abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57530526
Ik heb vorige week een geweldig aanbod gekregen, waardoor ik mijn eigen zaak hoogstwaarschijnlijk ga verlaten. Nu zit ik met een pas aangeschafte lease-auto (oktober 2007). Ook heb ik een tijdje zitten googelen, maar niet echt iets gevonden, ook niet in de voorwaarden die ik zo gauw kon vinden op
de website van mijn lease maatschappij.

Nu wil ik van mijn lease auto af, maar om mij failliet te laten gaan vind ik ook geen prettig idee
aangezien deze zaak/ gebeurtenis je je hele leven naloopt.

Weten jullie hoe of wat, ik heb iets gelezen over een eenmalige afkoopsom van 6 maanden x de leasetermijn en dat is makkelijk te doen als dat zo is.

Iemand advies of een goede ervaring??

[ Bericht 0% gewijzigd door RonaldvdB op 21-03-2008 22:57:55 ]
pi_57530543
* meeneemt....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 21 maart 2008 @ 22:56:37 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57530627
Het ligt er maar net aan wat er in je arbeidscontract vermeld staat.
Als er niets vermeld is, blijft de auto toch gewoon bij de werkgever achter. Kan die hem ergens anders inzetten.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_57530649
Het is mijn eigen bedrijf, zie titel en tekst
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:01:29 #5
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_57530740
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 22:52 schreef RonaldvdB het volgende:
Ik heb vorige week een geweldig aanbod gekregen, waardoor ik mijn zaak hoogstwaarschijnlijk ga verlaten. Nu zit ik met een pas aangeschafte lease-auto (oktober 2007). Ook heb ik een tijdje zitten googelen, maar niet echt iets gevonden, ook niet in de voorwaarden die ik zo gauw kon vinden op
de website van mijn lease maatschappij.

Nu wil ik van mijn lease auto af, maar om mij failliet te laten gaan vind ik ook geen prettig idee
aangezien deze zaak/ gebeurtenis je je hele leven naloopt.

Weten jullie hoe of wat, ik heb iets gelezen over een eenmalige afkoopsom van 6 maanden x de leasetermijn en dat is makkelijk te doen als dat zo is.

Iemand advies of een goede ervaring??
Afijn, niet goed gelezen dus.

Poging twee:

Vriendelijk vragen bij je leasemaatschappij. Sommige maatschappijen zien geen bezwaar een contract voor een schappelijke prijs af te kopen, zeker niet als het om een jonge auto gaat die van een gewild merk/type is.

Andere mogelijkheid is deze auto mee te nemen naar je nieuwe werkgever. Als die toch al van plan was je een leaseauto te geven wil die misschien dit leasecontract wel overnemen. Valt met de meeste leasemaatschappijen ook best over te praten aangezien de kans dat het leasecontract uitgediend wordt een stuk groter wordt als wanneer ze 't af laten kopen.

[ Bericht 34% gewijzigd door babsjuh op 21-03-2008 23:05:29 (niet goed gelezen) ]
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:02:30 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57530763
Sorry, las het even anders,...
Maar je hebt dus een leasecontract op eigen naam staan.
Dan is het het makkelijkste om de leasemaatschappij te vragen wat de boete is als je tussentijds opzegt en de auto inlevert. Je failliet laten gaan vind ik een wel erg grove en onnodige maatregel.
pi_57530771
Kan je nieuwe werkgever het contract niet overnemen?
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:03:08 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57530776
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 23:01 schreef babsjuh het volgende:

[..]

Voor die afkoopsom moet je niet bij het leasebedrijf zijn maar bij je werkgever, degene die de auto dus feitelijk geleast heeft. Het zal de leasemaatschappij werkelijk worst wezen of jij er in rijdt, Pietje Puk of de zoon van de slager, als die persoon maar toestemming heeft van degene die de auto least (werkgever in dit geval) en volgens de nederlandse wet dat voertuig mag besturen (rijbewijs, niet dronken etc).
Het contract loopt X maanden en gedurende die tijd zal je werkgever de leasetermijnen moeten voldoen. Het contract daarover loopt tussen je werkgever en de leasemaatschappij en jij staat daar buiten.

Je werkgever zal echter mogelijk ergens een clausule hebben opgenomen in de overeenkomst die jij met je werkgever hebt gesloten (arbeidscontract, leaseauto-overeenkomst, personeelsgids) waar een dergelijke afkoopsom in vermeldt staat.

