abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57369068
Hoi,

Onlangs heb ik een hypotheek afgesloten (via de Hypotheker). Niet zoveel bijzonders, redelijk goedkoop apartement enkel voor mezelf, vantevoren de maandlasten e.d. bekeken, het zou allemaal prima kunnen.

Helaas kwam ik er pas na een paar maanden achter dat ik niet enkel hypotheek betaal per maand maar ook nog eens ¤106 voor een levensverzekering. Deze zou volgens de hypotheker verplicht zijn om de hypotheek af te kunnen sluiten.

Nu ben ik absoluut niet goed in financien/verzekeringen/recht e.d. maar volgens mij heb ik toch helemaal geen levensverzekering nodig? In het geval ik kom te overlijden zou mijn apartement naar familie gaan, die het zouden kunnen verkopen en daarmee de hypotheek aflossen. Ik heb dit niet via de notaris vastgelegd maar het is geen probleem om dat alsnog te doen. Ik heb dan ook geen flauw idee waarom ik in godsnaam een levensverzekering moet nemen?

Ik weet het, ik had zelf alle papieren zorgvuldiger moeten doorlezen (ik interpreteerde die 106 euro p/j en niet p/m... ) en ook m'n bankzaken beter in de gaten moeten houden maar ik was gewoon te druk bezig met m'n nieuwe woning; verhuizen, klussen e.d. De eerste maandelijkse premie van de levensverzekering werd pas 2 maanden na het ondertekenen afgeschreven. Was het de eerste maand gebeurt had ik er misschien direct iets van gezegd. Pas nu ik dus grotendeels klaar ben met m'n apartement en m'n financien/maandelijkse uitgaven nog 's goed bekijk ben ik die levensverzekering dus liever kwijt dan rijk. Ik had al met de Hypotheker contact opgenomen en deze zou de mogelijkheden bekijken om de hypotheek om te zetten ("Moeilijk, moeilijk, dan moeten we 'm helemaal omgooien! enz").

Mijn vraag is nu is zo'n hypotheek vaker met levensverzekering? Waarom zou het verplicht zijn? Kan ik een boete oid verwachten wanneer ik de hypotheek laat omzetten? Andere tips suggesties e.d. zijn welkom, evt. andere adviseurs dan de Hypotheker?
  vrijdag 14 maart 2008 @ 10:25:40 #2
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_57369491
2 scenario's mogelijk
1 hypotheker liegt, en heeft je een verzekering aangesmeert waarvan hij een hele leuke provisie bij opstrijkt

2 je hypotheekbedrag ligt boven de executie waarde van het object, en derhalve ziet de bank een groot risico bij jouw overlijden dat ze niet het hele bedrag terugkrijgen, en daarom is de koppeling verplicht
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_57369663
Ik betaal ook voor een levensverzekering, maar dan met dienverstande dat dit bewust zo heb gekozen en dus ook vooraf wist wat mijn lasten zouden worden.

Ik bouw hierdoor maandelijks een bedrag op waarmee ik in de toekomst een extra potje overhoud
pi_57369844
tvp
pi_57369992
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 10:00 schreef loop het volgende:
In het geval ik kom te overlijden zou mijn appartement naar familie gaan, die het zouden kunnen verkopen en daarmee de hypotheek aflossen.
Dat is niet genoeg zekerheid voor de bank, die willen de garantie dat als jij overlijdt, zij hun geld terugkrijgen. Daar zal de overlijdensrisico/levensverzekering in moeten voorzien. Dat is vrij standaard bij een hypotheek (en vaak zelfs verplicht, bijvoorbeeld voor hypotheken met NHG)

We weten niet de exacte gegevens van je hypotheek, maar waarschijnlijk is de situatie zo dat de verstrekker je zonder die verzekering de hypotheek niet gegeven zou hebben.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 10:53:22 #6
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_57370048
Ik vraag me af waarom je nu ontevreden bent over De Hypotheker (aangezien je op zoek bent naar een andere adviseur), maar wel aangeeft dat je zélf de papieren niet goed hebt gelezen. Maar zoals zuigmarmot al zei, de bank wil de zekerheid dat ze genoeg geld zien, en dat is niet het geval als de executiewaarde minder is dan het hypotheekbedrag.
pi_57370169
@TS: er is dus eigenlijk niet zoveel aan de hand? Aangezien die levensverzekering voor starters zo goed als noodzakelijk is (aangezien jouw familie jullie woning wel kan verkopen, maar omdat ze er snel af willen, krijgen ze er niet genoeg voor om de hypotheek mee af te betalen).

De meeste verstrekkers willen graag dat het gedeelte dat boven de 90/100% van de executiewaarde van de woning komt (dus de waarde van je woning bij gedwongen verkoop --> lager dan de marktwaarde dus) afgedekt wordt middels een spaar- dan wel levensverzekering.

