Ik geloof dat ik hier toch echt moet ingrijpen

In de eerste plaats maakt XHTML versus HTML geen reet uit zolang je een pagina als text/html verstuurt - elke browser behandelt het dan ook als HTML en er komt geen enkele XML-parser bij kijken. Andersom - je pagina wel als application/xml+xhtml versturen - heeft nogal wat nadelen:
a) incremental rendering kan je helemaal vergeten
b) elke well-formedness fout wordt afgestraft met een Yellow Screen Of Death
c) het is gewoonweg niet veel sneller omdat het omzetten van markup naar layout veel meer is dan enkel tokenising en parsing. De meeste tijd zit toch in het bouwen van de DOM-tree en de rendering zelf, en dat blijft hetzelfde
d) zaken als innerHTML, document.write() etcetera werken ook niet meer
e) IE biedt er geen ondersteuning voor (niet geheel onbelangrijk)
Voor de rest maakt doctype ook geen ene reet uit; het bepaald enkel of de browser in standards-compliant mode rendered of in quirksmode.
Nu we die mythe-booom omgezaagd hebben, kunnen we dan nu eens kijken naar de echte oorzaken?
Ik heb zelf geen last van het langzaam opbouwen van de pagina (in de bagger-layout) in Firefox, maar eea kan best wel te maken hebben met Firefox' table-algorithm (welke overigens aangepast is in FF3 - heb je die al eens getest Danny?). Anyway, GoT gebruikt inderdaad geen tables (meer) voor het overzicht van berichten, tables zijn daar immers ook niet voor bedoelt.
Danny, je zegt dat je YSlow gebruikt; kijk je ook wel eens naar de analyses daarvan? Een gemiddelde pagina op dit forum heeft zo'n 22 JS-files nodig (en Firefox doet nog geen parallel downloads van scripts).
Verder valt op dat de content van zo'n 10 verschillende hosts moet komen (userdata uitgesloten), dat JS en CSS niet ge-gzipped wordt en de meeste static data geen (far) expiry-headers krijgen (dus je bent overgeleverd aan user-settings mbt cacheing).
iFrames doen de clientside snelheid ook weinig goed, net zo min als het feit dat de DOM-tree gewoon belachelijk veel elementen te verwerken krijgt (bijna een factor 2 meer dan op GoT bijvoorbeeld) - ook inherent aan de table-based layout natuurlijk.
Als jullie nu al moeten gaan sleutelen aan de settings voor apache dan wordt het straks nog leuk als IE8 straks mainstream wordt met 6 concurrent connecties per host ipv de huidige 2...