abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 15 maart 2008 @ 17:16:10 #1
262 Re
Kiss & Swallow
pi_57397460
RSI, whiplash en bekkeninstabiliteit raken alweer in de vergetelheid, er is een nieuwe ziekte, de hoogsensitiviteit of overgevoeligheid.

Deze mensen ervaren vaak problemen op het werk omdat ze eerder last hebben van spanningen of overgeprikkeld raken door drukke collega's

Andere kenmerken van de HSP (High Sensitive Person) zijn o.a.


  • voelen stemmingen van anderen goed aan
  • ervaren, reflecteren en voelen diep en intensief
  • functioneren het beste in hun eigen tempo
  • vinden het prettig en hebben het nodig om tijd alleen door te brengen
  • hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en huidirritaties en allergieën

    Hebben we hier weer te maken met een modegril waarbij we in het kader van gelabeled willen worden, er weer een excuus bij hebben of moeten we rekening houden met de gevoelige mens onder ons?
  • 04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      zaterdag 15 maart 2008 @ 17:21:50 #2
    189963 nubreektmijnklomp
    vindt klompen eigenlijk kut
    pi_57397557
    is al lang bekend heet een emo in de volksmond en het is inderdaad gewoon een modegril, om er bij te horen vaak (niet bij iedereen ofcourse, maar bij de meeste wel)
    mijn klomp is gebroken.
    JAALLAAALLAAA Ajax!
    pi_57397584
    Vanaf een uur of 9 smorgens loopt er aan de slaapkamerkant van mijn flat een jongetje hysterisch te gillen en te schreeuwen,en de moeder(zie nooit iemand die op zn vader lijkt) waagt het om dat kind pas om 2200 naar bed te schoppen.
    Ik weet niet of dit een ''gewone''hersenstoornis is of overgevoeligheid,maar hij kan van afstand glas doen breken.
    Modegrillen komen pas van de grond als er maar genoeg over geschreven en verteld word,het laatste was bipolair zijn,net op oprah geweest.
    Zul je zien dat het gewoon cool word om zo te zijn,maar ik onderschat zeker niet de situatie van mensen die ECHT wat hebben,laat dat duidelijk zijn.
    pi_57397647
    Ik denk dat je het beter andersom kunt zien
    Wij hoeven geen rekening te houden met die hoog gevoelige mensen maar voor die mensen is het wel fijn als ze zelf kunnen plaatsen wat met hen gebeurt zodat ze zelf rekening met zichzelf en situaties kunnen houden
    He said how many sugars do you like in your tea?
    I said forget about the sugar have a spoon full of me,
    [Rhu SC]Deel 1 dus? O+
    Your job is to feed me, do me and die
      zaterdag 15 maart 2008 @ 17:34:04 #5
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_57397799
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_57397926
    Hoogsensitiviteit is geen ziekte, het is een karaktertrek.
    pi_57397955
    Wilde net opschrijven wat katerwater schrijft: is karaktereigenschap
      zaterdag 15 maart 2008 @ 17:45:20 #8
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_57397978
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 17:42 schreef katerwater het volgende:
    Hoogsensitiviteit is geen ziekte, het is een karaktertrek.
    een karaktertrek die leidt tot:


  • spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en huidirritaties en allergieën

    lijkt me toch iets meer dan een karaktertrekje...?
  • 04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_57398017
    Is gewoon een reactie op de steeds drukker wordende maatschappij. Wat je vroeger aan prikkels in een maand had hebben sommige mensen nu op een dag.
    Het drukke verkeer, de mobiele telefoon, de tv met al zijn beelden, werken etc. Dit heeft gewoon tot gevolg dat mensen die gevoelig zijn voor prikkels overspannen raken, en rust nodig hebben.
    pi_57398082
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 17:45 schreef Re het volgende:
    een karaktertrek die leidt tot:


  • spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en huidirritaties en allergieën

    lijkt me toch iets meer dan een karaktertrekje...?
  • Het blijft een karaktertrek. Die niet tot de bovengenoemde ellende hoeft te leiden als je jezelf gewoon een beetje in acht neemt.
    pi_57398242
    ik vind het niet als een ziekte klinken. gewoon aanstellerij.
    pi_57398404
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 17:45 schreef Re het volgende:

    [..]

    een karaktertrek die leidt tot:


  • spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en huidirritaties en allergieën
  • Ja.

    En hoe zou dat komen denk je? Omdat de westerse maatschappij niet ingesteld is op gevoeligheid.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 18:20:08 #13
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_57398474
    quote:
    # voelen stemmingen van anderen goed aan
    # ervaren, reflecteren en voelen diep en intensief
    # functioneren het beste in hun eigen tempo
    # vinden het prettig en hebben het nodig om tijd alleen door te brengen
    # hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en huidirritaties en allergieën
    Alleen dat laatste punt klopt niet bij mij!

    * Papierversnipperaar gaat WAO regelen
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      zaterdag 15 maart 2008 @ 18:20:31 #14
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_57398477
    Dit fenomeen is toch al jaren oud? Volgens mij is over dit thema een jaar of 10 geleden een, toen relatief succesvol, boek geschreven.

