abonnement Unibet Coolblue
pi_57474280
Hallo allen,

Na een tijdje af en toe eens meegekeken te hebben hier, me nu ook geregistreerd en wel om het volgende;

Gisteren ben ik wezen kijken naar een huis, waarin ik intresse heb om het eventueel te kopen. Op het eerste oog ziet het huis er prima uit, er zijn voor mij echter een aantal punten die ik zelf graag veranderd zou willen zien en waarbij ik wat vragen/ twijfels heb.

Eén daarvan betreft de vloer. Er ligt nu een natuurstenen vloer in, waarin vloerverwarming is verwerkt. Het betreft een vloerverwarming welke rechtstreeks is aangesloten op de HR-ketel. Deze vloerverwarming VERVANGT de traditionele radiator over de gehele begane grond!

Nu is mijn vraag, is je huis op deze manier verwarmen afdoende? Als je het eens een keer extra koud hebt en je wilt het er echt goed warm hebben, krijg je het huis dan wel goed warm?

De ruimte zelf heeft een inhoud van 97m3 en is ongeveer 37m2. Ter illustratie wat foto's van de ruimte en de installatie.

Alvast bedankt!

  • De ruimte zelf, exclusief gang en toillet (welke ook voorzien zijn van de vloerverwarming)



  • De vloerverwarming



  • De HR ketel (uit 2000)
  •   woensdag 19 maart 2008 @ 13:13:57 #2
    40458 -chefke-
    nu met extra zegels
    pi_57474660
    moet geen probleem zijn alleen reageerd de vloerverwarming erg traag dus na aanslaan zo`n dikke 45 min voordat de vloer een beetje warm begint te worden.



    maar een ander voordeel is als de vloer warm is heb je het al snel een stuk minder koud.
    pi_57474822
    Met vloerverwarming kun je het zeker goed warm stoken, alleen hoef je 'm minder hoog te zetten dan bij een traditionele CV.
    pi_57475640
    Toevallig met wintersport in een chalet gezeten met alleen vloerverwarming en dat voldee prima hoor.
    "We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
    pi_57475735
    Eeehm, die vloer op dat eerste plaatje, dat zijn tegels. GEEN natuursteen
    #winning
    pi_57475987
    Ik vind het een hut
    pi_57476089
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 14:17 schreef Raissa het volgende:
    Ik vind het een hut
    Je vervuilt mijn topic!
    Bedenk liever welke lampjes erin passen!
    pi_57476297
    Een beetje het effect van een waterbed dus? Het duurt ultralang voordat ie warmer/kouder word?
    pi_57477513
    Duurt niet ultralang. Als je de vloer tenminste niet helemaal uitzet en dan een weekend weggaat. Gewoon minstens op 15 graden laten staan.
    Ik heb 4 jaar geleden ook vloerverwarming laten leggen. De radiatoren heb ik erbij gehouden voor het geval dat.
    Ik heb ze tot nu toe nog nooit opengedraaid.
    pi_57477708
    Groot voordeel van vloerverwarming is in ieder geval dat je geen lst meer hebt van tocht over de vloer.
    Het is namelijk gelijkmatig warm je hebt geen last van opstijgende lucht bji de radiatoren die lucht over de vloer aantrekt.
    Ik heb het over de hele onderverdieping laten doen. Ook in de keuken, bijkeuken hal en in de WC.
    Ik loop heerlijk zonder schoenen of zo door het huis. Ook fijn als je 's nachts even naar beneden gaat.
    pi_57477863
    Vloerverwarming is een zogenaamd LTV (Lage Temperatuur Verwarming) installatie.
    Dit houdt simpelweg in dat er een lagere temperatuur door je vloerverwarming heen gaat. Moet ook wel want stel je eens voor hoe de vloer aan zou voelen als deze bv 60 graden zou zijn...

    Aangezien je echter eerst de vloer voldoende dient o pte warmen voordat deze de warmte gaat afgeven aan de omgeving, is het een trager systeem dan bv gewone radiatoren.
    Om te voorkomen dat je pieken en dalen krijgt in je temperatuur in de ruimte, hetgeen niet comfortabel is uiteraard, moet je er altijd voor zorgen dat de temperatuurswisselingen minder sterk zijn dan via een traditioneel systeem. Je blijft dus eigenlijk 24 uur lang doorstoken waardoor de vloer en dus de ruimte op temperatuur blijft.

    Eerste reactie is dan waarschijnlijk ook dat je denkt dat het dus ook veel duurder is; dit is dus niet waar! Doordat je stookt op een lagere temperatuur, hoeft je ketel niet zo hard te stoken en is het rendement van je HR-ketel hoger. Dit ondanks dat je dus 24-uur de temperatuur wat hoger hebt.

    Het grootste voordeel van de vloerverwarming is wel het comfort dat je ervan hebt: altijd een lekkere warmte in de woning en warme voetjes
    Daarnaast heb je veel minder last van stofwervelingen aangezien de warmte veel gelijkmatiger verdeeld wordt en minder luchtwervelingen veroorzaakt.