Eén uitzondering op bovenstaande: als je werkgever het totale wagenparkbeheer uit handen heeft gegeven aan de leasemaatschappij moet je bij hun zijn omdat zij dan dus optreden als wagenparkbeheerder en de voorwaarden paraat hebben en indien nodig uitvoeren.
Gelukkig! Ik ben niet de enige die het anders had gelezen.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:03:59 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57530794
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 23:03 schreef Rekkie het volgende:
Kan je nieuwe werkgever het contract niet overnemen?
Ook een goeie optie.
pi_57530834
Ja, dat is wat ik zelf ook al aangeef, dat het faillisement ook een onnodige maatregel is. Maar die baan wordt deze maand of niet en ik krijg daar ook al een auto van de zaak, dus het wordt een erg dure hobby zo met 2 lease auto's en mijn vriendin haar auto. Met mijn bestelbus 1.9SDI caddy van de zaak, kan ik niet doorrijden, met de te maken kilometers per jaar.

Is er een BV van maken, je daarna ontslaan en weg alle lease zeur ook een optie?
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:06:21 #11
33969 babsjuh
pi_57530862
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 23:03 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Gelukkig! Ik ben niet de enige die het anders had gelezen.
Hahahahaha, ik heb 'm inmiddels al aangepast maar jullie zijn allemaal wel heel erg snel vanavond
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_57530865
tvp
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:07:37 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57530895
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 23:05 schreef RonaldvdB het volgende:
Ja, dat is wat ik zelf ook al aangeef, dat het faillisement ook een onnodige maatregel is. Maar die baan wordt deze maand of niet en ik krijg daar ook al een auto van de zaak, dus het wordt een erg dure hobby zo met 2 lease auto's en mijn vriendin haar auto.

Is er een BV van maken, je daarna ontslaan en weg alle lease zeur ook een optie?
Nee.
Het leasecontract blijft immers op je naam staan als de leasemaatschappij niet akkoord gaat met overname van het contract. En het is zo doorzichtig en voorspelbaar dat ze daar vast niet aan meewerken.
pi_57530940
De lease maatschappij weet nog van niets, dus in principe is er volgende week een BV van maken mogelijk, waarop ik over 2,5 maand dan mijzelf ontsla uit de functie een goede optie zover ik het kan bekijken.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:11:14 #15
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_57530975
Je zou via Leasetrader kunnen proberen iemand te vinden die het leasecontract van je wilt overnemen. Bij ons op de zaak hebben we dat ook gedaan, met succes trouwens
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:13:31 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57531017
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 23:09 schreef RonaldvdB het volgende:
De lease maatschappij weet nog van niets, dus in principe is er volgende week een BV van maken mogelijk, waarop ik over 2,5 maand dan mijzelf ontsla uit de functie een goede optie zover ik het kan bekijken.
Als het al zou lukken:
Allereerst dien je nog ¤ 18.000,- te storten voor het opstarten van een BV.
Dit geld is alvast beschikbaar voor de schuldeisers waaronder de leasemaatschappij.
Dus dan is de vraag hoeveel geld er dan nog overblijft.

Ten tweede: ik zeg bewust als want je zult je gehele onderneming dan moeten inbrengen en niet alleen het leasecontract. Plus het feit dat bestuurdersaansprakelijkheid (opzet) dan wel erg makkelijk aantoonbaar is en ze je alsnog in privé aansprakelijk stellen.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:17:32 #17
33969 babsjuh
pi_57531095
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 23:09 schreef RonaldvdB het volgende:

Vergis je niet in de hoofdelijke aansprakelijkheid bij een BV he! Weet er het fijne niet van, maar je komt hier echt niet zomaar mee weg!

Jezelf ontslaan uit die functie wil nog niet zeggen dat jouw bedrijf van de leaseauto af kan, integendeel. Het is absoluut geen ontbindende voorwaarde in een leasecontract, ontslag van de vaste berijder van zo'n auto. Je bedrijf zit dan dus nog steeds met die auto, wat wil je dan doen? Je BV failliet laten gaan? Zo'n faillissement is echt geen pretje, geloof me.
De curator zal echt proberen ergens nog wat centen vandaan te slepen om schuldeisers te kunnen betalen en zal gedegen onderzoek doen. Bij het scenario dat jij schetst zou het me niets verbazen als je alsnog hoofdelijk aansprakelijk gesteld wordt voor de verliezen wegens onbehoorlijk bestuur en dan mag je met een beetje pech aan je nieuwe baas gaan uitleggen waarom er loonbeslag gelegd wordt...