    Overigens zou ik ook in deze categorie vallen. Ben namelijk erg graag alleen, heb een hekel aan drukte en veel geluid om mee heen (geen muziek aan dus) en ben erg gevoelig voor stemmingen van anderen. Maar om me zelf nou te labelen en aan mijn omgeving te vragen rekening met me te houden? Onzin. Ik hou wel rekening met mezelf.
    Geen zorgen voor de dag van morgen.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 18:22:23 #15
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_57398500
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 18:02 schreef Byte_Me het volgende:
    ik vind het niet als een ziekte klinken. gewoon aanstellerij.
    Aanstellerij is het niet. En ook geen ziekte. Net zoals jouw -schijnbare- gebrek aan empathie geen ziekte is maar vooral lastig voor je omgeving
    Geen zorgen voor de dag van morgen.
    pi_57398536
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 17:42 schreef katerwater het volgende:
    Hoogsensitiviteit is geen ziekte, het is een karaktertrek.
    Er wordt in de psychiatrie getwist over het feit of er niet iets moet zijn als een 'hypersensitieve persoonlijkheid(sstoornis), zoals bijvoorbeeld de fantasy-prone persoonlijkheid. In dat opzicht zou het wel om een reeks van abnormale gedragingen gaan die je als 'aandoening' zou kunnen bestempelen. Vergelijk het met de Borderliner of een Anti-sociaal persoon. Ziekte is een groot woord voor psychiatrische anomalieen, in het bijzonder voor de persoonlijkheidsstoornissen.
    I feel kinda Locrian today
    pi_57398565
    en wat had jij op je IQ test?

    [ Bericht 56% gewijzigd door Re op 15-03-2008 18:28:09 ]
    Supra Groningam Nihil
    Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
    Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
    Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
      zaterdag 15 maart 2008 @ 18:27:30 #18
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_57398580
    het is over komen waaien uit de VS inderdaad
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_57398605
    Het wordt tijd voor een scheiding tussen daadwerkelijke ziekte en aanstelleritus .
    pi_57398612
    zolang "dat soort"mensen gewoon hun eigen grenzen in het oog houden vind ik niet dat er sprake is van een ziekte/afwijking/ oid
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
      zaterdag 15 maart 2008 @ 18:34:09 #21
    103012 Nies
    Die hekse
    pi_57398675
    Het is ook elke keer wat..... dan weer ADHD, ADD, PDD-NOS en nu HSP.....
    Allemaal vanuit Amerika om maar vooral te laten zien hoe uniek we zijn, wat we kunnen en wat we allemaal niet hebben.....
    Kunnen we niet gewoon normaal doen en zeggen dat iemand een gevoelig tiepje is zonder er direct een of ander etiket op te moeten plakken?
    A lie may take care of the present, but it has no future..
    You can't pay me enough to be nice to you...
    pi_57398798
    Die hype was er in 2005 toch al?

    Ik noem mezelf trouwens altijd overgevoelig. Een huilie, dat ben ik!
    Ja, die met de ballen in de bek.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 18:43:38 #23
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_57398835
    Typisch geval van maatschappijbrede karakterzwakte, om elk vreemdsnuiterig mensentrekje tot aandoening te promoveren.
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 18:48:18 #24
    184899 Mike.Strutter
    Am I The Only One?...
    pi_57398928
    Dat bestaat ook al minstens 5 jaar.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 18:49:41 #25
    42530 Jerruh
    I'm rocking one leg!
    pi_57398958
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 18:22 schreef Tinkepink het volgende:

    [..]

    Aanstellerij is het niet. En ook geen ziekte. Net zoals jouw -schijnbare- gebrek aan empathie geen ziekte is maar vooral lastig voor je omgeving
    ik ken het trouwens ook wel. Het is niet zo dat je rondloopt met "hey, ik heb hsp", maar dat je gevoelsmatig veel indrukken krijgt. goed voorbeeld is bijvoorbeeld: je loopt in een drukke winkelstraat waar veel indrukken zijn: geluid, beeld, geuren, gebeurtenissen, interacties etc. als mens kan je indrukken uitschakelen: je negeert ze bij wijze van spreken. als je HSP hebt (klinkt dramatisch, maar is het niet hehe), is het heel moeilijk om al die indrukken buiten te sluiten: ze roepen allemaal een gevoel in je op, je probeert alles wat er gebeurt en wat je ziet te plaatsen, te overdenken enzovoorts. gevolg daarvan is dat je bijvoorbeeld moe kan worden van alles wat er op je afkomt op zo'n moment of dat je geergerd raakt doordat je dingen misschien niet zo goed kan plaatsen. veel mensen bdie HSP hebben hebben ook een lichte vorm van pleinvrees of straatvrees . Juist omdat ze bij wijze van spreken alles proberen te absorberen (bewust, onderbewust), ontstaat er ook een gevoel voor begrip of een gevoel voor detail: kleuren en kleurverschillen zijn te onderscheiden, ze voelen evrandering in omgeving of personen beter aan, emotieveranderingen ook, ze zijn vaak kritischer en preciezer, omdat een klein misstapje al opvalt. de nadelen uiten zich in de vorm van enorme zelfkritieken, gevoelig voor die emotiewisselingen en die zelf ook hebben omdat elke gebeurtenis of indruk weer iets anders kan oproepen. vandaar de teruggetrokkenheid daarbij en het fijn zijn om ook alleen te kunnen zijn.

    het is geen ziekte maar het is wel een sterk bepalende factor van je karakter en heeft er veel invloed op.

    Ik heb er namelijk "last" van .
    put
    your
    clothes
    on!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')