur ¤575,-. Dus hou er ook rekening mee dat dat dus niet gaat lukken over 6 maanden. Puur omdat ze de procedure hiervan niet kenden. Zelfs langsgaan bij het belastingkantoor had geen enkele nut.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2008 12:55:54 ]
  zondag 23 maart 2008 @ 16:12:58 #22
44760 Nachtdier
Heeft usericon gejat!
pi_57559735
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 11:14 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Na 6 maanden vervalt de vraag of het een passende woning is.

"Woont u langer dan 6 maanden in uw huurwoning? Dan gelden de bedragen uit de tabel Maximale huur."

Dus na 6 maanden gaan ze er blijkbaar vanuit dat het een passende woning is (logisch ook, je hebt al een half jaar kunnen wonen/leven) en gaan ze dus niet bij de gemeente vragen of het passend is.
Volgens mij gaat dat niet op. Ik heb het verleden jaar ook gehad; had ik eindelijk een huis in mn eigen vertrouwde wijk is de huur net 2 euro boven de grens

Gebeld en gevraagd hoe het zat. Als het in het begin niet kon, ging het ook na een half jaar niet lukken om huurtoeslag te krijgen als je het na dat half jaar aanvroeg.

Als je hjet huis zou willen, zou je beter kunnen overwegen er een derde persoon bij in te schrijven. Dan kan het opeens wel. Maar dan vraag ik me af hoe het zit met de huurtoeslag als de derde persoon wegvalt. Volgens mij blijft die dan wel behouden, maar ook daar heb ik wisselende berichten van gehoord.
Amaranta is een dropmuts!
"Your body only has enough blood to run either your brain or your cock".&gt;&gt;&gt;ik denk dus met mn lul!

Webicon maximum 100kB, geen 1.4MB. Removed by Jump
pi_57575473
Vandaar dat ik het ook niet binnen 6 maanden aan ga vragen . Het blijft een vaag systeem en ik heb het idee dat het ook nog eens erg per gemeente kan verschillen (wat gemeente Rotterdam misschien passend vindt, vind gemeente Amsterdam niet passend oid) of misschien zelfs per persoon die de zaak behandeld .
Maar met 23 jaar met 2 personen in een huis van 500 euro huur wonen lijkt mij nou niet echt onpassend, tenzij ze naar het aantal kamers gaan kijken of de oppervlakte.

Overigens als het om 2 euro gaat , kun je dan niet met de huurbaas overleggen om de huurprijs 2 euro naar beneden te doen? Mijn huurbaas zou daar geen enkel probleem van maken, zegtie . (dan betalen we 2 euro zwart oid). Maargoed dat is gewoon een particulier.
pi_57576043
>>Hier staat de hele folder<< die je morgen ook bij de gemeente meekrijgt. Daarin kun je zien dat de belastingdienst nagaat bij de gemeente of de woning passend is.

Aangezien de gemeente Den Haag nog werkt met een huisvestingsvergunning voor goedkope koop- en huurwoningen ( => http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=22865) en niet met een open vestigingsbeleid, zal het toekennen van de huurtoeslag verbonden zijn met het toekennen van de huisvestingsvergunning.
Het toekennen van een huisvestingsvergunning hangt af van verschillende gemeentelijke regels. Op de eerste uitspraak kun je in beroep gaan.

Zo was het tot voor kort in Rotterdam ook, maar daar is het nu afgeschaft.
pi_57576323
Het krijgen van zo'n huisvestigingsvergunning is geen probleem volgens mij, dus dan lijkt me huurtoeslag ook makkelijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')