Neuj, lijkt me handiger om aan je nieuwe baas te vragen of die je leasecontract over wil nemen (hoeft voor je nieuwe baas ook niet perse een slechte deal te zijn hoor, looptijd is wellicht korter als wat hij standaard heeft omdat je er al een paar maanden op hebt zitten. En misschien spaart hij zo ook nog kosten uit voor een tijdelijke auto voor jou als je nieuwe leaseauto eerst nog besteld moet worden) èn bij de leasemaatschappij te informeren naar de afkoopsom.

Informeren naar de afkoopsom wil echt niet zeggen trouwens dat de leasemaatschappij gaat steigeren. Die zullen zo'n afkoopsom offreren en dan rustig afwachten. Gebeurt er niets, dan hebben zij nog fijn een langlopend contract. Zitten ze echt niet mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door babsjuh op 21-03-2008 23:23:40 ]
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_57531099
Duidelijk...ook geen goede optie!

Weet iemand dan of je alle maanden moet betalen of dat je een wettelijke afkoopsom kunt bedingen?
Is dit bijvoorbeeld geregeld door het eerste jaar b.v. 6 maanden x lease termijn betalen, iets in die richting...
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:21:42 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57531193
Staat er niks over in je leasecontract?
En anders lijkt het me een kwestie van onderhandelen.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:22:12 #20
33969 babsjuh
pi_57531206
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 23:17 schreef RonaldvdB het volgende:
Duidelijk...ook geen goede optie!

Weet iemand dan of je alle maanden moet betalen of dat je een wettelijke afkoopsom kunt bedingen?
Is dit bijvoorbeeld geregeld door het eerste jaar b.v. 6 maanden x lease termijn betalen, iets in die richting...
De hoogte van zo'n afkoopsom hangt af van een heleboel dingen maar ligt niet wettelijk vast voor zover ik weet.
Wat o.a. mee weegt is het merk en type auto (een VW Golf zetten ze makkelijker opnieuw weg en heeft een hogere restwaarde dan een Fiat Multiplex..pla..), onderhoud, km-stand, schade, aantal maanden nog te gaan op het contract en de maandelijkse leasetermijn.

Bel ze nou gewoon, of stuur ze een mailtje, en vraag ze zo'n afkoopsom te offreren.

Is het trouwens echt geen optie je nieuwe werkgever te vragen dit leasecontract over te nemen? Is echt niet ongewoon hoor, gebeurt heel vaak dat mensen overgaan naar een ander bedrijf en de auto meenemen.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:23:35 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57531238
Zoals TS al heeft aangegeven: hij krijgt al een leaseauto bij z'n nieuwe werkgever.
Overname zit de werkgever dan ook niet op te wachten.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:24:38 #22
33969 babsjuh
pi_57531265
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 23:23 schreef ManAtWork het volgende:
Zoals TS al heeft aangegeven: hij krijgt al een leaseauto bij z'n nieuwe werkgever.
Overname zit de werkgever dan ook niet op te wachten.
Okee, ik dacht dat de leaseauto inderdaad een van de secundaire voorwaarden was. Kreeg nergens de indruk dat de auto al klaar staat en dus niet meer besteld hoeft te worden, vandaar dat ik overname noemde als optie.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
  vrijdag 21 maart 2008 @ 23:28:28 #23
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_57531335
Afkoopsom is vaak onzin. De auto is relatief nieuw en brengt relatief veel op. Zeker omdat 'ie van voor de slurptax is kan het zo zijn dat een gelijk model nu duurder is.

Vraag het gewoon aan je leasebedrijf en als dat te duur is probeer 'm dan mee te nemen bij je nieuwe werkgever. Dat is een optie. Als ik mensen in dienst neem die al een auto hebben die ze niet willen afkomen dan kan ik 'm of onderbrengen bij ons leasebedrijf (voorkeur) of doorleasen bij het andere bedrijf (administratief lastig, dus liever niet).
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_57535840
Waarom heb jij niet als voorwaarde gesteld dat je nieuwe werkgever de auto moet overnemen. Aangezien je een "geweldig" aanbod hebt gehad willen ze je bijzonder graag hebben. Naar mijn idee had je dan ook die voorwaarde moeten stellen.
Rot signature
pi_57535958
Zorg er overigens voor dat de leasemaatschappij een eventuele afkoopsom opvoert als extra eigen bijdrage. In dat geval kun je deze van je bijtelling aftrekken.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')