    Wij hebben het speciaal laten aanleggen recent in ons monumentje en nog steeds geen moment spijt van
    Alleen in het voor- en najaar heb je een geringen kans dat je iets meer aan het regelen bent: de buitentemperatuur wisselt dan meer en aangezien de vvw langzamer reageert kan dat even vervelend zijn. Wij hebben dat opgelost door in de periode dat het nog niet koud genoeg is voro de vloerverwarming, we de open (gas)haard gebruiken. Deze kunnen we ook gezellig gebruiken op het moment dat we het soms net even snel iets warmer willen hebben in de winter.

    Het is even wennen, maar na enige tijd wil je echt niet anders meer!
    Vloerverwarming:
    "All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
      woensdag 19 maart 2008 @ 17:34:48 #12
    182806 RaymondK
    User icon is Raymondk
    pi_57480070
    Vloerverwarming is echt goed! Zonder enige twijfel.
    Lage temperatuurverwarming zorgt voor een optimaal rendement van je HR ketel. Lage stookkosten, en zoals de regel zegt. Als je voeten warm zijn heb je het zelf ook warm.

    Het is misschien alleen even wennen, en goed instellen.

    Even een klein vergelijk: Mijn ouders wonen in een rijtje van 4 huizen. De andere 3 (zonder vloerverwarming stoken tot 2000kuub per jaar. Idioot hoog overigens. Mijn ouders zaten dit jaar op 630 kuub.
    Ik zeg niet dat iedereen zulke verschillen haalt, dat ligt helemaal aan je stookgedrag.
    pi_57482091
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 17:34 schreef RaymondK het volgende:
    Even een klein vergelijk: Mijn ouders wonen in een rijtje van 4 huizen. De andere 3 (zonder vloerverwarming stoken tot 2000kuub per jaar. Idioot hoog overigens. Mijn ouders zaten dit jaar op 630 kuub.
    Ik zeg niet dat iedereen zulke verschillen haalt, dat ligt helemaal aan je stookgedrag.
    Ik denk dat LBX een ander stookgedrag hanteert
    pi_57482700
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 19:01 schreef Raissa het volgende:

    [..]

    Ik denk dat LBX een ander stookgedrag hanteert
    Zeg... Heb jij al wat lampjes uitgezocht, of blijf je bezig?
    Ik houd gewoon van behaagelijk warm ja!

    -edit-
    Ter uwer info, het afgelopen jaar heb ik 800 kub verbruikt... Dat valt nog aardig mee!
    pi_57482915
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 19:24 schreef LBX het volgende:

    [..]

    Zeg... Heb jij al wat lampjes uitgezocht, of blijf je bezig?
    Ik houd gewoon van behaagelijk warm ja!

    -edit-
    Ter uwer info, het afgelopen jaar heb ik 800 kub verbruikt... Dat valt nog aardig mee!
    Jij bent altijd aan het stoken voor de KLM Met de ramen open dus..

    Enneuh, nu heb je een appartement schat, dat scheelt nogal
      woensdag 19 maart 2008 @ 20:59:08 #16
    55928 Suzziieee
    Don't fear the reaper!
    pi_57485080
    Ik heb ook een tegelvloer met vloerverwarming en daarover heen ligt nog eens een laminaat vloer.Dus de vloerverwarming moet 2 vloeren opwarmen.

    In de winter staat de vloerverwarming niet lager dan 19 graden.Ook heb ik het stookmoment verlegd.Omdat het een langere tijd duurt voordat de ruimte warm is,slaat de verwarming aan als ik niet thuis ben.Tegen de tijd als ik thuis ben is het dan lekker warm en om een uur of 7 savonds gaat de verwarming weer terug naar 19 graden.Omdat de vloer lang warm blijft is het sowieso de hele avond nog lekker warm.

    Tis inderdaad ff wennen..zeker als het echt koud is in huis het wel ff duurt voordat het warm is.Heb er een paar winters overgedaan om voor mij het ideale stookmoment te vinden.Nu dat eenmaal allemaal goed is...vind ik het ideaal
    pi_57486569
    Ik ben zeer tevreden over mijn vloerverwarming met tegelvloer, alhoewel ik ook de radiatoren heb laten zitten. Ik heb het zo ingesteld dat de vloer net warm aanvoelt en de radiatoren brengen de echte warmte input. Maar dat is een bewust gemaakte keuze die TS dus niet heeft omdat er geen radiatoren zijn in de kamer.

