Hoi,
Onlangs heb ik een hypotheek afgesloten (via de Hypotheker). Niet zoveel bijzonders, redelijk goedkoop apartement enkel voor mezelf, vantevoren de maandlasten e.d. bekeken, het zou allemaal prima kunnen.
Helaas kwam ik er pas na een paar maanden achter dat ik niet enkel hypotheek betaal per maand maar ook nog eens ¤106 voor een levensverzekering. Deze zou volgens de hypotheker verplicht zijn om de hypotheek af te kunnen sluiten.
Nu ben ik absoluut niet goed in financien/verzekeringen/recht e.d. maar volgens mij heb ik toch helemaal geen levensverzekering nodig? In het geval ik kom te overlijden zou mijn apartement naar familie gaan, die het zouden kunnen verkopen en daarmee de hypotheek aflossen. Ik heb dit niet via de notaris vastgelegd maar het is geen probleem om dat alsnog te doen. Ik heb dan ook geen flauw idee waarom ik in godsnaam een levensverzekering moet nemen?
Ik weet het, ik had zelf alle papieren zorgvuldiger moeten doorlezen (ik interpreteerde die 106 euro p/j en niet p/m...

) en ook m'n bankzaken beter in de gaten moeten houden maar ik was gewoon te druk bezig met m'n nieuwe woning; verhuizen, klussen e.d. De eerste maandelijkse premie van de levensverzekering werd pas 2 maanden na het ondertekenen afgeschreven. Was het de eerste maand gebeurt had ik er misschien direct iets van gezegd. Pas nu ik dus grotendeels klaar ben met m'n apartement en m'n financien/maandelijkse uitgaven nog 's goed bekijk ben ik die levensverzekering dus liever kwijt dan rijk. Ik had al met de Hypotheker contact opgenomen en deze zou de mogelijkheden bekijken om de hypotheek om te zetten ("Moeilijk, moeilijk, dan moeten we 'm helemaal omgooien! enz").
Mijn vraag is nu is zo'n hypotheek vaker met levensverzekering? Waarom zou het verplicht zijn? Kan ik een boete oid verwachten wanneer ik de hypotheek laat omzetten? Andere tips suggesties e.d. zijn welkom, evt. andere adviseurs dan de Hypotheker?