Ik zeg niets over 'de Hypotheker' ( ), maar dit is gewoon logisch en paniek om niets...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_57370373
Wij hebben ook een levensverzekering. Verschil is alleen dat ik er samen met mijn vriend woon. Bij ons is het het geval dat als er nu iets met mijn vriend zou gebeuren dat een heel groot deel van de hypotheek dan wegvalt zodat ik het heel makkelijk allemaal in m'n eentje kan betalen (ook als er kinderen o.d. bij zijn). Tevens is het voor ons (we gaan er natuurlijk vanuit dat er niks gebeurd) een leuk spaarpotje voor later.
pi_57370426
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 11:08 schreef quincy het volgende:
Wij hebben ook een levensverzekering. Verschil is alleen dat ik er samen met mijn vriend woon. Bij ons is het het geval dat als er nu iets met mijn vriend zou gebeuren dat een heel groot deel van de hypotheek dan wegvalt zodat ik het heel makkelijk allemaal in m'n eentje kan betalen (ook als er kinderen o.d. bij zijn). Tevens is het voor ons (we gaan er natuurlijk vanuit dat er niks gebeurd) een leuk spaarpotje voor later.
Dat inderdaad. Hier idem dito!
pi_57371279
Ik heb ook een levensverzekering aan mijn hypotheek gekoppeld, maar deze kost me maar iets van 40 euro p/m...mischien kun je die van jou ook laten verlagen door overbodige opties te schrappen?
pi_57371498
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 11:48 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Ik heb ook een levensverzekering aan mijn hypotheek gekoppeld, maar deze kost me maar iets van 40 euro p/m...mischien kun je die van jou ook laten verlagen door overbodige opties te schrappen?
Overbodige opties?
pi_57371647
Ja je kunt verschillende levensverzekeringen afsluiten. De rabo "adviseerde"me eerst een levensverzekering die uitkwam rond de 90 euro per maand, dan werd er bij mijn overlijden nog iets extra's aan de nabestaanden uitbetaald..vond dat niet nodig, dat regel ik wel op andere manieren

Ik weet helaas niet precies hoe dit zat, maar het zou in de papieren van je levensverzekering moeten staan
pi_57371715
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 12:02 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Ja je kunt verschillende levensverzekeringen afsluiten. De rabo "adviseerde"me eerst een levensverzekering die uitkwam rond de 90 euro per maand, dan werd er bij mijn overlijden nog iets extra's aan de nabestaanden uitbetaald..vond dat niet nodig, dat regel ik wel op andere manieren

Ik weet helaas niet precies hoe dit zat, maar het zou in de papieren van je levensverzekering moeten staan
Dat is geen extra optie, maar gewoon een verhoogd verzekerd bedrag. Het enige dat nog meeverzekerd zou kunnen zijn, is premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid.

Dat jouw premie zo laag is, zegt niet zoveel over het al dan niet 'duur' zijn van de verzekering van TS.
Verzekerde bedragen hebben daar de grootste invloed op, naast de voorwaarden van de hypotheekverstrekker.
pi_57371741
Wat F_H zegt.......
pi_57371852
ah oke
pi_57372674
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 11:08 schreef quincy het volgende:
Idem dito.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 13:33:18 #17
6468 zuigmarmot
pi_57373699
Je hebt ook nog levensverzekeringen die altijd uitbetalen, niet alleen bij overlijden, maar ook na einde looptijd (meestal 30 jaar) die zijn ook iets duurder, maar wel handig
  vrijdag 14 maart 2008 @ 13:37:51 #18
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_57373833
De hypotheek schuld blijft de gehele looptijd even hoog.
Om de hypotheek af te lossen na de looptijd spaar je elke maand een bedrag in een levensverzekering. (Dat is belastingtechnisch voordelig omdat je anders belasting over dat spaarpotje moet betalen)
pi_57373873
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 13:37 schreef HarryP het volgende:
De hypotheek schuld blijft de gehele looptijd even hoog.
Om de hypotheek af te lossen na de looptijd spaar je elke maand een bedrag in een levensverzekering. (Dat is belastingtechnisch voordelig omdat je anders belasting over dat spaarpotje moet betalen)
Over dat laatste zijn de meningen verdeeld, overigens
pi_57374020
Bedankt voor de reacties. Ik zal eerst eens zien bij de verzekeringsmaatschappij of het mogelijk is er opties uit te halen. De polis nog eens nagelezen te hebben keert de levensverzekering inderdaad een bedrag uit na einde looptijd en dat is handig.
pi_57374119
120 euro totaal kruislings met uitbetaling over 30 jaar.
12 euro voor 50k voor het meisje als ze alleen komt te staan (kan ze shoppen om het verdriet om mij te verzachten)
5 euro voor uitkering per maand om voor de kinders te zorgen.

Nu is het koppelen van ORV en hypo gebruikelijk.

Ik stort overigens nu elke maand $$$ extra om later minder te betalen.
  vrijdag 14 maart 2008 @ 14:07:39 #22
6468 zuigmarmot
pi_57374447
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 13:47 schreef loop het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ik zal eerst eens zien bij de verzekeringsmaatschappij of het mogelijk is er opties uit te halen. De polis nog eens nagelezen te hebben keert de levensverzekering inderdaad een bedrag uit na einde looptijd en dat is handig.
Dan heb je inderdaad de juiste variant

er zijn nl genoeg mensen die hetzelfde betalen en die na de looptijd (bij leven) niks krijgen....zo, dan baal je als je leeft....denk ik....
pi_57374725
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:07 schreef zuigmarmot het volgende:

[..]

Dan heb je inderdaad de juiste variant

er zijn nl genoeg mensen die hetzelfde betalen en die na de looptijd (bij leven) niks krijgen....zo, dan baal je als je leeft....denk ik....
Dat is een overlijdensrisicoverzekering, die is qua premie totaal niet te vergelijken.
  woensdag 9 juli 2008 @ 18:12:06 #24
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_60001425
Ik wil dus een hypotheek van 120k afsluiten, hoeveel moest ik dan betalen voor een levensverzekering?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_60001774
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:16 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat is een overlijdensrisicoverzekering, die is qua premie totaal niet te vergelijken.
Die premie is tussen de 20 en 40 euro bij bedrag van rond de 150.000
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')