    De mate waarin vloerverwarming traag is hangt af van het systeem. In een traditioneel gelegde vloer met bovenop de buizen een cm of 8 aan cement heb je inderdaad een tragere opwarming (en afkoeling). Bij het systeem waar de buizen ingefreesd worden in een cement dekvloer met direct daarop de tegels werkt het allemaal een stuk sneller. Het infrezen was oorspronkelijk gericht op naderhand aanbrengen van vloerverwarming maar omdat het heel snel en makkelijk werkt worden ook wel nieuwe huizen eerst voorzien van een cementdekvloer die vervolgens ingefreesd wordt.
    Het is op de foto niet superduidelijk te zien maar ik schat in dat het een gefreesd systeem is met de buizen direct onder de tegels.
    "Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
      donderdag 20 maart 2008 @ 07:13:29 #18
    182806 RaymondK
    User icon is Raymondk
    pi_57493153
    Het is overigens wel erg nuttig even te kijken of de kruipruimte degelijk is geisoleerd. Anders verdwijnt daar veel warmte in.
    Overigens relatief makkelijk zelf te doen.

    Grt,

    Raymond
      donderdag 20 maart 2008 @ 07:19:03 #19
    182806 RaymondK
    User icon is Raymondk
    pi_57493169
    quote:
    Op woensdag 19 maart 2008 19:33 schreef Raissa het volgende:

    [..]

    Jij bent altijd aan het stoken voor de KLM Met de ramen open dus..

    Enneuh, nu heb je een appartement schat, dat scheelt nogal
    Euh ja dat scheelt wel degelijk.
    Toevallig zit ik in de technische commissie van mijn Vve (flat), en heb vorig jaar gezorgd voor een nieuwe gasgestookte collectieve stookinstallatie. We zaten vorig jaar met 64 huishoudens op 30000kuub. Dat is zo een 450 kuub per woning.
    Nu is wel onze hele flat voorzien van dubbel glas en kunstofkozijnen. En ook hier zie je (individueel gemeterd) grote verschillen tussen mensen. De ene (ik) krijg 417 euro terug uit m'n voorschot, en een ander moet 400 euro bij betalen.
    Alles valt of staat met je stookgedrag.

    Grt,

    Raymond
    pi_57495362
    Als ik alle reacties en op- en aanmkeringen lees dan krijg ik er toch wel een goedgevoel over. Ik moet zeggen dat ik ernstige twijfels had over het hele plaatje. En ja, ik houd van comfort, maar dat is hier ook mee te krijgen denk ik.

    In ieder geval bedankt voor de reacties tot nog toe, heb er veel aan! Wellicht dat ik later nog weer terug kom met wat andere vragen...

    Bij de tweede bezichting zal ik eens controleren of de vloer in de kruipruimte geisoleerd is.
      donderdag 20 maart 2008 @ 12:32:51 #21
    182806 RaymondK
    User icon is Raymondk
    pi_57498041
    Succes!!!

    Ik zou het daar niet van af laten hangen hoor (die isolatie). Ik weet niet hoe handig en lenig je bent, maar piepschuim broodjes of een andere vorm van isolatie kan bijna iedereen zelf wel aanbrengen.

    Oh ja nog 1 vraag. Van welk bouwjaar is het huis/ vloerverwarming?

    Grt
    pi_57499089
    quote:
    Op donderdag 20 maart 2008 12:32 schreef RaymondK het volgende:
    Succes!!!

    Ik zou het daar niet van af laten hangen hoor (die isolatie). Ik weet niet hoe handig en lenig je bent, maar piepschuim broodjes of een andere vorm van isolatie kan bijna iedereen zelf wel aanbrengen.

    Oh ja nog 1 vraag. Van welk bouwjaar is het huis/ vloerverwarming?

    Grt
    Nee klopt, die isolatie is eenvoudig zelf aan te brengen, maar wel weer een leuk argument voor de onderhandeling

    Het huis is van 1980 en de vloer + verwarming is er in 2006 ingekomen.

    -edit-
    Dat is tegelijkertijd gedaan met het plaatsen van die schuifpui die je ziet en het vervangen van alle kozijnen en (binne) deuren.
      dinsdag 25 maart 2008 @ 07:14:03 #23
    182806 RaymondK
    User icon is Raymondk
    pi_57592901
    Ooooh 2006 is helemaal geen probleem. Oude vloerverwarmingsystemen die ergens rond 1990 en een paar jaar daarna zijn aangelegd hebben soms slangen die vanbinnenuit een klein beetje oplossen. Zo ontstaan er verstoppingen met alle gevolgen van dien. Maar van 2006 is het zeker goed.

    Grt,

    Raymond
      dinsdag 25 maart 2008 @ 10:43:31 #24
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_57595419
    Wij hebben ook geen radiatoren meer. Wij hebben alleen vloerverwarming en zijn daarover zeer tevreden
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      zondag 30 maart 2008 @ 23:37:35 #25
    190186 hierissieweer
    Ik val liever op, dan af!
    pi_57727242
    Heb het op mijn werk, maar tis altijd gekloot of het is te warm of het is te heet (nu kan het ook liggen aan de buitensensors die niet goed afgesteld waren, ding stookt automatisch) Verder moet ie vaak branden want hij mag niet afkoelen anders heb je dus helemaal geen warmte en het duurt wat langer voordat het warm word in de kamer...
    "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
    Hierissiedan, hierissieweers huisje!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')