abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:26:45 #1
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_57450708
Ik weet niet of dit het juiste subforum hiervoor is maar toch:

Waar moet ik op letten bij het vergelijken van Nutsbedrijven?
De verschillen qua tarieven lopen enorm uiteen, en ik zie door de bomen het bos niet echt meer.
Iemand tips / goede of slechte ervaringen?
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_57450792
Om een goed vergelijk te maken moet je denk ik eerst weten hoeveel kW/h en m3 je per jaar gebruikt.
Een lager tarief per eenheid is niet zaligmakend, die bedrijven kunnen best een hoger transporttarief ofzo berekenen, waardoor je toch nog duurder uit bent bij een laag verbruik.

Misschien is dit wat:
http://www.energieprijzen.nl/
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:33:10 #3
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_57450840
Ik heb nog geen flauw idee wat ik ga verbruiken, dat is het probleem ook een beetje.
We hebben een 2 persoons huishouden, tussenwoning.
29.10 Novastar HMH
pi_57451065
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:54:50 #5
136283 knars
Teethgrinder
pi_57451328
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 12:30 schreef DroogDok het volgende:
Een lager tarief per eenheid is niet zaligmakend, die bedrijven kunnen best een hoger transporttarief ofzo berekenen, waardoor je toch nog duurder uit bent bij een laag verbruik.
leveringsbedrijven kunnen en mogen de prijs van het transport niet beïnvloeden - dat is van de netbeheerder, de eigenaar van de gasleiding. Ze zouden wel met het vastrecht van de gaslevering of elektriciteitslevering kunnen gaan stunten, voor zover ik weet.

TS, pak er gewoon een vergelijkingssite bij. Veel energiebedrijven hebben op hun websites ook wel rekentools waarmee je je verbruik kunt gaan voorspellen, maar dan nog blijft het afhankelijk van diverse factoren of die voorspelling klopt (bijvoorbeeld of het een warmer of kouder jaar wordt dan gemiddeld - hoe warmer, hoe minder gas je zal verbruiken en hoe kouder, hoe meer gas).
pi_57451483
tvp
Built for Speed
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:04:45 #7
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_57451551
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 12:54 schreef knars het volgende:

[..]
TS, pak er gewoon een vergelijkingssite bij. Veel energiebedrijven hebben op hun websites ook wel rekentools waarmee je je verbruik kunt gaan voorspellen, maar dan nog blijft het afhankelijk van diverse factoren of die voorspelling klopt (bijvoorbeeld of het een warmer of kouder jaar wordt dan gemiddeld - hoe warmer, hoe minder gas je zal verbruiken en hoe kouder, hoe meer gas).
Ok, dat wat betreft de prijzen: maar ik zie nergens iets over service / bereikbaarheid van helpdesk etc.
Bij ons is Essent de netbeheerder voor stroom en Geas voor gas. Als ik hun allebei zou kiezen ben ik wel een bult meer kwijt, maar heb ik dan betere service vanwege hun grotere organisatie. Of juist niet?
29.10 Novastar HMH
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:16:36 #8
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_57451771
Hier een lijstje met cijfers en meningen van klanten van de diverse aanbieders.

Misschien heb je er wat aan
* I intend to live forever, so far so good! *
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:32:17 #9
136283 knars
Teethgrinder
pi_57452166
Je netbeheerder kun je niet kiezen; die kabels en leidingen liggen er nu eenmaal. Dus wat dat betreft is het te hopen dat je goede service krijgt, overstappen kan niet.

Wat voor service verwacht je van je leverancier? Een kortingsbon voor een musical of een voetbalwedstrijd, een tijdschrift met energie-weetjes of korting op spaarlampen enz.? Of wil je een goedkope helpdesk of maakt dat niets uit, als ze maar snel zijn? Daarin verschillen de bedrijven wel van elkaar. Aan jou de keuze.

Tip: probeer te achterhalen of deze bedrijven een voldoende scoren voor het afhandelen van klachten. Altijd handig als er iets mis gaat.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 14:13:48 #10
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_57452942
Dat was dus ook waar ik naar op zoek was.
Ik weet ook dat je je netbeheerder niet kunt kiezen. Je bent echter wel vrij in het kiezen van je leverancier, vandaar.
Ik hoor ook veel over addertjes onder het gras bij 'energiepiraten' , waar moet ik dan aan denken?
29.10 Novastar HMH
  dinsdag 18 maart 2008 @ 14:26:09 #11
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_57453156
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 14:13 schreef Damzkieee het volgende:
Dat was dus ook waar ik naar op zoek was.
Ik weet ook dat je je netbeheerder niet kunt kiezen. Je bent echter wel vrij in het kiezen van je leverancier, vandaar.
Ik hoor ook veel over addertjes onder het gras bij 'energiepiraten' , waar moet ik dan aan denken?
Denk hierbij aan zaken als: het goedkope tarief is alleen het 1e jaar... daarna flink duurder e.d.
* I intend to live forever, so far so good! *
  dinsdag 18 maart 2008 @ 14:29:15 #12
136283 knars
Teethgrinder
pi_57453216
Ik geloof dat de bewuste "piraten" door de toezichthouder dTe / NMA al op de vingers waren getikt, maar de addertjes waren dat je meerjarige contracten af kon sluiten waarbij je het eerste jaar weinig betaalt, of half jaar "gratis", en vervolgens een torenhoog tarief voor de periode erna.

Niet alle meerjarige contracten zijn trouwens "slecht". Meerjarige contracten kunnen best handig zijn als je zeker wilt weten de komende jaren een x bedrag per kWh of m3 kwijt te zijn - dus dat je een vast leveringstarief kiest voor een periode van een paar jaar. Dat betekent echter wel dat je in de tussentijd niet meer naar een ander bedrijf kan overstappen; je zal dan altijd een boete moeten betalen voor het verbreken van het contract. Dat bedrag kan per bedrijf verschillen.

Als je geen meerjarige wil, dan kun je bij de meeste bedrijven ook kiezen voor een "los" contract, dan kun je gewoon overstappen naar een ander bedrijf als het je toch niet bevalt (let wel op de opzegtermijn).

Als je verder weinig ervaring hebt met energiebedrijven is dat misschien wel iets voor jou: dat je eerst een "los" contract neemt voor onbepaalde tijd, en dat je na een tijdje eens gaat kijken of je het misschien wel goedkoper wil, of juist iets met vaste prijs, of iets met een andere helpdesk / service?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 14:36:18 #13
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_57453350
Oh ja, TS, laat je niet gek maken door eventuele vertegenwoordigers die langskomen en je wijsmaken dat hun bedrijf echt de goedkoopste en beste is. Ook verhaaltjes dat "De consumentenbond heeft bepaalt..." altijd een dooddoener zijn om je extra vertrouwen te wekken tot koop.
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:03:14 #14
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_57474442
Bedankt voor de goede tips tot nu toe.
Een eenjarig contract eerst zou dus een goede optie zijn, zeker in ogenschouw nemende dat we nu totaal geen idee hebben wat we gaan verbruiken...
29.10 Novastar HMH
pi_57585568
Sjees ben er ook al een tijdje mee bezig, maar er is echt geen doorkomen aan :s
Built for Speed
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')